Postad 09 juni 2025 - 20:29
Redigerat av vinncent, 09 juni 2025 - 20:29.
Postad 09 juni 2025 - 20:32
Postad 09 juni 2025 - 21:10
Kom köparna på de först efter några år.. typisk produkt som med marknadsföring skapar ett behov som inte finns. Men fortfarande används väl dessa skärmar till pc spel?
Hade en diskussion med en handlare om curvade tv:n.
Jag påstod att det bara borde funka i "sweetspot.
Svaret blev att sitter man vid sidan får man bättre vinkel mot bortre kanten! Men att närmaste kanten blir sämre sa han inget om.
Till PC funkar det säkert bra med anpassat avstånd så man sitter exakt i "sweetspot"?
Postad 09 juni 2025 - 21:25
Används en del istället för trippelskärmar eller tripla curvade skärmar då. Ger en lite kul djupeffekt men ja som sagt distortioner på kanterna. Speciellt om du kör ultrawide skärm då inte alla lir är optimerade för det.
Undrar vad som blir nästa trend. Kupoltv hade ju vart något
Postad 10 juni 2025 - 07:52
Men på en tv har jag aldrig sett någon fördel. Men vissa gillar ju ambilight så allt går väl sälja till rätt person

Postad 10 juni 2025 - 20:57
En person på rätt avstånd får bättre bild, annars sämre.
Bättre bild? Utveckla gärna
Postad 10 juni 2025 - 22:29
Jag har en kurvad ultrawide 32:9 skärm som arbetsmonitor. Den är över metern bred och jag sitter rätt nära. Då ger kurvan en fördel.
Men på en tv har jag aldrig sett någon fördel. Men vissa gillar ju ambilight så allt går väl sälja till rätt person
Ja G9an har jag 49 tum, dock ej OLED tyvärr, grym för multitask och spel. Skulle dock inte använda den som TV.
Postad 11 juni 2025 - 16:53
Bättre bild? Utveckla gärna
På rätt avstånd i mitten har du alltid rät vinkel mot skärmen och därmed mindre avvikelser off-axis.
hursomhelst så är curved TV idioti och lyckligtvis finns det inte mer.
Postad 12 juni 2025 - 08:12
På rätt avstånd i mitten har du alltid rät vinkel mot skärmen och därmed mindre avvikelser off-axis.
hursomhelst så är curved TV idioti och lyckligtvis finns det inte mer.
Ja men du skrev bättre bild? Bättre bild än jämnfört med vad? En vanlig tv menar du?
Postad 12 juni 2025 - 20:46
Ja men du skrev bättre bild? Bättre bild än jämnfört med vad? En vanlig tv menar du?
Du fattar vad jag menar så jag nöjer mig med det.
Postad 12 juni 2025 - 21:03
Du fattar vad jag menar så jag nöjer mig med det.
Nja…..snarare du som nog inte själv förstår va du säger!
Postad 12 juni 2025 - 21:55
Jag förstår vad "bättre bild " betyder som juinkan skriver , förstår inte hur det kan vara svårt , bättre bild om du sitter på rätt avstånd och rätt vinkel, bättre än om du inte gör det , varför blanda in bättre än vanlig tv ? vi pratar om curved och hur den bilden kan bli bättre eller sämre
Postad 13 juni 2025 - 07:06

Redigerat av Loco.spk, 13 juni 2025 - 07:06.
Postad 13 juni 2025 - 11:55
Betraktningavinklar. Oled är betydligt bättre på den punkten
Jo så är det , köpte en LCD en gång tror det var 2006m ersatte en äldre plasma , skulle jag inte gjort , plasma från den tiden hade riktigt bra bild båd i vinklar o i svärta , sen dess har jag bara köpt Oled,
Postad 13 juni 2025 - 13:33
Oavsett vad man tycker så blir bilden så här. Dock är denna bild något överdriven
Bifogad fil(er)
Postad 13 juni 2025 - 13:58
blir den så `borde inte kulorna i kanten bli avlånga på höjden ? dvs ihoptryckta från sidan och inte utdragna ?
Postad 13 juni 2025 - 15:38
blir den så `borde inte kulorna i kanten bli avlånga på höjden ? dvs ihoptryckta från sidan och inte utdragna ?
Ja det stämmer, tänk en extremt böjd som man sitter en bit ifrån.
Den bilden ser mer ut som om man hade böjt skärmen framför en bakprojektions TV.
Men som diskuterats ovan: på rätt avstånd med ögonen ungefär lika långt från mitt och kanter blir det bra.
Det fanns ett filmformat: Cinerama med extrem böjd bioduk. Sägs ha varit bra men var dyrt och komplicerat.
Postad 13 juni 2025 - 19:57
Postad 13 juni 2025 - 21:14
Man måste såklart ha "en böjd" filmkamera också om TVn ska vara böjd, då blir bilden såklart bra. Har man en vanlig kamera ska såklart TVn inte vara böjd
Som Wide på Zoomen?
Man kan ju tänka sig ett objektiv inställt på Tele som roterar över bildytan. Som skulle typ vara böjd och motsvara hur man ser i "sweetspot" på en böjd skärm.
Men blir det nån skillnad på dom två bilderna? Är ingen expert men gissningsvis inte.
Postad 14 juni 2025 - 08:00
Det stämmer, jag hade för bråttom att lägga ut bilden. Cirklarna borde se ut mer som stående ägg istället. Jag ska försöka hitta nåt annat exempel.
Postad 14 juni 2025 - 08:37
Jag har ett reklamblad där det är en cirkel placerad vid ena kanten. Ju mer jag böjer bladet ju mer liknar cirkeln ett ägg. Mer avancerade teorier och tester behövs inte för att påvisa att böjda skärmar förvrider verkligheten. Jag har en böjd skärm på jobbet och kör man excel på den så märks förvrängningen väldigt tydligt.
Postad 14 juni 2025 - 15:12
Som Wide på Zoomen?
Man kan ju tänka sig ett objektiv inställt på Tele som roterar över bildytan. Som skulle typ vara böjd och motsvara hur man ser i "sweetspot" på en böjd skärm.
Men blir det nån skillnad på dom två bilderna? Är ingen expert men gissningsvis inte.
Antingen genom att optiken "förvränger" bilden som du är inne på, eller att sensorn i sig är böjd på något sätt
Även i datorspel så är det ju så att projektionen beräknas för att ritas upp på en platt yta, men hade såklart gått att bygga om 3d motorn för att rendera en korrekt bild för en böjd skärm, men finns såvitt jag vet inget spel som har den möjligheten
Postad 14 juni 2025 - 15:30
Antingen genom att optiken "förvränger" bilden som du är inne på, eller att sensorn i sig är böjd på något sätt
Även i datorspel så är det ju så att projektionen beräknas för att ritas upp på en platt yta, men hade såklart gått att bygga om 3d motorn för att rendera en korrekt bild för en böjd skärm, men finns såvitt jag vet inget spel som har den möjligheten
Ja vete gudarna om det ens existerar. Men de flesta lir låter dig lira i 21:9 format iaf
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar