Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vilken Moccamaster är bäst?

115 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Moccamaster CD AO (Kaffebryggare) 2 8,36 (13) 2 959:-
Moccamaster KBG741 AO (Kaffebryggare) 6 8,64 (24) 2 555:-
Moccamaster KBC741 AO (Kaffebryggare) 1 8,85 (114) Inga priser
1 relaterade trådar

#1

Postad 18 augusti 2008 - 09:48

Haddirajan
  • Haddirajan
  • Lärjunge

  • 461 inlägg
  • 0
Just det, vilken av dessa är att föredra?

KBC är den vanliga modellen med:
Kalklampa
Auto-off efter två timmar
Manuellt droppstopp

KBG har istället:
Kalklampa
Auto-off efter två timmar
Automatiskt droppstopp

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  kbc741.jpg   33,88K   42 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  kbg.jpg   17,39K   37 Antal nerladdningar


#2

Postad 18 augusti 2008 - 17:05

Alban
  • Alban
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0
Själv har jag den med manuellt droppstopp och är jättenöjd, förutom just den biten. Jag förstår inte alls poängen med att man ska vara tvungen att knöka med det där stoppet hela tiden. Och gör man fel kan det ju svämma över.

Om det bara är det som är skillnaden, tycker jag absolut att du ska satsa på den med automatiskt.
I övrigt är det som sagt en kanonbryggare!

#3

Postad 18 augusti 2008 - 17:31

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

  • 2 944 inlägg
  • 0
Kör på den första.. Dock saknar min kalklampan.. Så tänk på att kolla upp så lampan finns på den maskin du får med dig hem..
Vet faktiskt inte vad det är som gör att den inte finns på min.. Iof så fick jag bryggaren så kan ju inte klaga.. :D
Och droppstopp??
Är det så svårt att låta den droppa några sekunder extra?? Har aldrig behövt stoppa och aldrig har det droppat iheller.. ;)

Redigerat av Darth Tojayz, 18 augusti 2008 - 17:34.


#4

Postad 18 augusti 2008 - 19:09

Haddirajan
  • Haddirajan
  • Lärjunge

  • 461 inlägg
  • 0

Dock saknar min kalklampan..


De finns i ett gäng olika varianter, den du har heter sannolikt "KB-741", för "KBC" har kalklampa.
Kanske är det så att C står för just "Calc"? :D

#5

Postad 18 augusti 2008 - 19:16

bananplanta
  • bananplanta
  • Veteran

  • 2 143 inlägg
  • 0
Vad är det för prisskillnad?

#6

Postad 18 augusti 2008 - 19:30

Haddirajan
  • Haddirajan
  • Lärjunge

  • 461 inlägg
  • 0

Vad är det för prisskillnad?

Ingen nämnvärd, 5:- som det ser ut nu. KB-modellen finns från ca 1200:-, men vill man ha en KBC eller KBG med kalklampa i aluminium-look så är det bara 5:- skillnad.

#7

Postad 18 augusti 2008 - 20:40

bananplanta
  • bananplanta
  • Veteran

  • 2 143 inlägg
  • 0
Då ser jag för egen del ingen anledning att köpa en med manuellt droppstopp. Jag skulle kört på den med auto droppstopp.

#8

Postad 18 augusti 2008 - 21:44

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0
Nu använder jag inte den manuella grejen som droppstopp utan som flödesreglering beroende på hur mycket kaffe jag brygger, är det motsvarande funktion på den med automatiskt droppstopp? Annars ser jag det som en anledning till att köpa den med manuellt.

Nackdelen är att den trilskas lite ibland och kärvar ihop vilket gör att den på inställningen för lägre flöde kan agera droppstopp, enda klagomålet jag har på min Moccamaster efter 7 års hårt användande. (Har modellen innan utan den långa pipen ner i kannan)

Sen rent estetiskt så gillar jag den klassiska kannan mer...

#9

Postad 07 december 2008 - 21:16

Patrikson
  • Patrikson
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0
Kan någon tala om vilken torxnyckel som krävs för att skruva av vattenbehållaren samt vilken det är som passar i skruvarna under bryggaren? lättare att diska vattenbehållaren om man skruvar av den eller krävs det några packningar för att lossa dessa skruvar?

/Patrikson

#10

Postad 07 december 2008 - 21:21

Unregistered8d911b7a
  • Unregistered8d911b7a
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
Moccamaster som brygger direkt i termos. Hur bra kan det bli?

#11

Postad 07 december 2008 - 21:29

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0
Sleaper: Vad menar du?

//Loofy

#12

Postad 07 december 2008 - 21:32

Unregistered8d911b7a
  • Unregistered8d911b7a
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
Jag menar att det även finns en Moccamaster som brygger direkt i en termos. Praktiskt!

#13

Postad 07 december 2008 - 21:56

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0
ahh ok :)


Jo det är nog praktiskt om man har lite större bjudningar där en kanna inte räcker. :P -Kanske finns som tillbehör till de vanliga Moccamasterbryggarna?

Är själv nöjd ägare till en av Moccamasterbryggarna... Rekommenderas...

//Loofy

#14

Postad 12 maj 2010 - 08:43

mightyrasta
  • mightyrasta
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Gammal tråd, jag vet. :blush:

Nu finns ju även "Clement Design"-modellen som ser lite modernare ut.
Jag stog o klämde på alla modellerna igår (tack för den servicen Mediamarkt), och valde helt bort CD-modellen samt de med automatiskt droppstopp!

Den nya kannan (den cylindriska med fyrkantigt handtag) är väldigt oergonomisk. Gamla kannan mycket bättre.
Det automatiska droppstoppet tyckte jag inte heller om, det blev bara krångligare (mer motstånd, mindre plats) att ställa in och ta ur kannan ur bryggaren.

Det blir en KBC741 i borstad aluminium för mig. :D

Kaffedags!

#15

Postad 12 maj 2010 - 22:37

Alban
  • Alban
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0
Trevligt att du köpt ny bryggare!
Hoppas att du blir nöjd.

Clement design valde även jag mellan när jag köpte, kan det ha varit -06 eller -07. Men jag tyckte det var coolare med den klassiska modellen. Men tydligen ska den vara likadan under skalet.

Hoppas du blir nöjd :)

#16

Postad 14 maj 2010 - 23:55

bobby tex
  • bobby tex
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0

Nu använder jag inte den manuella grejen som droppstopp utan som flödesreglering beroende på hur mycket kaffe jag brygger, är det motsvarande funktion på den med automatiskt droppstopp? Annars ser jag det som en anledning till att köpa den med manuellt.

Nackdelen är att den trilskas lite ibland och kärvar ihop vilket gör att den på inställningen för lägre flöde kan agera droppstopp, enda klagomålet jag har på min Moccamaster efter 7 års hårt användande. (Har modellen innan utan den långa pipen ner i kannan)

Sen rent estetiskt så gillar jag den klassiska kannan mer...

du har helt rätt, den där inställningen är ju enda skälet att tjacka en Clubline istället för en homeline som jag ser det då jag bor själv o brygger lite mindre kaffe. Nu har jag emellertid fått tag på en sån där vit i plast för 600 spänn istället så jag får köra slut på den först

#17

Postad 23 maj 2010 - 20:25

uzzi
  • uzzi
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0
Har har den första modellen och instämmer helt om "droppstoppet" tycker alltid man är osäker om man verkligen fått i rätt "hack", missar man så blir det översvämning. Borde finnas någon form av färgmarkering till detta, annars är jag mer än nöjd. Gillar designen bättre på den i "stål", den i alu. känns billigare.

Redigerat av uzzi, 23 maj 2010 - 20:26.


#18

Postad 22 juni 2010 - 14:00

bobby tex
  • bobby tex
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0
Fick blad från mediamakrt där de sålde svarta moccamaster den lilla modellen utan droppstopp för 555 kr, det skulle jag nog nöjt mig med om jag inte redan haft en :)

#19

Postad 23 juni 2010 - 13:19

Malbo
  • Malbo
  • Lärjunge

  • 260 inlägg
  • 0

Fick blad från mediamakrt där de sålde svarta moccamaster den lilla modellen utan droppstopp för 555 kr, det skulle jag nog nöjt mig med om jag inte redan haft en :)


F-n vilket bra pris!

#20

Postad 23 juni 2010 - 21:45

uzzi
  • uzzi
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0
Lyxig julklapp att ge bort.... bra att va ute i tid :)

#21

Postad 29 juni 2010 - 21:23

Unregisteredce27a3d9
  • Unregisteredce27a3d9
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0
Ingen som vet om det var nån tidsgräns på erbjudandet hos Mediamarkt?

#22

Postad 30 juni 2010 - 13:44

Unregistereda4a26a83
  • Unregistereda4a26a83
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Ingen som vet om det var nån tidsgräns på erbjudandet hos Mediamarkt?

Vilket erbjudande?

#23

Postad 23 juli 2010 - 17:26

Unregisteredce27a3d9
  • Unregisteredce27a3d9
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0


En sån här fick det bli idag, kunde inte motstå :)

#24

Postad 30 augusti 2011 - 22:32

Unregistereda9a6c55c
  • Unregistereda9a6c55c
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Skall köpa en Moccamaster nu tänkte jag, ville köpa den modellen som heter KBC741 med "kalk-lampan".
Dock verkar det som om den är helt slut, finns bara KB741 att få tag på, kikade på prisjakt mm

Så nu kommer min fråga, är "kalk-lampan" en viktig funktion?
Har några bekanta som har en KBC741 med kalk-lampan och dom har aldrig under ca 5 år vart med om att den har tänts...
Det här med kalk har väl att göra med var var man bor, och hur vattnet är på den orten osv... vi bor i samma stad och har båda samma kommunala vatten... så det känns inte som om det här med kalk är något problem här...

Några andra som har erfarenhet av denna "Kalk-lampa" och om det ska behöva vara det avgörande valet när man ska införskaffa sig en Moccamaster...

Sen får ni gärna tipsa om det finns några erbjudanden just nu på denna maskin. =)
/Peter

#25

Postad 30 augusti 2011 - 22:40

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

  • 2 530 inlägg
  • 0
Har själv en Clubline och det enda jag vet är att det står lite om det i manualen när man skall kalka av den. Jag har kalkat av min 2-3 gånger sedan 2008, en gång med den medföljande påsen med någon slags vätska i, finns ju säkert sådana att köpa och resten med ättika och vatten, går bra det också. Minns nu bara inte hur mycket det skall vara av varje men det har man ju google till :) Min fungerar fortfarande bra men jag kan tänka mig att det räcker med en gång i halvåret eller något sådant, det märker man säkert när kaffet inte är som det ska längre hehe :)

#26

Postad 01 september 2011 - 11:01

MediaDaniel
  • MediaDaniel
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Hej alla glada MoccaMaster älskare!!

Jag skulle säga att gå på min personliga favorit Clement Design. Kostade när jag köpte den 2500kr ligger nu nere på 1390:- vilket är helt sjukt för deras toppmodell i snyggdesign. Den har inte kalklampa dock, men det finns ingen anledning att ha det, är man riktigt nördig så köp en flaska kalkrengöring, kostar typ 40-50kr på ica, mediamarkt med mera och kör igenom maskinen varje 1-2 månader, då håller sig bryggaren i gott skick och kommer smaka gott, annars är det lätt att du får en besk smak i bryggaren efter att det har kommit en del kalk. Har man inte gjordt det på ett par år säg så kör igenom den ett par gånger med kalrengöring och sedan kanske 10-15ggr med rent vatten så det inte blir några rester kvar. (kanske är lite mycket men jag vill ha det riktigt rent och chansar inte att det ska vara kvar något kalkrengöringsmedel i maskinen )

Jag har haft min bryggare nu i ca 2 år, hel nöjd, inga problem what so ever, min mor har också haft den i ca 3 år och hon tycker att det är den bästa moccamastern hon har haft! Grymt bra iaf och till ett sådant pris!! Wow, hittas på diverse Media Markt, Netonnet samt CDON.com

#27

Postad 24 september 2011 - 15:10

sekolon
  • sekolon
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0
Hittade KGB741 på Netto för 1199:- Billigast just nu verkar det som.

#28

Postad 07 oktober 2011 - 08:09

Arson92
  • Arson92
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Ska köpa mig en moccamaster nu. Ingen som har koll om den finns på nån rea nu?

/David

#29

Postad 10 oktober 2011 - 16:56

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 966 inlägg
  • 0

Ska köpa mig en moccamaster nu. Ingen som har koll om den finns på nån rea nu?

/David


https://www.prisjakt...ukt.php?p=99277 <--- där kanske?

#30

Postad 11 oktober 2011 - 19:23

bitcomplex
  • bitcomplex
  • 01100001001

  • 387 inlägg
  • 0
... fast homeline saknar väl dubbla värmeelement? Tycker det är en mycket viktig feature.

Som någon var inne på tidigare finns det en moccamaster med termos. Vad jag tycker om den? https://www.prisjakt...kt.php?o=357072

#31

Postad 11 oktober 2011 - 20:26

-SH-
  • -SH-
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0

... fast homeline saknar väl dubbla värmeelement? Tycker det är en mycket viktig feature.

Som någon var inne på tidigare finns det en moccamaster med termos. Vad jag tycker om den? https://www.prisjakt...kt.php?o=357072

Googlade lite kort och tittade även på Moccamasters webbplats men hittar inget om att den inte skulle ha dubbla element. Tror faktiskt att alla Moccamaster (utom termosbryggaren då, av naturliga orsaker) har dubbla element, bryggelementet stängs dessutom av när vattnet bryggts igenom. Däremot saknar Homeline effektreglering av varmhållningsplattan, jag rekommenderar bryggare med reglering och att man då alltid kör den i det låga läget. Kaffe blir sällan dåligt av att svalna lite (för varmt kaffe smakar dessutom väldigt lite då värmen "maskerar" smaken) men varmhålls det på för hög temperatur blir det snabbt dåligt.

#32

Postad 12 oktober 2011 - 17:31

bitcomplex
  • bitcomplex
  • 01100001001

  • 387 inlägg
  • 0

Däremot saknar Homeline effektreglering av varmhållningsplattan, jag rekommenderar bryggare med reglering och att man då alltid kör den i det låga läget. Kaffe blir sällan dåligt av att svalna lite (för varmt kaffe smakar dessutom väldigt lite då värmen "maskerar" smaken) men varmhålls det på för hög temperatur blir det snabbt dåligt.


Äh, det var det jag menade... Förvirrade mig själv lite där. :) Däremot håller jag inte med dig. Rekommenderar att alltid brygga i det höga läget. Enligt eget tycke så blir kaffet lätt för varmt om man inte sänker till det låga läget när det är mindre än 4 koppar kvar i kannan.

Kaffe ska ha en bryggtemperatur på 92 - 96 grader (eller det rekommenderas iaf). Moccamaster själva säger att man ska ha det höga effektläget vid bryggning, även vid små mängder, för att få rätt temperatur. Vid små mängder ska dock det höga effektläget slås av efter bryggning.

#33

Postad 12 oktober 2011 - 22:35

-SH-
  • -SH-
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0

Kaffe ska ha en bryggtemperatur på 92 - 96 grader (eller det rekommenderas iaf). Moccamaster själva säger att man ska ha det höga effektläget vid bryggning, även vid små mängder, för att få rätt temperatur. Vid små mängder ska dock det höga effektläget slås av efter bryggning.

Som jag förstått det påverkar effektknappen enbart värmeplattan därför att en mindre mängd kaffe blir för varmt under varmhållningen med det högre effektläget. Bryggtemp påverkas inte alls.
Dock, kaffet ska serveras snarast efter att det bryggts - all form av varmhållning förstör smaken ganska snabbt IMHO.

#34

Postad 13 oktober 2011 - 05:33

bitcomplex
  • bitcomplex
  • 01100001001

  • 387 inlägg
  • 0
Jo så klart är det så. Att Moccamaster rekommenderar det höga effektläget är för att inte kaffet ska kylas ner för snabbt. Men det är nog helt enkelt en smaksak. Är uppväxt i en familj där kaffe görs på spisen och gärna ska drickas snäppet över kokandes ;)

#35

Postad 19 oktober 2011 - 17:17

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
tjo!
jag är ute efter en ny bryggare nu. har länge tänkt att köpa en kapselbryggare men har börjat ångra mig lite, har varit och kollat på dom vanligaste men tycker dom är så plastiga allihopa så det får nog vänta.

nu har jag en vanlig melittabryggare för 299kr på 900w
kommer jag märka någon märkbara skillnad om jag köper en moccamaster?
och exakt vad är det som är så bra med en sån här?

/Andreas

#36

Postad 03 november 2011 - 22:36

-SH-
  • -SH-
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0

tjo!
jag är ute efter en ny bryggare nu. har länge tänkt att köpa en kapselbryggare men har börjat ångra mig lite, har varit och kollat på dom vanligaste men tycker dom är så plastiga allihopa så det får nog vänta.

nu har jag en vanlig melittabryggare för 299kr på 900w
kommer jag märka någon märkbara skillnad om jag köper en moccamaster?
och exakt vad är det som är så bra med en sån här?

/Andreas

Absolut, du märker en klar skillnad. Kaffet kommer att bryggas på korrekt temperatur och tillräckligt snabbt vilket gör att det smakar klart bättre. Pengarna du sparar på att inte köpa en kapselmaskin lägger du förslagsvis på kaffekvarnen CGR-1 från Wilfa och sedan köper du lite kvalitetskaffe från ex. Johan & Nyström. Sedan är du snart en äkta kaffenärd... ;)

#37

Postad 07 november 2011 - 10:54

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Absolut, du märker en klar skillnad. Kaffet kommer att bryggas på korrekt temperatur och tillräckligt snabbt vilket gör att det smakar klart bättre. Pengarna du sparar på att inte köpa en kapselmaskin lägger du förslagsvis på kaffekvarnen CGR-1 från Wilfa och sedan köper du lite kvalitetskaffe från ex. Johan & Nyström. Sedan är du snart en äkta kaffenärd... ;)


jag ahr aldrig tänkt så långt att jag kan köpa en kvarn och mala egna bönor,, är det stor skillnad mot vanlig färdigmalen typ zoegas?

#38

Postad 07 november 2011 - 22:13

-SH-
  • -SH-
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0

jag ahr aldrig tänkt så långt att jag kan köpa en kvarn och mala egna bönor,, är det stor skillnad mot vanlig färdigmalen typ zoegas?

Absolut! Vet inte vad man ska jämför med men gillar du ost är det som att gå från en riktigt blek, tråkig hushållsost till en vällagrad, spännande västerbottenost. En kvarn, lite Harrar Longberry från det svenska rosteriet Johan & Nyström och sedan öppnar sig en ny värld av kaffesmaker.

#39

Postad 08 november 2011 - 10:20

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
En annan bra jämförelse är en melon direkt från ett träd i Asien kontra en melon från en svensk butik. Same same but ooohh so different.

#40

Postad 08 november 2011 - 10:33

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0

tjo!
jag är ute efter en ny bryggare nu. har länge tänkt att köpa en kapselbryggare men har börjat ångra mig lite, har varit och kollat på dom vanligaste men tycker dom är så plastiga allihopa så det får nog vänta.

nu har jag en vanlig melittabryggare för 299kr på 900w
kommer jag märka någon märkbara skillnad om jag köper en moccamaster?
och exakt vad är det som är så bra med en sån här?

/Andreas


Skulle vilja påstå att det är en stor skillnad. Framförallt kommer du att få ditt kaffe väldigt snabbt. Moccamaster brygger på bara någon minut i princip.

Ang hemmamalt kaffe är jag dock inte lika övertygad, jag tror det beror mkt på vilken mal du köper och även vilka bönor du köper. Jag har en OBHkaffekvarn hemma och även om jag testat flertalet olika bönor från kaffebutiker är det sällan jag tycker det smakar lika gott som exempelvis Gevalia Intensivo som jag har som baskaffe här hemma.

Det gäller dock att förvara sitt kaffe rätt. En öppnad påse utan försegling i ett skåp är givetvis inte särskilt optimalt. Sen kan du ju även gå till kaffebutiker och få ditt kaffe malt direkt och slippa mala hemma. Det gör jag ibland men som sagt, jag får inte den aha-upplevelsen av det som byte av bryggare gav mig.

#41

Postad 08 november 2011 - 23:01

-SH-
  • -SH-
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0

Ang hemmamalt kaffe är jag dock inte lika övertygad, jag tror det beror mkt på vilken mal du köper och även vilka bönor du köper. Jag har en OBHkaffekvarn hemma och även om jag testat flertalet olika bönor från kaffebutiker är det sällan jag tycker det smakar lika gott som exempelvis Gevalia Intensivo som jag har som baskaffe här hemma.

Det viktiga för att lyckas med att mala kaffe hemma är en kvarn som maler, modeller som hackar sönder kaffet med kniv ger ojämn malningsgrad vilket ger dålig smak. Wilfa-kvarnen jag länkade till i tidigare inlägg är det bästa man får tag på under 1500 kr, troligen ska du upp över 2000 kr för att få en markant bättre kvarn.

Att kaffet du köpte i kaffebutiker inte var gott kan ju beror på att det inte var gott... Det kan vara gammalt eller också är det en sort som inte är särskilt god. Ex. så är det ingen garanti att du hittar ett bra bryggkaffe i butiken bara för att det står Kahls utanför.
Leta efter färskrostade bönor som lämpar sig för att brygga (specifika espressoblandningar går helt bort) och som gärna kommer från något av våra mindre men mycket kompetenta svenska rosterier. Förslagsvis något från Johan & Nyström, Åre Kafferosteri, Koppi, Drop Coffee eller da Matteo för att nämna några.

#42

Postad 08 november 2011 - 23:20

bitcomplex
  • bitcomplex
  • 01100001001

  • 387 inlägg
  • 0
Får som förr slå ett slag för Moccamasters egen kvarn KM/DOS.


Den har visserligen knivar, men har en konstruktion som ger en jämn malningsgrad (det malda kaffet pressas ut gnom ett filter när det nått rätt storlek) och hamnar i en förseglad behållare som även fungerar som doseringsmått. Kvarnen har bara en malningsgrad - perfekt för bryggkaffe i en Moccamasterbryggare - och doserar exakt enligt vad Moccamastertyperna tycker.

Jag älskar den. :) Har den nästan lika kär som min Clubline ;)

#43

Postad 09 november 2011 - 09:32

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0

Det viktiga för att lyckas med att mala kaffe hemma är en kvarn som maler, modeller som hackar sönder kaffet med kniv ger ojämn malningsgrad vilket ger dålig smak. Wilfa-kvarnen jag länkade till i tidigare inlägg är det bästa man får tag på under 1500 kr, troligen ska du upp över 2000 kr för att få en markant bättre kvarn.

Att kaffet du köpte i kaffebutiker inte var gott kan ju beror på att det inte var gott... Det kan vara gammalt eller också är det en sort som inte är särskilt god. Ex. så är det ingen garanti att du hittar ett bra bryggkaffe i butiken bara för att det står Kahls utanför.
Leta efter färskrostade bönor som lämpar sig för att brygga (specifika espressoblandningar går helt bort) och som gärna kommer från något av våra mindre men mycket kompetenta svenska rosterier. Förslagsvis något från Johan & Nyström, Åre Kafferosteri, Koppi, Drop Coffee eller da Matteo för att nämna några.


Det var lite det jag ville komma fram till :) att om man är ute efter en förändring är det både mkt billigare och lättare att byta bryggaren. Det är helt enkelt inte lika lätt att få det bra hemma själv om man då inte köper malar för dubbla kostnaden av bryggaren.

Nu dricker jag visserligen endast mörkrost så det kan ju visserligen vara därför jag har svårt att hitta gott kaffe också. Bergstrands rosteri och Dellerhagen har jag prövat iallaf. Har testat fler också men inte som jag minns på rak arm.

Jag tvivlar inte på att det går att få godare kaffe, bara över hur simpelt det i så fall skulle vara :)

#44

Postad 09 november 2011 - 21:36

-SH-
  • -SH-
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0

Det var lite det jag ville komma fram till :) att om man är ute efter en förändring är det både mkt billigare och lättare att byta bryggaren. Det är helt enkelt inte lika lätt att få det bra hemma själv om man då inte köper malar för dubbla kostnaden av bryggaren.

Nu dricker jag visserligen endast mörkrost så det kan ju visserligen vara därför jag har svårt att hitta gott kaffe också. Bergstrands rosteri och Dellerhagen har jag prövat iallaf. Har testat fler också men inte som jag minns på rak arm.

Jag tvivlar inte på att det går att få godare kaffe, bara över hur simpelt det i så fall skulle vara :)

Självklart behöver man en bra bryggare för att få ut det bästa av kaffet men en vettig kvarn gör underverk med den bra bryggaren. Kvarnen från Wilfa, som jag tipsade om ovan, går att köpa för 600-700 kr, vilket måste anses som ett fynd.

Bergstrands har jag inte testat något kaffe från men om du föredrar mörkare rostningar förstår jag om du hade svårt att hitta något som passade dig från Dellerhagen. Iaf så har alla kaffen lämpliga för brygg som jag sett från honom varit ganska ljust rostade.
Om du gillar mörkare rostningar måste du testa Bourbon Jungle från Johan & Nyström, troligen den absolut bästa mörkrost jag testat och den blev fantastisk i Moccamastern. :)

#45

Postad 10 november 2011 - 10:28

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0

Självklart behöver man en bra bryggare för att få ut det bästa av kaffet men en vettig kvarn gör underverk med den bra bryggaren. Kvarnen från Wilfa, som jag tipsade om ovan, går att köpa för 600-700 kr, vilket måste anses som ett fynd.

Bergstrands har jag inte testat något kaffe från men om du föredrar mörkare rostningar förstår jag om du hade svårt att hitta något som passade dig från Dellerhagen. Iaf så har alla kaffen lämpliga för brygg som jag sett från honom varit ganska ljust rostade.
Om du gillar mörkare rostningar måste du testa Bourbon Jungle från Johan & Nyström, troligen den absolut bästa mörkrost jag testat och den blev fantastisk i Moccamastern. :)


Hehe jag känner faktiskt igen bilden på påsen. Jag har sett den någonstans :) Ska hålla utkik efter den.

#46

Postad 10 november 2011 - 10:54

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Självklart behöver man en bra bryggare för att få ut det bästa av kaffet men en vettig kvarn gör underverk med den bra bryggaren.

En vanlig pressokanna duger bra, man behöver inte köpa en dyr dyr bryggare för att få undergott kaffe.

Definitionen på en bra bryggare är lite flytande, i presso-fallet är det mer den som brygger än kannan som sätter begränsningen.


ed: 3!¤"#% varför ser jag mina missar på tangentbordet först när någon citerat mig!?!!?!

Redigerat av Monshi, 11 november 2011 - 09:13.


#47

Postad 10 november 2011 - 20:30

-SH-
  • -SH-
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0

En vanlig pressolannae duger bra, man behöver inte köpa en dyr dyr bryggare för att få undergott kaffe.

Definitionen på en bra bryggare är lite flytande, i presso-fallet är det mer den som brygger än kannan som sätter begränsningen.

Absolut! Men detta är ju trots allt en tråd om Moccamaster och då ville jag bara passa på att tipsa om mitt favorittillbehör till bryggaren, inte en helt annan typ av bryggare... ;)

#48

Postad 11 november 2011 - 08:20

bitcomplex
  • bitcomplex
  • 01100001001

  • 387 inlägg
  • 0

Definitionen på en bra bryggare är lite flytande, i presso-fallet är det mer den som brygger än kannan som sätter begränsningen.


Tycker det är lite som att jämföra äpplen och päron. Tycker presso/brygg/moka/espresso (etc etc) är helt olika drycker.

#49

Postad 11 november 2011 - 09:18

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
bitcomplex, -SH-
Ni talar sanning båda. Jag ska vara tyst, fel tråd.
Kaffe är en komplex dryck, precis som vin, det finns inget rätt sätt att tillreda det på, det finns många mycket bra sätt. Allt beror på målet, hur man vill ha sin kopp med kaffe.
Nymalet kaffe är en mycket bra grund för gott kaffe.

#50

Postad 16 december 2011 - 13:39

Avicii
  • Avicii
  • Beroende

  • 1 167 inlägg
  • 0
Fick ett reklamblad häromdagen och där marknadsförs bryggaren med nya kannan och automatiskt droppstopp som en "Ny generation Moccamaster".
Men den har alltså funnits sedan åtminstone 2008.
I alla fall har de extrapris på den, 1995:- (normalt 2395:-). Den har ingen kalkvarnare.
De har också några färgade med normalpriset 2395:- och dessa har kalkvarnare.
Utifrån dessa specifikationer, kan man inte säga att det är extrapris då den billigare saknar kalkvarnare.
Lite fult!

Frågan som återstår:
Är kalkvarnare värd dessa 400:- extra?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.