Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Pro-Ject Skivspelare

139 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Pro-Ject Debut III (Skivspelare) 1 8,57 (13) 2 990:-
Pro-Ject RPM 5 (Skivspelare) 1 8,82 (10) Inga priser
Pro-Ject RPM 9.1 (Skivspelare) 1 8,75 (3) Inga priser
Pro-Ject 1Xpression III (Skivspelare) 1 8,25 (3) Inga priser
Pro-Ject RPM 1 (Skivspelare) 1 7,67 (2) Inga priser
Pro-Ject RPM 6.1 SB (Skivspelare) 1 8 (2) Inga priser
Pro-Ject RPM 1.3 Genie OM 3E (Skivspelare) 3 8,83 (11) Inga priser
Pro-Ject RPM 10.1 Evolution (Skivspelare) 1 7,5 (1) 51 990:-
Pro-Ject RPM 9.2 Evolution (Skivspelare) 1 8 (2) Inga priser
Pro-Ject Debut Carbon Esprit (Skivspelare) 7 8,72 (17) Inga priser
Pro-Ject Debut III Esprit (Skivspelare) 1 8 (2) Inga priser
9 relaterade trådar

#51

Postad 20 oktober 2014 - 07:15

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0
Hej pjarnfors!

Är du säker på att det är en Essential MKII om den är från 1992? På den tiden hette deras modeller Pro-Ject 1, Pro-Ject 2 och Pro-Ject 6...Essential- modellen kom först många år senare...

Redigerat av GyroSE, 20 oktober 2014 - 10:18.


#52

Postad 20 oktober 2014 - 17:27

pjarnfors
  • pjarnfors
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Hej GyroSE,

Njae nu när du säger det så blir jag väldigt osäker, var som sagt länge sen jag köpte den på takt&ton i Luleå. Jag lägger upp några bilder så du kan se hur den ser ut. Vet du vilken modell det är ? Det sitter en vit av och på knapp undertill på vänster sida.
Det enda som inte är original är pick-upen som är en Linn K5.

http://www.ladda-upp.../ilzbbdabzvuvz/
http://www.ladda-upp...r/ygiyjynyampf/

#53

Postad 20 oktober 2014 - 18:09

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0
Hej igen!

Inte lätt att hålla isär begreppen alla gånger. B)

Vad jag kan se rör det sig om en Pro-Ject 1, deras första modell som dök upp i början på 90- talet. Skulle tro att du skulle kunna få någonstans 1000-1500 kr om den fungerar felfritt...

#54

Postad 20 oktober 2014 - 18:50

pjarnfors
  • pjarnfors
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Tack för svaret och att du tog dig tid, då återstår det att jag får koppla in den och lyssna hur det låter. Ska bli spännande då jag inte använt den på minst 10 år. =)

#55

Postad 23 januari 2015 - 14:06

Boombuster
  • Boombuster
  • Lärjunge

  • 366 inlägg
  • 0
Hej,

Är rätt ny i vinylvärlden och har blivit rekommenderad Pro-Ject's skivspelare, då man ska få rätt mkt spelare för en vettig peng.

Har spanat in Pro-ject RPM 5.1 och RPM 6.1 då båda fått bra kritik och har en snygg design.

Några frågor:

* Vad ska man ha för RIIA (till en tilltänkt RPM 5.1 lr 6.1)? Kan man köpa "vad som helst" lr måste man lägga sig på en viss prisnivå för att få nått bra?

* Sedan är jag lite "allergisk" mot en för ljus klang, föredrar en mer varm/neutral klang ist. Vet dock inte om RIIA:n styr detta i högre grad än PU:n??

Tacksam för svar.

/Boombuster

#56

Postad 24 januari 2015 - 06:00

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0
Boombuster,
1, Till dessa spelare bör du lägga en slant på RIIA, pro-jects egna för runda tusenlappen är en alldeles utmärkt start. Deras SE-modeller är än bättre. Här en riktig budgetdräpare http://www.ebay.com/...=item2c9578f7da själv så blev det en fin uppgraderingsjulklapp förra året http://www.ebay.com/...=item3cdf3ed999

2. Klangen bör du inte tillskriva RIIA såvida den inte distar och låter illa förstås, kolla runt med olika omdömmen kring pu´s.

Lycka till :)

#57

Postad 24 januari 2015 - 13:34

Boombuster
  • Boombuster
  • Lärjunge

  • 366 inlägg
  • 0

Boombuster,
1, Till dessa spelare bör du lägga en slant på RIIA, pro-jects egna för runda tusenlappen är en alldeles utmärkt start. Deras SE-modeller är än bättre. Här en riktig budgetdräpare http://www.ebay.com/...=item2c9578f7da själv så blev det en fin uppgraderingsjulklapp förra året http://www.ebay.com/...=item3cdf3ed999

2. Klangen bör du inte tillskriva RIIA såvida den inte distar och låter illa förstås, kolla runt med olika omdömmen kring pu´s.

Lycka till :)


Tackar för tipset! :) Har kollat lite på Sumiko Pearl MM PU. Ska försöka komma mig ut på en provlyssning.

Trevlig helg!

#58

Postad 13 mars 2015 - 11:02

Boombuster
  • Boombuster
  • Lärjunge

  • 366 inlägg
  • 0

Hej,

 

Någon som kan förklara skillnaden mellan högnivå resp lågnivå PU? =)

 

Har detta någon koppling till vilket frekvensområde i musiken som man vill lyfta fram. Eller är det mer av "teknisk" innebörd?

 

Tacksam för svar.

 

/Boombuster



#59

Postad 14 mars 2015 - 09:45

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0

Det är hur hög spänningssignalen är från pu´n. Oftast(inte alltid) är MM en s.k. högnivå och MC lågnivå. Dvs det behövs olika grad av förstärkning mellan dem. Varav valet mellan MM och MC på flera(inte alla) RIIA-steg. Har inget att göra med frekvensgången i pu eller RIIA-steget utan bara hur stark signalen är från pu. Signalen från CD-spelare m.fl. är upp till 100ggr högre. Och om jag inte minns fel ligger CD och andra linjekällor på kring 1.4V och en vanlig pu ligger på 5.5mV´, dvs 0.0055V.

 

:)

 

Om någon siffra inte stämmer skyller jag på jet-lag...  ;)



#60

Postad 14 mars 2015 - 11:14

Boombuster
  • Boombuster
  • Lärjunge

  • 366 inlägg
  • 0

Det är hur hög spänningssignalen är från pu´n. Oftast(inte alltid) är MM en s.k. högnivå och MC lågnivå. Dvs det behövs olika grad av förstärkning mellan dem. Varav valet mellan MM och MC på flera(inte alla) RIIA-steg. Har inget att göra med frekvensgången i pu eller RIIA-steget utan bara hur stark signalen är från pu. Signalen från CD-spelare m.fl. är upp till 100ggr högre. Och om jag inte minns fel ligger CD och andra linjekällor på kring 1.4V och en vanlig pu ligger på 5.5mV´, dvs 0.0055V.

 

:)

 

Om någon siffra inte stämmer skyller jag på jet-lag...  ;)

Klockrent! Tackar! =)



#61

Postad 16 mars 2015 - 20:28

Hooch
  • Hooch
  • Forumräv

  • 991 inlägg
  • 0

Lutar åt att bli med vinyl igen....vad säger ni om två följande modeller jag hittat? Pro-ject phono box medföljer båda...

 

http://www.audiophil...-Ortofon-OMB-3E

 

http://www.audiophil...Debut-III/Phono



#62

Postad 17 mars 2015 - 23:06

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0

Är inte så bra på tyska, men båda ser ju fina ut. Har Essential Basic en bättre pickup kanske, man kan välja en Ortofon 2M Blue. Personligen tycker jag att det känns fel med USB på en vinylspelare, hör liksom till en annan värld. Fast det kan man förstås ha olika uppfattningar om. Den ena  väger 3,9 kg och den andra 5,5. Vet inte om  det har någon betydelse. Förmodligen kan du inte gå fel med någon av dem.

 

Själv har jag en Pro-Ject Debut Carbon Esprit DC som jag är väldigt nöjd med.



#63

Postad 18 mars 2015 - 16:12

Boombuster
  • Boombuster
  • Lärjunge

  • 366 inlägg
  • 0

Hej igen,

 

Som en förstagångsspelare (har aldrig haft vinyl tidigare) vilken av följande spelare skulle vara "ett bra köp"? Ser helst att den "håller" ett tag ljudmässigt då jag siktar på att ha den ett bra tag:

 

* Pro-ject Genie RPM 1.3 Genie

 

* Pro-ject RPM 1 Carbon

 

* Eller lägga lite extra krut på denna (?): Pro-ject 1Xpression III (men här börjar min smärtgräns gå för vad jag vill lägga på en vinylsvarv)

 

Vilken av dessa är mer prisvärd gällande pris/prestanda?

 

PU kommer jag nog att köra en Sumiko Pearl

 

/Boombuster



#64

Postad 18 mars 2015 - 17:26

Hooch
  • Hooch
  • Forumräv

  • 991 inlägg
  • 0

Tack, Mange36!

 

Jaa...varför skulle det vara lätt att välja? :-)



#65

Postad 19 mars 2015 - 14:04

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0

Hej igen,

Som en förstagångsspelare (har aldrig haft vinyl tidigare) vilken av följande spelare skulle vara "ett bra köp"? Ser helst att den "håller" ett tag ljudmässigt då jag siktar på att ha den ett bra tag:

* Pro-ject Genie RPM 1.3 Genie

* Pro-ject RPM 1 Carbon

* Eller lägga lite extra krut på denna (?): Pro-ject 1Xpression III (men här börjar min smärtgräns gå för vad jag vill lägga på en vinylsvarv)

Vilken av dessa är mer prisvärd gällande pris/prestanda?

PU kommer jag nog att köra en Sumiko Pearl

/Boombuster

Jag hade valt Xpression III, eller liknande till lägre pris, eftersom den har lock.

Min erfarenhet annars är att så länge spelaren håller samma goda grundkvalitet är pickupen det som är mest avgörande för ljudet. Du ska ju använda samma oavsett vilken spelare du köper.

Redigerat av Mange36, 19 mars 2015 - 14:06.


#66

Postad 25 mars 2015 - 22:21

Unregistered37a4eddd
  • Unregistered37a4eddd
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0
Beställde precis en Debut Espirit Carbon DC och undrar om jag gjort rätt. Kanske skulle lagt till lite och kört på RPM 5.1 direkt?

Är det enorm skillnad på dessa spelare?

Kanske finns en chans att ändra imorgon...?

#67

Postad 26 mars 2015 - 07:00

Unregisteredd2fae390
  • Unregisteredd2fae390
  • Lärjunge

  • 253 inlägg
  • 0
Med tanke på kvalitén på din nuvarande anläggning skulle åtminståne jag ta steget upp till en RPM 5.1 direkt. Om lusten och ekonomin finns där

#68

Postad 26 mars 2015 - 09:01

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0

Beställde precis en Debut Espirit Carbon DC och undrar om jag gjort rätt. Kanske skulle lagt till lite och kört på RPM 5.1 direkt?

Är det enorm skillnad på dessa spelare?

Kanske finns en chans att ändra imorgon...?

Instämmer med flinken, du har en superfin anläggning.....och eftersom du redan har tänkt tanken; kolla om du kan ändra beställningen idag. Är osäker på om Pro-Jects motorstyrning Speed Box ingår om du köper en RPM 5.1...om inte så rekommenderar jag dig att se till att få med en sån i affären direkt...den är lätt värd pengarna...


Redigerat av GyroSE, 26 mars 2015 - 09:02.


#69

Postad 27 mars 2015 - 16:23

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0

Jag har haft en RPM 5.1 och motorstyrning ingår inte (om det inte var ett specialpaket förstås). RPM 5.1. såldes till förmån för en Debut Esprit Carbon DC eftersom jag ville ha lock och möjlighet till en Q-Up: https://www.youtube....h?v=JjvxV0rU2lE

 

Lockbehovet kom sig av att en nål förstördes när "någon" kom åt den. :)

 

Både RPM 5.1 och Esprit Carbon DC hade/har Ortofon Blue. Osäker på om jag skulle kunna skilja dem åt i ett blindtest.


Redigerat av Mange36, 27 mars 2015 - 16:24.


#70

Postad 03 oktober 2018 - 17:45

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Dåligt med drag i denna tråd 😑 men har installerat en 2M Blue nu, helt klart bättre ljud. Men haft min debut carbon rätt länge nu så funderar på uppgradera.

Vad tror ni om classic SB? Eller ska man upp högre? Funderar även på Rega Planar 6

Bifogad fil(er)



#71

Postad 03 oktober 2018 - 18:28

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

  • 1 625 inlägg
  • 0

Är nöjd med min Debut Carbon Esprit förutom den där jäkla antiskate-vikten som ramlar av titt som tätt. Funderar också starkt på att byta till 2M Blue. Bytte du från 2M Red eller? 



#72

Postad 03 oktober 2018 - 19:50

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Yes bytte från red till blue, stor skillnad. Men du behöver bara köpa nålen, det e samma cartridge så du slipper alla inställningar och spar lite pengar

#73

Postad 04 oktober 2018 - 16:14

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Hade inget matta till min svarv och satt och läste lite om olika, kork, gummi, läder osv. Då kom jag på att jag har en del vinyl av hög kvalitet hemma så provade att göra en matta 😁 måste säga att ljudet blev till det bättre, djupare fast mer kontrollerat, ja allt lät mer kontrollerat. Så nu ska jag beställa ett gäng och prova, beställer nig alla olika sorter för att testa.

Någon annan som har erfarenhet av detta?

Bifogad fil(er)



#74

Postad 04 oktober 2018 - 16:44

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

  • 1 625 inlägg
  • 0

Yes bytte från red till blue, stor skillnad. Men du behöver bara köpa nålen, det e samma cartridge så du slipper alla inställningar och spar lite pengar

 

Ok, låter ju kanon. Lätt att byta eller?

 

Har tyvärr ingen erfarenhet av matta då min Esprit har skivtallrik i akryl som helst skall vara utan för bästa resultat enligt manualen. 



#75

Postad 05 oktober 2018 - 15:01

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0

Hade inget matta till min svarv och satt och läste lite om olika, kork, gummi, läder osv. Då kom jag på att jag har en del vinyl av hög kvalitet hemma så provade att göra en matta måste säga att ljudet blev till det bättre, djupare fast mer kontrollerat, ja allt lät mer kontrollerat. Så nu ska jag beställa ett gäng och prova, beställer nig alla olika sorter för att testa.

Någon annan som har erfarenhet av detta?


Intressant att experimentera med skivmattor av olika material- kork och/eller läder funkade bäst för mig då jag experimenterade med en tidigare skivspelare jag hade en gång i tiden. Dock är det inget jag pysslar med nu när jag har skivtallrikar gjorda av delrin/vinyl på mina spelare.

 

Ok, låter ju kanon. Lätt att byta eller?
 
Har tyvärr ingen erfarenhet av matta då min Esprit har skivtallrik i akryl som helst skall vara utan för bästa resultat enligt manualen.

Det är superenkelt att byta ut nålen på 2M- seriens pickuper- går fort och enkelt och med kanonresultat om man uppgraderar uppåt på skalan.

När man har akryltallrik och vill få ut fullt av den så bör man använda sig av en skivklämma typ Michell Record Clamp eller Pro-Ject Clamp It. Jag skulle dock satsa på den förstnämnda som är mycket mer prisvärd än Pro-Jects variant som ju är nästan dubbelt så dyr. Är själv van användare av Michell- klämman till min Gyro SE och kan verkligen rekommendera den mycket varmt- funkar klockrent.

Redigerat av GyroSE, 05 oktober 2018 - 15:21.


#76

Postad 05 oktober 2018 - 17:06

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Kunde inte hålla mig när jag såg att hifi-klubben sålde the classic för under 9000kr

Någon som vet nått om 2M silver? Motsvarar den röd, blå eller nått annat?

#77

Postad 05 oktober 2018 - 17:23

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Hittade, 2M Blue är en uppgradering från 2M Silver

Special for 2M Red, 2M Blue and 2M Silver phono cartridges:
- 2M Silver will be an upgrade compared to 2M Red due to a special suspension and silver plated copper wire material.
- 2M Blue is an upgrade compared to both 2M Red and 2M Silver thanks to Nude Elliptical diamond which retrieves information from the groove with a higher accuracy.

#78

Postad 05 oktober 2018 - 17:29

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

  • 1 625 inlägg
  • 0

När man har akryltallrik och vill få ut fullt av den så bör man använda sig av en skivklämma typ Michell Record Clamp eller Pro-Ject Clamp It. Jag skulle dock satsa på den förstnämnda som är mycket mer prisvärd än Pro-Jects variant som ju är nästan dubbelt så dyr. Är själv van användare av Michell- klämman till min Gyro SE och kan verkligen rekommendera den mycket varmt- funkar klockrent.

 

Tusen tack för tipset, skall kika närmare på detta. :)



#79

Postad 05 oktober 2018 - 17:40

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

Hmmm kan inte låta bli att fråga om det finns nått man borde ha om man har en rega med glastallrik.

 

:)



#80

Postad 05 oktober 2018 - 18:09

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Mitchell record clamp har jag 😋 vet inte om jag hör någon skillnad när den e på eller inte

#81

Postad 05 oktober 2018 - 18:17

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0

Hmmm kan inte låta bli att fråga om det finns nått man borde ha om man har en rega med glastallrik.

:)


Nu vet jag inte skillnaden på akryl å glas men prova kork eller lädermatta, mitchell record clamp kan vara nått så skivan inte slirar. Såg att akillies hade några mattor för rega, en som man skulle lägga under tallriken, kanske e en bra sak

#82

Postad 05 oktober 2018 - 21:58

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

Jag är osäker men jag misstänker att glastallriken är klart tyngre än akryl diton. Den jag har är också en gammal modell med ca 1,5 cm tjock glastallrik.

Rega själv säger att man inte ska ha nån annan matta än deras som de skickar med vet dock att annan här på forumet hade framgång med en kork variant.

Klämmor är special för rega då de har kortare centrumpinne än de flesta andra. Sedan är jag osäker på om inte just klämmor är mest placebo. Det är dock en diskution jag inte tänker utveckla mer Det finns diskutioner man helst ska undvika klämmor och kablar är 2 av dessa..

 

För övrigt kan jag rekommendera denna sida för tillbehör till sin svarv.

 

http://www.analogueseduction.net/

 

Ofta mycket mer urval och bättre (mycket bättre) priser än svenska diton.



#83

Postad 06 oktober 2018 - 07:02

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 1

Nu vet jag inte skillnaden på akryl å glas men prova kork eller lädermatta, mitchell record clamp kan vara nått så skivan inte slirar. Såg att akillies hade några mattor för rega, en som man skulle lägga under tallriken, kanske e en bra sak




Jag är osäker men jag misstänker att glastallriken är klart tyngre än akryl diton. Den jag har är också en gammal modell med ca 1,5 cm tjock glastallrik.
Rega själv säger att man inte ska ha nån annan matta än deras som de skickar med vet dock att annan här på forumet hade framgång med en kork variant.
Klämmor är special för rega då de har kortare centrumpinne än de flesta andra. Sedan är jag osäker på om inte just klämmor är mest placebo. Det är dock en diskution jag inte tänker utveckla mer Det finns diskutioner man helst ska undvika klämmor och kablar är 2 av dessa..
 
För övrigt kan jag rekommendera denna sida för tillbehör till sin svarv.
 
http://www.analogueseduction.net/
 
Ofta mycket mer urval och bättre (mycket bättre) priser än svenska diton.

Lite beroende på konstruktion så vågar jag påstå att effekten av användning av skivklämmor inte handlar om placebo. Det är, mig veterligen, bevisat att om man kan "förena" skivans och skivtallrikens massa genom användning av skivklämma och/eller någon typ av skivtyngd så minskar man resonanserna som uppstår i själva skivan vid avspelning- detta bidrar till en mer störningsfri avspelning. Dessutom som en ren bonus får man möjligheten att plana ut eventuellt skeva skivor vilket gör jobbet lättare för tonarmen och pickupen. Sammanfattningsvis kan man säga att om man lyckas eliminera eller minska ovan nämnda störningsmoment så bidrar det till ljudförbättringar. Sen är det givetvis upp till var och en att testa sig fram till vad man tycker låter bäst med den skivspelare man använder.

När det gäller skivmattor så är det bara att prova sig fram tills man hittar något som passar individens eget musiköra. Tillverkarnas rekommendationer förbjuder ju inte möjligheten att testa mattor av andra fabrikat och material än vad som rekommenderas. Det man ska ha i åtanke när man testar olika mattor är att man måste ha koll på tjockleken- olika tjocklek på skivmattorna påverkar VTA(=Vertical Tracking Angle) vilket främst inverkar på basåtergivningen i olika riktningar beroende på i vilken vinkel pickupen hamnar i gentemot underlaget(=skivan).

Redigerat av GyroSE, 06 oktober 2018 - 07:35.


#84

Postad 06 oktober 2018 - 17:26

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Spisar lite Kent.
Nästa vecka kommer nya svarven, längtar.

Vad kör ni/rekommenderar för Riia?

Bifogad fil(er)



#85

Postad 06 oktober 2018 - 21:42

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0

Spisar lite Kent.
Nästa vecka kommer nya svarven, längtar.

Vad kör ni/rekommenderar för Riia?

Härligt! Har endast originalpressningen av "Vapen & Ammunition" som jag köpte way back när det begav sig men har funderat på att köpa nypressningen också bara för det finare konvolutets skull. ;)

Vilken prisklass tänker du dig när det gäller RIAA? Vad använder du idag?

#86

Postad 07 oktober 2018 - 06:27

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Prisklass under 10000 kr. Tror det sitter pro-ject box s i mitt försteg nu

#87

Postad 07 oktober 2018 - 08:21

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

Är oerhört oinsatt i RIAA men har ett Trigon Vanguard II och är oerhört nöjd.

Säljs av  http://vinylcenter.s...d-ii-riaa-steg/ i sverige. Jag köpte dock mitt under en rea för halva priset. Jag har inte batteridelen.



#88

Postad 07 oktober 2018 - 11:22

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0

Är oerhört oinsatt i RIAA men har ett Trigon Vanguard II och är oerhört nöjd.
Säljs av  http://vinylcenter.s...d-ii-riaa-steg/ i sverige. Jag köpte dock mitt under en rea för halva priset. Jag har inte batteridelen.

Ett mycket bra förslag tycker jag- med Trigon Vanguard II är man "framtidssäkrad" om man vill ta klivet in i MC- världen vad det gäller valet av pickup. Pro-Ject The Classic låter fantastiskt bra kombinerad med en MC- pickup- en så pass fin skivspelare förtjänar verkligen en superfin pickup för att kunna leverera fullt ut och då är ett riktigt bra RIAA- steg det första steget på väg i rätt riktning.

Redigerat av GyroSE, 07 oktober 2018 - 11:22.


#89

Postad 07 oktober 2018 - 13:10

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Den verkar ju bra. En fråga, hur ska switcharna stå med en 2M Blue Mm pickup? Blir inte klok.
Skulle jag köpa motsvarande MC pickup var det lättare att räkna

#90

Postad 07 oktober 2018 - 13:55

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

Det där är svårt tycker jag men jag tror de ska stå de 4 första av de 2första av de 8 på resterande 6 av.

 

När jag köpte min var jag tvungen att fråga de som sålde den för jag kunde inte hitta alla värden.


Redigerat av bahama, 07 oktober 2018 - 13:57.


#91

Postad 07 oktober 2018 - 16:13

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0

Den verkar ju bra. En fråga, hur ska switcharna stå med en 2M Blue Mm pickup? Blir inte klok.
Skulle jag köpa motsvarande MC pickup var det lättare att räkna


Det där är svårt tycker jag men jag tror de ska stå de 4 första av de 2första av de 8 på resterande 6 av.
 
När jag köpte min var jag tvungen att fråga de som sålde den för jag kunde inte hitta alla värden.

Finns en bra manual till Trigon Vanguard II som tydligt beskriver hur man ska ställa in switcharna:

http://www.trigon-au...guard_ii-en.pdf

Om inte det funkar så gör som bahama- fråga säljarna hur man bäst ställer in den så löser det sig enkelt. Sen är det inte dumt att experimentera lite själv då man säkerligen kan hitta en exakt inställning som låter allra bäst.

Redigerat av GyroSE, 07 oktober 2018 - 16:14.


#92

Postad 07 oktober 2018 - 16:59

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Har ni någon erfarenhet av Arcam rPhono eller Musical Fidelity MX-VNYL eller LX2-LPS, Moon 110LP??

Helt klart vill jag ha någon som klarar MM och MC så man kan uppgradera pickup sen

Redigerat av fristil, 07 oktober 2018 - 17:00.


#93

Postad 07 oktober 2018 - 17:28

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0

Finns en bra manual till Trigon Vanguard II som tydligt beskriver hur man ska ställa in switcharna:

http://www.trigon-au...guard_ii-en.pdf

Om inte det funkar så gör som bahama- fråga säljarna hur man bäst ställer in den så löser det sig enkelt. Sen är det inte dumt att experimentera lite själv då man säkerligen kan hitta en exakt inställning som låter allra bäst.



Fattade inte 1.2

#94

Postad 07 oktober 2018 - 17:41

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

Fattade inte 1.2

läs 1.1  MM pickuper "använder" bara de 2 första av de 8 switcharna

svalander listar värdena på den pickupen



#95

Postad 07 oktober 2018 - 18:38

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0

läs 1.1 MM pickuper "använder" bara de 2 första av de 8 switcharna
svalander listar värdena på den pickupen


Lol .. man ska läsa lite nogare, haha. Jaja då var det ju lätt

#96

Postad 08 oktober 2018 - 11:44

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Nu har den kommit 😍😍

Nu ska det spisas plattor. Första intrycket, otroligt snygg, helt annan kvalitet an debut spirit carbon

Bifogad fil(er)



#97

Postad 08 oktober 2018 - 12:30

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0

Nu har den kommit

Nu ska det spisas plattor. Första intrycket, otroligt snygg, helt annan kvalitet an debut spirit carbon

Kul! Grattis! Återkom gärna med intryck om hur den spelar musik...

#98

Postad 08 oktober 2018 - 15:13

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Första intrycken.

Större ljudbild
Lugnare, varmare ljud
Inte dag och natt skillnad mot Debut Carbon Spirit från 2014 med 2M Blue

Behöver lyssna mer, men The Classic låter mer sofistikerad, mer exact och större

#99

Postad 08 oktober 2018 - 15:17

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

Riktig snygg

 

Grattis



#100

Postad 08 oktober 2018 - 16:19

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Man fick med snygga kablar 😋

Bifogad fil(er)





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.