Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Projektor Köpråd

12 svar till detta ämne Köpråd JVC Sony Epson Projektor
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 14 oktober 2017 - 18:54

marleey
  • marleey
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Efter att ha varit inne på att köpa en större TV så har jag nu istället börja snegla på en projektor, men min kunskap är oerhört begränsad på detta område. Så jag behöver lite råd.

 

Jag har en källare, lite mer än 4 meter mellan duk och projektor kommer det vara. Vitt tak, väggar och golv. Ett litet källarfönster som kommer att mörkläggas, så minimalt ljus insläpp därifrån. Jag har en Oppo UDP-203 och en PS4 Pro och en Apple 4KTV. Film och spel 50/50 skulle jag säga. Blu-ray och UHD film. "Vanlig" tv vid sport sedan strömma från Netflix osv. 

 

Det lutar åt en Euroscreen Frame Vision ReAct 3.0 med Vel-Tex 16:9 duk, 113 eller 124 tum. Men jag tar gärna emot tips här också om någon har bättre förslag. Men gärna i ungefär samma prisklass.

 

Projektor då? Just nu kikar jag på dessa tre: Sony VPL-VW260ES, JVC DLA-X5500 och Epson EH-TW9300 men blir inte klokare. 50.000:- är max tak för projektor.

 

HIT ME! Please.

    

 



#2

Postad 14 oktober 2017 - 19:22

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

  • 1 268 inlägg
  • 0

Ja du har ju alla förutsättningar för en kanonbild med den budgeten i alla fall. Hyfsat rum men bra duk är nog rätt väg att gå, en stewart firehawk eller DNP supernova kan vara värt att kika på med det korta avståndet och så stor bild, risk för hotspot på en react. Den kräver minst 1,8 ggr dukbredden mellan duken och projektorns lins. Dom två märkena är bättre och kräver kortare avstånd dessutom, men kostar ju mer. Kolla dukforumet.

Du får nog bättre bild med en bättre duk och billigare projektor i detta fall. MEN du borde verkligen åka till en hembiobutik och se detta med egna ögon innan du köper för en himla massa stålar. Kombinationen projje, duk och rum gör hela bilden, och det är STOR skillnad på olika kombinationer. 

Inte alla som gillar högkontrastdukar heller ska ju sägas, du kanske inte gillar DNP ens och då är det mörka färger i rummet som gäller för bästa bild. Andra kör en vit duk ändå i ljust rum och tycker det är bättre trots lägre kontrast. 



#3

Postad 14 oktober 2017 - 20:07

cinemadream
  • cinemadream
  • Användare

  • 222 inlägg
  • 0

Finns det ingen möjlighet att måla väggar och tack svart? :) sen någon mörk matta framför duken :P



#4

Postad 14 oktober 2017 - 20:09

marleey
  • marleey
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Ja du har ju alla förutsättningar för en kanonbild med den budgeten i alla fall. Hyfsat rum men bra duk är nog rätt väg att gå, en stewart firehawk eller DNP supernova kan vara värt att kika på med det korta avståndet och så stor bild, risk för hotspot på en react. Den kräver minst 1,8 ggr dukbredden mellan duken och projektorns lins. Dom två märkena är bättre och kräver kortare avstånd dessutom, men kostar ju mer. Kolla dukforumet.

Du får nog bättre bild med en bättre duk och billigare projektor i detta fall. MEN du borde verkligen åka till en hembiobutik och se detta med egna ögon innan du köper för en himla massa stålar. Kombinationen projje, duk och rum gör hela bilden, och det är STOR skillnad på olika kombinationer. 

Inte alla som gillar högkontrastdukar heller ska ju sägas, du kanske inte gillar DNP ens och då är det mörka färger i rummet som gäller för bästa bild. Andra kör en vit duk ändå i ljust rum och tycker det är bättre trots lägre kontrast. 

 

 

Så skippa Sony VW260 och t.ex satsa på JVC X5500 och lägga mellanskillnaden på en annan duk istället? T.ex en DNP Supernova Core 08-85 Black Velvet i 100-110 tum?

 

Finns det ingen möjlighet att måla väggar och tack svart? :) sen någon mörk matta framför duken :P

 

 

Nej tyvärr. En mörk matta ligger där, svart tv-bänk, bord, svarta högtalare. Men ingen målning.



#5

Postad 14 oktober 2017 - 21:01

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

  • 1 268 inlägg
  • 0
Ja så skulle jag valt, men det är skillnad i bilden mellan jvc och sony. Helt annat bildflyt i sony medans kontrasten och svärtan på jvc är magisk. Har du möjlighet så kika på dom innan köp, så även duken om du kan. Om du berättar vart du bor så kan du få tips vart närmaste butik ligger.

#6

Postad 15 oktober 2017 - 12:06

marleey
  • marleey
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Ja så skulle jag valt, men det är skillnad i bilden mellan jvc och sony. Helt annat bildflyt i sony medans kontrasten och svärtan på jvc är magisk. Har du möjlighet så kika på dom innan köp, så även duken om du kan. Om du berättar vart du bor så kan du få tips vart närmaste butik ligger.

 

 

 

Jag bor i Umeå.



#7

Postad 15 oktober 2017 - 12:31

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

  • 1 268 inlägg
  • 0
Flyttade nyss därifrån :) men sålde min jvc och firehawk för 2 år sedan. Ja i Umeå är det dåligt med bra hembiobutiker. Finns många med bra hembio dock, förhoppningsvis läser någon med den kombon och bjuder hem dig :)
Tyvärr är väl sthlm närmast med bra förutsättningar.

#8

Postad 15 oktober 2017 - 19:08

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0

Så skippa Sony VW260 och t.ex satsa på JVC X5500 och lägga mellanskillnaden på en annan duk istället? T.ex en DNP Supernova Core 08-85 Black Velvet i 100-110 tum?

 
 
 
Nej tyvärr. En mörk matta ligger där, svart tv-bänk, bord, svarta högtalare. Men ingen målning.




Helt rätt tänkt!
Dvs nummer ett är att försöka mörklägga så gott som möjligt. Ljus utifrån är ett måste att blockera, ljus inifrån är en fördel att blokera. När man kommit så långt man kan med det så tittar man på olika för och nackdelar med proj-duk kombos. Karamasha har redan sagt det så bra! Jag bara fortsätter med några detaljer...

Först och främst så är detta mitt privata konto där jag så objektivt som möjligt försöker svara och hjälpa i möjligaste mån. Men man bör ändå känna till att jag jobbar på en firma som bl.a. representerar och distribuerar Euroscreen (tex React), DNP (tex Supernovan 08/85), DaLite (tex Parallax), Projecta (tex HD Progressive), DT Screens (AcusticTransperent Ref), för att nämna några. Kort sagt är min arbetsgivare Sveriges största dukleverantör sett till utbud. Så när man nu läser vidare vet alla det.

Men detta är som sagt mitt privata konto och rent privat så är det min åsikt att när inte rummet går att få optimalt (av olika anledningar. Kan vara praktiska, estetiska eller rent fysiska hinder i vägen) så är det fantastiskt trevligt att kunna tillgå det som kallas för högkontrastdukar. Ett exempel på en sådan är React från Euroscreen. Detta är IMHO marknadens mest prisvärda högkontrastduk! Den hjälper till med svärta och dynamik i miljöer där vanliga neutrala dukar inte räcker till för sin miljö. Precis ett sånt rum som du beskriver. Hur grym Reacten än är så har den sina begränsningar och en del bieffekter med sk shine och hotspotting. Detta pga de prismor som hjälper duken boosta ljus tillbaka till betraktaren och som är själva grunden i att den kan ignorera infallande ljus från sidor och uppifrån så pass bra som den kan. :)

DNP jobbar på ett lite annat sätt med optisk coating bestående av flera olika lager. 7st för att vara exakt varav det innersta lagret ser ut lite som en äggkartong - i nanostorlek typ. Detta gör att ljus som faller in på duken uppifrån effektivt blockeras och ljus från sidan likaså om än i mindre utsträckning. Ljus som kommer framifrån hindras inte av strukturen utan reflekteras tillbaka till betraktaren. :)
På så sätt får man samma effekt som Reacten men utan nackdelarna (eller iaf REJÄLT minskade nackdelar), och men mycket större effekt, dvs högre bibehållen kontrast. DNPs nackdel ligger i att den kosta något mer och att den optiska coatingen gör materialet så styvt att det gör sig bäst i ramspänd utförande.

Så i ditt falla är jag helt enig med Karamasha att gå ner lite på proj och kika på DNP kommer troligtvis ge dig en klart bättre bild än dyrare proj och Reacten. Men detta är något man behöver titta på själv!!!

Att ta en jvc och en DNP spräcker dock budgeten med råge. En Epson tw9300 håller ner priset lite men är oxå en något enklare projektor. Min personliga favorit är Sony 260 OCH DNP Supernovan men då är vi närmare 80k än 50k.
Försök kika på olika dukar och projektorer live. Det ger så väldigt mycket mer än att bara försöka läsa sig till informationen.

Har du däremot några frågor om dukarna rent generellt så bara fråga på. Jag har lite kolla på alla de som jag till vardags jobbar med.


Med vänlig hälsning, Jacob

#9

Postad 18 oktober 2017 - 20:29

Unregistered3b10ed5e
  • Unregistered3b10ed5e
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Jag ligger också sömnlös gällande val av en av dessa projektorer. Jag skulle nog säga att fördelningen spel/film är 70/30. Förutsättningarna jag har är dedikerat biorum som innebär. Svart frontvägg, mörkgråa sidoväggar, svart ecophontak, mörkgrå heltäckningsmatta samt helt ljuskontrollerat. '

 

Vad säger ni? Skillnaden i inputlag för spel är den betydelselös mellan X5900 och vw260?  Har jag nytta av en sony vw360? Vad betyder 13Gb i bandbredd på sonyn, begränsar den i spelväg?



#10

Postad 18 oktober 2017 - 22:30

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 0
Spelar du mest antar jag att du ska ha en 16:9 duk och då är ju inte linsminnet på X5900 så noga. Du måste nog jämföra själv men tror du blir nöjd med vilken som. JVC:s svärta kontra Sonys rörelsehantering antar jag är knäckfrågan.

#11

Postad 19 oktober 2017 - 08:52

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0

Spelar du mest antar jag att du ska ha en 16:9 duk och då är ju inte linsminnet på X5900 så noga. Du måste nog jämföra själv men tror du blir nöjd med vilken som. JVC:s svärta kontra Sonys rörelsehantering antar jag är knäckfrågan.


Instämmer med föregående talare!
Speciellt det där med att du nu ringat in så absolut långt man kan komma utan att titta. Nästa steg måste vara att åka att ttitta själv. Du kan läsa dig blå nu men det kommer tyvärr inte ge dig mer. Tråkigt svar jag vet, men sant och det som kommer ge dig absolut mest.

Lycka till!

Med vänlig hälsning, Jacob

#12

Postad 19 oktober 2017 - 09:50

Morgan T
  • Morgan T
  • Lärjunge

  • 282 inlägg
  • 0

 

Efter att ha varit inne på att köpa en större TV så har jag nu istället börja snegla på en projektor, men min kunskap är oerhört begränsad på detta område. Så jag behöver lite råd.

 

Jag har en källare, lite mer än 4 meter mellan duk och projektor kommer det vara. Vitt tak, väggar och golv. Ett litet källarfönster som kommer att mörkläggas, så minimalt ljus insläpp därifrån. Jag har en Oppo UDP-203 och en PS4 Pro och en Apple 4KTV. Film och spel 50/50 skulle jag säga. Blu-ray och UHD film. "Vanlig" tv vid sport sedan strömma från Netflix osv. 

 

Det lutar åt en Euroscreen Frame Vision ReAct 3.0 med Vel-Tex 16:9 duk, 113 eller 124 tum. Men jag tar gärna emot tips här också om någon har bättre förslag. Men gärna i ungefär samma prisklass.

 

Projektor då? Just nu kikar jag på dessa tre: Sony VPL-VW260ES, JVC DLA-X5500 och Epson EH-TW9300 men blir inte klokare. 50.000:- är max tak för projektor.

 

HIT ME! Please.

    

 

 

Svarta ScenMolton draperier 125:-/löpmeter 2m "höjd" eller 135:-/löpmeter 3m "höjd" (som du delar) ,längs sidor och bakvägg.

Vit Ljudtransparent Motormaskad duk 140",16:9 eller 2.35:1 som presterar som ScreenResearch ClearPix för samma pengar som 124" Reactduken,UTAN shine och hotspot.

Äkta 4k Sony projektor. 


Redigerat av Morgan T, 19 oktober 2017 - 09:56.


#13

Postad 19 oktober 2017 - 21:10

Unregistered3b10ed5e
  • Unregistered3b10ed5e
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Jo jag får ta tjuren vid hornen och åka och titta. Har läst som en galning men blir mer osäker ju mer jag läser, man snöar ju in på det negativa man läser jämt...Dagens I-landsproblem är ju alla dessa valmöjligheter. Jepp kör 16:9 duk redan och kommer inte byta format. 






Även taggad med Köpråd, JVC, Sony, Epson, Projektor

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.