Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

NAD + Dirac = SANT!

177 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 12 februari 2018 - 17:53

Bubben141
  • Bubben141
  • Lärjunge

  • 300 inlägg
  • 0

Hej!

Ok.

Men förstår inte riktigt tanken med Arcam:en om jag ska vara ärlig:/

Men kör på!

Varför då?
Själv är jag helt inne på Arcam’s platform. Ser inte vilka fördelar som NAD har, om man inte är beroende av flera målkurvor.

#52

Postad 12 februari 2018 - 18:41

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Varför då?
Själv är jag helt inne på Arcam’s platform. Ser inte vilka fördelar som NAD har, om man inte är beroende av flera målkurvor.

 

 

Hej!

 

ja förutom att den låter precis lika bra.

 

Så kanske du har missat att Arcam implementerat deras maskin med fel filter osv som inte går att fixa!

 

Varför betala mycket mer för en maskin som är "felkonstruerad"?!

 

och deras kundservice är ett skämt! Dom små bygger som NAD hade i början är alla fixade.

 

//Micke



#53

Postad 12 februari 2018 - 19:08

Bubben141
  • Bubben141
  • Lärjunge

  • 300 inlägg
  • 0
Jo, det går att justera målkurvan så man får den branthet man önskar på filtren. Inte optimalt, men det går.
Vad är det mer?
Jag är dåligt påläst, det ska erkännas.

#54

Postad 12 februari 2018 - 20:17

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Hej!

Ok.

Men förstår inte riktigt tanken med Arcam:en om jag ska vara ärlig:/

Men kör på!

Jag vill inte avfärda något utan att ha testat :)
Dock är antal programplatser en game changer....


Redigerat av johan b-lund, 12 februari 2018 - 20:18.


#55

Postad 12 februari 2018 - 20:24

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Jo, det går att justera målkurvan så man får den branthet man önskar på filtren. Inte optimalt, men det går.
Vad är det mer?
Jag är dåligt påläst, det ska erkännas.

Filterdesignen ligger i BM och inte i Dirac och dom är för flacka (minns inte exakta siffror)

Att använda Dirac för att få rätt branthet är heller inte rätt, om det var det du tänkte på :)

Sen har Arcam hanterat det här Riktigt dåligt och utan allt liv på avs forum så hade dom nog inte gjort alla buggfixar.

I början var det Helt uppåt väggarna med Dirac implementeringen men Arcam erkände ingenting......

 

 

Nad och andra sidan har också haft problem med buggar men har gett sig på det direkt.

Den buggen som finns än (mig veterligen) är att om du har ett Atmos system o kör stereo in då vill inte suben fungera.

Eftersom dom har 3 programplatser är det lätt fixat tills dom får det löst om det redan inte är det.

 


Redigerat av johan b-lund, 12 februari 2018 - 20:26.


#56

Postad 12 februari 2018 - 20:55

mongo
  • mongo
  • Forumräv

  • 859 inlägg
  • 0
Återstår att se om Nad kan leverera den fantastiska ljudkvalitén som Arcam har..., redan utan Dirac.
Har haft separata för/slutsteg hemma som får rejält med pisk av Arcam.

#57

Postad 12 februari 2018 - 22:01

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

personligen vill jag bara åt försteget då jag har all drivning redan (aktiva filter) o rent ljudmässigt tror jag dessa maskiner ligger väldigt lika varandra.

Men mjukvaran ska f-n i mig också fungera utan några idiotbuggar!



#58

Postad 13 februari 2018 - 10:58

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Sen har Arcam hanterat det här Riktigt dåligt och utan allt liv på avs forum så hade dom nog inte gjort alla buggfixar.

I början var det Helt uppåt väggarna med Dirac implementeringen men Arcam erkände ingenting......

 

Nad och andra sidan har också haft problem med buggar men har gett sig på det direkt.


 

 

Har nu följt feedbacken på AVSforum och måste säga att det känns betryggande att NAD varit så responsiva gällande buggar, till skillnad från Arcam som verkar gjort bort sig rejält. 



#59

Postad 13 februari 2018 - 11:06

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Återstår att se om Nad kan leverera den fantastiska ljudkvalitén som Arcam har..., redan utan Dirac.
Har haft separata för/slutsteg hemma som får rejält med pisk av Arcam.

 

Vilka för/slutsteg Arcam resp. NAD har du testat och jämfört...?

 

Själv testade jag Krell Foundation och Classé Sigmas i samband med NAD M17, som jag gillade bäst. Tyvärr aldrig haft nån Arcam hemma. Slutstegen från nCore i NAD M27 gillar jag starkt. Kan dock tänka mig att Arcam Klass-G slutsteg är riktigt fina. Har svårt att tro att skillnaden kan vara som natt och dag, men givetvis beror mycket på preferenser och kringutrustning.



#60

Postad 13 februari 2018 - 20:09

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Återstår att se om Nad kan leverera den fantastiska ljudkvalitén som Arcam har..., redan utan Dirac.
Har haft separata för/slutsteg hemma som får rejält med pisk av Arcam.

 

 

Hej!

 

Tyvärr så tror jag inte på dig.

 

Testa blint nästa gång så kommer den skillnaden som du målar upp vara borta.

 

Kan lova dig att NAD:en låter lika bra som Arcamen. ...skillnaden ligger i Dirac implementeringen.

 

Vill man betala 2 gånger mer för att det finns sagor om ett visst märke så får man absolut göra det.

 

Men personligen skulle jag fokusera på annat.

 

//Micke


Vilka för/slutsteg Arcam resp. NAD har du testat och jämfört...?

 

Själv testade jag Krell Foundation och Classé Sigmas i samband med NAD M17, som jag gillade bäst. Tyvärr aldrig haft nån Arcam hemma. Slutstegen från nCore i NAD M27 gillar jag starkt. Kan dock tänka mig att Arcam Klass-G slutsteg är riktigt fina. Har svårt att tro att skillnaden kan vara som natt och dag, men givetvis beror mycket på preferenser och kringutrustning.

 

Skillnaden är definitivt inte natt och dag....om ens liten!

 

Skillnaderna är oftast hur mycket effekt som behövs och när slutstegen börjar dista.

 

//Micke


personligen vill jag bara åt försteget då jag har all drivning redan (aktiva filter) o rent ljudmässigt tror jag dessa maskiner ligger väldigt lika varandra.

Men mjukvaran ska f-n i mig också fungera utan några idiotbuggar!

 

Klart att dom gör det!

 

Håller klart med om buggar.....dom ska bort och fort det:)

 

//Micke


Jo, det går att justera målkurvan så man får den branthet man önskar på filtren. Inte optimalt, men det går.
Vad är det mer?
Jag är dåligt påläst, det ska erkännas.

 

Läs vad Johan skrev.

 

Och tror till och med buggen där LFE kanalen är begränsad lever kvar!

 

inte Sjukt för en maskin för 34.000kr?



#61

Postad 13 februari 2018 - 21:42

mongo
  • mongo
  • Forumräv

  • 859 inlägg
  • 0

Hej!

 

Tyvärr så tror jag inte på dig.

Nähä?

Testa blint nästa gång så kommer den skillnaden som du målar upp vara borta.

Jag brukar använda öronen, men det är jag det...

Kan lova dig att NAD:en låter lika bra som Arcamen. ...skillnaden ligger i Dirac implementeringen.

Hur kan du veta vad jag kommer att tycka? Dessutom, var har du testat dom mot varandra? Naden finns inte ens i Sverige.

Vill man betala 2 gånger mer för att det finns sagor om ett visst märke så får man absolut göra det.

jag betalar faktiskt mindre.

Men personligen skulle jag fokusera på annat.

Det är ett fritt land.

 

Skillnaden är definitivt inte natt och dag....om ens liten!

Beror helt på vem man frågar.

Skillnaderna är oftast hur mycket effekt som behövs och när slutstegen börjar dista.

Ja, eller hur.

 


Att sen signal/brus förhållandet är runt 20db bättre på Arcam kan ju också nämnas i sammanhanget.


 


Redigerat av mongo, 13 februari 2018 - 21:42.


#62

Postad 13 februari 2018 - 21:52

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

 

Hej!

 

Tyvärr så tror jag inte på dig.

Nähä?

Testa blint nästa gång så kommer den skillnaden som du målar upp vara borta.

Jag brukar använda öronen, men det är jag det...

 

Ja använd öronen när du inte ser vad du lyssnar på det är det jag är intresserad av när man disskuterar med folk som inte är pålästa.

 

 

Kan lova dig att NAD:en låter lika bra som Arcamen. ...skillnaden ligger i Dirac implementeringen.

Hur kan du veta vad jag kommer att tycka? Dessutom, var har du testat dom mot varandra? Naden finns inte ens i Sverige.

 

NAD:en är väldigt bra konstruerad därför jag vet att skillnaden är minimal om ens någon.....Dirac implementeringen är det som kommer göra skillnad.(andra gången)

 

Och jo NADen finns i sverige.

 

 

Vill man betala 2 gånger mer för att det finns sagor om ett visst märke så får man absolut göra det.

jag betalar faktiskt mindre.

 

Men ändå mer.........för ingenting!

Men personligen skulle jag fokusera på annat.

Det är ett fritt land.

 

Ja visst är det fantastiskt.

 

Skillnaden är definitivt inte natt och dag....om ens liten!

Beror helt på vem man frågar.

 

Nej inte vem du frågar utan vem som vågar testa på rätt sätt.

 

 

Skillnaderna är oftast hur mycket effekt som behövs och när slutstegen börjar dista.

Ja, eller hur.

 

Ja

 


Att sen signal/brus förhållandet är runt 20db bättre på Arcam kan ju också nämnas i sammanhanget.

 

10db om du kan läsa men tror du det är något du hör eller?


 

 


Redigerat av MIIKE888, 13 februari 2018 - 21:57.


#63

Postad 13 februari 2018 - 22:41

mongo
  • mongo
  • Forumräv

  • 859 inlägg
  • 0

Hej!
 
Tyvärr så tror jag inte på dig.
Nähä?
Testa blint nästa gång så kommer den skillnaden som du målar upp vara borta.
Jag brukar använda öronen, men det är jag det...
 
Ja använd öronen när du inte ser vad du lyssnar på det är det jag är intresserad av när man disskuterar med folk som inte är pålästa.
 
 
Kan lova dig att NAD:en låter lika bra som Arcamen. ...skillnaden ligger i Dirac implementeringen.
Hur kan du veta vad jag kommer att tycka? Dessutom, var har du testat dom mot varandra? Naden finns inte ens i Sverige.
 
NAD:en är väldigt bra konstruerad därför jag vet att skillnaden är minimal om ens någon.....Dirac implementeringen är det som kommer göra skillnad.(andra gången)
 
Och jo NADen finns i sverige.
 
 
Vill man betala 2 gånger mer för att det finns sagor om ett visst märke så får man absolut göra det.
jag betalar faktiskt mindre.
 
Men ändå mer.........för ingenting!
Men personligen skulle jag fokusera på annat.
Det är ett fritt land.
 
Ja visst är det fantastiskt.
 
Skillnaden är definitivt inte natt och dag....om ens liten!
Beror helt på vem man frågar.
 
Nej inte vem du frågar utan vem som vågar testa på rätt sätt.
 
 
Skillnaderna är oftast hur mycket effekt som behövs och när slutstegen börjar dista.
Ja, eller hur.
 
Ja
 
Att sen signal/brus förhållandet är runt 20db bättre på Arcam kan ju också nämnas i sammanhanget.
 
10db om du kan läsa men tror du det är något du hör eller?


Nu var det ju 777 jag syftade på...., lillebror platsar inte alls, 3 HDMI in 1 ut? 60 watt/ kanal.....
Nä, den är alldeles för sniken.

#64

Postad 14 februari 2018 - 14:14

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Nu var det ju 777 jag syftade på...., lillebror platsar inte alls, 3 HDMI in 1 ut? 60 watt/ kanal.....
Nä, den är alldeles för sniken.


Ok hur mycket tror du Arcamen lämnar vid alla kanaler i drift egentligen?

Och har du nån koll alls så borde du veta att NAD alltid levererar mer än specen säger.

#65

Postad 14 februari 2018 - 16:02

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Här var det livat ser jag. Vad gäller Arcam så funkar allt vad gäller Dirac. Det som återstår är att delningsfiltrerna i BM inte är optimala. De som mätt säger runt 12dB/oktav medan 24dB/oktav LR filter hade varit mer optimalt. Det är inget fel med LFE på Arcam dock har det, sist jag läste, varit problem med det på nya NAD:en. Det har varit fel på allt mellan himmel och jord på NAD:en. Det kanske är fixat nu och i så fall är det grymt jobbat av NAD. Sist jag läste kunde man inte ens köra atmos och få ut bas ur LFE-kanalen. Inte orkat hålla mig uppdaterad men där kan säkert någon fylla i. Ville mest hoppa in för att säga att Dirac i Arcam funkar. Sedan att de var värdelösa på att fixa det är en annan femma som jag själv inte lidigt av speciellt mycket då jag köpte den när fixen var dagar borta. Vill också tillägga att Arcam är den första receiver jag ägt inte buggat ur varannan dag eller överhettat osv. 

 

Tycker folk är lite hårda mot Arcam, de var långt före alla andra i prissegmentet på att erbjuda Dirac för 7.1.4 - tror tom de var först ut om man bortser från saker för flera hundra tusen. NAD finns väl knappt i butik än och de har dessutom haft många månader extra att inte göra samma misstag. Arcam har bra hårdvara och har man haft koll på reorna osv. så behöver det inte bli allt för dyrt. AVR390 räcker dessutom - den har allt om man har separata slutsteg för sina fetaste högtalare..vilket man kanske ändå borde ha på plats..

 

Med det sagt är NAD:en väldigt intressant men det har mycket att bevisa i mina ögon. Sprak, problem med HDMI osv. är inget jag orkar med nu för tiden och där har jag sett flera rapporter vad gäller NAD. 


Ok hur mycket tror du Arcamen lämnar vid alla kanaler i drift egentligen?

Och har du nån koll alls så borde du veta att NAD alltid levererar mer än specen säger.

 

Man behöver inte gissa, det är bara att läsa på deras hemsida:

Continuous power output, per channel, 8Ω (AVR390)
2 channels driven, 20Hz - 20kHz, <0.02% THD - 80W
2 channels driven, 1kHz, 0.2% THD - 86W
7 channels driven, 1kHz, 0.2% THD - 60W
Residual noise & hum (A-wtd) - <0.15mV



#66

Postad 14 februari 2018 - 20:10

Bubben141
  • Bubben141
  • Lärjunge

  • 300 inlägg
  • 1
Nad 758 lämnar förmodligen lite mer då.
Full Disclosure Power (all channels driven simultaneously)
7 x 60W (0.05% THD, 20-20kHz)
Men effekten är det sista jag personligen bryr mig om.

#67

Postad 15 februari 2018 - 14:35

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Nad 758 lämnar förmodligen lite mer då.
Full Disclosure Power (all channels driven simultaneously)
7 x 60W (0.05% THD, 20-20kHz)
Men effekten är det sista jag personligen bryr mig om.

 

 

exakt! där ser du:)

 

det är inte det sista man ska bry sig om för effekten driver ju högtalarna men så länge effekten räcker för den volymen man vill lyssna på utan att det blir hörbar dist så är det ju bra.

 

//Micke



#68

Postad 15 februari 2018 - 17:51

Hoggeman
  • Hoggeman
  • Användare

  • 243 inlägg
  • 1
Dj...schajt att dom snålat så förbannat med ingångar på 758. Går ju tyvärr bort pga detta...Blir nu ju dyrare än tänkt...

#69

Postad 17 februari 2018 - 15:01

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Hämtar en 758 på Onsdag om allt faller väl ut.

Klubben i Hgb hade nada koll på vad Dirac är vilket förvånade mig lite.

Det är Lite versionen som följer med o det är lite oklart hur mycket uppgraderingen till fullversionen skulle kosta o om det görs på Nads hemsida eller eller Diracs sida.

runt 7000 ska det kosta iaf

 

Mer info kommer :)


Redigerat av johan b-lund, 17 februari 2018 - 15:02.


#70

Postad 17 februari 2018 - 16:08

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

  • 74 inlägg
  • 0

Ska bli kul att höra vad du tycker om 758:an, 7000 låter ju ganska mycket för fullversionen. Är det Lite som följer med den dyrare 777 också?



#71

Postad 17 februari 2018 - 18:17

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Ska bli kul att höra vad du tycker om 758:an, 7000 låter ju ganska mycket för fullversionen. Är det Lite som följer med den dyrare 777 också?

 

Jag vet inte hur det är på 777 men jag misstänker att det är Lite på den med.

Licensen på Dirac Live 7.1 är 650 EUR så 7000 sek för 7.1.4 tycker jag inte är så farligt.



#72

Postad 17 februari 2018 - 19:55

macman
  • macman
  • Beroende

  • 1 078 inlägg
  • 0
I USA ska det kosta 99 dollar att uppdatera till fullversionen. Kan ju inte kosta 7000 i Sverige?

#73

Postad 17 februari 2018 - 20:22

Bubben141
  • Bubben141
  • Lärjunge

  • 300 inlägg
  • 0
Känns som någon blandat ihop priset för Dirac-MDC-kortet med Dirac-upgradering.

#74

Postad 17 februari 2018 - 21:40

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Får se på Onsdag vad dom säger :)
Dom verkar inte riktigt veta vad dom säljer!



#75

Postad 18 februari 2018 - 10:03

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Får se på Onsdag vad dom säger :)
Dom verkar inte riktigt veta vad dom säljer!

 

Hehe ungefär som vanligt med butiker då :P Ser fram emot att läsa om dina intryck sedan. 



#76

Postad 18 februari 2018 - 10:52

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Jag får nog revidera mig, 99 usd ska det nog vara, ca 700sek.

Måste ha hört helfel!



#77

Postad 18 februari 2018 - 16:42

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Jag får nog revidera mig, 99 usd ska det nog vara, ca 700sek.
Måste ha hört helfel!


Hej!

Precis!

Tänkte vad skriver karln nu!?:)

//Micke

#78

Postad 18 februari 2018 - 17:21

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Jag kan förvarna att jag kommer inte igång med spelandet förräns till nästa helg.

Bänk med apparater ska flyttas o alla högtalare ska upp, dock kommer jag uppgradera receivern omedelbums så jag är säker på att Dirac kommer in som det ska.



#79

Postad 18 februari 2018 - 19:27

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Jag kan förvarna att jag kommer inte igång med spelandet förräns till nästa helg.

Bänk med apparater ska flyttas o alla högtalare ska upp, dock kommer jag uppgradera receivern omedelbums så jag är säker på att Dirac kommer in som det ska.

 

 

Spännande!  :)

 

PS! Tror inte säljarna på HiFi-Klubben fått info/utbildning i Dirac Live ännu. Lär komma!

 

EDIT:
Du ska nyttja UMIK-1 med längre USB-kabel än medföljande? Har du en förlängningskabel, vilken typ? När jag kontaktade miniDSP rekommenderade dem en "aktiv" USB förlängningskabel. Är det verkligen nödvändigt tro?


Redigerat av RickyDeg, 18 februari 2018 - 19:29.


#80

Postad 18 februari 2018 - 20:46

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Spännande!  :)

 

PS! Tror inte säljarna på HiFi-Klubben fått info/utbildning i Dirac Live ännu. Lär komma!

 

EDIT:
Du ska nyttja UMIK-1 med längre USB-kabel än medföljande? Har du en förlängningskabel, vilken typ? När jag kontaktade miniDSP rekommenderade dem en "aktiv" USB förlängningskabel. Är det verkligen nödvändigt tro?

Jag har använt en på 5 met i X antal år, har fungerat bra till REW o Dirac på Pc och NanoAvr :)



#81

Postad 19 februari 2018 - 10:35

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Jag har använt en på 5 met i X antal år, har fungerat bra till REW o Dirac på Pc och NanoAvr :)

 

Schysst! TACK!

 

Förbereder mig genom att se till att ha prylarna som behövs hemma så det bara är att sätta igång  ;) Härnäst ett stabilt mikrofonstativ med lång bom! Lite trist att dem inte kan göra som Anthem med ARC kittet där allt medföljer!



#82

Postad 22 februari 2018 - 23:05

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Men Va F-n!

I min gamla Porsche kunde jag lasta hur mycket som helst men i den nya får man ju inte plats med någonting!

Fick knö in lådan på passagerarsätet, gick ju precis, hade varit lite snopet annars...

 

Iaf, 758 har Inte nätverksuttag så wifi är ett måste.

Maskinen står o uppdaterar sig för fullt o sen ska jag även fixa med Dirac Live.

Med tur så kan jag kalibrera till helgen :)



#83

Postad 23 februari 2018 - 07:27

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

  • 74 inlägg
  • 0

Men Va F-n!

I min gamla Porsche kunde jag lasta hur mycket som helst men i den nya får man ju inte plats med någonting!

Fick knö in lådan på passagerarsätet, gick ju precis, hade varit lite snopet annars...

 

Iaf, 758 har Inte nätverksuttag så wifi är ett måste.

Maskinen står o uppdaterar sig för fullt o sen ska jag även fixa med Dirac Live.

Med tur så kan jag kalibrera till helgen :)

Du får köpa en bil till som du kan använda när du ska handla elektronik :-)

 

Väntar med spänning på första utlåtandet!



#84

Postad 23 februari 2018 - 11:04

masaba
  • masaba
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0

+1

 

Ser fram emot dina intryck av NAD's implementation av Dirac. Mycket spännande. :)



#85

Postad 25 februari 2018 - 16:54

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Det tar lite tid när 7 slutsteg ska kopplas in men nu har jag lite kött på benen.

Jag hade även lite problem med nätverket men det beror på min helkassa router och min NUC gillade inte alls att kalibrera.

Tur så fungerade min gamla bärbara utan problem.

 

Jag har också en grej att det knäpper till i rear height när jag bytar kapitel på Bluray eller film på Pc.

Har ställt frågan på avsforum, vill minnas jag har läst något om det.

 

Efter att ha fixat ovanstående problem (förutom knäppandet) flöt allt på utan problem.

Att ställa in receivern rätt efter ens behov är busenkelt, samma med att streama över BluOs. 

Jag har en aktiv splitter på utgången så att pendla mellan proj o skärm går smärtfritt

 

Först satte jag in dom avstånden jag hade i Minidsp:n men Dirac kör över det (som på Pc) så man lika gärna lämna på noll.

Och samma gäller interna volymen, Dirac fixar allt o faktum är att volymen ut är högre än vad jag är van vid, normalt förlorar man 3-5db med Dirac.

Ljudmässigt är den Klockren, har inget att klaga på där :)

 

Som helhet så är knäppande rear height lite små störigt, får se vad lösningen blir.

Och att min NUC inte trivs med kalibrering får jag titta lite djupare, problemet man får med långa USB kablar ger precis samma problem.

Men även med 50cm kabel så fulade den sig.



#86

Postad 25 februari 2018 - 17:13

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

  • 74 inlägg
  • 0

Det tar lite tid när 7 slutsteg ska kopplas in men nu har jag lite kött på benen.

Jag hade även lite problem med nätverket men det beror på min helkassa router och min NUC gillade inte alls att kalibrera.

Tur så fungerade min gamla bärbara utan problem.

 

Jag har också en grej att det knäpper till i rear height när jag bytar kapitel på Bluray eller film på Pc.

Har ställt frågan på avsforum, vill minnas jag har läst något om det.

 

Efter att ha fixat ovanstående problem (förutom knäppandet) flöt allt på utan problem.

Att ställa in receivern rätt efter ens behov är busenkelt, samma med att streama över BluOs. 

Jag har en aktiv splitter på utgången så att pendla mellan proj o skärm går smärtfritt

 

Först satte jag in dom avstånden jag hade i Minidsp:n men Dirac kör över det (som på Pc) så man lika gärna lämna på noll.

Och samma gäller interna volymen, Dirac fixar allt o faktum är att volymen ut är högre än vad jag är van vid, normalt förlorar man 3-5db med Dirac.

Ljudmässigt är den Klockren, har inget att klaga på där :)

 

Som helhet så är knäppande rear height lite små störigt, får se vad lösningen blir.

Och att min NUC inte trivs med kalibrering får jag titta lite djupare, problemet man får med långa USB kablar ger precis samma problem.

Men även med 50cm kabel så fulade den sig.

Låter ju riktigt bra, tack för att du delar med dig! Gissar att du tog hem full-versionen av Dirac? Funderade lite över signalnivån och impedans på pre-out? På NADs hemsida står det inget på 758:an men på 777 finns det en "preamplifier section" där max output level är >4V. Gissar att du forskat lite i det då du kör med separata slutsteg?



#87

Postad 25 februari 2018 - 17:28

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Låter ju riktigt bra, tack för att du delar med dig! Gissar att du tog hem full-versionen av Dirac? Funderade lite över signalnivån och impedans på pre-out? På NADs hemsida står det inget på 758:an men på 777 finns det en "preamplifier section" där max output level är >4V. Gissar att du forskat lite i det då du kör med separata slutsteg?

Jag tittade på 777 o hoppades på att 758 skulle vara inom range sas :)
Kan tillägga att jag Inte testa att köra Umiken in stärkaren direkt men ska tessta o se hur min NUC gillar det.

 

En annan sak med, lägg på BM EFTER Dirac!!
Alltså sätt alla högtalare till Large ink sub o kör Dirac, därefter lägger ni till Delningen i BM beroende på hur djupt var högtalare går.

Man pratar om att man ska ha en oktav till godo men det fungerar att dela med en halv oktav till godo.

Det går att mäta in med BM men sancket går på avsforum att där är mer välljud att hämta om man lägger till det efteråt.



#88

Postad 25 februari 2018 - 18:06

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Jag tittade på 777 o hoppades på att 758 skulle vara inom range sas :)
Kan tillägga att jag Inte testa att köra Umiken in stärkaren direkt men ska tessta o se hur min NUC gillar det.

En annan sak med, lägg på BM EFTER Dirac!!
Alltså sätt alla högtalare till Large ink sub o kör Dirac, därefter lägger ni till Delningen i BM beroende på hur djupt var högtalare går.
Man pratar om att man ska ha en oktav till godo men det fungerar att dela med en halv oktav till godo.
Det går att mäta in med BM men sancket går på avsforum att där är mer välljud att hämta om man lägger till det efteråt.


Hej!

Tack för infon!:)

Förstår bara inte varför det skulle bli bättre och lägga på BM efter kalibrering då det är rätt implementerat.

Ska fråga Gurun Markus på AVforum se vad han säger.

//Micke

#89

Postad 25 februari 2018 - 18:15

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Hej!

Tack för infon! :)

Förstår bara inte varför det skulle bli bättre och lägga på BM efter kalibrering då det är rätt implementerat.

Ska fråga Gurun Markus på AVforum se vad han säger.

//Micke

Marcus som säger det ;)
Jag ska mäta av o se hur dom olika sätten ser ut.
Sticker fasen åt skogen om man väljer hans sätt då går jag tillbaka till det andra.



#90

Postad 25 februari 2018 - 19:25

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Även jag tyckte det lät konstigt med att lägga på filter i efterhand o det blir sämre fasmässigt, ganska mycket värre till o med.
Jag har varit i klinch med han innan om det men det är som att prata med en vägg.

Jag vet hur jag kommer göra iaf :)



#91

Postad 25 februari 2018 - 20:00

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Marcus som säger det ;)
Jag ska mäta av o se hur dom olika sätten ser ut.
Sticker fasen åt skogen om man väljer hans sätt då går jag tillbaka till det andra.


Hej!

Ok:)

Ja mät av så får vi se om det är någon skillnad eller inte.

//Micke

#92

Postad 25 februari 2018 - 20:25

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Jo då, det gamla sättet ger långt bättre fas!

Jag har varit lite i klinch med Marcus om det innan men det är lite som att prata med en vägg.

Hur som, det fungerar bättre med att sätta BM först imho.

 

Jag testade också att sätta Umiken direkt i stärkaren.

Mellan steg 2-3 vill datorn gärna tänka, om jag lät den stå någon minut så fungerade det att köra med NUC:en med.

Dock fick jag vrida upp känsligheten rejält på micken men det är inget problem i sig.



#93

Postad 25 februari 2018 - 21:24

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Jo då, det gamla sättet ger långt bättre fas!
Jag har varit lite i klinch med Marcus om det innan men det är lite som att prata med en vägg.
Hur som, det fungerar bättre med att sätta BM först imho.

Jag testade också att sätta Umiken direkt i stärkaren.
Mellan steg 2-3 vill datorn gärna tänka, om jag lät den stå någon minut så fungerade det att köra med NUC:en med.
Dock fick jag vrida upp känsligheten rejält på micken men det är inget problem i sig.


Har du dom olika mätningarna?

Lägg upp dom här och gärna på AVforum

//Micke

#94

Postad 25 februari 2018 - 21:37

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Jag sparade inte men ska nog kunna fixa om det igen i veckan.
Som jag förstod så anser inte Marcus att det är helfel att ha BM bestämt i förväg men inte optimalt.
Får se om jag orkar dra upp det.



#95

Postad 25 februari 2018 - 22:02

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Jag sparade inte men ska nog kunna fixa om det igen i veckan.
Som jag förstod så anser inte Marcus att det är helfel att ha BM bestämt i förväg men inte optimalt.
Får se om jag orkar dra upp det.


Kanske men om du har bevis på att det är det så skulle jag vilja höra vad som skulle sägas.

//Micke

#96

Postad 26 februari 2018 - 13:12

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

 

Först satte jag in dom avstånden jag hade i Minidsp:n men Dirac kör över det (som på Pc) så man lika gärna lämna på noll.

Och samma gäller interna volymen, Dirac fixar allt o faktum är att volymen ut är högre än vad jag är van vid, normalt förlorar man 3-5db med Dirac.

Ljudmässigt är den Klockren, har inget att klaga på där 

 

Kul att någon äntligen får börja lira med detta i Sverige!  B)

 

Hur noggrann är avståndsinställningar till högtalarna? NAD är ju ökända för att ha haft på tok för grova avstånd på 1 foot (30,48 cm), men här är det alltså Dirac som avgör detta under mätningen? Vågar man då hoppas på mer exakta 1,0 cm steg? Eller kanske ännu bättre?

 

 

En annan sak med, lägg på BM EFTER Dirac!!

Alltså sätt alla högtalare till Large ink sub o kör Dirac, därefter lägger ni till Delningen i BM beroende på hur djupt var högtalare går.

Man pratar om att man ska ha en oktav till godo men det fungerar att dela med en halv oktav till godo.

Det går att mäta in med BM men sancket går på avsforum att där är mer välljud att hämta om man lägger till det efteråt.

 

Från en som inte är 100% insatt (än!)... är detta samma problematik kring bashanteringen som fanns/funnits hos Arcam? Jag trodde detta rapporterats som icke existerande hos NAD's implementering? Eller är det två olika saker?



#97

Postad 26 februari 2018 - 13:38

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Kul att någon äntligen får börja lira med detta i Sverige!  B)

 

Hur noggrann är avståndsinställningar till högtalarna? NAD är ju ökända för att ha haft på tok för grova avstånd på 1 foot (30,48 cm), men här är det alltså Dirac som avgör detta under mätningen? Vågar man då hoppas på mer exakta 1,0 cm steg? Eller kanske ännu bättre?

 

 

 

Från en som inte är 100% insatt (än!)... är detta samma problematik kring bashanteringen som fanns/funnits hos Arcam? Jag trodde detta rapporterats som icke existerande hos NAD's implementering? Eller är det två olika saker?

 

 

Om Dirac:en är som på Arcam så får avstånden en upplösning på hundradels millisekund vilket är ganska exakt. Problemet som fanns hos Arcam (fixat nu) låg djupare så att det inte gick att komma runt på något sätt. Om man behöver ställa allt som large skulle motsvara det som Arcam fixade i sin senaste firmware "19868: Turn off bass manager when playing Dirac test tones". Man vill alltså inte att det skall finnas några delningsfilter på plats när Dirac kör sina testtoner för då vet inte Dirac vad högtalaren är kapabel till. Om det är så att man behöver göra detta på NAD:en så är det ingen dealbreaker. Det är bara ställa allt på large innan svep och ställa tillbaka till den delning man vill ha efteråt. 



#98

Postad 26 februari 2018 - 13:46

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Om Dirac:en är som på Arcam så får avstånden en upplösning på hundradels millisekund vilket är ganska exakt. Problemet som fanns hos Arcam (fixat nu) låg djupare så att det inte gick att komma runt på något sätt. Om man behöver ställa allt som large skulle motsvara det som Arcam fixade i sin senaste firmware "19868: Turn off bass manager when playing Dirac test tones". Man vill alltså inte att det skall finnas några delningsfilter på plats när Dirac kör sina testtoner för då vet inte Dirac vad högtalaren är kapabel till. Om det är så att man behöver göra detta på NAD:en så är det ingen dealbreaker. Det är bara ställa allt på large innan svep och ställa tillbaka till den delning man vill ha efteråt. 

 

Kanon, i sådana fall. Avståndsinställning må tyckas vara en liten detalj, men ack så viktig för ljudbubblan i många situationer. Med NAD M17 har jag fått anpassa högtalarna och möblerna något p.g.a. den grova inställningen.

 

Tack för klargörandet gällande bass management!  :) Logiskt att man inte vill ha delningsfilter aktiva när man kör mätningen med Dirac. Fortsättning lär följa i ärendet...  ;)



#99

Postad 26 februari 2018 - 13:57

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Om man skall använda delay genom förstärkaren så skulle jag påstå att det är ganska viktig detalj ;) Dirac är bra där så länge man själv är noga med placeringen av mikrofonen för första mätningen. Jag placerade min med laser.



#100

Postad 26 februari 2018 - 14:17

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Om man skall använda delay genom förstärkaren så skulle jag påstå att det är ganska viktig detalj ;) Dirac är bra där så länge man själv är noga med placeringen av mikrofonen för första mätningen. Jag placerade min med laser.

 

Laser...? Ambitiöst!  B) 

 

Som novis när det gäller sådana här mätningar (bortsett från åren med Audyssey... räknas knappt) förstår jag att det är viktigt för resultatet att man är minutiöst noggrann med mikrofonen. Vart och hur den ska placeras (inkl dess exakta riktning). Har ännu inte beställt min UMIK-1. Letar efter bra mikrofonstativ med lite längre bom just nu. Får lägga till en laser också tydligen...  :D





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.