Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Ljudtransparent duk i budget pris.

100 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 07 februari 2013 - 08:42

Wildkris
  • Wildkris
  • AnvĂ€ndare

  • 104 inlĂ€gg
  • 0

Aha, det jag hade tänkt mig var 175cm höjd, till det lär väl ytterligare 10cm gå till lister m.m, så då borde det går att få till.

Men hur påverkas ljus m.m. om man sträcker ut den så mycket ? blir den inte väldigt genomskinlig då ?


Ju mer du sträcker tyget desto "större" blir maskorna och ljudgenomsläppet bättre. Dock tror jag att skillnaderna på att sträcka tyget lite och mycket är knappt mätbara.
Däremot så släpper maskorna genom ljus så att man tappar lite ljussyrka och det är därför man använder en sk. "backer" dvs ett lager till av tyget. I mtt fall använde jag Spandex matt silver (grå) ytterst och vitt underst. Den gråa för att få lite bättre svärta och den vita för att reflektera mer av ljuset som går rakt genom första lagret!
Så gjorde och tänkte jag, och jag är mycket nöjd.

Redigerat av Wildkris, 07 februari 2013 - 08:42.


#52

Postad 12 februari 2013 - 21:54

Unregistered1b955732
  • Unregistered1b955732
  • LĂ€rjunge

  • 271 inlĂ€gg
  • 0
Mmm...grått/vitt eller vitt/grått...det är frågan... ^_^

Nåväl, projen är inköpt (Benq 1070) och jag väntar på leverans på Screen Tight -lister o tillbehör från USA. Frakten lär bli löjligt dyr, men jag hittade inte några vettiga alternativ här hemma. Hade en tanke om att fräsa spår i reglarna..men men..

Så snart blir det bio.. :) :)

#53

Postad 15 februari 2013 - 12:36

Wildkris
  • Wildkris
  • AnvĂ€ndare

  • 104 inlĂ€gg
  • 0
Roligt! Ska bli kul att höra hur det går!

#54

Postad 20 mars 2013 - 12:12

Unregistered83ff0894
  • Unregistered83ff0894
  • Rookie

  • 2 inlĂ€gg
  • 0
Hej pÄ er alla DiY:are!

Har sjÀlv snickrat ihop en DIY duk, anvÀnde mig av ett perforerat dukmaterial frÄn ProScreens.

Köptes lite pĂ„ vinst och förlust med tanke pĂ„ moire’ effekten som kan uppstĂ„ ihop med LCD projje.

TyvÀrr sÄ har jag en del problem med det visade det sig efter fÀrdigstÀllande av duk. GÄr visserligen att justera bort merparten av det. Men det Àr MYCKET tidskrÀvande. Tar man ner duken sÄ Àr man tillbaka pÄ noll. Börjar sÄ smÄtt tröttna..

SÄ nu till min frÄga.
Är det nĂ„gon av er som har sett tendenser till moire’ nĂ€r ni anvĂ€nt er av detta spandex tyg?

Verkar ju annars vara ett intressant alternativ till min duk.
Kanske bara Àr att spÀnna över den bef. DÄ kvarstÄr ju reflektionseffekten av det ljus som spandexen slÀpper igenom. Eller vad tror ni?

Ha det fint och keep up the good work!

Redigerat av Unregistered83ff0894, 20 mars 2013 - 12:14.


#55

Postad 23 mars 2013 - 11:34

Wildkris
  • Wildkris
  • AnvĂ€ndare

  • 104 inlĂ€gg
  • 0

Hej på er alla DiY:are!

Har själv snickrat ihop en DIY duk, använde mig av ett perforerat dukmaterial från ProScreens.

Köptes lite på vinst och förlust med tanke på moire' effekten som kan uppstå ihop med LCD projje.

Tyvärr så har jag en del problem med det visade det sig efter färdigställande av duk. Går visserligen att justera bort merparten av det. Men det är MYCKET tidskrävande. Tar man ner duken så är man tillbaka på noll. Börjar så smått tröttna..

Så nu till min fråga.
Är det någon av er som har sett tendenser till moire' när ni använt er av detta spandex tyg?

Verkar ju annars vara ett intressant alternativ till min duk.
Kanske bara är att spänna över den bef. Då kvarstår ju reflektionseffekten av det ljus som spandexen släpper igenom. Eller vad tror ni?

Ha det fint och keep up the good work!


Tjenare!

Jag har nu haft min Spandex-duk i snart tre månader och kan konstatera att den fungerar kanon! Nu har jag naturligtvis inte jämfört den mot andra dyrare prof. ljudtransparenta dukar men så länge jag trivs med den jag har ser jag ingen anledning.
Nån moiré har jag inte sett någon gång och det tror jag beror på att materialet är dels extremt finmaskigt och dessutom inte så exakt symetriskt när det gäller mönstret. Jag har tittat på allt från BluRay till standard TV ...

#56

Postad 08 april 2013 - 00:50

Unregistered1b955732
  • Unregistered1b955732
  • LĂ€rjunge

  • 271 inlĂ€gg
  • 0
Grattis till artikeln i Hemmabiotidningen.. :)

Själv väntar jag fortfarande på Screen Tight-listerna. De skall nu ha ankommit hamn i Norge, så nu e de nära..!

Faktiskt så kommer jag att få gott om lister och monterings-snöre över, så om någon annan är intresserad så kan jag sälja några "kit".

#57

Postad 10 april 2013 - 20:10

Unregistered83ff0894
  • Unregistered83ff0894
  • Rookie

  • 2 inlĂ€gg
  • 0

Tjenare!

Jag har nu haft min Spandex-duk i snart tre månader och kan konstatera att den fungerar kanon! Nu har jag naturligtvis inte jämfört den mot andra dyrare prof. ljudtransparenta dukar men så länge jag trivs med den jag har ser jag ingen anledning.
Nån moiré har jag inte sett någon gång och det tror jag beror på att materialet är dels extremt finmaskigt och dessutom inte så exakt symetriskt när det gäller mönstret. Jag har tittat på allt från BluRay till standard TV ...


Hej igen, det var ju trevligt att höra att du e så nöjd! Och låter ju kanon att du inte sett röken av moaré i duken!
Ja, det är ju annars symmetrin i duken som har en tendens att ställa till det.
Får ta ett beslut här snart och beställa ny duk. Men som sagt, en stark kandidat.

#58

Postad 11 april 2013 - 12:25

Mentos
  • Mentos
  • MĂ€stare

  • 3 990 inlĂ€gg
  • 0

Tjenare!

Jag har nu haft min Spandex-duk i snart tre månader och kan konstatera att den fungerar kanon! Nu har jag naturligtvis inte jämfört den mot andra dyrare prof. ljudtransparenta dukar men så länge jag trivs med den jag har ser jag ingen anledning.
Nån moiré har jag inte sett någon gång och det tror jag beror på att materialet är dels extremt finmaskigt och dessutom inte så exakt symetriskt när det gäller mönstret. Jag har tittat på allt från BluRay till standard TV ...


Kul att du är nöjd!

Är lite nyfiken, hur stor blev slutkostnaden för duken inkl. ram och allt annat som behövdes för att bygga ihop den?

#59

Postad 11 april 2013 - 13:21

Wildkris
  • Wildkris
  • AnvĂ€ndare

  • 104 inlĂ€gg
  • 0

Kul att du är nöjd!

Är lite nyfiken, hur stor blev slutkostnaden för duken inkl. ram och allt annat som behövdes för att bygga ihop den?


Hmmm, jag skulle tippa på att den hamnade på mellan 2-3000 kr, men då är det med frakt av tygerna från NY (tror det blev ca 1000kr totalt), sedan beror det på vad man köper för virke till ramen. Finns nog både billigare och dyrare!
Mina ScreenTight-lister kostade kanske 200-300 kr totalt eftersom jag köpte dem när jag ändå var "over there", tyget beställdes dock som sagt från Sverige.
Sedan är jag ganska säker att man skulle kunna hitta likvärdiga tyger här i Sverige, men priset i NY var inte speciellt dyrt och då visste man dessutom att det var ganska beprövat.

#60

Postad 06 maj 2013 - 22:12

stone
  • stone
  • LĂ€rjunge

  • 336 inlĂ€gg
  • 0

Grattis till artikeln i Hemmabiotidningen.. :)

Själv väntar jag fortfarande på Screen Tight-listerna. De skall nu ha ankommit hamn i Norge, så nu e de nära..!

Faktiskt så kommer jag att få gott om lister och monterings-snöre över, så om någon annan är intresserad så kan jag sälja några "kit".


Har du fått leveranser från USA ännu och hur har det gått med dukbygget?

Om du har lister och snören över är jag intresserad av dessa!
Tänkte nog försöka mig på att bygga en duk jag med.

/Stone

#61

Postad 26 juni 2013 - 17:21

Log1N
  • Log1N
  • AnvĂ€ndare

  • 136 inlĂ€gg
  • 0
Gör bara ett litet test i denna tråden för att se om den kommer upp på forumet för dukar.

Jag får bara upp ca 10 trådar under fliken dukar.

Vad är det som har hänt?

#62

Postad 12 augusti 2013 - 01:01

Karotchi
  • Karotchi
  • Rookie

  • 6 inlĂ€gg
  • 0
VĂ€cker lite liv i denna trĂ„den. Har lĂ€st lite och jag Ă€r ocksĂ„ sugen pĂ„ att bygga mig en egen duk. Dock blir man ju lite avskrĂ€ckt av frakten pĂ„ tyget frĂ„n USA. Är det nĂ„gon som hittat samma/liknande tyg i Sverige?

#63

Postad 02 februari 2014 - 03:46

UprightCitizen
  • UprightCitizen
  • ForumrĂ€v

  • 955 inlĂ€gg
  • 0
Någon som har lite tyg över som skulle kunna tänka sig att skicka ett prov till mig?

#64

Postad 17 februari 2014 - 11:10

johnnykarlberg
  • johnnykarlberg
  • AnvĂ€ndare

  • 131 inlĂ€gg
  • 0

Var köpte du tyget i sverige?



#65

Postad 20 december 2014 - 15:21

Znubbis
  • Znubbis
  • Rookie

  • 9 inlĂ€gg
  • 0
Intressanta mätningar av ljudet genom dessa

Milliskin: http://www.avsforum....ml#post23278628

XD mot moleskin: http://www.avsforum....ml#post23026091

Intressant tråd i övrigt de där för de som sitter i byggplaner.

#66

Postad 20 december 2014 - 22:45

mjensen
  • mjensen
  • AnvĂ€ndare

  • 114 inlĂ€gg
  • 0
Avshop.no säljer ljudtransparenta dukar från 99-499 kr under Lagersalg. Frakt och moms är ganska kostsamt, men fortfarande ett bra köp. Jag köpte en Dreamscreen UltraHD och är kanonnöjd.

#67

Postad 31 december 2014 - 11:34

Unregisteredfea4422e
  • Unregisteredfea4422e
  • Rookie

  • 2 inlĂ€gg
  • 0
Tjena =)
Är de nån som har beställt från Avshop.no tänkte beställa duk å en monteringsram =) Tänkte om de är jättedyr frakt där i från

#68

Postad 02 januari 2015 - 20:03

mjensen
  • mjensen
  • AnvĂ€ndare

  • 114 inlĂ€gg
  • 0

Tjena =)
Är de nån som har beställt från Avshop.no tänkte beställa duk å en monteringsram =) Tänkte om de är jättedyr frakt där i från


Jag gjorde det och som du säger, frakt + moms blev dyrt, men det var ändå värt det. Du kan skicka en fråga till dem för att fråga om vad frakten kostar. Dock så måste du lägga på momsen själv, för den kommer efteråt från fraktbolaget.

#69

Postad 03 januari 2015 - 22:54

Unregisteredfea4422e
  • Unregisteredfea4422e
  • Rookie

  • 2 inlĂ€gg
  • 0
Har fått en kompis som ska köpa de i Norge å skicka till mig då slipper man allt =)
men vet du hur bra deras Ljudtransparenta duk är?
DreamScreen ultraHD V4K

#70

Postad 06 januari 2015 - 16:38

mjensen
  • mjensen
  • AnvĂ€ndare

  • 114 inlĂ€gg
  • 0
Slipper du frakt (och övriga avgifter) blir det riktigt billigt. Jag har monterat min duk och den blev så mycket bättre än den spandexduk jag hade innan, så att t.o.m. min fru såg det. Ljudmässigt kan jag upplever jag inte att den är i vägen.

Redigerat av mjensen, 06 januari 2015 - 16:39.


#71

Postad 13 januari 2015 - 21:06

Freddie_Moonshine
  • Freddie_Moonshine
  • Rookie

  • 3 inlĂ€gg
  • 0
Hur gjorde ni när ni beställde från norge, jag var inne och försökte beställa men får bara upphämtning som fraktalternativ

#72

Postad 17 januari 2015 - 13:36

fredl
  • fredl
  • ForumrĂ€v

  • 762 inlĂ€gg
  • 0
Beställde själv en 3x2 m duk från avshop. Frakt skulle tydligen ligga på cirka 1000 NOK. Man skulle få ett mejl med totalkostnaden och betala totalsumman till deras konto.

Ska bli spännande att se hur pass lätt eller svårt det blir att montera fästmaterialet på vår King Pin duk.

#73

Postad 27 januari 2015 - 17:22

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlĂ€gg
  • 0
Någon som har erfarenhet av Filmex dukmaterial? Ska tydligen vara ett bra/bättre.? alternativ till spandex.

http://www.epichomec...torscreens.html

#74

Postad 27 januari 2015 - 17:44

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlĂ€gg
  • 0

Någon som har erfarenhet av Filmex dukmaterial? Ska tydligen vara ett bra/bättre.? alternativ till spandex.

http://www.epichomec...torscreens.html


På vilket sätt ska det vara bättre? Rent akustiskt så är ju Milliskin Spandex riktigt bra, bättre än Seymor XD t.ex.
Det skulle vara bildmässigt då gällande skärpa, gain eller dylikt?

För strukurmässigt så är ju Spandex grymt även där, ingen synlig struktur.

#75

Postad 27 januari 2015 - 23:26

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlĂ€gg
  • 0
Jag menade milliskin spandex men skrev bara spandex i förra inlägget. Vad jag läst på avsforum så skulle Filmex som är en typ av lycra/spandex ha snäppet bättre struktur.

Jag är ganska sugen på att testa någon av dessa spandex varianter då många verkar nöjda med bilden.

#76

Postad 28 januari 2015 - 20:29

mjensen
  • mjensen
  • AnvĂ€ndare

  • 114 inlĂ€gg
  • 0

Hur gjorde ni när ni beställde från norge, jag var inne och försökte beställa men får bara upphämtning som fraktalternativ


Det är lite omständligt, men först skapar du en order för upphämtning. Sedan skickar du ett mail till [email protected] och ber om en offert, som du sedan svarar på. Har för mig att det bara fanns förskottsbetalning, vilket är lite knepigare men funkar ganska enkelt med de flesta internetbanker. När jag hade betalat, så mailade jag dem och sade att jag betalat. Jag betalade på måndagen och på torsdagen så hade jag mitt paket.

Har fått en kompis som ska köpa de i Norge å skicka till mig då slipper man allt =)
men vet du hur bra deras Ljudtransparenta duk är?
DreamScreen ultraHD V4K


Jag köpte den enklaste och den är mycket bättre bild än min gamla Kingpin och jag tycker inte att ljudet blir påverkat heller.

#77

Postad 09 februari 2015 - 11:37

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlĂ€gg
  • 0
Jag har fått tag på större provbitar av EN4K, Dreamscreen 4K och CP4K.
Jämförde dom med min befintliga Milliskin i vitt för att se hur skärpa, gain, struktur osv beter sig i jämförelse.

EN4K ger lite mer ljus tillbaka, extremt marginellt dock vilket tyder på att Milliskin har ett rätt lågt gain på strax under 0.8 skulle jag tro.
Däremot så har EN4K en vis shine i materialet som man inte har på Milliskin. Skärpemässigt rätt lik Milliskin och Dreamscreen, ingen wow-faktor.

Dreamscreen har en rätt slät, men samtidigt grövre struktur än EN4K och mycket grövre än Milliskin. Den beter sig dock i princip identiskt bildmässigt gällande skärpa, gain, färger m.m. som Milliskin.

CP4K har utan tvekan grövst struktur av dessa och är ett rätt hårt material i jämförelse med de övriga tre.
Det materialet är dock i princip det enda som verkligen ger märkbart bättre skärpa men framför allt gain utan att för den delen ha samma shine som EN4K.

Skulle jag rangordna dom så skulle jag nog göra så här:

CP4K
Dreamscreen/Milliskin
EN4K

Skulle man rangordna gällande prisvärdhet så är Milliskin helt klar svårslagen då den ger rätt likvärdig prestanda både gällande bild samt akustiska biten som en 10-15ggr så dyr duk.

Har man pengarna, inte sitter allt för nära duken (pga den grova strukturen) och vill ha det bästa, köp CP4K.
Annars så skulle absolut rekommendera Milliskin.

#78

Postad 09 februari 2015 - 11:57

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlĂ€gg
  • 0
Tack för en väldigt bra beskrivning/rescension Jonas_W. Hur har du fäst dukmaterialet.? Vissa verkar använda screen-tight lister men det verkar vara svårt att få tag i, samt är det spandex world som gäller vid beställning av dukmaterialet?


#79

Postad 09 februari 2015 - 12:03

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlĂ€gg
  • 0
Ja pÄ bÄda frÄgorna. :-)

BestÀllde screen tight frÄn Amazon och tyget frÄn Spandexworld.
BestÀllde dock till ShopUSA för att fÄ billigare frakt.
Samt att listerna, rullen med gummikabeln man fÀster tyget i listerna med och verktyget man trycker ned kabeln med inte gick att bestÀlla annars...

#80

Postad 08 mars 2017 - 10:44

Joppe Apa
  • Joppe Apa
  • AnvĂ€ndare

  • 165 inlĂ€gg
  • 0

Hej, nÄgon som Àr intresserad av denna trÄd fortfarande?

 

TyvÀrr verkar inte Spandex world (visst mÄste man bara Àlska detta namn!) sÀlja Moleskin matte silver lÀngre. Kollat pÄ AG:s textil, som sÀljer Lycra i mÄnga olika fÀrger. PÄ faktiskt.se finns det en trÄd dÀr en kille har anvÀnt vit lycra framför antracitgrÄ med gott resultat.

 

Jag funderar pÄ om man skulle kunna anvÀnda mellangrÄ eller silvergrÄ lycra framför svartt, för att fÄ en högkontrastyta till ett lite ljusare rum. Vad tror ni?

 

SilvergrĂ„ lycra: http://www.agstextil...rgra-12591.aspx

MellangrĂ„ lycra: http://www.agstextil...gra-125621.aspx


Redigerat av Joppe Apa, 08 mars 2017 - 11:07.


#81

Postad 09 mars 2017 - 15:29

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlĂ€gg
  • 0
Edit: LÀste igenom trÄden och hittade svaren...

Redigerat av mattiask, 09 mars 2017 - 15:40.


#82

Postad 09 mars 2017 - 16:00

johan b-lund
  • johan b-lund
  • MĂ€stare

  • 2 944 inlĂ€gg
  • 0

Hej, nÄgon som Àr intresserad av denna trÄd fortfarande?

 

TyvÀrr verkar inte Spandex world (visst mÄste man bara Àlska detta namn!) sÀlja Moleskin matte silver lÀngre. Kollat pÄ AG:s textil, som sÀljer Lycra i mÄnga olika fÀrger. PÄ faktiskt.se finns det en trÄd dÀr en kille har anvÀnt vit lycra framför antracitgrÄ med gott resultat.

 

Jag funderar pÄ om man skulle kunna anvÀnda mellangrÄ eller silvergrÄ lycra framför svartt, för att fÄ en högkontrastyta till ett lite ljusare rum. Vad tror ni?

 

SilvergrĂ„ lycra: http://www.agstextil...rgra-12591.aspx

MellangrĂ„ lycra: http://www.agstextil...gra-125621.aspx

Jag kör/körde pÄ vit matt framför matt silver.

Jersey heter tyget o det var inköpt pĂ„ Stoff & stil I Malmö.

 

Jag provide att vÀnda ramen o köra mot silver men ticket inte man fick samma "stuns" I bilden som pÄ en grÄ duk


Redigerat av johan b-lund, 09 mars 2017 - 16:01.


#83

Postad 09 mars 2017 - 16:08

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlĂ€gg
  • 0

Hej, nÄgon som Àr intresserad av denna trÄd fortfarande?

 

TyvÀrr verkar inte Spandex world (visst mÄste man bara Àlska detta namn!) sÀlja Moleskin matte silver lÀngre. Kollat pÄ AG:s textil, som sÀljer Lycra i mÄnga olika fÀrger. PÄ faktiskt.se finns det en trÄd dÀr en kille har anvÀnt vit lycra framför antracitgrÄ med gott resultat.

 

Jag funderar pÄ om man skulle kunna anvÀnda mellangrÄ eller silvergrÄ lycra framför svartt, för att fÄ en högkontrastyta till ett lite ljusare rum. Vad tror ni?

 

SilvergrĂ„ lycra: http://www.agstextil...rgra-12591.aspx

MellangrĂ„ lycra: http://www.agstextil...gra-125621.aspx

SÄ kul att du hittade min trÄd. Jag kan sÀga att jag var ganska nöjd ett tag. Det jag inte var nöjd med var att det glittrade aningen för mycket om bilden nÀr den skulle Äterge vitt. Det kan ha berott pÄ att jag spÀnde tyget för hÄrt, men det kan ocksÄ ha berott pÄ tyget i sig. Det Àr hur som helst för sent för mig att testa nu.

 

En annan sak vĂ€rd att pĂ„peka Ă€r att ett andra mörkare lager tyg bakom det vita inte hjĂ€lper sĂ„ vĂ€rst mycket – kanske till och med Ă€r destruktivt. Men tyvĂ€rr krĂ€vs det ett mörkare andra lager om vĂ€ggen bakom duken inte Ă€r mörk.

 

Har man tvÄ lager ljust tyg tjÀnar man antagligen lika mycket i ljusstyrka som man förlorar i skÀrpa.

 

Efter mina lycraexperiment köpte jag en bit Seymour centerstage XD och fick pÄ sÄ sÀtt mer tryck i bilden utan att det glittrade i ljusa partier i bilden.

 

Nu, ytterligare 1,5 Är senare köper jag seymour centerstage UF eftersom jag nu sitter sÄ nÀra duken att strukturen i XD syns lite för tydligt.

 

Lycka till med dukfixandet och spÀnn inte lycran för hÄrt! :)



#84

Postad 09 mars 2017 - 16:14

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlĂ€gg
  • 1
Mitt spandextyg Àr inte spÀnt sÀrskilt hÄrt alls, bara sÄ det blev skrynkelfritt.

Jag kör som sagt bara ett lager av vitt, inget silver, svart, grÄtt eller dylikt bakom.

Men dÄ har jag en svart vÀgg bakom.
Inget glitter eller andra konstiga fenomen, vÀldigt homogen bild.
Edit: skulle inte sÀtta tvÄ lager vitt om man har en hyfsat ny projektor i ett mörklagt rum.

Jag blir i princip blÀndad ibland med ett enkelt lager vitt och en JVC X500 i lÄgt lamplÀge.
Saknar inte ljus. :)

#85

Postad 22 november 2018 - 15:27

jacoby
  • jacoby
  • AnvĂ€ndare

  • 239 inlĂ€gg
  • 0

Jag kör/körde pÄ vit matt framför matt silver.

Jersey heter tyget o det var inköpt pĂ„ Stoff & stil I Malmö.

 

Jag provide att vÀnda ramen o köra mot silver men ticket inte man fick samma "stuns" I bilden som pÄ en grÄ duk

 

Hej Johan, jag köpte i sin tid "bi-stretch" pÄ just precis Stoff & Stil, detta Àr dock 100% polyester. Tittar nu pÄ Jersey och ser att det finns tvÄ olika - en som Àr polyester/elastan och en som Àr bomull/elastan. Vilken anvÀnder du?

Samtidigt undrar jag om du fortfarande kör vit pÄ ytsidan och silver pÄ insidan?

 

Mitt spandextyg Àr inte spÀnt sÀrskilt hÄrt alls, bara sÄ det blev skrynkelfritt.

Jag kör som sagt bara ett lager av vitt, inget silver, svart, grÄtt eller dylikt bakom.

Men dÄ har jag en svart vÀgg bakom.
Inget glitter eller andra konstiga fenomen, vÀldigt homogen bild.
Edit: skulle inte sÀtta tvÄ lager vitt om man har en hyfsat ny projektor i ett mörklagt rum.

Jag blir i princip blÀndad ibland med ett enkelt lager vitt och en JVC X500 i lÄgt lamplÀge.
Saknar inte ljus. :)

 

Hej Jonas, har du köpt "svenskt" eller "amerikankst" spandex? Och skulle det inte ge lite bÀttre kontrast med antingen svart eller silver under det vita lager? Det Àr ju det som man lÀser pÄ tex. AVS?



#86

Postad 22 november 2018 - 15:34

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlĂ€gg
  • 0
Hej,

Jag har köpt ett vitt spandex frÄn spandexworld i USA. Det Àr exakt det tyget som testats en hel del pÄ bland annat avsforum.com.

Jag har svÄrt att se att det ska bli en förbÀttring, tycker det fungerar alldeles utmÀrkt med ett lager. Blir minimal ljudpÄverkan med.
https://spandexworld...g/product/12479

#87

Postad 23 november 2018 - 20:14

Morgan T
  • Morgan T
  • LĂ€rjunge

  • 282 inlĂ€gg
  • 0

Hej Johan, jag köpte i sin tid "bi-stretch" pÄ just precis Stoff & Stil, detta Àr dock 100% polyester. Tittar nu pÄ Jersey och ser att det finns tvÄ olika - en som Àr polyester/elastan och en som Àr bomull/elastan. Vilken anvÀnder du?
Samtidigt undrar jag om du fortfarande kör vit pÄ ytsidan och silver pÄ insidan?



Hej Jonas, har du köpt "svenskt" eller "amerikankst" spandex? Och skulle det inte ge lite bÀttre kontrast med antingen svart eller silver under det vita lager? Det Àr ju det som man lÀser pÄ tex. AVS?

Ett tips bara,om du inte har senaste nummer av “Hemmabio” har jag lagt upp en bild i mitt galleri frĂ„n Andreas biobygge.
LÀgg frigolitskivor eller liknande inuti ramen, som har samma höjd som denna.
Det förenklar betydligt nĂ€r man ska ”spĂ€nna upp” duken,om den fĂ„r lite stöd och support av skivorna.
Andreas anvÀnder Clearpix 4k vÀv till ramen jag byggt Ät honom.
Bygger alla mina dukar med Clearpix 4k.Det Àr styvare och kanske mera lÀttjobbat Àn Spandex.
Johan B Lunds duk Àr ocksÄ en av mina skapelser,Clearpix 4k med motormaskning.
Har du möjlighet sÄ blir det betydligt enklare att bygga ram i aluminium.
Hur tÀnker du fÀsta din spandex?
Har kanske nÄgot tips dÀr ocksÄ.

Redigerat av Morgan T, 23 november 2018 - 20:16.


#88

Postad 23 november 2018 - 20:37

johan b-lund
  • johan b-lund
  • MĂ€stare

  • 2 944 inlĂ€gg
  • 0

Har man en anstrĂ€ngd budget dĂ„ Ă€r Spandex (Svenska köpt)  klockrent och bilden Ă€r inte dĂ„lig!

Dock sÄ Àr en riktig duk bÀttre pÄ allt, men det kostar som sagt...

 

Duk, ram och motorstyrningen som Morgan byggde Àr inget jag kommer att byta ut pÄ bra lÀnge :)

 

*edit*

Tyg frÄn Spandex World har jag inte testat, frakten blev för dyr!


Redigerat av johan b-lund, 23 november 2018 - 20:41.


#89

Postad 23 november 2018 - 20:41

johan b-lund
  • johan b-lund
  • MĂ€stare

  • 2 944 inlĂ€gg
  • 0

Hej Johan, jag köpte i sin tid "bi-stretch" pÄ just precis Stoff & Stil, detta Àr dock 100% polyester. Tittar nu pÄ Jersey och ser att det finns tvÄ olika - en som Àr polyester/elastan och en som Àr bomull/elastan. Vilken anvÀnder du?

Samtidigt undrar jag om du fortfarande kör vit pÄ ytsidan och silver pÄ insidan?

 

Nu har jag inte kvar duken, jag köpte ny duk av Morgan, se en bit ovan :)

Vill minnas det var Polyester/Elastan jag hade och med silver bakom.

 

Det fungerar bra till 120" sen kan det lÀtt börja sacka ner, och spÀnn den inte för hÄrt för dÄ ser man rÀnder.



#90

Postad 23 november 2018 - 22:26

jacoby
  • jacoby
  • AnvĂ€ndare

  • 239 inlĂ€gg
  • 0

Jonas och Johan, tack för svar!

 

Johan, en tillÀgsfrÄga - orsaken till att du valde vit över silver framför vit över svart?

 

Hur tÀnker du fÀsta din spandex?
Har kanske nÄgot tips dÀr ocksÄ.

 

Morgan, jag anvÀnde hÀftpistol första gÄngen, kanske ditt tips Àr smartare?


Redigerat av jacoby, 23 november 2018 - 22:28.


#91

Postad 24 november 2018 - 07:57

johan b-lund
  • johan b-lund
  • MĂ€stare

  • 2 944 inlĂ€gg
  • 0

Jonas och Johan, tack för svar!

 

Johan, en tillÀgsfrÄga - orsaken till att du valde vit över silver framför vit över svart?

 

 

Morgan, jag anvÀnde hÀftpistol första gÄngen, kanske ditt tips Àr smartare?

 

 

Jag valde silver för det var vad dom sa var bÀst pÄ Avsforum, min baffelvÀgg har svart nÄlfilt pÄ sig.

NÀr jag testade att lÀgga svart tyg bakom en bit som sedan belystes sÄ blev bilden lite "trÄkigare"

Tyg reflekterar inte lika mycket ljus som en riktig duk.

 

Även jag valde hĂ€ftpistol o eftersom man med lĂ€tthet kan strĂ€cka tyget för mycket sĂ„ fĂ„r man vara lite försiktig för att hitta sweet spot.

Jag hÀftade om min 2 ggr för jag strÀckte för lite dom första gÄngerna, pÄ min första spandex duk som var mindre strÀckta jag det pÄ tok för mycket sÄ jag fick rÀnder.



#92

Postad 24 november 2018 - 20:30

Morgan T
  • Morgan T
  • LĂ€rjunge

  • 282 inlĂ€gg
  • 0

Jonas och Johan, tack för svar!
 
Johan, en tillÀgsfrÄga - orsaken till att du valde vit över silver framför vit över svart?
 

 
Morgan, jag anvÀnde hÀftpistol första gÄngen, kanske ditt tips Àr smartare?

TrÀram,sÄ funkar nog hÀftpistol bÀst.
Aluminium ram,rekommenderar jag nÄgon velcro av 3M.

#93

Postad 27 september 2020 - 21:37

anttoon
  • anttoon
  • AnvĂ€ndare

  • 131 inlĂ€gg
  • 0
Jag ska bygga en duk tÀnkte jag, spelar det nÄn roll om jag tar
Denna
https://www.agstexti...lycra-vit-matt/
Eller denna
https://www.agstexti...-vit-matt-flow/

Jag har biorummet i kÀllaren som Àr helt bÀcksvart och anvÀnder en mitsubishi hc3800

#94

Postad 28 september 2020 - 17:16

jacoby
  • jacoby
  • AnvĂ€ndare

  • 239 inlĂ€gg
  • 0

Jag ska bygga en duk tÀnkte jag, spelar det nÄn roll om jag tar
Denna
https://www.agstexti...lycra-vit-matt/
Eller denna
https://www.agstexti...-vit-matt-flow/

Jag har biorummet i kÀllaren som Àr helt bÀcksvart och anvÀnder en mitsubishi hc3800

 

 

SvÄrt att sÀga, kanske köp 1 m av varje och testa.



#95

Postad 13 oktober 2020 - 19:57

anttoon
  • anttoon
  • AnvĂ€ndare

  • 131 inlĂ€gg
  • 0
Nu har jag byggt en duk pÄ 110" med den vita duken, inte den som heter Flow. Jag ser ingen skillnad pÄ bilden om man jÀmför med kingpinduken jag hade innan. Nu har jag inte haft dom sida vid sida men av det jag sett. Enda som möjligtvis Àr sÀmre med tyget Àr att det blir sÀmre bild om jag har lamporna tÀnt.

#96

Postad 27 januari 2021 - 15:20

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlĂ€gg
  • 0

Nu har jag byggt en duk pÄ 110" med den vita duken, inte den som heter Flow. Jag ser ingen skillnad pÄ bilden om man jÀmför med kingpinduken jag hade innan. Nu har jag inte haft dom sida vid sida men av det jag sett. Enda som möjligtvis Àr sÀmre med tyget Àr att det blir sÀmre bild om jag har lamporna tÀnt.

 

Hej! 

 

Vad anvĂ€nde du för tyg och hur mĂ„nga lager? Lyser bakvĂ€ggen igenom nĂ„got tycker du? 

Är ocksĂ„ inne pĂ„ att bygga en egen ljudtransparent projektorduk. :)



#97

Postad 27 januari 2021 - 15:27

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlĂ€gg
  • 0

SÄ kul att du hittade min trÄd. Jag kan sÀga att jag var ganska nöjd ett tag. Det jag inte var nöjd med var att det glittrade aningen för mycket om bilden nÀr den skulle Äterge vitt. Det kan ha berott pÄ att jag spÀnde tyget för hÄrt, men det kan ocksÄ ha berott pÄ tyget i sig. Det Àr hur som helst för sent för mig att testa nu.

 

En annan sak vĂ€rd att pĂ„peka Ă€r att ett andra mörkare lager tyg bakom det vita inte hjĂ€lper sĂ„ vĂ€rst mycket – kanske till och med Ă€r destruktivt. Men tyvĂ€rr krĂ€vs det ett mörkare andra lager om vĂ€ggen bakom duken inte Ă€r mörk.

 

Har man tvÄ lager ljust tyg tjÀnar man antagligen lika mycket i ljusstyrka som man förlorar i skÀrpa.

 

Efter mina lycraexperiment köpte jag en bit Seymour centerstage XD och fick pÄ sÄ sÀtt mer tryck i bilden utan att det glittrade i ljusa partier i bilden.

 

Nu, ytterligare 1,5 Är senare köper jag seymour centerstage UF eftersom jag nu sitter sÄ nÀra duken att strukturen i XD syns lite för tydligt.

 

Lycka till med dukfixandet och spÀnn inte lycran för hÄrt! :)

 

Seymour centerstage XD köpte du frÄn USA och vad landade priset pÄ ungefÀr med tull och moms?



#98

Postad 27 januari 2021 - 17:41

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlĂ€gg
  • 0

Jag vet inte om det Ă€r lĂ„gbudget precis, men hĂ€r finns ett fint hembygge med ClearPix 4K: http://www.component...e=9#entry201662



#99

Postad 31 januari 2021 - 14:50

anttoon
  • anttoon
  • AnvĂ€ndare

  • 131 inlĂ€gg
  • 0

Hej!

Vad anvÀnde du för tyg och hur mÄnga lager? Lyser bakvÀggen igenom nÄgot tycker du?
Är ocksĂ„ inne pĂ„ att bygga en egen ljudtransparent projektorduk. :)


Jag anvÀnde det dÀr matta tyget och anvÀnde 2 lager.
Det lyser inte igenom nÄnting. Men dÄ har jag helt mörkt i rummet,

#100

Postad 31 januari 2021 - 22:37

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlĂ€gg
  • 0

Jag anvÀnde det dÀr matta tyget och anvÀnde 2 lager.
Det lyser inte igenom nÄnting. Men dÄ har jag helt mörkt i rummet,

Tack :)
Har du helt svart pÄ hela ytan bakom duken menar du? (VÀggen)

Jag vet inte om det Àr lÄgbudget precis, men hÀr finns ett fint hembygge med ClearPix 4K: http://www.component...e=9#entry201662

Ja det sÄg riktigt seriöst ut! :)

Redigerat av genstruktur, 31 januari 2021 - 22:38.




0 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.