Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Arcam AV Receivers och AV Processor

1627 svar till detta ämne Dirac
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Arcam FMJ AVR400 (Surroundförstärkare) 4 7,6 (4) Inga priser
Arcam FMJ AVR850 (Surroundförstärkare) 2 8,25 (3) Inga priser
Arcam FMJ AVR550 (Surroundförstärkare) 1 9 (7) Inga priser
Arcam FMJ SR250 (Stereoförstärkare) Rapporterad 2 (0) Inga priser
Arcam FMJ AVR390 (Surroundförstärkare) 1 7,75 (3) Inga priser
Arcam AV860 (Surroundförsteg) 1 7,5 (1) Inga priser
Arcam AVR30 (Surroundförstärkare) 1 7,33 (2) 70 995:-
Arcam AVR20 (Surroundförstärkare) 1 (0) 46 995:-
Arcam AVR10 (Surroundförstärkare) 1 (0) 37 995:-
Arcam AV40 (Surroundförsteg) 1 6,5 (1) 54 995:-
10 relaterade trådar

#1251

Postad 26 februari 2020 - 09:34

HögstaÄnden
  • HögstaÄnden
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Okej, om det finns nya enheter till det priset så sänker jag givetvis mitt pris efter ök med ev köpare.


The Rock skall ha kvar ev 1st? är det en ny maskin eller en demo?

Gällande RC så vet jag inte, men om någon är intresserad så är det bara att höra av sig, så får jag justera priset till en rättvis nivå.



#1252

Postad 26 februari 2020 - 13:54

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 1

 

The Rock skall ha kvar ev 1st? är det en ny maskin eller en demo?

Det är en ny maskin vi har kvar i lager. Det såldes ett restparti av de sista maskinerna till ett bättre inpris och därför finns det några butiker som säljer den till detta galet låga pris. Lite otacksamt för dig som ska sälja en begagnad just nu. Men om du väntar en tid till alla är slut så kan du eventuellt få ut lite mer för din, för den är ju egentligen värd mer.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#1253

Postad 25 mars 2020 - 20:37

Photek
  • Photek
  • Anime Junkie

  • 478 inlägg
  • 0
Hade tänkt behålla min onkyo sr805 som har varit en trogen tjänare i ca 10år, men nu när jag såg att Hembiobutiken rear ut AVR 550 till mycket bra pris så kunde jag inte motstå frestelsen. Ska bli intressant o se hur den spelar ihop med mina Elac 267. Förhoppningsvis får jag hem den imorgon!:)

#1254

Postad 26 mars 2020 - 16:17

Unregistered1e7dcbe8
  • Unregistered1e7dcbe8
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Låter som du har en trevlig helg framför dig.

Vet inte hur tungdrivna dina högtalare är. Tydligen är mina det. det. När man drog upp till 95 db så klippte min 550. Så justerade Diracen lite snällare i botten. Men kom inte så mycket högre tyvärr. Så fick koppla in mitt gamla Proton 1200. Nu är det inga problem.
Ingen annan som skrivit om det så jag förutsätter jag är ensam om det problemet, och det enda det kan ju vara är ju mina Tannoy.

men jag klagar absolut inte. Jättenöjd med ljudet. Tror du inte kommer bli besviken. Sen har jag väl vissa åsikter om upplägget i systemet. 



#1255

Postad 27 mars 2020 - 10:09

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Externa slutsteg är nästan alltid värt att investera i oavsett hur bra receiver man har. Och nu med de moderna klass D-steg så som Ncore kan man få referens-prestanda för ganska lite pengar. Kollar man historiskt vad man behövde lägga för pengar för bra klass AB så är det nästan löjligt billigt nu med de förstärkare som finns. 



#1256

Postad 27 mars 2020 - 11:15

Photek
  • Photek
  • Anime Junkie

  • 478 inlägg
  • 0

Så, fick hem förstärkaren igår och jäklar vad kraft den har och vilket ljud!! Med bara grundinställningarna gjorda så tycker jag att ljudvolymen blir på gränsen för hög (utan att låta illa) redan vid 50-60 vid vid musiklyssning i stereo, vilket jag tolkar som att mina högtalare är rel. lättdrivna. Enorm kontroll och all den där "boomiga" känslan som jag hade med Onkyon är helt borta!

 

Jag har bara snabbtestat Dirac live och jag märkte ganska stor skillnad i ljudet efter att ha kört det (med en position bara). Framför allt mellanregistret blev betydligt behagligare.

 

Har lagt en order på ett par XTZ atmos-högtalare också så det ska bli spännande att se hur det blir med det.

 

Efter mycket pill så fick jag också igång streaming från Google Music via BubbleUPNP till Arcamen. Var först inne på att använda chromecast, men skönt att jag slipper det med denna lösning.

 

Så har knappt ett dygn efter så är jag sjukt nöjd! Ett enormt kliv upp från min gamla Onkyo.

 

Edit: Just nu kör jag senaste firmwaren, är det något man ska tänka på? Hört en del om buggar i vissa firmwares...


Redigerat av Photek, 27 mars 2020 - 11:19.


#1257

Postad 27 mars 2020 - 11:25

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

En fråga om hur volymkontrollen funkar/är graderad här.

 

Jag läser ovan att Trassleriet skriver att det klippte vid 95 dB och Photek tyckte att det var starkt vid 50-60.

 

Är det en sån här volymkontroll som har full signal (0 dB dämpning) vid 87, om man har skalan åt det hållet?

 

Går det att vända på skalan i apparaten, så man får den att visa allt under 0 dB dämpning som negativa värden?



#1258

Postad 27 mars 2020 - 15:12

Anton9101
  • Anton9101
  • Forumräv

  • 507 inlägg
  • 0

En fråga om hur volymkontrollen funkar/är graderad här.

Jag läser ovan att Trassleriet skriver att det klippte vid 95 dB och Photek tyckte att det var starkt vid 50-60.

Är det en sån här volymkontroll som har full signal (0 dB dämpning) vid 87, om man har skalan åt det hållet?

Går det att vända på skalan i apparaten, så man får den att visa allt under 0 dB dämpning som negativa värden?



Jag har inte lyckats hitta att jag kan ändra skalan i min så 0 db är samma som, 87 på våra förstärkare.

#1259

Postad 27 mars 2020 - 15:18

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

OK, det hade bara varit lite kul att veta hur det funkar och få en referens till det som skrivs. :)



#1260

Postad 27 mars 2020 - 16:44

Unregistered1e7dcbe8
  • Unregistered1e7dcbe8
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Nu gillar jag ju högt ibland. Förut slog den ifrån vid 60, nu är väl 72 max vad man vill va kvar i.
Det som slår mig också är när volymen är hög, filmen eller musiken är är tyst, så är det slående vad tyst den är. Inget brus eller nåt som jag haft förut. 
en liten (eller stor) virre, Pink Floyd, Roger Waters i spelaren eller tuben så är ju lyckan fullkomlig. Men lyssnar på allt. Från rena referensskivor till slask. Hittar man nånting riktigt bra så är ju skiva i nån form eller okomprimerat så mycket bättre än Spottan. 



#1261

Postad 27 mars 2020 - 17:01

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Jag tolkar den som att det är en absolut skala dvs. om volymen står på 75 så skall en -30dBFS testsignal med rosa brus visa 75dBC på decibelmätaren vid lyssningsplats om man har kalibrerat. Jag har testat detta och det stämde. Dvs. om en fullskalig signal skickas in från en film så skall man få 105dBC från högtalaren vid lyssningsplats. 

 

Det luriga med Arcam efter man har kalibrerat med Dirac är att referensnivån inte nödvändigtvis behöver hamna på just 75(med -30dBFS rosa brus) utan kan landa på någon annan siffra om jag inte förstått det fel. För min del stämde det dock. Detta kan variera kraftigt med vilket källa man har. Netflix på min Apple TV 4K har märkbart lägre mixning  jämför med filmer spelat från min Panasonic UHD spelare. Jag hänger inte upp mig på detta utan höjer tills jag är nöjd. Det viktiga är att alla högtalare är kalibrerade sinsemellan och att basområdet är jämnt och fint.

 

Dynamiskt komprimerad popmusik från Spotify kan låta högt redan vid 40 på volymen eftersom signalen nästan alltid är fullskalig (detta är vad loudness war ställer till med). Medan inspelningar med högt dynamiskt omfång kan jag ligga på 80 på volymratten. Speciellt när man utnyttjar den dynamiken till basregistret. 

 

Har man kalibrerat systemet och kontrollmätt så kommer t.ex. en inställning på 50 på volymen låta lika högt i olika system givet att alla har snarlikt fixade rum och har högtalare som kan återge signalen. Det som skiljer icke fixade rum är att ljudet hänger kvar längre i rummet. Det kommer vara lika högt men det kommer vara högt mycket längre. Små rum är riktigt knepiga att spela starkt i.

 

Jag har läst om rekommendationer för de flesta rum i vanliga hus borde referensnivån ligga på -10dBFS dvs. 75 på volymkontrollen i Arcams fall givet att det är kalibrerat. Redan det är mycket starkt på mycket material om man inte har ett väldigt välfixat rum med väldigt bra högtalare och förstärkare. 

 

Om man säger att man spelar på 95dB så säger det inte så mycket. Musik är dynamisk så nivån varierar så jag antar att vad som menas där är att man satt i soffan med dB-mätare och mätte ett max ljudtryck om 95dB C-vägt. 



#1262

Postad 28 mars 2020 - 11:21

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Tack för utförlig förklaring! Att volymkontrollen visar vilket ljudtryck man har låter som en bra funktion, även om det kanske inte blir riktigt så då. 

 

Min referens är hur min Meridian G68ADV funkar, men det är en gammal apparat. Där kan man växla mellan ett positivt och ett negativt värde på volymkontrollen, där 87 blir 0 när man växlar och det är då 0 dB dämpning (höjer man mer klipper signalen).

När det blir dags att ersätta denna och skaffa fler kanaler så känns Arcam som en av de mest intressanta för mig.

 

Apropå det här med vilket ljudtryck man får med musik så mätte vi lite i samband med att min anläggning kalibrerades. Mätningen utfördes med en bra mikrofon kopplad till ett externt ljudkort och ett program i en bärbar dator.

Vi spelade Warm Swarm med Krumelur och mätte 111 dB i topparna och 105 dB i genomsnitt i lyssningsposition. Det lät då helt rent. Låten innehåller rätt extrem bas, vilket kan ha påverkat. Volymkontrollen stod på 70 (-17), starkare än så brukar jag inte spela. När jag ser på film står den vanligtvis på 60-65. Normallyssning på radio på 40.



#1263

Postad 28 mars 2020 - 12:09

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Jag har inte lyckats hitta att jag kan ändra skalan i min så 0 db är samma som, 87 på våra förstärkare.


Har inte heller hittat det i menyerna. Tror inte det går att ändra.

Har inte kalibrerat ref 0 än. Men vid 70 upplever jag det rätt starkt.

#1264

Postad 28 mars 2020 - 13:42

Unregistered1e7dcbe8
  • Unregistered1e7dcbe8
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Det blev lite invecklat för mitt lilla huvud där. Vad jag menade var att den klipper när volymen går upp, skrev volym o db som en referenspunkt eller vad man ska kalla det. Sen är det absolut inte fel med ett slutsteg. Hade min Pioneer BD58 som källa. När jag mätte så var volymen på 62 och då hade jag 95 db när den klippte. När jag kopplade in in steget så visade mätarna på steget nånstans runt 200 W i topparna. Vid samma volym och samma db.  
Självklart är den kalibrerad. Däremot hissade vi den ganska duktigt i botten, som jag höjt o finjusterat som jag vill ha det.
Har hål på ena trumhinnan och har 3 st. trummor liggande på varandra efter en olycka på jobbet många år sen och är lite eljest tycker jag att det är konstigt att jag är den enda med problemet. För i sig är ju 95 db inte så mycket.

När jag höll på med billjud många år sen, fick jag lära mig nåt om att ska man komma upp i en viss dbnivå måste man ha sub.
För mig så är det ju inget problem i sig. Bara gilla läget och gå vidare. Låter bra och är nöjd.

 

Skrev till Arcam om nåt o han ville ha reda på vilken mjukvara jag har. Vet jag har den sista, men inte numret. Skulle trycka info och display samtidigt skrev han. Funkade inte. Gick in på Arcams hemsida. Där stod info och direct samtidigt. Funkade inte. Ska tydligen komma upp på vfd? Vet jag har 7.1.4, men hur gör jag för att se den?. Speciell ingång? Nån som har nåt förslag?



#1265

Postad 28 mars 2020 - 18:31

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Vill dock påpeka att jag inte är helt säker på att det är så det är med en sådan skala som är 0-100. Det kanske inte betyder något alls liksom men i mitt fall råkade numret överensstämma med en vanlig -30dBFS testsignal. Jag vill tro på att de tänkt så långt men när jag tänker efter så känns det inte som det. Jag gillar den vanliga relativa skalan mycket mer! Då är det iaf för mig mycket mer tydligt att 0 är lika med referensnivå efter man har kalibrerat. 

 

Men egentligen så spelar det inte så stor roll mer än att det hade varit kul att veta hur nära ref man ligger. Olika källor och material är dock helt olika mixade så man kommer ändå ha volymen ställt olika för olika filmer. När man får höja till ett högt nummer för att få en vanlig nivå på dialogen vet man att det finns mycket dynamik i materialet som spelas = bra förutsättningar för god ljudkvalitet. 



#1266

Postad 28 mars 2020 - 20:32

soren
  • soren
  • Forumräv

  • 646 inlägg
  • 0

Er referensnivå beror på massa olika saker... Externa slutsteg, Diracnivå, rum mm.

Referens anges normalt som 105 dB vid lyssningsposition.
 

1. Använd en EXTERN testsignal som är -30 dB eller -20 dB (Arcams interna använder inte Dirac kalibreringen).

2. Stega upp volymen tills ljudmätaren visar 75 dB eller 85 dB beroende på testsignal (ex. 105-30=75).

3. Kolla på displayen på receivern. Notera vad volymen står på... det är er referensvolym.



#1267

Postad 28 mars 2020 - 20:39

soren
  • soren
  • Forumräv

  • 646 inlägg
  • 0

Men som andra skrivit ovan ... det spelar egentligen inte någon roll.
Skruva upp volymen tills ni tycker det är lagom :)

 

Jag har Arcam AVR550 med ett externt trekanaligt slutsteg.
Jag brukar ha volymen vid 45, när det känns på gränsen till för högt vid musiklyssning :)

Film lite högre då de ofta har bättre dynamik i ljudspåren.



#1268

Postad 28 mars 2020 - 21:00

Bubben141
  • Bubben141
  • Lärjunge

  • 295 inlägg
  • 0
Volym-siffran är % av max.
Den går med andra ord betydligt högre än 11...
https://m.youtube.co...h?v=s9F5fhJQo34

Har alltså inget med något dB-värde eller referensvärde att göra.
Alla mina enheter visas i % av max genom styrsystemet, min Denon har ex. 82% av max som 0-nivå. Dvs lika mycket in som ut. Allt över det är förstärkt signal, och allt under det är en dämpad signal från receivern. Vet inte var gränsen för det går i Arcam.

#1269

Postad 28 mars 2020 - 21:11

soren
  • soren
  • Forumräv

  • 646 inlägg
  • 0

Volym-siffran är % av max.
Den går med andra ord betydligt högre än 11...
https://m.youtube.co...h?v=s9F5fhJQo34

Har alltså inget med något dB-värde eller referensvärde att göra.
Alla mina enheter visas i % av max genom styrsystemet, min Denon har ex. 82% av max som 0-nivå. Dvs lika mycket in som ut. Allt över det är förstärkt signal, och allt under det är en dämpad signal från receivern. Vet inte var gränsen för det går i Arcam.

 

Jag har för mig att John Atkinson mätte unity gain på SR250 pre-out till mellan 48-49 på volymen.

 

Edit:

SR250 heter den... samma försteg som AVR390,AVR550, AVR850.
https://www.stereoph...er-measurements


Redigerat av soren, 28 mars 2020 - 21:15.


#1270

Postad 29 mars 2020 - 16:16

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Då var det utrett. Det betyder alltså ingenting  :lol:  



#1271

Postad 29 mars 2020 - 16:27

Photek
  • Photek
  • Anime Junkie

  • 478 inlägg
  • 0
Någon som vet var man får tag i en Umik-1 billigast? Tar emot att betala de fläskiga pålägg som många återförsäljare har...

#1272

Postad 29 mars 2020 - 17:51

Unregistered1e7dcbe8
  • Unregistered1e7dcbe8
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Tack för du sa det philipbtz ☺️. Känns gott
 

men ingen som vet hur jag får får upp mjukvaruversion? Lyckas ni med den kombon som de skriver jag trycka?



#1273

Postad 29 mars 2020 - 18:06

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

  • 703 inlägg
  • 0

Det funkar utmärkt. - Info + Display

Nu får ju inte all information plats i det lilla fönstret, så den byter ju text och det gäller att hänga med.



#1274

Postad 30 mars 2020 - 12:12

Unregistered1e7dcbe8
  • Unregistered1e7dcbe8
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

För mig händer det ingenting på stärkarn.

Det står: ingång volymnivå

ljudformat


Redigerat av Unregistered1e7dcbe8, 30 mars 2020 - 12:26.


#1275

Postad 30 mars 2020 - 13:15

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 1

Info+Display är för att installera från USB

Info+Direct är för att kolla nuvarande versioner

 

Det krävs bara en snabb tryckning, man behöver inte hålla in knapparna.



#1276

Postad 30 mars 2020 - 21:25

Unregistered1e7dcbe8
  • Unregistered1e7dcbe8
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Tack bombaaz. Får inte upp nåt. Känner mig jättevilsen. Försökt som en tok. Får ringa dem imorgon 



#1277

Postad 31 mars 2020 - 08:49

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Tack bombaaz. Får inte upp nåt. Känner mig jättevilsen. Försökt som en tok. Får ringa dem imorgon 

 

Om du är osäker bara installera senaste versionen igen.



#1278

Postad 31 mars 2020 - 13:33

Unregistered1e7dcbe8
  • Unregistered1e7dcbe8
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Hade ett USB minne med musik i när jag provade. Tog ut det men ingen skillnad. Det jag menar är att den verkade inte söka efter nån mjukvara heller. Men minnet funkar. Ska kolla upp om den tar mjukvaran 



#1279

Postad 05 april 2020 - 17:23

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Skulle ni säga att det kan bli ett problem med Arcams 1.0V att driva de flesta slutsteg maximalt?

Jag skulle tippa på att det faktiskt är så, precis som det är med flera Marantz och Onkyo recivers.

Jag velar febrilt mellan en Arcam AVR550 och en Anthem MRX720, det är verkligen inte ett lätt val att göra! Hur hade ni valt och tänkt dessa två modeller emellan?


Så här svarade Arcam själva när jag mejlade dem. Det är inga problem :).

"Hello

What is the maximum pre out voltage for Arcam avr 390 front speakers?

Manual says nominal pre out 1v."



"Good afternoon

Thank you for your email. We've got it to around 5v without clipping in the past, but that would likely be more than anybody would ever need.

I hope this helps.

Kind regards

Ed
Customer Support Coordinator,
ARCAM, JBL Synthesis, Lexicon, Mark Levinson, Revel

Stirling House, Waterbeach
CAMBS, CB25 9PB, UK
Phone: +44 (0)1223 203200"

#1280

Postad 11 april 2020 - 10:50

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 1

Vad skulle ni rekommendera i nuläget gå på en rejält prissänkt AVR550 eller satsa på den nyare AVR10? 

550 ser vid första anblick mer tilltalande ut pga priset och mer effekt men är det dumt att köpa en så pass gammal model när prisskillnaden till den nya är så pass liten?



#1281

Postad 11 april 2020 - 11:03

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

  • 703 inlägg
  • 0

Jag skulle rekommendera att gå på den nya modellen, om du tänker att du kommer att ha användning av Dirac Lives Bass Control som ska komma snart. Jag gissar att de äldre maskinerna inte har tillräckligt med beräkningskraft för att fixa det. 

 

Men om du inte ser att Bass Control är något att lägga pengar på, eller något som du behöver i ditt rum. Då tycker jag att du kan slå till på en 550, väldigt mycket ljudkvalité för pengarna.



#1282

Postad 11 april 2020 - 11:10

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0

Jag skulle rekommendera att gå på den nya modellen, om du tänker att du kommer att ha användning av Dirac Lives Bass Control som ska komma snart. Jag gissar att de äldre maskinerna inte har tillräckligt med beräkningskraft för att fixa det. 

 

Men om du inte ser att Bass Control är något att lägga pengar på, eller något som du behöver i ditt rum. Då tycker jag att du kan slå till på en 550, väldigt mycket ljudkvalité för pengarna.

Jag har redan en MiniDSP och kör bara en sub så det är nog inget jag hade tänkt lägga pengar på direkt när det kommer i vilket fall. 550 känns nog mer intressant för mig, oavsett vilken jag väljer ska det läggas till ett 2-kanalssteg för Atmos som ökar på kostnaden ytterligare en del.



#1283

Postad 11 april 2020 - 21:37

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0

Jag skulle rekommendera att gå på den nya modellen, om du tänker att du kommer att ha användning av Dirac Lives Bass Control som ska komma snart. Jag gissar att de äldre maskinerna inte har tillräckligt med beräkningskraft för att fixa det.

Men om du inte ser att Bass Control är något att lägga pengar på, eller något som du behöver i ditt rum. Då tycker jag att du kan slå till på en 550, väldigt mycket ljudkvalité för pengarna.

Kan man skippa minidsp om man skaffar en receiver som klarar Bass Control eller måste man fortfarande köra med minidsp?
Har 2st hembyggda basar som jag ställt in med minidsp men nu är det dags för en ny receiver då min Onkyo börjat få problem med hdmi-kortet och kan jag skaffa en receiver som klarar sig utan minidsp så låter ju det bra.

Redigerat av id_t83, 11 april 2020 - 21:38.


#1284

Postad 12 april 2020 - 07:48

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

  • 703 inlägg
  • 0

Kan man skippa minidsp om man skaffar en receiver som klarar Bass Control eller måste man fortfarande köra med minidsp?
Har 2st hembyggda basar som jag ställt in med minidsp men nu är det dags för en ny receiver då min Onkyo börjat få problem med hdmi-kortet och kan jag skaffa en receiver som klarar sig utan minidsp så låter ju det bra.

 

Jag vet inte exakt hur mycket Diracs Bass Control kommer att klara av, då det inte är släppt än (står April på hemsidan). Jag gissar att det beror lite på hur mycket kontroll man behöver/vill ha över basarna och då gissar jag att du har långt mer inställningsmöjligheter med MiniDsp. Ska bli spännande att se hur Bass Control fungerar i verkligheten, Dirac har ju jobbat länge på att få till detta tillägg till Dirac Live. 



#1285

Postad 16 april 2020 - 18:53

Unregistered1e7dcbe8
  • Unregistered1e7dcbe8
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Hej Hayas.
Vet inget om det du frågar får jag säga direkt.

Men har ju själv köpt en 550 som du säkert läst. Men kan säga med gott samvete så som jag använder den, säga att en klenare skulle jag inte rekommendera. 
The Rock i Lund, och RC Ljud i Bild i Umeå och eventuellt hembiobutiken ha nån 550 kvar.
Den jag kikade som konkurrent var deras AVR20. Grundpriset är runt 64’. 550 ligger runt 25’. För mig var det alldeles för stor prisskillnad för det man får.

Får tillägga att jag är mycket nöjd med ljudet. Med mina högtalare så är det lite oväntat riktigt bra ljud  och spelglädje till jazzbetonat, fast jag hade föredragit rock. Men skulle göra om köpet alla dagar i veckan. 



#1286

Postad 17 april 2020 - 07:47

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0

Hej Hayas.
Vet inget om det du frågar får jag säga direkt.

Men har ju själv köpt en 550 som du säkert läst. Men kan säga med gott samvete så som jag använder den, säga att en klenare skulle jag inte rekommendera. 
The Rock i Lund, och RC Ljud i Bild i Umeå och eventuellt hembiobutiken ha nån 550 kvar.
Den jag kikade som konkurrent var deras AVR20. Grundpriset är runt 64’. 550 ligger runt 25’. För mig var det alldeles för stor prisskillnad för det man får.

Får tillägga att jag är mycket nöjd med ljudet. Med mina högtalare så är det lite oväntat riktigt bra ljud  och spelglädje till jazzbetonat, fast jag hade föredragit rock. Men skulle göra om köpet alla dagar i veckan. 

Steget upp till AVR20 är rätt stort men inte så stort, den ligger på 39990 kr oavsett så är det för mycket pengar för mig. Var in på HBBs hemsida igår eftermiddag men då var den redan slutsåld :(



#1287

Postad 18 april 2020 - 14:03

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0

Steget upp till AVR20 är rätt stort men inte så stort, den ligger på 39990 kr oavsett så är det för mycket pengar för mig. Var in på HBBs hemsida igår eftermiddag men då var den redan slutsåld :(


Var en utförsäljning kampanj har ju legat ute i 2 månader för det priset så här varit gott om tid att beställa, sen kan jag tänka mig att alla dem sista ex gick pga Corona att alla är hemma och är uttråkade.

#1288

Postad 19 april 2020 - 02:16

Unregistered1e7dcbe8
  • Unregistered1e7dcbe8
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Då var det storleken större jag kikade på. Tycker du ska ringa RC ljud på tisdag på 090-14 00 00. Mycket bra att ha att göra med. 



#1289

Postad 19 april 2020 - 09:50

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0

Var en utförsäljning kampanj har ju legat ute i 2 månader för det priset så här varit gott om tid att beställa, sen kan jag tänka mig att alla dem sista ex gick pga Corona att alla är hemma och är uttråkade.

Ja jo jag menar inte att det gick undan, jag som inte börjat kolla på det fören nu sista veckan. Jag satt med hembiobutiken uppe på skärmen på förmiddagen så ringde telefonen, vart ett halvakut jobbärende att lösa och när jag sen kom in på sidan igen under eftermiddagen så var det slut. Så var helt enkelt bara väldigt dålig timing från min sida. Jag har inte varit helt säker på om jag skulle eller inte skulle köpa i nuläget eller vänta till nästa år så kanske var lika bra att beslutet fattades åt mig  :lol:



#1290

Postad 19 april 2020 - 13:26

Unregistered1e7dcbe8
  • Unregistered1e7dcbe8
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

That’s life. Vet själv hur det kan bli. Tycker det är så djäkla kul att sitta o njuta eller digga. Längesen man hade dessa möjligheterna. Ropade in en Pioneer 922 på tradera för 2 papp när jag inte hade pengar till nåt bättre, eftersom jag alltid gillat Pioneer. Var ju inne för att köpa 904, men så glad att de tipsade mig om den här och fick läsa här vad de tyckte. 



#1291

Postad 19 april 2020 - 14:54

chrillebn
  • chrillebn
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0

Jag köpte avr30 och kör för tillfället 5.2.2 och använder således alla interna kanaler till denna setup. Sen har jag ett emotiva-steg som jag försöker driva zon2 högtalare men hittar inte någonstans hur jag ställer in två pre-out till zon 2. Är det så att det endast går att köra zon 2 med de interna kanalerna, någon som har koll?

 

För övrigt är ljudet helt grymt i denna maskin, men mjukvaran är väldigt långt ifrån färdig. Tycker den är väldigt buggig och den är inte speciellt lätt att använda och ställa in. Inställningarna försvinner emellanåt.

Har tyvärr inte hunnit testa dirac än och misstänker att man får ett rejält lyft när det är gjort. Har beställt en mini-dsp.



#1292

Postad 20 april 2020 - 12:57

Unregistered1e7dcbe8
  • Unregistered1e7dcbe8
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Grattis Crille. Tror du kommer bli impad även om den har sina brister. Som natt o dag för mig med eller utan diraq. Tror jag har pre out zon 2 på min 550 iaf. Till vänster rakt nedanför hdmi sitter mina. På bilden ser det ut som du har dina RCA där med. I menyn så kan jag välja bi ampat eller zon 2. Rent logiskt borde du väl kunna det med. RCA finns för lågnivå ut. Sen om man måste gå in in menyn varje gång för att slå på och av vet jag.



#1293

Postad 21 april 2020 - 06:25

chrillebn
  • chrillebn
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0

Jo jag vet var preout sitter, men i menyerna går det inte att dela ut dessa till zon2 vad jag kan hitta. Endast 6 och 7 kanalerna.



#1294

Postad 22 april 2020 - 00:17

Unregistered1e7dcbe8
  • Unregistered1e7dcbe8
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Lurt. 
Det enda jag kan bidra med är en bild i Zone settings på en 550

 

Bifogad fil  3DEA644D-E145-4799-B687-3085AEAF9ACF.jpeg   111,07K   0 Antal nerladdningar



#1295

Postad 25 april 2020 - 15:59

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 2

Vart en 550a från RC ljud och bild, nu när dom inte längre är min lokala butik (flyttat från umeå) får jag väl passa på att stödja dem i efterskott.



#1296

Postad 27 april 2020 - 19:19

Unregistered1e7dcbe8
  • Unregistered1e7dcbe8
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Grattis Hays. Du fick nog den sista, pratade med Magnus förra veckan, då var de slut. Är ganska övertygad om att du blir nöjd. Finns en enklare app om jag inte sagt det. Arcam control



#1297

Postad 28 april 2020 - 08:04

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0

Grattis Hays. Du fick nog den sista, pratade med Magnus förra veckan, då var de slut. Är ganska övertygad om att du blir nöjd. Finns en enklare app om jag inte sagt det. Arcam control

Aha då hade jag tur, står dock fortfarande att dom har 2 i lager, vilket det iofs gjorde innan jag beställde också.

 

 

Vet inte om jag har missat nån inställning, hoppas i alla fall på det. Går det inte att starta dem med appen eller Spotify? måste jag slå på förstärkaren först med fjärr eller på enheten för att kunna använda det nätverket till den?



#1298

Postad 28 april 2020 - 14:06

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0

 

Vet inte om jag har missat nån inställning, hoppas i alla fall på det. Går det inte att starta dem med appen eller Spotify? måste jag slå på förstärkaren först med fjärr eller på enheten för att kunna använda det nätverket till den?

Du behöver aktivera IP-control för att det ska fungera samt att inte ha den i strömsparläge(tror det heter Low mode eller något sådant)

 

/Marcus



#1299

Postad 28 april 2020 - 14:29

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0

Du behöver aktivera IP-control för att det ska fungera samt att inte ha den i strömsparläge(tror det heter Low mode eller något sådant)

 

/Marcus

Tackar Marcus.

 

Jag hade den på Low men den ska stå på nånting som heter HDMI and IP alltså att den är kontaktbar via IP och den bypassar även HDMI när den är avslagen.



#1300

Postad 05 maj 2020 - 11:42

LJN
  • LJN
  • Forumräv

  • 894 inlägg
  • 0

Nu har Amir testat en 390 : https://www.audiosci...r-review.13071/






Även taggad med Dirac

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.