Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

B&W 700 S2-serien.

164 svar till detta ämne Bowers & Wilkins B&W
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 19 september 2021 - 13:47

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Nej, dina högtalare sjunker till 3,1 ohm som lägst, och det är vid rätt liten fasvinkel dvs inte en direkt tung last.

https://www.stereoph...er-measurements

Om du tittar på en mätning där effekten dämpas i 2 ohm, så betyder det inte att det gäller 3 ohm, utan bara att de mäter i 8, 4, 2 och 1 ohm.

Angående ström så är det en siffra som i stort sett helt saknar relevans i sammanhanget. Så det behöver du inte fundera över.

Ett exempel:

H390 som du är inne på, ger max 34,1A i denna testen:
https://www.hifinews...-dac-lab-report

Rotel RB-1080 gav över 240A när Hifi & Musik testade den för många år sedan (2001 tror jag).

Betyder det att RB-1080 är enormt mycket kraftfullare när den driver högtalare? Nej, inte alls.

Det betyder bara att skyddskretsarna arbetar annorlunda, dvs den dämpar inte effekten ens vid 1 ohm.

Numera dämpas nästan alltid effekten vid 2 ohm, eftersom ingen normal, bra konstruerad högtalare sjunker så lågt. Det minskar risken för att grejerna helt enkelt går sönder vid t ex felkoppling.

240 Ampere i 8 ohm skulle ge en effekt på 460800 watt, vilket såklart är helt orimligt. Max ström mäts med en kort impuls nära kortslutning.



"Torr, snabb och välkontrollerad bas" förväxlas ibland med brist på djupbas. Dina högtalare har -6dB vid 51Hz (uppmätt i test). I rum blir det lite lägre/bättre, men de går inte djupt.

Stor ljudbild och "bra fokus" är också något som högtalare och rum står för.

Mattor, absorbenter på väggen bakom och vid sidan av högtalarna, samt justering av placering och lyssningsposition kommer att ge dig mycket mer än att byta ut din förstärkare. Det är extra viktigt med en högtalare som 702 s2 pga ojämn spridning osv.

Blir du inte nöjd efter det, så kommer du inte att bli nöjd med en annan förstärkare heller.

Om du blir nöjd överlag men saknar djupbasen, så är det en eller helst två bra subbar som gäller.


Tack för bra info, jag är medveten att dom går ner i 3,1 ohm som lägst, en av anledningar jag vill ha mer kraft, är ju också att jag inte vill paja högtalarna när man vrakar på lite, min gamla 683 pajades ett par gånger på grund av detta sen exakt var felet ligger vet jag inte, har spelat som Max 75-80 db vid lyssningsplats på grund av min tidigare erfarenheter, men rent tekniskt bör 702 inte vara tyngre att driva än mina tidigare 683 s2,




702 har högre känslighet vilket märks i samma förstärkare jämfört med 683, upplever att 702 är mer beroende av inspelningen än 683 var både vad gäller bas eller hur bra det låter, jag upplever att 702 spelar rätt mycket mer detaljerat än 683, i vissa inspelningar så hör jag mer bakgrund detaljer, tycker också jag får fram tydligare röster hos artisterna, upplever att basen är bättre på 702 också men det som känns konstigt är att 683 s2 spelar djupare, 702 s2 är absolut ingen högtalare du ska välja om du älskar bas, de är nämligen inte allt för basiga,
Men allt annat så vidare du spelar en bra inspelning låter fantastiskt, de drar åt ljusare hållet som mättningarna visar,
Jag skulle inte vilja påstå att jag är någon basfreak, men lite djupare bas hade där kunnat vara, subbar kan vara ett alternativ längre fram, problemet blir nog mer att integrera dom när man har en stereoförstäkare, kanske bör köra på rel då,

Angående rummet och placering så upplever jag att högtalarna spelar bäst med avstånd från väggen,
Jag har en matta mellan min lyssningsplats och högtalarna vilket hjälper och en del möbler, men inga absorbenter har jag inga tyvärr blir inte lätt att sätta ihop i lägenhet

Redigerat av Andreas3200, 19 september 2021 - 13:51.


#102

Postad 19 september 2021 - 14:40

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

men det som känns konstigt är att 683 s2 spelar djupare, 702 s2 är absolut ingen högtalare du ska välja om du älskar bas, de är nämligen inte allt för basiga


Japp, 683 S2 har -6dB vid 38Hz. Rätt stor skillnad.
https://www.soundand...stem-test-bench

Den äldre 683 (S1) gick ännu djupare, -6dB vid 32Hz om jag inte minns fel.

edit: Här är vanliga 683, men där mätte/visade de bara -10dB (29Hz):
https://www.soundand...em-measurements

Redigerat av Ageve, 19 september 2021 - 14:45.


#103

Postad 19 september 2021 - 15:48

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 337 inlägg
  • 1

Tack för bra info, jag är medveten att dom går ner i 3,1 ohm som lägst, en av anledningar jag vill ha mer kraft, är ju också att jag inte vill paja högtalarna när man vrakar på lite, min gamla 683 pajades ett par gånger på grund av detta sen exakt var felet ligger vet jag inte, har spelat som Max 75-80 db vid lyssningsplats på grund av min tidigare erfarenheter, men rent tekniskt bör 702 inte vara tyngre att driva än mina tidigare 683 s2,

 

 

Med enstaka watt har du 90 dB (peak) vid lyssningsposition. Du har >200 W att röra dig med redan så kraftigare förstärkare behövs verkligen inte...



#104

Postad 19 september 2021 - 15:58

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Med enstaka watt har du 90 dB (peak) vid lyssningsposition. Du har >200 W att röra dig med redan så kraftigare förstärkare behövs verkligen inte...

 

90dB i peakarna på en dynamisk inspelning är rätt låg nivå dock, men jag håller med. Förstärkaren han har räcker bra. Bättre att fixa till rummets akustik osv.



#105

Postad 19 september 2021 - 16:24

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 337 inlägg
  • 0

90dB i peakarna på en dynamisk inspelning är rätt låg nivå dock, men jag håller med. Förstärkaren han har räcker bra. Bättre att fixa till rummets akustik osv.

Det är inte mycket men Andreas nämner själv att han lyssnar vid Max 75-80 db.(mobilappar mäter inte rätt i och för sig) Stort dämpat rum och större lyssningsavstånd så blir det en annan sak. Mitt halvtaskigt dämpade vardagsrum har samma begränsningar, och typ 50W räcker...



#106

Postad 19 september 2021 - 16:55

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Man ska nog inte lita för mycket på en mobilapp. Bättre med sådan här (eller liknande):

https://www.kjell.co...cB&gclsrc=aw.ds

 

Sen bör man mäta dBC och "fast", eftersom det mesta av ljudtrycket finns i basen, framförallt på dynamiska inspelningar där topparna inte är avklippta/dämpade. ;)

 

Testade en app. Den kan inte visa mer än 109dB (inte med min mobil iaf). Sen vet man ju inte hur appen är "kalibrerad" heller.

 

Bifogad fil  Skärmavbild 2021-09-19 kl. 18.14.35.png   102,21K   0 Antal nerladdningar


Redigerat av Ageve, 19 september 2021 - 17:50.


#107

Postad 20 september 2021 - 11:10

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Anledningen att jag lyssnar endast 75-80 db var för just mina tidigare erfarenheter, lyckades spela sönder talespolen i 683 s2 mellanregister, föredrar egentligen 85-90 db vid lyssningsplats, det är liksom min referensnivå, avståendet är 2 meter från högtalarna, 702 s2 har en känslighet på 90,2 db enligt stereophiles mättningar så rent tekniskt bör jag kunna spela 90 db vid lyssningsplats utan att paja högtalarna, nu är man bara försiktig, 702 har en effekttålighet på 300 watt, 100 watt högre än 683 s2, och 683 s2 mätte 87,7 db i känslighet på stereophile, så det är nog därför det märks en skillnad på volymen mellan dom 2,
Men om jag förstått det rätt, högre känslighet kan bli en kompromiss med djupbasen,

Redigerat av Andreas3200, 20 september 2021 - 11:11.


#108

Postad 20 september 2021 - 20:53

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 337 inlägg
  • 0

Man ska nog inte lita för mycket på en mobilapp. Bättre med sådan här (eller liknande):

https://www.kjell.co...cB&gclsrc=aw.ds

 

Sen bör man mäta dBC och "fast", eftersom det mesta av ljudtrycket finns i basen, framförallt på dynamiska inspelningar där topparna inte är avklippta/dämpade. ;)

 

Testade en app. Den kan inte visa mer än 109dB (inte med min mobil iaf). Sen vet man ju inte hur appen är "kalibrerad" heller.

 

attachicon.gifSkärmavbild 2021-09-19 kl. 18.14.35.png

Testade en app som gav 130 dBc  :blink:  vid normallyssning så medhåll, de är inte mycket att lita på....


Redigerat av Brinke, 20 september 2021 - 20:54.


#109

Postad 21 september 2021 - 11:56

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 337 inlägg
  • 0

Anledningen att jag lyssnar endast 75-80 db var för just mina tidigare erfarenheter, lyckades spela sönder talespolen i 683 s2 mellanregister, föredrar egentligen 85-90 db vid lyssningsplats, det är liksom min referensnivå, avståendet är 2 meter från högtalarna, 702 s2 har en känslighet på 90,2 db enligt stereophiles mättningar så rent tekniskt bör jag kunna spela 90 db vid lyssningsplats utan att paja högtalarna, nu är man bara försiktig, 702 har en effekttålighet på 300 watt, 100 watt högre än 683 s2, och 683 s2 mätte 87,7 db i känslighet på stereophile, så det är nog därför det märks en skillnad på volymen mellan dom 2,
Men om jag förstått det rätt, högre känslighet kan bli en kompromiss med djupbasen,

Du har gott om effekt, och högtalarna hög effektålighet så nog kan du blåsa på klart mer än så.



#110

Postad 21 september 2021 - 13:31

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Anledningen att jag lyssnar endast 75-80 db var för just mina tidigare erfarenheter, lyckades spela sönder talespolen i 683 s2 mellanregister

 

Är rätt säker på att du inte spelar 75-80dB. Det är väldigt tyst, framförallt om det är i peakarna.

 

Musik är dynamisk. Ett anslag på en bastrumma t ex, kan vara 20dB högre än resten, och därmed kräva betydligt mer effekt om det inte ska klippa/dista/komprimeras.

 

Angående att spela sönder, så var det väl ett fel på din gamla NAD-förstärkare som orsakade det?

 

edit: Tror som sagt inte att du får bättre ljud med en större förstärkare dock. Om du vill ha mer bas, köp subbar. ;) 


Redigerat av Ageve, 21 september 2021 - 14:40.


#111

Postad 21 september 2021 - 14:08

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Är rätt säker på att du inte spelar 75-80dB. Det är väldigt tyst, framförallt om det är i peakarna.

Musik är dynamisk. Ett anslag på en bastrumma t ex, kan vara 20dB högre än resten, och därmed kräva betydligt mer effekt om det inte ska klippa/dista/komprimeras.

Angående att spela sönder, så var det väl ett fel på din gamla NAD-förstärkare som orsakade det?


Ja nad förstärkaren orsakade, så jag fick problem i basen, men det var inte fel på högtalarna i detta fallet utan felet låg på förstärkaren, lånade hem en annan förstärkare och då var där inga problem med basen, felet i mellanregister på mina 683 skedde efter cirka 4 år, det var innan förstärkaren gick sönder, jag kunde aldrig under den tid höra någon hörbar dist, jag har själv varit fundersam anledningen till en krökt spole i mellanregisteret, visst jag spelade någorlunda hög volym 1-2 timmar dagligen vissa dagar tog man lite lugnare, men på helgen ville man ju ha lite volym, tvivlar ändå på att förstärkaren var för klen, vi snackar om cirka 85-90 db vid lyssningsplats

#112

Postad 21 september 2021 - 17:15

sebulba
  • sebulba
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0

Anledningen att jag lyssnar endast 75-80 db var för just mina tidigare erfarenheter, lyckades spela sönder talespolen i 683 s2 mellanregister, föredrar egentligen 85-90 db vid lyssningsplats, det är liksom min referensnivå, avståendet är 2 meter från högtalarna, 702 s2 har en känslighet på 90,2 db enligt stereophiles mättningar så rent tekniskt bör jag kunna spela 90 db vid lyssningsplats utan att paja högtalarna, nu är man bara försiktig, 702 har en effekttålighet på 300 watt, 100 watt högre än 683 s2, och 683 s2 mätte 87,7 db i känslighet på stereophile, så det är nog därför det märks en skillnad på volymen mellan dom 2,
Men om jag förstått det rätt, högre känslighet kan bli en kompromiss med djupbasen,

Är nyfiken hur påverkas basen av känsligheten på högtalarna?

 

 

Är rätt säker på att du inte spelar 75-80dB. Det är väldigt tyst, framförallt om det är i peakarna.

 

Musik är dynamisk. Ett anslag på en bastrumma t ex, kan vara 20dB högre än resten, och därmed kräva betydligt mer effekt om det inte ska klippa/dista/komprimeras.

 

Angående att spela sönder, så var det väl ett fel på din gamla NAD-förstärkare som orsakade det?

 

edit: Tror som sagt inte att du får bättre ljud med en större förstärkare dock. Om du vill ha mer bas, köp subbar. ;)

På tal om dynamik.

Tänker många är ju ute efter att det skall låta "som det var tänkt" då måste det väl finnas nån referens eller som många inom hemmabion man pratar om att spela på refernsnivå. Finns det för musik?  Eller vet nån hur högt dom spelar i studios när dom mixar eller mastrar?

 

Också på tal om effekt är det inte därför man vill ha mycket kräm just för dynamiken och inte nödvändigtvis för att spela högt eller ha party?

Även om jag förstår att båda dom går hand i hand. Men det jag menar mer är om man spelar runt 80db och det kommer bastrumma som är 20db högre då behövs mycket effekt. Äsch jag vet inte vad menar men iaf i slutändan kan man väl inte har "för mycket" effekt egentligen.

För om man har för mycket så är man ju garderad med all typ av musik på alla nivåer tänker jag. Och spelar man för högt så kommer ju högtalaren pajja antingen av för mycket eller för lite effekt ändå. :huh:  :unsure:

 

Mvh


Redigerat av sebulba, 21 september 2021 - 17:25.


#113

Postad 21 september 2021 - 18:55

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Är nyfiken hur påverkas basen av känsligheten på högtalarna?


På tal om dynamik.
Tänker många är ju ute efter att det skall låta "som det var tänkt" då måste det väl finnas nån referens eller som många inom hemmabion man pratar om att spela på refernsnivå. Finns det för musik? Eller vet nån hur högt dom spelar i studios när dom mixar eller mastrar?

Också på tal om effekt är det inte därför man vill ha mycket kräm just för dynamiken och inte nödvändigtvis för att spela högt eller ha party?
Även om jag förstår att båda dom går hand i hand. Men det jag menar mer är om man spelar runt 80db och det kommer bastrumma som är 20db högre då behövs mycket effekt. Äsch jag vet inte vad menar men iaf i slutändan kan man väl inte har "för mycket" effekt egentligen.
För om man har för mycket så är man ju garderad med all typ av musik på alla nivåer tänker jag. Och spelar man för högt så kommer ju högtalaren pajja antingen av för mycket eller för lite effekt ändå. :huh: :unsure:

Mvh

Du måste sedan också räkna med en annan faktor. Ju högre du spelar, enklare är det att bli döv.
Det handlar mer om att det skall låta naturligt. Det skall kunna återge alla toner i ett instrument samt artistens naturliga röst. Ljud är en ton som svänger upp och ned. Den skall då vara utifrån ett visst referens mått samtidigt som det skall stämma överens över hur det mänskliga örat hör.
Det samma som artisten har pluggar i öronen för att höra en själv hur det låter. Det är det som sedan skall återges.
En del högtalare har mer bas andra har mer diskant och så vidare. Det är vanligt inom hemma prylar medan inom studio måste det återges precis som det är tänkt. Det är lite det som är kruxet inom hifi att komma så nära som originalet.
Jag rent personligen anser att Hegel gör att högtalare låter allt för mycket i basen. Det är för att mina öron uppfattar det som sådan.
Det behövs egentligen inte så mycket effekt för att få det att låta högt. Som regel spelar du inte 100db konstant utan du ligger mer under det värdet.
Lira en akustisk gitarr i ett ljuddämpande rum och bara det kan låta högt. Allt handlar om hur vi uppfattar ljud sedan att marknadsföring är utav storleken vikt idag när man säljer prylar så har det blivit lite utav en hets att det skall stå watt angivet och större siffra är ju häftigt. I själva verket om man jämför olika produkter och börjar lyssna med öronen så är det väldigt många olika parametrar inblandade.

Redigerat av Buddaz12, 21 september 2021 - 19:14.


#114

Postad 21 september 2021 - 19:01

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Du måste sedan också räkna med en annan faktor. Ju högre du spelar, enklare är det att bli döv.
Det handlar mer om att det skall låta naturligt. Det skall kunna återge alla toner i ett instrument samt artistens röst. Ljud är en ton som svänger upp och ned. Den skall då vara utifrån ett visst referens mått samtidigt som det skall stämma överens över hur det mänskliga örat hör. En del högtalare har mer bas andra har mer diskant och så vidare. Det är vanligt inom hemma prylar medan inom studio måste det återges precis som det är tänkt. Det är lite det som är kruxet inom hifi att komma så nära som originalet.
Jag rent personligen anser att Hegel gör att högtalare låter allt för mycket i basen. Det är för att mina öron uppfattar det som sådan.
Det behövs egentligen inte så mycket effekt för att få det att låta högt. Som regel spelar du inte 100db konstant utan du ligger mer under det värdet.

Fint att man trycker fel.

Redigerat av Buddaz12, 21 september 2021 - 19:02.


#115

Postad 22 september 2021 - 07:47

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Du måste sedan också räkna med en annan faktor. Ju högre du spelar, enklare är det att bli döv.


Fast det har lite relevans när det handlar om effektkraven.

Det mesta ljudtrycket är i basen, och bas är inte skadligt (inom rimliga gränser såklart, menar inte att man ska stå intill en Falcon 9 vid launch).

Det är därför dBA används vid mätning på konserter osv. Där är basen bortfiltrerad eftersom de är intresserade av ljud som kan skada hörseln.

#116

Postad 22 september 2021 - 08:15

sebulba
  • sebulba
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0

Du måste sedan också räkna med en annan faktor. Ju högre du spelar, enklare är det att bli döv.
Det handlar mer om att det skall låta naturligt. Det skall kunna återge alla toner i ett instrument samt artistens naturliga röst. Ljud är en ton som svänger upp och ned. Den skall då vara utifrån ett visst referens mått samtidigt som det skall stämma överens över hur det mänskliga örat hör.
Det samma som artisten har pluggar i öronen för att höra en själv hur det låter. Det är det som sedan skall återges.
En del högtalare har mer bas andra har mer diskant och så vidare. Det är vanligt inom hemma prylar medan inom studio måste det återges precis som det är tänkt. Det är lite det som är kruxet inom hifi att komma så nära som originalet.
Jag rent personligen anser att Hegel gör att högtalare låter allt för mycket i basen. Det är för att mina öron uppfattar det som sådan.
Det behövs egentligen inte så mycket effekt för att få det att låta högt. Som regel spelar du inte 100db konstant utan du ligger mer under det värdet.
Lira en akustisk gitarr i ett ljuddämpande rum och bara det kan låta högt. Allt handlar om hur vi uppfattar ljud sedan att marknadsföring är utav storleken vikt idag när man säljer prylar så har det blivit lite utav en hets att det skall stå watt angivet och större siffra är ju häftigt. I själva verket om man jämför olika produkter och börjar lyssna med öronen så är det väldigt många olika parametrar inblandade.

Ja att bli döv eller få tinnitus är ju helt klart en faktor att tänka på.🙂

Det hade varit intressant att se vilka prylar man hade valt om man bara gick på öronen och uteslöt all marknadsföring och specs. Framförallt elektronik tycker jag är svårt att höra om det är bra eller dåligt så där blir jag helt klart påverkad av specs och marknadsföring. Högtalare är lite lättare.

Sen är väl den mesta musiken inte särskilt dynamisk nu för tiden. Bortsett då från speciella inspelningar eller dom som inriktar sig på Hifi. Så rent generellt är väl dynamiska toppar inte ett jätteproblem. Som jag förstått det hela.

Mvh

#117

Postad 22 september 2021 - 09:49

sebulba
  • sebulba
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0

Fast det har lite relevans när det handlar om effektkraven.

Det mesta ljudtrycket är i basen, och bas är inte skadligt (inom rimliga gränser såklart, menar inte att man ska stå intill en Falcon 9 vid launch).

Det är därför dBA används vid mätning på konserter osv. Där är basen bortfiltrerad eftersom de är intresserade av ljud som kan skada hörseln.

Aha intressant. Jag har alltid fattat det som att basen är lurigast/farligast just för att man uppfattar basen lägre vid samma ljudnivå som höga toner. Och därför skruvar man upp basen till för höga nivåer just för att man hör/uppfattar den sämre och på så sett skadar hörseln.

Mvh

#118

Postad 22 september 2021 - 10:42

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0
Här är lite info:
https://emedicine.me...813-clinical#b1

High-frequency noise is much more damaging than low-frequency noise; therefore, intensity alone cannot predict risk. For this reason, a special scale has been developed for measuring environmental noise when the purpose is to assess its potential to produce hearing loss.

Continuous stimuli are more damaging than interrupted stimuli. Intermittent noise is more protective for apical lesions induced by low frequencies than for basal lesions induced by high frequencies.

Distat ljud är värre med, eftersom disten består av oönskade övertoner, dvs mer ljud helt enkelt.

Därför är det tvärt emot vad en del påstår bättre att ha ”för mycket” effekt, än att driva en liten förstärkare till bristningsgränsen.

Högtalare med låg dist är såklart också en fördel. Ofta låter det ju dåligt/distat på konserter, vilket är en av anledningarna till ökad risk för hörselskador.

Sen är det såklart lite lurigt med låg dist med, eftersom man kanske lyssnar på en högre volym utan att det låter dåligt.

En bra regel är att om man känner en tryckande känsla i öronen efter lyssning, så var det definitivt för högt, dvs det är inte bra att utsätta sig för det under lång tid.

Min poäng är definitivt inte att man ska sitta och lyssna på extrem volym, utan att man inte ska underskatta behovet av effekt, om man vill ha bra ljud då.

#119

Postad 22 september 2021 - 11:50

sebulba
  • sebulba
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0

Här är lite info:
https://emedicine.me...813-clinical#b1

High-frequency noise is much more damaging than low-frequency noise; therefore, intensity alone cannot predict risk. For this reason, a special scale has been developed for measuring environmental noise when the purpose is to assess its potential to produce hearing loss.

Continuous stimuli are more damaging than interrupted stimuli. Intermittent noise is more protective for apical lesions induced by low frequencies than for basal lesions induced by high frequencies.

Distat ljud är värre med, eftersom disten består av oönskade övertoner, dvs mer ljud helt enkelt.

Därför är det tvärt emot vad en del påstår bättre att ha ”för mycket” effekt, än att driva en liten förstärkare till bristningsgränsen.

Högtalare med låg dist är såklart också en fördel. Ofta låter det ju dåligt/distat på konserter, vilket är en av anledningarna till ökad risk för hörselskador.

Sen är det såklart lite lurigt med låg dist med, eftersom man kanske lyssnar på en högre volym utan att det låter dåligt.

En bra regel är att om man känner en tryckande känsla i öronen efter lyssning, så var det definitivt för högt, dvs det är inte bra att utsätta sig för det under lång tid.

Min poäng är definitivt inte att man ska sitta och lyssna på extrem volym, utan att man inte ska underskatta behovet av effekt, om man vill ha bra ljud då.

Jaha där ser man intressant, tackar för infon! 👍
Men då kan man undra om det är därför Audyseey rullar av toppen i sina kalibreringar. För har undrat varför dom gör det men detta kan ju vara en förklaring i så fall t.ex om man lyssnar på referensnivå och genom det då spara lite på hörseln. För jag antar att referensnivå är ganska högt.

Jag har känt vid några tillfällen en extrem trötthet i öronen efter längre lyssnings-sessioner. Kan detta bero på en kombo av relativt hög volym och längd? Eller bara den ena eller den andra orsaken?
(Edit) Läste texten igen och längd har ju betydelse för hörseln.

Mvh

Redigerat av sebulba, 22 september 2021 - 11:51.


#120

Postad 22 september 2021 - 12:11

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Aha intressant. Jag har alltid fattat det som att basen är lurigast/farligast just för att man uppfattar basen lägre vid samma ljudnivå som höga toner. Och därför skruvar man upp basen till för höga nivåer just för att man hör/uppfattar den sämre och på så sett skadar hörseln.

Mvh

Den kan vara lika farligt. Allt handlar om hur känsligt ens öra är för tryck. Utsätts för vissa tryck över lång tid så kan det också ta skada. Därför viktigt att lyssna på öronen.

#121

Postad 24 september 2021 - 08:13

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
På tal om djupbas, kollade hifinews mättningar på olika modeller, 702 hade 51 hz -6 db, men även kef r11 som är en mycket större högtalare än 702 s2, hade även 51 hz -6 db,
Så det är inte bara b&w som är lenare i basen, jag tycker 702 s2 saknar lite djupbas i viss musik men baskvaliten finns där, och på den punkten och alla andra punkter är dom enastående, på en låt som robbie williams feel, får man gåshud🙀

Jag förstår varför en del folk parar mcintosh med just b&w då de är varmare och fylligare i ljudbilden av vad jag hört, jag hade gärna testat en men finns ingen i närheten att dema och så förbannat dyra

Redigerat av Andreas3200, 24 september 2021 - 08:16.


#122

Postad 24 september 2021 - 09:48

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Jag förstår varför en del folk parar mcintosh med just b&w då de är varmare och fylligare i ljudbilden av vad jag hört


Stereophile har jämfört som sagt. 5-kanalssteget RB-1585 och Mcintosh MC303, med B&W 800D. Den enda skillnad de kunde höra var en aning ”greater warmth” med Rotelsteget. De konstaterade att slutsteg är rätt ”tråkiga” att testa eftersom de påverkar ljudet väldigt lite om de är någorlunda bra konstruerade.

Skillnaden i försteg kan vara större dock, men om du saknar ”värme” i ljudet så är det med störst sannolikhet högtalare eller rum som är anledningen.

Här är artikeln:
https://www.stereoph.../music-round-68

Redigerat av Ageve, 24 september 2021 - 10:00.


#123

Postad 24 september 2021 - 10:30

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

På tal om djupbas, kollade hifinews mättningar på olika modeller, 702 hade 51 hz -6 db, men även kef r11 som är en mycket större högtalare än 702 s2, hade även 51 hz -6 db,
Så det är inte bara b&w som är lenare i basen, jag tycker 702 s2 saknar lite djupbas i viss musik men baskvaliten finns där, och på den punkten och alla andra punkter är dom enastående, på en låt som robbie williams feel, får man gåshud🙀

Jag förstår varför en del folk parar mcintosh med just b&w då de är varmare och fylligare i ljudbilden av vad jag hört, jag hade gärna testat en men finns ingen i närheten att dema och så förbannat dyra

Siffra på ett papper.
Hört KEF Reference med McIntosh så tråkigt att jag förstod ej varför det skulle vara bra.

#124

Postad 24 september 2021 - 11:16

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Stereophile har jämfört som sagt. 5-kanalssteget RB-1585 och Mcintosh MC303, med B&W 800D. Den enda skillnad de kunde höra var en aning ”greater warmth” med Rotelsteget. De konstaterade att slutsteg är rätt ”tråkiga” att testa eftersom de påverkar ljudet väldigt lite om de är någorlunda bra konstruerade.

Skillnaden i försteg kan vara större dock, men om du saknar ”värme” i ljudet så är det med störst sannolikhet högtalare eller rum som är anledningen.

Här är artikeln:
https://www.stereoph.../music-round-68

702 s2 som jag har är ingen varm högtalare i klangen, jag skulle vilja påstå att dom är lite kliniska och de är ganska ljusa, 683 s2 som jag hade tidigare var varmare i klangen och mindre ljusa, men inte i närheten av verken detaljer och klarhet i ljudet som 702 s2,


Min erfarenhet är också densamma förstaget påverkar mer,
Dacar kan man ju också byta om man letar efter en liten annan ljudsignatur, tex mer värme, Hegel h190
Dac är mest neutral, föredrar dragonfly red signatur över h190 dacen, men upplever att den inte är lika bra kvalitetsmässigt, och det känns som kvaliteten på
Dragonfly för övrigt är inte så bra, från visa så skadan ha dist vid högre frekvenser och jag använde den under många år till mina 683 så undrar om den var orsaken till några fel,


Alla köp jag gör i framtiden kommer alltid lånas hem i mitt eget rum, så som både förstärkare, högtalare eller tex dacar, några andra högtalare blir det inte på ett bra tag,
Kan liksom inte slänga ut 45,000 och sen bara gå vidare det blir värt att experimentera lite kommer absolut kolla på andra dacar i framtiden och eventuellt kolla över mitt rum vad man kan göra där.

Siffra på ett papper.
Hört KEF Reference med McIntosh så tråkigt att jag förstod ej varför det skulle vara bra.

Förmodar att mcintosh matchar till högtalare som b&w för att lugna ner diskanten, b&w kan ha ganska mycket diskant, på b&w enligt mig så ska man inte ha någon förstärkare som boostar diskanten då blir det fort öronblödande

Redigerat av Andreas3200, 24 september 2021 - 11:27.


#125

Postad 24 september 2021 - 13:16

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Förmodar att mcintosh matchar till högtalare som b&w för att lugna ner diskanten, b&w kan ha ganska mycket diskant, på b&w enligt mig så ska man inte ha någon förstärkare som boostar diskanten då blir det fort öronblödande

 

Nja, bra förstärkare har minimal påverkan på frekvensgången. Stereophiles tester är bra eftersom de använder en simulerad högtalarlast, med variationer i impedansen.

 

Här är två exempel.

 

Mcintosh MC462 (transistorförstärkare, bra resultat):

https://www.stereoph...er-measurements

 

Mcintosh MC275 (rörförstärkare, dvs större variationer i frekvensgången och mer dist osv):

https://www.stereoph...er-measurements

 

Den är dock bättre än många andra rörförstärkare.

 

edit: Angående Dragonfly, så är jag tveksam till alla produkter från Audioquest. 

 

Se denna testen t ex:

https://www.youtube....h?v=KzwAdwvy9l4


Redigerat av Ageve, 24 september 2021 - 13:26.


#126

Postad 24 september 2021 - 13:40

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

702 s2 som jag har är ingen varm högtalare i klangen, jag skulle vilja påstå att dom är lite kliniska och de är ganska ljusa, 683 s2 som jag hade tidigare var varmare i klangen och mindre ljusa, men inte i närheten av verken detaljer och klarhet i ljudet som 702 s2,


Min erfarenhet är också densamma förstaget påverkar mer,
Dacar kan man ju också byta om man letar efter en liten annan ljudsignatur, tex mer värme, Hegel h190
Dac är mest neutral, föredrar dragonfly red signatur över h190 dacen, men upplever att den inte är lika bra kvalitetsmässigt, och det känns som kvaliteten på
Dragonfly för övrigt är inte så bra, från visa så skadan ha dist vid högre frekvenser och jag använde den under många år till mina 683 så undrar om den var orsaken till några fel,


Alla köp jag gör i framtiden kommer alltid lånas hem i mitt eget rum, så som både förstärkare, högtalare eller tex dacar, några andra högtalare blir det inte på ett bra tag,
Kan liksom inte slänga ut 45,000 och sen bara gå vidare det blir värt att experimentera lite kommer absolut kolla på andra dacar i framtiden och eventuellt kolla över mitt rum vad man kan göra där.

Förmodar att mcintosh matchar till högtalare som b&w för att lugna ner diskanten, b&w kan ha ganska mycket diskant, på b&w enligt mig så ska man inte ha någon förstärkare som boostar diskanten då blir det fort öronblödande

Gissar mer på att det har att göra med vad för sort material man har att jobba med. KEF är en coaxial med metall och annat skoj medan B&W är ju en domepipa med sina skojigheter. Dessa små nyanser är inte alltid lätt att höra de finns där. Det är mest högtalare man hör det enklast.
Du må inte missta mig. Hegel är inte dålig, lika så med McIntosh. Utan det jag vill förmedla är att lyssna med öronen är viktigast.
Som KEF som jag gillar vill helst ha en förstärkare som reagerar snabbt, återger ljudet hyfsat rent, framhäver helheten, kvalitet framför fancy watt specifikation. En maffig Bel Canto black series effeksteg hadde varit dess match. Som sagt det är för dyrt.
Därför jag tror B&W är helt fel mot vad hifiklubben säljer för förstärkare. Om du googlar på Youtube ser man att det är mer Rotel. Det kan bero på att de går under samma koncern. Förut var det classe när de ägdes utav Rotel. Idag är classe under Sound United.
Du hittar säkert något vettigt den dagen du vill ha något nytt.

Redigerat av Buddaz12, 24 september 2021 - 13:41.


#127

Postad 24 september 2021 - 14:44

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Gissar mer på att det har att göra med vad för sort material man har att jobba med. KEF är en coaxial med metall och annat skoj medan B&W är ju en domepipa med sina skojigheter. Dessa små nyanser är inte alltid lätt att höra de finns där. Det är mest högtalare man hör det enklast.
Du må inte missta mig. Hegel är inte dålig, lika så med McIntosh. Utan det jag vill förmedla är att lyssna med öronen är viktigast.
Som KEF som jag gillar vill helst ha en förstärkare som reagerar snabbt, återger ljudet hyfsat rent, framhäver helheten, kvalitet framför fancy watt specifikation. En maffig Bel Canto black series effeksteg hadde varit dess match. Som sagt det är för dyrt.
Därför jag tror B&W är helt fel mot vad hifiklubben säljer för förstärkare. Om du googlar på Youtube ser man att det är mer Rotel. Det kan bero på att de går under samma koncern. Förut var det classe när de ägdes utav Rotel. Idag är classe under Sound United.
Du hittar säkert något vettigt den dagen du vill ha något nytt.

Att b&w använder rotel har ju oftast med aff göra att dom är under samma företag, du kan välja förstärkare efter vad du tycker själv passar, tror inte rotel eller Hegel skiljer sig så mycket ljudmässigt, båda går ju efter en neutral ljudbild, och jag tycker själv att Hegel h190 passar superbra till 702 s2, just för den här bra basskontrollen Hegel är kända för, så länge man själv är nöjd med ljudbilden så spelar det egentligen ingen roll, jag hade gärna testat så mycket som möjligt men nu är jag tyvärr låst till hifiklubbens produkter under covid, måste åka längre och till större städer för andra produkter vilket jag inte känner mig säker med i covid krisen, och jfr måste kunna låna hem vilket underlättar om jag har en närliggande butik, har haft både nad denon och Hegel hemma, Hegel var bäst med hästlängder i mina öron med b&w, denon var också hyfsat bra, nad ligger långt efter.


Nja, bra förstärkare har minimal påverkan på frekvensgången. Stereophiles tester är bra eftersom de använder en simulerad högtalarlast, med variationer i impedansen.

Här är två exempel.

Mcintosh MC462 (transistorförstärkare, bra resultat):
https://www.stereoph...er-measurements

Mcintosh MC275 (rörförstärkare, dvs större variationer i frekvensgången och mer dist osv):
https://www.stereoph...er-measurements

Den är dock bättre än många andra rörförstärkare.

edit: Angående Dragonfly, så är jag tveksam till alla produkter från Audioquest.

Se denna testen t ex:
https://www.youtube....h?v=KzwAdwvy9l4


Ändå ser man att folk väljer förstärkare som rullar av topparna till moderna b&w som är rätt ljusa,

Rör är inget jag kommer köpa av vad jag läst om dom

Transistor förstärkare får det förbli, av anledningarna du nämnde lägre dist,

Jag har ingen aning om dragonfly skapade ett problem eller inte, använde den ett tag på 702 s2 också, sen plötsligt hörde jag missljud i toppen, tänkte omöjligt att högtalarna har något fel efter 4 månader, och som är spelade varsamt med volym kontrollen, felet låg helt och hållet på dragonfly,
Missljudet försvann så fort jag körde via hegels egna dac istället, köper inga produkter från audioquest igen, dragonfly är en opålitlig produkt

Redigerat av Andreas3200, 24 september 2021 - 14:52.


#128

Postad 25 september 2021 - 08:43

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Ändå ser man att folk väljer förstärkare som rullar av topparna till moderna b&w som är rätt ljusa,

 

Fast ingen av de två Mcintosh jag länkade till rullar av nämnvärt i diskanten. Rörstärkaren har lite ojämn frekvensgång, men det ligger inom +/- 0,5dB med deras testlast, kanske lite mer med en högtalare som sjunker till 3 ohm.

 

Många rörstärkare är trots allt helt ok, bortsett från lägre effekt osv. De är alltid sämre än någorlunda bra transistorförstärkare dock.

 

Det är nog snarare så att folk försöker dämpa diskanten i ljusa högtalare genom att testa diverse förstärkare, men det är mycket effektivare att dämpa rummet, vinkla ut högtalarna, eller köpa högtalare som inte är ljusa (om man inte vill ha det).



#129

Postad 25 september 2021 - 10:54

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Fast ingen av de två Mcintosh jag länkade till rullar av nämnvärt i diskanten. Rörstärkaren har lite ojämn frekvensgång, men det ligger inom +/- 0,5dB med deras testlast, kanske lite mer med en högtalare som sjunker till 3 ohm.

Många rörstärkare är trots allt helt ok, bortsett från lägre effekt osv. De är alltid sämre än någorlunda bra transistorförstärkare dock.

Det är nog snarare så att folk försöker dämpa diskanten i ljusa högtalare genom att testa diverse förstärkare, men det är mycket effektivare att dämpa rummet, vinkla ut högtalarna, eller köpa högtalare som inte är ljusa (om man inte vill ha det).


Jag håller med att man ska börja med högtalarna det är dom så påverkar ljudsignaturen mest i källan, jag upplever bäst resultat att låta högtalarna spela rakt fram, men det beror också på vilka högtalare och vilket rum man är i, men ljusa högtalare kan bli för mycket om man har dom invecklade mot öronen, frågan är vad kan man göra med rummet i en hyreslägenhet, har matta mellan högtalare och sittplats, det hjälper, har ett soffbord mellan också säger att det kan påverka ljudet negativt, har tv och bänk mellan högtalarna också kanske bättre att flytta ut högtalarna så tvn inte hamnar emellan

#130

Postad 30 september 2021 - 11:58

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 337 inlägg
  • 0

Jag håller med att man ska börja med högtalarna det är dom så påverkar ljudsignaturen mest i källan, jag upplever bäst resultat att låta högtalarna spela rakt fram, men det beror också på vilka högtalare och vilket rum man är i, men ljusa högtalare kan bli för mycket om man har dom invecklade mot öronen, frågan är vad kan man göra med rummet i en hyreslägenhet, har matta mellan högtalare och sittplats, det hjälper, har ett soffbord mellan också säger att det kan påverka ljudet negativt, har tv och bänk mellan högtalarna också kanske bättre att flytta ut högtalarna så tvn inte hamnar emellan

Textil på väggar, tavlor, bokhylla med böcker, fler mattor, stoppade möbler. Annars tonkontroll/eq. Ett minus med att sitta alltför off-axis är att du även får en rejäl dip i mellanregistret. Skillnader mellan förstärkare är som sagt för små (och ofta inbillade) för att motivera byten. För att inte nämna kablar...


Redigerat av Brinke, 30 september 2021 - 11:59.


#131

Postad 30 september 2021 - 12:40

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Textil på väggar, tavlor, bokhylla med böcker, fler mattor, stoppade möbler. Annars tonkontroll/eq. Ett minus med att sitta alltför off-axis är att du även får en rejäl dip i mellanregistret. Skillnader mellan förstärkare är som sagt för små (och ofta inbillade) för att motivera byten. För att inte nämna kablar...


Kablar ger jag mig inte in på kör med en basic argon kabel i koppar funkar hur bra som helst i tjockleken 4mm2 jag upplever inte att där är någon gigantisk skillnad mellan förstärkare, men skillnaden blir absolut större i bättre högtalare, på 702 avslöjar skillnaderna mer än 683, enda anledningen jag ser att ha en annan förstärkare är i så fall för mer headroom, Hegel h190 är absolut tillräckligt bra kvalitetsmässigt,

Jag kommer fortsätta tweeka, högtalarna är bara ett par månader så där finns tid att justera tills man hittar sweetspoten

#132

Postad 01 oktober 2021 - 11:00

sebulba
  • sebulba
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0

Textil på väggar, tavlor, bokhylla med böcker, fler mattor, stoppade möbler. Annars tonkontroll/eq. Ett minus med att sitta alltför off-axis är att du även får en rejäl dip i mellanregistret. Skillnader mellan förstärkare är som sagt för små (och ofta inbillade) för att motivera byten. För att inte nämna kablar...

Håller med. Sen kan det vara värt att köpa akustik-prylar. Menar finns ju en del gabska snygga grejer men som man sen kan ta med till nästa lägenhet utan några större problem.

Veg inte om det bara är jag men av dom B&W-högtalare jag har lyssnat på eller haft så tycker jag toe-in är ett måste. Kör man dom rakt så tycker ljudbilden blir lite ofokuserad och mitten av ljudbilden blir för stor och diffus, typ. Detta är min erfarenhet med 800-serien Nautilus men det kan ju inte skilja så mycket från denna serien heller för dom använder väl typ samma mellanregister och diskanter.

Mvh

#133

Postad 01 oktober 2021 - 11:08

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Håller med. Sen kan det vara värt att köpa akustik-prylar. Menar finns ju en del gabska snygga grejer men som man sen kan ta med till nästa lägenhet utan några större problem.

Veg inte om det bara är jag men av dom B&W-högtalare jag har lyssnat på eller haft så tycker jag toe-in är ett måste. Kör man dom rakt så tycker ljudbilden blir lite ofokuserad och mitten av ljudbilden blir för stor och diffus, typ. Detta är min erfarenhet med 800-serien Nautilus men det kan ju inte skilja så mycket från denna serien heller för dom använder väl typ samma mellanregister och diskanter.

Mvh

Kan nog bero på högtalarna också, jag upplever att just 702 s2 har så pass bra fokus redan när de spelar rakt fram, upplever de spelar bäst med svagt inveckling men har man dom invecklade så de pekar mot öronen blir det för intensivt och ljudbilden smalnar till, på mina gamla 683 var de bäst med inveckling mot öronen, finns nog ingen regel för alla högtalare, vissa högtalare presterar bättre när dom står på ett visst vis, beroende på rum så kan det ena funkar bättre än det andra, men det sämsta man kan göra är att ställa högtalarna för nära väggen vilket jag har sett rätt många gjort, jag har mina 1 meter från väggen från båda sidan och bakom

Redigerat av Andreas3200, 01 oktober 2021 - 11:15.


#134

Postad 01 oktober 2021 - 12:04

sebulba
  • sebulba
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0

Kan nog bero på högtalarna också, jag upplever att just 702 s2 har så pass bra fokus redan när de spelar rakt fram, upplever de spelar bäst med svagt inveckling men har man dom invecklade så de pekar mot öronen blir det för intensivt och ljudbilden smalnar till, på mina gamla 683 var de bäst med inveckling mot öronen, finns nog ingen regel för alla högtalare, vissa högtalare presterar bättre när dom står på ett visst vis, beroende på rum så kan det ena funkar bättre än det andra, men det sämsta man kan göra är att ställa högtalarna för nära väggen vilket jag har sett rätt många gjort, jag har mina 1 meter från väggen från båda sidan och bakom

Ah det är sant att det skiljer från högtalare till högtalare men speciellt från märke till märke. Men av dom B&W jag har haft har alla tjänat på en lätt toe-in. Har hört andra högtalare som stått helt rakt men haft ett grymt fokus i ljudbilden. Men med för mycket så låter det som om allt ljud kommer från mitten ingen bredd i ljudbilden alls.
Men overall så passar B&Ws ljud mina öron perfekt speciellt att dom är detaljerade utan att ge lyssningströtthet och röster tycker jag B&W gör himla bra.

Håller med där med att avståndet till väggen är viktigt nästan. Ser många som har dom precis intill väggen. Dock köper jag att man inte har utrymme/möjlighet ha dom på något annat sätt vilket jag tror är den främsta orsaken. Men det gör grymt stor skillnad bara några decimeter hit eller dit.

Mvh

Redigerat av sebulba, 01 oktober 2021 - 12:08.


#135

Postad 19 november 2021 - 18:49

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
20 % rabatt på hela 700 serien just nu, cirka 9000 att spara på 702 s2, hade man vetat det här hade man kanske väntat med att köpa dom tills nu, men sånt vet man aldrig, men även för 45k som jag betalde, var dom värda pengarna

#136

Postad 23 januari 2022 - 10:58

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Har upplevt nu efter ägt 702 s2 snart ett år, att dom saknat lite bas på djupet, de spelar dock väldigt detaljerat och klart i alla register, dåliga inspelningar så känns som högtalarna nästan mördar mig, men gud vad magiskt det blir på fina inspelningar, tänkt många gånger under årets gång att uppgradera förstärkare från Hegel h190 till Hegel h390, men det är 58k väldigt mycket pengar mer än ett år sparande för mig, som även har intresse i bil, samt film och spel med, känns som en sub eller 2 kan tillföra mer för betydligt mindre pengar, så senaste månaderna har efterforskat och läst på lite med subbasar, har använt subbas förut när jag började min resa 2014, en b&w asw610, har inte använt någon subbas på 4 år tid, för lyckades inte integrera den till mitt system, mycket för brist på kunskap,



har nu provat den igen och mixtrat med inställningarna och ja till slut så hittade jag var integrationen blir väldigt bra delar ungefär vid 52 hz och här lägger jag inte märke till att subben spelar utan upplevs som det kommer från frontarna, men för typ några veckor sedan bestämde jag att byta sub till en Arendal 1723 1s, som verkar väldigt bra, blir en beställning imorgon, och ville passa på nu att prova med min gamla sub så länge, upplever att den funkar bra nu med den delningen för musik när man håller volymen på måttliga nivåer, det går liksom inte att rocka tex David guetta memories på hög volym för då bottnar den subben, för film går den inte djupt nog med tillräcklig kraft, har man tur kan man kanske ha Arendal subben till nästa helg, och ska bli rätt intressant och se hur den presterar,

Redigerat av Andreas3200, 23 januari 2022 - 11:02.


#137

Postad 23 januari 2022 - 14:19

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 803 inlägg
  • 0

Har upplevt nu efter ägt 702 s2 snart ett år, att dom saknat lite bas på djupet, de spelar dock väldigt detaljerat och klart i alla register, dåliga inspelningar så känns som högtalarna nästan mördar mig, men gud vad magiskt det blir på fina inspelningar, tänkt många gånger under årets gång att uppgradera förstärkare från Hegel h190 till Hegel h390, men det är 58k väldigt mycket pengar mer än ett år sparande för mig, som även har intresse i bil, samt film och spel med, känns som en sub eller 2 kan tillföra mer för betydligt mindre pengar, så senaste månaderna har efterforskat och läst på lite med subbasar, har använt subbas förut när jag började min resa 2014, en b&w asw610, har inte använt någon subbas på 4 år tid, för lyckades inte integrera den till mitt system, mycket för brist på kunskap,



har nu provat den igen och mixtrat med inställningarna och ja till slut så hittade jag var integrationen blir väldigt bra delar ungefär vid 52 hz och här lägger jag inte märke till att subben spelar utan upplevs som det kommer från frontarna, men för typ några veckor sedan bestämde jag att byta sub till en Arendal 1723 1s, som verkar väldigt bra, blir en beställning imorgon, och ville passa på nu att prova med min gamla sub så länge, upplever att den funkar bra nu med den delningen för musik när man håller volymen på måttliga nivåer, det går liksom inte att rocka tex David guetta memories på hög volym för då bottnar den subben, för film går den inte djupt nog med tillräcklig kraft, har man tur kan man kanske ha Arendal subben till nästa helg, och ska bli rätt intressant och se hur den presterar,

 

 

B&W är väl inte bäst på att göra sub-basar? Tror man får mer för pengarna om man väljer annan där. Så tror du gör helt rätt.



#138

Postad 24 januari 2022 - 17:47

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Har upplevt nu efter ägt 702 s2 snart ett år, att dom saknat lite bas på djupet, de spelar dock väldigt detaljerat och klart i alla register, dåliga inspelningar så känns som högtalarna nästan mördar mig, men gud vad magiskt det blir på fina inspelningar, tänkt många gånger under årets gång att uppgradera förstärkare från Hegel h190 till Hegel h390, men det är 58k väldigt mycket pengar mer än ett år sparande för mig, som även har intresse i bil, samt film och spel med, känns som en sub eller 2 kan tillföra mer för betydligt mindre pengar, så senaste månaderna har efterforskat och läst på lite med subbasar, har använt subbas förut när jag började min resa 2014, en b&w asw610, har inte använt någon subbas på 4 år tid, för lyckades inte integrera den till mitt system, mycket för brist på kunskap,
 

Hoppas verkligen du får ut det du saknar av din uppdatering.
Av din text ovan låter det som att du upplever problem med hur dina högtalare hanterar sura inspelningar.
Just detta tror jag tyvärr inte löser sig med något annat än ett byte av högtalarna.

Det är väldigt lätt att fatta tycke för en högtalare utan att de ljudmässigt låter helt rätt för en själv.
Att försöka fixa detta med byte av kringutrustning kan ta en livstid och bli väldigt mycket dyrare än vad som är rimligt.

"har varit där och kunde ha sparat mycket tid och pengar om jag insett detta tidigare"

Kanske inte alls är fallet hos dig men det skadar inte att även ta in denna möjlighet i femtonspelet

 



#139

Postad 24 januari 2022 - 18:45

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Hoppas verkligen du får ut det du saknar av din uppdatering.
Av din text ovan låter det som att du upplever problem med hur dina högtalare hanterar sura inspelningar.
Just detta tror jag tyvärr inte löser sig med något annat än ett byte av högtalarna.

Det är väldigt lätt att fatta tycke för en högtalare utan att de ljudmässigt låter helt rätt för en själv.
Att försöka fixa detta med byte av kringutrustning kan ta en livstid och bli väldigt mycket dyrare än vad som är rimligt.

"har varit där och kunde ha sparat mycket tid och pengar om jag insett detta tidigare"

Kanske inte alls är fallet hos dig men det skadar inte att även ta in denna möjlighet i femtonspelet

Det här med dåliga inspelningar kommer inte att gå att lösa oavsett förstärkare eller rum, de är så pass avslöjande högtalare, de bra som finns med i inspelningarna briljerar dom på, men du får även med det dåliga om det finns i inspelningen, mina gamla 683 s2 var mer förlåtande för dåliga inspelningar, men dom är ju inte heller i närheten av 702 s2 var det gäller detaljer och hur pass tydligt röster och instrument träder fram, det är ju inte bara b&w som har så pass avslöjande högtalare utan där finns ju andra som har samma egenskaper, men samtidigt kan jag tycka det är kul med att höra just allt mer av vad inspelningen har att erbjuda, är du en basgalning duger inte dessa högtalare,





tycker där finns bättre om du är ute efter så djup bas som möjligt, men vad dom har i top, mid är riktigt fantastisk i mina öron, jag hör detaljer som jag aldrig hört tidigare,😊 de är även väldigt placerings känsliga för att det ska låta rätt, ta mig inte fel nu, men jag älskar hur de spelar gjorde en rad test med flera musikstilar innan jag bestämde mig, hade jag inte varit nöjd hade jag liksom sålt eller bytat för länge sedan, men där finns liksom uppgraderiingar man kan göra i systemet för att förbättra lite, så som sub och en bättre dac, högtalarna är ju i nuläget den starkaste länken, gissar på källa är den svaga länken, i framtiden så kommer jag nog skifta märke till något annat, för att prova något annat, men det lär dröja ett bra tag,

Redigerat av Andreas3200, 24 januari 2022 - 18:52.


#140

Postad 24 januari 2022 - 20:38

alex2400
  • alex2400
  • Lärjunge

  • 285 inlägg
  • 0

Det här med dåliga inspelningar kommer inte att gå att lösa oavsett förstärkare eller rum, de är så pass avslöjande högtalare, de bra som finns med i inspelningarna briljerar dom på, men du får även med det dåliga om det finns i inspelningen, mina gamla 683 s2 var mer förlåtande för dåliga inspelningar, men dom är ju inte heller i närheten av 702 s2 var det gäller detaljer och hur pass tydligt röster och instrument träder fram, det är ju inte bara b&w som har så pass avslöjande högtalare utan där finns ju andra som har samma egenskaper, men samtidigt kan jag tycka det är kul med att höra just allt mer av vad inspelningen har att erbjuda, är du en basgalning duger inte dessa högtalare,





tycker där finns bättre om du är ute efter så djup bas som möjligt, men vad dom har i top, mid är riktigt fantastisk i mina öron, jag hör detaljer som jag aldrig hört tidigare,😊 de är även väldigt placerings känsliga för att det ska låta rätt, ta mig inte fel nu, men jag älskar hur de spelar gjorde en rad test med flera musikstilar innan jag bestämde mig, hade jag inte varit nöjd hade jag liksom sålt eller bytat för länge sedan, men där finns liksom uppgraderiingar man kan göra i systemet för att förbättra lite, så som sub och en bättre dac, högtalarna är ju i nuläget den starkaste länken, gissar på källa är den svaga länken, i framtiden så kommer jag nog skifta märke till något annat, för att prova något annat, men det lär dröja ett bra tag,


Jag tror att det du försöker säga med ”avslöjande” och ”detaljrikedom” är att högtalarna i fråga har en hissad diskant. Denna egenskap brukar uppenbara sig genom att ”avslöja” mer detaljer som egentligen inte finns där utan eftersom att diskanten har en förhöjd nivå i förhållande till övriga registret så hörs vissa saker mer tydligt (inte att högtalaren tar fram saker som inte fanns från början). Och om musiken i fråga är taskigt inspelad/mastrad osv osv så kan en förhöjd diskant bli mer påtaglig. Så tror att du förväxlar lite här, en högtalare med en stigande frekvenskurva (relativt en helt neutral kurva) kommer låta ljust och i vissa fall skrikigt. Det är nog snarare detta du hör.

Och sen kan ju viss musik som är dåligt inspelad (typ vissa av Metallicas album) låta dåligt oavsett vilken högtalare som de spelas upp på.

MVH

#141

Postad 24 januari 2022 - 21:04

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Ville bara nämna detta för att det är en smärtsam insikt som man ofta väljer att blunda för.
Men det kanske inte är så illa som det låter när du skriver att högtalarna nästan mördar dig?

Väldigt många högtalare där ute som imponerar stort med sina skarpskurna detaljer blir kort och gott jobbiga att leva med i längden.
Första tecknet på att något är fel är att man inte låter musiken spela några längre tider man byter låt även när man lyssnar på sådant man brukar uppskatta.

 

Senare års erfarenhet här hemma har givit att det finns gott om högtalare därute som hanterar hög detaljupplösning eller spelar avslöjande om man så vill utan att skapa lyssningströtthet och som dessutom hanterar mediokra inspelningar hyfsat smärtfritt.
Visst det kanske inte ger värsta HiFi-upplevelsen att lyssna på dåliga inspelningar men det går att uppskatta musiken och det är inte plågsamt.
Att lyssna på musik kan ju vara så mycket mer än att analysera detaljer i inspelningar.
 



#142

Postad 24 januari 2022 - 22:29

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Jag tror att det du försöker säga med ”avslöjande” och ”detaljrikedom” är att högtalarna i fråga har en hissad diskant. 

 

Håller med. Det är väldigt lätt att imponeras vid kort lyssning, men risken finns att det blir tröttsamt i längden, framförallt på musik med mycket energi i diskanten.

 

Det enklaste sättet att illustrera utvecklingen är med dessa bilderna:

 

705 från ca 2000:

Bifogad fil  705FIG05.jpeg   38,7K   1 Antal nerladdningar

 

705 Signature från 2020:

Bifogad fil  1120BW705fig05.jpeg   32,04K   0 Antal nerladdningar

 

De gamla 705 har även bättre spridning (Peaken längst upp är bara diskantens uppbrytning, långt över hörbar frekvens, dvs inte intressant för ljudet).

 

Äldre 705:

Bifogad fil  705fig06.jpeg   26,23K   0 Antal nerladdningar

 

Nyare 705:

Bifogad fil  1120BW705fig06.jpeg   32,24K   0 Antal nerladdningar

 

Nautilus 805 från 1998 (Höjningen i basen ska finnas där pga närfältsmätningen som Stereophile gör, dvs de gamla 705 hade för lite bas. Peaken längst upp är som sagt inte intressant för ljudet.):

 

Bifogad fil  805fig4.jpeg   12,42K   0 Antal nerladdningar

 

805 D3 från 2017:

 

Bifogad fil  317BW805fig04.jpeg   17,47K   0 Antal nerladdningar

 

edit: Alla bilderna är från Stereophile, mätt av John Atkinson dvs de är direkt jämförbara.


Redigerat av Ageve, 24 januari 2022 - 22:49.


#143

Postad 25 januari 2022 - 07:48

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Jag tror att det du försöker säga med ”avslöjande” och ”detaljrikedom” är att högtalarna i fråga har en hissad diskant. Denna egenskap brukar uppenbara sig genom att ”avslöja” mer detaljer som egentligen inte finns där utan eftersom att diskanten har en förhöjd nivå i förhållande till övriga registret så hörs vissa saker mer tydligt (inte att högtalaren tar fram saker som inte fanns från början). Och om musiken i fråga är taskigt inspelad/mastrad osv osv så kan en förhöjd diskant bli mer påtaglig. Så tror att du förväxlar lite här, en högtalare med en stigande frekvenskurva (relativt en helt neutral kurva) kommer låta ljust och i vissa fall skrikigt. Det är nog snarare detta du hör.

Och sen kan ju viss musik som är dåligt inspelad (typ vissa av Metallicas album) låta dåligt oavsett vilken högtalare som de spelas upp på.

MVH


Jag vet skillnaden mellan detaljer eller hissad diskant, diskanten är lite hissad, men det är inte det jag menar med detaljer, 600 serien har också hissad diskant men dom är inte alls i närheten i detaljerna har inga problem att lyssna i timmar utan lyssningtrötthet, 702 s2 är lite en högtalare antligen gillar man dom eller inte, jag upplever det som en bra högtalare, bryr mig liksom inte om vad andra tycker utan jag fokuserar på det jag själv föredrar

#144

Postad 25 januari 2022 - 07:59

alex2400
  • alex2400
  • Lärjunge

  • 285 inlägg
  • 0

Jag vet skillnaden mellan detaljer eller hissad diskant, diskanten är lite hissad, men det är inte det jag menar med detaljer, 600 serien har också hissad diskant men dom är inte alls i närheten i detaljerna har inga problem att lyssna i timmar utan lyssningtrötthet, 702 s2 är lite en högtalare antligen gillar man dom eller inte, jag upplever det som en bra högtalare, bryr mig liksom inte om vad andra tycker utan jag fokuserar på det jag själv föredrar

Yes, jag sa inte att de va direkt dåliga högtalare. Men det finns en anledning att du finner att dom ”tar fram detaljer”, det är pågrund utav att den regionen är boostad. Och bas borde dom ha, det är nog bara så att basen upplevs som lägre i nivå jämfört med diskanten (för att den är det). Men om du är nöjd så finns det ju inget att klaga på!

MVH

Redigerat av alex2400, 25 januari 2022 - 08:02.


#145

Postad 25 januari 2022 - 09:35

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 337 inlägg
  • 0

Tror det diskuterats tidigare men förutom akustik i rummet är EQ / tonkontroll lösningen, som kan aktiveras när de sämre inspelningarna åker fram. Annars är överanalystiska högtalare som ska tämjas med varm elektronik eller konstiga kablar bara ett moment 22. Alternativt så håller man sig till audiofilinspelningar som högtalarna är tänkta att briljera med.


Redigerat av Brinke, 25 januari 2022 - 09:37.


#146

Postad 25 januari 2022 - 09:48

alex2400
  • alex2400
  • Lärjunge

  • 285 inlägg
  • 0
Ja en förstärkare eller kablar eller annan elektronik (förutom eq) kommer aldrig lösa högtalarens problem med en boostad diskant. Sålänge elektroniken i fråga inte är trasig eller redan har en inbyggd eq som e raka motsatsen till högtalarens frekvenskurva så kommer inget göra att högtalarna låter ”varmare” osv…

#147

Postad 25 januari 2022 - 10:22

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Jag upplevde att jag fick ett trevligare ljud med dragonfly red , men den där disten i toppen var inte bra, tänker inte använda en dac som pajar högtalarna lyckades paja min gamla 683 s2 2 gånger, misstänker 80 % dragonfly dacen var orsaken, använde den ett tag på 702 s2 med, efter så högtalarna var 4 månader gammla upptäckte jag missljud i toppen omöjligt att högtalarna hade pajat efter så kort tid på de volymerna jag spelat, visa sig vara dacen som skapade missljudet, när jag använde Hegel h190 dac försvann problemet omgående

#148

Postad 25 januari 2022 - 10:26

alex2400
  • alex2400
  • Lärjunge

  • 285 inlägg
  • 0

Jag upplevde att jag fick ett trevligare ljud med dragonfly red , men den där disten i toppen var inte bra, tänker inte använda en dac som pajar högtalarna lyckades paja min gamla 683 s2 2 gånger, misstänker 80 % dragonfly dacen var orsaken, använde den ett tag på 702 s2 med, efter så högtalarna var 4 månader gammla upptäckte jag missljud i toppen omöjligt att högtalarna hade pajat efter så kort tid på de volymerna jag spelat, visa sig vara dacen som skapade missljudet, när jag använde Hegel h190 dac försvann problemet omgående


Jag förstår inte vad du menar, lät det bättre med en trasig dac som gav missljud? Om dacen inte är trasig eller har någon form av eq eller filter som är på eller liknande så kommer man inte höra någon skillnad, förutom det din hjärna låter dig höra, alltså placebo.

Redigerat av alex2400, 25 januari 2022 - 10:35.


#149

Postad 25 januari 2022 - 20:25

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Kan inte heller inse på vilket sätt en trasig dac skulle ha positiv inverkan.

Men även om jag står fast vid det jag sagt tidigare om att eventuella problem med högtalarna sällan löser sig med ett byte av andra komponenter så visst kan man höra en skillnad på olika DAC:ar även om det är på en mer subtil nivå och det framgår inte lika tydligt i alla anläggningar.

Inte det minsta konstigt att där finns mindre skillnader att notera med helt olika kretslösningar.
En dragon fly väger mindre än en tom snusdosa och bara för att jämföra med något helt annat så kan vi ta min Naim Dac-V1 som går att lyfta med en hand men den är knappast att klassa som mobil. Den likhet som finns mellan dessa är produktens syfte men inte så mycket mer.
Inte minst hanteringen av signalen på analogsidan gör skillnad. Bara för att det är lite flummigt att påvisa skillnader som timing dynamik etc vetenskapligt så är det inte mumbojumbo. Men visst placebo är helt klart något som man skall ta på allvar för det är något ytterst konkret som kan drabba den bäste.



#150

Postad 25 januari 2022 - 20:58

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0
Tyvärr är nog enda lösningen att byta högtalare. En bra högtalare skall kunna hantera allt. Problematiken ligger I att många tillverkare trimmar vissa delar i frekvensen. Det är lite vad grafer visar. Det är vad man egentligen hör. Samma dilemma jag lider utav när jag har hört Audiovector. Diskanten är så hög att den hörs för tydligt och man blir trött utav att lyssna.

Redigerat av Buddaz12, 25 januari 2022 - 20:59.





Även taggad med Bowers & Wilkins, B&W

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.