Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vilken Moccamaster är bäst?

115 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Moccamaster CD AO (Kaffebryggare) 2 8,36 (13) 2 959:-
Moccamaster KBG741 AO (Kaffebryggare) 6 8,64 (24) 2 555:-
Moccamaster KBC741 AO (Kaffebryggare) 1 8,85 (114) Inga priser
1 relaterade trådar

#51

Postad 18 december 2011 - 21:00

-SH-
  • -SH-
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0

Fick ett reklamblad häromdagen och där marknadsförs bryggaren med nya kannan och automatiskt droppstopp som en "Ny generation Moccamaster".
Men den har alltså funnits sedan åtminstone 2008.
I alla fall har de extrapris på den, 1995:- (normalt 2395:-). Den har ingen kalkvarnare.
De har också några färgade med normalpriset 2395:- och dessa har kalkvarnare.
Utifrån dessa specifikationer, kan man inte säga att det är extrapris då den billigare saknar kalkvarnare.
Lite fult!

Frågan som återstår:
Är kalkvarnare värd dessa 400:- extra?


Den som annonseras som nylanserad skulle jag tro är KBG741 AO i olika färger, den modellen är, mig veterligen, ny i Sverige. Det som utmärker den är automatiskt dropstopp (samma som CD-modellen, vilken är den jag tror du tänker på) och automatisk avstängning (finns även på KB741 AO).

De bryggare som saknar kalkvarnare (bortsett från den enklaste Homeline) har vanligen automatisk avstängning vilket den klassiska KB741 saknar men den har kalkvarnare.

Personligen ger jag inte mycket för kalkvarnaren då den säger till för sent, man bör avkalka betydligt oftare än vad lampan lyser. Då är automatisk avstängning klart bättre, imho.

#52

Postad 30 december 2011 - 19:46

tidsoptimist
  • tidsoptimist
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Ser att Siba har sänkt http://www.siba.se/P...aspx?id=1497957 med den runda kannan till 1200:- är det värt 300kr för den lite mer avlånga kannan eller vad säger ni?
Sen ser jag att Wilfa CGR-1 går att få för 500kr ifrån Cdon =)

#53

Postad 30 december 2011 - 23:37

Caulfield
  • Caulfield
  • Användare

  • 176 inlägg
  • 0
Överlag ser det ut som folk har för mycket tid och för mycket pengar, över 1000 spänn för en kaffebryggare är på tok för mycket och endast prylbögeri.

Därmed inte sagt man är bättre själv :blink: Men är det värt att spendera tid på ett forum för ett inköp av kaffebryggare och fråga vad allmänheten tycker om att spendera 300 spänn till för att få en avlång kanna?

#54

Postad 30 december 2011 - 23:45

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

  • 2 530 inlägg
  • 0
Jag tyckte att min Moccamaster var billig när jag köpte den på MediaMarkt för 1500:- för två år sedan :D I vissa fall får man ju bara en signal kabel för dom pengarna så då tyckte jag att jag fick rätt mycket för pengarna ;) Har använt den ca 500 gånger sedan dess. Jag tyckte att den var värd varenda krona, gott kaffe gör den med :D

#55

Postad 30 december 2011 - 23:57

Caulfield
  • Caulfield
  • Användare

  • 176 inlägg
  • 0

Jag tyckte att min Moccamaster var billig när jag köpte den på MediaMarkt för 1500:- för två år sedan :D I vissa fall får man ju bara en signal kabel för dom pengarna så då tyckte jag att jag fick rätt mycket för pengarna ;) Har använt den ca 500 gånger sedan dess. Jag tyckte att den var värd varenda krona, gott kaffe gör den med :D



Säkert. fick för 6 års sedan en begagnad Bosch av Svärmor, Nypris max 200 spänn. Ett år efter köpte frun en ny som var lite snyggare och än dock väldigt gott kaffe. - men båda saknade vi Boschen. Kanske slumpen som avgör men visst går saker överstyr.... ibland går tilltron till högre pris - bättre resultat överstyr

#56

Postad 31 december 2011 - 00:30

tidsoptimist
  • tidsoptimist
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Överlag ser det ut som folk har för mycket tid och för mycket pengar, över 1000 spänn för en kaffebryggare är på tok för mycket och endast prylbögeri.

Därmed inte sagt man är bättre själv :blink: Men är det värt att spendera tid på ett forum för ett inköp av kaffebryggare och fråga vad allmänheten tycker om att spendera 300 spänn till för att få en avlång kanna?


Har varit inne på en 741 bra länge nu men hoppades på att den skulle på något märkligt vänster mellandagsreas.
Ville mest kolla om det fanns några åsikter för jag anser det inte vara värt 300 extra då lägger jag hellre det på kaffekvarnen =)

#57

Postad 31 december 2011 - 09:04

Avicii
  • Avicii
  • Beroende

  • 1 167 inlägg
  • 0

Ser att Siba har sänkt http://www.siba.se/P...aspx?id=1497957 med den runda kannan till 1200:-...

Klickar man på länken så ser man att den inte har kalkvarnare.
I dagens reklamblad från SIBAS mellandagsrea finns bryggaren med och bilden visar då att den har kalkvarnare. SIBAS startsida visar samma bryggare, alltså med kalkvarnare.
Hur ska de ha det, med eller utan?

Just den här bryggaren har ej heller AO (Auto shut-off).

#58

Postad 31 december 2011 - 16:26

tidsoptimist
  • tidsoptimist
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Troligtvis utan =/ men det ska tydligen inte vara superviktigt enligt kompisen som har en med. Den har inte börjat lysa på ett år i hans fall så då kan man ju utgå ifrån att det bara är att köra igenom den när man känner för det =)

Hmm man kan ju alltid ha en timer mellan kaffebryggaren och uttaget om man är orolig för el så finns ju den med AO för 300kr mer då..

#59

Postad 10 april 2012 - 12:11

sfy
  • sfy
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Blir galen på dessa Moccamasters. Är på jakt efter en, men det verkar finnas tusen modeller, alla med subtila skillnader. Inte ens på tillverkarens egen sida finns alla modellerna. Om jag söker på prisjakt får jag exempelvis upp KBGC862 och KGBC872AO. Vad är skillnaden mellan dessa och KBG741? Sedan finns det en ny version som heter KGBC982 och som kostar uppåt 2500 kr nu, men som inte heller verkar nämnvärt olik 741. De bryggare som har automatiskt dropp-stopp verkar också ha en större kanna, vilken inte är lika snygg som den smalare kannan. På mitt förra kontor hade vi en Clubline741 med manuellt dropp-stopp och jag upplevde att det läckte en del, samt att man ibland glömde stänga av det, vilket ledde till att det svämmade över. På det nya kontoret har vi en homeline, och där sitter filtret direkt på kannan, vilket är helkasst, så man måste lyfta av det för att ta en kopp och då droppar det ju under. Dessutom är det svårt att kränga loss. Skulle vilja ha den smala kannan, med pip som går ner i botten, automatiskt dropp-stopp, två värmenivåer, kalklampa och ett frisittande filter... i silver :)

#60

Postad 11 april 2012 - 22:06

Unregistered0c2a6016
  • Unregistered0c2a6016
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Om jag har förstått det rätt:

K=Kaffe
B=Manuellt dropstop
C=Kalkindikator
G=Stora kannan som inte är smal upptill
AO=Auto Off, stänger av sig automatiskt efter 2h

Sen ang Den nya modellen KBGC982 Så tror jag att ända skillnadedn från 741 modellerna är att den kommer i lite "hippare" färger än de gamla modellerna.

Tror det är samma sak med den där KBGC862, att det är i stort sett samma modell bara i en unik färg.

Redigerat av Unregistered0c2a6016, 11 april 2012 - 22:07.


#61

Postad 01 juli 2012 - 23:31

Alezman
  • Alezman
  • Lärjunge

  • 450 inlägg
  • 0
Är den här "lika bra" som clubline modellen, och bara skillnad i färg? http://www.elgigante...gare-k-741-gold

Förstår mig inte på alla bokstavskombinationer moccamaster kör med..inte ens deras hemsida ger en vettig förklaring.

#62

Postad 26 september 2012 - 04:43

FireWire76
  • FireWire76
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

Om jag har förstått det rätt:

K=Kaffe
B=Manuellt dropstop
C=Kalkindikator
G=Stora kannan som inte är smal upptill
AO=Auto Off, stänger av sig automatiskt efter 2h

Sen ang Den nya modellen KBGC982 Så tror jag att ända skillnaden från 741 modellerna är att den kommer i lite "hippare" färger än de gamla modellerna.

Tror det är samma sak med den där KBGC862, att det är i stort sett samma modell bara i en unik färg.



Tror mer åt det här hållet;

K=Kaffebryggare
B=Filterhållare monterad på bryggaren, kannan är fristående från filterhållaren(dvs ej toppmonterad på kannan som modeller utan B )
C=Kalkindikator
G=Automatisk droppstopp(=breda kannan, modeller utan G har den långsmala kannan)
AO=Auto Off(Stänger av sig automatiskt efter 2h

Redigerat av FireWire76, 26 september 2012 - 04:49.


#63

Postad 14 oktober 2012 - 09:31

Pro377
  • Pro377
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

Tror mer åt det här hållet;

K=Kaffebryggare
B=Filterhållare monterad på bryggaren, kannan är fristående från filterhållaren(dvs ej toppmonterad på kannan som modeller utan B )
C=Kalkindikator
G=Automatisk droppstopp(=breda kannan, modeller utan G har den långsmala kannan)
AO=Auto Off(Stänger av sig automatiskt efter 2h


Så alla 741 är samma bryggare i grunden men har olika features såsom kalkvarnare etc? Dvs bryggkvalitet, temperatur, tid osv är exakt samma på alla dessa olika bryggare?
Jag har stångat mig blodig i att förstå skillnaden mellan alla dessa:

H741 (vad står H för?)
K741
KB741
KB741AO
KBC741
KBC741AO
KBG741
KBG741AO
KBGC862PB (finns ej hos moccamaster men ser ut som en 741-variant)
KBGC872AO (finns ej hos moccamaster men ser ut som en 741-variant)
KBGC982AO (verkar vara exakt samma bryggare som KBG741AO men med kalkvarnare, kostar dock nästan 900 kr mer)

Moccamaster borde se över sitt modellprogram och reducera antal modeller vars skillnader är så subtila och profilera sitt modellprogram lite så att man tydligt förstår vad skillnaderna är, när modellerna släpptes och vilket profilsegment de tillhör (bas, premium etc)

#64

Postad 22 oktober 2012 - 13:44

Unregistereda62e480a
  • Unregistereda62e480a
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Förstår jag er rätt så borde alltså den här vara den mest prisvärda modellen?

#65

Postad 24 november 2012 - 05:43

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

  • 2 530 inlägg
  • 0
Själv kommer jag att investera i en grön inom ett par månader :P

Hittade också lite intressant fakta på den svenska hemsidan :)

http://www.moccamast...om/se/handmade/

Det stämmer ju faktiskt det han säger Gerard :D

#66

Postad 24 november 2012 - 05:50

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

  • 2 530 inlägg
  • 0
Nya färg-alternativ på KBG741 :) Bilderna kommer från Moccamaster.com

Bifogad fil(er)



#67

Postad 05 januari 2013 - 14:50

Adrian
  • Adrian
  • Användare

  • 130 inlägg
  • 0
Läst igenom hela tråden efter att ha blivit förvirrad på Moccamasters egen hemsida. Fascinerande hur illa Moccamaster lyckas med en så grundläggande funktion som att tydlig redogöra för kunden vilka skillnaderna är mellan modellerna. Uppenbarligen har det varit föremål för förvirring i rätt många år nu om man läser den här tråden.

Kontentan av tråden verkar vara att generellt sett så är det rätt liten skillnad mellan modellerna. När det gäller funktionerna:
Auto-avstängning: bra
Automatiskt droppstopp: både bra och dåligt, vissa föredrar manuellt
Kalkvarnare: Onödigt, räcker med att kalka av regelbundet beroende på vattentyp.
Kannan: En del tycker den klassiska kannan med avsmalnande överdel är mera ergonomisk och snyggare. Den finns bara utan automatiskt droppstopp.

Redigerat av Adrian, 05 januari 2013 - 14:51.


#68

Postad 05 januari 2013 - 15:07

Adrian
  • Adrian
  • Användare

  • 130 inlägg
  • 0

Överlag ser det ut som folk har för mycket tid och för mycket pengar, över 1000 spänn för en kaffebryggare är på tok för mycket och endast prylbögeri.


Grov generalisering. Naturligtvis kan det vara bondfångeri och överpris men det är inte givet att det är det och hur kan du vara så säker på att allting över 1000 kr är för mycket? Har du testat och jämfört?

Läser man omdömena bland de som köpt bryggaren här på Prisjakt verkar de flesta tycka att det är värt kostnaden. Det går förstås att argumentera att samtliga är korkade lättlurade idioter som inte förstår bättre, men det är en tråkig människosyn i så fall och jag har en känsla av att de som faktiskt bemödar sig med att hänga på sajter som dessa är i högre grad medvetna och pålästa inför sina inköp än medelsvensson.

Ofta innebär premiumprodukter att både pris och kvalité är högre. Dvs det är ett visst överpris jämfört med billigaste produkterna inom samma segment, men det är också bättre kvalité på produkten. När det gäller Moccamaster har jag svårt att tro att kaffet blir dubbelt så gott som en bryggare för 500 kr, men det är inte omöjligt att det faktiskt blir lite godare. Lägg därtill att bryggaren är snabb (något alla verkar överens om) och att byggkvalitén verkar högre så kan det för vissa - men inte alla - motivera det högre priset. Estetiskt verkar många tycka att Moccamaster är mera tilltalande än en billig plastbryggare. Det är också värt något.

Därmed inte sagt man är bättre själv :blink: Men är det värt att spendera tid på ett forum för ett inköp av kaffebryggare och fråga vad allmänheten tycker om att spendera 300 spänn till för att få en avlång kanna?



Tveksam om det är värt det, men ibland handlar det inte enbart om pengarna, utan om känslan av att göra ett bra och genomtänkt köp, istället för den där gnagande känslan av att man kanske blivit lurad eller bara missat något bättre.

Ibland är det även ett nöje i sig (precis som att titta på fotboll eller På spåret). Vissa gillar att kliva in på en resebyrå och beställa en resa på fem minuter efter lite samtal med en säljare. Andra gillar att ägna timmar och dagar åt att spana på resmål, läsa bloggar och TripAdvisor osv. Förmodligen är den tidsåtgången inte värd överpriset som resebyrån tar ut, men det är också ett nöje som sagt. Vi är inte alla lika på den punkten.

Redigerat av Adrian, 05 januari 2013 - 15:08.


#69

Postad 05 januari 2013 - 17:33

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

  • 1 863 inlägg
  • 0

Läst igenom hela tråden efter att ha blivit förvirrad på Moccamasters egen hemsida. Fascinerande hur illa Moccamaster lyckas med en så grundläggande funktion som att tydlig redogöra för kunden vilka skillnaderna är mellan modellerna. Uppenbarligen har det varit föremål för förvirring i rätt många år nu om man läser den här tråden.

Kontentan av tråden verkar vara att generellt sett så är det rätt liten skillnad mellan modellerna. När det gäller funktionerna:
Auto-avstängning: bra
Automatiskt droppstopp: både bra och dåligt, vissa föredrar manuellt
Kalkvarnare: Onödigt, räcker med att kalka av regelbundet beroende på vattentyp.
Kannan: En del tycker den klassiska kannan med avsmalnande överdel är mera ergonomisk och snyggare. Den finns bara utan automatiskt droppstopp.


Samt skillnaden mellan:

Clubline resp Homeline.
Jag föredrar Clubline som ger dig möjlighet till separat påsättning av värmeplattan ( ty 2 st strömbrytare).

#70

Postad 23 januari 2013 - 10:34

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

  • 2 665 inlägg
  • 0
http://www.whiteaway...741-aso-silver/

Förstår jag det rätt om man kollar på bilden på bryggaren så har även denna kalkvarnare ?

#71

Postad 23 januari 2013 - 11:50

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

  • 1 863 inlägg
  • 0

http://www.whiteaway...741-aso-silver/

Förstår jag det rätt om man kollar på bilden på bryggaren så har även denna kalkvarnare ?

Det har den (en lampa lyser då).

#72

Postad 23 januari 2013 - 17:27

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

  • 2 665 inlägg
  • 0
Så det borde vara billigaste priset om man vill ha alla funktioner så som auto droppstopp,auto shut off,kalkvarnare

#73

Postad 23 januari 2013 - 18:08

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

  • 1 863 inlägg
  • 0
Jo det är sant, men nackdelen är att den bara finns med den stora 'kaffebaljan'.
Många föredrar den 'lilla nätta'.

#74

Postad 28 januari 2013 - 01:04

tomas993
  • tomas993
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Snälla hjälp mig förstå skillnaden på dessa, har verkligen letat överallt men hittar inget! Förutom då kalk lampan... :)
http://www.netonnet....er/170058.3420/
http://www.whiteaway...741-aso-silver/

Vill köpa denna variant men som det ser ut så är den billigast på netonnet MEN dom har den inte i lager och eftersom det skiljer så lite mellan dom och whiteaway tänkte jag köpa den där. Dock så heter den ASO och KBGC istället, så lite hjälp hade vart snäll.

Sökte på google men då vill google ändra namnet till KB741 ASO istället vilket gör att jag blir misstänksam om det inte är så att whiteaway skrivit fel...?

Redigerat av tomas993, 28 januari 2013 - 01:11.


#75

Postad 28 januari 2013 - 07:51

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

  • 1 863 inlägg
  • 0
Skillnaden är bara just kalkvarnaren (inbyggd).
Whitaways bryggare är förra årets modell och då hade toppmodellen kalkvarnare.
I år heter toppmodellen KBGC982 AO (C:et står just för inbyggd kalkvarnare).

Redigerat av Unregistered1605, 28 januari 2013 - 07:53.


#76

Postad 28 januari 2013 - 12:09

tomas993
  • tomas993
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Okej och vad är skillnaden mellan förra årets och den nya?

Är det ett bra pris/köp på whiteaway?

Eller ska man vänta tills netonnet får in sin?

#77

Postad 28 januari 2013 - 22:58

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

  • 1 863 inlägg
  • 0
Verkar vara ett bra pris på Whiteaway. Du får ju ett lägre pris + kalkindikator. :)

#78

Postad 28 januari 2013 - 23:57

tomas993
  • tomas993
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Blev den från whiteaway ska bli gott att få dricka riktigt kaffe på onsdag....

Har haft en Philips 300:- bryggare har vart sådär kan man säga. Men man dricker ju så mkt kaffe att man kan unna sig lite vardagslyx. :)

#79

Postad 29 januari 2013 - 00:01

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

  • 1 711 inlägg
  • 0

Läst igenom hela tråden efter att ha blivit förvirrad på Moccamasters egen hemsida. Fascinerande hur illa Moccamaster lyckas med en så grundläggande funktion som att tydlig redogöra för kunden vilka skillnaderna är mellan modellerna. Uppenbarligen har det varit föremål för förvirring i rätt många år nu om man läser den här tråden.


Precis

Jag trodde att jag hade köpt en med autoavstängning men så var inte fallet

#80

Postad 29 januari 2013 - 08:18

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

  • 1 863 inlägg
  • 0
Jag gick över till Moccamaster för ett år sedan.
Nu njuter jag varje dag av himelskt gott kaffe (och dessutom helt skattefritt) :P

#81

Postad 15 december 2013 - 18:25

MattiasN
  • MattiasN
  • Användare

  • 150 inlägg
  • 0
När jag spanar på de olika Moccamaster-modeller som säljs nu (dec 2013) så känns Moccamaster KB741 AO Clubline som den klart mest prisvärda modellen (1399 kr). Finns det nån nackdel med den jämfört med övriga ~1500-kr-modeller? Mer än att den har manuellt droppstopp.

http://www.whiteaway...er-kb741-ao-ps/

#82

Postad 15 december 2013 - 18:36

Unregistered291b229b
  • Unregistered291b229b
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 0
Jag körde på denna och är väldigt nöjd, tyckte den kändes mest stabil av deras modeller.

http://www.netonnet....cd/157051.3420/

#83

Postad 15 december 2013 - 18:39

MattiasN
  • MattiasN
  • Användare

  • 150 inlägg
  • 0

Jag körde på denna och är väldigt nöjd, tyckte den kändes mest stabil av deras modeller.

http://www.netonnet....cd/157051.3420/

"Stabil" på vilket sätt? Nackdelen med den modellen är att den inte verkar ha auto-avstängning.

#84

Postad 15 december 2013 - 18:54

Unregistered2222
  • Unregistered2222
  • Beroende

  • 1 106 inlägg
  • 0
Jag börjar undra när kalklampan ska tändas? :) Har haft min sen jag flyttade in i min nuvarande lägenhet i huset på våren 2008. Den har inte tänts en enda gång under denna tid. Droppstoppet har aldrig fungerat på min men det har man ju läst om ganska många gånger nu att det inte fungerar hos dom flesta andra heller. I övrigt tycker jag att bryggaren är kanon och bättre än perkulatorn på bottenplan då just den brygger skållhett kaffe men det är å andra sidan bra om man har kall mjölk i som jag brukar ha om det är extrem hetta. Jag har dessutom märkt att kaffet i min bryggare blir mycket godare om man kör med tratten som man sätter i kannan innan bryggning och enligt Moccamaster själva ska det vara en förbättring smakmässigt och det var det verkligen också tyckte jag själv. Om det blir rea på dessa efter jul ska jag ha en i färgen Fresh Green har jag bestämt men jag tycker fortfarande att priserna på dessa på tex Mediamarkt fortfarande är lite i överkant. Tidigare såg jag dessa på Cdon men just innan släppet plockade man bort dom från hemsidan och sen har jag inte sett röken av dom där. Dom hade satt priserna till strax under 2k medans Mediamark i dagsläget tar runt 2,6k :)

Redigerat av Unregistered2222, 15 december 2013 - 20:49.


#85

Postad 30 december 2013 - 13:15

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

  • 1 429 inlägg
  • 0

"Stabil" på vilket sätt? Nackdelen med den modellen är att den inte verkar ha auto-avstängning.


Frågan är om det verkligen är en nackdel.

#86

Postad 30 december 2013 - 13:31

MattiasN
  • MattiasN
  • Användare

  • 150 inlägg
  • 0
Ja, det får ju var och en bedöma själv, men auto-avstängning är iaf en funktion som verkar saknas på den modellen.

Min fråga är fortfarande om KBC741 Clubline (1399kr på Netonnet) saknar några funktioner som anses användbara av er som använt Moccamaster-bryggare? Eller om modellens konstruktion har några nackdelar jämfört med andra Moccamaster-modeller?

#87

Postad 01 januari 2014 - 15:12

Sambuccashake
  • Sambuccashake
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 0
Har sökt "fyndpriser" ett tag men de verkar inte röra sig nämnvärt upp eller ner. 990, 1390, 1690, 2000+ för de respektive modellerna.

Någon som lyckats se någon schysst deal någonstans?

#88

Postad 01 januari 2014 - 20:38

-SH-
  • -SH-
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0

Har sökt "fyndpriser" ett tag men de verkar inte röra sig nämnvärt upp eller ner. 990, 1390, 1690, 2000+ för de respektive modellerna.

Någon som lyckats se någon schysst deal någonstans?

Priserna du nämner är schyssta deals... Finns ingen idag som tjänar några direkta pengar på att sälja en Moccamaster. Ta den vanliga KBC741 som går för runt 1700 kr, den borde kosta ca 2200 kr om den skulle säljas med en "normal" marginal enligt en bekant med butik.

#89

Postad 01 januari 2014 - 21:40

Sambuccashake
  • Sambuccashake
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 0
Jag anser inte att ordinarie pris i princip hela handeln är "schyssta deals".

Prisvärt, säkerligen. Men en oemotståndlig deal är det inte.

#90

Postad 07 januari 2014 - 20:51

-SH-
  • -SH-
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0

Jag anser inte att ordinarie pris i princip hela handeln är "schyssta deals".

Prisvärt, säkerligen. Men en oemotståndlig deal är det inte.

Finns det ingen marginal kvar att kapa på är det svårt att få till "schyssta deals"... ;)

#91

Postad 22 januari 2014 - 12:40

zupermac
  • zupermac
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0
Jag har kollat ett tag nu efter en Moccamaster till bra pris men inte riktigt förstått alla förkortningar på modellerna förrän nu.
Jag läste att Netnonet hade den billigaste (utan kalkvarnare) men så såg jag också en Andersson för 199:-… Vad är det som gör att Moccamaster brygger så mycket godare kaffe än t ex den där Andersson, bryggarens uppgift är väl att värma vattnet och hälla det i filtret sedan är det upp till oss att välja en bra böna (kvalité) och mala den på rätt sätt?

(gör just nu presskaffe med Zoegas färdigmalda)

Edit:
Jag hittade nog svaret på egen hand. Billigare bryggare levererar inte samma kvalité vid bryggning?
http://www.moccamast...affeupplevelse/

Redigerat av zupermac, 22 januari 2014 - 14:15.


#92

Postad 27 april 2014 - 15:13

baggehög
  • baggehög
  • Lärjunge

  • 356 inlägg
  • 0
köpte kbg 741 ao i fredags och är helnöjd den gamla vr 9 år så det var dags för en ny

#93

Postad 08 augusti 2014 - 08:16

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0
Är bra sugen på en Moccamaster men...är det värt mellanskillnaden på 700 kr mellan dessa två? Är det bara designen som skiljer + effekten?




Redigerat av MrSpokk, 08 augusti 2014 - 08:17.


#94

Postad 08 augusti 2014 - 11:39

Sambuccashake
  • Sambuccashake
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 0
Läst "Mest gillade" omdöme på CDT'n så tror jag att det är klart. (Och ytterligare en anledning till att inte kasta på 700 mer än nödvändigt.

Redigerat av Sambuccashake, 08 augusti 2014 - 11:40.


#95

Postad 17 november 2014 - 23:34

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0
Premiär för MoccaMaster Cup-One Cream :)

Finns i fem olika färg-alternativ. Pris runt 1700:-.

http://www.moccamaster.com/se/brewers/

Postad bild

Postad bild

#96

Postad 28 december 2014 - 23:00

Unregistered79193128
  • Unregistered79193128
  • Forumräv

  • 741 inlägg
  • 0
Jag har funderat länge på att köpa en Moccamaster.

Någon som har haft en billigare bryggare innan, runt 200-400 kr klassen, som har bytt till Moccamaster eller liknande och kan belysa skillnaderna NI känner?
Jag har läst och sett diverse tester med Kaffebryggare om att temperaturen på vattnet kan ha en avgörande skillnad i hur kaffet smakar och att detta är något de här lite dyrare bryggarna är bra på, att hålla bra temp.

#97

Postad 29 december 2014 - 15:51

andeks
  • andeks
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Ja ett par anledningar till att Moccamaster är bäst !

Kaffe är mycket av korrekta ingredienser !

1. Den brygger kaffe i rätt temperatur 91-96 grader.
2. Den brygger på 6 minuter! är ju ganska skönt att slippa vänta en 20 min på en kopp kaffe !
3. Det är en 5-10 års garanti, vilka kan stå för det !
4. Den släpper ut vattnet i kaffet på rätt sätt för att maximera smak ! (sen hjälper det inte om man dricker ett skit kaffe så kommer det alltid att smaka skit )
5. Det enda filter som jag vet och har provat i 20 års-tid som funkar och är bra är Melittas 1x4.(full kanna). Sista markeringen är 10 jag häller i så att vattnet nästan rinner över och slänger på 11 koppar och det går alldeles utmärkt med melitta, köper man däremot ett skit filter så, ja då får man problem oxå.
6.Sen dricker du ett kaffe i Norrland så kan du inte tro att Skånerost smakar bra, och tvärt om, kaffet är anpassat till den del av Sverige du befinner dig ! Sen är ju smaken som baken, delad !
Sen har man många delar som nedansående gnäller om så är det lättare att göra rent och ett godare kaffe, inte astrofysik direkt!
Bra tips är att avkalka minst varannan månad för
ju längre man väntar detso beskare smak får kaffet av all kalk.

Så om man vill ha en 300 kr bryggare x 4 på 10-12 år eller 1 Moccamaster på 10 år så, självfallet är det fritt valt!

Redigerat av andeks, 08 januari 2015 - 12:24.


#98

Postad 29 december 2014 - 16:49

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 966 inlägg
  • 0
Köpte en Moccamaster för ett par dagar sedan.
Kan börja med att säga att det var en djungel av modeller att plöjja igenom (till och med de som heter lika i serier är olika paketerade med små skillnader) och det är fasen inte lätt att hitta en modell som passar behovet.
Hur svårt ska det vara att ha automatisk avstängning/kalkvarnare/arom justering/etc i en och samma maskin?

Nåväl, efter ett par timmars googlande så köpte jag till slut en 741:a med auto off etc.
Första intryck: (samma kaffe som tidigare bryggare använt) Det var en amerikansk modell runt 1000 lappen.
1. Fylligare smak men jag upplevde den mest som starkare och lite beskare. Måttet till kaffet är nästa dubbelt så stort som mitt gamla.
2. auto off slår av efter 40 min! 2 timmar har jag haft på de flesta tidigare modeller och det kanske är i längsta laget men 90min vore inte fel.
3. Betydligt pilligare att brygga kaffe. flera lösa delar som får en att tänka tillbaka till 70-talets modeller.
4. pipen på kannan. Hur svårt ska det vara att göra en pip så man kan hälla upp kaffet någolunda snabbt utan att det rinner ut vid sidan?
5. 1995kr. Haha. Känner mig faktiskt lite lurad. 1000kr max.

Ska testa att byta till annat kaffe mm och se om man kan få det så "sjukt gott" som många säger.
Tills dess får Moccamaster 3/5 i betyg av mig.

#99

Postad 29 december 2014 - 18:09

Unregistered79193128
  • Unregistered79193128
  • Forumräv

  • 741 inlägg
  • 0

Låter ju bra! Haha, sexan är klockren :)

Och detta lät ju mindre bra, haha :P
Återkom gärna med en update!

Jag funderar fortfarande men som du säger så är det många modeller man måste kolla igenom.
40 min är i mindre laget för mig faktiskt. Då kanske jag ska ha en utan auto-off.

#100

Postad 30 december 2014 - 01:17

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0
Har en riktigt enkel modell av Moccamaster, inget droppstopp, inget auto-off. Visst, lite lösa delar, men det går snabbare att brygga och blir bättre kaffe.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.