Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hur förbättrar jag ljudet på bästa sätt?

16 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 01 maj 2020 - 15:32

kyuugi
  • kyuugi
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Jag är total nybörjare på ljud och hembio, köpte ett par begagnade Klipsch full tower högtalare (RP-260F), tillsammans med en pioneer VSX-933.

Jag tycker ljudet är bra men när vi ser på film så skulle jag gärna höra mer dialog och mindre bas och explosioner. Jag har försökt leta runt i förstärkarens meny för att justera ljudet och jag hittade förvisso en bas-volym men märker knappt någon skillnad.

Vad bör jag köpa för att åstadkomma ett ljud som inte stör grannarna mitt i natten i en lägenhet?

#2

Postad 01 maj 2020 - 15:40

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Läs manualen 

https://intl.pioneer... Manual(sv).pdf

 

Hur har du kopplat ljudet från Datorn/Tvn ?



#3

Postad 01 maj 2020 - 15:46

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Du borde kunna köra simulerad 5.1 och höja centerkanalen.

Annars se till att du kör ren 2.0 stereo. Kolla om det finns nightmode/nattläge annars. 

 

Varför envisas folk med att köra flerkanals receiver till stereo. 
Vissa filmer har kass ljud mix också kan påpekas. 


Redigerat av TijY, 01 maj 2020 - 15:52.


#4

Postad 01 maj 2020 - 16:21

kyuugi
  • kyuugi
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Köpte receivern på rekommendation från en vän, hade väl tänkt uppgradera till fler högtalare så småningom men det är inte bråttom. Ska ge mig på att läsa igenom manualen ordentligt. Oftast så ser vi på Apple TV då går ljud och bild via hdmi eller så är det tv via arc

#5

Postad 01 maj 2020 - 16:23

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Köpte receivern på rekommendation från en vän, hade väl tänkt uppgradera till fler högtalare så småningom men det är inte bråttom. Ska ge mig på att läsa igenom manualen ordentligt. Oftast så ser vi på Apple TV då går ljud och bild via hdmi eller så är det tv via arc

 

Köp en center, sen kan du ändra center spread så centerljudet spelas på alla fronthögtalarna. 



#6

Postad 01 maj 2020 - 17:00

Daggelitoo
  • Daggelitoo
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Har själv problemet att dialog och bakgrundsmusik är lågt, så volymen är därefter.

Men så blir det ett 7helv¤%&#es väsen med explosioner och kulspruteeld och frugan hojtar; "SÄÄÄNK".

Int fasen hinner man sänka när det händer...........

 

Bästa lösningen är ett par bra hörlurar, speciellt om man som du bor i lägenhet och ser film på natten.

Då kan du höja volymen tills det gör ont ;-) ;)



#7

Postad 01 maj 2020 - 17:29

kyuugi
  • kyuugi
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0

Har själv problemet att dialog och bakgrundsmusik är lågt, så volymen är därefter.
Men så blir det ett 7helv¤%&#es väsen med explosioner och kulspruteeld och frugan hojtar; "SÄÄÄNK".
Int fasen hinner man sänka när det händer...........

Bästa lösningen är ett par bra hörlurar, speciellt om man som du bor i lägenhet och ser film på natten.
Då kan du höja volymen tills det gör ont ;-) ;)


Ingenkänningsfaktor på det där skriket ”SÄÄÄÄNK!” 😂

#8

Postad 01 maj 2020 - 18:11

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

fast de ni pratar om är ju så dynamiken är på filmer.... Dialogen är ungefär som jag pratar själv i rummet vid en vanlig diskussion (tar exempel som jag upplever det i mitt rum), sen när de brakar till, så darrar rutor och dörrar, haha...

 

Man kan gå förbi detta såklart, men då ändrar man filmen dynamikomfång, vilket är lite de härliga med bra ljud/hemmabio, eller?



#9

Postad 01 maj 2020 - 18:16

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

sen att spela film med hemmabio med feta högtalare speciellt med stora subbar på sena kvällar/tidiga nätter, de funkar ju inte alls, även om du stänger av subbarna helt så kommer de låta, jag spelar aldrig film efter kl 19. skulle aldrig våga i lägenhet, det är hörlurar som gäller såklart, även röster ganska högt även om ni lyckas sänka "explosioner" en massa kommer att låta igenom betongväggar.



#10

Postad 01 maj 2020 - 18:22

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0
Med surround så kan man höjja centern några decibel, det hjälper, men som du säger så "förstör" man dynamiken. Yamaha har en snabbmeny där man kan trimma dialog snabbt.

#11

Postad 02 maj 2020 - 01:07

Ted_B
  • Ted_B
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Leta efter compression eller dynamic i inställningarna, det är för att du spelar upp med full dynamik som är "problemet".



#12

Postad 02 maj 2020 - 14:28

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0
Köp en center.

#13

Postad 02 maj 2020 - 15:24

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

fast komprimerar man ljudet med lull lull i sin receiver, så låter de så illa, att tv ljudet är närpå lika bra. Meningen med hemmabio ljud är just dynamiken och basen, visst kan man höja dialogen lite osv, men i de stora hela, kör som det är tänkt fram till kl 19 eller vad som anses vara ok, sen på med bra hörlurar, ett par bra hörlurar låter 3ggr så bra som att mixtra med ljudet i sin receiver med att komprimera dynamiken i 9 fall utav 10 ändå.. min åsikt.



#14

Postad 04 maj 2020 - 00:22

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Köp en center, sen kan du ändra center spread så centerljudet spelas på alla fronthögtalarna. [/quote]

Innebär de att de blir mer tryck i frontarna vid biomys? Tycker alla lägen använder frontkanalerna för mesigt! Har man rejäla golvare vill man gärna att dem används...ordentligt! Mycke mycke hellre att subben används mindre och mer golvspeakers åt folket👍

#15

Postad 04 maj 2020 - 08:10

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Då gissar jag på att jag ha ganska bra lägenhet då, ingen granne har någonsin klagat, trots ganska höga volymer även på senare kvällar

#16

Postad 04 maj 2020 - 09:58

mandrogoran
  • mandrogoran
  • Användare

  • 218 inlägg
  • 0
Slår ett slag för dynamisk komprimering / nightmode. Det kommer åstadkomma vad du är ute efter. Jag kör med Audyssey Dynamic Volume: Light på min Marantz receiver med gott resultat. Visst, ibland märker man att ljudbilden blir lite konstig då ljudbalansen på vissa ljud som man förväntade sig skulle vara väldigt tysta boostas lite väl mycket men det kan jag leva med för dialogen är tydlig oavsett hur högt/lågt jag spelar. Alla kan/vill inte lyssna på referens nivå men ändå kunna höra dialogen i filmen.

#17

Postad 04 maj 2020 - 10:29

ingvar
  • ingvar
  • Lärjunge

  • 438 inlägg
  • 0

I stndardläge så ligger dialogen i centerkanalen, det är antagligen anledningen till att du upplever att den är för låg.

 

De flesta receivers går att ställa in att köra utan center. När jag kollar i manualen för din receiver så skulle jag prova med att ställa ljudet till 2.1 (det finns ingen 2.0 enligt manualen) och slå av subwoofer. 

 

Då borde "allt" ljud komma till tina högtalare.

 

Kolla på sidan 84 i manualen, den finns här:

https://intl.pioneer... Manual(en).pdf

 

Mvh,

  Ingvar





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.