Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Atmos eller 7.1

55 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 29 november 2016 - 12:36

ALE77
  • ALE77
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0
Vet inte om detta är rätt forum för denna fråga, flytta gärna om det passar in någon annanstans.
Jag kör "vanlig" 7.1 med surround back hemma i vardagsrummet. Köpte nya Tarzan filmen på Blu-ray häromdagen och den har Dolby Atmos ljudspår. När vi tittade på filmen så spelades Atmos ljudspåret upp!!
Stod Atmos i displayen på förstärkaren (Onkyo TX-RZ 900). Den är ju inte inställd för Atmos! Bara surround back.
Någon som kan förklara detta för mig??
Beror det på filmen? Har denna Blu-ray endast detta ljudspår? Har det att göra med antalet inkopplade högtalare?
Innan jag ökade till 7.1 så spelades Dolby TrueHD upp på Atmos filmer.

#2

Postad 29 november 2016 - 13:41

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0
Står på fodralet vilka ljudspår som finns.

#3

Postad 29 november 2016 - 13:45

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

  • 1 255 inlägg
  • 1

Någon inställning för defaultljud har nog ändrats när du la till surround back.

 

Med det sagt så är atmos imo att föredra alla dagar i veckan om det finns. Och detta oavsett vilken högtalarkonfiguration man har.



#4

Postad 29 november 2016 - 17:32

ALE77
  • ALE77
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

Står på fodralet vilka ljudspår som finns.


Finns endast Atmos på engelska. DD5.1 på andra språk endast.

Har du uppgraderat Onkyo TX-RZ 900 mellan de olika spelningarna av filmerna.


Kör alltid rak avkodning för att receivern ska välja huvud ljudspåret. Ingen uppgradering.
Testade en annan film med Atmos och det blir samma resultat.
Alltså blir det Atmos ljud när man har surround back. Kul 😆

#5

Postad 29 november 2016 - 18:50

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

  • 1 255 inlägg
  • 0

Blev det inte atmosavkodnkng när du hade 5.1?

 

Märkligt. Hela poängen med atmos är ju att göra det bästa som går med det som finns tillgängligt, oavsett vilken högtalarkonfiguration man har.

Men det blir givetvis bättre ju fler högtalare man har, och det riktiga lyftet får man med höjdhögtalare.

Helst fyra takhögtalare, men två kan fungera bra också.

 

Själv har jag ett 5.1.4-system med front height och rear height, dvs inte ovanför lyssningspositionen utan ovanför front- respektive surroundhögtalare. Blir inte lika bra som i taket, men det är inte dåligt...

 

Har inte möjlighet att ha surround back, men vad jag hört sägas (bara hörsägen och på forum) så är 5.1.2 bättre än 7.1 om man har möjlighet att sätt upp högtalare i taket, men det är som sagt andrahandsinformation.



#6

Postad 29 november 2016 - 19:02

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0
Atmos innehåller 7.1.4 så har du inte atmos högtalare aktiverat i din förstärkare så ska din förstärkare fatta det och bara köra 7.1

#7

Postad 30 november 2016 - 11:46

ALE77
  • ALE77
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

Atmos innehåller 7.1.4 så har du inte atmos högtalare aktiverat i din förstärkare så ska din förstärkare fatta det och bara köra 7.1


Precis så trodde jag också det funkade. För jag har ställt in med surround back och Inte valt height eller top/ceiling.

#8

Postad 30 november 2016 - 11:50

ALE77
  • ALE77
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

Blev det inte atmosavkodnkng när du hade 5.1?

Märkligt. Hela poängen med atmos är ju att göra det bästa som går med det som finns tillgängligt, oavsett vilken högtalarkonfiguration man har.
Men det blir givetvis bättre ju fler högtalare man har, och det riktiga lyftet får man med höjdhögtalare.
Helst fyra takhögtalare, men två kan fungera bra också.

Själv har jag ett 5.1.4-system med front height och rear height, dvs inte ovanför lyssningspositionen utan ovanför front- respektive surroundhögtalare. Blir inte lika bra som i taket, men det är inte dåligt...

Har inte möjlighet att ha surround back, men vad jag hört sägas (bara hörsägen och på forum) så är 5.1.2 bättre än 7.1 om man har möjlighet att sätt upp högtalare i taket, men det är som sagt andrahandsinformation.


Nä när jag hade 5.1 så "ändrade" receivern Atmos-spåret till Dolby TrueHD istället.
Fenomenet med Atmos ljud började nu när jag har 7.1

#9

Postad 30 november 2016 - 18:24

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0

Precis så trodde jag också det funkade. För jag har ställt in med surround back och Inte valt height eller top/ceiling.

Super skumt så funkar inte min Yamaha. Kan det vara något med firmware?

Kan du köra straight som ljudprogram då så att du inte har sdeccoder igång?

Redigerat av Audiostar, 30 november 2016 - 18:26.


#10

Postad 30 november 2016 - 20:00

ALE77
  • ALE77
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

Super skumt så funkar inte min Yamaha. Kan det vara något med firmware?

Kan du köra straight som ljudprogram då så att du inte har sdeccoder igång?

Jag kör alltid straight ljudprogram (rak avkodning ) förval så att det primära ljudspåret på skivan spelas upp. Sen kan jag använda surround-decodern ibland när jag vill leka och testa lite olika ljud.
Senaste uppdateringen av firmware är i höstas till DTS:X men då hade jag bara 5 högtalare och lyssnade på Dolby TrueHD och DTS HD-MA. Nu med 7 högtalare blir det Atmos!? Kan det vara någon inställning jag missat?

Redigerat av ALE77, 30 november 2016 - 20:04.


#11

Postad 01 december 2016 - 08:18

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

Jag tror helt enkelt att det står ATMOS på din receiver för att ljudspåret innehåller Atmos-metadata. Allt är ju packat i ett Dolby TrueHD ljudspår.

När du körde 5.1 så valde receivern att visa Dolby TrueHD. När du har 7.1 så väljer den att visa Atmos. Det spelar egentligen ingen roll, då det är samma ljudspår. Tänk inte mer på det, och skaffa ett par height högtalare :)



#12

Postad 01 december 2016 - 16:30

ALE77
  • ALE77
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

Jag tror helt enkelt att det står ATMOS på din receiver för att ljudspåret innehåller Atmos-metadata. Allt är ju packat i ett Dolby TrueHD ljudspår.

När du körde 5.1 så valde receivern att visa Dolby TrueHD. När du har 7.1 så väljer den att visa Atmos. Det spelar egentligen ingen roll, då det är samma ljudspår. Tänk inte mer på det, och skaffa ett par height högtalare :)

Ha ha ha, ja får väl köra hårt och köpa ett par height högtalare också. Det är nog som du säger att visningen i displayen beror på antalet inkopplade högtalare. Men tycker ändå det är konstigt att det inte står det ljudspår som högtalaruppsättningen är inställda för!

Redigerat av ALE77, 01 december 2016 - 17:14.


#13

Postad 01 december 2016 - 22:47

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

Receivern visar ju vanligtvis antalet aktiva högtalare i displayen, har du kollat där? Borde bara visa dina 7st + sub.

Både Atmos och TrueHD är egentligen lika rätt att visa av förstärkaren, då det är ett Dolby TrueHD spår med Atmos. Men jag håller med om att det hade varit lite mer logiskt att bara visa TrueHD tills det att man ställer in att man har höjd-högtalare inkopplade.



#14

Postad 02 december 2016 - 08:03

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

  • 1 255 inlägg
  • 0

Både Atmos och TrueHD är egentligen lika rätt att visa av förstärkaren, då det är ett Dolby TrueHD spår med Atmos. Men jag håller med om att det hade varit lite mer logiskt att bara visa TrueHD tills det att man ställer in att man har höjd-högtalare inkopplade.

Tycker du?

 

Atmos och Dolby True HD hanteras fundamentalt olika oavsett vilken högtalarkonfiguration man har.

Atmos använder sig av metadata med lägesinformation för att avgöra vilket "ljud" som ska till vilken högtalare, medan Dolby True HD skyfflar ut respektive spår till motsvarande högtalare utan annan hantering än att lägga på delay (för avstånden till högtalarna) och ned- & uppmixning av surroundkanaler (7.1 -> 5.1 eller tvärtom).

Kort sagt: Använder man Atmosdekodern är det meningslöst att tala om kanaler. Det enda som är intressant är högtalarkonfigurationer. Det blir inte mindre "Atmos" bara för att man saknar höjdhögtalare, dekodern kan bara inte representera ljud i höjddimensionen på ett bra sätt. Vad den kan göra (och gör) är det bästa av situationen givet de förutsättningar som finns, oavsett högtalarkonfiguration.

 

På min receiver kunde jag välja om den skulle köra Atmos eller Dolby True HD även när jag inte hade höjdhögtalare och det är därför jag var lite förvånad över att TS receiver tydligen hade default dekodern för Dolby True HD när denne hade ett 5.1-system och Atmos när systemet utökats till 7.1. 

 

Med allt detta sagt så är nog skillnaden i upplevelse mellan Dolby True HD och Atmos extremt liten, om ens någon, om man inte har höjdhögtalare. Men jag tror att skillnaden kan vara mätbar om man inte råkar ha exakt den 7.1-konfiguration som är default, dvs som studion använder för att skapa ett 7.1-spår från Atmos som sedan läggs på skivan. 

 

Däremot upplevde jag det som att ljudet på filmer med Atmos var extremt bra i jämförelse med icke-atmos oavsett vilken dekoder jag valde, så redan där har man en vinst imo.



#15

Postad 02 december 2016 - 16:53

ALE77
  • ALE77
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0
Nu har jag testat lite mer:
Film med Dolby TrueHD 7.1 visar rätt i både spelare och receiver.

Film med Atmos visar såhär:
I spelaren visas Dolby TrueHD 7.1 som output och det är ju rätt.
På receiverns display står det Atmos. MEN, om jag trycker fram mer info så står det Atmos/TrueHD 7.1 Som jag förstår det då är att det är "vanlig" 7.1 utsignal men att dessa två ljudformat har något samband med varandra!!??
Observera att det inte går att välja enbart TrueHD ljudformat.

#16

Postad 02 december 2016 - 17:45

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0

Nu har jag testat lite mer:
Film med Dolby TrueHD 7.1 visar rätt i både spelare och receiver.

Film med Atmos visar såhär:
I spelaren visas Dolby TrueHD 7.1 som output och det är ju rätt.
På receiverns display står det Atmos. MEN, om jag trycker fram mer info så står det Atmos/TrueHD 7.1 Som jag förstår det då är att det är "vanlig" 7.1 utsignal men att dessa två ljudformat har något samband med varandra!!??
Observera att det inte går att välja enbart TrueHD ljudformat.

ATMOS är bara en substream (med rumsinformation) till TrueHD eller Dolby Digital Plus så dom har definitivt med varandra att göra :-)


Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 02 december 2016 - 17:47.


#17

Postad 02 december 2016 - 18:20

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

  • 1 255 inlägg
  • 0

Tycker det låter lite förvirrande, men jag har aldrig haft Onkyo så det kanske bara är en vanesak.

 

Gissar dock att om det står Atmos i displayen så är det Atmos-dekodern som används...

 

 

När det gäller förhållandet mellan Atmos och True HD så var ett av de första kraven på Atmos när specen togs fram att det skulle vara bakåtkompatibelt med True HD.

Detta för att man inte ska behöva köpa en ny förstärkare när man skaffar sin första Atmos-film...

 

Detta innebär att ljudet är lagrat så identifierar receivern ljudet som Dolby True HD. Att man kan göra detta beror på att ljudet inte skickas som kanaler egentligen, utan som paket (gäller alla digitala ljudformat med någon form av komprimering) som tolkas av dekodern och sedan skickas till rätt högtalare. Så om en receiver som kan hantera Atmos detekterar metadata för atmos så skickas paketen genom avkodaren för atmos och  paketen packas upp och tolkas som ljudobjekt med metadata som anger vilken position ljudet har i rummet. Metadata för atmos, plus eventuellt extra ljuddata, skickas i de "packet slots" som från början var tänkt för "Secondary Audio" (är det någon som någonsin använt det?), medan paketen med "originalljudet" skickas i de "Packet slots" som är för "Primary Audio". Detta gör att man inte kan använda Atmos om man har "Secondary Audio" aktiverat. På detta sätt har man bevarat bakåtkompabiliteten med Dolby True HD samtidigt som man skapat ett nytt ljudformat som i grunden skiljer sig helt från det gamla sättet att hantera ljud.

 

Nyckeln till det hela ligger i att inte ens de gamla ljudformaten skickar ljudet i kanaler, utan i paket, och Dolby har genom att packa ljudet smart i dessa paket kunna skapa "två format i ett" och beroende på receiver och inställningar så skickas dessa paket till rätt dekoder...

Detta gör också att nästan alla bluray-spelare klarar av att skicka atmos eftersom protokollen för att skicka (hd)ljud som bitstream över hdmi redan är på plats, i alla fall för hdmi 1.3 och senare om jag inte minns fel.

 

Man kan läsa lite om Dolby Atmos här: http://www.dolby.com...olby-atmos.html

Samt en liten faq som täcker de vanligaste frågorna om atmos hemma: http://blog.dolby.co...tions-answered/



#18

Postad 03 december 2016 - 09:54

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0
Vet inte om någon frågat innan, men har du angett att du har surroundback och inte hight i amp assign?

#19

Postad 03 december 2016 - 10:00

ALE77
  • ALE77
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0
Nu har jag tittat igenom bruksanvisningen till receivern (omanligt jag vet😂ha ha) och funnit vad jag tror är förklaringen.
Om insignalen är Dolby Atmos står det såhär:
"ljudåtergivningssätten Dolby Digital+ eller Dolby TrueHD går att välja om de bakre högtalarna eller höjdhögtalarna INTE är anslutna".
Min uppfattning är då att det alltid kommer spelas upp som Atmos så länge man har fler än 5 högtalare installerade!! Vad säger ni andra Onkyo ägare? Är det lika på alla Onkyo modeller?

#20

Postad 03 december 2016 - 13:01

ALE77
  • ALE77
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

Vet inte om någon frågat innan, men har du angett att du har surroundback och inte hight i amp assign?


I högtalarkonfigurationen har jag valt alla högtalare i öronnivå (7.1) Inte height front/rear eller top front/middle/rear. Måste jag assigna utgångarna på något sätt också menar du? Eller ska inte mitt val av placering räcka?

#21

Postad 03 december 2016 - 15:25

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0
Nä efter att ha skummat genom manualen till din receiver så är jag lika förvånad än. Du har ju knappar med THX, music och movie/tv vad har du att välja på där inne då? Default är ju 7.1 läget så verkar inte vara nåt sådant problem med ampassign.

Redigerat av film-fanatiker, 03 december 2016 - 15:26.


#22

Postad 03 december 2016 - 16:10

ALE77
  • ALE77
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

Nä efter att ha skummat genom manualen till din receiver så är jag lika förvånad än. Du har ju knappar med THX, music och movie/tv vad har du att välja på där inne då? Default är ju 7.1 läget så verkar inte vara nåt sådant problem med ampassign.

Jag kan inte välja nån assign när det gäller slutsteg och högtalare. Bara välja högtalar uppsättning och väljer jag 3.1, 4.1, 5.1, 6.1 eller 7.1 så är inte höjdhögtalare ens valbara.
Endast när man väljer 5.1.2 eller 7.1.2 så "öppnas" höjdhögtalare och man kan välja vart de sitter = height front/rear eller top rear/middle/front.
Jag har valt enkel 7.1 och ändå spelas Atmos enligt receivern!!! Förvirrande? JA!
Det går inte att välja TrueHD med Movie knappen heller.

Redigerat av ALE77, 03 december 2016 - 16:11.


#23

Postad 03 december 2016 - 16:15

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

jag tror att det du hör är true hd inget annat, även om receivern visar atmos, den indikerar bara att spåret innehåller atmos också utöver true hd, sen beroende på vilka högtalare du har inkopplat och vilken config du väljer i menyn det är de som avgör om du kommer höra atmos eller inte även om de alltid står atmos på receivern.

 

med andra ord, du hör true hd nu, men kommer höra atmos om du väljer 5.1.2 eller 7.1.2



#24

Postad 04 december 2016 - 17:40

ALE77
  • ALE77
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

jag tror att det du hör är true hd inget annat, även om receivern visar atmos, den indikerar bara att spåret innehåller atmos också utöver true hd, sen beroende på vilka högtalare du har inkopplat och vilken config du väljer i menyn det är de som avgör om du kommer höra atmos eller inte även om de alltid står atmos på receivern.

med andra ord, du hör true hd nu, men kommer höra atmos om du väljer 5.1.2 eller 7.1.2


Får försöka tänka så, men det är irriterande att det inte står bara TrueHD i displayen.

#25

Postad 04 december 2016 - 17:54

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

jo men det gör det  i din receiver med skivor med bara true hd spår i sig, enda skillnaden men din receiver som har atmos är att i filmer med atmos ljudspår så visas atmos oavsett, medans i andra receivers utan atmos visas true hd även om det är ett atmos spår.



#26

Postad 04 december 2016 - 20:22

ALE77
  • ALE77
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

jo men det gör det i din receiver med skivor med bara true hd spår i sig, enda skillnaden men din receiver som har atmos är att i filmer med atmos ljudspår så visas atmos oavsett, medans i andra receivers utan atmos visas true hd även om det är ett atmos spår.


Jag skulle kunna köpa resonemanget om det varit så hela tiden eftersom jag spelat Atmos filmer tidigare. Men det började först efter att jag installerade surround back. Så det måste ha att göra med antalet inkopplade högtalare!? Jag tänker att Atmos går ju även på 5.1.2 så då borde det stått Atmos även när jag körde 5.1!?

#27

Postad 04 december 2016 - 20:42

ALE77
  • ALE77
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0
Tydligen är en liknande fråga ställd direkt till Onkyo supporten och de svarade så här:

today we received the answer from Japan.
Here it is:

"It supposed to be correct work 6.1ch Config as Atmos. 
Even no speaker of height direction, If you have speaker of Surround Back CH, will Play-back Atmos signal that is SPEC for Atomos.
The other manufacturer is the same working. 

In TX-RZ900, once you set to 6.1ch Config, Front L/R, Surround L/R, Surround Back L/R is configuration. 
It contains speaker of Surround Back CH, The indicator of Dolby Atmos will be light. 

Adversely, in 5.1ch Config, The speaker of Surround Back Ch is not contained, will be play-back as Dolby TrueHD ."

With best regards

Kind regards
Customer Care

Pioneer & Onkyo Europe GmbH
Geschäftsführer: 

Det var alltså som jag misstänkte, så fort man har fler högtalare än 5.1 så blir det Atmos. Och de säger ju som ni ser att det är likadant hos övriga tillverkare!?!? Håller ni med?

#28

Postad 04 december 2016 - 21:12

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

hu,,? blir lite förvirrad av det de skriver med den engelskan, hänger inte med riktigt.

 

men förstår inte vad surround back har med atmos att göra? man ska väl kunna lyssna på True HD med back CH i ett vanligt 7.1 system utan att atmos ska aktiveras? de 2 extra högtalarna bak i ett 7.1 ch system är ju diskreta högtalare som ska avge ljud precis som front högtalarna, fattar inte hur atmos blandas in då?


exempel, om man lyssnar på ett true hd ljudspår i 7.1, och en röst säger: surround back left, då ska de endast låta i kust den högtalaren, hur skulle det låta med atmos inblandat?

 

atmos är tänkt som individuella ljudpunkter (objekt), så om du satte dina back channel ovanför dig kunde jag mer förstå att atmos kunde utnyttjas(5.1.2), men att sätta back ch där de ska vara och nyttja atmos ??  de fattar jag inte riktigt. kanske är så? men då förstår jag inte nyttan med atmos i de läget


Redigerat av hundrakg, 04 december 2016 - 21:16.


#29

Postad 04 december 2016 - 21:45

ALE77
  • ALE77
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

hu,,? blir lite förvirrad av det de skriver med den engelskan, hänger inte med riktigt.

men förstår inte vad surround back har med atmos att göra? man ska väl kunna lyssna på True HD med back CH i ett vanligt 7.1 system utan att atmos ska aktiveras? de 2 extra högtalarna bak i ett 7.1 ch system är ju diskreta högtalare som ska avge ljud precis som front högtalarna, fattar inte hur atmos blandas in då?

exempel, om man lyssnar på ett true hd ljudspår i 7.1, och en röst säger: surround back left, då ska de endast låta i kust den högtalaren, hur skulle det låta med atmos inblandat?

atmos är tänkt som individuella ljudpunkter (objekt), så om du satte dina back channel ovanför dig kunde jag mer förstå att atmos kunde utnyttjas(5.1.2), men att sätta back ch där de ska vara och nyttja atmos ?? de fattar jag inte riktigt. kanske är så? men då förstår jag inte nyttan med atmos i de läget


Håller fullständigt med dig. Surround back i 7.1 ska inte aktivera Atmos. Där bak är andra effekter än de objekt baserade som Atmos innebär. Jag vill ju inte höra nån helikopter bakom ryggen när den i själva verket dundrar förbi ovanför.
Jag ska försöka kontakta Onkyo själv och fråga om det här verkligen stämmer.

#30

Postad 04 december 2016 - 22:07

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

det är inte så att de högtalarna du kopplat i surround back utgångarna på receivern ska vara där i en atmos 5.1.2 uppsättning, men du har satt de högtalarna där bak istället för ovanför dig?  men då måste du ju välja högtalarconfig: 5.1.2 inne i menyn så klart...... men de sa du att du inte hade gjort va ?



#31

Postad 06 december 2016 - 17:06

ALE77
  • ALE77
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

det är inte så att de högtalarna du kopplat i surround back utgångarna på receivern ska vara där i en atmos 5.1.2 uppsättning, men du har satt de högtalarna där bak istället för ovanför dig? men då måste du ju välja högtalarconfig: 5.1.2 inne i menyn så klart...... men de sa du att du inte hade gjort va ?


Jag har satt kablarna i uttag: back
Och ställt in 7.1
Uttagen bredvid heter height och används om jag ställer in 5.1.2 eller 7.1.2 så det är rätt kopplat och inställt.
Håller nu på att försöka skapa login hos Onkyo så jag kan diskutera detta med de, men de är inte snabba att hjälpa till. (tekniskt svårt att få till nåt på deras sida)

#32

Postad 06 december 2016 - 17:36

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

ok, fattar, ibland när man håller på med något i frustration så missar man lätt något, därav min fråga.... men visst, de ska vara i back, och då ska du givetvis kunna köra endast True hd 7.1

 

återkom sen när onkyo svarat, intressant o veta vad de sa..



#33

Postad 06 december 2016 - 18:37

Unregistered242b20f0
  • Unregistered242b20f0
  • Forumräv

  • 686 inlägg
  • 0
Jag har satt kablar i uttag fram som höjd, och display visar True HD, men Tv visar Dolby Atmos.

#34

Postad 06 december 2016 - 18:55

ALE77
  • ALE77
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

Jag har satt kablar i uttag fram som höjd, och display visar True HD, men Tv visar Dolby Atmos.


Det där lät också märkligt. Vilken receiver har du?

#35

Postad 06 december 2016 - 18:59

ALE77
  • ALE77
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

ok, fattar, ibland när man håller på med något i frustration så missar man lätt något, därav min fråga.... men visst, de ska vara i back, och då ska du givetvis kunna köra endast True hd 7.1

återkom sen när onkyo svarat, intressant o veta vad de sa..


Det är lugnt☺ Det är schysst att ni hjälper mig leta felorsak, jag blir så frustrerad när det inte stämmer till 100%
Jag misstänker att fler sitter med samma funderingar som jag så det Onkyo vill dela med sig av delar jag här som hjälp till andra. Men som sagt det är inte lätt att få kontakt med de 😯

#36

Postad 06 december 2016 - 19:19

Unregistered242b20f0
  • Unregistered242b20f0
  • Forumräv

  • 686 inlägg
  • 0

Det där lät också märkligt. Vilken receiver har du?

Jag har Onkyo TX-NR838

#37

Postad 06 december 2016 - 20:19

ALE77
  • ALE77
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

Jag har Onkyo TX-NR838


Kör du 5.1 eller 7.1?
Kan du utveckla hur du kopplat kablarna och ställt in?

#38

Postad 06 december 2016 - 20:30

Unregistered242b20f0
  • Unregistered242b20f0
  • Forumräv

  • 686 inlägg
  • 0

Bifogad fil  2016-12-07 09.19.43.jpg   124,28K   0 Antal nerladdningarKan du utveckla hur du kopplat kablarna och ställt in?

I vanliga fall kör jag 5.1, original Atmos högtalare har jag kopplat på HEIGT/BI-AMP

Så har jag placerat mina Atmos högtalare

 

Bifogad fil  2016-12-07 09.19.43.jpg   124,28K   0 Antal nerladdningar

 


Redigerat av Unregistered242b20f0, 07 december 2016 - 09:24.


#39

Postad 13 december 2016 - 19:15

ALE77
  • ALE77
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0
Nu har jag fått lite info i detta ämne, dock ej från Onkyo supporten. Den supporten och deras funktioner är under all kritik tycker jag. Inte mycket som fungerade. Jag fick vända mig till återförsäljaren istället och de förklarar att "Atmos home" består av 7.1 Surround + Objektbaserade ljud. De objektbaserade ljuden kan vara inbäddade i 7.1 setupen eller så kan de bli avkodade som objekt.

Som jag då förstår det så beror det på (i mitt fall) att receivern känner av det inbäddade Atmos-spåret och avkodar det som typ Atmos 7.1

#40

Postad 13 december 2016 - 19:29

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

fattar inget av de du beskrev nu,  :wacko: . Alltså då kan du inte lyssna på True HD med "vanligt 7.1" ?

 

vad är Atmos Home?

 

jag trodde att inställningarna i receivern avgör om Atmos spelas eller inte, en vanlig 5.1 eller 7.1 setup i receivern ska väl ge vanligt True HD ljud?



#41

Postad 13 december 2016 - 19:50

ALE77
  • ALE77
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

fattar inget av de du beskrev nu, :wacko: . Alltså då kan du inte lyssna på True HD med "vanligt 7.1" ?

vad är Atmos Home?

jag trodde att inställningarna i receivern avgör om Atmos spelas eller inte, en vanlig 5.1 eller 7.1 setup i receivern ska väl ge vanligt True HD ljud?


TrueHD 7.1 kan jag lyssna på om endast det spåret finns på skivan men om det finns Atmos-spår på skivan så blir det automatiskt Atmos avkodning om man har 7 högtalare installerade.

Så förstod jag deras förklaring.

Atmos Home har jag ingen aning vad det är.

#42

Postad 13 december 2016 - 19:59

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

  • 1 255 inlägg
  • 0

Bakåtkompatibiliteten i atmos-formatet med TrueHD finns enbart för att filmer med atmos ska kunna spelas tillsammans med en receiver som inte stödjer atmos.

 

En receiver som klarar atmos kan (och bör imo) koda av atmos, med dess metadata, oavsett vilken högtalaruppsättning (5.1, 7.1, 5.1.2, 5.1.4, 7.1.2, 7.1.4 eller t o m 3.0) man har.

 

Atmos home är det som finns i hemmabioreceivers och klarar som mest 7.1.4. Vill man ha fler högtalare så gäller utrustning avsedd för biografer (ev extrem high end i framtiden).

 

Detta troligen för att processorn i receivern inte ska bli för dyr (och för varm)...



#43

Postad 13 december 2016 - 20:52

ALE77
  • ALE77
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

Bakåtkompatibiliteten i atmos-formatet med TrueHD finns enbart för att filmer med atmos ska kunna spelas tillsammans med en receiver som inte stödjer atmos.

En receiver som klarar atmos kan (och bör imo) koda av atmos, med dess metadata, oavsett vilken högtalaruppsättning (5.1, 7.1, 5.1.2, 5.1.4, 7.1.2, 7.1.4 eller t o m 3.0) man har.

Atmos home är det som finns i hemmabioreceivers och klarar som mest 7.1.4. Vill man ha fler högtalare så gäller utrustning avsedd för biografer (ev extrem high end i framtiden).

Detta troligen för att processorn i receivern inte ska bli för dyr (och för varm)...


Men i min receiver avkodas bara Atmos när jag har 7.1 Inte när jag har 5.1 !

#44

Postad 13 december 2016 - 21:14

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

  • 1 255 inlägg
  • 0

Det är vad tycker är märkligt. Är väl ett val från onkyo att göra så.

 

Har denon och det är inga problem att välja atmos om man har 5.1.

Hade så tidigare, men har nu lagt till front/rear height för att kunna nyttja atmos bättre.



#45

Postad 13 december 2016 - 21:31

ALE77
  • ALE77
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

Det är vad tycker är märkligt. Är väl ett val från onkyo att göra så.

Har denon och det är inga problem att välja atmos om man har 5.1.
Hade så tidigare, men har nu lagt till front/rear height för att kunna nyttja atmos bättre.


Ok, det finns alltså fabrikat som kör Atmos ända ner under 7.1 Då är det nog kanske helt naturligt att min Onkyo kör Atmos på mina 7 högtalare.
Trodde alla krävde x.x.2 eller x.x.4 för Atmos ljudet.

#46

Postad 13 december 2016 - 21:32

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

tror de skiljer sig mellan märke och även modell i samma märke.... hur de väljer att Atmos ska spelas eller inte beroende på högt. config

 

oavsett, borde ju inte atmos bli sämre än true hd, så spelar mindre roll då.

 

men de jag är lite kluven kring är om man sätter upp en ren 7.1 uppsättning(5.1 + surround back) och receivern spelar atmos då, hur låter det jämfört med True HD? för True HD spelar ju bak kanalerna diskret när de ljudet ska komma, vad gör Atmos då??



#47

Postad 13 december 2016 - 22:17

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

  • 1 255 inlägg
  • 0

Trodde alla krävde x.x.2 eller x.x.4 för Atmos ljudet.

Nope.

 

Då atmos är objektbaserat så fördelas ljudet ut till de högtalare som behövs för att bäst återskapa ljudet på den plats i rummet där metadata säger att det ska vara. Om saknar höjdhögtalarna kan inga objekt realiseras i höjdled. Atmosavkodaren i receivern kommer då lägga ut ljudet i övriga högtalare på ett sätt så man upplever sig vara "inne" i ljudet mer än under. Det är fortfarande atmos oavsett.

 

TrueHD-spåret som är inbakat i atmos-formatet är troligen kodat i 7.1, och då skulle jag gissa att atmos gör ett bättre jobb om man har 5.1 än om man kör TrueHD. Men skillnaden är nog inte hörbar och knappt mätbar.

 

Kort sagt: atmos kräver inga höjdhögtalare, men man får ut så extremt mycket mer ur formatet och sitt system om man har det.



#48

Postad 14 december 2016 - 17:03

ALE77
  • ALE77
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

tror de skiljer sig mellan märke och även modell i samma märke.... hur de väljer att Atmos ska spelas eller inte beroende på högt. config

oavsett, borde ju inte atmos bli sämre än true hd, så spelar mindre roll då.

men de jag är lite kluven kring är om man sätter upp en ren 7.1 uppsättning(5.1 + surround back) och receivern spelar atmos då, hur låter det jämfört med True HD? för True HD spelar ju bak kanalerna diskret när de ljudet ska komma, vad gör Atmos då??


Tror man behöver en Atmos test Blu-ray för att höra hur det låter.

#49

Postad 14 december 2016 - 17:08

ALE77
  • ALE77
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

Nope.

Då atmos är objektbaserat så fördelas ljudet ut till de högtalare som behövs för att bäst återskapa ljudet på den plats i rummet där metadata säger att det ska vara. Om saknar höjdhögtalarna kan inga objekt realiseras i höjdled. Atmosavkodaren i receivern kommer då lägga ut ljudet i övriga högtalare på ett sätt så man upplever sig vara "inne" i ljudet mer än under. Det är fortfarande atmos oavsett.

TrueHD-spåret som är inbakat i atmos-formatet är troligen kodat i 7.1, och då skulle jag gissa att atmos gör ett bättre jobb om man har 5.1 än om man kör TrueHD. Men skillnaden är nog inte hörbar och knappt mätbar.

Kort sagt: atmos kräver inga höjdhögtalare, men man får ut så extremt mycket mer ur formatet och sitt system om man har det.


Förstår jag rätt? Vi hör Atmos i 7.1 och missar egentligen bara typ regnet och helikoptrarna ovanför oss om vi inte har höjdhögtalare?

#50

Postad 14 december 2016 - 18:01

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

  • 1 255 inlägg
  • 0

Regnet och helikoptrarna finns där men fördelas ut i de andra högtalarna för att få det att låta så rätt som möjligt, men ja du missar höjdupplevelsen.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.