Postad 03 juni 2025 - 18:43
Postad 03 juni 2025 - 22:42
Att ställa BT.2020-läge när bilden inte är mastrad för BT.2020 ger fel färger överlag. Allting överdrivs vilket märks som mest på SDR/Rec.709-mastrat innehåll då allting blir mer pastellfärger. Mindre så på material mastrat för P3 likt HDR men brukar ändå märkas på att skådespelarnas ansikten till synes har legat någon timme för länge på stranden utan solskyddsfaktor.
RGB-reglage gör olika saker så det beror på sammanhanget. De är annars utmärkta för att orsaka mer fel om man inte vet vad det påverkar. Det som är intressant i första hand är RGB gain/offset som då är för vitbalansen och det kan en person med tränat färgseende komma hyfsat långt med även utan mätare även om det påfallande ofta blir fel även då.
De RGB- (och CMY-) reglaget som är under color space har en rätt begränsad och specifik användning och används mer som ett finputsningsreglage, något som också är lätt att verifiera på egen hand. Lägg fram en lämplig bild med exempelvis starka röda toner. Dra i reglaget för rött. Man måste dra ganska mycket innan det blir en synlig effekt.
Redigerat av Ringblixt, 03 juni 2025 - 22:43.
Postad 04 juni 2025 - 07:57
Tackar då rör jag inget där , har inte gjort justeringar men det verkar som om den väljer färgläge med automatik ? ställer sig på 2020 när det är HDR och 709 på SDR ?
Blir inte klok på bildlägena cinema 1 2 och referens , ser man youtube sägs det att att cinema 1 är bäst för HDR , som sagt inte ändrat något men om jag kör HDR blir den kontrastsvag och lågljusstyrka i cinema 1 och 2 , helt klart bäst i referens , kör jag HDR blir bilden alldeles för mörk i referens då måste jag välja cinema 1 eller 2
Postad 04 juni 2025 - 09:16
Projektorn får metadata som berättar om omfånget på färgerna och för HDR typiskt även mastringsnivåer. Därför växlar den automatiskt.
Har inte huvudet hur XW5000 fungerar men typiskt är att Reference-läget i HDR låser till en viss nivå, 1000 nits mastrat (klipper allt ovanför) och tonemappar enligt PQ vilket med en projektor som bara orkar kanske en 50–150 nits i praktiken blir en mörk bild eftersom den aldrig kan lysa ut skillnaderna i skuggtonerna särskilt väl. Det smetar ihop och blir livlöst.
Cinema-lägena har en annan tonemapping som spelar på projektorns förutsättningar för HDR (rätt dåliga) och ljusar upp skuggtoner och mellantoner på bekostnad av toningen i högdagrar (som projektorn ändå inte kan återskapa) vilket ger ett mer gångbart resultat. Samma tonemapping på en TV som kan lysa med typ 1000 nits och bilden skulle istället bli väldigt ljus och platt. En film skulle inte få mycket djup alls om den tonemapping användes där. Men det är mer rätt för en projektor.
Dynamic HDR Enhancer påverkar där tonemappingen och rätt så godtyckligt beroende på bildens innehåll. Med de senaste modellerna XW6100 och XW8100 finns även ett HDR tone mapping-reglage som sätter den generella karaktären på tonemappingen och det blir mer konsekvent. Kör man Reference-läget så låser den ut den funktionen.
Det finns också ytterligare en inställning hos Sony under Expert Settings/HDR där man kan välja mellan HDR10 och HDR Reference där HDR10-läget tonemappar till 4000 nits och HDR Reference-läget tonemappar till 1000 nits och låser ut HDR tone mapping-reglaget.
Redigerat av Ringblixt, 04 juni 2025 - 09:17.
Postad 04 juni 2025 - 09:27
Det är kanske under expertsetting då jag skall ändra något ? för jag fortsätter köra HDR i läget referens , oavsett om det är rätt eller fel jag gillar helt enkelt den bilden bäst
Postad 04 juni 2025 - 09:49
Det är kanske under expertsetting då jag skall ändra något ? för jag fortsätter köra HDR i läget referens , oavsett om det är rätt eller fel
jag gillar helt enkelt den bilden bäst
Har för mig att när du kör Reference-läget är du redan på Expert Settings/HDR/HDR reference-läget och 1000 nits. Ifall reglaget går att ändra, vilket inte alltid går, torde HDR10-läget med 4000 nits göra bilden ytterligare lite mörkare eftersom den då fördelar dynamiken för att tonemappa till 4000 nits.
Men jag drar från minnet här. Testa och se du som har projektorn.
Postad 04 juni 2025 - 10:53
Det finns en informativ tråd här på forumet om den programvaran.
Postad 04 juni 2025 - 17:21
Har för mig att när du kör Reference-läget är du redan på Expert Settings/HDR/HDR reference-läget och 1000 nits. Ifall reglaget går att ändra, vilket inte alltid går, torde HDR10-läget med 4000 nits göra bilden ytterligare lite mörkare eftersom den då fördelar dynamiken för att tonemappa till 4000 nits.
Men jag drar från minnet här. Testa och se du som har projektorn.
Aha som sagt är jag inte så kunnig , men nu fattar jag bättre , när jag valde reference o tyckte bilden var bra i HDR var det såklart att då gick den med automatik in i HDR lägre , men nu ser jag att när jag väljer cinema och inte har valt eller sparat ? HDR som lite, medel eller max då står den på off i cineman så klart HDR bilden blir svag ?
Postad 05 juni 2025 - 06:47
Dynamic HDR enhancer är främst en hubba-bubba-finess. Den är godtycklig och skjuter på mer färg och ljus lite som den vill och med olika resultat varje gång. Man kan alltid pausa en film och tycka det blir lite trevligare med mer färg och mer ljus, men det är inte konsekvent eller i linje med hur filmen faktiskt är filmad. Nästa filmscen är resultatet något annat.
Kör du Reference-läget är allting med HDR-bilden matematiskt det rätta, men då det är en projektor som är begränsad i dynamik och i ljusstyrka blir bilden inte något vidare rolig.
Kör du Cinema-lägena är tonemappingen anpassad av Sony efter de rätt dåliga förutsättningar som en projektor har med att återge HDR. Detta är också ett godtycke fast det är i alla fall ett konsekvent och genomtänkt godtycke, likt att att ljusa upp de delar som annars faller platt och mörkt i reference-läget.
Sedan når du gränsen för den generationen Sony-modeller.
Det som nya modeller XW6100 etc. tillför är möjligheten med HDR Tonemapping-reglaget välja karaktären och prioriteten på tonemappingen i Cinema-lägen, likt om bilden ska vara ljusare överlag eller om det är djup och kontrast som ska prioriteras. Du har du fler val snarare än att Sony väljer åt dig.
...och för dem som inte gillar resultatet av någondera återstår då sådant som MadVR.
Postad 05 juni 2025 - 07:13
Postad 06 juni 2025 - 09:21
Tackar. Hur hade du sjölv prioriterat om du satt med en 5000 . Cinema läget? Med hdr medium och kontrast på ca 75 och laser på max?
Det som fungerar bäst för den situation projektorn ska verka i. Finns ju en orsak till varför de olika alternativen finns. Om det vore så att en bildinställning vore den allra bästa i alla lägen hade projektorn aldrig behövt komma med olika alternativ.
Postad 06 juni 2025 - 09:44
Tack , vad gör true cinema ? i vissa lägen där får man en bild som känns som tvnyheter , dvs som en dokumentär utan filmisk bild , är det då man ska välja true ?
Postad 06 juni 2025 - 10:02
True Cinema-läget på Sony är vanligtvis för att behålla 24p-återgivningen i rätt kadens. Så den är endast relevant när man kör material i den bildhastigheten.
Postad 06 juni 2025 - 10:57
hm hur vet man vad det är på tex netflix, prime eller en 4k skiva
När du kör en extern källa för streaming kommer projektorn rapportera inkommande frekvens över HDMI i sin info-ruta. Har du då en källa som fungerar på rätt sätt, till exempel AppleTV kan du ställa in att den ska skicka ut originalfrekvensen. Samma med en modern BD-spelare värd sitt vatten.
Är något inställt fel, eller streamingappen inte hanterar 24p internt, så kommer den mata ut 60 Hz och repetera bildrutor ojämnt, 24-till-60 vilket blir ryckig bild. Där ska True Cinema-läget kunna avgöra om det är 24p repeterat till 60 och delvis ta tillbaka rätt frekvens, men det sker med viss variation.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar