Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Apple iPad Mini

163 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Apple iPad Mini 16GB (Surfplattor) 9 8,38 (75) Inga priser
Apple iPad Mini 32GB (Surfplattor) 9 9 (8) Inga priser
Apple iPad Mini 64GB (Surfplattor) 9 7,33 (2) 5 089:-
Apple iPad Mini Cellular 16GB (Surfplattor) 7 8,62 (7) Inga priser
Apple iPad Mini Cellular 32GB (Surfplattor) 9 8,5 (3) 2 215:-
Apple iPad Mini Cellular 64GB (Surfplattor) 9 6 (2) Inga priser
2 relaterade trådar

#1

Postad 24 oktober 2012 - 06:22

maximm
  • maximm
  • Guru

  • 4 105 inlägg
  • 0
Postad bild

Postad bild

iPad Mini har en skärm på 7,9 tum, vilket Phil Schiller skojade är lätt att komma ihåg eftersom iPads skärm är 9,7 tum. Som väntat har den samma antal pixlar som gamla iPad och iPad 2 – 1024x768. Detta gör att inga appar kommer behöva uppdateras över huvud taget för den nya enheten.

Apple har dessutom lyckats göra resten av kroppen på iPad Mini ännu mindre än den på dess nya storasyster, vilket innebär att storleken i handen är betydligt mindre. Den är bara 7,2 millimeter tjock och väger otroliga 306 gram.

På insidan har Apple stoppat en A5-processor – räkna alltså inte med lika höga betyg i Geekbench som i nya iPad, men eftersom upplösningen är hälften så hög lär spel och andra appar ändå flyta på rätt bra. Kamerorna är bättre med en hd-facetimekamera på framsidan och på baksidan sitter en ny kamera med 5 megapixlar.

Wifiversionen kommer börja säljas i ett stort antal länder i början av november, däribland Sverige. Versionen med 3g och lte kommer däremot dröja lite längre och kommer först till USA.

Priset i USA börjar på 329 dollar för wifiversionen och 459 för den 3g/lte-bestyckade, eller från 2 995 kronor i Sverige.


Källa: http://www.idg.se/2....r-nya-ipad-mini

Redigerat av maximm, 24 oktober 2012 - 06:58.


#2

Postad 24 oktober 2012 - 06:34

Unregistered828ccd15
  • Unregistered828ccd15
  • Forumräv

  • 935 inlägg
  • 0
Jag trodde inte en mindre iPad kunde bli bra, var väldigt skeptisk till den idén. Särskilt med tanke på hur konkurrenternas små plattor är och fungerar. Men, det ser faktiskt ut som om Apple har lyckats igen.

#3

Postad 24 oktober 2012 - 06:59

maximm
  • maximm
  • Guru

  • 4 105 inlägg
  • 0
Gissningsvis Svenskt pris i butik : 330/400*3190kr = 2600kr

#4

Postad 24 oktober 2012 - 07:06

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Från 2995 står det på apple.se

#5

Postad 24 oktober 2012 - 07:42

maximm
  • maximm
  • Guru

  • 4 105 inlägg
  • 0
200kr mindre än en ipad 2? Inte den skillnaden man kunde ha hoppats på.

#6

Postad 24 oktober 2012 - 08:25

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0

200kr mindre än en ipad 2? Inte den skillnaden man kunde ha hoppats på.


Ipad 2 kostar 3595 och minin 2995. Apples priser. Vad andra butiker tar är lite svårt att förutse.

#7

Postad 24 oktober 2012 - 10:04

yan85
  • yan85
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
så ska man betälla från applestore lr köpa den direkt när den kommer till elgiganten/ mediamarkt? (e ny till apples produkter) tack! ;)

#8

Postad 24 oktober 2012 - 13:21

Peter M
  • Peter M
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
Jag tror jag lägger beställningen på fredag även om man kan vänta och tjäna några hundringar.

#9

Postad 25 oktober 2012 - 07:55

Eott
  • Eott
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Ipad 2 kostar 3595 och minin 2995. Apples priser. Vad andra butiker tar är lite svårt att förutse.

Snackar du om människa? iPad 2 har kom för ett bra tag sedan och finns i butiker för tretusenlappen.

#10

Postad 25 oktober 2012 - 08:03

Eott
  • Eott
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Specsen på minin känns sjukt dåliga. Låg upplösning, gammal cpu osv.

#11

Postad 25 oktober 2012 - 09:18

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0

Snackar du om människa? iPad 2 har kom för ett bra tag sedan och finns i butiker för tretusenlappen.


Läs igen. Det är apples priser på deras websida jag postade.

Specsen på minin känns sjukt dåliga. Låg upplösning, gammal cpu osv.


De ska ha ngt att uppdatera om ett halvår :)

#12

Postad 25 oktober 2012 - 10:39

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Specsen på minin känns sjukt dåliga. Låg upplösning, gammal cpu osv.

Därav, de smidiga måtten och den låga vikten kanske.

Sure, de kunde säkert ha gjort en förminskad iPad4 men det vore en ganska poänglös produkt.

#13

Postad 30 oktober 2012 - 11:42

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

  • 2 495 inlägg
  • 0
Man ska nog inte säga så mkt om prestanda och upplösning innan man testat en, det kan vara så att det faktiskt är lagom för produkten. (Eller inte).
Börjar bli less på det här prestanda-racet, Jag har beställt en, hoppas prestandan är tillräckligt bra. Låg vikt och bra batteritid är viktigare för mig.

(Surface-plattorna landade lite för högt i pris för min smak)

#14

Postad 30 oktober 2012 - 12:36

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
Ja det var ju just ökade portabliteten, relativt tidigare iPads, man ville uppnå. Vilket gör att man får ett mer-värde och en poäng med produkten relativt tidigare produkter. Märkligt att folk inte inser det.

Vad iPad2 är bra för vet i fasen dock, ok om den vore tokbillig men inte ens det... Antar att det är för att den på ett magiskt vis säljer ändå och att de har grymma marginaler på den.

#15

Postad 30 oktober 2012 - 14:46

Unregisteredab9a53ca
  • Unregisteredab9a53ca
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0
Jag har duckat för alla iPads hittills av anledningen att jag tycker de är alldeles för stora och klumpiga. Då jag affärsreser väldigt frekvent är formfaktorn A och O. Jag vill helt enkelt ha med mig så lite som möjligt och den här lär verkligen kunna slinka ner överallt. Jag har använt min 3GS i över 3 års tid så jag vet vad jag kommer få i funktionalitet (och lite därtill).

Nu är jag sjukt sugen på att få veta om någon butik i Göteborg kommer att ha den på plats på fredag. Någon som vet? Siktar på en svart 16 gb Wi-Fi för att matcha Iphone 5:an som är på ingång.

#16

Postad 30 oktober 2012 - 14:50

Mathzon
  • Mathzon
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0
Macforum kan vara en butik.

Bästa är väl att skicka iväg ett mail till dom och se vilken av butikerna som kanske har den inne?

Redigerat av Mathzon, 30 oktober 2012 - 14:52.


#17

Postad 30 oktober 2012 - 15:23

Unregisteredab9a53ca
  • Unregisteredab9a53ca
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0

Macforum kan vara en butik.

Bästa är väl att skicka iväg ett mail till dom och se vilken av butikerna som kanske har den inne?


Bra tips!

#18

Postad 30 oktober 2012 - 20:29

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

  • 2 495 inlägg
  • 0
Jag beställde på inwarehouse (nätet), men man har ju ingen aning om när de förväntas levereras eller hur många dom får. Lite dåligt (inte för att jag har bråttom, men ändå, tar det lång tid kan jag lika gärna köpa den lokalt)

Edit. Bara för det hade dom ändrat till att den skickas den 10:e, då avbokar jag och köper av nåt lokalt företag.

Redigerat av dhanjel, 30 oktober 2012 - 20:31.


#19

Postad 01 november 2012 - 17:06

NiKeMaN
  • NiKeMaN
  • Användare

  • 193 inlägg
  • 0
Har ni sett vad idiotförfattarna på "Minimedia" / Prisjakt Pryl har skrivit...? Hur NYTimes sågar iPad Mini.

Hur fan har dom översatt nedanstående text då? :S

"But the iPad Mini is a far classier, more attractive, thinner machine. It has two cameras instead of one. Its fit and finish are far more refined. And above all, it offers that colossal app catalog, which Android tablet owners can only dream about.

Over all, the Mini gives you all the iPad goodness in a more manageable size, and it’s awesome. You could argue that the iPad Mini is what the iPad always wanted to be."

Redigerat av NiKeMaN, 01 november 2012 - 17:07.


#20

Postad 02 november 2012 - 14:19

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
dåliga journalister finns det gott om.

#21

Postad 02 november 2012 - 19:59

simulacra
  • simulacra
  • Mästare

  • 3 147 inlägg
  • 0
När det gäller Apple så kan det ibland dyka upp riktigt konstiga åsikter.

#22

Postad 02 november 2012 - 21:01

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 987 inlägg
  • 0
Det är beklagligt att Prisjakt / Minhembio inte tar kritiken på allvar och tar bort, eller skriver om artikeln.

#23

Postad 03 november 2012 - 22:44

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlägg
  • 0
Idag var jag och köpte en iPad mini hos Elgiganten i Sisjön, de hade två kvar i lager vid 15.30 tiden idag. Detta är min blott tredje Apple produkt efter iPod Nano Gen1 och ATV 3. Iofs köpte jag en iPad 2 förr lördagen men den packades aldrig upp och lämnades tillbaka när jag köpte iPad mini.

Mina första intryck är positiva, det första som slog mig var vikten, känns väldigt lätt i handen och blir inte jobbigt att hålla i en hand. Skärmstorleken är perfekt för snabbsurf och kontroll appar till övriga elektronik. Dock är iPad mini tänkt som ett komplement till laptopen, Jag kan tänka mig att iPad mini kanske är i minsta laget för tidingar och e-böcker. Det gillar är storleken och att skärmen inte känns liten som jag var orolig för.

EK

#24

Postad 03 november 2012 - 22:46

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Skulle inte säg nej till en men min ipad 2 är bara drygt ett år gammal så jag kan inte motivera ett nytt köp redan nu. Kanske nästa år när de höjer upplösningen på mini ;)

#25

Postad 05 november 2012 - 10:41

Unregisteredab9a53ca
  • Unregisteredab9a53ca
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0
Så här långt - en fantastisk pryl. Använder den i princip för allt som jag tidigare löste med Iphone. Kan förstå att användare av tidigare varianter känner liten anledning att köpa, det är ju rent användarmässigt någon direkt fördel. Men för en person som reser mycket med så tight bagage som möjligt är det en helt underbar formfaktor.

Nu letar jag efter lämpligt sätt att skydda den på. Bästa lösningen som jag ser det just nu är att försöka få tag på någon form av Snap Shield samt ett smart cover, alternativt ett smart case. Synd att inte smart cover kommit i skinn (ännu)..

#26

Postad 05 november 2012 - 10:58

Mathzon
  • Mathzon
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0
Ipad Mini är ett smidigt alternativ för barnfamiljer eller folk på resande fot.

Själv har jag en Ipad 3 sedan tidigare men kan kännas en aning klumpig.

Köpte 1 Ipad Mini igår och efter några timmars användning så känns Minin som en bra investering.
Bra att använda som en multifjärr till alla enheter i hemmet eller bara att streama material till Apple tvn.

Men priset hade kunnat varit lägre.

#27

Postad 05 november 2012 - 11:25

nippe
  • nippe
  • Beroende

  • 1 387 inlägg
  • 0
Jag har en iPad 2 och iPad 3, Dessa är väldigt omtyckta av barnen, hemma och när vi är ute och åker (har 3G versionerna).
Jag har beställt en iPad mini (LTE/3G) till mig själv, som jag kan använda när jag är ute och reser. Gillar formatet och att den inte väger så mycket. Det hade varit optimalt om man kunde använda den som telefon också. det har varit ett perfekt arbetsverktyg,
Ser fram emot att få den i slutet av månaden...

#28

Postad 05 november 2012 - 11:28

Mathzon
  • Mathzon
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Jag har en iPad 2 och iPad 3, Dessa är väldigt omtyckta av barnen, hemma och när vi är ute och åker (har 3G versionerna).
Jag har beställt en iPad mini (LTE/3G) till mig själv, som jag kan använda när jag är ute och reser. Gillar formatet och att den inte väger så mycket. Det hade varit optimalt om man kunde använda den som telefon också. det har varit ett perfekt arbetsverktyg,
Ser fram emot att få den i slutet av månaden...


Finns alltid Facetime och Skype.
Och med Skype om jag inte minns fel så kan du göra samtal till hemtelefoner och mobiler världen runt.

#29

Postad 05 november 2012 - 11:44

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

  • 1 863 inlägg
  • 0

Specsen på minin känns sjukt dåliga. Låg upplösning, gammal cpu osv.


Håller helt med - urdåliga. Ujujuj!

#30

Postad 05 november 2012 - 12:35

Unregisteredab9a53ca
  • Unregisteredab9a53ca
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0

Håller helt med - urdåliga. Ujujuj!


Håller inte med.

För mig så går formfaktor, vikt och batteritid framför värsta prestandan. Visst, jag hade väl såklart velat ha Retina på min Mini och en ännu vassare processor men i dagsläget erbjuds inte marknaden detta av Apple. Och då köper man det som finns och uppgraderar när det kommer nåt nytt. Jag har insett att livet är för kort för att vänta på den perfekta spec:en. För den kommer aldrig att komma.

#31

Postad 05 november 2012 - 18:08

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlägg
  • 0
Jag är ingen spec-jägare & väldigt nöjd med prestandan Minin ger mig.

Sjukt smidigt format och lätt. Bra batteri, appar som kan styra min Dune Base, Onkyo, digital-tv box m.m. m.m.
Nya kamerorna funkar riktigt fint också, _stor_ uppgradering från Ipad 2:s kameror som är rent av usla.

#32

Postad 05 november 2012 - 21:54

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0
Skärm shoutout mot Nexus 7 och Kindle Fire:

http://www.displayma...Out_1.htm#Table

#33

Postad 06 november 2012 - 10:05

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
Pilla på en mini igår. Riktigt skön, de träffa helt rätt med formgivningen, vikt och tjocklek och den får väl sägas ha en minimi storlek på skärmen för surfande (hur folk står ut med att surfa på mobiltelefoner i annat än nödfall är för mig en gåta, nej det spelar ingen roll om de är 4 eller 5 tum, mobiler suger på det mesta ändå). Helt klart en produkt som har fler/andra syften än ur-paddan.

Riktigt kass färgmässigt dock (vilket PalmiNios länk ovan bekräftade) och XGA är ju som det är...

Således lite samma känsla som när man höll i iPad1 första gången. Intressant koncept men tekniken är inte riktigt mogen än, iPad mini 3 kommer dock bli grym! :)

Redigerat av pacman, 06 november 2012 - 11:41.


#34

Postad 06 november 2012 - 10:10

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlägg
  • 0
För mig som inte är så kräsen och inte ser skillnad på 6500k motför 6700k gällande färg om jag nu inte hade 2 olika ex framför mig, vad är det som inte är "moget"?

Inte ute efter att försvara minin, bara nyfiken då vi alla verkar ha så olika krav på den?

För min del så är skärmytan stor nog, vikten som du säger är låg, klarar alla apparna ute vad jag kan se, kan styra min Onkyo, Dune, Telia-box, spel, musik, samma kameror som i iPad retina osv.

Högre upplösning är ju aldrig fel, samtidigt så kan jag tycka att den duger gott på den ytan vi pratar om. Men ska man ha samma upplösning som på senaste ipaden så kräver det väldigt mycket mer vid spel t.ex. och då vill man ha en snabbare cpu och då blir batteritiden troligen lidande pga ett mindre batteri.

Det blir ju alltid en kompromiss någonstans :)

#35

Postad 06 november 2012 - 10:30

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0

Pilla på en mini igår. Riktigt skön, de träffa helt rätt med formgivningen och vikten och den får väl sägas ha en minimi storlek på skärmen för surfande (hur folk står ut med att surfa på mobiltelefoner i annat än nödfall är för mig en gåta, nej det spelar ingen roll om de är 4 eller 5 tum, mobiler suger på det mesta ändå). Helt klart en produkt som har fler/andra syften än ur-paddan.

Riktigt kass färgmässigt dock (vilket PalmiNios länk ovan bekräftade) och XGA är ju som det är...

Således lite samma känsla som när man höll i iPad1 första gången. Intressant koncept men tekniken är inte riktigt mogen än, iPad mini 3 kommer dock bli grym! :)


Ungefär så. Bättre display så blir det nog ett köp nästa år.

#36

Postad 06 november 2012 - 10:50

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlägg
  • 0
Men är det inte väldigt mycket spec-jagande i allmänhet gällande tablets idag (alltid)?

Jag menar, jag har suttit nöjd senaste 6 åren framför en 19" wide HP med upplösningen 1440x900. Inget jag lider av varje dag och ska jag spela så slipper jag köpa ett nytt grafikkort för 5k bara för att min skärm har en lägre upplösning.

Naturligtvis så skulle jag vilja köpa en ny 20"+ skärm idag prylbög som man egentligen är, men det finns roligare saker att lägga dom pengarna på. Som en Ipad mini, ny projje eller varför inte nya subbarna till biokällaren ;)

Har lite liten förståelse för varför man skulle behövt ipad retinas upplösning på en 7.9". Visst att det blir skarpare, men behöver man det när man läser sin mail eller spelar ett spel?

#37

Postad 06 november 2012 - 11:11

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0

Men är det inte väldigt mycket spec-jagande i allmänhet gällande tablets idag (alltid)?

Jag menar, jag har suttit nöjd senaste 6 åren framför en 19" wide HP med upplösningen 1440x900. Inget jag lider av varje dag och ska jag spela så slipper jag köpa ett nytt grafikkort för 5k bara för att min skärm har en lägre upplösning.

Naturligtvis så skulle jag vilja köpa en ny 20"+ skärm idag prylbög som man egentligen är, men det finns roligare saker att lägga dom pengarna på. Som en Ipad mini, ny projje eller varför inte nya subbarna till biokällaren ;)

Har lite liten förståelse för varför man skulle behövt ipad retinas upplösning på en 7.9". Visst att det blir skarpare, men behöver man det när man läser sin mail eller spelar ett spel?


Ja det är stor skillnad för du använder en telefon/platta mycket närmare ögonen än en datormonitor eller tv för den delen.
Det är en enorm skillnad på displayen på min Iphone 5 och min Iphone 3GS. Text är otroligt mycket skarpare.

#38

Postad 06 november 2012 - 11:14

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

  • 1 863 inlägg
  • 0

Men är det inte väldigt mycket spec-jagande i allmänhet gällande tablets idag (alltid)?

Jag menar, jag har suttit nöjd senaste 6 åren framför en 19" wide HP med upplösningen 1440x900. Inget jag lider av varje dag och ska jag spela så slipper jag köpa ett nytt grafikkort för 5k bara för att min skärm har en lägre upplösning.

Naturligtvis så skulle jag vilja köpa en ny 20"+ skärm idag prylbög som man egentligen är, men det finns roligare saker att lägga dom pengarna på. Som en Ipad mini, ny projje eller varför inte nya subbarna till biokällaren ;)

Har lite liten förståelse för varför man skulle behövt ipad retinas upplösning på en 7.9". Visst att det blir skarpare, men behöver man det när man läser sin mail eller spelar ett spel?


Det jag personligen vänder mig emot är Apples sätt att 'suga ut'.
De kunde likväl satt in en bättre skärm och snabbare processor redan idag utan större merkostnad.
Nej istället gör de som med iphone. Ger ut en mellanmodell (4S). Tråkigt tycker jag.

Redigerat av Unregistered1605, 06 november 2012 - 11:15.


#39

Postad 06 november 2012 - 11:29

Unregisteredab9a53ca
  • Unregisteredab9a53ca
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0

Har lite liten förståelse för varför man skulle behövt ipad retinas upplösning på en 7.9". Visst att det blir skarpare, men behöver man det när man läser sin mail eller spelar ett spel?


Nej. Men det är subjektivt. För mig spelar det ingen roll men för andra så kan det vara en dealbreaker. Jag blev iaf trött på att vänta och efter att ha använt Minin i över 20 timmar så kan jag bara ge ett starkt köpråd till alla som tvekar (och har råd).

#40

Postad 06 november 2012 - 11:30

Mathzon
  • Mathzon
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Det jag personligen vänder mig emot är Apples sätt att 'suga ut'.
De kunde likväl satt in en bättre skärm och snabbare processor redan idag utan större merkostnad.
Nej istället gör de som med iphone. Ger ut en mellanmodell (4S). Tråkigt tycker jag.


Men Putte 10 äger du någon utav Apple´s produkter?

Den som köper en Mini köper inte den för skärmen eller för att risken finns att Apple släpper en ny produkt ett halv år senare.
Se bara Samsung som släppte en 4G version av sin Galaxy S3 ett halvår efteråt.

Jämfört med andra tillverkare så spottar inte Apple ut nya produkter hela tiden.
Att Apple släppte en ny Ipad med bättre skärm, cpu och batteri tid är bara bra för utvecklingen.

Att folk gnäller på det minsta lilla nu för tiden är ett I-landsproblem.

#41

Postad 06 november 2012 - 11:32

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

För mig som inte är så kräsen och inte ser skillnad på 6500k motför 6700k gällande färg om jag nu inte hade 2 olika ex framför mig, vad är det som inte är "moget"?

Inte ute efter att försvara minin, bara nyfiken då vi alla verkar ha så olika krav på den?

För min del så är skärmytan stor nog, vikten som du säger är låg, klarar alla apparna ute vad jag kan se, kan styra min Onkyo, Dune, Telia-box, spel, musik, samma kameror som i iPad retina osv.

Högre upplösning är ju aldrig fel, samtidigt så kan jag tycka att den duger gott på den ytan vi pratar om. Men ska man ha samma upplösning som på senaste ipaden så kräver det väldigt mycket mer vid spel t.ex. och då vill man ha en snabbare cpu och då blir batteritiden troligen lidande pga ett mindre batteri.

Det blir ju alltid en kompromiss någonstans :)

Felet ligger i färmättnad, dvs den ser rätt grådaskig ut. Antar att det är en konsekvens av att man velat göra en sån tunn skärm som möjligt.

Ang upplösning så handlar det i första hand om hur läsbar text man vill ha. Att jämföra med windows-laptop funkar inte riktigt, den skalar inte text på det sättet paddan gör och skalning kräver hög upplösning för att det ska bli skarpt. Skalnignsproblemen spär dessutom på intrycket av grådaskighet.

Men det är ju inte konstigare att man tar en titt på minin, tycker man skärmen är tillräckligt bra och produkten passar ens syften så är det ju bara att köpa. Förefaller som sagt trevlig på många områden men titt innan köp rekommenderas (som alltid, oavsett vilken produkt vi talar om).

Tycker som sagt det är den minsta produkt som jag skulle kunna tänka mig att surfa på. Bara det att den inte är tillräckligt bra. Än. :)

De kunde likväl satt in en bättre skärm och snabbare processor redan idag utan större merkostnad.

Trams. Ännu en i raden som inte förstår sig på minin...
Det hade absolut INTE kunnat sätta in en retina skärm och snabbare processor. Då hade det blivit en 1.8 tum mindre iPad och det är inte vad minin handlar om som produkt. Och det hade du nog förstått om du känt på produkten innan du gav dig in i en spec-jakt.

Har inget med utsugning att göra, utan en kompromiss baserat på de tekniska begränsningar vi har idag.

Redigerat av pacman, 06 november 2012 - 11:40.


#42

Postad 06 november 2012 - 11:35

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlägg
  • 0

Ja det är stor skillnad för du använder en telefon/platta mycket närmare ögonen än en datormonitor eller tv för den delen.
Det är en enorm skillnad på displayen på min Iphone 5 och min Iphone 3GS. Text är otroligt mycket skarpare.


Jag gillar inte alls Apple egentligen, har inga andra produkter från dom. Men minin fixar det jag vill och bra. Fick ta hem lite appar bara för att slippa det värdelösa iTunes. Och ska jag vara ärlig så är nog skärmen på minin lika bra (dålig?) som HPns :)

Det jag personligen vänder mig emot är Apples sätt att 'suga ut'.
De kunde likväl satt in en bättre skärm och snabbare processor redan idag utan större merkostnad.
Nej istället gör de som med iphone. Ger ut en mellanmodell (4S). Tråkigt tycker jag.


Bättre CPU kräver mer batteri. Pga storleken och vikten så är ju minins batteri 30% mindre än vanliga ipadens. Jag vill nog ha 10 timmar batteritid och inte 6.5.

Absolut. Gör som pacman säger. Far och kika. Jag klämde på både minin och vanliga och för MIG så var valet enkelt för soffsurfning och mail :)

Redigerat av Jonas__W, 06 november 2012 - 11:36.


#43

Postad 06 november 2012 - 11:43

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

  • 1 863 inlägg
  • 0

Men Putte 10 äger du någon utav Apple´s produkter?


Har 2st Iphone 5 (64Gb) (barnens) samt en egen 4 (32Gb).(Anser att 5:an är marknadens i särklass bästa lur, just nu).
Kändes surt förra året då 4S kom istället för iphone 5.
Alltså på samma sätt som Apple gör nu med minin.

#44

Postad 06 november 2012 - 11:48

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

  • 1 863 inlägg
  • 0

Trams. Ännu en i raden som inte förstår sig på minin...
Det hade absolut INTE kunnat sätta in en retina skärm och snabbare processor. Då hade det blivit en 1.8 tum mindre iPad och det är inte vad minin handlar om som produkt. Och det hade du nog förstått om du känt på produkten innan du gav dig in i en spec-jakt.

Har inget med utsugning att göra, utan en kompromiss baserat på de tekniska begränsningar vi har idag.


Mjaaa, som civilingenjör, teknisk fysik håller jag inte med.

#45

Postad 06 november 2012 - 11:51

Mathzon
  • Mathzon
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Har 2st Iphone 5 (64Gb) (barnens) samt en egen 4 (32Gb).(Anser att 5:an är marknadens i särklass bästa lur, just nu).
Kändes surt förra året då 4S kom istället för iphone 5.
Alltså på samma sätt som Apple gör nu med minin.


Men om man tänker så då måste det var surt att köpa vad som helst då risken finns att en ny produkt kan komma ett år senare.
Man köper en produkt för att den fyller ens egna behov just där och då.

Minin kommer nog aldrig att vara i klass med en vanlig ipad.

#46

Postad 06 november 2012 - 11:54

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
Vad bra att du är civilingenjör, då kan du förklara hur en minskning av skärmytan med 1.8 tum skulle få ner vikt och formfaktor till minis nivå.

Redigerat av pacman, 06 november 2012 - 11:54.


#47

Postad 06 november 2012 - 11:54

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0

Det jag personligen vänder mig emot är Apples sätt att 'suga ut'.
De kunde likväl satt in en bättre skärm och snabbare processor redan idag utan större merkostnad.
Nej istället gör de som med iphone. Ger ut en mellanmodell (4S). Tråkigt tycker jag.


Tror det har att göra med att de inte kan leverera så många A6 processorer så det räcker till både ipad 4, Iphone och en mini så därför fick mini stryka på foten.
Apple har ju stora problem att tillverka tillräckligt många Iphone och det verkar vara brist på Ipad 4 också.

Redigerat av Unregistereddc471864, 06 november 2012 - 11:55.


#48

Postad 06 november 2012 - 11:58

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

  • 1 863 inlägg
  • 0

Men om man tänker så då måste det var surt att köpa vad som helst då risken finns att en ny produkt kan komma ett år senare.
Man köper en produkt för att den fyller ens egna behov just där och då.

Minin kommer nog aldrig att vara i klass med en vanlig ipad.

Nej så upplever jag det inte.
Det finns tekniksteg som är stora, och det finns teknikjusteringar som är små.
Skillnaden mellan iphone 4 och iphone 5 är ett tekniksteg.
Skillnaden mellan iphone 4 och iphone 4S var en teknikjustering (huvudsakligen till för att tjäna pengar utan att ge användaren så mycket tillbaka).

Minin med bättre skärm och processor kan ses som ett tekniksteg.

#49

Postad 06 november 2012 - 12:13

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

  • 1 863 inlägg
  • 0
Varför bytte du bort din fina ikon Radiozo?
Den var ju ditt signum. Passade bra till dina välbalanserade och kunniga inlägg.
Byt tillbaka tycker jag.

Redigerat av Unregistered1605, 06 november 2012 - 12:15.


#50

Postad 06 november 2012 - 15:51

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

  • 1 863 inlägg
  • 0
Om skärmen på minin (källa: macworld.idg.se)
Två områden som däremot förvånade var färgomfång och reflektioner.
iPad Mini visar sig bara täcka 62 procent av srgb-standarden, vilket påminner mer om gamla iPhone 3GS än om nyare enheter från både Apple och konkurrenterna. Nexus 7 och Kindle Fire HD har båda 86 procent och Apples andra nya enheter har 100 procent.
Vad gäller reflektioner fick iPad Mini resultatet 9 procent, medan de testade konkurrenterna fick 5,9 respektive 6,4 procent.

länk testcenter
http://www.displayma..._ShootOut_1.htm

Redigerat av Unregistered1605, 06 november 2012 - 17:25.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.