Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hittat dual tuner DVB-S2 kort

101 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 20 januari 2012 - 19:53

Unregistered44755
  • Unregistered44755
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Hej

Jag har också införskaffat ett TBS6981 för att köra Canal Digital via parabol. Jag har inget abonnemang idag och nu undrar jag om det är något speciellt att tänka på ang abonnemanget, kortet eller så?

Min setup är MythTv på en Ubuntu-maskin med Phoenixläsare.

Funkar alla CDs kort i en Phoenix-läsare eller ska jag beställa ngt speciellt? Hur har ni som har fungerande liknande konfigurationer gjort?

Supertack på förhand!

#52

Postad 21 januari 2012 - 02:51

Unregisteredfd02c471
  • Unregisteredfd02c471
  • Användare

  • 178 inlägg
  • 0

Skall inte vara några problem, lägg inte för mycket pengar på det bara.

800 pix inkl passiv cpu kylarfläns, ganska ok. Dessutom passade jag på att köpa en 128gb ssd oxå. Bara hoppas det funkar nu

#53

Postad 21 januari 2012 - 09:47

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

800 pix inkl passiv cpu kylarfläns, ganska ok. Dessutom passade jag på att köpa en 128gb ssd oxå. Bara hoppas det funkar nu


Rimligt pris, lycka till.

#54

Postad 21 januari 2012 - 09:50

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Hej

Jag har också införskaffat ett TBS6981 för att köra Canal Digital via parabol. Jag har inget abonnemang idag och nu undrar jag om det är något speciellt att tänka på ang abonnemanget, kortet eller så?

Min setup är MythTv på en Ubuntu-maskin med Phoenixläsare.

Funkar alla CDs kort i en Phoenix-läsare eller ska jag beställa ngt speciellt? Hur har ni som har fungerande liknande konfigurationer gjort?

Supertack på förhand!


Tror att det skall funka. CD kör med pairing tillsammans med deras nya ADB-box men kortet är bakåtkompatibelt dvs det funkar i alla äldre hd-boxar och då bör TBS anses vara en "äldre box". Sen vet jag faktiskt inte om kan beställa abb utan box.

#55

Postad 21 januari 2012 - 10:59

Unregistered44755
  • Unregistered44755
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Tror att det skall funka. CD kör med pairing tillsammans med deras nya ADB-box men kortet är bakåtkompatibelt dvs det funkar i alla äldre hd-boxar och då bör TBS anses vara en "äldre box". Sen vet jag faktiskt inte om kan beställa abb utan box.


Tack för svar.
Det går enligt CDs kundtjänst inte att beställa utan box, men man kan få olika rabatter så en enkel box blir i princip gratis. Jag beställer nog med den enklaste varianten så får vi se hur det går.

#56

Postad 21 januari 2012 - 12:39

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Tack för svar.
Det går enligt CDs kundtjänst inte att beställa utan box, men man kan få olika rabatter så en enkel box blir i princip gratis. Jag beställer nog med den enklaste varianten så får vi se hur det går.


Lycka till.

#57

Postad 31 januari 2012 - 12:30

Unregisteredfd02c471
  • Unregisteredfd02c471
  • Användare

  • 178 inlägg
  • 0
Har ni haft problem med S3 resume med TBS6981 kortet?
När jag går ner i standby fungerar det som det skall, men när jag skall ur s3 så hänger sig datorn. Fläktarna, dvd', och hårddiskarna börjar spinna men jag får ingen bild eller ljud. Det ända som fungerar är en reset. Plockar jag ut 6981 kortet ur datorn fungerar s3 som det skall igen. Har lagt många timmar på att hitta orsaken och jag vet inte hur jag skall lösa det.

Nu ser jag till att datorn startar på morgonen sen får den stå på hela dan för att inte missa någon inspelning och så ser jag till att den inte går den i strömsparläge/s3 av sig själv. Gillar det inte riktigt. Har senaste drivrutinerna, BIOS och firmware på allt.

#58

Postad 31 januari 2012 - 17:04

Unregistered2a3df4ba
  • Unregistered2a3df4ba
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0
Hej,
Min burk står på 24/7 så jag vet inte hur det är med S3.
Du kan prova och byta PCIe plats på kortet om du inte har gjort det, har du fler PCIe kort i tex. grafik, nätverk...
Kör du DVBLink? Verkar vara en del som har problem med sleep.
Finns en tråd på TBS forumet om detta problem som kan vara värt att läsa om du inte har gjort det, finns en del tipps där.
Annars är det väl bara maila deras support och be om hjälp, de brukar vara väldigt hjälpsamma.
//onkan

#59

Postad 01 februari 2012 - 16:40

Unregisteredfd02c471
  • Unregisteredfd02c471
  • Användare

  • 178 inlägg
  • 0
Hej, nämnde att jag hade DVBLink installerat till supporten. De bad mig att stänga av det innan jag går ner i standby. Hittade en tjänst som hade med DVBLink Server att göra och en process som gick (dvblink_mc_launcher.exe). Stängde av båda dessa men det funkade fortfarande inte. Missade jag någon?

Supporten bad mig också att byta plats på kortet, har provat i det andra PCIE 1x platsen med samma resultat. Har en ledig PCIE 16x plats som jag inte provat. Kan man sätta in ett 1x PCIE kort i en 16x plats? Dessutom verkar denna plats vara för SLI (dubbla grafikkort).

#60

Postad 01 februari 2012 - 17:51

Unregistered2a3df4ba
  • Unregistered2a3df4ba
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0
Hej,
Det brukar inte vara några problem att sätta PCIex1 kort i en x16 plats, kör själv så. Tror du stängde av rätt DVBlink tjänst, har för mig den heter just DVBlink server. Har du några fler kort i burken tex. grafik? Tror det var någon i TBS forumet som hade lite oflyt med att grafik kortet och satkortet inte gick ihop.
Du kan ju alltid av instalera DVBlink för att vara säker, kör en backup innan bara, på det viset så lär du få reda på om det är något hårdvaru prob eller inte.
//onkan

#61

Postad 01 februari 2012 - 21:38

Unregisteredfd02c471
  • Unregisteredfd02c471
  • Användare

  • 178 inlägg
  • 0
Återställer dvblink backup'en ALLT?

Vill helst inte konfigurera upp denna igen, var ju trots allt denna som tog längst tid att sätta upp med scan, leta kanaler, döpa om, sätta kanalnummer, ställa epg etc.

Behöver man även kanske fimpa ehshell och andra ehxxxxx?

Uppvaknandet från S3 fungerade trots allt utan att behöva stänga av något varken dvblink eller något med mediacenter när 6981 kortet var utdraget

Redigerat av Unregisteredfd02c471, 01 februari 2012 - 21:43.


#62

Postad 02 februari 2012 - 07:31

Unregisteredfd02c471
  • Unregisteredfd02c471
  • Användare

  • 178 inlägg
  • 0

Finns en tråd på TBS forumet om detta problem som kan vara värt att läsa om du inte har gjort det, finns en del tipps där.

Tycker jag har plöjt igenom det forumet också. De (på forumet) säger att det varit ett tidigare problem men som nu är fixat med nyare drivrutiner. Vilken tråd menade du?

#63

Postad 02 februari 2012 - 11:25

Unregistered2a3df4ba
  • Unregistered2a3df4ba
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0
Hej,
Du läser rätt tråd låter det som. http://www.tbsdtv.co....php?f=21&t=167
DVBlink backup fungerar som följande: spara undan dina pluggin mappar med innehåll, eventuella epg config filer, har för mig det var vad man behövde spara separat. Resten sparas ink. inställningar. Sedan vid restore kan det vara nödvändigt att "tända" upp dina tuners genom en nätverks scan, det räcker med att den hittar ett nätverks id per satt, och sedan sparar du. Sen brukar det bara vara att köra på. Scanna två tuners tar väl inte så lång tid ;) jag har 8 st, det tar lång tid;).
Kommer inte på så mycket mer vad du kan testa, kanske pröva att lägga ström på kortet om du inte har det, testa fler drivrutiner kanske. Du får nog ligga på supporten en stund till, de borde ha lite mer tipps och eventuella program som du kanske kan köra för att se vad som händer.
Annars får du väl räkna in att om datorn står på 24/7 så bidrar den med värme till huset/lägenheten och du kan då kanske skruva ner termostaten ett hack ;)
//onkan

#64

Postad 02 februari 2012 - 21:53

Noca
  • Noca
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Tack för svar.
Det går enligt CDs kundtjänst inte att beställa utan box, men man kan få olika rabatter så en enkel box blir i princip gratis. Jag beställer nog med den enklaste varianten så får vi se hur det går.


Nyfiken på om du körde med 6981 kortet och läsaren och om du kunde peta in info om vilken läsare du valde.
Sitter och har ett HTPC bygge med ett tomt gapande PCIe kortplats i väntan på S2 kort för Canal Digital :)

Alternativt om någon annan har en fungerande lösning på tillgängliga produkter, har varit inne på WinTV kort med CL läsare men då är läsaren bara kompatibel med gamla kort. ( behöver lågprofilkort till bygget HP Microserver N40L )

#65

Postad 03 februari 2012 - 16:14

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0
TBS 6981 kommer med ett lågprofilutförande (i alla fall när jag beställde). Tillsammans med Phoenixläsare från samma leverantör och avkodning funkar det. Du måste också komplettera med DVB Link, kolla denna tråden https://www.minhembi...howtopic=286872

#66

Postad 05 februari 2012 - 15:42

Noca
  • Noca
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

TBS 6981 kommer med ett lågprofilutförande (i alla fall när jag beställde). Tillsammans med Phoenixläsare från samma leverantör och avkodning funkar det. Du måste också komplettera med DVB Link, kolla denna tråden https://www.minhembi...howtopic=286872


Måste tacka för en grym beskrivning spelevinken. Har bara ett par kontrollfrågor:

- funkar phoenixläsaren istället för / utan CA modulen för att ta in betal- och HD kanaler? (Givetvis har man dem i abonnemanget)

- newcs verkar ha ett par år på nacken, utvecklas den fortfarande eller är det kanske en ickefråga. Dvs inte någon vital del som CD kan påverka genom att byta kryptering eller strategi med paring.

- Jag hade tänkt mig att koppla htpcn med hdmi direkt till TVn men nu verkar ju en softcam lösning smartare. Använder man streamingen i wmc eller är det en annan client/server App man ska dra in. Ser ju annars att man har tv på allt med skärm och nätverk i huset annars.

Om det funkar som jag tror är köpknappen inte långt borta :)

#67

Postad 05 februari 2012 - 19:18

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0
Phoenixläsaren ersätter din CA-modul och avkodar med softcam.

Newcs har ett par år på nacken det är rätt men på många ställen beskrivs det som det stabilaste i Windows miljö och det funkar tillsammans med acamd. CD kör med pairing på de nya boxarna, korten är dock bakåtkompatibla vilket gör att de funkar i äldre boxar eller i phoenixläsare. Hur framtiden blir vet väl ingen.

Antar att du menar streaming när du skriver softcam. Du kan titta på kanalerna via en webbläsare eller WMP men jag skulle nog rekommendera att köra med dator in i TV:n. Har du konfigurerat en MCE dator så kan du sedan titta på samma kanaler om extendern stödjer detta (ett exempel är xbox). Principen med DVB Link är ju annars att alla datorer anslutna i nätverket kan nyttja DVB Link.

#68

Postad 05 februari 2012 - 22:45

Unregistered44755
  • Unregistered44755
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Nyfiken på om du körde med 6981 kortet och läsaren och om du kunde peta in info om vilken läsare du valde.
Sitter och har ett HTPC bygge med ett tomt gapande PCIe kortplats i väntan på S2 kort för Canal Digital :)

Alternativt om någon annan har en fungerande lösning på tillgängliga produkter, har varit inne på WinTV kort med CL läsare men då är läsaren bara kompatibel med gamla kort. ( behöver lågprofilkort till bygget HP Microserver N40L )


Det visade sig att det fanns ett "depositionskort" http://www.canaldigi...Ovriga-tillval/ som bara kostar 700 i depositionsavgift, alltså inget abonnemang. På detta kort får man "gratiskanalerna" SVT plus nåt till. Som vanligt har de dock låst upp kortet så massor med kanaler fungerar just nu. Fick allt att funka i dag faktiskt efter en helg helt i kommandoradens tecken. Nu kör jag Ubuntu 11.10, Mythtv, oscam card server och sasc-ng med kortet i en phoenixläsare. Allt verkar funka stabilt så här långt = några timmar.

#69

Postad 08 februari 2012 - 16:02

Unregisteredfd02c471
  • Unregisteredfd02c471
  • Användare

  • 178 inlägg
  • 0

Har ni haft problem med S3 resume med TBS6981 kortet?
När jag går ner i standby fungerar det som det skall, men när jag skall ur s3 så hänger sig datorn. Fläktarna, dvd', och hårddiskarna börjar spinna men jag får ingen bild eller ljud. Det ända som fungerar är en reset. Plockar jag ut 6981 kortet ur datorn fungerar s3 som det skall igen. Har lagt många timmar på att hitta orsaken och jag vet inte hur jag skall lösa det.

Nu ser jag till att datorn startar på morgonen sen får den stå på hela dan för att inte missa någon inspelning och så ser jag till att den inte går den i strömsparläge/s3 av sig själv. Gillar det inte riktigt. Har senaste drivrutinerna, BIOS och firmware på allt.


Ok, problemet är löst nu. När jag pluggade in kortet i x16 PCIE slotten fungerade allting rakt av. Äntligen fungerar allting med HTPC'n igen (fick labba lite med att det fanns ett program SSD Samsung Magician som ville ta ur datorn ur S3 efter ett par minuter märkte jag när jag körde powercfg -lastwake så detta programmet ligger inte i bakgrunden längre och "stör").

Tack vare spelevinkens utmärkta Canal Digital guide tillsammans med DVBLink kan jag bara rekommendera detta kort tillsammans med Phoenix läsaren trots lite otur med hårdvaran jag haft (uppgraderingar av hårdvara, ominstallationer, konfigurerande etc.) å andra sidan känns det rätt skönt att sitta med en ny färsk HTPC igen :)

Redigerat av Unregisteredfd02c471, 08 februari 2012 - 16:04.


#70

Postad 08 februari 2012 - 20:44

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0
Trevligt att du fått igång det och att jag bidragit. Kortet känns på något sätt "outstanding" idag. Tycker också att CanalDigital skall ha en eloge för att man tillåter egna lösningar, för egen del känns det då också viktigt att betala för detta. Är ju inte helt enkelt med denna avgränsning när man kör DVB Link med allt vad det innebär av delningsmöjligheter. Känns ändå som att CD kommer tjäna på denna flexibilitet då jag är övertygad om att htpc kommer finnas i var mans hem om några år.

Hoppas att ni uppmärksammat att Win 7 har en bra funktion med att skapa installations CD/USB när man har en bra konfig, dvs när man fått det att funka i grunden så skapar man installation av detta och på så sätt kortar ner installationen.

#71

Postad 09 februari 2012 - 12:52

rogerax
  • rogerax
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0
Ska köpa ytterligare ett tv-kort till datorn. Har sedana tidigare ett Fire och ett Floppydtv-S2. Har följt denna tråd ett tag och även läst guiden som spelevinken skrivit. Är inte helt hopplös med datorer, men newcs och acamd + dvblink börjar kännas lite tufft. Kanske en dum fråga, men det går inte att dela programkortet via kortläsaren i Firedtvn via Dvblink utan newcs och acamd ?

Spelevinken, finns det nån stor fördel/nackdel som du ser det, om man jämför ett beg firedtv med ett TBS 6928?


http://www.buydvb.ne...i-card_p59.html

#72

Postad 10 februari 2012 - 16:50

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0
Är själv ingen expert så om du inte är "helt hopplös" så kommer du att få det att funka, följer du guiden så får du igång det, DVB Link har en bra guide och det är inget hokus pokus, eventuella frågor finns belysta i trådar i detta forum.

Hur det funkar med att kombinera FDTV S2 tillsammans med 6928 och softcam vet jag inte men jag hade nog själv tagit FDTV ur ekvationen. Var själv för några år sedan en glad innehavarare av deras T-kort och de var absolut nydanande men så känns det inte längre.

Införskaffa istället ett 6981-kort (eller 6984) och komplettera med en phoneixläsare från samma leverantör och det funkar. Kör du TV-server fullt ut så hade jag satsat på 6984 vilket innebär att klienterna kan titta på 4 olika kanaler.

Summa summarum, släpp FDTV och lägg istället kraften på TBS 6981 alternativt 6984, komplettera med DVB Link. Vill man inte experimentera (vilket det trots allt är det vi gör) så lägg istället pengarna på en bra box.

Får du problem så är assistansen bara en hemsida bort.

#73

Postad 20 februari 2012 - 20:11

Andreas.Net
  • Andreas.Net
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Jag antar att det funkar med 2 st 6981 kort också ?

#74

Postad 27 februari 2012 - 09:01

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0

Jag antar att det funkar med 2 st 6981 kort också ?


Du antar rätt :)

#75

Postad 21 mars 2012 - 22:55

Noca
  • Noca
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Tänkte bara meddela att allt funkat kanon med spelevinkens setup W7(WMC) förutom fjärren (och lite strul med EPG.

Har letat som en galning efter hur man ska konfa fjärren.
Bara ett fåtal knappar som funkar och enligt tbs forum ska man in och koda om ini filer för att få till det.
t.ex. record, play, paus och stop funkar men inte forward back eller replay skip.

Eftersom vi verkar vara en del i denna tråd med TBS 6981 är har ni fått till det och hur? =)

Alternativt vilken fjärr ska man satsa på?

#76

Postad 23 mars 2012 - 14:27

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Tänkte bara meddela att allt funkat kanon med spelevinkens setup W7(WMC) förutom fjärren (och lite strul med EPG.

Har letat som en galning efter hur man ska konfa fjärren.
Bara ett fåtal knappar som funkar och enligt tbs forum ska man in och koda om ini filer för att få till det.
t.ex. record, play, paus och stop funkar men inte forward back eller replay skip.

Eftersom vi verkar vara en del i denna tråd med TBS 6981 är har ni fått till det och hur? =)

Alternativt vilken fjärr ska man satsa på?


Vet inte vilket strul med epg:n du menar men minns jag rätt så är det något värde som skall ändras i någon av config-filerna, har för mig att det finns ett inlägg i DVB-Link tråden men du har kanske redan fått rätt på det?

Vad gäller fjärr så kör jag själv med Harmony One (som bör finnas i varje mediahem) och det funkar alldeles utmärkt men annars borde vilken mce-remote/tangentbord som helst funka (antar att du kör via mce).

#77

Postad 02 maj 2012 - 19:50

Stovebolt
  • Stovebolt
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Hej på er kloka!

Jag har kört HTPC WMC sedan Vista kom (nu kör jag W7 64 bitars, med en trippeluppsättning av Digital Everywheres S2 kort. Jag kör med CanalDigitals "tvillingabonnemang". Jag kör även med ett smart australiskt program som skjuter in tvåveckors programtablåer, dessa prenumererar på härifrån Norden (Danmark tror jag det var).

Nu börjar mina bekymmer bli mer akuta, då det är bara ett kort som fungerar stabilt (det andra kodar bara av när det har lust ibland).

Vad ska man ha för kort och lösning som är bra idag?
Jag kör en HTPC kopplad till den enda TV'n vi har, men har allt som ofta behovet av att spela in flera program samtidigt.

Jag har hittat Digital Devices lösning för 2-4 LNB (har ett Quadrahuvud), de har en Octopuslösning, där det verkar som att det räcker med ett programkort?? Jag har ju tidigare kört med ett kort till varje mottagare!

Sedan har jag hittat TBS 6984 Quad Tuner, som verkar finnas som singelmottagare med CAM-läsare, men att man annars skall använda en Phoenixläsare.

Det är här det börjar bli lite råddigt för mig, när jag försöker hänga med i den här tråden.
det verkar finnas hårdvarulösningar för avkrypteringen, samt mjukvarulösningar för avkrypteringen. Den sistnämnda verkar som att den har man då man har en server för att köra fler TV apparater till.

Jag är ute efter en enkel och stabil lösning som "tanten" klarar av, som helst inte tar mer än en lördag eller söndag att sätta upp och få fungerande.

Är det någon som har testat av de här grejorna och kan rekommendera mig vad som fungerar?
Jag är tacksam för alla lämpliga tips!

Hälsningar
Stovebolt

#78

Postad 02 maj 2012 - 21:14

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Hej på er kloka!

Jag är ute efter en enkel och stabil lösning som "tanten" klarar av, som helst inte tar mer än en lördag eller söndag att sätta upp och få fungerande.

Är det någon som har testat av de här grejorna och kan rekommendera mig vad som fungerar?
Jag är tacksam för alla lämpliga tips!

Hälsningar
Stovebolt


En väl fungerande lösning är just ett TBS-kort tillsammans med phoenixläsare från samma företag (jag kör med detta själv). Nästa krav är DVB Link som tv-server.

För att skapa dig en bild av vad du ger dig in på så kan du kika på min guide för att få CD lira i MCE https://www.minhembi...howtopic=286872, du behöver alltså bara en kortläsare även om du tar kortet med fyra ingångar. Kan kanske verka komplicerat men följer du guiden så bör du få det att funka, finns sedan också en speceill tråd om DVB Link

#79

Postad 31 maj 2012 - 22:45

Unregisteredf719fe4a
  • Unregisteredf719fe4a
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Tack för svar.
Det går enligt CDs kundtjänst inte att beställa utan box, men man kan få olika rabatter så en enkel box blir i princip gratis. Jag beställer nog med den enklaste varianten så får vi se hur det går.


Hej.. tänkte bara kolla om du fick det o funka med Canal digitals kort med Tbs kortet o Phoenix läsaren ?

Mvh Tim

#80

Postad 01 juni 2012 - 11:05

Unregistered44755
  • Unregistered44755
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Hej.. tänkte bara kolla om du fick det o funka med Canal digitals kort med Tbs kortet o Phoenix läsaren ?

Mvh Tim

Ja, det fungerar utmärkt bra. Över förväntan när det gäller stabilitet. Jag har kört några månader nu helt utan handpåläggning. Jag har en linuxlösning med Mythtv på en server plus en klient. Jag började med ett sk dispositionskort från CD där man får in STV och TV4, men inga "betalkanaler". Ingen abonnemangskostnad på ett sånt kort, bra när man vill mecka över lite längre tid. Nu har jag uppgraderat till ett betalpaket. Phoenixläsaren behövde en USB-hub med "extern" strömkälla, annars fick jag en hel del disconnects som gjorde att mottagningen havererade.

#81

Postad 01 juni 2012 - 15:36

svartpippi
  • svartpippi
  • Lärjunge

  • 471 inlägg
  • 0
Jag siktar på att använda ett Quad kort TBS6984 DVB-S2 och en USB Phoenix kortläsare.
Fungerar HD kanaler hos Canal Digital om man använder den lösningen, eller är det som med allt att det bara är med deras egna grejer då man kommer till HD?
Vad behöver man för processorkraft för att använda ett Quad-kort och se/spela in 4 kanaler samtidigt i en server?

#82

Postad 01 juni 2012 - 16:00

Unregistered44755
  • Unregistered44755
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Jag siktar på att använda ett Quad kort TBS6984 DVB-S2 och en USB Phoenix kortläsare.
Fungerar HD kanaler hos Canal Digital om man använder den lösningen, eller är det som med allt att det bara är med deras egna grejer då man kommer till HD?
Vad behöver man för processorkraft för att använda ett Quad-kort och se/spela in 4 kanaler samtidigt i en server?

HD funkar fint hos mig med TBS6981 och en Phoenix, så det går säkert bra med din setup också.
När jag spelar i två HD-kanaler samtidigt ligger CPUn på ca 20%. Jag kör en Intel 6600, dual core @ 2.4 GHz med Ubuntu Server 11.10. En CPU med ca 5 år på nacken alltså.

#83

Postad 01 juni 2012 - 16:33

svartpippi
  • svartpippi
  • Lärjunge

  • 471 inlägg
  • 0
Så då borde en Intel Quad-core x3350 på 2.66GHz, 1333 MHz bus, 45nm och 12mb cache (motsvarar en Q9450) klara det utan problem. Har det någon betydelse om man kör Windows XP Pro eller blir prestandan bättre om man kör Linux.
Vad använder du för klient hårdvara?
Jag planerar att köra med 3 klienter till att börja med, men vill kunna spela in fler kanaler, kommer nog bli ytterligare ett dual eller quad kort och ett DVB-T kort (antagligen ett dual det oxå), när det bara skiljer £20 mellan singel och dual.
OT: Kan man spela upp MKV rippade DVD filmer i MythTV?

#84

Postad 01 juni 2012 - 17:28

Unregistered44755
  • Unregistered44755
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Jag tror Linux drar lite mindre av CPUn generellt, men det är nog inte avgörande med din hårdvara. Jag vet dock inte hur det är med supporten på XP, vill du köra det av ngn speciell anledning? MS har ju också lite mer driftsäkra serverlösningar. Linux är också generellt sett mer driftsäkert, men med TV-mottagning etc är det ju många detaljer som spelar in och mer tillfälligheter som avgör vad som blir bästa lösningen. Vad man är van vid spelar kanske störst roll. Byte till en ny miljö kräver utbildningstimmar. Mythtv och tillbehör för att få till avkodnigen av de kodade kanalerna var riktigt hårigt men det finns en hel del hjälp att få på nätet.
Min huvudklient i vardagsrummet är en Asus AT5IONT-I Deluxe med 4 Gb ram och en SSD på 40 Gb. Detta monterat i en Morex 3500. Denna setup är helt ljudlös (inga rörliga delar förutom DVD-spelaren), vilket var det jag eftersträvade. Morex-lådan är riktigt luftig, nästan som att köra moderkortet utan låda, för att få en ok luftflöde utan fläkt.
MKV och en massa andra format funkar i Mythtv. Den är inte riktigt lika tolerant som ex VLC för udda format eller konstiga framerates, men jag har bara stött på några få filer som den inte klarar, och då verkar det mest bero på dålig rippning eller andra "fel" i själva filen, och inte så mycket på formatet.

#85

Postad 01 juni 2012 - 20:19

svartpippi
  • svartpippi
  • Lärjunge

  • 471 inlägg
  • 0
Var mer att jag har XP på burken idag. Men jag är lika bekväm i Linux som Windows så i slutändan kommer det nog mer ner till vad som är stabilast, driftsäkrast och hur enkelt det är hantera det då det är uppsatt, sen spelar det även in hur klienterna är eftersom de ska vara lätthanterliga för hela familjen.
MKV filerna kommer jag själv rippa från min DVD samling för att ha allt samlat i ett media center. Där TV-servern kommer vara själva navet, eventuellt funderar jag på att stoppa in en hög med disk i TV-servern för att lagra alla filmerna där, har 8 lediga SATA-300 portar på moderkortet och har även ett PCI kort med 4 SATA-300 portar liggandes och det borde inte påverka TV-servern då filerna ligger där och man spelar dem på klienterna, håller på och drar ett fast gigabit nät hemma så det borde inte heller vara en flaskhals.
Är det struligt att ha flera tuner kort installerade?

#86

Postad 02 juni 2012 - 11:09

Unregistered44755
  • Unregistered44755
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Jag har ett TBS6981 DVB-S (dual tuner) och två FireDTV DVB-T och Mythtv hanterar detta utan problem. Man behöver läsa på lite för att veta hur man sätter upp det i Mythtv så man får det att fungera som man vill. Det finns en hel hög med olika inställningar avseende inspelningsgrupper, prioriteter mm för att få inspelningar att fungera på önskvärt sätt.

#87

Postad 28 november 2012 - 08:15

BlueFruit
  • BlueFruit
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 0
Nu har Dvblogic fixat en patch som snabbar upp kanalbytena om man har ett TBS6981.
För mig blev kanalbytena väldigt mycket snabbare. Du måste dock ha version 4.5.1 av Dvblink installerad.

http://forum.dvblogi...hp?f=56&t=20248

#88

Postad 28 november 2012 - 10:08

Unregisteredfd02c471
  • Unregisteredfd02c471
  • Användare

  • 178 inlägg
  • 0

Nu har Dvblogic fixat en patch som snabbar upp kanalbytena om man har ett TBS6981.
För mig blev kanalbytena väldigt mycket snabbare. Du måste dock ha version 4.5.1 av Dvblink installerad.

http://forum.dvblogi...hp?f=56&t=20248

Kanon detta skall jag kolla ikväll. Som av en händelse uppdaterade jag till 4.5.1 i helgen...

#89

Postad 18 december 2012 - 20:11

Unregisteredc5b8dfc4
  • Unregisteredc5b8dfc4
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Hejsan!
Jag hoppas att någon av er kan ödsla lite tid på mig och förklara vad man behöver för att få in canaldigital satellit i mitt media center. Vad som rekommenderas. Det dyker upp massa olika saker och jag känner mig mest förvirras. Idag har jag en digitalbox från canaldigital som funkar ganska kasst. Men den har 2 mottagare + 1 mark, som är trevligt så man kan se på tv samtidigt som man spelar in. Eller rekommenderar ni att gå över till marksänt?
Vilken hårdvara rekommenderas att införskaffa, och har ni några bra länkar så är jag väldigt tacksam.

Tack på förhand.

#90

Postad 18 december 2012 - 21:19

bengtner
  • bengtner
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0
Efter att ha grejat några veckor med att försöka få en fungerande DVB-T2 lösning med MCE och HD-kanaler ger jag upp, och inser att jag ska byta till CD. Jag är väl hemmastadd i MCE och tror mig inte har några större problem att få igång DVBLink enligt guiden som det finns länkar till. Tänker mig ett TBS6981 kort + en kortläsare och hoppas att jag ska få till det. Mitt problem är att jag är helt rudis på satellit-mottagare. Har aldrig haft någon. Förstår att jag behöver dubbla LNB om jag inte ska ha begränsningar i vad jag kan titta på och spela in samtidigt. Men behöver jag två kablar? Går det att komma runt med en DISEQ switch, eller löser denna bara att en mottagare kan välja vilket LNB som ska användas över en kabel, dvs. jag kommer inte åt två kanaler samtidigt om de inte går på samma LNB?

Misstänker starkt att behöver 2 kablar och satsar jag på en fyrkanalig mottagare blir det 2 till eller?

Kanske inte riktigt rätt fråga i detta forum, men jag är övertygad om att det finns många här som kan väldigt mycket mer om satelliter än vad jag gör och kan berätta om jag har gissat rätt!

#91

Postad 18 december 2012 - 21:24

bengtner
  • bengtner
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0

Hejsan!
Jag hoppas att någon av er kan ödsla lite tid på mig och förklara vad man behöver för att få in canaldigital satellit i mitt media center. Vad som rekommenderas. Det dyker upp massa olika saker och jag känner mig mest förvirras. Idag har jag en digitalbox från canaldigital som funkar ganska kasst. Men den har 2 mottagare + 1 mark, som är trevligt så man kan se på tv samtidigt som man spelar in. Eller rekommenderar ni att gå över till marksänt?
Vilken hårdvara rekommenderas att införskaffa, och har ni några bra länkar så är jag väldigt tacksam.

Tack på förhand.


Ge upp tankar om marksänt. I alla fall om du är intresserad av HD och kodade kanaler. Skaffade 2st TBS5880 med CI+ moduler och trodde det skulle funka, men tji fick jag. TBS support bekräftade att CI+ fungerar inte med DBS-T2. De pratade om någon speciell CAM-modul som skulle kunna fungera, men jag orkar inte chansa och bråka mer med detta. Skickar tillbaka korten idag och beställler TBS6981 + kortläsare istället. Nu hoppas jag bara att nån kan hjälpa mig med kabelfrågan ovan....

Redigerat av bengtner, 18 december 2012 - 21:25.


#92

Postad 18 december 2012 - 22:04

Unregistered44755
  • Unregistered44755
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Efter att ha grejat några veckor med att försöka få en fungerande DVB-T2 lösning med MCE och HD-kanaler ger jag upp, och inser att jag ska byta till CD. Jag är väl hemmastadd i MCE och tror mig inte har några större problem att få igång DVBLink enligt guiden som det finns länkar till. Tänker mig ett TBS6981 kort + en kortläsare och hoppas att jag ska få till det. Mitt problem är att jag är helt rudis på satellit-mottagare. Har aldrig haft någon. Förstår att jag behöver dubbla LNB om jag inte ska ha begränsningar i vad jag kan titta på och spela in samtidigt. Men behöver jag två kablar? Går det att komma runt med en DISEQ switch, eller löser denna bara att en mottagare kan välja vilket LNB som ska användas över en kabel, dvs. jag kommer inte åt två kanaler samtidigt om de inte går på samma LNB?

Misstänker starkt att behöver 2 kablar och satsar jag på en fyrkanalig mottagare blir det 2 till eller?

Kanske inte riktigt rätt fråga i detta forum, men jag är övertygad om att det finns många här som kan väldigt mycket mer om satelliter än vad jag gör och kan berätta om jag har gissat rätt!

Din bibel:
http://www.kjell.com...satellituttaget

Jag har två LNB plus två Diseqs enligt Kjells skisser. Det blir två kablar från parabolen till datorn.

Jag kör också TBS6981, fast i Linux+Mythtv. Ett bra kort. Finns med fyra mottagare också, tror det heter TBS6984.

#93

Postad 19 december 2012 - 15:17

Unregisteredfd02c471
  • Unregisteredfd02c471
  • Användare

  • 178 inlägg
  • 0
CD's egna parabolpaket fungerar alldeles utmärkt med det du vill ha. Följer med en twin eller dual LNB (dubbla kablar).Jag fick gratis installation av det också.
Komplettera med en vanlig antenn för marksända kanaler, TV6 och de lokala

#94

Postad 31 december 2012 - 09:39

Unregisteredfd02c471
  • Unregisteredfd02c471
  • Användare

  • 178 inlägg
  • 0
Någon som vet hur dvblink och 6981 kortet fungerar under win8?

#95

Postad 11 januari 2013 - 19:57

Unregistered5a88da11
  • Unregistered5a88da11
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0

Din bibel:
http://www.kjell.com...satellituttaget

Jag har två LNB plus två Diseqs enligt Kjells skisser. Det blir två kablar från parabolen till datorn.

Jag kör också TBS6981, fast i Linux+Mythtv. Ett bra kort. Finns med fyra mottagare också, tror det heter TBS6984.

Efter att ha grejat några veckor med att försöka få en fungerande DVB-T2 lösning med MCE och HD-kanaler ger jag upp, och inser att jag ska byta till CD. Jag är väl hemmastadd i MCE och tror mig inte har några större problem att få igång DVBLink enligt guiden som det finns länkar till. Tänker mig ett TBS6981 kort + en kortläsare och hoppas att jag ska få till det. Mitt problem är att jag är helt rudis på satellit-mottagare. Har aldrig haft någon. Förstår att jag behöver dubbla LNB om jag inte ska ha begränsningar i vad jag kan titta på och spela in samtidigt. Men behöver jag två kablar? Går det att komma runt med en DISEQ switch, eller löser denna bara att en mottagare kan välja vilket LNB som ska användas över en kabel, dvs. jag kommer inte åt två kanaler samtidigt om de inte går på samma LNB?

Misstänker starkt att behöver 2 kablar och satsar jag på en fyrkanalig mottagare blir det 2 till eller?

Kanske inte riktigt rätt fråga i detta forum, men jag är övertygad om att det finns många här som kan väldigt mycket mer om satelliter än vad jag gör och kan berätta om jag har gissat rätt!

Hur gick det med kabelfrågan? Blev inte så klok av att läsa skisserna på Kjell o Co. Om man ska köra quad-kort i servern; Behövs det 2 st dual-LNB eller ska man köra 4 enkla LNB? Är det 1 coax-kabel för varje dual-LNB eller 2? Har för mig CD nämnde om man har dual-tuner-box så räcker det med 1 coax som går från dual-LNB för det sitter en slags splitter i boxen...? I så fall kan man ha någon slags splitter alldeles innan quad-kortet? (Ber om ursäkt för bristen på radbrytningar, har med min webbläsare att göra...?)

#96

Postad 11 januari 2013 - 20:29

Unregistered2a3df4ba
  • Unregistered2a3df4ba
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0
Om du bara skall kolla på cd (thor 0,8 w) och har ett lnb på parabolen så kan du använda ett QUAD-lnb.
En sladd till varje ingång på ditt 6984/6985 kort.
En bra sida att kolla på.
http://www.satlex.eu...i_quad_lnb.html
//onkan

#97

Postad 11 januari 2013 - 20:32

Unregistered44755
  • Unregistered44755
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 1
Det "vanliga" i sverige är väl att man tar in CanalDigital (CD) och/eller Viasat. De sänder via olika satelliter och du behöver en LNB per satellit du vill ta emot. Ett parabolpaket med två LNB brukar kallas Nordenparabol och är tänkt att riktas "mellan" Thor och Sirius (som satelliterna heter). Det ena LNBet tar emot Sirius och det andra tar emot Thor.

Så det blir alltså ett LNB per satellit.

Ett LNB kan sedan ha en eller flera utgångar. Så om du vill kunna spela in eller titta på två tv-kanaler från tex CD måste du ha ett LNB med två utgångar. Från ett sådant LNB blir det alltså två kablar. Och vill du spela in fyra tv-kanaler samtidigt behöver du alltså ett LNB med fyra utgångar och fyra kablar.

Om du har fler än ett LNB behöver du någon typ av Diseqc-switch. Den tar emot en signal från boxen/kortet om vilket LNB som ska användas för den tv-kanal du valt. Du behöver en diseqc per mottagare du har i boxen/kortet.

Det finns också någon sorts splitter eller "stacker", men den lär nog begränsa signalstyrkan en del.

#98

Postad 11 januari 2013 - 21:27

Unregistered5a88da11
  • Unregistered5a88da11
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0
Aha! Nu förstår jag. Väldigt skönt med en "Aha"-upplevelse ibland...! :)

#99

Postad 14 januari 2013 - 09:09

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

  • 1 821 inlägg
  • 0
Ser ut som att detta handlar främst om satelliter, men vet nu hur det fungerar med markbundet Canal Digital för dator? Är det lönt att försöka ens?

#100

Postad 14 januari 2013 - 10:03

Unregistered44755
  • Unregistered44755
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Ser ut som att detta handlar främst om satelliter, men vet nu hur det fungerar med markbundet Canal Digital för dator? Är det lönt att försöka ens?

Menar du CD via kabel, alltså DVB-C gissar jag, eller bredbands-TV? Jag har ingen erfarenhet av det själv men det borde sändas i DVB-C (DVB_S är för satellit) och det finns kort för mottagning och kryptering/avkryptering ska fungera på liknande sätt. Bredbands-varianten tror jag är svår/omöjlig att köra i något annat än vad leverantören vill.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.