Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dags att köpa en DAC.

340 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Harman Kardon HD 990 (CD-spelare) 3 9,42 (25) Inga priser
TerraTec Aureon Dual USB (Ljudkort) 2 8,53 (16) 3 401:-
Musical Fidelity V-DAC (DAC & hörlursförstärkare) 1 9 (6) Inga priser
Cambridge Audio DacMagic (DAC & hörlursförstärkare) 2 8,91 (106) Inga priser
HRT Music Streamer (DAC & hörlursförstärkare) 2 6,5 (1) Inga priser
Abrahamsen V6.0 DAC (DAC & hörlursförstärkare) 1 7,33 (2) Inga priser
Audio Pro WF100 (Trådlös ljud- och bildöverföring) 7 8,36 (32) Inga priser
KingRex UD-01 (DAC & hörlursförstärkare) 2 7,5 (1) Inga priser
Optoma NuForce uDAC (DAC & hörlursförstärkare) 6 9,08 (35) Inga priser
KingRex PSU (Övrigt) 1 5,5 (1) Inga priser
Musical Fidelity M1 DAC (DAC & hörlursförstärkare) 8 9,18 (21) Inga priser
DevilSound DAC V2.1 (DAC & hörlursförstärkare) 1 (0) Inga priser
Optoma NuForce uDAC 2 (DAC & hörlursförstärkare) 8 7,59 (33) Inga priser
Lead Audio LA-100 (DAC & hörlursförstärkare) 2 7,56 (8) Inga priser
Hegel HD2 (DAC & hörlursförstärkare) 1 6,29 (6) Inga priser
Hegel HD20 (DAC & hörlursförstärkare) 2 9,27 (10) Inga priser
Rega DAC (DAC & hörlursförstärkare) 6 9,07 (13) Inga priser
41 relaterade trådar
Hegel (3546 inlägg) 1 år sedan
Musical Fidelity Klubben (112 inlägg) 3 år sedan
DAC (Externa) (732 inlägg) 5 år sedan
Audio Pro WF100 (112 inlägg) 6 år sedan
Nya Harman Kardon HK 990 (213 inlägg) 7 år sedan
Harman/Kardon - klubben (269 inlägg) 9 år sedan
Uppgradera flerkanalsförsteget eller skaffa stereoförstärkare? (15 inlägg) 9 år sedan
Hegel, Rotel samt lite digitalt Cambridge, lyssningstest (7 inlägg) 9 år sedan
Skicka ljud via bluetooth till Audio Pro Lv3 (2 inlägg) 9 år sedan
Köpa DAC: Hegel HD11 vs. Musical Fidelity M1 vs. ??? (9 inlägg) 10 år sedan
Cambridge DacMagic Plus (39 inlägg) 10 år sedan
* Officiell tråd - Cambridge DacMagic * (645 inlägg) 11 år sedan
Inställning för att koppla dac till ps3-slim? (9 inlägg) 11 år sedan
LEAD LA-100 (36 inlägg) 11 år sedan
DAC + integrerad förstärkare eller DAC med försteg + separat slutsteg? (6 inlägg) 11 år sedan
Kommer en USB-Dac göra någon nytta för mig? (7 inlägg) 11 år sedan
Nuforceklubben (6 inlägg) 12 år sedan
HRT Head Streamer (Music Streamer) eller Nuforce uDAC2 det är frågan? (31 inlägg) 12 år sedan
Brus med uDac (3 inlägg) 12 år sedan
Nya högtalare inköpta - för datorn. (18 inlägg) 12 år sedan
Media Extender med wifi och USB-utgång? (0 inlägg) 12 år sedan
B&W CM9, vilken förstärkare? (26 inlägg) 12 år sedan
Kringgå/avaktivera volymkontrollen på Nuforce uDAC 2? (2 inlägg) 12 år sedan
Head Box II eller uDac 2 för hörlurar från MacBook (5 inlägg) 12 år sedan
uDAC 2 (10 inlägg) 12 år sedan
Förstärkare och CD till Dali Ikon 6 (20 inlägg) 12 år sedan
Hegel HD20 (24 inlägg) 13 år sedan
Trådlös ljudöverföring från datorn till stereon? EDIT: om QED uPlay (22 inlägg) 13 år sedan
Högtalare i flera rum (0 inlägg) 13 år sedan
Stereo/Surroundförstärkare 2-5k (3 inlägg) 13 år sedan
H/K HD990 vs CAMBRIDGE Azur 840C (269 inlägg) 13 år sedan
Akustikråd i knepigt rum (9 inlägg) 13 år sedan
Förstegets inverkan på ljudet (4 inlägg) 13 år sedan
uDAC lyser trots att den är avstängd! (2 inlägg) 13 år sedan
Nya hörlurar 2000-3000 + förstärkare? (18 inlägg) 13 år sedan
Ska köpa nytt ljudkort, köpråd. [klart] =) (7 inlägg) 14 år sedan
CD-spelare som fyller mina behov (HK HD990?) (21 inlägg) 14 år sedan
NuForce Icon / Trends Audio TA-10.1 + Audio Pro Level 02 (9 inlägg) 14 år sedan
Hur får jag bra ljud ut från dator till förstärkare? (32 inlägg) 14 år sedan
HK HD 990 vs Primare CD31 (0 inlägg) 14 år sedan
Nytt från Harman/kardon (850 inlägg) 14 år sedan

#201

Postad 30 december 2010 - 01:03

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
NU har jag kopplat in min läckra M1:a! Återkommer med intryck i morgon!

#202

Postad 30 december 2010 - 11:03

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0
sitter själv o håller på o sliter håret av mig.... ny dac magic eller begagnad harmony design da9 då jag är ute efter balanserad drift.

#203

Postad 30 december 2010 - 16:42

Unregistered87ded29e
  • Unregistered87ded29e
  • Forumräv

  • 958 inlägg
  • 0

NU har jag kopplat in min läckra M1:a! Återkommer med intryck i morgon!


hur kommer du koppla ?
lutar mig lite mer åt Lead, men M1 känns mer prisvärd med sin låda för 500kr till från Leaden

#204

Postad 30 december 2010 - 19:10

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Har kopplat med en Supra Trico Koax från min BD650, Supra Toslink från min Toshiba HD DVD samt med USB-kabel från min laptop.

Ska även låna hem en Hiface och testa lite framöver. ;) Men fram tills dess spelar jag upp mina 24 bit 96 kHz-låtar genom Cambridgen (skapar egna Audio DVD-skivor med Audio DVD Creator).

http://www.audio-dvd-creator.com/

Redigerat av Audiovector, 30 december 2010 - 19:24.


#205

Postad 30 december 2010 - 19:22

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Måste bara berömma ljudet från M1. Det är OVÄNTAT bra! Jag hade visserligen höga förväntningar men dessa har överträffats med RÅGE. Nu ska alla skivor i samlingen plöjas igenom!

#206

Postad 31 december 2010 - 02:09

Lo-Fi Heroes
  • Lo-Fi Heroes
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0

Måste bara berömma ljudet från M1. Det är OVÄNTAT bra! Jag hade visserligen höga förväntningar men dessa har överträffats med RÅGE. Nu ska alla skivor i samlingen plöjas igenom!


Hur låter den jämfört med andra dacar du har provat? Är den ljus i tonen?

#207

Postad 31 december 2010 - 02:56

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Har tyvärr inte testat några andra DAC:ar. Jag lyssnade på denna hemma hos Palletheking och blev helt tagen av ljudet.
Den är helt neutral med en stor ljudbild med väldigt mycket skimrande smådetaljer i toppen, ett realistiskt mellanregister samt ett fantastiskt basfundament där man lätt kan följa basistens alla toner. Det är för mig helt otänkbart att man kan få ut ett hörbart bättre ljud ur någon CD-spelare överhuvudtaget, oavsett prisklass!

#208

Postad 31 december 2010 - 03:23

Lo-Fi Heroes
  • Lo-Fi Heroes
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0
Ok tack, får se om det blir en sådan, står mellan den och arcams rdac. Alltid gillat arcam.

#209

Postad 31 december 2010 - 08:18

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Det är för mig helt otänkbart att man kan få ut ett hörbart bättre ljud ur någon CD-spelare överhuvudtaget, oavsett prisklass!



Med tanke på att man sällan kan höra någon som helst skillnad mellan olika CD spelare och DACar så är det inte så förvånande.

#210

Postad 31 december 2010 - 08:49

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

Med tanke på att man sällan kan höra någon som helst skillnad mellan olika CD spelare och DACar så är det inte så förvånande.


bla bla bla bla

#211

Postad 31 december 2010 - 10:31

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

bla bla bla bla



Håller du inte med eller? Fast, hinner du ens lyssna så snabbt du byter grejerna :)

#212

Postad 31 december 2010 - 16:28

Lo-Fi Heroes
  • Lo-Fi Heroes
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0

Med tanke på att man sällan kan höra någon som helst skillnad mellan olika CD spelare och DACar så är det inte så förvånande.


Det var det dummaste jag läst på länge.

#213

Postad 31 december 2010 - 17:09

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Det var det dummaste jag läst på länge.



På vilket sätt är det dumt? Att framföra en åsikt som både bygger på mätningar och tester+

#214

Postad 31 december 2010 - 17:47

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

Håller du inte med eller? Fast, hinner du ens lyssna så snabbt du byter grejerna :)


självklart hinner jag lyssna på dom.... byter ofta då jag knappast snöar in mig på bara en grej o vill testa mig fram...det är ju min hobby.
innom hifi finns 1756 olika läror om vad som är bra och vad som är dåligt....

och vad spelar det för roll att jag byter ofta? att jag verkligen får en inblick hur olika saker presterar? är det något negativt? istället för att...ehhh dessa hörde jag på en mässa...de disstade tidigt och förstärkaren klippte för det säger du om precis allt.
jag har testat en helv... massa olika cd-dvd-bd-dacar och jo det är skillnad... ibland till det bättre men även till det sämre, ibland är en billig apparat bra ibland en dyr dålig etc..etc.. sen kan det faktiskt även vara så att en apparat som lät apa med högtalare A lät senare gudommligt med högtalare B...vad säger det..jo att matchning, även detta är väldigt viktigt för det är också något jag upplevt ett flertal gånger.

sen är det oftast inga jätte skillnader men skillnad är det och det är ju upp till lyssnaren vad som är bättre eller sämre...och du: jag har haft en exakt likadan dvd som du använder som är sååå hyllad av lts...lät apa tyckte jag o sålde den för en femhundring och behåll dåvarande marantz spelaren (denne var dock lite dyrare dvs 600kr)

dina sk bevis för att det ej är skillnader på förstärkare/cd mm är inte bara helt befängt löjliga utan nästan patetiska, för de flesta av oss har faktiskt hört att det finns skillnader och visst man kan påtala att skillnaderna oftast är små men inte att de ej finns o sen länka till något jäv.. mambo jambo test i fjärran östern och en massa andra pappers narkomatiska orgier för att sätta dit "dom där high end tillverkarna"

folk...lyssna/testa/köp det ni vill ha och skaffa er egna uppfattningar, det är ju ni som skall leva med prylarna.

Redigerat av robert293, 31 december 2010 - 17:50.


#215

Postad 31 december 2010 - 18:22

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

dina sk bevis för att det ej är skillnader på förstärkare/cd mm är inte bara helt befängt löjliga utan nästan patetiska, för de flesta av oss har faktiskt hört att det finns skillnader och visst man kan påtala att skillnaderna oftast är små men inte att de ej finns o sen länka till något jäv.. mambo jambo test i fjärran östern och en massa andra pappers narkomatiska orgier för att sätta dit "dom där high end tillverkarna"



"sk bevis"? Det är kontrollerade tester, gjorda av audiofiler, recensenter på hifi tidningar mm. Det som är skillnaden mellan dessa och dina tester är att man gjort dom för att utesluta inbillning och olika nivåskillnader. Det är många i dessa tester som sagt som dig innan, att det är stora skillnader och man är döv om man inte hör dom. Påstående som dom får revidera efter ha misslyckats i testet att skilja dom åt.
Att inte inse och förstå problemen med öppna tester visar på okunskap om hur lätt man påverkas medvetet och undermedvetet av saker och ting. På samma sätt som folk tror sig se mirakel när en TV-evangelist påstår bota sjuka, så tror audiofiler på skillnader som inte går att visa under kontrollerade former (samma som "miraklen" som TV-evangelisten påstås göra, försvinner när man undersöker det hela).

Men vi kan ju göra test tillsammans så får vi se.

#216

Postad 31 december 2010 - 18:57

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

  • 3 782 inlägg
  • 0

"sk bevis"? Det är kontrollerade tester, gjorda av audiofiler, recensenter på hifi tidningar mm. Det som är skillnaden mellan dessa och dina tester är att man gjort dom för att utesluta inbillning och olika nivåskillnader. Det är många i dessa tester som sagt som dig innan, att det är stora skillnader och man är döv om man inte hör dom. Påstående som dom får revidera efter ha misslyckats i testet att skilja dom åt.
Att inte inse och förstå problemen med öppna tester visar på okunskap om hur lätt man påverkas medvetet och undermedvetet av saker och ting. På samma sätt som folk tror sig se mirakel när en TV-evangelist påstår bota sjuka, så tror audiofiler på skillnader som inte går att visa under kontrollerade former (samma som "miraklen" som TV-evangelisten påstås göra, försvinner när man undersöker det hela).

Men vi kan ju göra test tillsammans så får vi se.


Jag löste problemet på ett mycket bättre sätt: kastade ut anläggningen som ändå "låter likadant" och kör allt genom datorn. Finns ingen anledning att köpa någon s.k HiFi-utrustning när allt ju ändå bara är placebo och inbillning följt av "inga skillnader".

Efter mycket funderingar på alla dessa kloka ord om blindtest, obefintliga skillnader mellan signalkällor, s.k dogmer, felaktiga råd, korrupta tidningar, ljugande säljare etc insåg jag att den absolut bästa lösningen är en dator, en hörlursförstärkare och ett par bra hörlurar.

Med tanke på att alla signalkällor och DACar låter likadant eller identiskt (hörs det skillnad är det felaktiga nivåer och placebo) finns det ingen anledning att använda annat än datorn som signalkälla. En dator har man ju redan. :blush:

Debatten är många år gammal, det är alltid samma argument som framförs (blindtest, placebo, nivåskillnader och ingen skillnad i slutänden) och efter att ha tänkt har jag insett att om man eliminerar hela HiFi-anläggningen till 100% och använder sin dator istället så är alla problem lösta. Inga mer "onödiga köp" av CD-spelare för 8000 kronor när 500 kronor på Rusta räcker (alla signalkällor låter likadant - blindtestat och klart) eller idiotiska köp av förstärkare för 20 kkr när Denon för 5000 kronor gör jobbet perfekt (inga skillnader mellan förstärkare ju!) och framförallt slipper man belamra sin bostad med en massa högtalare. ;)

Pengarna man sparar lägger man på datorn istället. Dock hoppas jag att inte HiFi-ateisterna skall in på den marknaden också och förklara att det inte är någon skillnad mellan 500 GB och 1 TB HD med resultatet att man skall köpa den billigaste. Eller att alla ljudkort är identiska, köp billigast tänkbara. De som säger att olika skärmar har olika bildkvalitet har fel - köp den billigaste. Följt av rekommendationer av s.k "transparenta" datorer. ;)

Skämt åsido men detta att alla signalkällor låter likadant (och att förstärkare låter likadant för den delen) har det tjatats om sedan 2006-2007 på detta forum och uppenbarligen är det ingen hejd på eländet heller. HiFi skall vara en "billig" hobby, undantaget högtalare dock som "får" kosta oerhörda summor. Men det "får" inte elektroniken göra för där gäller Naturlag 42 - "Elektronik är billigt att tillverka och därför skall elektronik säljas billigt". Naturlag 43 slår fast att alla produkter i kategorin signalkälla låter likadant eftersom det har bevisats i blindtest (dessa blindtest har självfallet ägt rum med slumpgenerator).

Trevligt i.a.f att Operation Motbevisning lever vidare. Lika bra att döda den operationen genom att döda orsaken till problemet: HiFi-hobbyn och dess utövare (förutom HiFi-ateisterna som lägger allt på högtalarna). :)

#217

Postad 01 januari 2011 - 22:02

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

  • 832 inlägg
  • 0

Har tyvärr inte testat några andra DAC:ar. Jag lyssnade på denna hemma hos Palletheking och blev helt tagen av ljudet.
Den är helt neutral med en stor ljudbild med väldigt mycket skimrande smådetaljer i toppen, ett realistiskt mellanregister samt ett fantastiskt basfundament där man lätt kan följa basistens alla toner. Det är för mig helt otänkbart att man kan få ut ett hörbart bättre ljud ur någon CD-spelare överhuvudtaget, oavsett prisklass!


Ja precis så kan jag säga om Lead med, dacar vekar vara sjukt pris värda i dag finns ingen anledning att köpa en high end cd när dacarna låter så bra. Jag kommer att stanna i dac värden ^_^

#218

Postad 02 januari 2011 - 17:36

HajPauDaj
  • HajPauDaj
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Är det någon som hört denna DAC eller vet någon butik som säljer den?

http://www.rega.co.uk/html/DAC.htm

Verkar kosta £499 i England

#219

Postad 02 januari 2011 - 17:55

Lo-Fi Heroes
  • Lo-Fi Heroes
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0

Är det någon som hört denna DAC eller vet någon butik som säljer den?

http://www.rega.co.uk/html/DAC.htm

Verkar kosta £499 i England


Finns inte att köpa här än, den släpptes bara för nån vecka sen.

#220

Postad 03 januari 2011 - 20:23

raffe24
  • raffe24
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Finns inte att köpa här än, den släpptes bara för nån vecka sen.

så med andra ord vilket är bäst enligt er min nuvarande denon 700ae med dac eller hk 990.
hk990 spelaren kan jag få för 3990kr
cambridgen magic 2765kr
arcam rdac 3400kr

så vad skall jag lägga kosingen på för bäst ljud enligt er?????????????????????

#221

Postad 03 januari 2011 - 22:00

Lo-Fi Heroes
  • Lo-Fi Heroes
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0

så med andra ord vilket är bäst enligt er min nuvarande denon 700ae med dac eller hk 990.
hk990 spelaren kan jag få för 3990kr
cambridgen magic 2765kr
arcam rdac 3400kr

så vad skall jag lägga kosingen på för bäst ljud enligt er?????????????????????


Av dom 3 hade jag valt arcam, som jag tycker låter bättre än dacmagic.
Har dock inte hört H/K.

Det bästa är om du kan jämföra själv, ljud är alltid individuellt.
Lycka till.

#222

Postad 03 januari 2011 - 23:20

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

så med andra ord vilket är bäst enligt er min nuvarande denon 700ae med dac eller hk 990.
hk990 spelaren kan jag få för 3990kr
cambridgen magic 2765kr
arcam rdac 3400kr

så vad skall jag lägga kosingen på för bäst ljud enligt er?????????????????????



Mitt tips, du ska INTE lägga dom på en DAC. Sålänge inte din CD/DVD/Bluray spelare inte är trasig så kommer det inte bli någon hörbar skillnad. Lägg pengarna på rummet, skivor/filmer eller framtida uppgradering av högtalarna. Det är det som ger mest.

#223

Postad 03 januari 2011 - 23:40

raffe24
  • raffe24
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Mitt tips, du ska INTE lägga dom på en DAC. Sålänge inte din CD/DVD/Bluray spelare inte är trasig så kommer det inte bli någon hörbar skillnad. Lägg pengarna på rummet, skivor/filmer eller framtida uppgradering av högtalarna. Det är det som ger mest.


va!!!!! så du menar att en Denon 700ae ålder på 8 år och en harman kardon hd 990 3år = 5år skillnad ... att där inte är skillnad ? hmmm jag blir tveksam de teknikerna på hk att de inte har förbättrat på 5 år och har fortfarande sitt jobb kvar.... det kan väl inte stämma???????????

sen denon 3200nypris
hk 5000 nypris
att folk blir lurade speciellt de som är här i forumet folk som är kunniga. eller du menar cdspelare 3000-6000kr ingen skillnad 10000-20000 osv men där måste väl vara skillnad på en 3000kr och en 20000 kr spelare eller det har med rummet och göra det med?

#224

Postad 04 januari 2011 - 00:21

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

va!!!!! så du menar att en Denon 700ae ålder på 8 år och en harman kardon hd 990 3år = 5år skillnad ... att där inte är skillnad ? hmmm jag blir tveksam de teknikerna på hk att de inte har förbättrat på 5 år och har fortfarande sitt jobb kvar.... det kan väl inte stämma???????????

sen denon 3200nypris
hk 5000 nypris
att folk blir lurade speciellt de som är här i forumet folk som är kunniga. eller du menar cdspelare 3000-6000kr ingen skillnad 10000-20000 osv men där måste väl vara skillnad på en 3000kr och en 20000 kr spelare eller det har med rummet och göra det med?



Jag menar två saker:
*Det är lätt att inbilla sig saker. Se dom som tror på spöken etc
*Det finns mängder av blindtester och stort sett alla har gett samma resultat, att dom inte kunde skilja dom åt.

Själva tekniken är så utvecklad att det inte är några problem att bygga en kanonspelare för några korvören. Själv har jag en 8 år gammal DVD spelare som CD källa och DACen i min gamla Denon 2106 för flac's. Ser ingen anledning att lägga mer pengar på det eftersom det inte kommer ge någon hörbar skillnad. Däremot har jag lagt kanske 30 000 kr på rummet, det ger enormt mycket mer.

#225

Postad 04 januari 2011 - 02:56

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Idag testade jag en teori, och jag lärde mig att det är bortkastade pengar att koppla en dyra DAC till sin hembioreciever. Skillnaden med och utan DAC kopplad till CD:n hörs nämligen bra om man har ett dedikerat och välbyggt analogt försteg. Det är så mycket skräp i en hembioreciever som dödar upplevelsen (digital volymkontroll mm).

Så MKarlsson74, din Denon har helt enkelt ett för dåligt försteg för att du ska kunna dra nytta av en fin DAC.

#226

Postad 04 januari 2011 - 12:56

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

Idag testade jag en teori, och jag lärde mig att det är bortkastade pengar att koppla en dyra DAC till sin hembioreciever. Skillnaden med och utan DAC kopplad till CD:n hörs nämligen bra om man har ett dedikerat och välbyggt analogt försteg. Det är så mycket skräp i en hembioreciever som dödar upplevelsen (digital volymkontroll mm).

Så MKarlsson74, din Denon har helt enkelt ett för dåligt försteg för att du ska kunna dra nytta av en fin DAC.

Nu har du hällt bensin på elden!

#227

Postad 04 januari 2011 - 13:51

Unregistered9d9405bb
  • Unregistered9d9405bb
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Nu har du hällt bensin på elden!


Av någon anledning så gillar jag det :)

#228

Postad 04 januari 2011 - 14:49

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Så MKarlsson74, din Denon har helt enkelt ett för dåligt försteg för att du ska kunna dra nytta av en fin DAC.



Nej, faktiskt inte. Det är utmärkt. Men jag inbillar mig inte lika lätt som vissa andra. :)

#229

Postad 04 januari 2011 - 14:59

Lo-Fi Heroes
  • Lo-Fi Heroes
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0

Nej, faktiskt inte. Det är utmärkt. Men jag inbillar mig inte lika lätt som vissa andra. :)


Det är knappast någon inbillning att det låter bättre med ett bra stereoförsteg än med din denon. Sen är den säkert utmärkt som du skriver, men det är ju inte samma sak som att det inte kan bli bättre, om man nu önskar det vill säga.

#230

Postad 04 januari 2011 - 15:40

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Det är knappast någon inbillning att det låter bättre med ett bra stereoförsteg än med din denon. Sen är den säkert utmärkt som du skriver, men det är ju inte samma sak som att det inte kan bli bättre, om man nu önskar det vill säga.



Jodå, det är med största sannorlikhet inbillning. Hävdar man annorlunda så kan vi göra ett blindtest ihop så får vi se. :)

#231

Postad 04 januari 2011 - 15:52

egoBen
  • egoBen
  • Lärjunge

  • 445 inlägg
  • 0
Nu beställde jag en V-dac från www.audioaffair.co.uk/. Ca 1700 kr inkl frakt istället för 2700-3000 kr i butik här. Jag hoppas det funkar bra. Jag gillar att köpa från butiker i Stockholm men prisskillnaden är helt enkelt för stor.

#232

Postad 04 januari 2011 - 16:12

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0

Jodå, det är med största sannorlikhet inbillning. Hävdar man annorlunda så kan vi göra ett blindtest ihop så får vi se. :)

Varför skulle det inte låta bättre? Det är synnerligen subjektivt vad som låter bra och alla har inte samma definition på välljud som du har.

#233

Postad 04 januari 2011 - 16:37

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Varför skulle det inte låta bättre? Det är synnerligen subjektivt vad som låter bra och alla har inte samma definition på välljud som du har.



Det handlar om att man inte hör någon skillnad alls. Kolla på mätningar på vanliga DACar och CD/DVD/Blyray spelare idag så ser du extremt bra värden, även på billiga prylar. Det har ju visat sig i blindtest med, där folk misslyckats skilja dom åt.

#234

Postad 04 januari 2011 - 19:23

ILCapitano
  • ILCapitano
  • Lärjunge

  • 448 inlägg
  • 0

Det handlar om att man inte hör någon skillnad alls. Kolla på mätningar på vanliga DACar och CD/DVD/Blyray spelare idag så ser du extremt bra värden, även på billiga prylar. Det har ju visat sig i blindtest med, där folk misslyckats skilja dom åt.

Börjar gilla Karlsson och hans stenhårda övertygelse, även om jag kanske inte köper allt så tycker jag det är en trevlig motpol till uppgraderingshysterin. Börjar så smått tro det kan ligga något i det du skriver ändå.

En fråga till MKarlsson, tycker du en extern dac förbättrar ljudet ur en dator istället för att köra 3,5mm till rca?

#235

Postad 04 januari 2011 - 21:49

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0

Det handlar om att man inte hör någon skillnad alls. Kolla på mätningar på vanliga DACar och CD/DVD/Blyray spelare idag så ser du extremt bra värden, även på billiga prylar. Det har ju visat sig i blindtest med, där folk misslyckats skilja dom åt.

Jag tolkade det som att du inte tyckte att det fanns bättre försteg än det du har på din Denon.

När det gäller DACar håller jag i stort med dig.

#236

Postad 04 januari 2011 - 22:50

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Börjar gilla Karlsson och hans stenhårda övertygelse, även om jag kanske inte köper allt så tycker jag det är en trevlig motpol till uppgraderingshysterin. Börjar så smått tro det kan ligga något i det du skriver ändå.

En fråga till MKarlsson, tycker du en extern dac förbättrar ljudet ur en dator istället för att köra 3,5mm till rca?



Alltså, jag går endast på dom kontrollerade blindtester som gjorts och även det lilla jag själv lyssnat och jämfört.
Hurvida det ligger något i det jag säger är upp till var och en att värdera och fundera över. Något jag tycker man kan fundera extra mycket över är:
*Om det nu är så lätt att skilja CD spelare och DACar från varandra, varför visar stort sett alla publicerade blindtest annorlunda? Och om det nu skulle vara så att just dom audiofiler har så dålig hörsel, varför motbevisar inte dom som hävdar annorlunda? Det måste väl vara bättre än inte ha något på fötterna än öppna subjektiva tester som inte kan värderas speciellt högt.
*Om man tittar på mätvärderna från vanliga spelare och DACar och funderar på vad dom betyder i relation till vad man hör och till andra delar i anläggningen.
*Inbillning/placebo är inget ovanligt inom det mesta. Folk tror på spöken, ser bigfoot, tror på horoskop, etc etc. Hifi är inte unikt eller är immun mot inbillningar.


Ja, en extern DAC brukar bli bättre än analogt ur ett internt ljudkort. Det är för mycket brus och störningar i datorn för det ska funka bra. I know, mitt ljudkort gick sönder och just nu kör jag en 10m lång kabel från ett urgammalt ljudkort till stereon, för att kunna få ljud från youtube mm :)

Jag tolkade det som att du inte tyckte att det fanns bättre försteg än det du har på din Denon.



Nja, jag vet inte om det finns något som är hörbart bättre än det, faktiskt. 2105/2106 fick grymt bra i F/E lyssning och just förstegsdelen är grym.

#237

Postad 05 januari 2011 - 09:41

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

Av någon anledning så gillar jag det :unsure:

Ja, du har alltid varit lite pervers! ;)

#238

Postad 05 januari 2011 - 09:48

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

Börjar gilla Karlsson och hans stenhårda övertygelse, även om jag kanske inte köper allt så tycker jag det är en trevlig motpol till uppgraderingshysterin. Börjar så smått tro det kan ligga något i det du skriver ändå.

En fråga till MKarlsson, tycker du en extern dac förbättrar ljudet ur en dator istället för att köra 3,5mm till rca?

Sen är det ju stor skillnad på sunt förnuft/motpoler till uppgraderingshysterin och att per defintion vara emot allting som inte är godkänt av LTS. Varenda inlägg handlar om att han lyssnat på produkten under en mässa och tyckte att det lät skitdåligt.

När det gäller den biten krävs det tydligen inga blindtest.

Jag är också emot uppgraderingshysterin, men jag köper inte billigaste möjliga flerkanalsreceiver bara för det.

#239

Postad 05 januari 2011 - 10:22

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0

Nja, jag vet inte om det finns något som är hörbart bättre än det, faktiskt. 2105/2106 fick grymt bra i F/E lyssning och just förstegsdelen är grym.

Jag vet detta redan. Dock innebär det inte att det för andra personer inte finns bättre försteg. Alla har inte samma ljudideal. Det finnns de som t ex föredrar rörförstärkare och vinylskivor även om dessa inte klarar av en F/E lyssning helt perfekt.

#240

Postad 05 januari 2011 - 10:37

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0
Vinyl är så awesome. Klår vilken DAC som helst. ;)

#241

Postad 05 januari 2011 - 13:20

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Jag vet detta redan. Dock innebär det inte att det för andra personer inte finns bättre försteg. Alla har inte samma ljudideal. Det finnns de som t ex föredrar rörförstärkare och vinylskivor även om dessa inte klarar av en F/E lyssning helt perfekt.



Pratar ju såklart om så ofärgat som möjligt. Varför lägga massa pengar på en färgad pryl när man lika gärna kan köpa en EQ eller dyl? Betala extra för någon inte kan med sitt jobb verkar galet för min del.

#242

Postad 05 januari 2011 - 13:24

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

  • 1 671 inlägg
  • 0

Vinyl är så awesome. Klår vilken DAC som helst. :unsure:


Vinyl? Har du hört talas om Amish-folket? De gillar också gammal teknologi ;)

Redigerat av Unregisteredcc128e50, 05 januari 2011 - 13:34.


#243

Postad 05 januari 2011 - 13:30

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0

Pratar ju såklart om så ofärgat som möjligt. Varför lägga massa pengar på en färgad pryl när man lika gärna kan köpa en EQ eller dyl? Betala extra för någon inte kan med sitt jobb verkar galet för min del.

Så du har aldrig varit en stor anhängare av rörförstärkare och vinyl? Bara för att du anser att det enda korrekta är ofärgat ljud så innebär det inte att det finns de som tycker att en färgning kan vara positiv.

Det är ibland trivsamt med lite ödmjukhet istället för i tråd efter tråd skriva att det inte finns bättre försteg än det som sitter i Denon 2105, speciellt när vi pratar om subjektiva upplevelser såsom ljud. Däremot kan det vara ett ok försteg om man vill ha ofärgat ljud.

#244

Postad 05 januari 2011 - 17:33

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

Vinyl? Har du hört talas om Amish-folket? De gillar också gammal teknologi ;)

Japp, jag, John McClain och Amish. Vi är jävligt tajta. :unsure:

#245

Postad 05 januari 2011 - 19:46

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Så du har aldrig varit en stor anhängare av rörförstärkare och vinyl? Bara för att du anser att det enda korrekta är ofärgat ljud så innebär det inte att det finns de som tycker att en färgning kan vara positiv.



Jo, jag hade rörförstärkare förr. Gick på myten att jag kunde hjälpa dom sämre inspelade skivorna med rör. Vinyl har jag kvar än och det är främst för dom skivor som är bättre masterad än CD versionen.

#246

Postad 05 januari 2011 - 20:18

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

Den är helt neutral ...

Ganska ointressant debatt egentligen imo men ett sådant uttalande fångar mitt intresse... Hur gjorde du för att avgöra att den var "helt neutral"?

#247

Postad 06 januari 2011 - 09:46

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

Ganska ointressant debatt egentligen imo men ett sådant uttalande fångar mitt intresse... Hur gjorde du för att avgöra att den var "helt neutral"?

Sådant är ju alltid svårt att veta, men när jag själv menar att något är neutralt så syftar jag på att det inte finns någon extremt hörbar färgning som jag reagerar på. Antar att det kan vara något liknande i det här fallet.

#248

Postad 06 januari 2011 - 14:48

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

när jag själv menar att något är neutralt så syftar jag på att det inte finns någon extremt hörbar färgning som jag reagerar på. Antar att det kan vara något liknande i det här fallet.

Knappast. Här var uttrycket "helt neutral" inte att det inte fanns någon "extrem färgning". Hur kan man kategorisera att något är helt neutralt? Vad är referensen?

#249

Postad 06 januari 2011 - 15:03

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0
Okej, du menar så. Ptja, F/E kanske?

#250

Postad 07 januari 2011 - 21:51

Enicar
  • Enicar
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0
Idag har jag provlyssnat lite på min nyinköpta Macmini. Jag kör USB ut till en rätt billig DAC , ProJect USB box (och tror att jag ställt allt rätt i Macen). Jämfört med min squeezebox Touch så tycker jag nog att "kvalitén" på ljudet är ungefär densamma . Kanske en aning öppnare eller ljusare från SB Touch analog ut. Nivåanpassning är svårt och kan lura örat/hjärnan. Ljudfilerna var ALAC i Macen och FLAC i Touch och test-cd´n var Diana Krall "Live in Paris". Skön platta med bra ljud tycker jag. Nån i publiken hostar i inledningen till Case of you :)
Nu blir man ju sugen på att testa en häftigare DAC till Macen. Undrar vad det skall vara tro?

F.ö. så föraktar jag Apple för att man måste registrera konto på I Tunes med kontokort e.d. för att få cover art.
Bedrövligt kontrollförfarande Apple kör med. Så Steve Jobs vann första ronden men vänta bara , jag ska nog hitta ett sätt att undvika iTunes :)

Redigerat av Enicar, 07 januari 2011 - 23:49.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.