Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dynaudios DM-serie

239 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Dynaudio DM 2/8 (Surroundhögtalare) 4 (0) Inga priser
Dynaudio DM 2/10 (Surroundhögtalare) 1 (0) Inga priser
Dynaudio DM 2/6 (Surroundhögtalare) 3 9,08 (11) Inga priser
Dynaudio DM 2/7 (Surroundhögtalare) 1 5,5 (1) Inga priser
Dynaudio DM 3/7 (Golvhögtalare) 1 7,5 (1) Inga priser
Dynaudio DM Center (Centerhögtalare) 1 7,33 (2) Inga priser
10 relaterade trådar

#1

Postad 28 juli 2011 - 09:01

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Dynaudios DM-Serie

När Audience kom för många år sedan blev serien en jättesuccé. Många begav sig ut och inhandlade golvare såväl som stativare ur serien, men många blev dessvärre besvikna. Det visade sig att Dynaudio konstruerat förträffliga högtalare, men som var för svåra att driva med enklare förstärkare. Som svar på problemet har Dynaudio släppt DM-serien som efterträder Audience. Serien består av ett sortiment högtalare som inte utgör samma belastning, och är därmed mer förlåtande mot lite svagare förstärkare.

Bifogad fil  Untitled_1.jpg   139,23K   6 Antal nerladdningar



#2

Postad 28 juli 2011 - 15:39

Unregistered2010
  • Unregistered2010
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0
Kul att du lyfter fram Dynaudio men jag tycker att det är ju något av en myt att Dynaudio kräver så mycket effekt. Fungerar alldeles utmärkt att driva mina med en Naim Nait XS, vilket inte är det kraftigaste som finns på marknaden direkt.

Och nej... Större steg ger inte mer välljud på något vis.

#3

Postad 28 juli 2011 - 16:37

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Som sagt, ljudupplevelser är subjektiva och så länge kunden blir nöjd.

Audience har jag hört tillsamamns med: NAD, Rotel, Marantz, Musical Fidelity, Hegel, Bladelius, Krell, Harman Kardon och slutligen Primare. Men jag har inte upplevt någon spänning med en förstärkare i instegssegmentet, utan oftast har det dessvärre inneburit att jag fått kliva upp i pris. Den varianten av Naim som du nämner hör till den lite mer exklusiva varianten av förstärkare, kostar också den hel del. Om nu Dynaudio hade varit helt okänsliga för effekt/klangkaraktär hos diverse förstärkare hade jag haft kvar min NAD C350 (2X60watt).

Svar ja, du kan driva ett par Dynaudio med vilken förstärkare du vill. Men om du vill få kontroll, följt av ett omedelbart haksläpp kostar det mer pengar.

:)

Fick DM 2/6 demad i Stockholm med en Marantz PM7004 och gladdes åt att höra en stativare från Dynaudio släppa ordentligt med en mindre förstärkare. En av anledningarna till att jag startade den här tråden är för att också uppmärksamma Dynaudio i samband med hembio, och kanske just DM-serien blir lättare att integrera med en större flora av förstärkare.

Redigerat av Glidtassen, 28 juli 2011 - 16:59.


#4

Postad 28 juli 2011 - 19:22

Unregistered2010
  • Unregistered2010
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0
Precis som du säger är ljud högst subjektivt, men jag tycker ändå att man inte skall säga att Dynaudio kräver mycket förstärkeri för att blomma ut generellt.

Nu kanske jag inte har den mest trögdrivna av alla Dynaudio, jag har Contour S3.4. Och nej, jag driver dem inte med Naim Nait XS men det handlar mer om att jag numera har andra saker men i grund och botten anser jag fortfarande att mer effekt än vad XSn ger egentligen inte till för särskilt mycket.

Sen är det ju faktiskt så att Naim Nait XS är den näst minsta och inte alls särskilt exklusivt, för att vara Naim dvs.

Men det är bara att lyssna själv och se vad man tycker, jag vet ju ett antal som också har Contour S3.4 som inte heller tycker de är särskilt tröga att driva. De kör till och med hembioförstärkare runt 10.000:- som förstärkeri och tycker inget saknas jämfört med betydligt kraftigare saker från Hegel som de kört tidigare, det säger ju en del.

Redigerat av Unregistered2010, 28 juli 2011 - 19:24.


#5

Postad 28 juli 2011 - 19:27

ILCapitano
  • ILCapitano
  • Lärjunge

  • 448 inlägg
  • 0
Inte för att göra detta till någon naim tråd, men instämmer med bygareB. Tycker Naim specad till 60w driver mina excite x16 bättre än Hegel H100 specad till 120w.

En fråga till Glidtassen, du skrev att du lyssnat på bla Musical Fidelity, vilken? Och vad tyckte du om den?

#6

Postad 28 juli 2011 - 21:29

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Tack för många fina inlägg.

För att göra det enkelt för mig själv: - Jag har inte monopol på sanningen.

Det är mycket tänkvärda saker som ni lyfter i tråden, och mycket av det kan väl stämma. Jag har själv inte hört just kombinationen Naim och Dynaudio, men har blev avrådd i samband med köp på Ljudmakarn. Argumentet enligt Jonas på Ljudmakarn var den bristande effekten. Samtidigt som deras argument inte baserades på försäljning, för att kostnaderna för en min Hegel H1 var egentligen densamma som en Naim XS.

När jag sedan nämnde Naim som exklusiv kanske jag borde ha preciserat mig ytterligare: i relation till en budgetförstärkare för gemene man, där folk max lägger 3000:- så måste jag ändå påstå att Naim känns lite mer exklusivt, men som sagt allt är relativt.

Detta finns att läsa på Dynaudios egen hemsida angående deras minsting:

DM 2/6

"The DM 2/6 is the most compact model of the range and is ideal for small to medium sized rooms or any application where space is limited. Its small size also allows for easy and discreet placement on a bookshelf or sideboard.

A linear and high impedance makes the DM 2/6 easy to drive for any amplifier, while Dynaudio sound quality is guaranteed by a coated soft dome tweeter, 5.5 inch (14 cm) mid/bass driver and a high quality 1st order crossover.
Designed with a finely tuned bass reflex system, the DM 2/6 also offers an impressive low frequency performance for its size. Unwanted resonances are reduced by the solid front baffle and rigid cabinet, as well as by the highly rigid die-cast aluminium mid/bass driver basket.

The DM 2/6 is a perfect example of a very compact, cost effective and most versatile loudspeaker delivering authentic Dynaudio sound quality.
"

Vidare kan ni läsa i tidningen Ljud och Bild i den Norska utgåvan:

Konklusjon Länk

"Dynaudio DM 2/6 er den nye minstemannen i serien, og en velkommen en sådan. På en måte låter den bedre enn 2/7, med en litt klarere mellomtone. Den går ikke like dypt i bassen, men det er likevel meget imponerende hva den har å rutte med her.

Høyttaleren er noe av det absolutt beste du kan finne i prisklassen rundt 5000 kroner, gitt at den får en stabil nok forsterker. Den er likevel ingen utvetydig forbedring fra sin eminente forgjenger Audience 42, annet enn at sistnevnte krevde enda mer av forsterkeren for å blomstre, og derfor muligens lå i feil prisklasse."


Via samtal med återförsäljare av Dynaudio i Stockholm fick jag veta hur DM-serien togs fram som ett svar på en kritik som firman fått just för att deras högtalare var alltför trögdrivna. Både Audience och Contour har större spolar i sina högtalare, vilket också föranlett att förstärkaren fått arbeta hårdare.

Jag fick lyssna på Musical Fidelity M6i tillsammans med Focus 140 och det var verkligen någonting extra. Där lämnar förstärkaren 2x200 watt i 8 ohm, och det var svårt att anmärka på timing och kontroll. I min Hegel H1mk4 så har jag 2x120 watt i 8 ohm, och jag menar att det räcker för att hålla mina Focus 140 på ett tillfredsställande sätt.

Men tråden är inte avsedd som en batalj för vem som har rätt beträffande effekt, utan tråden syftar till att uppmärksamma en specifik högtalar-serie, nämligen Dynaudio DM.

:)

Redigerat av Glidtassen, 28 juli 2011 - 21:43.


#7

Postad 28 juli 2011 - 21:56

Unregistered2010
  • Unregistered2010
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0
Vad bra, då är vi alla överens och återgår till ämnet :)

Hur är det med DM-serien? Excite ligger ju däromkring också.

Är det lite som B&W 600-serien respektive CM? Dvs. CM är kanske mest estetiskt? (precis som Excite)

#8

Postad 28 juli 2011 - 22:03

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Jag gjorde en vän sällskap eftersom han övervägde en stativare.

Vi lyssnade på Reference Audio med ett par små Tagent och ett par Elac. Båda lät bra, men det började hända mer saker när Dynaudio kopplades in istället.

DM 2/6


Den spelades tillsammans med en enklare Marantz, men jädrar anamma vilket ljud. Samma svärta och avgrundsdjupa toner som Dynaudio alltid levererar. Jag lämnade min sittplats och gick fram för att lägga handen på den Velodyne sub som stod i rummet, men till min förvåning var den inte inkopplad.

Det enda problemet jag kan se med DM är att den inte har en vidare finish, vidare finns inte så många färgval.

Redigerat av Glidtassen, 28 juli 2011 - 22:11.


#9

Postad 29 juli 2011 - 01:13

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

  • 2 530 inlägg
  • 0
Hej!
När jag pratade med en hifi butik förra året så nämnde man att färgerna på DM-serien är lite på test i början för att se om hifi-folket gillar dom. Han nämnde att det kommer att bli fler alternativ senare om jag nu minns rätt :) Skall bli spännande att se om det stämmer ;)

#10

Postad 29 juli 2011 - 03:22

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0
trams....en dynaudio som är lättdriven... är ingen riktig dynaudio :)

#11

Postad 29 juli 2011 - 07:21

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Well, jag har som sagt bara hört den minsta.

Men jag får återigen mina fördomar bekräftade beträffande storleken på en högtalare. DM 2/6 spelar otroligt stort med massor av dynamik. Jag har emellertid insett att Audience 42 egentligen täckte alla mina behov, men ni vet hur det är: mycket vill ha mer.

Bifogad fil  Untitled_1.jpg   65,87K   0 Antal nerladdningar


Redigerat av Glidtassen, 29 juli 2011 - 13:31.


#12

Postad 29 juli 2011 - 21:59

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Hej!
När jag pratade med en hifi butik förra året så nämnde man att färgerna på DM-serien är lite på test i början för att se om hifi-folket gillar dom. Han nämnde att det kommer att bli fler alternativ senare om jag nu minns rätt :) Skall bli spännande att se om det stämmer :)


Jag älskar verkligen Dynaudio.

Vet att det låter korkat, men skulle verkligen gilla att shoppa de minsta DM högtalarna också även om jag vet att jag har värre saker hemma. När jag lyssnade på de minsta blev jag mer imponerad än av Focus. Men det beror också på storleken på de små, man förväntar sig inte lika mycket - men där tar man såååå fel.

Missförstå mig inte, Focus är en mycket bättre serie än DM. Men när man sätter sig framför ett par Focus 140 är man inställd på någonting extra, det var jag inte riktigt inför DM 2/6 därför blev jag tagen på sängen.

Dynaudio Excite har en finare finish än vad DM har. Jag uppskattar deras High Gloss varianter.

Passar på att lägga in en bild på lilla X12 Excite


Bifogad fil  Untitled_1.jpg   167,49K   2 Antal nerladdningar


Tänker givetvis inte köpa dem, men ahhhh vad fina dessa är!

Redigerat av Glidtassen, 29 juli 2011 - 22:23.


#13

Postad 29 juli 2011 - 23:41

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

  • 2 530 inlägg
  • 0
Dom var snygga. Ett par sådana skulle vara fina att ha på sideboardet där hemma :)

Redigerat av Unregistered2141, 30 juli 2011 - 13:18.


#14

Postad 30 juli 2011 - 09:43

Fredrik_A
  • Fredrik_A
  • Lärjunge

  • 286 inlägg
  • 0

Jag älskar verkligen Dynaudio.

Vet att det låter korkat, men skulle verkligen gilla att shoppa de minsta DM högtalarna också även om jag vet att jag har värre saker hemma. När jag lyssnade på de minsta blev jag mer imponerad än av Focus. Men det beror också på storleken på de små, man förväntar sig inte lika mycket - men där tar man såååå fel.

Missförstå mig inte, Focus är en mycket bättre serie än DM. Men när man sätter sig framför ett par Focus 140 är man inställd på någonting extra, det var jag inte riktigt inför DM 2/6 därför blev jag tagen på sängen.

Dynaudio Excite har en finare finish än vad DM har. Jag uppskattar deras High Gloss varianter.

Passar på att lägga in en bild på lilla X12 Excite


Bifogad fil  Untitled_1.jpg   167,49K   2 Antal nerladdningar


Tänker givetvis inte köpa dem, men ahhhh vad fina dessa är!


Jag kan bara instämma i lovsången för Dynadio i allmänhet och för deras DM-serie. Jag har själv haft ett par DM 2/6 som jag ljudmässigt var mycket nöjd med, jag saknade dock den sista uppläsningen i diskanten. Då dessa användes till den lilla stereon i vardagsrummet var jag dock inte nöjd med det estetiska därför uppdaterade jag till Excite X12. X12:orna upplever jag som stramare i basen och de har den sista upplösningen i diskanten som jag saknade i DM 2/6. Dock var DM 2/6 mer spelglada med den relativt klena Marantz M-CR 503 som driver högtalarna. Så hade DM 2/6 funnits i helsvart, behöver för min del inte vara högglans lack, så hade jag fortfarande haft DM 2/6:or.

Dynaudio kanske kan ta till sig av feed-backen och släppa DM 2/6 i högglans folie :)

#15

Postad 30 juli 2011 - 17:45

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Till en spännande fråga.

- Testade du om det var annorlunda för Marantzen att driva Excite kontra DM?

#16

Postad 30 juli 2011 - 22:34

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Jag gissar att DM är efterföljaren till Audience.

Men det verkar råda delade meningar om vilken stativhögtalare som egentligen efterträder Audience 42. Många säger att det är Excite X12, och så kanske det är?

Själv förbereder jag för flytt och får några kvadratmeter extra, men där själva vardagsrummet faktiskt verkar mindre.
Jag dagdrömmer ofta om lägenheten som gör det möjligt för mina Focus att spela ut ordentligt, utan att man får grannarna på sig. I min kommande lägenhet hade nog ett par mindre DM eller Excite varit passande, det är inte svårt att fylla ett rum med dessa högtalare. Nu är jag lite osäker på vad som skiljer DM och Excite åt i ljudåtergivning och karaktär. Men jag får bara intrycket att Excite är en lite hårdare högtalare, men jag kanske har helt fel?

Focus spelar med ett väldigt djup, det märks väldigt väl i tonerna. Men klangen är lite tjockare och rundare överlag. Många menar att stativarna låter mer om golvare.

Bifogad fil  center.jpg   61,87K   0 Antal nerladdningar


DM Center

Redigerat av Glidtassen, 30 juli 2011 - 22:36.


#17

Postad 31 juli 2011 - 00:56

Fredrik_A
  • Fredrik_A
  • Lärjunge

  • 286 inlägg
  • 0

Till en spännande fråga.

- Testade du om det var annorlunda för Marantzen att driva Excite kontra DM?


Ja, jag har haft samma förstärkare till båda högtalarna. Som jag skrev tidigare så upplever jag Excite som stramare i basen och mer upplöst i diskanten. Jag upplever Excite som en mer Hi-Fi-korrekt högtalare. Excite tror jag är den som har mest potential med en bättre och ev effektstarkare förstärkare.
Med min Marantz tyckte jag dock att DM var mer lättlyssnade och hade ett varmare mer insmickrande ljud som passade mycket bra till pop och rock. Inte lika korrekta men kul att lyssna på.
Det är lättare att analysera ljudet med Excite, med DM lyssnade jag mer på musiken.
Sammantaget tycker jag nog ändå att Excite är den bättre högtalaren och framförallt den snyggare.
Hoppas att mina intryck har varit till någon glädje.

Redigerat av Fredrik_A, 31 juli 2011 - 01:01.


#18

Postad 31 juli 2011 - 01:00

Fredrik_A
  • Fredrik_A
  • Lärjunge

  • 286 inlägg
  • 0

Jag gissar att DM är efterföljaren till Audience.

Men det verkar råda delade meningar om vilken stativhögtalare som egentligen efterträder Audience 42. Många säger att det är Excite X12, och så kanske det är?


Frågan är om inte båda ersätter Audience? DM tar över som den billigare instegsmodellen och Excite tar vid från Audience och lite uppåt i skalan.

#19

Postad 31 juli 2011 - 07:58

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Det är lite så det känns.

Jag vet att Dynaudio aldrig varit ett budgetalternativ. Deras billigaste högtalare kostar över 5000:- Men måste säga att deras finish på DM lämnar en del att önska. Men jag har aldrig jämfört de två. Säljaren som sålde mig Focus 140 menade att: - Dynaudio gör egentligen en och samma högtalare, men med olika grader av förfining.

Jag är beredd att hålla med, både Audience, DM och Focus har likheter i klang men skiljer sig åt i storlek på ljudbilden.

Redigerat av Glidtassen, 31 juli 2011 - 08:18.


#20

Postad 31 juli 2011 - 08:24

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Ja, jag har haft samma förstärkare till båda högtalarna. Som jag skrev tidigare så upplever jag Excite som stramare i basen och mer upplöst i diskanten. Jag upplever Excite som en mer Hi-Fi-korrekt högtalare. Excite tror jag är den som har mest potential med en bättre och ev effektstarkare förstärkare.
Med min Marantz tyckte jag dock att DM var mer lättlyssnade och hade ett varmare mer insmickrande ljud som passade mycket bra till pop och rock. Inte lika korrekta men kul att lyssna på.
Det är lättare att analysera ljudet med Excite, med DM lyssnade jag mer på musiken.
Sammantaget tycker jag nog ändå att Excite är den bättre högtalaren och framförallt den snyggare.
Hoppas att mina intryck har varit till någon glädje.


Om du får chansen - testa en annan förstärkare till Excite.

Jag tror att Primare kan vara ett fint alternativ till en mindre Dynaudio. Om du vill ha lite mer raka rör, driv tror jag på Rotell, Hegel och Bladelius. Men om mindre Marantz kan hålla ett på små Dynaudio så varför inte en liten Rotel?
Det fina med Marantz integrerade förstärkare är att mellanregistret kommer fram väldigt bra. De spelar spelar fogligt och mjukt och med bra fokus på bakgrundskomp, röster.

#21

Postad 31 juli 2011 - 10:28

Fredrik_A
  • Fredrik_A
  • Lärjunge

  • 286 inlägg
  • 0

Om du får chansen - testa en annan förstärkare till Excite.

Jag tror att Primare kan vara ett fint alternativ till en mindre Dynaudio. Om du vill ha lite mer raka rör, driv tror jag på Rotell, Hegel och Bladelius. Men om mindre Marantz kan hålla ett på små Dynaudio så varför inte en liten Rotel?
Det fina med Marantz integrerade förstärkare är att mellanregistret kommer fram väldigt bra. De spelar spelar fogligt och mjukt och med bra fokus på bakgrundskomp, röster.


Jag är som sagt mycket nöjd med min lilla stereo, samtidigt är det ganska skönt att veta att jag kan byta upp mig i förstärkare utan att högtalaren blir den svagaste länken i kedjan.
Jag lyssnade på Focus 140 på Hifi-Punkten i Trollhättan för ett tag sedan, kommer inte ihåg vad det var för förstärkare. Då tyckte jag att det var ett stort steg upp från Excite som jag jämförde med då.
Skulle gärna haft Focus 260 ihop med någon av förstärkarna du föreslår eller varför inte en McIntosh?
Just nu har jag dock lite plats brist så en fullbredds förstärkare är inget alternativ, har börjat titta lite på en Bel Canto C5i även om ekonomin inte tillåter det just nu.

#22

Postad 31 juli 2011 - 20:04

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Well, McIntosh tog jag inte ens upp som exempel med tanke på prislappen.

:)

Redigerat av Glidtassen, 31 juli 2011 - 20:05.


#23

Postad 31 juli 2011 - 20:18

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

  • 2 530 inlägg
  • 0
Hade Focus 220 Mk1 innan. Bäst lät Nad, sen kom Primare och sist Bladelius. Nad var som en dröm. Där reste håren sig på armarna. Klangen var neutral men oj vilket ljud. Det är något som jag skulle vilja köra med i framtiden, Gärna någon Excite med en bra Nad 2 kanals förstärkare med tillhörande cd. Den upplevelsen var absolut den bästa som jag har upplevt i en anläggning utan tvekan, det lät elektrostatiskt fast ändå neutralt. Med min Primare I30 lät det varmt och superdetaljerat lite som klangen i mina Sonus Faber Cremona M. Med min förra Bladelius Thor Mk2 samt min Bladelius Tyr Mk1 lät det också jätte bra men riktigt klangen minns jag ej då det var över 2 år sedan. Jag minns bara att det var en kanon kombination. CD-spelaren på den tiden var en Marantz DV7001 samt en Bladelius Syn.

#24

Postad 31 juli 2011 - 23:18

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Jag säger detta till alla som överväger större Dynaudio.

Se bara till att ha rummet för det, då menar jag inte bara storleksmässigt utan även med hänsyn till grannar. Det är ingen tävling om vem som kan spela högst, men Dynaudios högtalare förändras med: Kraftfulla förstärkare och vid höga ljudtryck.

Firmans högtalare är byggda för höga ljudnivåer och det är där det börjar bli riktigt intressant. Dynaudio handlar främst om dynamik, ett stort och vidsträckt ljud i oavsett storleken på lådan. Det finns få märken som verkligen imponerat på mig lika mycket, men: PMC GB1, ATC- SCM40 och en del av Elacs modeller.

Tyvärr hann jag aldrig vrida ur mina Audience 42 ordentligt, utan en gång med "Kents - Pärlor" då jag drog på lite extra med min Primare I20. Det tog mindre än fem minuter så knackade grannen på dörren med orden:

- Du jag gillar också Kent, men nu vill jag faktiskt se på TV!

Bifogad fil  4316328_31.jpg   46,2K   0 Antal nerladdningar


Redigerat av Glidtassen, 31 juli 2011 - 23:26.


#25

Postad 01 augusti 2011 - 17:09

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

  • 2 530 inlägg
  • 0
Inga beskymmer här hemma då grannen har en anläggning han med :) Vi har kommit överens så vi kan kräma på hur mycket vi vill mellan 10.00 till 22.00 året runt. Ap-smidigt helt enkelt :)

#26

Postad 01 augusti 2011 - 19:06

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0
Hur vida något är lättdrivet eller ej beror på fysiska skillnader, inte på märke eller dogmer.

#27

Postad 02 augusti 2011 - 08:05

Reference audio
  • Reference audio
  • Forumräv

  • 969 inlägg
  • 0
Kul att se att intresset för Dynaudio DM bara ökar mer & mer. Vi har en riktigt spännande nyhet på gång när det gäller Dynaudio DM... Mer info kommer inom kort. Håll utkik på våran Facebooksida!

Mvh Erik
Reference audio

Redigerat av Reference audio, 02 augusti 2011 - 08:05.


#28

Postad 02 augusti 2011 - 08:24

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

  • 2 307 inlägg
  • 0

Håll utkik på våran Facebooksida!

Jag hoppas den infon sprids på andra ställen också :(

#29

Postad 02 augusti 2011 - 10:09

Reference audio
  • Reference audio
  • Forumräv

  • 969 inlägg
  • 0
Självklart! :-)

Jag hoppas den infon sprids på andra ställen också :(



#30

Postad 03 augusti 2011 - 09:18

maximm
  • maximm
  • Guru

  • 4 105 inlägg
  • 0

Det tog mindre än fem minuter så knackade grannen på dörren med orden:


Tråkigt att höra. Själv har jag i mina lägenheter spelat hur högt och hur ofta jag velat utan att en enda gång få ett klagomål på fem år.

#31

Postad 03 augusti 2011 - 22:04

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

  • 2 530 inlägg
  • 0
Hmm, det måste väl vara piano lack i så fall :D I övrigt är väl den serien komplett så det finns väl inte så mycket annat att hitta på antar jag hehe :P

Kul att se att intresset för Dynaudio DM bara ökar mer & mer. Vi har en riktigt spännande nyhet på gång när det gäller Dynaudio DM... Mer info kommer inom kort. Håll utkik på våran Facebooksida!

Mvh Erik
Reference audio



#32

Postad 05 augusti 2011 - 08:55

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
DM är ett trevligt budgetalternativ som inte behöver skämmas för sig. Hade nog varit passande för mig som numera bor mer lyhört. Jag kan inte säga att jag kände att DM 2/6 saknade någonting i upplösning.

#33

Postad 12 augusti 2011 - 12:39

pers0
  • pers0
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Kul att se att intresset för Dynaudio DM bara ökar mer & mer. Vi har en riktigt spännande nyhet på gång när det gäller Dynaudio DM... Mer info kommer inom kort. Håll utkik på våran Facebooksida!

Mvh Erik
Reference audio


Lite nyfiken på vad denna nyhet är för något.

Har provlyssnat DM 3/7 och det lät mycket bra, bara rätt helt enkelt, inget som stack ut eller kändes ansträngt. Funderar ändå på om stativare är att föredra i ett rum på 3,5 x 6 m.

#34

Postad 12 augusti 2011 - 16:00

Unregistered2010
  • Unregistered2010
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0
Tror ni att en DM-center skulle passa hyffsat till mina Confidence C1? Vill inte lägga ner så mycket pengar på en center :)

#35

Postad 12 augusti 2011 - 21:45

Reference audio
  • Reference audio
  • Forumräv

  • 969 inlägg
  • 0
Vi ska ner och träffa Dynaudio 25 September, sen släpper vi nyheterna!

#36

Postad 23 augusti 2011 - 15:26

EFM
  • EFM
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0

Tror ni att en DM-center skulle passa hyffsat till mina Confidence C1? Vill inte lägga ner så mycket pengar på en center :)


ByggareB: Det skulle vara fel att säga att DM-centern matchar dina C1:or. Ett alternativ skulle vara att köra med ett helt separat system för hemmabio, ex. DM 2/6 och DM Center. Vad är det för hemmabioreceiver som du tänker driva systemet med?

Med vänlig hälsning
Magnus

#37

Postad 25 augusti 2011 - 05:07

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

  • 2 530 inlägg
  • 0
Skulle inte det bli en kompromiss med ljudet? Du får väl lyssna dig fram helt enkelt men DM-serien är ju ganska budget jämfört med C1. Du pratar ju ändå om en högtalare som kostar 75.000:- :D Är det inte bättre att leta upp en begagnad Confidence center då? :) Om jag inte minns fel så görs det sådana också :D

Tror ni att en DM-center skulle passa hyffsat till mina Confidence C1? Vill inte lägga ner så mycket pengar på en center :D


Redigerat av Unregistered2141, 25 augusti 2011 - 05:09.


#38

Postad 25 augusti 2011 - 07:40

Unregistered2010
  • Unregistered2010
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0
EFM & Hifi-Perra : Mitt problem är att jag inte hittar någon butik i närheten av Göteborg som just nu har en Dynaudio center uppsatt av någon modell högre än DM. Och att köpa olyssnat känns lite väl chansartat.

Jag mailade Dynaudio och produktchefen nästan bönade och bad att jag skall undvika DM och Excite. I absolut värsta fall skulle kanske en Focus fungerar hjälpligt, en Contour skulle bli ok men om jag skulle få det bra så är det bara en Confidence som gäller enligt Dynaudio. Confidence centern kostar ju runt 70' den också så jag avvaktar lite :D

Tack för era svar i alla fall...

Ni som lyssnat mycket på DM-serien, är den lilla stativaren generellt att föredra mot den större?

#39

Postad 25 augusti 2011 - 15:57

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

  • 2 530 inlägg
  • 0
Du menar att Confidence centern skiljer sig så mycket i ljudet jämfört med Confidence C1 att du inte vågar chansa? :) Det är ju ändå samma serie och dom passar ju med varandra annars skulle ju inte centern ha hetat Confidence :D Jag hade chansat om jag var du. Jag tror inte ens att det hade varit en chansning om jag skall vara ärlig. Jag är övertygad om att dom passar perfekt tillsammans :D Iaf bättre än dina alternativ :D

Lycka till!

Mvh

EFM & Hifi-Perra : Mitt problem är att jag inte hittar någon butik i närheten av Göteborg som just nu har en Dynaudio center uppsatt av någon modell högre än DM. Och att köpa olyssnat känns lite väl chansartat.

Jag mailade Dynaudio och produktchefen nästan bönade och bad att jag skall undvika DM och Excite. I absolut värsta fall skulle kanske en Focus fungerar hjälpligt, en Contour skulle bli ok men om jag skulle få det bra så är det bara en Confidence som gäller enligt Dynaudio. Confidence centern kostar ju runt 70' den också så jag avvaktar lite :D

Tack för era svar i alla fall...

Ni som lyssnat mycket på DM-serien, är den lilla stativaren generellt att föredra mot den större?


Redigerat av Unregistered2141, 25 augusti 2011 - 16:00.


#40

Postad 25 augusti 2011 - 21:07

EFM
  • EFM
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0

Ni som lyssnat mycket på DM-serien, är den lilla stativaren generellt att föredra mot den större?


ByggareB: Ljudmässigt går DM2/7 djupare i basen och upplevs aningen större i ljudbilden (bättre midbas och lite bredare mellanregister). Storleksmässigt så tycker jag att det är ganska stor skillnad men är plats inget problem så får du "mer" högtalare med DM2/7, min känsla är dock att DM2/6 är mer populär tack vare priset.

Om du fundrar på Focuscentern kan du ju alltid kontrollera om det går att få tag på en från den utgående Focusserien.

Med vänlig hälsning
Magnus

#41

Postad 10 november 2011 - 22:28

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Tänkte bara bumpa tråden lite...

#42

Postad 10 november 2011 - 23:44

Unregisteredfe3ae68d
  • Unregisteredfe3ae68d
  • Användare

  • 120 inlägg
  • 0
Det verkar vara många som anser att Dynaudios stativhögtalare låter som golvare. Därför har jag av praktiska skäl börjat fundera på att byta ut mina Audiovector S3 till stativhögtalare ur DM eller Excite serierna (kanske till och med Focus) i ett rum på ca 33 m2. Vad tror ni om det? Eller är det golvare som gäller?
Ja, jag vet att det bästa är att låna hem och testa, men jag vill gärna höra era åsikter först.

#43

Postad 11 november 2011 - 06:25

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Jag äger Focus serien själv och jag måste instämma, Dynaudios högtalare låter verkligen stort.

Anledningen till att jag först fastnade för Dynaudio var pga. Audience. Väl inne på PE-Audio i Västerås för många år sedan så spelade ett par Audience 42 i butiken, men bredvid dem var ett par golvare placerade. Jag var på god väg att förväxla dem två, trodde att det var golvarna som var inkopplade först.

Det stora ljudet blir speciellt kännbart vid deras finare golvhögtalare: Audience, Contour osv. Men även instegsmodellerna i DM-serien har fått mig att dumflina resten av dagen. Det är inte svårt att förälska sig i ett par Dynaudio för hantverkets skull, de andas verkligen kvalitet.
Om man plockar upp en av deras minstingar i famnen så känns det redan på tyngden att det är ett gediget bygge, vidare är ofta stativarnas finish imponerande.

Jag har inte ägt DM-serien själv, men dessa ställer enligt Dynaudio själva mindre krav på kringelektronik som annars kan bli ett hinder i samband med deras andra modeller: många Dynaudio-ägare inser snart "Hur mycket mer deras högtalare släpper med en ordentlig förstärkare".
Utan kraft bakom exempelvis Focus-serien så blir ljudet oengagerande, dovt och lyssnaren upplever inte att det händer så mycket.
Men med väl investerade pengar i en bra förstärkare så garanteras stora upplevelser.

Redigerat av Glidtassen, 11 november 2011 - 06:26.


#44

Postad 11 november 2011 - 10:27

Unregistered53cc092c
  • Unregistered53cc092c
  • Lärjunge

  • 394 inlägg
  • 0

Det verkar vara många som anser att Dynaudios stativhögtalare låter som golvare. Därför har jag av praktiska skäl börjat fundera på att byta ut mina Audiovector S3 till stativhögtalare ur DM eller Excite serierna (kanske till och med Focus) i ett rum på ca 33 m2. Vad tror ni om det? Eller är det golvare som gäller?
Ja, jag vet att det bästa är att låna hem och testa, men jag vill gärna höra era åsikter först.


Samma tanke här, tänkte går ifrån B&W 683 (eftersom jag har blivit vi...)

Provlyssnade på DM 2/6, Excite x12 och x16 för en vecka sedan, och det lät jäkligt grymt får jag säga, stort, väldigt stort!
Det var lite tripp trapp trull där DM lät minst och X16 störst, de spelades med ngn Rotel på 2x60 watt.
DM skall sägas inte på ngt sett lät litet utan de lät stort. Trodde inte det kunde låta riktigt så av en stativare om jag skall vara ärlig =)
Det var lite som en aha upplevelse, där man nästan trodde att man var på en live-konsert

Kan säga att låter om de ens i närheten av likadan hemma hos mig så blir det byte inom snar framtid.
Hifistället påstog att dessa serier inte behöver ngn komplettering till min hemmabioförstärkare (denon 2310), men det återstår att se antar jag.

#45

Postad 11 november 2011 - 21:11

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Som du sade så återstår det att testa, men jag tror bestämt att dom kan ha rätt. Jag har hört dessa stativare med lättare förstärkare och har absolut inte varit ett problem.

#46

Postad 12 november 2011 - 14:31

ariskbg
  • ariskbg
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0
Hejsan Dynaudio-ägare och ev. blivande Dynaudio ägare!

Jag håller med Glidtassen att det inte borde bli några problem att driva ett par stativare från DM-serien med en Denon 2310.
Jag kör mina Audience 42:or just nu med en rörhybrid, iTube Fatman och det spelar på bra. Det låter en aning färgat, varmare bas men det skiter jag i. Hårdrock låter riktigt bra. Jag gillar det!!

#47

Postad 12 november 2011 - 22:02

Fredrik_A
  • Fredrik_A
  • Lärjunge

  • 286 inlägg
  • 0
Även jag måste hålla med om att både DM 2/6 och Excite X12 går bra att driva med en "svagare" förstärkare då jag har haft båda dessa till min Marantz M-CR502. Det går ju naturligtvis inte spela hur högt som helst då men det låter helt klart mycket bra på "normala" volym-nivåer.

#48

Postad 13 november 2011 - 09:12

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Jag är ett stort fan av Dynaudio och att skaffa mina första var nästan om att bli förälder.

Som ägare till ett par Dynaudio inser man snart att högtalaren har utvecklingspotential. Anledningen till den lite fåniga liknelsen angående föräldraskap handlar mer om: att man vill få det bästa till sina högtalare ha, ha.

Jag har ägt Dali och Boston tidigare, visserligen enklare modeller men nu med Dynaudio inser man att någonting hänt.
Varje modeller mognar ytterligare beroende på vilken förstärkare som driver dem. Det är en av anledningarna till att jag aldrig tröttnat på mina Focus 140. De fortsätter att överaska mig efter 6-års tid. Men det handlar också om att jag bytt förstärkare till dem tre gånger och varje gång har dessa låtit annorlunda.

Även om DM-serien är förhållandevis lättdriven så menar jag att det kommer alltid finnas mer att hämta ut beroende på vilken förstärkare som man väljer att använda. Jag tycker personligen att varje ägare åtminstone en gång borde häkta på en rejäl förstärkare på ett par Dynaudio oavsett instegsmodell på högtalaren och ladda ur dem rejält, gärna i ett större rum. Jag är säker på att deras minstingar kan ge imponerande ljudtryck i större rum. Vad jag upptäck med just Dynaudio är att de lämnar inte bara större ljudtryck vid högre volymer, utan ändrar även karaktär när de matas med mer effekt.

:)

Redigerat av Glidtassen, 13 november 2011 - 09:12.


#49

Postad 15 november 2011 - 23:17

Unregistered9252e109
  • Unregistered9252e109
  • Användare

  • 114 inlägg
  • 0
Jag har tänkt att köpa Dynaudio stativare snart och kommer driva dem med Cayin 252B. Tänkte börja med att låna hem Excite 12, men kanske 3/7 vore att föredra? Vad tror ni om kombinationen Cayin / Dynaudio?

#50

Postad 16 november 2011 - 17:49

ariskbg
  • ariskbg
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0
Hej TDLG30RTL. Det funkar helt säkert. Det är hugget som stucket vilken du föredrar, golvare eller stativare. Jag vet inte om DM 3/7:an behöver större rum. Säkerligen ut en halvmeter från väggen.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.