Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Intelligent Sound, vet ni vad det är ?

2347 svar till detta ämne Högtalare Intelligent sound
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Proson Stratego 212SA (Golvhögtalare) 1 6,5 (1) Inga priser
Intelligent Sound IS6 Pro II (Surroundhögtalare) 1 (0) Inga priser
Intelligent Sound IS 815 Pro Mkll (Golvhögtalare) 1 8,33 (2) Inga priser
Intelligent Sound IS6 Pro MKII+ (Surroundhögtalare) 1 8,75 (3) Inga priser
Intelligent Sound IS8 Pro MKII+ (Surroundhögtalare) 1 7,5 (1) Inga priser
1 relaterade trådar

#1001

Postad 12 januari 2021 - 17:29

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Z5500 moddade med IS-filter, jämförelse före och efter - det hade varit intressant. ;)

 

(borde iofs bli stor skillnad, med tanke på hur dåligt standardfiltret är)


Redigerat av Ageve, 12 januari 2021 - 18:22.


#1002

Postad 12 januari 2021 - 20:28

mangler
  • mangler
  • Användare

  • 173 inlägg
  • 0

Telefonsamtal med kund som beställer 100 meter kabel för 40 000 kr. ;)

attachicon.gif48A4AE40-9E03-417E-BE49-8A703A8128E0.jpeg

(Bilden är från IS Facebook)

 

Gillar verkligen alla banankartongerna längst ner! Man undrar lite...  :blink:



#1003

Postad 12 januari 2021 - 21:12

erikjonathan
  • erikjonathan
  • Lärjunge

  • 338 inlägg
  • 0

Gillar verkligen alla banankartongerna längst ner! Man undrar lite... :blink:

Det är ju hörselförbättrande bananer, där premium ger störst effekt naturligtvis.

#1004

Postad 12 januari 2021 - 21:44

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 448 inlägg
  • 0

Gillar verkligen alla banankartongerna längst ner! Man undrar lite...  :blink:

Det är kanske banankontakter däri...



#1005

Postad 12 januari 2021 - 21:58

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
https://youtu.be/MMvjEFouGVY

#1006

Postad 12 januari 2021 - 22:29

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

De fortsätter med vinnande koncept.  :D

 

Efter lite letande har jag hittat en av IS nyare högtalarmodeller, som de monterar i kyrkor osv. De är från Sydafrika, heter egentligen Hybrid och tillverkas av Viva Afrika.

 

Rekommenderade priser:

 

W6: 514 kr

W8: 843 kr

 

Här kostar W8 mindre, 723 kr:

https://www.nxtlevel...mount-speakers/

 

Utgår ifrån att det är styckpris eftersom inget annat anges.

 

IS priser:

 

IS 6 Anywhere: 14 000 kr paret

IS 8 Anywhere: 17 000 kr paret

 

IS 8 Anywhere:

https://intelligents...alare-anywhere/

 

Bifogad fil  IS8_anywhere.png   133,56K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  is8anywhere_2.png   132,68K   1 Antal nerladdningar

 

 

Hybrid W8 (och 6-tummaren W6):

https://idmmag.com/t...peakers-hybrid/

http://vivaafrika.co...mount-speakers/

 

Bifogad fil  hybrid_w8_2.png   67,2K   2 Antal nerladdningar

 

Hybrid W6 Wall mounted speakers

  • 6 inch woofer
  • 100V – 5 W / 10 W / 20 W / 40 W
  • 70V or 8 ohms 40 W
  • Expect to pay: R 954,00

Hybrid W8 Wall mounted speakers

  • 8 inch woofer
  • 100V – 7.5 W / 15 W / 30 W / 60 W
  • 70V or 8 ohms 40 W
  • Expect to pay: R 1566,00

Redigerat av Ageve, 12 januari 2021 - 22:48.


#1007

Postad 12 januari 2021 - 23:14

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 338 inlägg
  • 0

 

De fortsätter med vinnande koncept.  :D

 

Efter lite letande har jag hittat en av IS nyare högtalarmodeller, som de monterar i kyrkor osv. De är från Sydafrika, heter egentligen Hybrid och tillverkas av Viva Afrika.

 

Rekommenderade priser:

 

W6: 514 kr

W8: 843 kr

 

Här kostar W8 mindre, 723 kr:

https://www.nxtlevel...mount-speakers/

 

Utgår ifrån att det är styckpris eftersom inget annat anges.

 

IS priser:

 

IS 6 Anywhere: 14 000 kr paret

IS 8 Anywhere: 17 000 kr paret

 

IS 8 Anywhere:

https://intelligents...alare-anywhere/

 

attachicon.gifIS8_anywhere.png

attachicon.gifis8anywhere_2.png

 

 

Hybrid W8 (och 6-tummaren W6):

https://idmmag.com/t...peakers-hybrid/

http://vivaafrika.co...mount-speakers/

 

attachicon.gifhybrid_w8_2.png

 

Hybrid W6 Wall mounted speakers

  • 6 inch woofer
  • 100V – 5 W / 10 W / 20 W / 40 W
  • 70V or 8 ohms 40 W
  • Expect to pay: R 954,00

Hybrid W8 Wall mounted speakers

  • 8 inch woofer
  • 100V – 7.5 W / 15 W / 30 W / 60 W
  • 70V or 8 ohms 40 W
  • Expect to pay: R 1566,00

 

En klar scam om det inte vore för IS "fantastiska" delningsfilter. 10X på priset är ändå rätt lite jämför med Proson-burkarna.....nä, trist för skattebetalarna att de hamnar i "kommunala verksamheter".


Redigerat av Brinke, 12 januari 2021 - 23:15.


#1008

Postad 12 januari 2021 - 23:24

Pioneerman
  • Pioneerman
  • Användare

  • 127 inlägg
  • 0

Jag fullkomligt älskar den här tråden!! Måtte den ALDRIG dö!!!

 

Å kan inte någon med en jäkla massa pengar köpa in ett par IS-högtalare å gå igenom dem på alla tänkbara sätt så vi får svart på vitt vad de presterar...



#1009

Postad 13 januari 2021 - 00:15

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Två bilder till. ;)
 
Bifogad fil  is_vs_vivaafrika1.png   1,09MB   0 Antal nerladdningar
 
Bifogad fil  is_vs_vivaafrika2.png   201,18K   0 Antal nerladdningar
 

 

Å kan inte någon med en jäkla massa pengar köpa in ett par IS-högtalare å gå igenom dem på alla tänkbara sätt så vi får svart på vitt vad de presterar...


IS 6 Anywhere är väl deras billigaste högtalare, 14000kr. Bara att slå till. ;)

 

Tack vare vårt unika delningsfilter är ljudet från Anywhere modell 6 och 8 av samma höga standard som Intelligent Sounds samtliga högtalare.

 

Anywhere-serien är en av våra mest populära högtalare där endast fantasin sätter gränser för användningsområden. Vi installerar dem ofta i kyrkor, konferenslokaler, olika kommunala verksamheter, restauranger och på gym.

 

Med sin storlek och flexibla montering blir de allt vanligare i kravfulla hemmabiosystem.


Redigerat av Ageve, 13 januari 2021 - 00:22.


#1010

Postad 13 januari 2021 - 00:52

Pioneerman
  • Pioneerman
  • Användare

  • 127 inlägg
  • 0

Jag klassar inte in bland dem som har för mycket pengar över tyvärr... =( Annars hade jag gladeligen gjort det ju!! =)

 

IS 6 Anywhere är väl deras billigaste högtalare, 14000kr. Bara att slå till. ;)

 

Tack vare vårt unika delningsfilter är ljudet från Anywhere modell 6 och 8 av samma höga standard som Intelligent Sounds samtliga högtalare.

 

Anywhere-serien är en av våra mest populära högtalare där endast fantasin sätter gränser för användningsområden. Vi installerar dem ofta i kyrkor, konferenslokaler, olika kommunala verksamheter, restauranger och på gym.

 

Med sin storlek och flexibla montering blir de allt vanligare i kravfulla hemmabiosystem.



#1011

Postad 13 januari 2021 - 01:05

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Ja jo, det är nog inte så många som vill göra av med 14000kr som en kul grej. Köpte en Andersson center för 199kr pga en forumtråd för några år sedan. Det får räcka. ;)


Redigerat av Ageve, 13 januari 2021 - 01:06.


#1012

Postad 13 januari 2021 - 07:22

Unregistered6e91bc53
  • Unregistered6e91bc53
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0
Jag tycker det låter ganska rimligt, gissar att det är ingen av er som försöker driva ett företag i Sverige.

Tänkt 514kr, sen ska dom beställas special med logotyper, vet även att kartonger och allt är med logotyper osv. Efter det har du tull och importkostnader. Sen ska varje högtalare öppnas och det ska in dämpmaterial, lödas internkablage samt det ska lödas och montera deras delningsfilter och sen skruvas tillbaka för att ha en färdig produkt. 514+1500(3timmar arbete)+2000(delningsfilter)+500kr internkablage samt dämpmaterial. Då kostar det runt 4500kr per låda UTAN moms. Ser inte ens hur dom kan få ihop det för 14.000kr ink moms för två lådor med normala marginaler som ett företag måste ha för att kunna betala lokalkostnader och allt annat.

Eller har jag fel?

#1013

Postad 13 januari 2021 - 07:34

Unregistered6e91bc53
  • Unregistered6e91bc53
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0
Observera att alla siffror är gissningar

#1014

Postad 13 januari 2021 - 07:51

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Jag tycker det låter ganska rimligt, gissar att det är ingen av er som försöker driva ett företag i Sverige.

Tänkt 514kr, sen ska dom beställas special med logotyper, vet även att kartonger och allt är med logotyper osv. Efter det har du tull och importkostnader. Sen ska varje högtalare öppnas och det ska in dämpmaterial, lödas internkablage samt det ska lödas och montera deras delningsfilter och sen skruvas tillbaka för att ha en färdig produkt. 514+1500(3timmar arbete)+2000(delningsfilter)+500kr internkablage samt dämpmaterial. Då kostar det runt 4500kr per låda UTAN moms. Ser inte ens hur dom kan få ihop det för 14.000kr ink moms för två lådor med normala marginaler som ett företag måste ha för att kunna betala lokalkostnader och allt annat.

Eller har jag fel?

 

Var ska man börja?

 

Du har faktiskt fel till stor del. De som har möjlighet att tiodubbla pris mot tillverkningskostnader är de stora drakarna. Pioneer, Yamaha, B&W, Canton, JBL, och vad de mer må heta. Vad dessa företag gör att är att de faktiskt tillverkar något, från stoft till produkt i en otroligt stor volym. Att jämföra IS-produktionens tämligen modesta fabrik måste vara lite väl styvt ändå.

 

Det är inte fel att lägga kostnader som motivering på en produkts önskade utpris. Men att sälja en redan färdig produkt för 10 ggr marknadspriset är ruskigt nära bedrägeri. Bevisen saknas än så länge i tråden gällande hur dessa s.k. magiska filter fungerar, alltså kan inte jag förhålla mig till huruvida de har effekt på slutprodukten och alltså är IS hävd om det magiska oväsentligt. 



#1015

Postad 13 januari 2021 - 08:07

trummis
  • trummis
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Den här tråden blir faktiskt mer intressant hela tiden! Utan att uttala mig om filtrenas effekt, så verkar ju kostnaden rimlig enligt exemplet ovan! Antar att det blir samma sak gällande proson osv. Blir spännande att se lyssningspatrullens svar på huruvida det låter som proson eller inte. Det är en sak att kalla en produkt för rimlig enligt tillverkningskostnader, en annan att kalla det prisvärt. Att handla lokalt och inte av en stor drake är oftast kanske lite mindre prisvärt ibland, just eftersom att volymerna blir mindre. Jag gillar det lokala tänket, så ju mer jag får höra att TS snickrar med en lokal nisse som löder desto mer lockande blir produkten enligt mig, men smaken är som baken där!
Funkar det så är det en häftig affärsmodell, får direkt "laga inte något som inte är trasigt i huvudet". Väntar som sagt med spänning för att höra om det är prisvärt eller bara en rimlig kostnad sett till utgifter och arbete!

#1016

Postad 13 januari 2021 - 08:13

Unregistered6e91bc53
  • Unregistered6e91bc53
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0

Var ska man börja?

Du har faktiskt fel till stor del. De som har möjlighet att tiodubbla pris mot tillverkningskostnader är de stora drakarna. Pioneer, Yamaha, B&W, Canton, JBL, och vad de mer må heta. Vad dessa företag gör att är att de faktiskt tillverkar något, från stoft till produkt i en otroligt stor volym. Att jämföra IS-produktionens tämligen modesta fabrik måste vara lite väl styvt ändå.

Det är inte fel att lägga kostnader som motivering på en produkts önskade utpris. Men att sälja en redan färdig produkt för 10 ggr marknadspriset är ruskigt nära bedrägeri. Bevisen saknas än så länge i tråden gällande hur dessa s.k. magiska filter fungerar, alltså kan inte jag förhålla mig till huruvida de har effekt på slutprodukten och alltså är IS hävd om det magiska oväsentligt.


Om du läste min gissning till uträkning så har dom inte ens 1ggr, dvs 100% marginal.

#1017

Postad 13 januari 2021 - 08:34

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Om du läste min gissning till uträkning så har dom inte ens 1ggr, dvs 100% marginal.


Det läste jag, men det betyder inte att den sk förädling IS gör är relevant för slutresultat. Om du läst min text hade du förstått det.

#1018

Postad 13 januari 2021 - 08:34

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Jag tycker det låter ganska rimligt, gissar att det är ingen av er som försöker driva ett företag i Sverige.
Tänkt 514kr, sen ska dom beställas special med logotyper, vet även att kartonger och allt är med logotyper osv. Efter det har du tull och importkostnader. Sen ska varje högtalare öppnas och det ska in dämpmaterial, lödas internkablage samt det ska lödas och montera deras delningsfilter och sen skruvas tillbaka för att ha en färdig produkt. 514+1500(3timmar arbete)+2000(delningsfilter)+500kr internkablage samt dämpmaterial. Då kostar det runt 4500kr per låda UTAN moms. Ser inte ens hur dom kan få ihop det för 14.000kr ink moms för två lådor med normala marginaler som ett företag måste ha för att kunna betala lokalkostnader och allt annat.
Eller har jag fel?

* 514kr är ett rekommenderat utpris, således inte den kost bolaget har.
* Att få annan logotyp från tillverkaren på en så billig högtalare är inga pengar i sammanhanget. Det fixar de redan på fabriken.
* Emballaget kommer väl även det från fabriken, vi pratar OEM-produkter.
* Nu gissar jag bara, grundat på vad passiva komponenter kostar, men att filtret skulle ha en kost på 2000kr ser jag som högst osannolikt.
* 500kr kost på internkablage och dämpmaterial? :D :D :D :D :D :D :D

#1019

Postad 13 januari 2021 - 08:41

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

* 500kr kost på internkablage och dämpmaterial? :D :D :D :D :D :D :D

Du vet ju hur dyr Silk är



#1020

Postad 13 januari 2021 - 09:33

Unregistered6e91bc53
  • Unregistered6e91bc53
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0
Annars kan ni räkna från andra hållet, 14000kr*0,8=11200kr/2=5600kr kostnad per högtalare, sen MÅSTE man ha 100%marginal. Då är det 5600/2=2800kr kvar som ska räcka till lådorna med element med logotyper, 2-3tim arbete, delningsfilter som tillverkas och importeras från Norge med tullar och skatter samt internkablage och dämpmaterial. Då inser man rätt snabbt att det är ABSOLUT inte orimlig prissättning.

#1021

Postad 13 januari 2021 - 09:41

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Annars kan ni räkna från andra hållet, 14000kr*0,8=11200kr/2=5600kr kostnad per högtalare, sen MÅSTE man ha 100%marginal. Då är det 5600/2=2800kr kvar som ska räcka till lådorna med element med logotyper, 2-3tim arbete, delningsfilter som tillverkas och importeras från Norge med tullar och skatter samt internkablage och dämpmaterial. Då inser man rätt snabbt att det är ABSOLUT inte orimlig prissättning.

Vad kostar internkablage och dämpmaterial för en sådan liten låda? Vad kostar filtret?



#1022

Postad 13 januari 2021 - 09:51

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Annars kan ni räkna från andra hållet, 14000kr*0,8=11200kr/2=5600kr kostnad per högtalare, sen MÅSTE man ha 100%marginal. Då är det 5600/2=2800kr kvar som ska räcka till lådorna med element med logotyper, 2-3tim arbete, delningsfilter som tillverkas och importeras från Norge med tullar och skatter samt internkablage och dämpmaterial. Då inser man rätt snabbt att det är ABSOLUT inte orimlig prissättning.


Du talar som om man "måste" sälja och fortsätta lura folk, och motiverar således kostnaden för detta arbete. Det finns inget syfteni i min mening att fortsätta lura folk. Som jag ser det är detta med IS i alla meningar en enda soppa i suboptimering i alla tänkbara variabler. Man väljer att köpa in plast, sälja som guld till folk utan kunskap. Sedan när folk vinklar in tvivel på produkt/pris så motiverar du kostnader för handhavandet som orsak till ljugeriet.

Att IS ännu inte petat i Ikeas högtalare och magiskt ändrat dessa till hi-end....

#1023

Postad 13 januari 2021 - 09:55

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 1
Det är helt och hållet omöjligt att ha 100% marginal på något man köper in och säljer

#1024

Postad 13 januari 2021 - 10:04

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Det är helt och hållet omöjligt att ha 100% marginal på något man köper in och säljer


Skratt, den regeln gäller INTE om säljer strumpbyxor till landstinget... haha

#1025

Postad 13 januari 2021 - 10:12

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Skratt, den regeln gäller INTE om säljer strumpbyxor till landstinget... haha

Vad är detta med strumpbyxor? Du tar upp det i flera trådar?



#1026

Postad 13 januari 2021 - 10:34

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 338 inlägg
  • 0

Jag tycker det låter ganska rimligt, gissar att det är ingen av er som försöker driva ett företag i Sverige.

Tänkt 514kr, sen ska dom beställas special med logotyper, vet även att kartonger och allt är med logotyper osv. Efter det har du tull och importkostnader. Sen ska varje högtalare öppnas och det ska in dämpmaterial, lödas internkablage samt det ska lödas och montera deras delningsfilter och sen skruvas tillbaka för att ha en färdig produkt. 514+1500(3timmar arbete)+2000(delningsfilter)+500kr internkablage samt dämpmaterial. Då kostar det runt 4500kr per låda UTAN moms. Ser inte ens hur dom kan få ihop det för 14.000kr ink moms för två lådor med normala marginaler som ett företag måste ha för att kunna betala lokalkostnader och allt annat.

Eller har jag fel?

Tur att de som prissätter produkterna hos riktiga tillverkare inte gått i din skola. 10 ggr inköpspriset för en modifikation av en plasthögtalare för några hundralappar. För 14.000.- paret förväntar jag mig en riktigt bra högtalare, byggd från början till slut på ett seriöst sätt.



#1027

Postad 13 januari 2021 - 10:45

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Buddy, teorin var att man inte kunde tiodubbla värdet inom logistiken, jag visade att det går. Ingen politik i det.


Redigerat av frollic, 13 januari 2021 - 11:26.


#1028

Postad 13 januari 2021 - 10:50

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Jag gillar det lokala tänket, så ju mer jag får höra att TS snickrar med en lokal nisse som löder desto mer lockande blir produkten enligt mig, men smaken är som baken där!
Funkar det så är det en häftig affärsmodell, får direkt "laga inte något som inte är trasigt i huvudet". Väntar som sagt med spänning för att höra om det är prisvärt eller bara en rimlig kostnad sett till utgifter och arbete!

 

Har svårt att förstå hur någon kan dra den slutsatsen baserat på denna tråden, men alla är vi olika.

 

Angående prisvärdhet så går det inte att jämföra IS affärsmodell med "riktiga" högtalartillverkare. Någon har ju faktiskt konstruerat den högtalare som IS säljer, och den har tillverkats, men IS har inget med något av det att göra.

 

Om de sen moddar den med nytt filter så visst, den blir dyrare, men den intressanta frågan borde vara: Varför ska man köpa den, framförallt med vetskapen om vad det är i grunden, dvs en väldigt billig plasthögtalare i det här fallet.

 

I slutändan faller allt tillbaks på IS delningsfilter, som de gjuter in i betong och vägrar att visa upp.

 

I den bästa av världar så är deras filter helt fantastiskt, men det vet vi ju inget om. Om det nu skulle vara så, så gör det fortfarande inte denna högtalare till en bra produkt, pga extremt billiga element, plastlåda och säkert väldigt begränsad R&D. Och sen prisvärdheten som sagt - att IS har kommit på ett väldigt ineffektivt sätt att leverera högtalare på, betyder inte att produkten blir bättre än annat för samma pengar.

 

Säg att det hade funnits ett lokalt bolag som hette "Pear", som köpte iPhones, satte eget logo på baksidan, paketerade om de och sen sålde de för dubbla priset. Hur många tror ni de hade sålt?

 

TS, fråga gärna Petter om filtret nästa gång du ringer honom. Det är liksom hela kärnan i IS verksamhet. Oavsett, så kommer det att avslöjas förr eller senare, eftersom det är en produkt som de levererar till kunder. Det räcker att någon av de är tillräckligt nyfiken på vad de egentligen har köpt.


Redigerat av Ageve, 13 januari 2021 - 11:38.


#1029

Postad 13 januari 2021 - 11:00

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 967 inlägg
  • 0

Undrar hur det låter om man tar IS (grymt namn) filter och stoppar det i en bättre högtalare från kända dyrare märken? :P 

 

Vilket skämt detta är. Oavsett om deras filter nu skulle vara en revolution (vilket de naturligtvis inte är) så varför stoppa det i billig skit?

Varför inte sälja filter och kablage till redan bra prylar och göra dom mycket bättre? :P  

 

Jag vet nog svaret på den frågan redan men om det nu hade varit så jäkla bra så borde ju den affärsidén genererat både pengar och intresse från en betydligt bredare massa.



#1030

Postad 13 januari 2021 - 11:26

STiFLR
  • STiFLR
  • Amatör

  • 96 inlägg
  • 0

Annars kan ni räkna från andra hållet, 14000kr*0,8=11200kr/2=5600kr kostnad per högtalare, sen MÅSTE man ha 100%marginal. Då är det 5600/2=2800kr kvar som ska räcka till lådorna med element med logotyper, 2-3tim arbete, delningsfilter som tillverkas och importeras från Norge med tullar och skatter samt internkablage och dämpmaterial. Då inser man rätt snabbt att det är ABSOLUT inte orimlig prissättning.

Var det inte IS själva som tillverkar dessa filter här i Sverige?



#1031

Postad 13 januari 2021 - 11:47

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

 

De fortsätter med vinnande koncept.  :D

 

Efter lite letande har jag hittat en av IS nyare högtalarmodeller, som de monterar i kyrkor osv. De är från Sydafrika, heter egentligen Hybrid och tillverkas av Viva Afrika.

 

 

 

Men är dom tillverkade i Sydafrika? Jag trodde det var Kina?



#1032

Postad 13 januari 2021 - 11:52

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 2

Herregud. Har man som skattebetalare bidragit till denna scam när de verkar sälja till offentliga rum?

 

Ett litet steg upp på moralstegen från att skicka rena bluffakturor imo.  :angry:



#1033

Postad 13 januari 2021 - 11:59

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

TS, fråga gärna Petter om filtret nästa gång du ringer honom. Det är liksom hela kärnan i IS verksamhet. Oavsett, så kommer det att avslöjas förr eller senare, eftersom det är en produkt som de levererar till kunder. Det räcker att någon av de är tillräckligt nyfiken på vad de egentligen har köpt.

 

Detta har redan gåtts igenom. Petter svarar inte på några tekniska frågor kring sina filter, och de är ingjutna i någon form av vaxkaka. Det är alltså helt omöjligt att få någon teknisk klarhet i vad som skulle vara speciellt med dem.

 

Den som kan lite om högtalarfilter förstår förstås att det inte är något speciellt alls med dem. Att tillverka ett bra filter må vara komplext, men det finns lixom inte utrymme för någon revolution inom området. Andra tillverkare, med betydligt större budget för R&D gör förstås inte sämre filter än IS. Ämnet är inte direkt ett svart hål inom vetenskapen.

 

Och skulle Petter ha gjort något revolutionerande så hade det faktiskt gått att visa med mätningar, helt utan att behöva avslöja HUR han gjort. Men mätningar verkar vara något Petter Hölaas skyr som pesten :)



#1034

Postad 13 januari 2021 - 12:04

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Herregud. Har man som skattebetalare bidragit till denna scam när de verkar sälja till offentliga rum?

 

Ett litet steg upp på moralstegen från att skicka rena bluffakturor imo.  :angry:

 

Nja, det verkar som om det mest är kyrkan han säljer till (antagligen för att han själv är starkt troende och därmed har kontakter i den världen). Så jag, som för länge sedan gått ur svenska kyrkan, har förhoppningsvis inte ens indirekt bidragit till IS omsättning.

 

Talande om nu kyrkan är hans största kund. De sysslar ju med blind tro (pun intended) i övrigt, så varför inte fortsätta när man ska inhandla PA-system :)


Redigerat av Loco.spk, 13 januari 2021 - 12:04.


#1035

Postad 13 januari 2021 - 12:21

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 1

Men är dom tillverkade i Sydafrika? Jag trodde det var Kina?

Den görs nog i Kina som det mesta nuförtiden. Företaget heter ”Viva Afrika” iaf.

Just denna modell verkar inte finnas som ”Kina OEM” , dvs samma produkt med 25 olika namn. Hade nästan gett upp när jag till sist hittade den, så IS har gjort ett bra jobb om målet var att dölja ursprunget. ;)

Tror gör man i kyrkan.

Lyssnar på IS gör man tydligen också där. ;)

Redigerat av Ageve, 13 januari 2021 - 12:22.


#1036

Postad 13 januari 2021 - 13:50

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Unregistered6e91bc53, du svarade aldrig på vad för prylar du har i din bio?. Iom du har IS Monitor 15 i vardagsrummet men bygger helt eget i bion.

#1037

Postad 13 januari 2021 - 14:18

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Tror gör man i kyrkan.
Lyssnar på IS gör man tydligen också där. ;)

Såg att man monterat dessa i Järfälla Kyrka och där finns mycket att önska vad gäller ljudet...
Kyrkor är ofta ett stort bekymmer vad gäller ljud, men det ska ju enligt IS hemsida inte vara något bekymmer. Håller inte med.

#1038

Postad 13 januari 2021 - 14:21

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Skulle vara intressant att göra f.ex en STI- och STIPA-mätning.

#1039

Postad 13 januari 2021 - 16:04

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Såg att man monterat dessa i Järfälla Kyrka och där finns mycket att önska vad gäller ljudet...


Det kanske var ett h*elvete att få till akustiken där, trots IS-högtalare.

Redigerat av Ageve, 13 januari 2021 - 16:05.


#1040

Postad 13 januari 2021 - 17:06

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 2
Återge orgel-ljud ned til 11hz, då behöver man riktigt mycket vax runt filtrena!

#1041

Postad 13 januari 2021 - 17:35

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 1

Här är en stativhögtalare i samma prisklass som nog både audiofiler och mätnissar kan vara överens om låter bra:
https://www.hembiobu...-concerta2-m16/

Bara för att ha något att jämföra med, och illustrera hur absurt det är. En av många bra stativare man kan köpa, nya eller beg för pengarna som IS plastburkar kostar.
 

Jag tycker det låter ganska rimligt


Ok.


Redigerat av Ageve, 13 januari 2021 - 17:56.


#1042

Postad 13 januari 2021 - 18:17

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 1

Haha det var ganska schack-matt, Revel vs Sydafrika noname hmmmmmmmmmmmmm!



#1043

Postad 13 januari 2021 - 18:18

Unregistered6e91bc53
  • Unregistered6e91bc53
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0

Unregistered6e91bc53, du svarade aldrig på vad för prylar du har i din bio?. Iom du har IS Monitor 15 i vardagsrummet men bygger helt eget i bion.


Just det, sorry,

Jag har kompletta komponenter till 4st IS 612, som består av 6,5” mellanreg, diskant och 12” bas. De är i normala fall en sån uppsättning där baslåda står 45grader på spets och stativaren uppe på. Till dom har jag byggt en väggmodell som är typ 22cm djup, 90cm bred och 60cm hög, jag kör dessa som surround och surround back. Som höger/center/vänster kör jag IS 815, det är storebror till 612 med 8” mellanreg, diskant och 15” bas. Kruxet där är att jag ville inte ha 56x56x56 lådor då duken kommer för långt fram i rummet så så byggde jag ”grundare” lådor på vägg som är 40cm och duken dikt an utanpå. Sen har jag dubbla 15” subwoofers och även där LFE korrigeringsfilter från IS.

#1044

Postad 13 januari 2021 - 18:20

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Här är en stativhögtalare i samma prisklass som nog både audiofiler och mätnissar kan vara överens om låter bra:
https://www.hembiobu...-concerta2-m16/

Bara för att ha något att jämföra med, och illustrera hur absurt det är. En av många bra stativare man kan köpa, nya eller beg för pengarna som IS plastburkar kostar.


Ok.



Hej!

Ja mäter(låter) IS högtalare ens i närheten av vad en Revel högtalare så kapar jag en arm!!

Tror inte ens dom mäter(låter) som en B&W högtalare och dom mäter skitdåligt!

Det är vad jag tror/vet efter att ha lyssnat hos TS hur mycket ”felkopplat” det än var.

//Micke

#1045

Postad 13 januari 2021 - 18:29

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 1

 

De fortsätter med vinnande koncept.  :D

 

Efter lite letande har jag hittat en av IS nyare högtalarmodeller, som de monterar i kyrkor osv. De är från Sydafrika, heter egentligen Hybrid och tillverkas av Viva Afrika.

 

Rekommenderade priser:

 

W6: 514 kr

W8: 843 kr

 

Här kostar W8 mindre, 723 kr:

https://www.nxtlevel...mount-speakers/

 

Utgår ifrån att det är styckpris eftersom inget annat anges.

 

IS priser:

 

IS 6 Anywhere: 14 000 kr paret

IS 8 Anywhere: 17 000 kr paret

 

IS 8 Anywhere:

https://intelligents...alare-anywhere/

 

attachicon.gifIS8_anywhere.png

attachicon.gifis8anywhere_2.png

 

 

Hybrid W8 (och 6-tummaren W6):

https://idmmag.com/t...peakers-hybrid/

http://vivaafrika.co...mount-speakers/

 

attachicon.gifhybrid_w8_2.png

 

Hybrid W6 Wall mounted speakers

  • 6 inch woofer
  • 100V – 5 W / 10 W / 20 W / 40 W
  • 70V or 8 ohms 40 W
  • Expect to pay: R 954,00

Hybrid W8 Wall mounted speakers

  • 8 inch woofer
  • 100V – 7.5 W / 15 W / 30 W / 60 W
  • 70V or 8 ohms 40 W
  • Expect to pay: R 1566,00

 

Här är en mycket vanligt förekommande högtalare motsvarande IS, avsedd för exakt samma ändamål

 

Loudspeaker: 2-Way-System

Power-Consumption: 100V-30-15-7,5-3,75W

Frequency-Range: 60-20 000 Hz

EN-Sensitivity 1W/4M: 73,0 dB

SPL max 30W/4M: 87,9 dB

SPL 1W/1M max. EASE/Ulysses: 92 dB (5,5 kHz)

SPL 30W/1M max. EASE/Ulysses: 107 dB (5,5 kHz)

Dimensions: 245 x 180 x 165 (185) mm

Weight: 2,6 Kg

Colour: black & white

 

Listpris på denna högtalare är 1.320kr/st +moms = strax över 3.000kr inkl. moms för 2st.

 

Två andra extremt vanligt förekommande märken för PA är TOA och Bosch, de ligger ca 500kr högre i pris /st.

 

Skulle vi räkna på IS högtalare så skulle vi aldrig få ett enda jobb och jag skulle skämmas som en hund att lura på någon IS-skrotet.



#1046

Postad 13 januari 2021 - 19:02

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

De har en ny stativare med, som ser fabriksbyggd ut, dvs troligtvis någon OEM-låda:

https://intelligents...ogtalare/is6-r/

 

Hade varit intressant att veta vad det är för något.

 

Pris: 56 000 kr

 

Bifogad fil  nyis.png   136,98K   4 Antal nerladdningar



#1047

Postad 13 januari 2021 - 19:02

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Just det, sorry,
Jag har kompletta komponenter till 4st IS 612, som består av 6,5” mellanreg, diskant och 12” bas. De är i normala fall en sån uppsättning där baslåda står 45grader på spets och stativaren uppe på. Till dom har jag byggt en väggmodell som är typ 22cm djup, 90cm bred och 60cm hög, jag kör dessa som surround och surround back. Som höger/center/vänster kör jag IS 815, det är storebror till 612 med 8” mellanreg, diskant och 15” bas. Kruxet där är att jag ville inte ha 56x56x56 lådor då duken kommer för långt fram i rummet så så byggde jag ”grundare” lådor på vägg som är 40cm och duken dikt an utanpå. Sen har jag dubbla 15” subwoofers och även där LFE korrigeringsfilter från IS.

Men Iom du platsbygger allt så är det väl inte IS? Vad är det för Vad är det för olika element?

#1048

Postad 13 januari 2021 - 19:08

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0


De har en ny stativare med, som ser fabriksbyggd ut, dvs troligtvis någon OEM-låda:

https://intelligents...ogtalare/is6-r/

 

Hade varit intressant att veta vad det är för något.

 

Pris: 56 000 kr

 

attachicon.gifnyis.png

 

Intressant del av beskrivningen, vilken återfinns på samtliga högtalare.

 

Vi gör inte avkall på ljudkvaliteten, oavsett modell eller användningsområde av våra högtalare. Alla högtalare från Intelligent Sound innehar de egenskaper vi finner betydande för en verklighetstrogen ljudåtergivning. Är du redan bekant med vår ljudfilosofi och känner till våra högtalare så vet du att det framför allt är vårt unika delningsfilter som ger dig:


  • Mycket realistisk och naturlig ljudåtergivning
  • Rent, klart och tydligt ljud
  • Exceptionell bred och enhetlig ljudbild
  • Samstämd klangbalans som möjliggör kombination av alla modeller i samma ljudsystem.
  • Återgivning av röster, instrument och ljudeffekter intimt nära källan
  • Tredimensionell ljudbild
  • Fas- och amplitudlinjärt ljud
  • Optimal prestanda vid placering 10 cm från bakre vägg


#1049

Postad 13 januari 2021 - 19:32

magi
  • magi
  • Forumräv

  • 681 inlägg
  • 0
De finns varken bilder eller mätningar på is filter, hur vet man att han inte har doppat de redan befintliga filtret i vax för att luras.

Köpa in billiga plast högtalare och sen försöka lura folk att ett filter byte gör sån skillnad.
Är troligen ingen skillnad alls på högtalaren som dom moddar.
Varför välja så biliga högtalare som man bara kan hitta, jo helt enkelt för att ha stora marginaler.

#1050

Postad 13 januari 2021 - 21:32

mongo
  • mongo
  • Forumräv

  • 861 inlägg
  • 0

Ser ut som Element från Monacor...

https://www.monacor....r/5/vnr/105530/

https://www.monacor....and/vnr/105720/

Nettopris: 1299:- respektive 337:-.....

Lådan: http://www.theloudsp...inet-pair-cherr

 

De har en ny stativare med, som ser fabriksbyggd ut, dvs troligtvis någon OEM-låda:

https://intelligents...ogtalare/is6-r/

 

Hade varit intressant att veta vad det är för något.

 

Pris: 56 000 kr

 

attachicon.gifnyis.png


Redigerat av mongo, 13 januari 2021 - 22:07.





Även taggad med Högtalare, Intelligent sound

2 användare läser detta ämne

1 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar


    attination
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.