Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

SONY dSLR A300/A350

829 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#751

Postad 23 april 2009 - 12:56

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
grejen är att kan du inte grundfota så lyckas du troligen inte heller fota så bra med teleoptiken sedan heller... Så det går nog inget snabbare att hålla på med alla optikerna samt alla saker samtidigt.. Utan att fokusera på just lära dig din kamera från början.. Sedan ger sig resten mer av sig själv...

Dessutom så har du god tid på dig att läsa in dig på optiker under tiden du tränar med din kamera samt bildprogram..

Det är en rätt stor skillnad mellan en systemare och en kompakt.. Och innan du betat av hur din kamera trivs att hanteras.. Hur alla inställningar kan användas enbart för vardagsfotande med kamerans justeringar för Jpeg tex.Och bildprogram för framkalla...... Och innan du snappat raw och bildprogram där du bearbetar raw bilderna.. Så då har du skeppan full......

Och jag tror.. Obs tror.... Jag tror du kommer snabbare till sommaren ha förutsättningar att kunna din kamera väl med allt runtom bildprogram.. Samt kunna betydande mer om vilken teleoptik du vill ha. Eller faktiskt hunnit anskaffa tills sommaren är här... Än att kanske lite måla in dig med optik du ändå kanske inte kommer anse så bra som du hoppats..

För där finns skillnader i optikerna prestation.. Och för "samma" kost som en ny teleoptik kan du gissar jag finna bättre begoptik från förr..

Jag tex har en 75-300 optik från mitten av 80 talet som är rätt klart bättre än många senare sålda.. Så även med dagens billiga teleoptiker inräknat.... Så vad jag försöker säga är att spring inte så fort.. Utan stanna till och läs in dig noga i alla fall en stund.Samt trail and error med din kamera så den sitter väl i hur den trivs att hanteras... All optik du idag kan köpa ny går ju i "morgon" också att inköpa......

men givetvis skall du sedan göra som du vill.. Jag försöker ju enbart belysa att du kanske kan få bättre optik om du är mer noga än snabb.. Eller hur man säger... :P

Samt bättre resultat snabbare om du gör "nybörjar" missarna med ett utgångsläge än flera...

usch vad trist jag är va :P

:)

#752

Postad 23 april 2009 - 15:44

(SiC)
  • (SiC)
  • Beroende

  • 1 025 inlägg
  • 0
Är väl eg ingen skillnad på att "lära sig" med kitobjektiv eller ett längre zoomobjektiv... Teorin bakom är ju densamma ;-)
Är du otålig och vill ha ett långzoom från start så visst, köp om du har råd - men kom ihåg att det kan kosta en liten läropeng om du senare kommer på att du vill uppgradera.

#753

Postad 23 april 2009 - 16:07

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0

Är väl eg ingen skillnad på att "lära sig" med kitobjektiv eller ett längre zoomobjektiv... Teorin bakom är ju densamma ;-)
Är du otålig och vill ha ett långzoom från start så visst, köp om du har råd - men kom ihåg att det kan kosta en liten läropeng om du senare kommer på att du vill uppgradera.



Det var det jag skrev . Fast lite omständigare bara innan jag kom fram till själva "saken"..... :P

men givetvis skall du sedan göra som du vill.. Jag försöker ju enbart belysa att du kanske kan få bättre optik om du är mer noga än snabb.. Eller hur man säger...



:)

Redigerat av mayro, 23 april 2009 - 16:23.


#754

Postad 23 april 2009 - 20:48

Artifaction
  • Artifaction
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0

Så, efter att ha läst igenom hela tråden så förhandsbokade jag en A300 från mediamarkt (de får in 4st) i fredags för 4995:- och jag hoppas den kommer in imorgon då det var egentlig leverans i fredags.
Jag kolla runt mkt innan jag bestämde mig, bland annat på D60 samt Canon 1000D. Eftersom det är min första systemkamera, ville jag lägga mig runt 5-6000:-.

Många av mina vänner med kameror sa att det bara finns dessa 2 märken inom systemkameravärlden, något jag ställde mig mkt tveksam till =) Dessutom har jag stora händer, vilket inte alls stämde överens med dessa modeller. a300:an sitter som ett smäck i handen, och jag tror jag gjort mig ett bra köp.

Som amatör inom området blir det nu mycket trail and error, men det ska bli kul. Finns mycket bra råd i det här forumet, och jag kommer definitivt ställa frågor =) Innan sommaren vill jag kunna använda den hjälpligt, då 3 veckor ska tillbringas i Grebbestad samt att jag tills dess kanske skaffat något mer objektiv (gärna nått mer mer zoom)

/Martin



Vilket Mediamarkt var det?
Jag ska köpa en A300 imorgon på mediamarkt i Växjö, men där kostade den 5700.
Dom kör iofs en kampanj nu om man lämnar in en gammal skitkamera till återvinning så år man 300 rabatt.

Eller är det 4995 utan objektiv du menar?

#755

Postad 24 april 2009 - 07:32

Slaughterman
  • Slaughterman
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Jo, men objektiv vid de priserna överlever jag, 2000:- är en lagom gräns för att objektiv att lära mig med, jag har ingen lust att köpa ett för 6-8000:-, jag vill bara ha möjligheten att kunan zooma in, den läropengen får jag ta (man kan väl alltid sälja det till någon annan nybörjare någon gång.

Tack för era råd, jag lyssnar och tar åt mig.


Artifaction: Jag köpte A300 + 18-70 objektivet för 4990:- från mediamark Norrköping.
Det låter ju lite kosntigt att de skulle skilja så mycket på pris, säg åt dem att de i nkpg bara tar 4990, varför tar ni mer? =)

För övrigt så var jag ute/inne och prövade runt lite, nu är ju jag som märkts ingen expert på detta, men ******** vilka bilder kameran tar, jag satt i ett rum som var upplyst av en lampa i ett annat rum, ändå blev bilden både ljus och bra, mkt ljsuare än vad det egentligen var i rummet. Ska bli gött o lära upp sig, kan bara tänka mig vilka bilder man kan ta när man kan hantera den =)

#756

Postad 24 april 2009 - 08:30

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Tycker inte det är fel att börja med en zoom som komplement till kitobjektivet. När jag köpte min A200 för runt ett år sen så valde jag till Sonys 75-300mm. Har inte ångrat det en sekund. Sen ersatte jag kitobjektivet med en fast ljusstark 28mm och nästa uppgradering kommer förmodligen att bli någon av de 70-200/2,8 som finns på marknaden. Även när den är inhandlad så kommer jag ha kvar mitt 75-300 i de fallen man inte vill ta med en stor tung lins eller om man vill ha lite extra brännvidd. Sen att jag är väldigt nöjd med bilderna jag får från det objektivet är ett plus. ;)

#757

Postad 24 april 2009 - 12:04

Artifaction
  • Artifaction
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Sådär, då var den inköpt, fick det sista exet på Mediamarkt i Växjö.

Tack Slaughterman för ditt tips, jag tog upp detta med dom och dom kollade, det visade sig att det bara var mediamarkt i norrköping som hade den för 4990, alla andra tog 5700, men dom sänkte faktiskt ner den till 4990:) + till mm för det:)
Det gjorde att jag kunde lägga lite extra på ett bra minneskort så jag köpte även ett Sandisk Extreme IV 4Gb.

Så nu ska det testas:)

#758

Postad 24 april 2009 - 20:13

Drey123
  • Drey123
  • Veteran

  • 1 960 inlägg
  • 0
Roligt med mer växjöiter som fotar.

#759

Postad 25 april 2009 - 09:04

Artifaction
  • Artifaction
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0

Roligt med mer växjöiter som fotar.


Hehe, fast nu är jag ju egentligen Karlskronit, jag jobbar bara i Växjö.

Hursomhelst så är jag jäkligt nöjd med kameran det lilla jag hunnit använda den, den ska testas ordentligt idag.
Är redan sugen på ett bra macroobjektiv:)

#760

Postad 25 april 2009 - 09:10

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
A300 är en rent underbar kamera ..Jag verkligen gillade min stenhårt...

Så grattis...

#761

Postad 27 april 2009 - 16:22

Callemankan
  • Callemankan
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0

Sådär, då var den inköpt, fick det sista exet på Mediamarkt i Växjö.

Tack Slaughterman för ditt tips, jag tog upp detta med dom och dom kollade, det visade sig att det bara var mediamarkt i norrköping som hade den för 4990, alla andra tog 5700, men dom sänkte faktiskt ner den till 4990:) + till mm för det:)
Det gjorde att jag kunde lägga lite extra på ett bra minneskort så jag köpte även ett Sandisk Extreme IV 4Gb.

Så nu ska det testas:)


De har fortfarande kvar några kit i Norrköping (kl 16.10 idag). Hade egentligen bestämt mig för A200 men börjar nu vela lite. Just nu känns behovet av Liveview inte stort men man kanske kommer att sakna det.

#762

Postad 27 april 2009 - 22:08

Slaughterman
  • Slaughterman
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Jag använder live view en del, i tråkiga vinklar, samt perfekt när jag använder stativ och inte orkar stå på knä i en evighet, jag tycker det var värt att ha den funktionen för framtida bruk. Hellre ha och använda lite, än inte ha och sakna det.

För övrigt köpte jag Tamron 70-300 Di macro objektivet för 1900:- på mediamarkt, tog lite macro bilder i morsans trädgård vid besök i helgen, det vart rätt bra bilder (enligt mig) tycker än så länge att det varit värt det, dock fotar jag mycket med kit-objektivet 18-50 för att lära mig, mkt pill med inställninagr blir det.

Bilder kommer upp när jag installerat programmen som kommer med.

/S

#763

Postad 29 april 2009 - 13:24

sjogren5
  • sjogren5
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Jaha ... Då var man med i a300 klubben :) Den känns riktigt bra hitills , jag vart och fundera lite på tillbehör man måste ha .
Är det uv-filter och rengöringskit som är obligatoriskt ? Nån med några tips ?

#764

Postad 29 april 2009 - 13:44

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Fasiken vad roligt vi blir fler och fler med Sonysystemare... :)

#765

Postad 29 april 2009 - 13:57

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0

Jaha ... Då var man med i a300 klubben :) Den känns riktigt bra hitills , jag vart och fundera lite på tillbehör man måste ha .
Är det uv-filter och rengöringskit som är obligatoriskt ? Nån med några tips ?


Kul med ännu en Sonyägare här inne på forumet!
UV-filter är inte obligatoriskt- endast om du känner att det är nödvändigt!

#766

Postad 29 april 2009 - 14:06

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
fast det är ju bra om du skall fota i starkt sol-ljus . Och än mer om det sker vid vatten som reflekterar "blänk" rätt hårt... :)

#767

Postad 29 april 2009 - 14:25

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

  • 1 697 inlägg
  • 0

fast det är ju bra om du skall fota i starkt sol-ljus . Och än mer om det sker vid vatten som reflekterar "blänk" rätt hårt... :)


Reflekteringer hjælper UV filter ikke på, det er POL filter der gælder der :D

#768

Postad 30 april 2009 - 17:36

Callemankan
  • Callemankan
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0

Jaha ... Då var man med i a300 klubben :blink: Den känns riktigt bra hitills , jag vart och fundera lite på tillbehör man måste ha .
Är det uv-filter och rengöringskit som är obligatoriskt ? Nån med några tips ?


Självklart ska du ha ett UV-filter eller ett Skylight-filter. Den främsta anledningen att ha något av de här filtren är att det skyddar optiken. Billigare att köpa nytt filter än ett nytt optik. UV-filtret är neutralt medan Skylight-filtret ger ett litet varmare resultat.

#769

Postad 07 maj 2009 - 10:15

deepsound
  • deepsound
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0
Kommer "önska" mig en A350 i födelsedags pressent men jag ska ha en blixt också så min fråga är om denna är ok.
https://www.prisjakt...kt.php?p=215403

Sen finns det ju blixtar med master och slav funktion men behöver man det? Det är väl mer för studiofotning eller porträtt m.m. ?

Redigerat av deepsound, 07 maj 2009 - 10:47.


#770

Postad 07 maj 2009 - 10:44

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0

Kommer "önska" mig en A350 i födelsedags pressent men jag ska ha en blixt också så min fråga är om denna är ok.
https://www.prisjakt...kt.php?p=215403

Sen finns det ju blixtar med master och slav funktion men behöver man det? Det är väl mer för sudiofotning eller porträtt m.m. ?


Trevligt, men varför valde du a350 framför a300? :)
Det ända som skiljer är ju det högre pixelantalet, som medför lite mer brus vid högre ISO...
Eller har jag missat nått? :(

Har för mig att Sigma´s EF-530 ST är sämre på något sätt än Sigma´s EF-530 Super för den lite större summan...
Hoppas andra kan dela med sig av mer korrekt info om blixtarna! :)

Edit:
Slav respektive masterfunktion är bra att ha om du ska använde mer än en blixt!
En master är ju en blixt som kan styra andra trådlöst, och en slav är en blixt som styrs av en master!

Redigerat av Ponisch, 07 maj 2009 - 10:48.


#771

Postad 07 maj 2009 - 10:48

deepsound
  • deepsound
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0

Har för mig att Sigma´s EF-530 ST är sämre på något sätt än Sigma´s EF-530 Super för den lite större summan...
Hoppas andra kan dela med sig av mer korrekt info om blixtarna! :)


Om jag förstått det hela rätt så är det just detta med master och slav funktion som skiljer och frågan är om det brhövs om man inte ska köpa fler blixtar och det kommer nog inte ske.

Redigerat av deepsound, 07 maj 2009 - 10:50.


#772

Postad 07 maj 2009 - 10:57

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
Du har rätt:

Super:
Bifogad fil  namnl_s2.JPG   6,34K   1 Antal nerladdningar
ST:
Bifogad fil  namnl_s.JPG   6,84K   1 Antal nerladdningar

#773

Postad 07 maj 2009 - 11:15

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0

Det ända som skiljer är ju det högre pixelantalet, som medför lite mer brus vid högre ISO...
Eller har jag missat nått?


Du har troligen missat att A350 är Sony´s näst bästa kamera enligt mätningar av Doxmarkt angående brus i alla fall.. :) . Endast "slagen" av A900... Den är även "bättre" även om det är säkerligen inte synbart än A700 i en vanlig bild givetvis då skillnaden är så liten som den är..... Och om man ser det så och tittar på en bild ifrån A350 i 10 MP inpixlande motsvarande en A300 så lär det vara fullt synligt bättre resultat ifrån A350 ...

http://www.dxomark.c...y/(brand3)/Sony

Här är A900 med också..
http://www.dxomark.c...y/(brand3)/Sony

Så där kan du möjligen "missat något"... :(

A350íns ofta/alltid påstådda sämre brusprestanda än A300 är en "testanka" och inget annat enligt allt jag sett tills idag. .. Den kameran har fått ta "massa skit" pga rent trams enligt det jag "sett"..

Jag "gick på det" själv då jag valde mellan A300 och A350 efter ha läst "in mig".. Idag hade jag utan tvekan valt en A350 före en A300 om pengarna extra inte utgjort ett stopp...Så enligt mig är A350 ett mycket bra val...

:)

Redigerat av mayro, 07 maj 2009 - 11:27.


#774

Postad 24 maj 2009 - 20:32

PontiacMan
  • PontiacMan
  • Lärjunge

  • 348 inlägg
  • 0
Hej
Skrivs inte mycket här...
Är alla ute och fotar???

/P

#775

Postad 05 juni 2009 - 17:54

_david
  • _david
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Goddagens mina vänner. Tänkte få igång lite tjöt här i tråden igen då den varit hyffsat tyst i nästan 2 månader.
Härmed blev jag en i familjen (A300 då).
Jag var ruggit inne i A200 ett tag innan jag såg en annons på blocket på en A300 som jag sen köpte i all hast!
Priset på A200 ligger helt fantastiskt bra. Men kände det kan ett bättre andrahandsvärde på en med Liveview då det kommer mer och mer. Kan man alltid sälja skiten på blocket när/om man ska uppdatera och ändå förhoppningsvis få tillbaka en hyffsad slant.

Jag är dock lite nyfiken på vad det finns för resurser som man kan lära sig lite bildkompositation och bildredigering och hela flödet med testade objektiv. Har testat dpreview, men de har ju inte så mycket. Har läst massor A200-tråden och fått tips på dyxum, sonyskolan och diverse andra sajter men tänkte om man kunde samla dem lite, som folk gillar eller nyttjar. Så släng fram vad ni anser man skulle kunna kasta sig in på.
Och även vilka program man använder för att minimera den kanske inte helt fulländande JPEG konverteringen i Sony A2xx/3xx modellerna. Eller bra programvara att snabbt ändra. Jag hört ju uttryck som Photoshop (den jag känner igen), lightroom (?) och camera-raw (vilken jag inte heller känner igen).
Nu när jag tänker efter borde det finnas en phototråd i forumet antar jag.. får leta.

Tack! Denna guide och photoshop guiden från moderskeppet utgör nog en bra början :)


Den där photoshop skolan är verkar otroligt intressant. (http://moderskeppet.se/photoshop/)
Ska genast sprätta igång digest:andet

MVH
David

Redigerat av _david, 05 juni 2009 - 18:23.


#776

Postad 06 juni 2009 - 12:53

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Jag tror du inte fått svar pga att dina funderingar är så generella samt handlar om så mycket som inte går att samanställa i ett svar på ett forum..

Utan den info du vill få måste man själv skaffa sig egen erfarenhet utav samt då problem dyker upp fråga mer specefikt en sak i taget...

bara objektivfrågan är ju en djungel då man skall försöka skaffa sig rätt kompromiss i priser man klarar av. har man degen så kan man ju bara köpa det ofta dyraste och få det bästa generellt sagt...

Bildkomposition.. Jisses.. En sådan fråga är fättestor och går inte i ett inlägg besvara.. Där finns skolor med sådana ämnen man går i åratal och pluggar... Vi amatörer tar det den vägen trail and error....

osv osv..

Du får nog komma med mer fokuserade undringar med liiiiite mindre omfånf varje fundering så kommer garanterat svar här.. För folk är mycket hjälpsamma här anser jag...

Så starta fota och ös på så snart du får mer exakta ämnen samt ev bilder att resonera runt..

Mvh
Tobbe...

#777

Postad 07 juni 2009 - 18:43

simon73
  • simon73
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Slog till idag. Det blev en A300 och kompletterade med ett Tamron 18-200. Vet inte det var ett bra köp map prestanda med helt klart rätt för min familj. Det är första systemarn så vi ville endast ha ett ett objektiv. Farsan har ett Sigma 70-300 objektiv som jag också skall få.

Är det några generella justeringar man alltid skall göra på kameran man hämtar från butiken? Tycker färgerna inte blir riktigt naturliga, lite kalla och inte den där riktiga lystern, och fundera på inställningarna i kameras. Så är det ofta på Tv:n så jag tänkte jag ställer frågan innan jag slänger mig över instruktionsboken.

Några tips till en nybörjare?

Mvh /Simon

#778

Postad 10 juni 2009 - 19:51

simon73
  • simon73
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Slog till idag. Det blev en A300 och kompletterade med ett Tamron 18-200. Vet inte det var ett bra köp map prestanda med helt klart rätt för min familj. Det är första systemarn så vi ville endast ha ett ett objektiv. Farsan har ett Sigma 70-300 objektiv som jag också skall få.

Är det några generella justeringar man alltid skall göra på kameran man hämtar från butiken? Tycker färgerna inte blir riktigt naturliga, lite kalla och inte den där riktiga lystern, och fundera på inställningarna i kameras. Så är det ofta på Tv:n så jag tänkte jag ställer frågan innan jag slänger mig över instruktionsboken.

Några tips till en nybörjare?

Mvh /Simon


Efter några dagars plöjande i manuallen har jag hittat de funktioner som jag kommer använda.

Färgproblemet är som bortblåst och jag är hel nöjd. Kanonbilder utan att vara proffs. Precis det jag ville ha.

#779

Postad 10 juni 2009 - 21:32

waconda
  • waconda
  • Beroende

  • 1 026 inlägg
  • 0
Grattis till nya kameran Simon :)

Jag gillar verkligen min a300. Jag har iofs gått lite tvärtemot dig och har redan 4 objektiv och minst ett till blir det, troligen 2 ;)

Fast jag bara förlorar mina akutioner på tradera hela tiden B) ......

#780

Postad 10 juni 2009 - 22:22

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0

Efter några dagars plöjande i manuallen har jag hittat de funktioner som jag kommer använda.

Färgproblemet är som bortblåst och jag är hel nöjd. Kanonbilder utan att vara proffs. Precis det jag ville ha.



Det tar en liten stund att "komma på" kameran innan den levererar... men så snart man snappar att den vill styras lite i funktionerna så släpper A300 finfina bilder ifrån sig...

:)

#781

Postad 17 juni 2009 - 13:46

Unregistered452d9f81
  • Unregistered452d9f81
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
Tjo, har köpt mig en a350, valde mellan Canon 450, Nikon D60 Sony a350. som sagt köpte sonyn efter att pratat med ett antal försäljare i olika affärer hoppas att jag valde rätt=) funderar på att skaffa ett objektiv som är lämpligt för lite avstånd som typ fotbollmatcher, hundutställningar etc alltså i huvudsak utomhusaktiviteter, vad finns det och tillgå till humana priser?

// Tommy

#782

Postad 17 juni 2009 - 14:17

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Det är kanske liiite olika objektiv som kan användas med företräde för fota hundutställningar mot fotboll kan då jag tycka kanske...... Fotboll är avstånden rätt enorma oftast mot vad dom är i en hundutställningsring...
Hundutställningar kan även vara inomhus rätt ofta..Jag har bott med en hunduppfödare i massa år. Och utställningarna var även inomhus rätt ofta då i alla fall.. Men det kanske skiljer på brukshundar och finvovvar....

Fast ändå...Jag skulle påstå det är två objektiv minimum du bör skaffa..

vardags zoom med bra ljuskänslighet... Och Teleobjektiv (också med helst bra ljuskänslighet)...


Vilka pengar kan du lägga??

Ock grattis till en fin kamera...

Redigerat av mayro, 17 juni 2009 - 16:33.


#783

Postad 17 juni 2009 - 21:35

Unregistered452d9f81
  • Unregistered452d9f81
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0

Det är kanske liiite olika objektiv som kan användas med företräde för fota hundutställningar mot fotboll kan då jag tycka kanske...... Fotboll är avstånden rätt enorma oftast mot vad dom är i en hundutställningsring...
Hundutställningar kan även vara inomhus rätt ofta..Jag har bott med en hunduppfödare i massa år. Och utställningarna var även inomhus rätt ofta då i alla fall.. Men det kanske skiljer på brukshundar och finvovvar....

Fast ändå...Jag skulle påstå det är två objektiv minimum du bör skaffa..

vardags zoom med bra ljuskänslighet... Och Teleobjektiv (också med helst bra ljuskänslighet)...


Vilka pengar kan du lägga??

Ock grattis till en fin kamera...

Nja man vill ju komma undan så billigt som möjligt men få objektiv som duger, är ju inget proffs direkt. Tänkte i första hand ha zoom för utomhusbruk, får väl köpa zoom för inomhusbruk lite senare när man kanske har lärt sig kameran förmodligen så lär ju den vara mycket dyrare eftersom den ska klara av sämre ljusförhållanden.

// Tommy

#784

Postad 17 juni 2009 - 21:44

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Jo men grejen är den att det är ingen mening att köpa ett objektiv som inget mer ger än det man har i kitet redan... Så därför är en summa du tänkt max lägga bra att veta...

Och ta i max nu.. För objektiv skall alltid läggas max man klarar av att lägga.. Där finns inga genvägar tyvärr... Däremot betalar det sig flerfallt mer än man tror oftast i bildkvaliteten...

#785

Postad 17 juni 2009 - 22:33

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
För sport är en ljusstark f2,8 zoom att föredra. Bästa för rimliga pengar vore ett Sigma 70-200/2,8:

Kan förstå att man inte vill lägga 8k på ett objektiv när man precis har börjat med systemkamera och därför rekommenderar jag dig att antingen börja med en billig zoom tex Sonys 75-300:

Sen finns ju alltid begagnat marknaden. Med en zoom på ett så stort omfång får du också bekanta dig med olika brännvidder och du kan därifrån känna efter vad det är du använder mest och värdesätter i ett objektiv. Om det är mycket fotografering innomhus som gäller så vore en ljusstark normal zoom vara att föredra. Tex Tamron 17-50/2,8:


Som mayro säger kan en siffra på vad du är beredd på att lägga vara en bra idé. Det ger oss något att utgå från.

#786

Postad 22 juni 2009 - 13:15

deepsound
  • deepsound
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0

Tjo, har köpt mig en a350, valde mellan Canon 450, Nikon D60 Sony a350. som sagt köpte sonyn efter att pratat med ett antal försäljare i olika affärer hoppas att jag valde rätt=) funderar på att skaffa ett objektiv som är lämpligt för lite avstånd som typ fotbollmatcher, hundutställningar etc alltså i huvudsak utomhusaktiviteter, vad finns det och tillgå till humana priser?

// Tommy

Grattis, Har själv just blivit med en a350 och är helnöjd. Har inte tagit så många bilder än dock. Jag hadde tidigare en minolta med ett 100-300 4,5-5,6 som jag bara tagit lite bilder på min dotter när hon spelar fotboll i bra ljus och tycket det blev helt ok. Men det var ju som sagt i fullt solljus utomhus. Blir mer fotande i helheg nu då vi ska på cup.

#787

Postad 29 juni 2009 - 22:26

Skogshyddan
  • Skogshyddan
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Vilket objektiv skall man köpa om man är intresserad av porträttbilder med suddig bakgrund?
Det är väl inte ett Macroobjektiv eller kan det fungera?
Skall det vara med fast objektiv?

Tipsa mig snälla.......

#788

Postad 29 juni 2009 - 22:47

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0

Vilket objektiv skall man köpa om man är intresserad av porträttbilder med suddig bakgrund?
Det är väl inte ett Macroobjektiv eller kan det fungera?
Skall det vara med fast objektiv?

Tipsa mig snälla.......


sonys 50mm 1.8

#789

Postad 30 juni 2009 - 09:49

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
Har du en tight budget så titta på Minoltas 50/1.7 alt. Minolta 50/1.4!
Har du råd med lite mer så köp ett Sigma 50/1.4 HSM :)

Eller gör som Ekke föreslog, köp Sony´s 50/1.8 DT när den kommer ut!
Än så länge går den bara att förhandsboka för frakt till Sverige tror jag...

Redigerat av Ponisch, 30 juni 2009 - 09:51.


#790

Postad 30 juni 2009 - 09:49

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

  • 986 inlägg
  • 0

Vilket objektiv skall man köpa om man är intresserad av porträttbilder med suddig bakgrund?
Det är väl inte ett Macroobjektiv eller kan det fungera?
Skall det vara med fast objektiv?

Tipsa mig snälla.......

Själv köpte jag ett begagnat Minolta 50/1,7 för några månader sedan för 1000 kr. Är mycket nöjd med det. De flesta annonser har tyvärr högre pris än så, t ex den som finns på Blocket just nu: http://www.blocket.s...F...m?ca=11&w=3

En fördel med det objektivet jämfört med det nya Sony DT 50/1,8 SAM är att det fungerar bra med fullformatsensorer. Knappast aktuellt i dag eftersom du antagligen har en A3x0, men kanske så småningom.

Det där med suddig bakgrund kan du i o f s ordna med ett vanligt zoomobjektiv. Se bara till att hålla ett kort skärpedjup... alltså ha en stor bländare... alltså ha ett litet bländartal, typ 2,8. Då blir bakgrunden suddig. Det man vinner med ett bra fast objekiv jämfört med en kitzoom är kvalitet, både på det som är skarpt och det som är suddigt. Dessutom gillar jag att man kan klara sig rätt långt utan blixt med ett ljusstarkt objektiv.

Edit: Ääääääsch... Ponisch var flera sekunder snabbare att tipsa om Minolta 50/1,7...

Redigerat av Dennis_hembio, 30 juni 2009 - 09:51.


#791

Postad 30 juni 2009 - 09:59

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
Man måste va snabb :)
Om du dessutom tänker satsa på Sigma´s 50/1.4 så kan man ju egentligen, om man tänker som jag, ändra bana och ta två flugor i en smäll: Införskaffa ett Tamron 60/2 istället B)
Då får man ju både macro (1:1) och ett ljusstarkt porträttobjektiv! :D

#792

Postad 30 juni 2009 - 10:11

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

  • 986 inlägg
  • 0

Man måste va snabb :D
Om du dessutom tänker satsa på Sigma´s 50/1.4 så kan man ju egentligen, om man tänker som jag, ändra bana och ta två flugor i en smäll: Införskaffa ett Tamron 60/2 istället B)
Då får man ju både macro (1:1) och ett ljusstarkt porträttobjektiv! B)

Jag trodde inte att Tamron 60/2 var släppt ännu.
Har du fått tag på det eller är det ett planerat inköp?

Hade jag inte fått tag på ett Minolta 50/1,7 till ett bra pris så hade jag siktet inställt på detta Tamron. Nu fantiserar jag snarare om ett längre macro, t ex Tamron 90. Men tills pengarna finns får jag leka med mina mellanringar :)

#793

Postad 30 juni 2009 - 10:25

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
Ojda, glömde visst att Tamron inte ens har satt ett releasedatum på objektivet (60/2), förhoppningsvis kommer det u i sommar eller i höst!
Sen får man ju se vad recensionerna säger... :)

#794

Postad 30 juni 2009 - 10:39

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Säljaren som har det 50 MM objektivet i länken har jag handlat två objektiv av .. Och har enbart goda erfarenheter...

#795

Postad 30 juni 2009 - 11:52

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0

Säljaren som har det 50 MM objektivet i länken har jag handlat två objektiv av .. Och har enbart goda erfarenheter...

länken?

#796

Postad 30 juni 2009 - 12:24

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Denna som ligger ovan här i tråden...Dennis H satte in den..

http://www.blocket.s...F...m?ca=11&w=3

#797

Postad 30 juni 2009 - 17:02

Skogshyddan
  • Skogshyddan
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Men ohh vad många svar jag fått :-). Tusen tack!!!Jag behöver verkligen tips eftersom jag inte kan mkt om systemkameror samt tillbehör.

Jag har haft min i tre månader drygt och håller på och försöker lära mig men det är inte lätt med en nyfödd och en 4-åring :-). Men jag märker att jag är mest intreserad av porträtt och macro bilder. Tyvärr tycker jag inte att det kit-objektivet är speciellt macrocvänligt. Kanske gör jag fel......Tycker nästan att min SOny kompaktkamera tar bättre macro-bilder..... :)

Tamrons 60/2 låter ju himla intressant. Men jag skulle så gärna vilja ha ett nu till semestern & sommaren.
Jag får kika på de andra alternativen ni uppget.

Ang att få suddiga bakgrunder. Jag lyckas inte speciellt bra. Bara om jag har tur.
Har försökt få ner Bländarvärdet (f-tal?) men får inte ner den än till 5,6 eller något sånt. Sen blir siffra orange men lägre kommer jag inte....Vet inte vad jag gör för fel. Försöker läsa i instruktionsboken me där hänvisar de till den där knappen och nämner inget om orange färg på siffrorna.......tycker att deras instruktionsbok kunde vara bättre.

Nu skall jag kika på de alternativen ni uppget :-)....Återkommer :-)

Redigerat av Skogshyddan, 30 juni 2009 - 17:06.


#798

Postad 30 juni 2009 - 17:34

Skogshyddan
  • Skogshyddan
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Har hittat Minolta AF 50/1.4 för 3700:-
Det är väldigt stor skillnad mot blocket 1700......
men vågar man köpa sånt via blocket?
Jag bor i gbg och måste be köparen skicka den i så fall...håller objektivet i posthanteringen?

#799

Postad 30 juni 2009 - 18:32

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Om du tänker på det som finns i länken ovan så kan du nog köpa utan att va orolig. Har som sagt handlat utav honom två ggr och inte minsta lilla problem alls....

#800

Postad 30 juni 2009 - 18:34

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0

Men ohh vad många svar jag fått :-). Tusen tack!!! Jag behöver verkligen tips eftersom jag inte kan mkt om systemkameror samt tillbehör.

Jag har haft min i tre månader drygt och håller på och försöker lära mig men det är inte lätt med en nyfödd och en 4-åring :-). Men jag märker att jag är mest intreserad av porträtt och macro bilder. Tyvärr tycker jag inte att det kit-objektivet är speciellt macrocvänligt. Kanske gör jag fel......Tycker nästan att min SOny kompaktkamera tar bättre macro-bilder..... :)


Nej, kitobjektivet är inte lämpat för macro alls, det är helt enkelt till för att vara en allroundglugg för "nybörjare"!


Tamrons 60/2 låter ju himla intressant. Men jag skulle så gärna vilja ha ett nu till semestern & sommaren.
Jag får kika på de andra alternativen ni uppget.

Detta är Tamron´s nya objektiv mest lämpat för macro (och framtaget för just det skulle jag tro), men eftersom brännvidden (60mm) är ganska låg och att största bländare ligger på f/2 så passar den säker utmärkt till porträtt också!
Tyvärr har det ju inte kommit ut några tester än då det inte är släppt!


Ang att få suddiga bakgrunder. Jag lyckas inte speciellt bra. Bara om jag har tur.
Har försökt få ner Bländarvärdet (f-tal?) men får inte ner den än till 5,6 eller något sånt. Sen blir siffra orange men lägre kommer jag inte....Vet inte vad jag gör för fel. Försöker läsa i instruktionsboken me där hänvisar de till den där knappen och nämner inget om orange färg på siffrorna.......tycker att deras instruktionsbok kunde vara bättre.

Nu skall jag kika på de alternativen ni uppget :-)....Återkommer :-)


F-tal är bländaren ja, om du kör på något av de följande "motivprogrammen" så kan du ändra den som du vill:
P - Vet tyvärr inte vilken knapp du ska använda, men har för mig att det är något hjul!
A (Aperture/Bländare) - Här bestämmer du vilken bländare som ska användas och kameran bestämmer än lämplig slutartid!
M - Helmanuellt läge, här ändrar du både slutartid, bländare och ISO!

Har hittat Minolta AF 50/1.4 för 3700:-
Det är väldigt stor skillnad mot blocket 1700......
men vågar man köpa sånt via blocket?
Jag bor i gbg och måste be köparen skicka den i så fall...håller objektivet i posthanteringen?


Det Minolta du nämner för 3700:- är ljusstarkare och därför mycket "bättre", personligen så tycker jag att priset är ganska mycket för högt då du lika gärna kan köpa Sony´s modernare modell för samma peng:




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.