Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Humax PVR Digitalbox BXR-HD+2 , uppgraderad version?

724 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Humax BXR-HD+2 500GB (Digitalboxar) 1 6,7 (9) Inga priser
2 relaterade trådar

#651

Postad 12 juni 2018 - 21:02

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0

Jag har haft nätverkskabeln bortkopplad från min Humax en längre tid eftersom det alltid tog en sån tid när man skulle till inspelningarna via MEDIA-knappen. Den skulle ju jämt ut och hoja på nätet och hämta reklam för filmer man kan köpa i stället för att visa ens inspelningar.

Men idag skulle jag använda Play-tjänsten på boxen så jag kopplade tillbaka nätverkskabeln.

Men den vägrar att förstå att den är ansluten nu, när jag trycker på Play-menyn så visas ett meddelande att den inte är ansluten till Internet fast den både har en IP-adress och är kopplad till min router precis som den skall.

Syns från routern och IP-adressen stämmer.

Andra enheter kopplade via samma switch som HUMAX når Internet helt OK.

Har provat med att starta om boxen men det hjälper inte.

Humax svarar på ping precis som andra enheter på nätet.

 

Någon som har en aning om vad som kan ha gått fel?
Har Boxer stängt ner Play-tjänsten så att det är därför den tror att Internet saknas?

Eller finns det en mjukvaruuppdatering som jag missat?

 

LITE SENARE....

Jag borde kanske ha kollat med Boxer först...

De har tydligen tagit bort hela On-Demand inklusive Filmbutiken och Play-tjänsten.

Tydligen försvann det i slutet av mars i år (jag var på utlandsresa då)...


Redigerat av Bo_B, 12 juni 2018 - 21:11.


#652

Postad 17 juni 2018 - 09:05

mico01
  • mico01
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0

Jag har haft nätverkskabeln bortkopplad från min Humax en längre tid eftersom det alltid tog en sån tid när man skulle till inspelningarna via MEDIA-knappen. Den skulle ju jämt ut och hoja på nätet och hämta reklam för filmer man kan köpa i stället för att visa ens inspelningar.
Men idag skulle jag använda Play-tjänsten på boxen så jag kopplade tillbaka nätverkskabeln.
Men den vägrar att förstå att den är ansluten nu, när jag trycker på Play-menyn så visas ett meddelande att den inte är ansluten till Internet fast den både har en IP-adress och är kopplad till min router precis som den skall.
Syns från routern och IP-adressen stämmer.
Andra enheter kopplade via samma switch som HUMAX når Internet helt OK.
Har provat med att starta om boxen men det hjälper inte.
Humax svarar på ping precis som andra enheter på nätet.
 
Någon som har en aning om vad som kan ha gått fel?
Har Boxer stängt ner Play-tjänsten så att det är därför den tror att Internet saknas?
Eller finns det en mjukvaruuppdatering som jag missat?
 
LITE SENARE....
Jag borde kanske ha kollat med Boxer först...
De har tydligen tagit bort hela On-Demand inklusive Filmbutiken och Play-tjänsten.
Tydligen försvann det i slutet av mars i år (jag var på utlandsresa då)...


Fick i veckan ett mejl från Boxer med erbjudande om att ”låna” deras nya tv hub som har on-demand och dedikerade knappar på fjärren för svtplay, tv4play och netflix.
https://www.boxer.se...ra/boxer-tv-hub

#653

Postad 17 juni 2018 - 09:47

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0

Inte direkt jämförbart eftersom den inte kan spela in.

 

Jag använder min HUMAX inspelningsfunktion hela tiden för att inte bara se programmen direkt utan när jag vill.

De flesta kanalerna saknar playfunktion så det funkar bara med en PVR ("inspelningsbar" box).

Ofta spelas det in 3-5 program samtidigt, vilket går utmärkt med HUMAX-boxen



#654

Postad 27 september 2018 - 12:02

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Fick i veckan ett mejl från Boxer med erbjudande om att ”låna” deras nya tv hub som har on-demand och dedikerade knappar på fjärren för svtplay, tv4play och netflix.
https://www.boxer.se...ra/boxer-tv-hub

Lite sent svar, men hoppar in här då jag har fajtats med Boxer om detta sedan juni då jag flyttade till en hyresvärd med Boxer-avtal.

Uppdateringen av boxar som kom i våras tog bort Play och Ondemand på alla inspelningsbara boxar och detta är nu exklusivt för Smartboxen (som suger ur buggsynpunkt) och Hubben (som man bara kan "hyra" om man låser sig till ett nytt abb). HDD-inspelning är tydligen på utgång hos Boxer och de vill att vi ska använda Play-tjänster istället.

Men detta brister då det dels inte finns alla avsnitt av alla serier i alla de olika Playt-tjänsterna, samt att, ännu värre, Boxer har inte ens avtal med alla kanaler om att inkludera deras Play-tjänster i Boxer Play.

Boxer har inga lösningar och verkar nu leva i någon övergångsfas och hoppet står endast till att ComHem nu ska gå in och styra upp röran.


Redigerat av agpath, 27 september 2018 - 12:02.


#655

Postad 20 december 2019 - 20:44

thomas68
  • thomas68
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0

Just fått problem med en av våra Humax-boxar. Den klagar på "lagringsbegränsning" och jag hittar ingen orsak eller inställning. Har startat om, nollställt och formatterat hårddisken. Inget verkar hjälpa i längden. Det går att titta, det går att spela in en del, men efter ett tag går det inte längre. Då går det inte heller att ta bort inspelade saker, utan det enda som går är att titta på inspelat. Det verkar som det händer kring 60GB inspelat (på 500GB disk). Nästa steg blir att leta reda på en annan hårddisk och prova med ett byte.

 

Eller har nån annan råkat ut för samma sak?

 

Har även en av de nya Streaminglådorna från Boxer, men den är inte direkt intuitiv... Vi trivs därför bättre med Humax-boxarna. :)



#656

Postad 20 december 2019 - 21:19

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0

Jag har bevakning på Humax-boxar på Tradera och för ett tag sedan var denna Humax BXR+2 med 1000GB disk ute.

Säljaren beskrev att han bytt ut disken på ett flertal såna här boxar utan problem.

Jag vet inte varför han bytte men kanske att det var för att han fått problem som dina...

Men som han skriver är det inte alla som tar 1TB-drivar...


Redigerat av Bo_B, 20 december 2019 - 21:20.


#657

Postad 21 december 2019 - 08:03

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
2500kr :o

Jag som nästan hade tänkt ge bort min gamla....

#658

Postad 21 december 2019 - 08:42

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0

Under november och december (fram till för nån vecka sedan) kom det ut sammanlagt 10-12 såna här boxar på Tradera.

De gick i allmänhet för priser mellan 2000 och 2600. En avvikelse var en som deklarerades som ny och oanvänd som gick för över 4000.

Men nu har strömmen sinat, endast en BXR HD+/SE finns ute. Det är modellen innan och den har annorlunda och långsammare firmware. Antagligen samma hårdvara dock.



#659

Postad 26 december 2019 - 17:30

thomas68
  • thomas68
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0

Har en på 500GB liggandes hemma, men den är inte helt tom. 1TB vet jag inte om vi ändå inte har användning för så iom att jag inte har nån liggandes så ska man mao inte chansa å köpa en ny.

 

Har både en HD+ och en HD2+ och märker inte direkt nån skillnad i prestanda. Jag trivs bäst med HD+ med blå menyer, HD2+ med gröna menyer försöker koppla upp sig på nätet (och play) trots att det inte används så om den nya(re) är lite snabbare hårvarumässigt tycker jag detta drar ned prestandan till samma nivå som HD+.

 

HD2+'en totalhavererade strax innan garantin gick ut och fick då en ny. Nu är det dock andra problem. Bara att rensa extradisken från datorn och sätta in den nån dag. Det var ändå rätt lättmekat. :)


Redigerat av thomas68, 26 december 2019 - 17:31.


#660

Postad 26 december 2019 - 18:16

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0

När det gäller skillnaden mellan HD+ och HD+2 så har jag haft HD+2 sedan 2014 och nu i höst har jag tittat efter en backup-apparat (på Tradera). Har bara lyckats köpa en HD+ eftersom de HD+2 som varit ute medan jag letat har slutat på för högt pris. Den används bara med min extra-TV nu.

 

Hur som helst kan jag jämföra dem lite grann:

1) Menyer och liknande är olika men fungerande i båda. Dock får man upp inspelnings-listan mycket fortare med HD+ än med HD+2

 

2) Man kan organisera sina inspelningar med mappar på HD+ men inte på HD+2 (stort minus med HD+2)

 

3) Det går hemskt långsamt att radera inspelningar med HD+! Detta gör att jag knappt kan tänka mig att använda den (stort minus med HD+).

 

4) Nätverksanslutning har ingen funktion i HD+2! Boxer blockerade allt vettigt när den presenterades, eftersom nätet skulle användas exklusivt till deras filmbutik, som numera har upphört. Men denna funktion gjorde också att visning av Media-menyn orsakade hämtning av allehanda reklam från Boxer.

Jag har nu dragit ur nätverks-sladden för då blir man av med reklam-longörerna vid start av media-listningen.

 

5) USB är oanvändbar i HD+2 men i HD+ så kan man spela upp videor via boxen om de ligger på USB-drive. Men eftersom de flesta nya TV-apparater har denna funktion i alla fall så är det inget jag använder, men har velat ha tidigare.

 

6) Det går INTE att spara gjorda inspelningar på extern media varken med nätverks-share eller USB. Hade hoppats att det skulle funka på HD+, men det gör det inte på någon av modellerna.

 

Ang hårddisk så var det en på Tradera som sålde en HD+2 med 1000 GB disk som han hade satt in. I annonsen hävdade han:

A -  Man kan inte använda vilken sorts disk som helst, han hade köpt samma fabrikat/typ som original.

B -  Alla boxar tar disk med 500 GB, men vissa tar större också det beror på boxens ålder.


Redigerat av Bo_B, 27 december 2019 - 14:48.


#661

Postad 28 december 2019 - 22:32

thomas68
  • thomas68
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0

Nån bjuder just nu 1830sek för en HD+ på Tradera. Galet!!! Jag gav 1990 för min för ca 10 år sen och 990 för nästa HD2+ några år senare i samband med förlängninga av avtal med Boxer. Köpte nyss en HD2+ till stugan för 500 vilket känns rimligt för så gammal elektronik.

 

Det satt en Seagate Pipeline HD .2 disk i min HD2+ som strular. Från 01/2013. Får se hur det går att stoppa i något annat... Återkommer!



#662

Postad 28 december 2019 - 23:30

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0

Jag köpte en HD+ i november för 1400 på Tradera att ha som reserv.

Och för att kolla hur en box utan Boxers blockering av nätverk och USB fungerar.

Tyvärr var det inte som jag hoppats på men som PVR fungerar den ju i alla fall.

Så en backup är den tills jag hittar en HD+2 som inte drar iväg prismässigt.

Det finns en annan HD+ ute också nu och den ligger på 521 kr för närvarande.

Men på Tradera händer det mesta den sista halvminuten innan auktionen slutar...

 

De här apparaterna går ju inte att köpa i handeln längre och inte heller via Boxer. :angry:



#663

Postad 29 december 2019 - 20:33

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0

Nån bjuder just nu 1830sek för en HD+ på Tradera. Galet!!! Jag gav 1990 för min för ca 10 år sen och 990 för nästa HD2+ några år senare i samband med förlängning av avtal med Boxer. Köpte nyss en HD2+ till stugan för 500 vilket känns rimligt för så gammal elektronik.

 

Det satt en Seagate Pipeline HD .2 disk i min HD2+ som strular. Från 01/2013. Får se hur det går att stoppa i något annat... Återkommer!

Nu har den box du skrev om sålts för 2860! Inte klokt!

Före jul gick typiska HD+ för max uppåt 1500 och HD+2 för 2200-2500.

Och idag har den andra HD+ som kom ut härom dagen rusat upp till 2850 fast auktionen inte slutar förrän den 5 januari. Galet i kvadrat!

 

Vad har hänt? Har dessa köpare fått riklig tilldelning av Jultomten?

 

Och jag som är ute efter en HD+2 att ha som backup. Verkar inte funka med de priser, som ges på Tradera nu.

 



#664

Postad 11 januari 2020 - 12:43

thomas68
  • thomas68
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
Bytte mot den enda extradisken jag hade. En Seagate Barracuda 500GB. Installation och uppstart gick bra. Disken har formaterats till samma storlekar som på den gamla (1+10+465). Det går utmärkt att pausa, spela in. MEN: jag får inte längre upp listan över inspelat material!
Googlar man så kan man läsa att det inte funkar med alla varianter och storlekar av diskar, framförallt med den gamla firmware vi har. Andra marknader verkar fått uppdateringar medan Boxer struntat i det.
Ska försöka formatera och felsöka den gamla disken, annars kanske det är värt att skaffa en 1TB Pipeline som just nu kostar 764Sek på CDon.

#665

Postad 11 januari 2020 - 18:09

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 1

När det gäller firmware så fick jag en uppdatering från supporten som skulle sättas på en USB-sticka och sitta i USB-uttaget på fronten när man startar boxen. Detta var 2014 när de hade gjort något som fick boxen att inte uppdatera korrekt från luften.

Jag kan maila den till dig om du vill, skicka din mailadress som PM i så fall.

Jag är inte hemma nu så jag kan inte säga vad jag har för firmware just nu men den jag fick via USB från supporten funkade att få min box i ordning. Men man riskerar att tappa sina existerande inställningar under uppdateringen så det gäller att biblioteket inte är så stort ännu...



#666

Postad 10 april 2020 - 18:42

Mongroovy
  • Mongroovy
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0

Jag är också intresserad av att ersätta min originaldisk och passa på att uppgradera till 1TB.

 

Vilken mjukvaruversion är den som man behöver installera från usb? Den jag har nu heter SETVAB 0.03.80.


Ska försöka formatera och felsöka den gamla disken, annars kanske det är värt att skaffa en 1TB Pipeline som just nu kostar 764Sek på CDon.

 

Hur gick det för dig? Lyckades du få den nya disken att fungera?



#667

Postad 24 juli 2020 - 21:13

krej
  • krej
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Jahapp, verkar som om min box börjar dö...  :wacko: . Började med sporadiskt med svart bild och "Ingen signal eller kodad". Senare kan den inte visa kanalerna alls. Kortläsaren funkar för jag kan se menyerna om kryptoinfo och kortinfo med kortet i. Har fabriksåterställt några gånger, och har alltså inga sparade kanaler nu. Signalinfon säger att Styrka är 90% och Kvalitet 100%, så signalen kommer fram och är rätt (både kort och antenn funkar i en gammal SD-box). Vid en kanalsökning så stannar den på rätt kanalnummer för mux'arna i Skåne, så signalen kommer in i boxen. 

 

Verkar alltså som om den inte lyckas visa/avkoda bilden längre. 

 

Känns detta problem igen? Går det att fixa? 



#668

Postad 25 juli 2020 - 16:22

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0

Antagligen reparerbart via servicefirma, men jag gissar att service är dyrare än att köpa en begagnad på Tradera.

Där går de för uppåt 3000, men vanligare är 1500-2000.

 

UPPDATERING

Idag 2020-07-26 gick det två boxar på Tradera-auktioner för under 2000.


Redigerat av Bo_B, 26 juli 2020 - 21:41.


#669

Postad 26 juli 2020 - 21:08

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Känns detta problem igen? Går det att fixa? 

Lagning av den diskuterades nyligen i https://www.minhembi...howtopic=339851



#670

Postad 29 juli 2020 - 10:45

krej
  • krej
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Antagligen reparerbart via servicefirma, men jag gissar att service är dyrare än att köpa en begagnad på Tradera.

Där går de för uppåt 3000, men vanligare är 1500-2000.

 

UPPDATERING

Idag 2020-07-26 gick det två boxar på Tradera-auktioner för under 2000.

 

Tack för tips. Sökte lite efter service-firmor men hittar bara allmänna elektronikreparationsfirmor. 

 

Nackdelen med att köpa begagnat är att även den nyköpta kan gå sönder med samma fel inom en vecka, så jag betalar gärna lite mer för reparation i det fallet. 


Lagning av den diskuterades nyligen i https://www.minhembi...howtopic=339851

 

Tack för tips! Jag skriver vidare i den diskussionen. 



#671

Postad 13 oktober 2020 - 15:25

mico01
  • mico01
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0

Nu har min box BXR-HD+2 från Boxer tyvärr börjat bete sig som nedanstående, får regelbundet "Ingen signal" för att några minuter senare ha perfekt bild. Humax är helt klart den bästa box jag haft och vill helst slippa byta till Boxers TV Hub. Alternativet är förstås att skaffa en TV-modul då vi inte använder inspelningsfunktionen så ofta numera.

Vad har ni för erfarenhet av Boxers TV Hub?

 

Jahapp, verkar som om min box börjar dö...  :wacko: . Började med sporadiskt med svart bild och "Ingen signal eller kodad". Senare kan den inte visa kanalerna alls. Kortläsaren funkar för jag kan se menyerna om kryptoinfo och kortinfo med kortet i. Har fabriksåterställt några gånger, och har alltså inga sparade kanaler nu. Signalinfon säger att Styrka är 90% och Kvalitet 100%, så signalen kommer fram och är rätt (både kort och antenn funkar i en gammal SD-box). Vid en kanalsökning så stannar den på rätt kanalnummer för mux'arna i Skåne, så signalen kommer in i boxen. 

 

Verkar alltså som om den inte lyckas visa/avkoda bilden längre. 

 

Känns detta problem igen? Går det att fixa? 



#672

Postad 13 oktober 2020 - 15:37

Unregistered6b959977
  • Unregistered6b959977
  • Användare

  • 241 inlägg
  • 0
Jag tycker hubben är kanon förutom problem med blinkande skärmen på ena tvn. Är förmodligen inte hubbens fel.

#673

Postad 13 oktober 2020 - 15:46

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0

Nu har min box BXR-HD+2 från Boxer tyvärr börjat bete sig som nedanstående, får regelbundet "Ingen signal" för att några minuter senare ha perfekt bild. Humax är helt klart den bästa box jag haft och vill helst slippa byta till Boxers TV Hub. Alternativet är förstås att skaffa en TV-modul då vi inte använder inspelningsfunktionen så ofta numera.

Vad har ni för erfarenhet av Boxers TV Hub?

Du kan göra som jag gjort, spana på Tradera efter en extra-box...

Det säljs ett par i veckan där och är man tålmodig får man en för 1500. Alternativt fortare strax över 2000.

Jag har 3 st nu varav en i reserv.
Men se upp så att auktionen visar bild på apparatskylten med bevis på att det är rätt modell, annars kan du köpa föregångaren av misstag.

Jag köpte en sån för att testa om USB-funktionerna fanns där men det funkade bara lite grann så jag sålde den igen. Den var hysteriskt långsam vid alla filhanteringsfunktioner tex.

 

Och den här "hubben" är väl en variant på Internet-TV och då funkar ju SVT-Play på en smart-TV OK i alla fall. Går väl inte att spela in heller på dem antar jag. Inget att ha ifall man inte har fiber både hemma och i sommarstugan, vilket vi inte har.

Antenn funkar alltid och utan probem.


Redigerat av Bo_B, 13 oktober 2020 - 15:48.


#674

Postad 13 oktober 2020 - 16:02

JLiljegren
  • JLiljegren
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Vi har ett annonsforum.


Redigerat av frollic, 13 oktober 2020 - 16:13.


#675

Postad 14 oktober 2020 - 08:14

mico01
  • mico01
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0

 

Och den här "hubben" är väl en variant på Internet-TV och då funkar ju SVT-Play på en smart-TV OK i alla fall. Går väl inte att spela in heller på dem antar jag. Inget att ha ifall man inte har fiber både hemma och i sommarstugan, vilket vi inte har.

Antenn funkar alltid och utan probem.

 

Föredrar också att ta emot signalen via antenn för att slippa strul, enligt Boxers hemsida kan man välja att ta emot signalen via vanlig antenn på hubben men hubben kräver att den även ansluts via bredbandet.
Finns tyvärr ingen inspelningsmöjlighet på hubben just nu men finns planer på det framöver.

Största nackdelen för mig är att fjärren saknar sifferknappar och dessutom går via bluetooth, kan därmed inte styra den med min Logitech Harmony.

Igår funkade min Humax utan problem, får hoppas att det fortsätter så  :)

 



#676

Postad 14 oktober 2020 - 11:19

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0

Nu har min box BXR-HD+2 från Boxer tyvärr börjat bete sig som nedanstående, får regelbundet "Ingen signal" för att några minuter senare ha perfekt bild. Humax är helt klart den bästa box jag haft och vill helst slippa byta till Boxers TV Hub. Alternativet är förstås att skaffa en TV-modul då vi inte använder inspelningsfunktionen så ofta numera.

Vad har ni för erfarenhet av Boxers TV Hub?

Jag glömde dela med mig av en upptäckt jag gjorde för ett par år sedan...

 

Helt plötsligt började boxen ibland visa rutor eller "ingen signal" när vi tittade på HD-kanaler.

I inspelningar slutar inspelningen helt och tas sedan upp igen ett antal minuter senare, syns som ett tidshopp vid uppspelning.

 

Jag kollade allt möjligt utan att få ordning på detta, det hände kanske 2-3 gånger i veckan.

Men när det var så här så lagades det ALLTID om jag slog av strömmen (på knappen där bak) och sedan satte på den igen. Då var HD tillbaka och signalstyrkan 100% liksom kvaliteten.

 

Efter ett tag blev jag trött på detta och kopplade in en timer i serie med strömsladden och ställde den på att stänga av kl 04:00 och sen sätta på igen 04:01, dvs 1 minuts strömavbrott.

Sen dess har detta problem inte visat sig igen!

 

Det måste vara något problem med mjukvaran som hanterar HD-signalerna, som åstadkommer detta, och en omstart lagar problemet, vad det nu är.



#677

Postad 18 november 2020 - 11:35

mico01
  • mico01
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0

Nu har boxen slutat fungera på de flesta kanaler och tyvärr hjälper det inte att bryta strömmen till boxen för att få igång HD-kanalerna. Märkligt nog är det inte bara HD-kanaler som får "Ingen signal". När man tittar på signalinfo för t.ex SVT1HD är det bra signalstyrka men 0 i signalkvalitet.
 

I dagsläget kommer jag lösa problemet genom att sätta in programkortet i TVn med CA-modul. Går att lösa inspelning genom att sätta i ett USB-minne i TVn men kommer sakna möjlighet att spela in flera program samtidigt. 

 

Vågar inte köpa en begagnad box för 1500-2000kr då problemet med "ingen signal" troligtvis kommer igen förr eller senare.

 

Som alternativ har de hos Comhem numera en inspelningstjänst "Rec", låter bra men tycker det är synd att man inte kan köpa box+rec utan det krävs abonnemang för båda. 

 

 

Jag glömde dela med mig av en upptäckt jag gjorde för ett par år sedan...

 

Helt plötsligt började boxen ibland visa rutor eller "ingen signal" när vi tittade på HD-kanaler.

I inspelningar slutar inspelningen helt och tas sedan upp igen ett antal minuter senare, syns som ett tidshopp vid uppspelning.

 

Jag kollade allt möjligt utan att få ordning på detta, det hände kanske 2-3 gånger i veckan.

Men när det var så här så lagades det ALLTID om jag slog av strömmen (på knappen där bak) och sedan satte på den igen. Då var HD tillbaka och signalstyrkan 100% liksom kvaliteten.

 

Efter ett tag blev jag trött på detta och kopplade in en timer i serie med strömsladden och ställde den på att stänga av kl 04:00 och sen sätta på igen 04:01, dvs 1 minuts strömavbrott.

Sen dess har detta problem inte visat sig igen!

 

Det måste vara något problem med mjukvaran som hanterar HD-signalerna, som åstadkommer detta, och en omstart lagar problemet, vad det nu är.



#678

Postad 18 november 2020 - 21:22

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0

Nu har boxen slutat fungera på de flesta kanaler och tyvärr hjälper det inte att bryta strömmen till boxen för att få igång HD-kanalerna. Märkligt nog är det inte bara HD-kanaler som får "Ingen signal". När man tittar på signalinfo för t.ex SVT1HD är det bra signalstyrka men 0 i signalkvalitet.
 

I dagsläget kommer jag lösa problemet genom att sätta in programkortet i TVn med CA-modul. Går att lösa inspelning genom att sätta i ett USB-minne i TVn men kommer sakna möjlighet att spela in flera program samtidigt. 

 

Vågar inte köpa en begagnad box för 1500-2000kr då problemet med "ingen signal" troligtvis kommer igen förr eller senare.

 

Som alternativ har de hos Comhem numera en inspelningstjänst "Rec", låter bra men tycker det är synd att man inte kan köpa box+rec utan det krävs abonnemang för båda. 

I mitt fall så uppträder problemet bara på HD-kanaler så om man byter till SD så brukar det funka.

Dessutom kan det vara beroende på signalmiljön för när vi är ute i stugan i Roslagen 3 månader på sommaren så händer det aldrig. Men hemma i Järfälla har jag fått stoppa in den här nattliga strömcyklingen med timer för att få det stabilare.

Vi tar med vår huvud-box när vi flyttar till landet på sommaren.

 

När det gäller att köpa Humax-box på Tradera så tycker jag nog det kan vara värt ett pris runt 1500-1800 i alla fall.

Jag har köpt 2 boxar på detta sätt, en som används med vår extra-TV men utan Boxerkort och en som ligger som backup ifall någon av de andra skulle kola....

 

Alternativen till TV via luften (och då med Humax-box) lockar inte.

Och att köra via fiber funkar inte på landet förstås för där finns bara mobildata...


Redigerat av Bo_B, 18 november 2020 - 21:23.


#679

Postad 03 december 2020 - 12:52

mico01
  • mico01
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0

Testade att göra en ny kanalsökning och har sedan dess inte haft några problem med "ingen signal".
Beställde nyligen TV från comhem med deras hub (likadan som Boxer) men funderar på att utnyttja ångerrätten nu när allt fungerar som det ska.
Saknar dock HD-kvalitet på flera kanaler. T.ex TV6 och 7:an via marksänd TV är väldigt grynig på min 46-tummare.



#680

Postad 03 december 2020 - 13:46

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0

Jag har haft jätteproblem med HD på sista tiden i Järfälla väster om Stockholm relativt långt från Nackasändaren.

Ingen signal och rutor i bilden närapå jämt.

SD funkar däremot.

På landet ute vid Furusund i Norrtäljetrakten funkar det utmärkt hela tiden med HD också, fast det är betydligt längre från Nackasändaren därute (55 km mot 26 km).

Jag har märkt att det är väderberoende i Järfälla men inte på landet, med regn så blir det oftare dålig bild.

Signalen till Järfälla passerar hela centrala Stockholm och där finns det otroligt mycket mobiltorn som sänder på närliggande frekvenser så det kan ju vara sämre signalmiljö den vägen, förutom vädret...

 

Inte så lätt detta och jag måste ju ha en lösning som funkar både på landet och hemma (där vi har fiber). Så Internet-TV är inte aktuellt.



#681

Postad 03 december 2020 - 14:05

mico01
  • mico01
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0

Har du testat göra en ny kanalsökning?, förstår inte varför mina problem upphörde i och med detta men något ändrades och jag blev nöjd.  :) 
 

Jag har haft jätteproblem med HD på sista tiden i Järfälla väster om Stockholm relativt långt från Nackasändaren.

Ingen signal och rutor i bilden närapå jämt.

SD funkar däremot.

På landet ute vid Furusund i Norrtäljetrakten funkar det utmärkt hela tiden med HD också, fast det är betydligt längre från Nackasändaren därute (55 km mot 26 km).

Jag har märkt att det är väderberoende i Järfälla men inte på landet, med regn så blir det oftare dålig bild.

Signalen till Järfälla passerar hela centrala Stockholm och där finns det otroligt mycket mobiltorn som sänder på närliggande frekvenser så det kan ju vara sämre signalmiljö den vägen, förutom vädret...

 

Inte så lätt detta och jag måste ju ha en lösning som funkar både på landet och hemma (där vi har fiber). Så Internet-TV är inte aktuellt.



#682

Postad 03 december 2020 - 14:24

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0

Jag gjorde kanalsökning för ett tag sedan när de ändrat på div kanaler, men kommer inte ihåg när.

Det är en stor operation eftersom vi har en hel massa inspelningstimers och dessutom flera kanallistor med de kanaler vi vill komma åt organiserade på "vårt" sätt, så det är inget jag gärna ger mig på.

Men jag kanske skulle prova på sekundärboxen (samma Humax-sort men utan Boxerkort).

 

EDIT:

Nähä! Den visar sig ha en massa inspelningstimers (serievarianten) som en annan i hushållet lagt in... Och dessa försvinner när man gör kanalsökning...

 

EDIT2:

Nu har jag kunnat göra kanalsökningen och då visade det sig att de existerande serie-timrarna finns kvar, fast de blev inaktiverade. Det var bara att aktivera efteråt.

Däremot fick jag bygga om favoritlistan och då lade jag in både SVT och SVT-HD så att det går enkelt att välja vilken man skall använda eller byta ifall HD går i rut-läge.

Denna box är utan abonnemang så det är bara SVT som kan ses i både SD och HD.


Redigerat av Bo_B, 03 december 2020 - 18:03.


#683

Postad 03 december 2020 - 14:52

mico01
  • mico01
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0

Tvekade också länge innan jag gjorde kanalsökning av samma anledning. Har blivit färre inspelningar senaste året men varje gång man måste genomlida 7-8 minuters reklam på TV4 påminns man hur bra det är med inspelningsbar box.



#684

Postad 03 december 2020 - 18:04

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0

Tvekade också länge innan jag gjorde kanalsökning av samma anledning. Har blivit färre inspelningar senaste året men varje gång man måste genomlida 7-8 minuters reklam på TV4 påminns man hur bra det är med inspelningsbar box.

Vi tittar ALDRIG direkt på program från betalkanaler! Alltid via inspelning så vi kan hoppa förbi reklamen....



#685

Postad 04 december 2020 - 18:02

Avicii
  • Avicii
  • Beroende

  • 1 167 inlägg
  • 0

Jag har också börjat få "ingen signal" för HD-kanaler, men jag hade både SVT1 och SVT2 och kunde spela in.

Gjorde en kanalsökning och efter det är de borta. Gjorde sen en fabriksåterställning och ny kanalsökning, men inga HD kanaler hittas. Jag bor i Stockholm och har nästan fri sikt till Nacka sändaren.

Är det kört för att få tillbaka HD kanalerna?

Är det någon förändring från Nacka masten var HD kanalerna ligger?

 

Allt har funkat utan problem sedan 2012 då jag köpte Humax BXR-HD+2 boxen.



#686

Postad 04 december 2020 - 18:48

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0

Vi har gått över till att spela in från SD och HD samtidigt så att det går att se på sedan även om det blir dålig mottagning...

Tex har vi satt serieinspelningarna av sport på det sättet (från SVT iaf).

 

Inte så kul när det gäller sport och resultatvisning eftersom det blir suddigare då.

 

Jag har också utfört en ny kanalsökning på vår sekundärbox, men inte kunnat kolla ifall den blev bättre på HD ännu. HD fungerar för det mesta utom när det är regnigt väder.

 

Som jag skrev ovan så försvinner inte serieinspelnings-timers vid kanalsökning, de blir bara avaktiverade och kan aktiveras igen efteråt.


Redigerat av Bo_B, 04 december 2020 - 18:48.


#687

Postad 05 december 2020 - 12:12

Avicii
  • Avicii
  • Beroende

  • 1 167 inlägg
  • 0

Kan DVB-T2 tunern ha lagt av? Vid en automatisk kanalsökning hittar den inga kanaler och inte heller vid manuell sökning?



#688

Postad 05 december 2020 - 17:54

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0

Så blev det inte för mig...

Den hittade allt, få se om rutorna på HD är kvar nu bara (har inte tittat så mycket på den boxen ännu).

 

Men påminner mig om hur mina Topfield boxar dog för 7 år sedan. De hade också 2 mottagare men bara SD förstås.

Där blev det så att en av de två mottagarna dog så man kunde inte längre spela in på en kanal medan man tittade på en kanal på en annan MUX.

Då köpte jag ersättningsbox på Tradera och flyttade hårddisken så att jag kunde fortsätta ett tag till.

Men sen blev det ju systemändringar (HD-kanaler och ändrad kodning mm) som inte Topfield klarade av så jag bytte till HUMAX.

Har köpt en 3:e HUMAX-box på Tradera att ha som reserv ifall samma som hände förut skulle inträffa...


Redigerat av Bo_B, 05 december 2020 - 17:54.


#689

Postad 07 december 2020 - 14:58

Avicii
  • Avicii
  • Beroende

  • 1 167 inlägg
  • 0

Ser att det finns några boxar till salu på nätet.

Finns det 2 versioner av boxen? De som finns till salu har en Mac-adress och senare uppdateringsdatum (4 dec 2015) än min box, som har uppdateringsdatum juli 2012 och jag ser ingen Mac-adress på min.



#690

Postad 07 december 2020 - 15:17

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0

Det finns flera varianter med lite olika namn och funktioner.

Den här tråden handlar om den senaste för svenska marknaden:

Humax BXR-HD+2

Denna såldes som en "On Demand"-box där man skulle kunna hyra film via Internet och likaså komma åt några Play-tjänster för gamla program man missat.

Det här fungerade inget vidare och för några år sedan lade de ner själva tjänsten på nätet.

 

Föregångaren till denna var:

Humax BXR-HD+

Även denna hade en hårddisk och ser utvändigt precis likadan ut (man får kolla apparatskylten baktill för att se skillnaden). Funktionellt sett var denna i vissa avseenden bättre än HD+2, bl.a. kan man koppla in en USB-disk med videor till den och sedan spela upp dem på sin TV via boxen. Men nuförtiden har ju Smart-TV direktstöd för video på USB-disk så det är ju ingen direkt fördel.

Och man kan INTE kopiera över inspelningar från boxen till USB-disken, det har Boxer blockerat!

 

En sak som verkligen skiljer är att HD+ är förskräckligt långsam när det gäller hantering av inspelade program! Enda fördelen den har är att man kan organisera sina inspelningar i mappar som man kan namnge själv, det går inte med HD+2. Men om man vill radera ett antal programinspelningar så får man vänta många minuter innan den är klar. Otroligt irriterande! Mm i samma stil.

 

HD+2 skall det vara, den har sina egna egenheter men är i vart fall den bättre av de två.

 

När det gäller uppdateringsdatum så handlar det om "firmware" i boxen som man uppdaterar via "luften". Det går alltså via antennen.

Men det är inte säkert att det ligger kvar fortfarande ifall man missat att uppdatera sin box.

Jag har en USB-variant av firmwareuppdateringen som jag fick från service för många år sedan, men jag vet inte ifall den fortfarande funkar.



#691

Postad 07 december 2020 - 16:42

Avicii
  • Avicii
  • Beroende

  • 1 167 inlägg
  • 0

Det är Humax BXR-HD+2 jag har och som nu också finns begagnad på nätet, men med de skillnader jag tidigare skrev.

Finns alltså 2 varianter av BXR-HD+2

 

Jag hade också tidigare föregångaren Humax BXR-HD+

 

"Jag har en USB-variant av firmwareuppdateringen som jag fick från service för många år sedan, men jag vet inte ifall den fortfarande funkar."

 

Har du kvar uppdateringen och skicka en kopia i ett PM, eller maila?

Vill gärna testa och se om det löser problemet i min box.


Redigerat av Avicii, 07 december 2020 - 17:03.


#692

Postad 07 december 2020 - 17:15

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0

I så fall så handlar det om boxar som är uppdaterade och de som inte är det fast av samma typ.

 

Jag har haft min sen 2014 och vid något tillfälle skulle de göra en större ändring och jag fick en USB-sticka med firmware på och jag skulle starta om boxen med den i USB-uttaget. Då uppgraderades firmware så att det sedan gick att fortsätta med uppgraderingar via luften.

Fast det har inte kommit så många alls...

Min är med f/w från 2015-12-04, som antagligen är sista versionen.

 

Här är mina anteckningar från när jag fick den här uppgraderingen på USB:

Denna fil är ny firmware som kom från Servicon på USB-minne.

Efter uppdateringen så ser det ut så här:
Modell BXR-HD+2
Mjukvaruvers. SETVAB 0.03.30
Loader ver 1.00
System ID 80B0.F00
Uppdateringsdatum 17 Feb 2014
Micom vers. 12.1
Användargränssnittsver. HSUI 1.00.02

Så har man en äldre box med tidigare f/w så kanske denna USB-uppgradering kan funka för att få den lite modernare i alla fall.
 



#693

Postad 07 december 2020 - 17:45

Avicii
  • Avicii
  • Beroende

  • 1 167 inlägg
  • 0

Då har du samma uppdatering som de boxar som finns på nätet.

 

Har du kvar firmwaren på fil?



#694

Postad 07 december 2020 - 18:44

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 1

Ja det har jag.

Jag har också lagt upp den här tidigare, men jag kan göra det igen.

 

Lite senare..

 

Fast hur jag än provar så verkar den inte fastna här....

Så jag fick lägga zipfilen på nätet...

Ladda ner och zippa upp till en tom USB-sticka (filen är på 25 MB) och sätt in den i din Humax och slå på strömmen på den.

 

Jag har gjort detta själv förut men jag vet inte hur det funkar på en annan Humax-box.

Prova på egen risk...


Redigerat av Bo_B, 08 december 2020 - 00:30.


#695

Postad 07 december 2020 - 19:42

Avicii
  • Avicii
  • Beroende

  • 1 167 inlägg
  • 0

Ja det har jag.

Jag har också lagt upp den här tidigare, men jag kan göra det igen.

 

Lite senare..

 

Fast hur jag än provar så verkar den inte fastna här....

Så jag fick lägga zipfilen på nätet...

Ladda ner och zippa upp till en tom USB-sticka (filen är på 25 MB) och sätt in den i din Humax och slå på strömmen på den.

 

Jag har gjort detta själv förut men jag vet inte hur det funkar på en annan Humax-box.

Prova på egen risk...

Tack!  :)

 

Jag ska testa i morgon.



#696

Postad 07 december 2020 - 21:42

Avicii
  • Avicii
  • Beroende

  • 1 167 inlägg
  • 0

Det blev ett test nu.

Då jag zippade upp din fil blev det en enda fil, som är 22338 kB stor:

bxr_hd_plus2_upgrade.hdf

 

Borde det inte vara något mer?

 

Med den filen på en tom USB-sticka i boxen och sedan slå på strömmen händer inget. Ingen uppdatering startar.

 

Kan du testa och zippa upp den fil du har och se om det blir samma?



#697

Postad 07 december 2020 - 22:36

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0

hdf-filen är den som innehåller själva mjukvaran till boxen.

Jag lade in den i en zip för att inga data skulle försvinna vid överföringen.

 

Nu är det mer än 6 år sedan jag gjorde detta och jag hittar inga anteckningar någonstans angående hur installationen skulle gå till...

Och tyvärr hittar jag heller ingen mejl-korrespondens i detta ärende när jag letar i April 2014.

 

Det jag tycker mig komma ihåg var att filen skulle läggas på ett USB-minne som sedan skulle sitta i fronten när man slår på strömmen baktill. Men det kan ju också ha varit USB-porten på baksidan som minnet skulle sitta i, kommer inte ihåg...

 

Meningen är att boxen skall känna igen att det ligger en sån här fil där när den startar och i så fall ladda mjukvaran. Jag tror att det var lite interaktion med mig via fjärrkontrollen då.

Men som sagt var så var det länge sedan och jag har aldrig behövt göra om det igen såklart.

 

Jag köpte en box till idag på Tradera och ifall den har en äldre f/w när den kommer så kanske jag också behöver försöka mig på detta...



#698

Postad 07 december 2020 - 23:06

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 1

Nu har jag letat efter informationen i mina pärmar och då hittade jag det pappersbrev, som jag fick och dessutom USB-minnet, som bifogades...

Och det innehöll samma som jag laddade upp.

Jag hittade också en instruktion som jag scannat in till PDF nu. Det var mer komplicerat än jag kom ihåg (såklart)...

 

Nu har jag uppdaterat zipfilen på nätet med beskrivning så ifall du laddar ner den på nytt får du tag i detta.

 

Dessutom har jag låtit min Humax kolla efter uppdatering av mjukvaran men den hittade (såklart) ingenting. Troligen har de alldeles slutat supporta denna box.


Redigerat av Bo_B, 08 december 2020 - 00:32.


#699

Postad 08 december 2020 - 10:47

Avicii
  • Avicii
  • Beroende

  • 1 167 inlägg
  • 0

Tack!

Jag har precis laddat ner din zipfil och zippat upp, men det finns tyvärr ingen beskrivning med, bara .hdf filen med exakt samma storlek som tidigare.


Redigerat av Avicii, 08 december 2020 - 11:13.


#700

Postad 08 december 2020 - 13:05

mico01
  • mico01
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0

Laddade nyss ner Zip-filen och när jag extraherat den finns det förutom .hdf-filen en readme.txt och en "USB-uppdatering_HumaxFW.PDF".
Blir nog att försöka köpa en begagnad Humax, nu krånglar HD-kanalerna igen med "ingen signal".

Tack för att du la upp filen @Bo-B!

 

Tack!

Jag har precis laddat ner din zipfil och zippat upp, men det finns tyvärr ingen beskrivning med, bara .hdf filen med exakt samma storlek som tidigare.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.