Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ordentlig stöt av HDMI sladd!!

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 25 april 2017 - 13:41

Unregistered3707b322
  • Unregistered3707b322
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0

Hej!

 

Jag har ett ganska nyinkopplat hemmabiosystem med flera nya prylar senaste månaderna.

Idag skulle jag koppla en HDMI kabel från receiverns baksida - till en HDMI adapter. När jag nuddade HDMI kontakten så fick jag mig en ordentlig stöt.. Testade ett par ggr till, samma sak!

 

Jag har googlar runt lite och det verkar som de flesta säger att det är antennkabeln som spökar eller att man skall ha allt kopplat till samma uttag. I mitt fall funkar det såhär:

 

Jag har en förlängningssladd till mitt hemmabio område från ett ojordat uttag. Där har jag först en grenfördelare till några av mina prylar som amp, nätverksswitch receiver osv..

Därifrån går en annan fördelare till andra sidan av mediabänken där jag har en till förgrenare där el går till TV PS4 nvidia shield SUB osv... Så i grunden får de alla EL från samma uttag men det är uppdelat i några olika förgrenare.

 

Jag har ingen antennkabel eller sådant.

 

Varför blir det såhär..?

Det enda jag har som kommer från andra uttag är nätverkskablar till en switch vid min mediabänk. Dessa går till en annan switch som i sin tur går till min router som sitter i ett JORDAT uttag i ett annat rum.. Så här krockar jordat/ojordat uttag via nätverkskablar..

 

Det andra var när jag precis innan testade koppla min dator via HDMI receivern. Datorn sitter i ett annat rum så här var det två apparater med el från olika uttag som krockade. Dock är även det rummet ojordat..

 

Då jag läste att detta kan skada utrustningen så har jag dragit ur all el nu tills jag tatt reda på hur det ligger till..

 

Tacksam för all hjälp!



#2

Postad 25 april 2017 - 14:11

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 0

Du skulle ju kunna prova att koppla ur alla sladdar, och sen sätta tillbaks en i taget och se när problemet uppstår.



#3

Postad 25 april 2017 - 14:31

hugeman
  • hugeman
  • Forumräv

  • 984 inlägg
  • 0

Du skulle ju kunna prova att koppla ur alla sladdar, och sen sätta tillbaks en i taget och se när problemet uppstår.

 

En dum fråga, har du stäng av prylarna innan du kopplar? Tycker det är mer regel än undantag annars att det kittlar dödsskönt i fingrarna av HDMI-kabeln om prylarna är på.



#4

Postad 25 april 2017 - 17:02

Unregistered3707b322
  • Unregistered3707b322
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0

En dum fråga, har du stäng av prylarna innan du kopplar? Tycker det är mer regel än undantag annars att det kittlar dödsskönt i fingrarna av HDMI-kabeln om prylarna är på.

 

Hej,

Du citerade fel person därför ja inte svarat :o

 

Jag hade stängt av prylarna. Men inte dragit ur elen.

Men alltså det där kallar jag inte kittlar i fingrarna som man kan känna ibland med viss elektronik. Jag pratar om att jag fick riktigt hårda stötar.


Du skulle ju kunna prova att koppla ur alla sladdar, och sen sätta tillbaks en i taget och se när problemet uppstår.

 

Hej.

 

Ja det skulle jag kunna göra. Jag ska ge mig på det direkt..



#5

Postad 25 april 2017 - 17:06

hugeman
  • hugeman
  • Forumräv

  • 984 inlägg
  • 0

Ja det blev lite felciterat :rolleyes: Men jag håller med jn82. Om det är så kraftiga så är det uteslutningsmetoden som gäller.



#6

Postad 26 april 2017 - 12:35

Gonk
  • Gonk
  • Användare

  • 249 inlägg
  • 0

Dator och ojordat uttag kan inte bara ge stötar, det ger garanterat riktigt obehagliga stötar. Testa att hålla en hand på datorchassit och en annan på en radiator, eller antennuttag. Förresten, gör inte det...

 

Att koppla in en dator i ett ojordat uttag är livsfarligt. Koppla sedan in datorn via en HDMI-kabel till en receiver och du har fått ett riktigt ormbo. Om apparaterna dessutom är i olika rum är ju inte precis en fördel då de kan ha olika faser...

 

Om en apparat har jordat uttag eller nätbrunn, koppla till ett jordat uttag.



#7

Postad 03 maj 2017 - 17:48

Jbl76
  • Jbl76
  • Användare

  • 229 inlägg
  • 0
Har själv bränt ett Hdmi board på en Onkyo 609 när jag lossade Hdmi kabeln från tv'n och råkade nudda den med antennuttaget på Hdmisladden. Jordpotential deluxe...köpte galvanisk avskiljare på Kjelle som tog bort jordbrummet men ej problemet med stötar.

#8

Postad 03 maj 2017 - 21:26

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

Jag kör för tillfället ojordat och med både dator och reciver/hdmi o brukar byta friskt i ormboet.....Inga problem alls men har väl ren tur antar jag.



#9

Postad 04 maj 2017 - 15:30

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Om man har problem med brum kan man fixa detta på signalkabelnivå. 



#10

Postad 07 maj 2017 - 22:31

Unregistered3707b322
  • Unregistered3707b322
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0

hamnade du på sjukhus eller? som det låter va detta det värsta som hänt dig.

 

HDMI ger ström och har du dessutom en hdmi med stöd för eternet så kan du få rätt bra med stick om du rör den främre delen av kontakten. Och  mitt tips till dig det är så bara  har du testat ta i en vanlig antenkontakt kabel bla bla osv då får du åxå en kyss så du vet va du heter . men det är bara så att det blir så bara att ge fan i den främre delen av kontakten. Lycka till mannen välkommen till livet :D

 

 

Dator och ojordat uttag kan inte bara ge stötar, det ger garanterat riktigt obehagliga stötar. Testa att hålla en hand på datorchassit och en annan på en radiator, eller antennuttag. Förresten, gör inte det...

 

Att koppla in en dator i ett ojordat uttag är livsfarligt. Koppla sedan in datorn via en HDMI-kabel till en receiver och du har fått ett riktigt ormbo. Om apparaterna dessutom är i olika rum är ju inte precis en fördel då de kan ha olika faser...

 

Om en apparat har jordat uttag eller nätbrunn, koppla till ett jordat uttag.

 

 

Dator och ojordat uttag kan ge stötar. Fick en stöt när jag skulle ansluta en sladd från datorn till hembioförstärkaren.

Mätte detta och fick fram 26 volt och 0,3 A. Detta slutade med att ojordade uttag i huset byttes mot jordade och att en transformator sattes in.

 

Ursäkta alla för sent svar! Har inte kunnat vara aktiv på några dagar.

 

För 2 veckor sedan ungefär när jag testade detta så drog jag ut alla elsladdar till dator och receivern. satte i dom igen och sedan var varken datorns HDMI sladd elektrisk eller HDMI sladden från receivern... Så jag trodde allt var bra.

 

Idag skulle jag testa igen att koppla dator till receivern. Jag fick bild och allt verkade bra. Men jag såg att resolution rekommenderad i nvidia/windows var 1920x1080. Då min TV är 4k så försökte jag byta upplösningen. Då såg jag massa konstiga blinkande pixel-artifakter.. Tänkte jag testar dra ur HDMI sladden - SMACK - ordentlig stöt!!

 

Så då var jag här igen...

Jag har allt kopplat i ojordade uttag. Det enda som kommer från jordat uttag är ethernet sladd från router som går både till datorn och till receivern via switchar..

 

Datorn är som sagt i ett rum och receivern i ett annat.. Jag har ingen möjlighet att byta mina uttag till jordade uttag (antar jag... bor i bostadsrätt och att dra om elen här tror jag inte är möjligt alls..)..

Så vad gör jag..? Jag vågar inte koppla något igen.. Men det verkar helt givet att när HDMI sladdarna från de olika rummen/apparaterna nuddat varandra så blir de båda otroligt strömförande..





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.