Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Senaste filmen jag såg...

15349 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#12301

Postad 12 januari 2017 - 23:22

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

The Walk 3D

 

Verklighets baserade promenaden på lina mellan World Trade centers skyskrapor. Filmen i sig ok men inte mer! Men jösses för effekterna uppe vid toppen, trodde jag inte var höjdrädd!!  Det kändes som man stod på linan själv, fick f.n ont i magen :o Satt ganska nära duken.. :rolleyes:

 

3/5 Färjestadare


Redigerat av mcmike, 12 januari 2017 - 23:23.


#12302

Postad 13 januari 2017 - 12:07

MikaelJ
  • MikaelJ
  • Forumräv

  • 758 inlägg
  • 0
http://www.imdb.com/...0/?ref_=nv_sr_1

Tarzan
Mycket bra ljud och bild BR utgåvan. Filmen överraskade oss och var inte alls som vi trodde och detta positivt, jag tycker den är risktigt bra.

Filmen 4 av 5
Bild 5 av 5
Ljud 5 av 5

#12303

Postad 13 januari 2017 - 21:53

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

  • 2 007 inlägg
  • 1

Såg Inferno...

Ajajajaj, detta va riktigt illa!    

På alla punkter man kan komma på! (man kunde inte ens glädjas att se Hanks skådespela....)

Jisses!



#12304

Postad 13 januari 2017 - 23:26

Fisher_king
  • Fisher_king
  • Lärjunge

  • 439 inlägg
  • 1
The Breakfast club (BD)

Har sett den minst 10 gånger. Lika bra varje gång även om slutet ger lite fadd eftersmak 2017.

Betyg 8/10

#12305

Postad 14 januari 2017 - 22:45

Blader
  • Blader
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0

Transformers 3 (BD) 

Lite hatkärlek till det här vidundret. Det är knappast sofistikerat storyberättande men det filmen saknar i hjärnceller och subtilitet tar den ju igen med helt vansinnig popcornaction. Det smäller rejält i hembion när robotar, skyskrapor och allt annat man kan tänkas spränga börjar flyga och fara åt alla håll. Tycker ändå det märks att man haft kul när man gjort filmen och sköna biroller gör mycket för att väga upp tramset mellan varven.

Ett praktexempel på "Guilty pleasure"...   

 



#12306

Postad 14 januari 2017 - 23:56

Anniggo
  • Anniggo
  • Lärjunge

  • 401 inlägg
  • 0

Forrest Gump (1994)

forrestgump2.pngJag tyckte bättre om den nu än när jag såg den på bio 1994. Tom Hanks är suverän som Forrest.

4/5



#12307

Postad 15 januari 2017 - 08:49

Neatless
  • Neatless
  • Användare

  • 245 inlägg
  • 0

SSF: Halloween (1978) | 2/5 |

Femton år efter Michael Myers knivmördade sin syster, då sex år gammal, rymmer han från det mentalsjukhus där han suttit inspärrad. Genast återvänder han till staden Haddonfield där han tar sikte på den unga skoltjejen Laurie, samtidigt är han själv jagad av sin läkare Sam Loomis som har förstått att en skoningslös mördare är lös. Allt det här sammanfaller på Halloween - verklig ondska har kommit till staden det här året.

Ja, Halloween är en klassiker och var stilbildande och har haft kolossal influens på skräckfilmsgenren, jag förstår det. Men nej, när jag tittar på den nu för första gången så ser jag inte storheten. Det som var lite läskigt i början när Michael står och stirrar iförd sin mask blir snabbt uttjatat och blasé. Atmosfären upprätthålls av den stämningsfulla musiken men har annars inga andra kvalitéer som förhindrar den långtråkiga känslan jag får. Donald Pleasence som läkare Loomis är till en början intressant när han inleder sitt detektivarbete men det spåret mynnar ut i besvikelse. Barnen är extremt irriterande, mördandet klumpigt (men coolt foto) och skådespelarna är i vanlig skräck-ordning efterblivna.

Jamie Lee Curtis i sin debutfilm är bra dock, hon är en scream queen som agerar vettigt och har även kapacitet att slå tillbaka. Tvisten i slutet med att Michael inte kan dö utan är ren och skär oundviklig ondska är intressant och gör det lite mer spännande. Marginellt dock, spänningen lyser med sin frånvaro genom hela filmen. Eftersom jag också älskar amerikanskt 70-tal inom film så sållar sig Halloween in i den skaran med ett läckert bildspråk och känsla jag avgudar.

Men jag finner den verkligen inte speciell på något sätt. Det blir aldrig trovärdigt, slasherfilm förlitar sig såklart inte särskilt mycket på trovärdighet - kanske därför jag har svårt för genren, men Halloween fångar aldrig mitt intresse på det sätt som får mig att ignorera dåliga detaljer och bara njuta. Godkänt för musiken och ett coolt foto, läskig är den dock inte. Den förtjänar sin kultstatus för influensen den har haft och skrämde säkerligen skiten ur folk när den kom - men helhetsmässigt en otroligt överskattad film.



#12308

Postad 15 januari 2017 - 08:52

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0
Star Wars - The force awakens

Ju fler gånger jag ser denna desto mer inser jag att den är en kopia på A new hope. Fortfarande bra men inte alls lika bra som Rouge One.

#12309

Postad 15 januari 2017 - 10:36

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

  • 1 625 inlägg
  • 0

Star Trek Beyond. Underhållande rymdaction utan något direkt djup att tala om. Välgjord och överlag bra skådespeleri. Betyg: 3+/5.



#12310

Postad 15 januari 2017 - 10:55

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Djungelboken 3D

 

Tycket det var en trevlig film, med en story som sig bör. Framför allt var den otroligt välgjord :)

 

3/5 Färjestadare


Redigerat av mcmike, 15 januari 2017 - 10:56.


#12311

Postad 15 januari 2017 - 10:56

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0
Papillon. 8/10. En gammal hederlig film.

Redigerat av Buddypresley, 15 januari 2017 - 11:55.


#12312

Postad 15 januari 2017 - 11:36

Colonel
  • Colonel
  • Lärjunge

  • 347 inlägg
  • 0

The Dressmaker

Annorlunda film med Kate Winslet i huvudrollen. Filmen hade mått bra av att vara 30 minuter kortare då den tappar tempo under andra halvan.

Får 2/5 av mig



#12313

Postad 15 januari 2017 - 17:05

Anniggo
  • Anniggo
  • Lärjunge

  • 401 inlägg
  • 0

Django Unchained (2012)

 

4/5



#12314

Postad 15 januari 2017 - 17:23

zephir
  • zephir
  • Forumräv

  • 554 inlägg
  • 0
Nerve

8/10

Tydligt att jag inte tillhör målgruppen då jag upplevt millenieskiftet men... Jag gillade den verkligen. Kul film.

/R

#12315

Postad 15 januari 2017 - 23:52

Trasan
  • Trasan
  • Veteran

  • 2 065 inlägg
  • 0

En kanske udda fågel men "Gleaming the Cube", blandning på polis och skateboard-film med Christian Slater :)

Bättre än vad man kan tro.



#12316

Postad 16 januari 2017 - 10:34

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

SSF: Halloween (1978) | 2/5 |

Tvisten i slutet...

 

 

Spoilers...



#12317

Postad 16 januari 2017 - 10:53

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Mechanic: Resurrection

En av dom sämre filmer jag sett, t.o.m sämre än den senare Jason Bourne som är av samma stuk.

Betyg: 1/5

#12318

Postad 16 januari 2017 - 11:07

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Anonymous eller "Hacker" som den heter på itunes.

Bra söndagsrulle.

Betyg: svag 4/5

#12319

Postad 16 januari 2017 - 13:12

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

  • 6 401 inlägg
  • 1

The Nice Guys

Detta var en riktigt bra film i min mening, precis min sorts humor och välgjord. Ryan Gosling var riktigt bra i denna film! Klart sevärd! Kul att se kim Basinger igen på film :)

4/5

 

Suicide Squad

Efter all negativ läsning om denna filmen så tappade jag suget att se den, men i helgen blev det då av till slut! Tycker ändå att den var helt ok! Klart att man hade velat se mer av det mesta och Jokerns roll är ganska obetydlig, men en sevärd film ändå! Såg extended utgåvan. 

3/5



#12320

Postad 16 januari 2017 - 18:03

Neatless
  • Neatless
  • Användare

  • 245 inlägg
  • 1

Spoilers...

 

Spoilervarning på en nästan 40 år gammal film? Kom igen.


Veckans dokumentärtips: You're Gonna Miss Me (2005)

Roky Erickson skapade med sitt band 13th Floor Elevators banbrytande musik under 60-talet och blev pionjärer inom psykedelisk rock. SJälv blev han en ikon som inspirerade bland annat Janis Joplin med sina liveframträdanden. Men han tog åt sig för mycket av det goda, till slut blev han arresterad för droginnehav och skickad till mentalsjukhus där han under flera år utsattes för elchocker. Diagnotiserad med paranoid schizofreni kom han till slut ut och släppte under följande år sporadiska album, men tiden präglades av hans psykoser. Han var övertygad om att han var en utomjording till exempel, och försökte få regeringen att erkänna honom som en.

När dokumentären tar vid 2005 bor han i en liten lägenhet, han är ovårdad och för att kunna sova sätter han på högljutt brus från flertalet tv och radio-apparater. Ansvarig för vården är hans mamma som inte tror på medicinering utan förespråkar saker som yoga och religion. Rokys bror, Sumner, påbörjar en legal process för att frita Roky och behandla honom med effektiv vård. Främst för att han ska må bättre, men kanske också återvända till musiken en dag.

Jag såg honom på hans comebackturne när han spelade på Hultsfredsfestivalen 2007. Hans första spelning i Europa. Jag minns inte mycket från den festivalen då jag ofta led av vätskebrist, men allsången under en av hans sista låtar "Night of the Vampire" kommer jag aldrig glömma. Hela tältet gav honom en mäktig hyllning. Precis som i dokumentären ger han inget vidare intryck men så fort han får en gitarr runt halsen och börjar sjunga med sin fantastiska röst får man rysningar. Det är en av musikhistoriens stora tragedier att Roky Erickson hölls tillbaka av sin sjukdom under sin mest kreativa period.

Lite för mycket fokus på hans bindgalna mamma och den knyter inte ihop alla trådar. Men Roky är en sån intressant person med en fascinerande historia så det gör inget, dokumentären är deprimerande, tragisk och hoppingivande ändå. Kontrasten mellan bilderna från hans musikliv till idag när han lever ett white-trash liv är smått hjärtskärande att se. Se och uppskatta en musiklegend.

Finns på Youtube.



#12321

Postad 16 januari 2017 - 20:22

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Spoilers...

@boombaaz Tack för varningen :)

 

Jag har faktiskt inte sett filmen. Jag har precis sålt min DVD så jag får skaffa en blu-rayutgåva så småningom.



#12322

Postad 17 januari 2017 - 14:10

Nattsvart
  • Nattsvart
  • Forumräv

  • 737 inlägg
  • 0

13th Floor Elevators? Hmmm är inte de från Austin? tror jag såg en intervju i Sonic Highway med Billy Gibbons (ZZ Top) där han sa att det var en stor influens för honom när han började som musiker.



#12323

Postad 17 januari 2017 - 21:14

Unregisteredbde15c46
  • Unregisteredbde15c46
  • Lärjunge

  • 325 inlägg
  • 0

Deepwater Horizon

 

Gillar filmer som baserar sig på verkliga händelser men denna var ingen höjdare. Förutsägbar och med endast ett par få undantag så var skådespelarinsatserna långt under förväntningarna. Enda riktiga behållningen var väl ljudmixen (Atmos). Ett av de mer aktiva LFE-spåren på mycket länge, nästan lite too much. En riktigt popcornrulle som gör allt för att du ska bli berörd men näsdukarna kommer aldrig fram.



#12324

Postad 17 januari 2017 - 21:30

miha04
  • miha04
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0

Steve Jobs med Michael Fassbender! Riktigt bra. Fassbender var ruskigt bra i rollen som Jobs.



#12325

Postad 17 januari 2017 - 22:29

Neatless
  • Neatless
  • Användare

  • 245 inlägg
  • 0

13th Floor Elevators? Hmmm är inte de från Austin? tror jag såg en intervju i Sonic Highway med Billy Gibbons (ZZ Top) där han sa att det var en stor influens för honom när han började som musiker.

Stämmer bra. :) Roky Erickson bor i Texas och har bott där i hela sitt liv antar jag.


SSF: When Trumpets Fade (1998) | 3/5 |

Andra Världskriget, slaget om Hürtgenskogen. Menige David Manning har precis befordrats till sergeant och får ansvaret att lära upp nyrekryterade soldater under en blodig offensiv mot tyskarna. Manning vill absolut inte ha det här jobbet dock, orsaken till att han fick det är att han är den enda som återstår av sin pluton och han överlevde genom att vara en fegis. Desperata försök att bli hemskickad för mentala skäl är fruktlösa, Manning måste nu leda sin oerfarna pluton genom ett av krigets hårdaste slag.

Regissören John Irvin har även gjort Vietnamfilmen Hamburger Hill (1987) och den här följer samma recept. Budgetmässigt ligger de snäppet under storfilmer och det märks ibland på krigscenerna, men de berättar sin historia på ett väldigt bra sätt. Starkt manus, skicklig regi och han får ut mycket av sina skådespelare. B-känslan smyger sig på då och då, särskilt under striderna där det ibland ser ut som en skolpjäs, scenen med eldkastaren ser till exempel inte alls bra ut - där får man verkligen känslan att det är en medioker skådespelare som leker krig, men det bjuds på en stark berättelse överlag.

Jag gillade speciellt skådespelarinsatserna - Ron Eldard i huvudrollen gör en komplex karaktär som är uppfriskande mänsklig och inte någon supersoldat som alltid går den hjältemodiga vägen. Han backas upp av kommande stjärnor som Timothy Olyphant, Jeffrey Donovan och Bobby Cannavale. Filmen undviker de största krigsklichéerna och är - för att vara amerikansk - befriad från patriotiska undertoner. Soldaterna är livrädda (speciellt de nyanlända som knappt kan ta ett steg utan att darra som ett löv) och vill bara åka hem, dödsångesten är väl skildrad. Lite intressanta moraliska dilemman tas upp också och utgången förvånar en ofta när filmen som sagt inte alltid tar den typiskt hjältemodiga vägen.

Det känns hela tiden som att man ser en ganska unik krigsfilm och man vill verkligen se hur historien ska sluta. Den har precis nog med produktionsvärde för att man får känslan av storskaligt krig och maskerar sina brister hyfsat bra. Den är aldrig nära att aspirera på de höga betygen men är väl värd att se.



#12326

Postad 18 januari 2017 - 00:23

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 1

Nightcrawler

 

Att en film om nyhetsjägare kunde vara så spännande trodde jag faktiskt inte. Man sugs in i handlingen snabbt och sen är det svårt att inte ryckas med. Tycker Gyllenhaal spelar riktigt bra som den skrupelfria nattreportern.

Rekommenderas!

 

8/10

 

Bifogad fil  nightcrawler.jpg   103,54K   1 Antal nerladdningar

 

 



#12327

Postad 19 januari 2017 - 16:32

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

  • 2 986 inlägg
  • 0

Deepwater Horizon

 

Gillar filmer som baserar sig på verkliga händelser men denna var ingen höjdare. Förutsägbar och med endast ett par få undantag så var skådespelarinsatserna långt under förväntningarna. Enda riktiga behållningen var väl ljudmixen (Atmos). Ett av de mer aktiva LFE-spåren på mycket länge, nästan lite too much. En riktigt popcornrulle som gör allt för att du ska bli berörd men näsdukarna kommer aldrig fram.

Jag tycker den var mycket välgjord. Peter Berg har verkligen utvecklats som regissör. Helt klart årets bästa mainstream BD sett till extramaterialet också. Snart kommer Patriots Day också om Bostonbombarna.

 

Nightcrawler

 

Att en film om nyhetsjägare kunde vara så spännande trodde jag faktiskt inte. Man sugs in i handlingen snabbt och sen är det svårt att inte ryckas med. Tycker Gyllenhaal spelar riktigt bra som den skrupelfria nattreportern.

Rekommenderas!

 

8/10

 

attachicon.gifnightcrawler.jpg

Jake snuvades på Oscars för denna film. Hans bästa roll någonsin.



#12328

Postad 20 januari 2017 - 12:55

Neatless
  • Neatless
  • Användare

  • 245 inlägg
  • 0

SSF: Prick Up Your Ears (1987) | 1/5 |

En biografi om Joe Orton, den engelska pjäsförfattaren som chockade publiken med sina skandalösa svarta komedier. Utöver hans kontroversiella arbete levde han ett kontroversiellt liv där han bland annat spenderade tid i fängelse för stöld och skadegörelse tillsammans med sin pojkvän Kenneth Halliwell. Deras relation var stormig under ett konservativt England på 60-talet (där homosexuella handlingar var förbjudet) och ledde också till ett tragiskt öde.

Bedövande tråkigt. Trots storartat skådespel från främst Gary Oldman i huvudrollen, men också från Alfred Molina som hans pojkvän, är historien berättad på ett synnerligen oinspirerat sätt. Teater intresserar mig inte för fem öre och det är väl det stora problemet här - sättet de pratar och agerar på är alldeles för teatraliskt för mig. Dialogen är "posh", alltså överklassig och elegant, och det gör det hela väldigt oengagerande. Jag är mer en gatans man - down with the ghetto yo, osv osv. Därför finner jag också den tidiga delen av Joes liv mest intressant där han inte hade lärt sig posh-pratet men tyvärr får den tiden inte många minuter.

Samspelet mellan Oldman och Molina fungerar bra och är intressant med de olika faserna de hade - passionerat sex till en början och otrohet senare till exempel, men jag har svårt att ta det på allvar med teaterkänslan ständigt hängandes över. Vanessa Redgrave borde ha fått mer tid, hon höjer nivån varje gång hon är i bild men det är inte ofta. Jag gillade när Joe är på sin mammas begravning och drar en massa skämt och är allmänt respektlös på grund av hans uppväxt. Semestern han och Kenneth åker på till Marocko är ett välbehövligt avbräck från det gråa tegelstens-England också.

Överlag gav den mig inte mycket alls och jag satt hela tiden och väntade på slutet. Slutet är rätt chockerande faktiskt, men det räddar inte filmen för mig. Det hade varit intressant att se en mer seriös och bättre strukturerad nyinspelning för Joe Ortons liv innehåller alla ingredienser för en bra film. Många hävdar säkert att den här filmen håller måttet, men för mig är den föråldrad och urtråkig.



#12329

Postad 20 januari 2017 - 17:11

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Alice i spegellandet 3D

 

Bra 3D film som inte riktigt var lika bra som första, men "höjdes" genom denna version :)

 

3/5 Färjestadare


Redigerat av mcmike, 20 januari 2017 - 17:12.


#12330

Postad 20 januari 2017 - 18:39

Anniggo
  • Anniggo
  • Lärjunge

  • 401 inlägg
  • 0

Hajen 3D (1983)

MV5BM2QwYjhiMzQtN2RiYS00MzgxLThmNzItMmJl

En dålig film som faktiskt blir lite bättre i 3D. Jag tycker att 3Dn är klart bättre än i många nya filmer.

Med Dennis Quaid, Louis Gossett Jr. och Lea Thompson (hennes debutfilm)

2,5/5


Redigerat av Anniggo, 20 januari 2017 - 18:39.


#12331

Postad 21 januari 2017 - 10:49

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0
Jack Reacher - Never go back

Detta måste vara några av de tråkigaste minutrarna i mitt 42åriga liv.

Dialogen var lika uddlös, meningslös som syftet med filmen. Är detta beviset för att scientologerna även givit sig in på manusförfattandet?

-10 på en annars 10gradig positiv skala.

#12332

Postad 21 januari 2017 - 11:58

Colonel
  • Colonel
  • Lärjunge

  • 347 inlägg
  • 1

Jason Bourne 

 

Mellanmjölksfilm, klart sämst av Bourne-filmerna med Matt Damon i huvudrollen.

2/5.



#12333

Postad 21 januari 2017 - 13:01

alienrebel
  • alienrebel
  • Veteran

  • 1 549 inlägg
  • 0

Film: 31

Betyg: 8/10

Format: Bluray(njutafilms)

Handlingen är inget speciellt och ganska förutsägbart.

Filmen är trots detta väldigt underhållande och innehåller en del sköna karaktärer och en hel del våld.

Bra soundtrack genom hela filmen.

Rob zombie levererar som vanligt.

Bifogad fil  robzombie31bluray.jpg   120,91K   0 Antal nerladdningar



#12334

Postad 21 januari 2017 - 13:49

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Jack Reacher - Never go back
Detta måste vara några av de tråkigaste minutrarna i mitt 42åriga liv.
Dialogen var lika uddlös, meningslös som syftet med filmen. Är detta beviset för att scientologerna även givit sig in på manusförfattandet?
-10 på en annars 10gradig positiv skala.

Har inte läst böckerna om Jack Reacher, men filmen kändes helt klart platt. Nästan transparent och utan något 3D-djup.

Nä, Tom Cruise kändes väldigt trist i rollen.

#12335

Postad 21 januari 2017 - 13:55

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Har inte läst böckerna om Jack Reacher, men filmen kändes helt klart platt. Nästan transparent och utan något 3D-djup.

Nä, Tom Cruise kändes väldigt trist i rollen.

Du får väl kolla in 3D-versionen av den ;)



#12336

Postad 21 januari 2017 - 13:58

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Du får väl kolla in 3D-versionen av den ;)

Får man en bättre separation då? :D

Redigerat av Unregistereda299ec85, 21 januari 2017 - 13:58.


#12337

Postad 21 januari 2017 - 14:39

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0

Nightcrawler

 

Att en film om nyhetsjägare kunde vara så spännande trodde jag faktiskt inte. Man sugs in i handlingen snabbt och sen är det svårt att inte ryckas med. Tycker Gyllenhaal spelar riktigt bra som den skrupelfria nattreportern.

Rekommenderas!

 

8/10

 

attachicon.gifnightcrawler.jpg

Det där var årets överraskning. Och Jake var klockren.



#12338

Postad 22 januari 2017 - 08:39

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Spectral

Här snackar vi tunt manus och inledningen är så krystad.
Föll mig inte alls i smaken.

#12339

Postad 22 januari 2017 - 22:14

Frozen_Plauge
  • Frozen_Plauge
  • Lärjunge

  • 400 inlägg
  • 0

Daughters of darkness 3/5

Fast company 3,5/5

Chans  3/5 - Svensk ungdom på glid film från 62. Helt ok.

Miss & Mrs. Sweden 4/5 - Svensk Komedi om Sköhetstävlingar. Från 69. Grymt underhållande!

Veiviseren 4/5



#12340

Postad 22 januari 2017 - 22:43

Fisher_king
  • Fisher_king
  • Lärjunge

  • 439 inlägg
  • 0
The Queen på Netflix

Bra manus, bra skådespeleri, bra regi. Bra film helt enkelt.

Betyg 7/10

#12341

Postad 23 januari 2017 - 18:34

Neatless
  • Neatless
  • Användare

  • 245 inlägg
  • 0

Veckans dokumentärtips: Apocalypse: World War I (2014)

Allt spelande i suveräna Battlefield 1 har de senaste veckorna gjort mig intresserad av att lära mig mer om Första Världskriget. För ett halvår sen tipsade jag om Apocalypse - The Second World War (2009), och som ni ser har samma team även tagit sig an Första Världskriget. Väldigt glädjande eftersom de gör ett fantastiskt jobb med att ge en överblick som täcker in allt värt att veta. Fem delar på cirka 50 minuter vardera är perfekt uppdelat för att man kan ta ett avsnitt då och då - eller sluka allt i en sittning för att det är så intressant.

Som jag nämnde i deras serie om WW2 så är bildkvaliteten även här helt otrolig. Man kan med rätta tro att tillgången till film från åren 1914-1918 skulle vara sparsam, men absolut inte. Det finns mängder med material som täcker in allt från tidsperioden - även slagfälten. Resturerat i färg och upputsat så man tror man ser en hyfsad HD-film. Helt otroligt egentligen, över 100 år gammal film och man ser så mycket detaljer. Eftersom det är en fransk produktion så ligger ett visst fokus på Frankrike och Europa, Lawrence i Arabien får några få minuter, det brutala slaget i Gallipoli likaså, men allt det viktiga täcks ändå in.

Jag gillar berättarrösten och hur han med sin ton förmedlar stämningen om det han berättar om. Det är kanske inte något man lägger märke till om man inte tänker på det, men gör otroligt mycket för inlevelsen. Många mytomspunna personer får man se på film också. Lawrence, Hitler som soldat, Manfred von Richthofen (Röda Baronen), Herman Goering som var ett ess till pilot, Hemingway och flera.

Fasan och hopplösheten är väl fångad. Föraktet för officerare som inte fattade att deras ineffektiva taktik ledde till miljontals döda är förståeligt - revolution utbröt till slut i flera länder när soldaterna tröttnade på slaktandet och meningslösheten.

Kriget som skulle vara över på några veckor pågick i fyra år och ca 18 miljoner människor miste sina liv. Riken föll och landsgränser ritades om. Viktig historia att lära sig och den här dokumentären undervisar på bästa möjliga sätt.

Finns på Youtube.



#12342

Postad 23 januari 2017 - 20:26

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 1
Neatless, tack för tipset.

#12343

Postad 25 januari 2017 - 00:39

Neatless
  • Neatless
  • Användare

  • 245 inlägg
  • 0

SSF: L'affaire Farewell (2009) | 3/5 |

Baserat på den ryska KGB-anställde Vladimir Vetrov som 1981-1982 överlämnade nära 4000 hemliga dokument till den franska underättelsetjänsten DST - och i förlängningen också till Amerika. Detta ledde till att hundratals ryska spioner kunde identifieras och gripas och var en ovärderlig pusselbit för Ronald Reagan att "vinna" det kalla kriget - Sovjetunionen kollapsade kort därefter. Men den här beundransvärda insatsen kom med ett högt pris för både Vetrov och hans familj.

En spionfilm med ett väldigt såsigt tempo. Första halvan fortskrider med mycket prat och noll spänning och känns därför seg. Men den rycker upp sig rejält i andra halvlek då det blir både nerv och en fin sammanfattning. Jag blev förvånad att jag brydde mig så mycket som jag gjorde om karaktärerna vid den tidpunkten, det tyder på att första halvan gjorde något rätt ändå trots att det var segt. Karaktärerna är det inget fel på och skådespelarna gör ett bra jobb, det är bara svårt att engagera sig i historien till en början.

Emir Kusturica (som också är en duktig regissör) briljerar i huvudrollen och har ett fint samspel med Guillaume Canet (som också är en duktig regissör). Två familjemän som vågar stå upp för det de tror på. Pluspoäng för att alla talar sitt eget språk också - när vi är i Amerika så raljerar Fred Ward som president Ronald Reagan på engelska, ryssarna pratar ryska, fransmännen franska och så vidare. Det är grått och realistiskt och tidsandan är väl fångad med Björn Borg på tv och Queen på radion.

Men det är inte lätt att hänga med i allt som händer tyvärr. Spionfilmer har en tråkig tendens att krångla till det. I slutändan gör det inte så mycket för karaktärerna och stämningen håller intresset uppe och slutdelen är magnifik. Men vill man verkligen lära sig historien bakom krävs det nog att man spenderar några minuter på Wikipedia efteråt.

Mycket fina skådespelarprestationer där flera kända ansikten flashar förbi. Till exempel är Willem Dafoe, Diane Kruger och David Soul med - även om det handlar om några ynka minuter. En svag trea men likväl en bra spionthriller om man orkar ta sig igenom den bleka inledningen.



#12344

Postad 25 januari 2017 - 17:37

Neatless
  • Neatless
  • Användare

  • 245 inlägg
  • 0

SSF: Sully (2016) | 2/5 |

Den 15 januari, 2009, kraschlandade en Airbus A320 med 155 människor ombord i Hudsonfloden i New York kort efter avfärd. Flygplanet hade förlorat båda sina motorer efter en kollision med en flock fåglar, men tack vare Kapten Chesley "Sully" Sullenberger's skicklighet höll sig planet intakt och alla 155 överlevde. Tog han rätt beslut dock? Varför återvände han inte till flygplatsen när simuleringar visade att planet fortfarande var kapabel till det? Den amerikanska hjälten kanske inte var så hjältemodig som historien förtäljer.

När jag hörde att Clint Eastwood skulle göra film av den här händelsen tänkte jag bara, varför? Ingen dog och alla är överens om att kapten Sully gjorde en extraordinär hjälteinsats - vart fanns konflikten som gjorde det värt att göra en storfilm på? Haverikommisionen utredde honom tydligen för dåligt omdöme så vi får väl köpa det som underlag för att göra ett drama av. Men det märks tydligt att storyn är väldigt tunn utöver själva kraschen. Försök till att väva in kopplingar från Sullys flygkarriär känns långsökt och de känslosamma telefonsamtalen med frugan Laura Linney är inte mer än en axelryckning.

Allt är välgjort och Tom Hanks gör som alltid en suverän insats - uppbackad av fina skådespelarinsatser från sina medspelare där Aaron Eckhart skiner som hans medpilot. Vi får många detaljer och olika synvinklar från kraschen (självklart, filmen måste ju fyllas ut) vilket gör att den delen är väldigt spännande - trots att man vet hur det slutar. Jag gillar också den lilla hyllningen till New York och dess invånare där självklart ur-New Yorkaren Michael Rapaport dyker upp. Men allt det andra känns segt och konstruerat. Alla förhör med Sully och det stora slutet som försöker få till dramatiska vändningar är inte trovärdigt för fem öre.

Absolut en underhållande film väl värd att se en gång, om så bara för den välgjorda kraschen. Men jag känner absolut ingen lust till att se om den. Liknande Flight (2012) med Denzel Washington är då mer intressant med en tydligare konflikt. Kapten Sully räddade dock många liv den där dagen och det förtjänar sina hyllningar.



#12345

Postad 27 januari 2017 - 15:15

Neatless
  • Neatless
  • Användare

  • 245 inlägg
  • 0

SSF: Captain Fantastic (2016) | 4/5 |

Ben har tillsammans med sin fru uppfostrat sina barn djupt inne i Washingtons vildmark, utanför vad de uppfattar är ett kapitalistiskt och trasigt samhälle. Istället lär de barnen socialistiska värderingar och överlevnadsstrategier. Ett egenskapat paradis där de läser Dostoyevsky, spelar glada sånger runt lägerelden och årligen hyllar Noam Chomsky. Men så en dag tvingar en händelse dem att lämna skogen och besöka det samhälle de förkastat.

Sentimentalt på gränsen till olidligt i vissa stunder och den lever upp till alla klichéer man kan förvänta sig av en indiefilm som den här... Men vem bryr sig, jag älskade den! Jag får direkt en känsla för familjen, alla karaktärer är välspelade - barnskådisarna gör ett riktigt bra jobb, och leds av en suverän Viggo Mortensen som är som gjord för att spela såna här roller. Välförtjänt Oscarnominering till han. George MacKay som spelar det äldsta barnet lär även få ett genombrott för han briljerar.

Visst är det övertydligt och finalen är ärligt talat svag, men jag har redan charmats av karaktärerna och blivit medryckt av stämningen så jag bryr mig inte. Naturbilderna är underbara och musiken perfekt för att förstärka känslorna. Den moraliska aspekten av att indoktrinera barn utanför resten av samhället tas lätt på - den här familjen har "rätt" och resten av världen är dum och oförstående, så har regissören Matt Ross lagt upp det. Men jag köper det. Det är en feelgood-film som sköter sin huvuduppgift med bravur och då struntar jag i djupare analyser.

Den är humoristisk med en lätt besserwisser-känsla över sig - Ben och hans barn-arme framstår ofta som genier. Men de är charmiga i sin överlägsenhet, scenen där de interagerar med en vanlig familj och sätter dem på plats är svår att inte le till. Jag är ingen förälder men jag kan tänka mig att Ben's syn på barnuppfostran kommer vara tänkvärt för er som är det.

En skön film som fungerar som en frisk fläkt med all sin positivitet. Den glada livssynen och fånga dagen-budskap satt helt rätt nu i gråa och fattiga januari. Det är en svag fyra för uppenbara brister finns - men fuck the system som Ben skulle ha sagt.



#12346

Postad 28 januari 2017 - 22:40

Neatless
  • Neatless
  • Användare

  • 245 inlägg
  • 2

SSF: Suicide Squad (2016) | 1/5 |

I en värld där superhjältar är högst verkliga är också hotet om oövervinnerliga superskurkar verkligt. Därför har underättelseofficeren Amanda Waller presenterat en kontroversiell lösning - sätt ihop en grupp av de jävligaste, farligaste och mest desperata skitstövlar till skurkar som världen sett och använd dem till att bekämpa ännu större skurkar. Sagt och gjort, och det dröjer inte länge förrän gruppen skickas ut på ett självmordsuppdrag för att rädda världen - trots att de inte kunde bry sig mindre utan bara tänker på hur de ska fly. Samtidigt lurar Jokern i bakgrunden för att ytterligare fucka up situationen.

Vilken röra till en film. Innan jag går in på allt det dåliga så tycker jag Will Smith förtjänar lite beröm. Hans Deadshot-segment i inledningen är mer intressant än något annat filmen presterar och hans karaktär fungerar bäst i ett träsk av tråkiga och underbyggda karaktärer. Harley Quinn ser bra ut och agerar som förväntat, men s*tan så lama skämt som kommer ut ur hennes mun. Faktum är att hela filmen består av one-liners så fantasilösa att man snart hellre önskar sig ett slag av Quinn's baseballträ mot huvudet så man slipper lyssna på skiten. Hemsk dialog. Jokern kändes som en wannabe gangster och spelas extremt krystat av Jared Leto, dessutom är hans roll i filmen ytterst förvirrande.

Filmens huvudskurk är ett skämt. Och hennes arme består som i 85 andra superhjältefilmer av larvigt svaga monster/aliens som våra hjältar aldrig är hotade av utan bara kan peta lite på så att deras CGI-huvuden sprängs. Actionpartierna är förutsägbara och tråkiga. Men vad SS främst saknar är ett vettigt manus som inte dribblar bort en efter femton minuter och framförallt - en bra klippning! Sällan har en film känts så fragmenterad och trasig - fylld med karaktärer som de inte vet hur  de ska använda. Tips: kapa karaktärerna till en nivå ni kan hantera era usla amatörer.

Jag såg extended så kom inte och säg att den "fördjupar" filmen. Det här är uselt på alla möjliga plan, till och med musiken blir man irriterad på för det vittnar om att skaparna inte har en j*vla aning om vad de sysslar med. Obefintlig underhållning.



#12347

Postad 29 januari 2017 - 02:36

Unregisteredace8621f
  • Unregisteredace8621f
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 1

The Magnificent seven.

Riktigt bra underhållande film som jag hoppades mycket på efter att jag sett trailern till den.

Bra bild och väldigt bra ljudmix på blu-ray utgåvan som var en fröjd att testa med mina nya dali högtalare som har börjat spelats in.

Rekommenderas:) 4/5



#12348

Postad 29 januari 2017 - 09:28

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

The Dressmaker

Lite buskis blandat med allvar. Ibland kändes det som om det var en filmad teaterföreställning. En 3:a av 5 golfbollar.



#12349

Postad 29 januari 2017 - 12:13

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

  • 1 918 inlägg
  • 0
Jag brukar inte ha så ont av orange/teal men Magnificent seven var helt bedrövlig. Har ni någonsin sett en sådan ful himmel? Annars var väl det tekniska ganska bra förutom en del röriga actionscener

#12350

Postad 29 januari 2017 - 13:18

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Jackie, 7/10

 

Natalie Portman tycker jag gör en gedigen insats som Jackie Kennedy. Ett av världens mest kända mord men det fanns ändå en del nyheter när man bytte perspektiv. Hur sant det hela är vet jag inte :) .

 

Visades på Göteborgs Filmfestival.


Redigerat av Mr_Tom, 29 januari 2017 - 13:18.




3 användare läser detta ämne

1 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar


    LJN
  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.