Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hur funkar Dolby Atmos?

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 11 april 2015 - 11:36

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0

Jag har inte hängt med i teknikutvecklingen de senaste åren, men har ändå snappat upp att det kommer nya ljudformat som högtalare som ska generera ljud från ovan i våra biosalonger.

 

Jag har inte heller undgått att missa frustrationen som många uppvisar p.g.a. det bristande utbudet med filmer som har Dolby Atmos spår. Åtminstone i Sverige.

 

Men hur funkar Dolby Atmos egentligen?

 

Jag trodde inledningsvis att Dolby Atmos i praktiken bara innebar att våra processorer kunde "extrahera" ljud för takhögtalare ur befintligt 5.1 / 7.1 ljudspår och leda vidare till dedikerade "takhögtalare". Men efterhand så förstod jag att det var nog lite mer komplext än så och då började jag göra lite efterforskningar.

 

Av det jag hittills har funnit i bland annat Dolby Atmos White paper så verkar den största skillnaden vara att ljudproducenter har fått helt nya verktyg för att placera ut ljud i ett 3-dimensionellt scenario.

 

Jag har stött på lyriska hyllningar till Atmos konceptet ifrån olika ljudproducenter som är glada över att dom nu inte längre behöver fundera på hur ljud ska mixas i olika kanaler utan istället kan "placera" ut ljud mer eller mindre grafiskt i ett virtuellt rum. Upp till 128 sådana ljud ska visst systemet kunna hantera simultant i det här virtuella rummet.

 

Det här må vara ett stort tekniskt framsteg, men jag har svårt att se varför det skulle ge en hembio-konsument några andra fördelar mer än att ljudmixarna på våra Bluray-skivor kanske får en lite högre "lägsta nivå".

 

Att placera (och flytta) ett ljud i ett 3-dimensionellt virtuellt landskap har våra ljud-anläggningar ägnat sej åt ända sedan stereo-ljudet uppfanns! 

 

Vidare efterforskningar som jag gjorde visar på ett stort tekniskt framsteg i kommersiella biografer också i samband med introduktionen av Atmos.

I Dolby Atmos klara biografer så finns det tydligen hårdvara som ungefär motsvarar den ljudproducenterna använder sej av vid mixningen av ljudet och som avkodar både ljud och metadata om hur ljudet ska positioneras i den kommersiella biografen med hjälp av de högtalare som den kommersiella biografen har konfigurerats för.

 

Det låter ju som ett möjligt framsteg som skulle kunna förenkla för biograf-teknikern när X antal högtalare ska installeras och motsvarande parametrar ska ställas in. Atmos ser ut att kunna förenkla installationen eller rättare sagt konfigurationen av befintliga högtalare för den som är ansvarig för ljudet i biografen.

 

Men...

Den här tekniken är inget som är avsett för konsumenter!

 

Om jag har förstått det korrekt så för konsumentbruk så mixas resultatet ifrån Atmos-produktionen ner till antingen 5.1 eller 7.1 ljudspår innan det lagras på våra skivor.

 

I våra hembio-anläggningar så verkar det inte som att Atmos innebär någon större revolution. Förmågan att styra upp till 128 enskilda ljud till olika högtalare som finns i hårdvaran för kommersiella biografer finns inte alls på samma sätt i konsumentmaskiner enligt wikipedian t.ex. och det verkar som att nedmixningen till 5.1 resp. 7.1 kanals ljudspår innebär okänt antal andra begränsningar också.

 

Så vad är det jag har missat? Är Atmos bara en stor Hype för oss konsumenter eller finns det några konkreta fördelar som man bara får med en Atmos kapabel hemmabio eller är det som det verkar att fördelarna med Atmos systemet faktiskt kan glädja alla som har en 5.1 resp. 7.1 anläggning?

 

Den mest uppenbara skillnaden mellan Atmos och övriga format för konsumentbruk är det faktum att man har fler högtalare i biorummet, med allt vad det innebär.

 

Men...
(nr.2)

 

Redan med en ren stereo-anläggning så kan man skapa ett 3-dimensionellt ljud. Med tillräckligt bra anläggning så kan illusionen mycket väl bli så gott som total, trots att man bara förfogar över 2 högtalare.

Det medges att man får lägga sej på ruskigt hög nivå för att lyckas med detta då man bara har tillgång till två kanaler och adderar man några kanaler till så kan det t.o.m. bli lite billigare att återskapa en 3-dimensionell ljudillusion.

 

Men då pratar vi om ganska stora kvalitetsskillnader på ljudanläggningar. Har man redan kanske en 5.1-anläggning en bit över "Svensson-klass" och dessutom tänkt till lite innan högtalarna placerades ut i lyssningsrummet så klarar de flesta 5.1-anläggningar att skapa ett 3-dimensionellt ljud i rummet.

 

Argumenten för Atmos som bl.a. nämner möjligheten att höra ljud t.ex. helikoptrar passerar genom rummet är desamma som har framförts sedan surroundljudet uppfanns. Att höra hur steg passerar över huvudet med hjälp av takplacerade högtalare låter inte så upphetsande eftersom man redan idag kan få illusionen av att steg passerar över huvudet med en vanlig 5.1-uppsättning av god klass.

 

Så vad är den stora poängen med Atmos för oss konsumenter?

Jag vore tacksam för rättelser i de fall jag har missuppfattat något och ännu mer tacksam om folk som har verkliga upplevelser av Atmos ljud i hemmabio-sammanhang skulle kunna förklara hur de upplever skillnaderna jämfört med t.ex. vanligt DTS HD-MA 5.1/7.1 ljud?

 

 



#2

Postad 11 april 2015 - 12:26

spuj
  • spuj
  • Forumräv

  • 543 inlägg
  • 0

Edit: trodde att jag hade koll..

Men jag slänger in en video på DTS:X. Verkar bli trevligt!

 

https://www.youtube....h?v=broB2J6kx7c


Redigerat av spuj, 11 april 2015 - 12:37.


#3

Postad 11 april 2015 - 13:59

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Men...

Den här tekniken är inget som är avsett för konsumenter!

 

Det var inte biofilm med 24 bilder per sekund, eller 3D heller för den delen. Troligtvis är ditt resonemang baserat på att du antar att Atmos för konsumentbruk är kanalbaserat, men det stämmer inte.

 

Här är en förklaring från Pioneer:

 

To deliver the full object-based soundtrack to home theaters, Dolby developed new home authoring tools and new encoding methods that take into account the spatial information of the sound objects to efficiently encode them in Dolby® TrueHD and Dolby Digital Plus™.

 

This spatial coding is not a channel-based, matrix-encoding system like Dolby Pro Logic® II or Dolby Pro Logic IIz. Instead, this fundamentally new coding technique allows all the audio objects created for the cinema to be used in the home theater. Nothing is lost.

 

Initially, home theaters will be able to play Dolby Atmos content on Blu-ray™ discs or through streaming video services. No matter the source, when a Dolby Atmos stream is fed to a Dolby Atmos compatible A/V receiver, the receiver will render the object-based audio to your home theater’s unique speaker configuration to precisely recreate the sound the filmmakers intended.

 

Because the object-based audio mix is delivered to home theaters, Dolby Atmos has the ability to adapt to extremely diverse speaker setups, from systems with five speakers on the floor and two speakers producing overhead sound to Dolby Atmos supersystems with 24 speakers on the floor and 10 overhead speakers.

 

Här finns lite mer info från Dolby:

http://www.dolby.com...ome-theater.pdf

 

Dolby has expanded the Dolby TrueHD format, used in Blu-ray discs, to allow the format to support Dolby Atmos content. Before Dolby Atmos, Dolby TrueHD provided lossless support for channel-based audio, such as 5.1 and 7.1. We have added a fourth substream for Dolby Atmos sound. This substream represents a losslessly encoded fully object-based mix.

...

As we’ve noted, Dolby Atmos allows each sound in a movie scene to be represented as a separate audio object. And each of these objects has its own metadata describing precisely where it should originate and how it should move, among other data. This approach produces incredibly lifelike sound, but for a scene with lots of action, it also produces a lot of data. Getting all that data to your living room through the limited bandwidth of a Blu-ray Disc or streamed media pipeline is a challenge. We’ve met that challenge with a technology called spatial audio coding.

 

Spatial audio coding takes into account the spatial information, along with other information, about the sound objects to efficiently encode them in Dolby TrueHD and Dolby Digital Plus. Spatial coding is not a channel-based, matrix-encoding system like Dolby Pro Logic II or Dolby Pro Logic IIz. Instead, it is a fundamentally new coding technique that allows all of the original cinema audio objects to be sent to your home theater.

 

 

Det största problemet med Atmos på Blu-ray är att det knappt finns några filmer, och sen vet man ju inte vad som händer när DTS:X dyker upp...


Redigerat av Ageve, 11 april 2015 - 15:52.


#4

Postad 11 april 2015 - 17:37

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0

Det var inte biofilm med 24 bilder per sekund, eller 3D heller för den delen. Troligtvis är ditt resonemang baserat på att du antar att Atmos för konsumentbruk är kanalbaserat, men det stämmer inte...

Känns lite som hårklyverier. Ljudet som kommer ut ur högtalarna har passerat respektive förstärkar-kanal efter att ha delats upp i kanaler i förstegets processor, så nog är ljudet kanalbaserat oavsett om det är Atmos kodat eller kodat på något annat sätt från första början.

 

Jag har läst mej till att det finns skillnader mellan Atmos i kommersiella biografer och hemmabios. OM jag har förstått det korrekt så adderas objekt-ljud i kommersiella biografer till den övriga ljudmixen. Detta efter att hårdvaran som tolkar Atmos metadatan har räknat ut hur objektljuden ska mixas in bland det antal kanaler som den kommersiella biografen hanterar.

 

Mixen sker alltså baserat på metadatan men först i biografens processorer.

 

Men för hemmabion funkar det inte likadant. Wikin påstår att begränsningarna i hemmabiografernas hårdvara innebär att den aktiva nedmixningen som görs i kommersiella biografer inte sker i hemmabiografer.

Because of limited bandwidth and lack of processing power, Atmos in home theaters is not a real-time mix rendered the same way as in cinemas. The substream is added to TrueHD or Dolby Digital Plus. This substream only represents a losslessly encoded fully object-based mix. This substream does not include all 128 objects separated. This is not a matrix-encoded channel, but a spatially-encoded digital channel. Atmos in home theaters can support 24.1.10 channel, but it is not an object based real-time rendering.

Vad jag inte förstår är vad sjutton gör då en Atmos kapabel konsumentmaskin då?

Förutom att skapa kanaler som ska skickas till högtalarna i taket?

 

Eller är det just det Atmos kapabla konsumentmaskiner gör och inget annat?

Jag menar: Betyder Atmos i hemmabiosammanhang enbart att processorn kan leda "objektljud" till takhögtalarna utöver att hantera de sedvanliga 5.1 eller 7.1 ljuden som spelas av de ordinarie högtalarna.

 

Är det därför som man hävdar att Atmos är bakåtkompatibelt?

 

Då borde det innebära att vinsten med Atmos i en riktigt bra hembioanläggning inte blir speciellt stor jämfört med i riktigt billig hembioanläggning. Något förbättrad precision i den 3-dimensionella ljudbilden i princip.



#5

Postad 11 april 2015 - 17:49

Unregistered4f83064c
  • Unregistered4f83064c
  • Forumräv

  • 690 inlägg
  • 2
Det bästa vore väl att åka och lyssna på en bra uppsatt Atmosanläggning istället för att debattera huruvida det är bra eller anus innan man hört det? Jag har hört några olika setups och jag tycker det är en enorm skillnad jämfört med 5.1 eller 7.1.

#6

Postad 11 april 2015 - 18:53

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0


Känns lite som hårklyverier. Ljudet som kommer ut ur högtalarna har passerat respektive förstärkar-kanal efter att ha delats upp i kanaler i förstegets processor, så nog är ljudet kanalbaserat oavsett om det är Atmos kodat eller kodat på något annat sätt från första början.

 

Atmosljudet är inte kanalbaserat. Att förstärkaren har ett visst antal kanaler är en sak. Det gäller såklart både för hembio och i biografer. Så länge det finns högtalare så finns det kanaler. Poängen med Atmos är att dataströmmen är den samma oavsett antalet kanaler/högtalare i anläggningen.

 

 

Jag har läst mej till att det finns skillnader mellan Atmos i kommersiella biografer och hemmabios. OM jag har förstått det korrekt så adderas objekt-ljud i kommersiella biografer till den övriga ljudmixen. Detta efter att hårdvaran som tolkar Atmos metadatan har räknat ut hur objektljuden ska mixas in bland det antal kanaler som den kommersiella biografen hanterar.

 

Det fungerar likadant till hembio. Skillnaden ligger i hur datan överförs/lagras. Det kräver mycket processorkraft och därför är upplösningen begränsad till 48kHz i den första generationen av receivers/processorer för konsumentbruk.

 

Du ska nog inte lite för mycket på Wikipedia här. Dolbys egna whitepaper beskriver hur ljudobjekten mixas i realtid även i konsumentlösningen.

 

Att formatet är bakåtkompatibelt med TrueHD innebär inte att ljudobjekten är kanalbaserade. De ligger kodade separat i dataströmmen. En processor utan Atmos tolkar det som en helt vanlig TrueHD-dataström, medans en med Atmos kodar av ljudobjekten och mixar de till rätt antal kanaler.



#7

Postad 11 april 2015 - 19:01

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

  • 1 255 inlägg
  • 0

Eller är det just det Atmos kapabla konsumentmaskiner gör och inget annat?

Jag menar: Betyder Atmos i hemmabiosammanhang enbart att processorn kan leda "objektljud" till takhögtalarna utöver att hantera de sedvanliga 5.1 eller 7.1 ljuden som spelas av de ordinarie högtalarna.

 

Är det därför som man hävdar att Atmos är bakåtkompatibelt?

"Atmos" i en receiver tolkar objekten i ljudströmmen och skickar rätt ljud till rätt högtalare, front, sub, surr, tak.

Detta innebär att informationen som skickas till respektive högtalare blir olika för olika högtalaruppsättningar.

Så högtalarna i ett 5.1-system kommer få annan information än högtalarna i ett 7.2.2-system för i 5.1-fallet kommer alla högtalare få ljudkomponenter som kompenserar för "bortfallet" av takhögtalarna i 7.2.2-fallet.

Allt för att återskapa originalljudet så nära som möjligt. Detta gör att samma ljudström kan användas för både bio och hemmabruk då avkodningen alltid anpassas till den högtalaruppsättning som finns i de olika fallen.

 

Bakåtkompatibiliteten kommer av att atmos i grunden innehåller ett TrueHD-spår som sedan packas om (i en atmos-receiver) innan ljuden skickas till högtalarna, vilket gör att även en receiver som inte hanterar atmos kan spela upp TrueHD-delen på det gamla vanliga sättet...

 

Måste säga att jag tycker att atmos är en riktigt snygg och flexibel lösning, förenklar för ljudproducenterna och ger konsumenterna en upplevelse så nära producenternas ljudvision som möjligt oavsett vilken uppsättning av högtalare man har. 

Dagens teknik för 5.1/7.1 har en del begränsningar i detta avseende (hur spelas ett 7.1-spår upp i en 5.1-anläggning och tvärtom?), även om det för de flesta är "good enough"...



#8

Postad 11 april 2015 - 22:24

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0

Tack för att ni försöker göra det klarare.

Jag hittade Dolbys White Paper för hemmabios:

http://cdn-blog.dolb...ome-Theater.pdf

 

Men där stod några grejer som fångade min uppmärksamhet mer än något annat...


Dolby has now developed the technology required to translate the Dolby Atmos experience
in cinema to home theaters. What happens when you play a Dolby Atmos film, whether
from a Blu-ray Disc™ or a streaming video service, is quite remarkable. When you set up
your Dolby Atmos enabled A/V receiver (AVR), you’ll have told your receiver how many
speakers you have and where they’re located. Your receiver will decide—in real time—
exactly which speakers it needs to use from moment to moment in order to reproduce the
sounds of the car careening across the screen and the child fleeing up the stairs.

I en icke Atmos anläggning konfigurerar man också anläggningen genom att ange vilka högtalare man har inkopplade (med undantag för "takhögtalarna" eftersom dom inte ingår i 5.1 eller 7.1 ljudformaten).

Efter denna konfigurering av dekodern så kommer även en icke Atmos dekoder att nyttja de befintliga högtalarna för att ge exakt samma upplevelse av "ljudobjekt" som flyttas genom biorummet. Återigen med undantag för de ljud som takhögtalare hade kunnat bidra med.

 

Skillnaden är att med Atmos så behöver inte dessa ljudobjekt vara inkodade i 7.1 eller 5.1 mixen utan läggs till i efterhand av Atmos dekodern.

Så funkar det i kommersiella biografers Atmos-system, men i Dolbys egna White paper för hemmabios så står även följande:

Dolby Atmos audio tracks (both Dolby TrueHD and Dolby Digital Plus) are backward
compatible. If you play a movie mixed in Dolby Atmos on a non-Dolby Atmos system, you’ll
hear traditional 5.1 or 7.1 audio, depending on the type of system you have. This means
content providers don’t need to maintain separate Dolby Atmos and non-Dolby Atmos
mixes.

Detta måste ju innebära att ljudet ifrån "ljudobjekten" faktiskt redan är inkodade i 5.1 eller 7.1 kanalerna även om de också samtidigt finns som "riktiga" Atmos-ljudobjekt... 

Man missar alltså inget utan Atmos dekoders om man ändå inte har några takhögtalare!

 

Vilket leder till min slutsats att den enda fördel som Atmos systemet i praktiken ger hemmabio-anläggningar är det ljud som Atmos takhögtalarna bidrar med. 

 

Vinsten för hemmabio's ligger alltså inte i någon realtids-mixning utan helt konkret i takhögtalarnas bidrag.

 

Jag är lite tveksam till hur mycket takhögtalare kan bidra med i en väl komponerad hemmabio. Låt mej förklara...

 

Om man i sitt biorum inte har möjligheten att placera ut sina högtalare jämnt fördelade på randen av en tänkt cirkel med lyssningspositionen i mitten så att det t.ex. kan bli väldigt stort avstånd mellan bakhögtalare och fronthögtalare (ganska vanligt i en 5.1 uppsättning), då uppstår det lätt problem med ljud som ska låta som om de flyttar sej genom rummets längdriktning (front till back eller tvärtom). Det kan uppstå ett slags "ljudmässigt" hål mitt i mellan front och bakhögtalare.

 

Samma sak kan hända om avståndet mellan högtalarna på var sida av rummet också om avståndet är för stort. I de fallen så kan fler högtalare fylla ut luckorna och ge jämnare ljud när ljudobjekt flyttar runt i lyssninsrummet.

 

Men om man har lyckats väl med placeringen av sina högtalare (eller har ett kompetent 7.1 system) så minskar problemet med "luckor" mellan högtalare som är långt ifrån varandra.

Likaså minskar problemet också om man uppgraderar till bättre högtalare.

 

I min anläggning så har jag mer än en gång blivit överaskad av ljudet från springande fötter på skeppets trädäck ovanför huvudet i filmen Master & Commander och jag har svårt att tro att min anläggning skulle vara så hysteriskt mycket bättre än många andra hembio-entusiasters.

Vad jag vill ha sagt är att min anläggning förmår att återskapa ett ljud som låter som om det kom ifrån ovan. Det enda jag kan tänka mej att ett Atmos-system skulle kunna bidra med är att öka precisionen för "ljudobjekt" som vandrar runt i mitt lyssningsrum.

 

Har man en högtalar-anläggning där ljudet från högtalarna kanske är mer "högtalarorienterat" så att högtalarnas position blir mer hörbar, så kan jag mycket väl tänka mej att Atmos systemet kan göra underverk med att "trolla" bort högtalarna och på ett bättre sätt åstadkomma ett ljud som mer eller mindre bara finns hängande i rummet, men det är också därför jag är lite tveksam till hur stor skillnad ett Atmos system kan göra i ett redan väl fungerande 7.1 system.

 

Jag ÄR medveten om att en Atmos Demo mycket väl kan räta ut dessa frågetecknen, men var sjutton kan man få en sådan demo i Helsingborgstrakten? Som jag har förstått det så finns det inga handlare i min region som har ett komplett Atmos system för demos.



#9

Postad 11 april 2015 - 22:44

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Jag är oxå inne på ditt spår där, har dock inte heller tagit mig tiden att ut och lyssna på ett Atmos system men vet att The Rock i Lund har Atmos installerat i sitt demo rum.

#10

Postad 02 november 2015 - 18:04

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0

Jag fick för några månader sedan en demonstration av ett kapabelt Dolby Atmos system och kan lugnt påstå att det som imponerade var ljudkvaliten ifrån systemet och inte takhögtalarnas bidrag!

 

Systemet bygger på Focal Chorus 836 och drivs ett marantz försteg och ett antal tillhörande slutsteg och det som var slående var systemets höga ljudkvalite, men i ärlighetens namn så tycker jag inte surroundupplevelsen blev nämnvärt annorlunda jämfört med andra 7.1 system av dignitet...

 

Min uppfattning av Atmos-konceptet så här långt är att för konsumenten / åhöraren så erbjuder inte Atmos något nämnvärt mervärde. Att kunna återge ljud ifrån taknivå skulle kunna tänkas ge ett mervärde, men för den som som har sina surround left/right högtalare högt placerade så är även det mervärdet i det närmaste försumbart. 

Jag kommer i vart fall inte att betala extra för Atmos-kapacitet utan lägger hellre mina kronor där dom faktiskt gör nytta och köper hellre grejer som ger högre ljudkvalite istället för tillgång till det senaste påhittet.

 

Jag tror helt ärligt att man kan förbättra ljudupplevelsen MER genom att avstå skaffa atmos kapacitet i sin hembio och istället lägga pengarna på att skaffa bättre 7.1 system!


Redigerat av GuessWho, 02 november 2015 - 18:08.


#11

Postad 27 mars 2017 - 11:33

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0
Dolby atmos stödjer ju många fler ljudspår än det begränsat antal som tillkommer med Blu-ray och UHD Blu-ray i dagsläget.
Till dessa konsumentutgåvor med bara 7.1 blir troligtvis antalet objekt per spår begränsat när ljud "objekt" skall flyttas runt obegränsat.

Om vi tänker oss 2.0.2, med två fullregisterspår (möjligt med två samplingar vid givet tillfälle) så blir t.ex. en panorering av ett samplat ljud "s.k. objekt" i nedre till övre kanalen och ett annat ljud i nedre, samt ett tredje ljud i övre en omöjlighet vid samma tidpunkt.

#12

Postad 30 mars 2017 - 20:17

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0

Har man någon gång haft möjligheten att få en TOTAL ljudmässig illusion serverad av enbart 2 högtalare (hö. + vä. stereo-högtalare) så inser man att poängen med fler kanaler är att man med sämre högtalare och förstärkeri lättare kan skapa den där omslutande ljudillusionen.

 

Ju fler högtalare runt om, desto lägre ljudkvalite från högtalarna behövs för att skapa en 3-dimensionell ljudillusion.

 

Som en logisk konsekvens av detta så betyder det också att ju bättre ljudanläggning man har redan från början (högtalare + förstärkeri) desto mindre blir fördelarna med väldigt många kanaler/högtalare, när det handlar om att skapa ett 3-dimensionellt ljudscenario.

 

Redan i en 5.1 -ljudanläggning av bra kvalite så får man en tydlig upplevelse av höjdskillnader i ljudscenariot. I en 7.1 anläggning av god kvalite så saknas egentligen ingenting när det gäller det ljudmässiga scenariot.

 

Det enda som egentligen Atmos kan tillföra är ljud dedikerade för takhögtalarna, men någon hissnande skillnad tycker jag inte att det ger. Jag har i min 7.1 anläggning upplevt många gånger att ljud kommer uppifrån. Typiskt när t.ex. flygplan passerar över huvudet, men även fotsteg som t.ex. i filmen Master and Commander när det springer folk på däcket ovan och man tydligt hör hur fotstegen låter som om dom kommer från ovanvåningen i mitt eget hus...

Eftersom Atmos är "bakåtkompatibelt" så lär man inte missa något om man redan har ett fullt utbyggt 7.1 system.

 

Det som stör mej lite är att det inte är solklart att det blir billigare med många enklare högtalare i ett atmos system jämfört fullvuxet 5.1 system (eller 7.1) med bättre högtalare och förstärkeri. 

Även om man kanske har en atmos dekoder så behöver man ju fortfarande några högtalare till, lite mer högtalarkabel och fler slutsteg. Det blir lätt ett antal sköna tusenlappar extra för en Atmos anläggning. Tusenlappar som kanske hade gjort lika stor nytta för ljudupplevelsen om man hade satsat dom på bättre högtalare och slutsteg i en 5.1-anläggning.

 

Som en bonus blir kabeldragning och högtalarplacering enklare också (eftersom det helt enkelt blir färre högtalare).



#13

Postad 04 april 2017 - 23:56

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0

Har man någon gång haft möjligheten att få en TOTAL ljudmässig illusion serverad av enbart 2 högtalare (hö. + vä. stereo-högtalare) så inser man att poängen med fler kanaler är att man med sämre högtalare och förstärkeri lättare kan skapa den där omslutande ljudillusionen.

Ju fler högtalare runt om, desto lägre ljudkvalite från högtalarna behövs för att skapa en 3-dimensionell ljudillusion.

Som en logisk konsekvens av detta så betyder det också att ju bättre ljudanläggning man har redan från början (högtalare + förstärkeri) desto mindre blir fördelarna med väldigt många kanaler/högtalare, när det handlar om att skapa ett 3-dimensionellt ljudscenario.

Redan i en 5.1 -ljudanläggning av bra kvalite så får man en tydlig upplevelse av höjdskillnader i ljudscenariot. I en 7.1 anläggning av god kvalite så saknas egentligen ingenting när det gäller det ljudmässiga scenariot.

Det enda som egentligen Atmos kan tillföra är ljud dedikerade för takhögtalarna, men någon hissnande skillnad tycker jag inte att det ger. Jag har i min 7.1 anläggning upplevt många gånger att ljud kommer uppifrån. Typiskt när t.ex. flygplan passerar över huvudet, men även fotsteg som t.ex. i filmen Master and Commander när det springer folk på däcket ovan och man tydligt hör hur fotstegen låter som om dom kommer från ovanvåningen i mitt eget hus...

Eftersom Atmos är "bakåtkompatibelt" så lär man inte missa något om man redan har ett fullt utbyggt 7.1 system.

Det som stör mej lite är att det inte är solklart att det blir billigare med många enklare högtalare i ett atmos system jämfört fullvuxet 5.1 system (eller 7.1) med bättre högtalare och förstärkeri.

Även om man kanske har en atmos dekoder så behöver man ju fortfarande några högtalare till, lite mer högtalarkabel och fler slutsteg. Det blir lätt ett antal sköna tusenlappar extra för en Atmos anläggning. Tusenlappar som kanske hade gjort lika stor nytta för ljudupplevelsen om man hade satsat dom på bättre högtalare och slutsteg i en 5.1-anläggning.

Som en bonus blir kabeldragning och högtalarplacering enklare också (eftersom det helt enkelt blir färre högtalare).

Förvisso kan ett bra 2.0 system leverera bättre på många sätt jämfört med ett sämre 5.1 osv, men sällan får man över 180° vertikalt och än mindre horisontellt med 2.0, det blir även mer känsligt för variabler samt mindre möjligheter att mixa tydlig dialog.

Själv kör jag 4.1 i min lilla studio, funkar fint för en person, än bättre hade ju 4.1.2 varit. Kör betydligt mer begränsade högtalare i bak-kanalerna, inget jag stört mig nämnvärt på under drift.

Redigerat av Isaac, 04 april 2017 - 23:59.


#14

Postad 06 november 2017 - 10:42

d-mag
  • d-mag
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0

Jätteintressant info för mig som står i begrepp att byta ut min 7-8 år gamla hembioförstärkare från Sony. Har kört 3.1 under en längre tid men har nyligen kompletterat med två B&W surroundhögtalare i taket för att få 5.1. Låter riktigt bra och jag vill inte lägga mer pengar på fler högtalare (eller snarare utrymme). Det räcker bra med 5.1 för min del.

Däremot är det stora problemet att den gamla Sonyn inte stöder vare sig Dolby Digital Plus eller några Dolby eller DTS HD-ljudformat. Otroligt irriterande att behöva byta hela förstärkaren bara för att decodern är omodern.

Men, men, jag har tittat på en Cambridge Audio CRX120 hembioreceiver som saknar Atmos och DTS:X, men som har andra bra kvaliteter då det gäller stereoljud och 5.1, även i HD-ljudformat. Gissar att den fungerar alldeles utmärkt för mina modesta krav på bioljud. D v s vad jag förstår av resonemanget ovan så kommer en CRX120 kunna spela HD-ljudet 5.1 "bakåtkompatibelt" oavsett om blurayskivor eller andra medier innehåller Dolby Athmos eller DTS:X.
Är det rätt uppfattat?


Redigerat av d-mag, 06 november 2017 - 10:42.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.