Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Pentax K10D *

259 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Ricoh-Pentax K10D (Systemkameror) 1 9,37 (18) Inga priser
Samsung GX-10 (Systemkameror) 1 7,5 (1) Inga priser
Samsung D-Xenon 50-200/4,0-5,6 (Objektiv) 1 8 (2) Inga priser
3 relaterade trådar

#151

Postad 24 mars 2007 - 17:07

John P
  • John P
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
Jag grundade mitt köp på en recension, där Transcend 2 Gb 150x slog Sandisk Extreme III 2 Gb i prestanda.

#152

Postad 25 mars 2007 - 12:26

Onk
  • Onk
  • Lärjunge

  • 344 inlägg
  • 0
Nu har jag beställt en Samsung GX10 från Inwarehouse. Beställde ett Sandisk Extreme III 2gb i samma veva. Till min förvåning så fick man tydligen med en Lowepro Slingshot 200 AW på köpet. Nice. Nu hoppas jag att jag får den innan torsdag så jag kan fota på brorsans 30-års fest!

Någon som har några bra länktips där man kan läsa på om fotografering? Har läst fotokurser på gymnasiet, men kommer inte ihåg mycket av det.

/Onk

#153

Postad 25 mars 2007 - 14:35

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0

Någon som har några bra länktips där man kan läsa på om fotografering?

<{POST_SNAPBACK}>

Fotosidan

#154

Postad 25 mars 2007 - 15:08

Onk
  • Onk
  • Lärjunge

  • 344 inlägg
  • 0
Oh! Tack!

#155

Postad 25 mars 2007 - 18:33

newbee_forever
  • newbee_forever
  • Amatör

  • 99 inlägg
  • 0
Batteriindikatorn visar visst fullt ända tills Kameran slocknar och då visar den ju ingenting i likhet med resten av displayen, är detta tänkt ska fixas nån gång i framtiden? Nu hade jag ett batteri till och hade läst om den här 'featuren' så jag var ju inte oförberedd när det hände igår... :)

Och om det inte ska fixas, varför då överhuvudtaget ha en batteriindikator alls?

Redigerat av newbee_forever, 25 mars 2007 - 18:34.


#156

Postad 26 mars 2007 - 08:26

Callemankan
  • Callemankan
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0
Hej alla fotoälskare. Funderar på en Pentax K10 D just nu.

Efter att mer eller mindre lagt min analoga Minlta 800si på hyllan till förmån för en Canon Powerwhot A620 känns det som att jag vill tillbaka till systemkamera igen, men den här gången i digital form. Sonys A100 skulle kunna varit ett alternativ eftersom jag har så många objektiv och tillbehör till min Minolta som även passar Sonys kamera. Min gamla 28-80 glugg blir i praktiken 42-120, hur kul är det på en skala. Kommer att sakna vidvinkeln något grymt. Har därför sneglat på andra märken och har fastnat för Pentax K10D.

Nu till min fråga: är det någon som har testat Sigmas 17-70 2.8-4.5?



Pentax har ju sin 18-55 men deras 16-45 är säkert mycket bättre. Tycker dock att omfånget är för snävt. 16-45 motsvarar ju ungefär 24-68 i 35mm -systemet vilket innebär att man missar porträtt-läget, som jag anser bör vara minst 80 mm i 35 mm-systemet. Därför har jag kollat in ovanstående Sigma i stället.

#157

Postad 26 mars 2007 - 09:29

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

  • 1 345 inlägg
  • 0

Batteriindikatorn visar visst fullt ända tills Kameran slocknar och då visar den ju ingenting i likhet med resten av displayen, är detta tänkt ska fixas nån gång i framtiden?  Nu hade jag ett batteri till och hade läst om den här 'featuren' så jag var ju inte oförberedd när det hände igår... :)

Och om det inte ska fixas, varför då överhuvudtaget ha en batteriindikator alls?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har inte märkt av några problem med batteriindikatorn på min K10D.
Har iofs aldrig laddat ur batteriet helt, utan brukar ladda det så fort jag ser att kameran indikerar att batteriet börjar bli dåligt. Li-ion batterier mår bäst av att laddas ofta istället för att man laddar ur de helt mellan laddningarna. Dessutom behöver de laddas ett antal gånger för att få full kapacitet.

"Vilar" Li-ion batterier en stund så brukar de återfå spänningen vilket gör att man tror att de har högre kapacitet än vad de egentligen har. Hur ofta händer det inte att man tror att mobilen är fulladdad, men när man börjar använda den så tar den slut på några minuter?

#158

Postad 26 mars 2007 - 18:10

Unregisteredcb365a13
  • Unregisteredcb365a13
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0
Hejsan!

Funderar på ett Pentax SMC-DA 70/2,4

Nån som testat detta objektiv med K10?

//Thorax

#159

Postad 28 mars 2007 - 12:46

bad_guz
  • bad_guz
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0
Hej allihop! Jag ska till Californien i slutet på april/början på maj och besöka San Fransico för att sedan hyra bil och köra runt för att slutligen besöka Las Vegas. Det kommer med andra ord vara en stor variation av fotoupplevelser som spänner över såväl städer som diverse olika typer av lansdskap (hav, öken, skog m.m.).

Jag undrar bara vad ni har för synpunkter på objektiv m.m. som bör inhandlas/tas med på en sådan resa. Jag vill ju inte behöva släåa med så mycket...

Alla tips/idéer är av intresse!

Tackar på förhand.

#160

Postad 28 mars 2007 - 14:30

Unregisteredcca7e880
  • Unregisteredcca7e880
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0
bad_guz: Det jag tycker du ska satsa på är i första hand en normalzoom med så hög kvalité och vidvinkel som plånboken tillåter.

Eftersom DA* 16-50 inte ser ut att finnas tills dess borde det vara Sigma 18-50/2.8, 17-70/2.8-5 eller Pentax 16-45/4 som gäller. Det förstnämnda skulle må bra av lite mera vidvinkel medan de sista två är mindre ljusstarka. Om du inte har något emot att byta objektiv ofta kan en kombination av UWA (10-20 eller 12-24) tillsammans med ex. Tamron 28-75/2.8 vara intressant. Maffiga landskap kommer att göra sig *grymt* bra med rejäl vidvinkel.

Vid närmare eftertanke tror jag kombinationen Sigma 18-50/2.8 och någon UWA-zoom täcker många intressanta situationer och passar ypperligt till imponerande landskap. Enda nackdelen är att en del kan tycka 50mm är i kortaste laget.

Detta tror jag är absolut intressantast, baserat på vad jag själv upplevda under 5mån i Californien för några år sedan. Som avstickare kan jag VARMT rekommendera HWY1 mellan SF och LA om du kan avvara några dagar. Enorma scenerier och rolig bilkörning.

När bas-behovet är täckt kan det bli aktuellt med "egna prioriteringar", alltså ex. makro, tele eller porträttobjektiv, beroende på just dina intressen. I mitt fall skulle nog en Samsung/Pentax 50-200 få följa med som nöd-tele. Det väger otroligt lite och fyller bra upp efter 50mm i de fall man önskar lite mer räckvidd.

#161

Postad 28 mars 2007 - 16:36

Unregistered832ce377
  • Unregistered832ce377
  • Användare

  • 211 inlägg
  • 0
Om du bara vill ha med ett objektiv kan du ju köpa Sigma AF 18-200/3,5-6,3 DC, sen sälja det om du inte har användning för det hemma..

Redigerat av Unregistered832ce377, 28 mars 2007 - 16:37.


#162

Postad 29 mars 2007 - 08:58

bad_guz
  • bad_guz
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0
Jag är grymt sugen på Tamron 28-75/2.8, men tror då kanske att jag måste inhandla en vidvinkel oxå vilket känns lite trist? Har för övrigt kit-zommen på 18-55 (räcker denna som "dålig" vidvinkel?) och samsung 50-200. De nya pentax-gluggarna ser ju intressanta ut men dyker nog inte upp i tid tyvärr.

Är det ngn som har erfarenhet av tokinas 19-35 objektiv?

#163

Postad 29 mars 2007 - 19:40

newbee_forever
  • newbee_forever
  • Amatör

  • 99 inlägg
  • 0

Jag har inte märkt av några problem med batteriindikatorn på min K10D.
Har iofs aldrig laddat ur batteriet helt, utan brukar ladda det så fort jag ser att kameran indikerar att batteriet börjar bli dåligt. Li-ion batterier mår  bäst av att laddas ofta istället för att man laddar ur de helt mellan laddningarna. Dessutom behöver de laddas ett antal gånger för att få full kapacitet.

"Vilar" Li-ion batterier en stund så brukar de återfå spänningen vilket gör att man tror att de har högre kapacitet än vad de egentligen har. Hur ofta händer det inte att man tror att mobilen är fulladdad, men när man börjar använda den så tar den slut på några minuter?

<{POST_SNAPBACK}>


jag tycker batterisymbolen ser likadan ut hela tiden, gör den/din inte det?

#164

Postad 29 mars 2007 - 21:16

Patlin
  • Patlin
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
har en bara en fråga

Om jag köper en digital system kamera måste jag alltid multiplicera optiken med 1.6 ? om nej vilka kamera är det som stämmer med optikens brännvid?

hoppas ni förstår fråga, lite svårt att förklara

Redigerat av Patlin, 29 mars 2007 - 21:33.


#165

Postad 30 mars 2007 - 00:22

Eddy_louix
  • Eddy_louix
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0
Jepp,nästan Patlin.
Dock så är det Canon som har 1,6x förlängning och Olympus har 2x, sedan har "resten"(nikon, pentax, sony) runt 1,5x.
Men självklart finns det vissa kameror som har så kallade "fullformatssensor", där det inte förekommer någon förlängning.( tex Canons 1D mkII, 5D mfl.)

Egentligen är det ingen "förlängning utan en bildvinkelförändring, men läs mer om detta på: http://www.fotosidan...

#166

Postad 30 mars 2007 - 11:03

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

  • 1 345 inlägg
  • 0

jag tycker batterisymbolen ser likadan ut hela tiden, gör den/din inte det?

<{POST_SNAPBACK}>

Min fungerar helt enligt manualen.

Bifogad fil(er)



#167

Postad 30 mars 2007 - 11:13

ThreeTowns
  • ThreeTowns
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0

Är det ngn som har erfarenhet av tokinas 19-35 objektiv?

Cyberphoto verkar rekommenderar den iallafall.
http://www.cyberphot...?article=235891

#168

Postad 30 mars 2007 - 12:19

Rajtan
  • Rajtan
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
[quote name='Callemankan' date='Mar 26 2007, 09:26 ']

Nu till min fråga: är det någon som har testat Sigmas 17-70 2.8-4.5?



Gillar Sigman, bra omfång och en bra kompromiss mellan dyra proffsobjektiv och det billiga kit-objektivet.

#169

Postad 30 mars 2007 - 12:45

newbee_forever
  • newbee_forever
  • Amatör

  • 99 inlägg
  • 0
Sigma 17-70/2,8-4,5 DC Macro for Pentax/Samsung

Jag har ett sånt objektiv...

Redigerat av newbee_forever, 30 mars 2007 - 12:50.


#170

Postad 30 mars 2007 - 12:52

newbee_forever
  • newbee_forever
  • Amatör

  • 99 inlägg
  • 0

jag tycker batterisymbolen ser likadan ut hela tiden, gör den/din inte det?

<{POST_SNAPBACK}>

Min fungerar helt enligt manualen.

<{POST_SNAPBACK}>



Ok, vilken version av firmware kör du med? Läste om en annan kille som kameran bara dog för, så jag verkar inte ensam om det, får kolla sybolen mer noga, så får jag se hur det går...

#171

Postad 30 mars 2007 - 22:22

Unregistered832ce377
  • Unregistered832ce377
  • Användare

  • 211 inlägg
  • 0
Min batteriindikator funkar väldigt dåligt också. Den är full väldigt länge, sen är den halv typ 10 kort sen dör den direkt.. så den visar nästan alltid fullt.

#172

Postad 01 april 2007 - 20:25

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

  • 1 345 inlägg
  • 0
Fast detta är ju inget som är unikt för K10D, utan det gäller nog nästan alla digitalkameror som använder li-ion batterier. Eftersom li-ion batterier håller jämn hög spänning ända tills de är nästan helt slut, så blir det svårt att få reda hur stor kapacitet det är kvar i batterier om man inte har mer avancerade batterier med någon annan slags övervakning än den vanliga spänningsövervakningen. Nikon tror jag är ensamma om att ha batterier med inbyggd övervakning som kommunicerar med kameran (i några av sina kameror).
http://www.europe-ni...2/overview.html

Redigerat av Unregistered05a7d42c, 03 april 2007 - 11:29.


#173

Postad 02 april 2007 - 15:27

Onk
  • Onk
  • Lärjunge

  • 344 inlägg
  • 0
Nu har jag fått min GX10. Är grymt nöjd!

Nästa steg är att köpa ett stativ. Jag är ute efter nåt ganska enkelt stativ som är lätt att ha med sig. Är det någon som har nåt tips?

/Onk

#174

Postad 03 april 2007 - 22:47

BosnianX
  • BosnianX
  • Lärjunge

  • 294 inlägg
  • 0
Nu har även Samsung släppt ny firmware till samtliga DLSR b.la GX-10. Följande saker har blivit åtgärdade:

1) A built-in flash function in wireless mode has been added.
2) A function that shifts the AF point from “SELECT” to the centre has been added.
3) A function for changing the ISO setting using the e-dials in Tv/Av modes has been added.
4) A function that can change the ISO sensitivity displayed on the upper LCD panel by using the front e-dial has been added.
5) The green button function available in M mode has been added to Tv/Av modes.
6) A function for switching the Av/Tv settings between the front and rear e-dials has been added.
7) A function that sets the strobe light compensation to its default value, using the green button,
has been added.
8) A function that displays the memory size when a memory card is formatted has been added.


Fins att ladda ned från Samsungs hemsida: http://www.samsungca...n...w_step1.asp

Redigerat av BosnianX, 03 april 2007 - 22:51.


#175

Postad 04 april 2007 - 00:42

CreV-
  • CreV-
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Hmm... Fått tillbaka min K10d från service för några veckor sedan men nu återkommer samma problem!!

Damm mellan LCD och LCDskyddet!

Precis samma symptom som jag hade första gången. Först var det dammfritt sedan började det falla in massvis av damm och sedan blev det enormt störande.

Nu hände exakt samma sak... Damm började smyga sig in och elakt sätta sig mellan glaset och lcdn.

FotoVideo vill inte ta emot kameran de säger: På den tredje gången det blir något fel får du reklamera.
Reklamationslagen säger att man får reklamera inom 3 år.

Varför ska jag skicka in kameran tre gången när service inte fixar att rätta till ett produktionsfel?
Jag menar att felet ändås kommer uppkomma oavsätt hur många gånger jag skickar in kameran.

Borde jag inte få rätt till att reklamera?

#176

Postad 04 april 2007 - 08:44

newbee_forever
  • newbee_forever
  • Amatör

  • 99 inlägg
  • 0
Får du fortfarande in dammet då du fällt upp blixten, jag vet ju inte om det är meningen att kameran ska vara tät om man öppnar blixten och andra luckor (tätningarna sitter ju i luckans kant)

Min gamla Pentax LX som är tätad, är ju definitivt inte tät om man tar bort tex prismat (som är utbytbart på denna)

#177

Postad 04 april 2007 - 08:50

newbee_forever
  • newbee_forever
  • Amatör

  • 99 inlägg
  • 0

Fast detta är ju inget som är unikt för K10D, utan det gäller nog nästan alla digitalkameror som använder li-ion batterier. Eftersom li-ion batterier håller jämn hög spänning ända tills de är nästan helt slut, så blir det svårt att få reda hur stor kapacitet det är kvar i batterier om man inte har mer avancerade batterier med någon annan slags övervakning än den vanliga spänningsövervakningen. Nikon tror jag är ensamma om att ha batterier med inbyggd övervakning som kommunicerar med kameran (i några av sina kameror).
http://www.europe-ni...2/overview.html

<{POST_SNAPBACK}>


Ok, jag har bara erfarenhet från en DV kamera, en canon och på den fungerar batteriindikatorn utmärkt, men den har ju 4 anslutningsstift, så det sker säkert någon sorts kommunikation via de extra stiften, och jag har även en mp3 spelare med inbyggt Li-Ion batteri och den indikerar oxå bra, laptoppen har oxå utmärkt indikering, så jag är helt enkelt inte van att det fungerar så kasst...

Kameran känns ju inte direkt som en lågprispryl i övrigt.

#178

Postad 04 april 2007 - 12:09

CreV-
  • CreV-
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

Får du fortfarande in dammet då du fällt upp blixten, jag vet ju inte om det är meningen att kameran ska vara tät om man öppnar blixten och andra luckor (tätningarna sitter ju i luckans kant)

Min gamla Pentax LX som är tätad, är ju definitivt inte tät om man tar bort tex prismat (som är utbytbart på denna)

<{POST_SNAPBACK}>



Det är damm där med men det stör jag mig inte på men i lcddisplayen är mer störande.




Är det någon som har samma problem som mig?

#179

Postad 07 april 2007 - 21:13

Onk
  • Onk
  • Lärjunge

  • 344 inlägg
  • 0
Någon som skulle kunna beskriva för mig hur man ska läsa av ett histogram? Vad ska man sträva efter?

/Onk

#180

Postad 07 april 2007 - 21:39

John P
  • John P
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
Att det är en fin kurva som är ungefär i mitten, och inte trängt till vänster för då är bilden underexponerad, eller höger, för då är bilden överexponerad. http://www.luminous-...istograms.shtml

#181

Postad 09 april 2007 - 20:04

HinHåle
  • HinHåle
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Onk - Läs manualen till K10, allt står beskrivet där- utförligt, lättförståeligt och med bilder som visar hur det kurvorna ska se ut. Om du läst statistik så ska de se normalfördelade ut vid rätt exponering... Men med det sagt, så kan 'fel' exponering ge intressantare kort än rätt exponering... ;)
Hursomhelst, läs först, experimentera sen.


Strul med batterindikator är inget som jag känner igen från min kamera. Inget idealiskt mätsystem men man kan alltid göra en grov överslagsräkning på hur länge den ska räcka - hur länge och till vad man använt den, så vet man vad man har att röra sig med. I en lite blandad potpurri av JPG utan blixt (70%), med blixt (30%), infokoll efter varje bild, och nån RAW här och där räcker batteriet typ 2 gb ut.

#182

Postad 10 april 2007 - 18:32

Unregisteredcb365a13
  • Unregisteredcb365a13
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0
Hejsan!

Fick i alla fall köpt ett DA 70 2,4.....
Måste säga att jag är väldigt nöjd med detta objektiv.
Mycket ljusstarkt och det funkar till och med att plåta inomhus utan blixt vid normala
inomhusförhållanden med bra resultat
Jag kan verkligen rekommendera detta om någon skulle vara ute efter en fast glugg för tex porträtt

Apropå batteri indikator diskussionen så upplever jag inga som helst problem med detta på min K10.(FW 1.1)


//Thorax

#183

Postad 25 april 2007 - 09:25

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

  • 1 345 inlägg
  • 0
Pentax K10D har utsetts till Best D-SLR Expert av TIPA för 2007. Förra året fick Nikon D200 motsvarande pris.

With a rugged build quality featuring no less than 72 weather and dust seals, the Pentax K10D offers a solid specification: 10MP sensor, image stabilization; 11-point autofocus system; sensitivity range from 100 to 1600 ISO; high definition RAW mode plus JPEG; sensor cleaning system and interchangeable viewfinder screens. The ergonomics have been expertly designed, making the camera a useful tool in the field for the enthusiast photographer. Including an 18- 55mm lens and coming in at a price under 1000 euros, this D-SLR represents a genuine, high quality alternative to some more expensive professional camera bodies.

Lite intressant att Pentax lyckas slå ut Canon och Nikon som brukar abbonera på dessa utmärkelser.

Övriga utmärkelser bland DSLR är:
Best D-SLR Entry Level: Nikon D40x
Best D-SLR Professional: Canon EOS-1D Mark III

Komplett lista av utmärkelser.
http://www.tipa.com/awa_2007.lasso

Inte för att dessa utmärkelser betyder något egentligen, men det kan ju göra så att fler överväger Pentax K10D i sitt köp av sin första DSLR. :blink:

Redigerat av Unregistered05a7d42c, 25 april 2007 - 09:25.


#184

Postad 25 april 2007 - 13:08

John P
  • John P
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
Yes! Underbart! Kul att den hamnade i samma klass som D200 när det skiljer nästan 5000 kr mellan dem :blink:

#185

Postad 25 april 2007 - 14:43

Mr_nygren
  • Mr_nygren
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
Denna pentax måste bara vara så prisvärd :blink:

#186

Postad 25 april 2007 - 21:02

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

  • 1 345 inlägg
  • 0
Photozone har testat några Pentaxobjektiv.
Zoomobjektiv
Pentax SMC-DA 16-45mm f/4 ED AL
Pentax SMC-DA 18-55mm f/3.5-5.6 AL

Fasta objektiv
Pentax SMC-DA 40mm f/2.8 Limited
Pentax SMC-FA 43mm f/1.9 Limited
Pentax SMC-FA 50mm f/1.4

Speciellt de fasta objektiv har väldigt trevliga mätvärden, tror 43/1.9 och 50/1.4 är de skarpaste objektiv de testat hittills, men 40/2.8 har också väldigt bra mätvärden och speciellt jämnheten i skärpan ända ut i hörnen.

Dessa objektiv verkar vara på gång att testas också.
Pentax DA 21mm f/3.2 AL Limited
Pentax FA 31mm f/1.8 Limited
Pentax FA 35mm f/2
Pentax FA 77mm f/1.8 Limited
Pentax FA* 300mm f/4.5 ED
Pentax DA 10-17mm f/3.5-4.5 Fisheye
Pentax DA 50-200mm f/4-5.6 ED

#187

Postad 25 april 2007 - 21:35

John P
  • John P
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
Jag blev lite ledsen av att de hittade så mycket CA på 16-45:an. Jag har inte stört mig på det egentligen utom några gånger, men man blir lite psykad så jag tror att jag kommer se över användningen av vidvinkel mer än förut.

#188

Postad 26 april 2007 - 08:44

Zulan
  • Zulan
  • Lärjunge

  • 499 inlägg
  • 0
Den stora frågan är väl om det finns ett bättre objektiv än 16-45 utan att det springer iväg allt för långt i pris. Precis som reviewern skriver så tycker även jag att det är lite lite zoom, 16-70 eller något skulle nog passa mig bättre i smaken.

#189

Postad 26 april 2007 - 09:13

Unregistered3fb12088
  • Unregistered3fb12088
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Det finns en ny firmware till K10d 1.20
http://www.pentax.co...ad_digital.html

#190

Postad 26 april 2007 - 09:41

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

  • 1 345 inlägg
  • 0
Problemet med att ha större omfång är att det då blir svårt att ha samma optiska prestanda, åtminstone till ett rimligt pris. Det är alltid svårt att göra objektiv med bra prestanda som ska täcka in både vidvinkel och tele. Sigma 17-70/2.8-4 är ganska populär, men är inte lika skarp i kanterna som Pentax 16-45/4, men har mindre problem med CA. http://www.photozone..._2845/index.htm

CA är relativt lätt att korrigera i efterhand i mukvara, fotar man i RAW och använde adobe camera raw för konvertering så finns det filter för det i konverteringen. Det är ytterligare en anledning till att fotografera i raw, för med jpg är det alltid en risk att man tappar kvalitet om man gör samma åtgärd och det är lite krångligare att göra. Har själv inte märkt av CA så mycket med mitt 16-45/4, men det kommer nog synas mer nu när den ljusa årstiden börjar och det blir större kontraster i bilderna.

Pentax 16-45/4 är heller inte ensam om att ha problem med CA bland normalzoomar, tex har Sigma 18-50/2.8 liknande problem.
http://www.photozone...50_28/index.htm

#191

Postad 26 april 2007 - 09:46

Zulan
  • Zulan
  • Lärjunge

  • 499 inlägg
  • 0
Twin: Jag får tyvärr:

The page you requested was not found.

The page may have been moved, or the link could be outdated.


________________________________________________________________________

Ok, hittade länken på ett annat forum..

http://www.pentax.co...tal/k10d_s.html fungerade för mig...

Redigerat av Zulan, 26 april 2007 - 09:49.


#192

Postad 26 april 2007 - 12:17

John P
  • John P
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
Tja, man får väl helt enkelt bara acceptera att det kan bli en del CA. Det verkar inte vara så värst mycket bättre på andra objektiv.

Det enda 1.20 verkar göra är att man kan fjärrstyra kameran via datorn med det här programmet: http://www.pentax.co...t_k10d_win.html
Det kan nog vara bra för vissa, men mest roligt för mig. Synd bara att den inte finns för Mac OS X. Än.

Redigerat av John P, 26 april 2007 - 12:18.


#193

Postad 27 april 2007 - 21:01

boppenn
  • boppenn
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0
Man borde lära sig att inte läsa forum innan man ska köpa nåt nytt - har haft tankar på att köpa en DSLR ett tag och har ju scannat av det mesta i forumväg, inklusive minhembio.com, men det enda det ger är ju att man blir ännu mer rådvill ;-)

Näe, seriöst så är det ju klockrent att man kan få sån här information innan man köper en produkt - snacka om kosnumentmakt eller vad det kallas!
Man får lära sig att sortera ut informationen lite dock, ibland kan det ju bli lite vridet!

Så tillslut tog jag mod till mig och beställde en K10D med ett Sigma 17-70 - man kan ju inte hålla på och vela hur länge som helst! Jag hade hoppas att de skulle komma idag, men paketet har tydligen fatsnat hos Posten i Stockholm :-( Hoppas dett kommer på Måndag!

#194

Postad 18 maj 2007 - 11:52

Unregistered830b54de
  • Unregistered830b54de
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0
Hur är det egentligen med batterier? Kan man anvnda vanliga hederliga AA-batterier eller är man begränsad till att använda det uppladdningsbara batteriet som medföljer?

#195

Postad 18 maj 2007 - 12:15

Zulan
  • Zulan
  • Lärjunge

  • 499 inlägg
  • 0
Vanliga batterier går inte, men jag måste säga att jag tycker att batteritiden är kanon. Dom har aldrig tagit slut för mig, laddar efter 3-4 dagars aktivt fottande.

#196

Postad 18 maj 2007 - 12:31

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Och dessutom ska batteriet vara likadant som batteriet tillhörande Konica Minolta A1/A2 vilket heter NP-400. Piratbatterierna brukar generellt sett vara av bra kvalitet, ibland bättre än originalet, och det är mycket bra priser på dem. Se här: Priser på NP-400

#197

Postad 18 maj 2007 - 14:46

Unregistered830b54de
  • Unregistered830b54de
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0
Känns väldigt drygt att släpa omkring på batterier dock, jag kommer ihåg att jag hade det problemet med min kompakta när jag var ute och reste. Jag vill ha en reskamera, som jag kan använda där det kanske inte finns så mycket civilisation, dvs nätuttag. Detta kan väl även bli ett problem utomlands, när man ska ladda batterierna.

#198

Postad 18 maj 2007 - 19:24

John P
  • John P
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
Att ladda utomlands kan väl inte vara något problem, köp bara en reseadapter. Den här funkade utmärkt när jag var i USA: http://www.clasohlso...spx?id=10569122

#199

Postad 22 maj 2007 - 13:36

newbee_forever
  • newbee_forever
  • Amatör

  • 99 inlägg
  • 0

jag tycker batterisymbolen ser likadan ut hela tiden, gör den/din inte det?

<{POST_SNAPBACK}>

Min fungerar helt enligt manualen.

<{POST_SNAPBACK}>



Ok nu har batteriet tagit slut för andra gången, problemet för mig, är ju att tiden från att den visar fulladdat, tills den stängs av, är ca 30 sekunder... :blink:

har väl tagit ca 1000 bilder hittills. så efter ca 500 så behöver batteriet bytas.

Men det är inget stort problem, då jag alltid har med ett extra batteri. ;)

#200

Postad 07 juli 2007 - 12:18

bad_guz
  • bad_guz
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0
Nu finnas ny firmware att hämta från Pentax hemsida! (1.30)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.