Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

hjälp och trix för onkyo 608

308 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Onkyo TX-SR608 (Surroundförstärkare) 8 8,62 (113) Inga priser
32 relaterade trådar
Köpråd - Surroundförstärkare upp till 5000 (791 inlägg) 1 år sedan
Onkyo TX-SR608 med Opticon 6 - bra matchning? (3 inlägg) 2 år sedan
Någon som kör en LG OLED med en äldre förstärkare? (5 inlägg) 5 år sedan
IP-TV och surround (3 inlägg) 7 år sedan
Onkyo TX-SR608 (18 inlägg) 8 år sedan
* Officiell Tråd - TX-SR308,508,578,608 * (768 inlägg) 9 år sedan
Problem Onkyo TX-SR608, Får inte igång Dolbys Listening presets. (1 inlägg) 10 år sedan
Onkyo TX-SR608 (1 inlägg) 12 år sedan
Vilken reciver till Dynavoice Challenger M-65 EX 5.0 ? (19 inlägg) 12 år sedan
Onkyo uppdaterar storsäljare (43 inlägg) 12 år sedan
TV, PC, HTPC till Onkyo SR608 (1 inlägg) 12 år sedan
Problem att läsa DTS HD i recievern (7 inlägg) 12 år sedan
Onkyo 608/Pioneer 920/Yamaha 667 (6 inlägg) 12 år sedan
Val av ny receiver - Ny Onkyo TX-SR608 (4 inlägg) 13 år sedan
JBL ES90 + Onkyo TX-SR608 = sant? (2 inlägg) 13 år sedan
Surroundförstärkare 4-7.000:- (12 inlägg) 13 år sedan
Bose Cinema 2.1 VS Dynamic Magic + Förstärkare sub (23 inlägg) 13 år sedan
Yamaha RX-V667 vs. Onkyo TX-SR608 (21 inlägg) 13 år sedan
Val av förstärkare inte lätt... HK AVR255 vs V767 vs 608 vs 920? (17 inlägg) 13 år sedan
Subwoofer config Onkyo TX-SR608 (3 inlägg) 13 år sedan
Köpråd hemmabioförstärkare (4 inlägg) 13 år sedan
Onkyo Tx-SR608, Front High, Surround back eller båda? (10 inlägg) 13 år sedan
Val av förstärkare (3 inlägg) 13 år sedan
Gamla Denon 2310 eller nya Onkyo 608? (1 inlägg) 13 år sedan
Min första receiver. Hjälp (3 inlägg) 13 år sedan
Kan frontarna vara närmare fotöljen än centern? (1 inlägg) 13 år sedan
Onkyo 608 med 3D-stöd lanserad! (48 inlägg) 13 år sedan
Onkyo Universal Port (2 inlägg) 13 år sedan
Varför går inte ljudet från tv:n via förstärkaren? (11 inlägg) 13 år sedan
Vilka högtalare, sub till Onkyo sr-608? (2 inlägg) 13 år sedan
Koppla allt via förstärkare - tv ? (2 inlägg) 13 år sedan
Yamaha RX-V767 vs Onkyo TX-SR608 (4 inlägg) 13 år sedan

#101

Postad 25 december 2010 - 18:07

PiZZaMaN
  • PiZZaMaN
  • Forumräv

  • 614 inlägg
  • 0

Hej!
Jag köpte en svart 608 på Elgigantens rea i morse och kom hem och packade upp den precis.
Nu märkte jag att den dessvärre inte får plats i min tv bänk... Det saknas några mm på höjden.

Om jag skruvar bort fötterna och ersätter med lägre, så kommer det bli ca 1 cm luft undertill och 1 cm luft ovanför. Är detta för lite? Kommer den att bli överhettad? Jag ska driva ett HKTS 30 högtalarpaket med förstärkaren.

Jag är mycket tacksam för svar!


Har inte denna reciver själv men har för mig att det var denna som testades i hembiotidningen för inte så länge sedan och som skrev att den blir mkt varm så håll koll på värmen om du klämmer in den i bänken.

#102

Postad 25 december 2010 - 18:10

Unregistered95ac8a8d
  • Unregistered95ac8a8d
  • Forumräv

  • 720 inlägg
  • 0

Hej!
Jag köpte en svart 608 på Elgigantens rea i morse och kom hem och packade upp den precis.
Nu märkte jag att den dessvärre inte får plats i min tv bänk... Det saknas några mm på höjden.

Om jag skruvar bort fötterna och ersätter med lägre, så kommer det bli ca 1 cm luft undertill och 1 cm luft ovanför. Är detta för lite? Kommer den att bli överhettad? Jag ska driva ett HKTS 30 högtalarpaket med förstärkaren.

Jag är mycket tacksam för svar!


Tyvärr så tror jag det är för lite utrymme.

Fläkten startar på min efter c:a 30min,då har jag helt fritt på sidorna,och c:a 8-10cm fritt ovanför.

Fläkten sitter ju upptill.

Hade läst en del om den här recivern (608) på forumena,och där verkade det som att det inte fanns någon fläkt i denna,men det gör det tyvärr!dock är den så pass tyst att den inte låter mer än min projektor på eco mode (20db) en sanyo plv-z700.

Redigerat av Unregistered95ac8a8d, 25 december 2010 - 18:45.


#103

Postad 26 december 2010 - 00:22

pocken
  • pocken
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

Tyvärr så tror jag det är för lite utrymme.

Fläkten startar på min efter c:a 30min,då har jag helt fritt på sidorna,och c:a 8-10cm fritt ovanför.

Fläkten sitter ju upptill.

Hade läst en del om den här recivern (608) på forumena,och där verkade det som att det inte fanns någon fläkt i denna,men det gör det tyvärr!dock är den så pass tyst att den inte låter mer än min projektor på eco mode (20db) en sanyo plv-z700.

Tack för svaret!

Tror du att den kan bli så varm att det finns risk att den tar skada eller är den enda nackdelen att fläkten börjar surra och att detta ljudet kan bli störande? Fläktljud har jag redan från mitt PS3, så i måttliga mängder störs jag inte av det.

Redigerat av pocken, 26 december 2010 - 00:22.


#104

Postad 26 december 2010 - 11:17

Unregistered95ac8a8d
  • Unregistered95ac8a8d
  • Forumräv

  • 720 inlägg
  • 0

Tack för svaret!

Tror du att den kan bli så varm att det finns risk att den tar skada eller är den enda nackdelen att fläkten börjar surra och att detta ljudet kan bli störande? Fläktljud har jag redan från mitt PS3, så i måttliga mängder störs jag inte av det.


Det kan jag inte svara på,men jag hade inte haft den ståendes så trångt.

#105

Postad 26 december 2010 - 11:42

Unregistered310a0e15
  • Unregistered310a0e15
  • Amatör

  • 88 inlägg
  • 0

Någon här som har 608 ihop kopplad med en full hd projektor?

Vill veta om bilden blir sämre genom 608.Eller om den går igenom 608 på ett bra sätt.



Hej,

Jag har en Onkyo 705 sen tidigare som jag kört min PS3/TVIX/HD-DVD till en Full-HD projektor och det har fungerat ypperligt. Tråkigt nog så gick HDMI-switchen i den sönder för några veckor sen, så jag tog tillfället att köpa en 608 på Elgigantens rea.

Tycker denna gör ett lika bra jobb som min 705:a gjorde och jag ser i alla fall ingen skillnad i kvalité mot att köra direkt från en enhet eller genom receivern.

#106

Postad 26 december 2010 - 16:55

Kinta
  • Kinta
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0
Har precis införskaffat en 608 och har problem med bildöverförningen. Jag har kopplat in en HD-box (humax 1000, och en mediaspelare via HDMI och sedan min philip 7403 tv till HDMI-ut. Nu får jag ingen bild. Ljudet fungerar men tvn är svart och säger "videoformatet stöds ej". Jag har ställt in 608an på hdmi through men har också testat dom andra lägena. Tv ären full-hd och jag har aldrig haft problem med den innan.

Någon som vet vad det är jag har missat?

#107

Postad 26 december 2010 - 17:07

Apachez
  • Apachez
  • Forumräv

  • 865 inlägg
  • 0

Har precis införskaffat en 608 och har problem med bildöverförningen. Jag har kopplat in en HD-box (humax 1000, och en mediaspelare via HDMI och sedan min philip 7403 tv till HDMI-ut. Nu får jag ingen bild. Ljudet fungerar men tvn är svart och säger "videoformatet stöds ej". Jag har ställt in 608an på hdmi through men har också testat dom andra lägena. Tv ären full-hd och jag har aldrig haft problem med den innan.

Någon som vet vad det är jag har missat?


Börja med att bara ansluta onkyon till tvn så borde du väl få upp menysystemet etc?

Glöm inte att på tvn byta signalingång till rätt hdmi-port :)

Kanske så att din tv inte stöder 1080p eller så, då måste du ställa ner detta i receivern så den inte skickar sådan signal.

#108

Postad 26 december 2010 - 17:29

Kinta
  • Kinta
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0

Börja med att bara ansluta onkyon till tvn så borde du väl få upp menysystemet etc?

Glöm inte att på tvn byta signalingång till rätt hdmi-port :)

Kanske så att din tv inte stöder 1080p eller så, då måste du ställa ner detta i receivern så den inte skickar sådan signal.


Skulle ju kunna testa att se om jag får upp menyerna.

Men TVn klarar av 1080p och rätt HDMI-port har jag.

#109

Postad 26 december 2010 - 19:31

Sacken
  • Sacken
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Hej

Är mycket nöjd med ljudet från 608:an. Däremot har jag inte lyckats få inställningarna för bilden rätt.
Använder 608:an tillsammans med projektor (Optoma HD-65).

Så länge som jag är inne i menyerna på 608:an så har jag en bild som täcker hela filmduken, men så fort jag går ur menyn och väljer en av de anslutna källorna (till exempel Wii eller dator) så får jag en mycket mindre bild. Får en svart ram på 2-3dm runt hela bilden, så det är en stor bildyta som blir svart.
Har testat alla möjliga inställningar jag hittat för bildinställning utan att få till detta riktigt (Thru/Full/Zoom m.fl.).
Visserligen kan jag då fylla upp bilden i hödjled, men då blir den alldeles för stor i sidled.
Har också testat en mängd olika upplösningar UT från 608:an (Auto/720p/1080i/1080p) alla med samma resultat.

Om jag kör HDMI direkt från datorn till projektorn utan att passera förstärkaren (720p, 1280x720), eller komponent från Wii direkt till projektorn så blir dock allting korrekt.
Vad kan jag ha missat?
Datorn är satt att skicka ut 720p även då den går via förstärkaren.

Mvh

Anders

#110

Postad 26 december 2010 - 19:49

Binks
  • Binks
  • Forumräv

  • 739 inlägg
  • 0

Hej

Är mycket nöjd med ljudet från 608:an. Däremot har jag inte lyckats få inställningarna för bilden rätt.
Använder 608:an tillsammans med projektor (Optoma HD-65).

Så länge som jag är inne i menyerna på 608:an så har jag en bild som täcker hela filmduken, men så fort jag går ur menyn och väljer en av de anslutna källorna (till exempel Wii eller dator) så får jag en mycket mindre bild. Får en svart ram på 2-3dm runt hela bilden, så det är en stor bildyta som blir svart.
Har testat alla möjliga inställningar jag hittat för bildinställning utan att få till detta riktigt (Thru/Full/Zoom m.fl.).
Visserligen kan jag då fylla upp bilden i hödjled, men då blir den alldeles för stor i sidled.
Har också testat en mängd olika upplösningar UT från 608:an (Auto/720p/1080i/1080p) alla med samma resultat.

Om jag kör HDMI direkt från datorn till projektorn utan att passera förstärkaren (720p, 1280x720), eller komponent från Wii direkt till projektorn så blir dock allting korrekt.
Vad kan jag ha missat?
Datorn är satt att skicka ut 720p även då den går via förstärkaren.

Mvh

Anders


Om du trycker på display i höger hörn, vad står de då för upplösning?
Då ska de stå vad som skickas in, och vad den skickar ut.

#111

Postad 26 december 2010 - 21:14

Sacken
  • Sacken
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Om du trycker på display i höger hörn, vad står de då för upplösning?
Då ska de stå vad som skickas in, och vad den skickar ut.

Så här ser det ut:

Input HDMI 5
1280x720p 60Hz
Output: HDMI:
1280x720p 60Hz
Mode: Through

Bilden är trots detta betydligt mindre än normalt.
Rycker jag i detta läge ut inkommande HDMI och utgående HDMI ur förstärkaren och kopplar ihop dessa med en HDMI-skarv blir bilden "riktig" och fyller ut duken helt!

HDMI skall ju vara em digital överföring och om man väljer "through" begriper jag inte hur storleken kan påverkas.

/Anders

#112

Postad 26 december 2010 - 22:50

Apachez
  • Apachez
  • Forumräv

  • 865 inlägg
  • 0
Nu vet jag inte exakt vilka inställningar onkyon har men dubbelkolla så du inte ställt in 4:3 eller nåt i dess inställningar.

Du behöver sätta till "16:9 Full" (eller motsvarande) för att få hela bilden utan massa svarta ramar runt om.

Om du trycker på display i höger hörn, vad står de då för upplösning?
Då ska de stå vad som skickas in, och vad den skickar ut.

Så här ser det ut:

Input HDMI 5
1280x720p 60Hz
Output: HDMI:
1280x720p 60Hz
Mode: Through

Bilden är trots detta betydligt mindre än normalt.
Rycker jag i detta läge ut inkommande HDMI och utgående HDMI ur förstärkaren och kopplar ihop dessa med en HDMI-skarv blir bilden "riktig" och fyller ut duken helt!

HDMI skall ju vara em digital överföring och om man väljer "through" begriper jag inte hur storleken kan påverkas.

/Anders



#113

Postad 26 december 2010 - 23:32

Sacken
  • Sacken
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Hej Apachez

Det kunde varit lösningen, men de inställningar jag kan göra i Onkyon ger följande resultat:

"Auto", "Full" och "Zoom" ger alla en svart ram.
"4:3" ger en mycket STOR svart ram.

Det sista läget, Wide Zoom ger ingen svart ram, vilket kan tyckas positivt, men sanningen är att i detta läget är bilden alldeles för stor på bredden så att stora delar av bilden på sidorna försvinner.

Tyvärr hjälper det inte att göra fabriksåterställning heller.

Mvh

Anders

Nu vet jag inte exakt vilka inställningar onkyon har men dubbelkolla så du inte ställt in 4:3 eller nåt i dess inställningar.

Du behöver sätta till "16:9 Full" (eller motsvarande) för att få hela bilden utan massa svarta ramar runt om.



#114

Postad 27 december 2010 - 00:02

Apachez
  • Apachez
  • Forumräv

  • 865 inlägg
  • 0
Det är inte en knasig kombo på vad du satt i inställningarna på enheterna du anslutit till onkyon?

Typ att dom kanske resettat sig själva eller nåt?


Hej Apachez

Det kunde varit lösningen, men de inställningar jag kan göra i Onkyon ger följande resultat:

"Auto", "Full" och "Zoom" ger alla en svart ram.
"4:3" ger en mycket STOR svart ram.

Det sista läget, Wide Zoom ger ingen svart ram, vilket kan tyckas positivt, men sanningen är att i detta läget är bilden alldeles för stor på bredden så att stora delar av bilden på sidorna försvinner.

Tyvärr hjälper det inte att göra fabriksåterställning heller.

Mvh

Anders



#115

Postad 27 december 2010 - 08:09

Binks
  • Binks
  • Forumräv

  • 739 inlägg
  • 0
Jag fick en knepig bild när jag körde xboxen med komponent till förstärkare (eftersom HDMI kablarna var slut här hemma och tyckte BD spelare förtjänade en HDMI kabel).

Bilden hamnade i vänster hörn med 1dm ram under och på höger sida.
Men då gick jag in och ändrade till "Full", och även klicka till den lille knappen på komponent sidan i xboxen OCH ändra upplösning och grejer i xboxen.

Så de kan vara nånstans som de kan va nån klurig inställning nånstans.

#116

Postad 27 december 2010 - 08:39

Sacken
  • Sacken
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Det är inte en knasig kombo på vad du satt i inställningarna på enheterna du anslutit till onkyon?

Typ att dom kanske resettat sig själva eller nåt?


Jag kan ju se att datorn ändrar inställningar då jag ändrar konfigureringen på Onkyon, men mitt Wii som kör komponent ligger ju stadigt på 576p, och denna har samma fenomen.
Förstärkaren själv, när man är inne i menyer lägger ut 576p (enligt projektorn), oavsett vilken upplösning man valt i förstärkaren.
Jag har dock inte testat att låsa HDMI ut fast till 576p. Att ansluta HD-källor och sedan vara tvungen att köra 576p ut från förstärkaren är ändå inte acceptabelt, förutom för Wii som redan har denna upplösning. (Men Wii:t blir ju trots detta också "fel" så fort man kör genom förstärkaren).

Har ju egentligen 3 komponent-källor jag vill ansluta till förstärkaren, men tack vare att alla inkommande källor också skickas ut via HDMI så kan jag dra Canal Digitals (usla) HD-box direkt till projektorn, och bara ljudet till projektorn när jag fått ordning på detta.
Får sitta med manualen framför mig och gå igenom allt en gång till...

/Anders

#117

Postad 27 december 2010 - 09:47

Unregistered7c1628dd
  • Unregistered7c1628dd
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Du bör ha minst 10cm på höjden och bra ventilation i din tv bänk. Jag tog tog bort luckan bak på min tv bänk och monterade bort ett hyllplan.. hade räknat in hemmabio när jag skaffade min tv-bänk ;) Har nu cirka 15cm.
Jag känner att det blir lite varmt ändå i bänken men definitivt inte någon fara det är jag hundra på.
Det finns även folk som gjort egna fläktar i sin tv bänk med noctua fläktar (pc fläktar). Sök på forumet så hittar du beskrivningar.

Har du för varmt i bänken kommer din receiver att paja inom snar framtid och det är lite tråkigt eller hur?
Så du skall definitivt fixa din tv bänk. Fläktljudet kan du skita i det stör inte det minsta utan det är värmen som kommer att paja din receiver.

Ps: Tack ni andra som svarade på mina frågor, skall testa det nu.

/M

Tack för svaret!

Tror du att den kan bli så varm att det finns risk att den tar skada eller är den enda nackdelen att fläkten börjar surra och att detta ljudet kan bli störande? Fläktljud har jag redan från mitt PS3, så i måttliga mängder störs jag inte av det.



#118

Postad 29 december 2010 - 19:53

Unregisteredd8f31aef
  • Unregisteredd8f31aef
  • Användare

  • 149 inlägg
  • 0
Om man kopplar allt (digital box, PS3, Mediastreamer) via hdmi i förstärkaren och vidare till TVn, kan man då kolla TV (digitalbox utan ljud) och lyssna på radio samtidigt, eller mediastreamer/radio?

Eller bör man då istället koppla direkt till TVn?

Hur gör majoriteten?

#119

Postad 30 december 2010 - 07:43

Binks
  • Binks
  • Forumräv

  • 739 inlägg
  • 0

Om man kopplar allt (digital box, PS3, Mediastreamer) via hdmi i förstärkaren och vidare till TVn, kan man då kolla TV (digitalbox utan ljud) och lyssna på radio samtidigt, eller mediastreamer/radio?

Eller bör man då istället koppla direkt till TVn?

Hur gör majoriteten?


Är de inte de man har zon 2 till?
De var då iaf de jag trodde då jag aldrig använt de ens.

Annars är de nog en extra kabel till tvn skulle jag tro.

#120

Postad 30 december 2010 - 08:25

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

  • 1 318 inlägg
  • 0

Om man kopplar allt (digital box, PS3, Mediastreamer) via hdmi i förstärkaren och vidare till TVn, kan man då kolla TV (digitalbox utan ljud) och lyssna på radio samtidigt, eller mediastreamer/radio?

Eller bör man då istället koppla direkt till TVn?

Hur gör majoriteten?


Jag kan lyssna på min Squeezebox samtidigt som jag kollar på tv (digitalbox). Radio borde gå också. Mer tveksam till din Mediastreamer om den har en hdmi port tilldelad.

#121

Postad 30 december 2010 - 08:58

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

  • 1 318 inlägg
  • 0
Hur uppfattar ni andra stereoljudet från t.e.x. cd eller Squeezebox?

Tycker ljudet är trist och platt. Nästan som mp3 (kör flac).
Har ett par Audio Pro Wigo 130 som frontar. Inget highend direkt men det lät roligare med min JVC receiver.
SB:n var inkopplad till JVC:n analogt. Nu kör jag coax.

Är det bättre att köra analogt? Enligt den här (inlägg nr5) tråden ska det vara bättre med digitalt i en modern receiver.

Autosetupen satte frontarna till 40hz men de klarar bara ner till 50. Ska jag ändra det manuellt?

Läste också någonstans att receivern behöver "spelas in" precis som ett par nya högtalare. Stämmer det?

Mvh
/Bernt

#122

Postad 30 december 2010 - 10:38

Lars1969
  • Lars1969
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Köpte en OnkyoTx-sr 608 idag 25/12 på netonNet för 2990:- (silver färgade modellen endast).

Har först provat den på 2 kanals stereo,sedan på hemmabion.Jag tycker den är helt ok,framför allt väldigt bra för vad den kostar!

Det enda som var lite konstigt,var när man skulle köra auto setup med audysse (tror jag det stavas)och micen inkopplad.Då gick inte fjärren att använda,utan jag fick göra högtalar inställningarna dirkt på knapparna på recivern.Någon som vet om det ska vara så?

Jag kör full-HD projektor (Epson-TW3600) till 608:an, tillsammans med LG BD390. Har inte testat att köra BD390 direkt till projektorn så jag kan inte säga om det blir bättre/sämre.

Vid autokalibreringen funkade min fjärrkontroll utan problem. Däremot funkar det inte alltid att stänga av 608:an med fjärren. Hursomhelst börjar det nog bli dax för en universalfjärr snart - eller större soffbord...

#123

Postad 30 december 2010 - 10:53

Löwenhamn
  • Löwenhamn
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Hej, beställde igår en 608:a, och funderar på en UP-A1 iPod dock till denna, har letat lite bland trådarna här men har inte hittat så mycket matnyttigt. Är det någon här som använder en sådan och har lite erfarenheter att dela med sig av? Funkar den bra, tycker ni? Hur mycket av funktionerna på iPod/iPhone kommer man åt via Onkyons remote, t ex?


Tackar på förhand!


Har du en vanlig iPod eller har du en iPhone (eller iPod Tousch)?

Har du en iPhone är det väl mycket smartare att köpa en Airport Express? Så slipper du ha telefonen i en docka. Den vill man ju ha i handen.

#124

Postad 30 december 2010 - 10:57

Löwenhamn
  • Löwenhamn
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Fick hem min fina 608 igår. Har bara kollat att allt fungerar, och spelat lite Toy Story 3 och musik med den. Tycker den verkar bra, speciellt i jämförelse med min gamla H/K som inte hade HDMI ens.

Däremot var det jobbigt att man var tvungen att ändra typ alla inställningar, både för ljud och bild. En massa konstiga surroundformat och en någon konstig inställning på bilden var default på alla ingångar.

Men nu har jag satt alla HDMI in som Direct och Trough på både ljud och bild.

#125

Postad 30 december 2010 - 11:20

Unregisteredc4c9f61f
  • Unregisteredc4c9f61f
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0

Jag kan ju se att datorn ändrar inställningar då jag ändrar konfigureringen på Onkyon, men mitt Wii som kör komponent ligger ju stadigt på 576p, och denna har samma fenomen.
Förstärkaren själv, när man är inne i menyer lägger ut 576p (enligt projektorn), oavsett vilken upplösning man valt i förstärkaren.
Jag har dock inte testat att låsa HDMI ut fast till 576p. Att ansluta HD-källor och sedan vara tvungen att köra 576p ut från förstärkaren är ändå inte acceptabelt, förutom för Wii som redan har denna upplösning. (Men Wii:t blir ju trots detta också "fel" så fort man kör genom förstärkaren).

Har ju egentligen 3 komponent-källor jag vill ansluta till förstärkaren, men tack vare att alla inkommande källor också skickas ut via HDMI så kan jag dra Canal Digitals (usla) HD-box direkt till projektorn, och bara ljudet till projektorn när jag fått ordning på detta.
Får sitta med manualen framför mig och gå igenom allt en gång till...

/Anders


Felsökte precis samma dilemma, dvs att Wii bilden via komponent inte fyller ut hela skärmen.
Googlat lite å de verkar som Wii't skickar ut en bild som är "overscan anpassad", dvs bildinformation utöver native upplösningen. Detta brukar kompenseras på TV-mottagaren i vanliga fall men min högst personliga teori är att när Onkyo'n skalar upp bilden följer denna extra bildinformation med och blir "en del av bilden". Blir extra tydligt när man kör pixelmappat på TV (vilken man såklart vill).

#126

Postad 30 december 2010 - 11:36

jocke31
  • jocke31
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0

Har du en vanlig iPod eller har du en iPhone (eller iPod Tousch)?

Har du en iPhone är det väl mycket smartare att köpa en Airport Express? Så slipper du ha telefonen i en docka. Den vill man ju ha i handen.


Hej och tack för svar!

Mja,
vi har såväl några iPhones som några iPods hemma. Och jag har en Airport Express kopplad till en av de digitala ingångarna på receivern också (den hanterar förstås ljudet från såväl hemmets datorer som alla iPhones/iPods), har dock inte hunnit konfigurera detta klart ännu. Det jag tänkte med dockan var att det var smart att kunna ladda samt använda fjärren/multifjärren till att styra iPods/iPhones med. Såg nämligen i min Harmony att det finns en hel del iPod-kommandon förprogrammerade för Onkyon.

Men du har absolut en poäng i att det mycket väl går att köra via Airporten direkt också.

#127

Postad 30 december 2010 - 13:29

Löwenhamn
  • Löwenhamn
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Hej och tack för svar!

Mja,
vi har såväl några iPhones som några iPods hemma. Och jag har en Airport Express kopplad till en av de digitala ingångarna på receivern också (den hanterar förstås ljudet från såväl hemmets datorer som alla iPhones/iPods), har dock inte hunnit konfigurera detta klart ännu. Det jag tänkte med dockan var att det var smart att kunna ladda samt använda fjärren/multifjärren till att styra iPods/iPhones med. Såg nämligen i min Harmony att det finns en hel del iPod-kommandon förprogrammerade för Onkyon.

Men du har absolut en poäng i att det mycket väl går att köra via Airporten direkt också.


Har man en vanlig iPod och tex inte har en dator igång någonstans hela tiden, då kan det vara skönt med en docka, absolut. Speciellt om man vill ha ut så bra ljud som möjligt.

Jag har bara stört mig på att så fort jag sätter telefonen i dockan så kommer det ett mail, eller en tweet osv.

Airplay är faktiskt lite av en revolution.

#128

Postad 30 december 2010 - 18:43

Unregistereda4efda33
  • Unregistereda4efda33
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Är oxå ägare av en Onkyo 608 nu. Har den till mina två fronthögtalare just nu. Cerwin Vega VE15. Förstärkaren levererar på bra! Dock vet jag inte riktigt vad jag ska köra för Ohm. Kan välja mellan 4 och 6. Högtalarna klarar allt upp till 8 (står på baksidan av högtalaren, i manualen 8Ohm)

Däremot nu sitter jag o spelar musik, Stereo på en nivå av 84. GALET högt för det är ju nästan max. Kan ju erkänna att detta inte är "normal" volym men testar den just nu inför eventuella fester! Förstår dock inte varför man måste skruva upp så mycket för att få ut mycket kraft :/ Har gjort kalibreringen!


Vad är skillnaden på Stereo/Pure Audio/Direct? (som jag kan välja på music(trycker X gånger för önskat läge)

EDIT: Blev högre på Pure Audio ;)

/Mvh
André

Redigerat av Unregistereda4efda33, 30 december 2010 - 19:15.


#129

Postad 30 december 2010 - 19:49

jocke31
  • jocke31
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0

Fick hem min fina 608 igår. Har bara kollat att allt fungerar, och spelat lite Toy Story 3 och musik med den. Tycker den verkar bra, speciellt i jämförelse med min gamla H/K som inte hade HDMI ens.

Däremot var det jobbigt att man var tvungen att ändra typ alla inställningar, både för ljud och bild. En massa konstiga surroundformat och en någon konstig inställning på bilden var default på alla ingångar.

Men nu har jag satt alla HDMI in som Direct och Trough på både ljud och bild.


Fick min 608 igår, och konstaterade samma sak. Håller med om att det är lite skumt att det är "extra allt" förinställt på receivern.
Trots en hel massa labbande med Onkyon och BD-spelaren (Panasonic BD-55) så får jag inte receivern att visa Dolby True HD eller DTS-HD Master Audio trots att dessa är valda som ljudspår på BluRay-spelaren. Kör nu t ex DTS HD MA - men enligt Onkyon är det DTS-signal…

Jag kör bitstream samt secondary audio off på Panasonicen på samtliga format, PCM conversion off. TV-ljud ut av. Och jag har HDMI 1.4-kablar.

Förstår inte riktigt vad det är som bråkar, någon som har en aning?

#130

Postad 30 december 2010 - 19:52

Apachez
  • Apachez
  • Forumräv

  • 865 inlägg
  • 0
Vad är det med alla nötter som inte klarar av att läsa en manual?

Står klart och tydligt vad skillnaderna är mellan pure/direct/stereo i manualen.

Hint: http://www.eu.onkyo....s/TX-SR608.html

Hint2: Sid 32 i svenska delen...

#131

Postad 30 december 2010 - 20:19

Unregistereda4efda33
  • Unregistereda4efda33
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Vad är det med alla nötter som inte klarar av att läsa en manual?

Står klart och tydligt vad skillnaderna är mellan pure/direct/stereo i manualen.

Hint: http://www.eu.onkyo....s/TX-SR608.html

Hint2: Sid 32 i svenska delen...


Tack för svaret!

#132

Postad 30 december 2010 - 20:31

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

  • 1 318 inlägg
  • 0

Hur uppfattar ni andra stereoljudet från t.e.x. cd eller Squeezebox?

Tycker ljudet är trist och platt. Nästan som mp3 (kör flac).
Har ett par Audio Pro Wigo 130 som frontar. Inget highend direkt men det lät roligare med min JVC receiver.
SB:n var inkopplad till JVC:n analogt. Nu kör jag coax.

Är det bättre att köra analogt? Enligt den här (inlägg nr5) tråden ska det vara bättre med digitalt i en modern receiver.

Autosetupen satte frontarna till 40hz men de klarar bara ner till 50. Ska jag ändra det manuellt?

Läste också någonstans att receivern behöver "spelas in" precis som ett par nya högtalare. Stämmer det?

Mvh
/Bernt


Efter lite pill fick jag till det. Satte frontarna till full, ändrade EQ:n till manuell och ställde den till ett klassiskt v + lite andra småjusteringar.
Frugan tyckte coax lät bättre än analog. Jag hörde ingen skillnad men så är hon 7 år yngre också. ;-)

Skönt att kunna njuta av min fina Squeezebox igen.

#133

Postad 30 december 2010 - 20:51

jocke31
  • jocke31
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0
Hmm, nu har jag Googlat en del och dessvärre verkar det som om det finns en rejäl bugg i flera av Onkyos modeller som gör att True HD och HD MA-symbolerna inte visas. Finns massor av trådar om detta på nätet spom går flöera år tillbaka i tiden. Detta problem verkar kunna dyka upp med såväl Samsungs som Panasonics och Sharps samt Sonys spelare.

Min fråga blir då istället - finns det någon här som har fått detta att fungera överhuvudtaget? Och i så fall - vilken BD-spelare har ni?

#134

Postad 30 december 2010 - 21:52

Binks
  • Binks
  • Forumräv

  • 739 inlägg
  • 0

Hmm, nu har jag Googlat en del och dessvärre verkar det som om det finns en rejäl bugg i flera av Onkyos modeller som gör att True HD och HD MA-symbolerna inte visas. Finns massor av trådar om detta på nätet spom går flöera år tillbaka i tiden. Detta problem verkar kunna dyka upp med såväl Samsungs som Panasonics och Sharps samt Sonys spelare.

Min fråga blir då istället - finns det någon här som har fått detta att fungera överhuvudtaget? Och i så fall - vilken BD-spelare har ni?


Jag har en 608 och en LG BD370.
De jag brukar göra är att först välja ljud på min BD, sen trycka på "Listening Mode" Movie/TV tills de dyker upp de ljudet jag vill ha tex DTS HD MA.
Vill man även ha så de står i displayen hela tiden så får man trycka på display knappen ett par ggr tills de står DTS HD MASTR i displayen.

Om de va de du menade?

#135

Postad 31 december 2010 - 10:33

Sacken
  • Sacken
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Felsökte precis samma dilemma, dvs att Wii bilden via komponent inte fyller ut hela skärmen.
Googlat lite å de verkar som Wii't skickar ut en bild som är "overscan anpassad", dvs bildinformation utöver native upplösningen. Detta brukar kompenseras på TV-mottagaren i vanliga fall men min högst personliga teori är att när Onkyo'n skalar upp bilden följer denna extra bildinformation med och blir "en del av bilden". Blir extra tydligt när man kör pixelmappat på TV (vilken man såklart vill).


Fortfarande kvarstår samma problem, att alla källor som passerar genom Onkyon till projektorn får en mindre bild.
Tillfälligt har jag kommit till rätta med detta genom att välja "Zoom" på 608:an och kompensera resten med projektorn (för att få naturliga proportioner i X- och Y-led). Då får jag bildytan på duken fylld till nästan samma storlek som när jag inte kör genom förstärkaren.

Så fort jag går in i menyerna lyser projektorn utanför skärmen på höger och vänster sida, och det är just därför jag inte kan acceptera denna lösning permanent. En del av de 1280 bildpunkter som projektorn har i X-led ligger ju faktiskt utanför skärmen, så den faktiska upplösningen är ju i praktiken lägre när jag kör genom förstärkaren.

En TV brukar ju kompensera för detta. Oavsett om man kör BD, DVD eller DivX så fylls ju bilden vanligtvis ut, men så är inte fallet här. En kollega hade läst på en massa forum om Onkyo. Han. liksom jag tror därför att det krävs en firmwareuppdatering av förstärkaren (eller projektorn) för att det skall fungera riktigt. Själv lutar jag åt förstärkaren för att så fort man kopplar förbi denna så blir bilden korrekt. Uppenbart är också att förstärkaren, även om man väljer "through" inte skickar igenom signalen oförändrad.

Har skickat ett långt mail till Onkyos support och förväntar mig ett svar därifrån efter helgerna. Onkyo har ju också en serviceverkstad i Göteborg jag tänkte ringa och prata med. Det lär ju inte vara så enkelt att få in ett nyare firmware själv, om det nu finns tillgängligt.

Annars får väl Onkyo supporta med en extern HDMI-växel. Det finns ju enligt specen inbyggt i förstärkaren, men om man inte lyckas med att skicka igenom signalen oförändrad så kan man ju diskutera om denna verkligen fungerar.

Under tiden kollar jag firmware till projektorn. Det är möjligt att en uppdatering här kan få handskakningen mellaan förstärkare och projektor att fungera bättre.

Mvh

Anders

#136

Postad 31 december 2010 - 13:25

pocken
  • pocken
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Igår var jag och hämtade mitt HKTS30 högtalarpaket och kopplade ihop med 608:an som jag köpte på mellandagsrean.

Först var allt frid och fröjd men mitt i musiklyssningen så tystnade subben. Jag kände igenom alla kontakter och de satt som de skulle. Jag stängde av och satte på systemet och drog ur och satte i kontakten till subben, ändå hände ingenting...
Då testade jag att rycka ur LFE-kontakten ur 608:an mitt under uppspelningen och tryckte i den igen, då kom subben igång igen.

Precis samma fel hände lite senare och jag löste det på samma vis som förra gången.

Vet någon vad detta kan bero på? Kan problemet ligga hos receivern eller i subben?

#137

Postad 31 december 2010 - 13:35

PDDNOS
  • PDDNOS
  • Forumräv

  • 646 inlägg
  • 0
Pocken: testa och sätt subben i ON-läge istället för AUTO-läge.

#138

Postad 31 december 2010 - 14:42

pocken
  • pocken
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

Pocken: testa och sätt subben i ON-läge istället för AUTO-läge.

Har testat detta, har haft knapparna på subben i alla tänkbara lägen.

#139

Postad 31 december 2010 - 16:03

Unregisteredc2bbbf7b
  • Unregisteredc2bbbf7b
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0
Sacken: vad för grafikkort har du?

#140

Postad 31 december 2010 - 18:40

Sacken
  • Sacken
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Sacken: vad för grafikkort har du?


Har ett ATI Mobility Radeon HD 4650, 1Gb dedikerat i laptopen, men det är helt ointressant i detta fallet.
Alla källor jag ansluter till 608:an (Dator, Wii eller BluRayspelare) får samma symptom så fort de passerar genom förstärkaren: Bilden krymper.

Det är heller inte ett rent HDMI-problem utan det är precis likadant om jag kör komponent både in- och ut från projektorn.

Alltså bilden är bara 100" så länge som jag är inne i menyerna på 608:an (eller om jag väljer en ingång som inte har någon källa ansluten. Då får jag en 100" Bluescreen). Så fort jag väljer någon bildkälla krymper bilden, oavsett vilken inställning jag gör i förstärkaren.
Förutom då min nödlösning, att välja Zoom i 608:an + oversize=5 (i projektorn), men detta är en temporär lösning för att komma förbi problemet.

/Anders

#141

Postad 01 januari 2011 - 10:51

Unregisteredbcf42efe
  • Unregisteredbcf42efe
  • Forumräv

  • 878 inlägg
  • 0
Någon här som har en Dreambox HD-800 kopplad till sin 608:a? Dreamboxen har ju en speciell DVI - HDMI-kabel men jag får ingen bild på min tv när jag kör via receivern (HDMI till tv:n). Har testat alla möjliga inställningar utan att lyckas.

Hade en Onkyo 307 innan och där var det inga problem att få bild ut. Begriper inte varför det inte skulle gå lika bra på 608:an. ^_^

#142

Postad 01 januari 2011 - 19:30

uefacupen
  • uefacupen
  • Användare

  • 206 inlägg
  • 0
Har exakt samma problem som "Sacken" post 140 Bluescreen på min optoma hd65 är ca 15cm större än den faktiska projicerade bilden är från min laptop via hdmi.

#143

Postad 02 januari 2011 - 13:43

Martin80
  • Martin80
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Min Onkyo 608 var likadan att man behövde höja till typ 70 för normal volym. Jag gick då in på setupen på Onkyon och höjde samtliga högatalare i nivåkalibreringen till 9db. Behöver max ha den på 35 nu.

#144

Postad 02 januari 2011 - 15:05

uefacupen
  • uefacupen
  • Användare

  • 206 inlägg
  • 0
Bortse från min tidigare post då laptop direkt till projektor ger samma resultat

Har exakt samma problem som "Sacken" post 140 Bluescreen på min optoma hd65 är ca 15cm större än den faktiska projicerade bilden är från min laptop via hdmi.



#145

Postad 02 januari 2011 - 17:50

Unregistereda4efda33
  • Unregistereda4efda33
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Min Onkyo 608 var likadan att man behövde höja till typ 70 för normal volym. Jag gick då in på setupen på Onkyon och höjde samtliga högatalare i nivåkalibreringen till 9db. Behöver max ha den på 35 nu.


Hade jag varit du då så hade jag låst max vol :)

#146

Postad 02 januari 2011 - 20:58

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0
Jag tycker att 70 är rätt lågt för "normal" volym.

Läs min förklaring här: https://www.minhembi...howtopic=275751

#147

Postad 02 januari 2011 - 21:52

extremesanta
  • extremesanta
  • Användare

  • 182 inlägg
  • 0
Då kanske det finns nån som har upplevt samma problem som jag har.
När jag ser på film genom datorn, tex en mkv fil(m) så funkar allt hur bra som helst. När man lyssnar på spotify så klipper 608:an ljudet. Kommer tillbaka relativt fort, men det är ju väldigt frusterande. Detta händer med inte med regelbunda sekvenser.

Så frågan är ju vart man skall börja o leta efter "felet"?

#148

Postad 02 januari 2011 - 23:15

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0
Klipper det i en låt eller mellan låtarna?

Om det är mellan kan det vara så att spotify helt enkelt inte släpper genom någon signal och då känner Onkyon av att ingången är utan signal och "släpper" handskaket, isf hörs ljudet av ett relä.

#149

Postad 03 januari 2011 - 08:43

extremesanta
  • extremesanta
  • Användare

  • 182 inlägg
  • 0

Klipper det i en låt eller mellan låtarna?

Om det är mellan kan det vara så att spotify helt enkelt inte släpper genom någon signal och då känner Onkyon av att ingången är utan signal och "släpper" handskaket, isf hörs ljudet av ett relä.

Spotify var bara ett exempel, dock så är det samma sak när man spelar mp3, xvid, youtube, etc etc alltså typ vid stereo-ljud. Och det är mitt i ljudfilerna.

#150

Postad 04 januari 2011 - 00:50

PureBlue
  • PureBlue
  • Lärjunge

  • 430 inlägg
  • 0
Jag har ett konstigt problem med min Onkyo 608. Jag har ägt den ett tag nu men problemet är att om man "tappar" lite med fingrarna där bak på förstärkaren så kommer det som "buzzz"-ljud, knastrande ljud på vänster golvhögtalare. Jag har testat 5 olika högtalare ink. mina gamla Dynavoice F6 och alla ger samma fenomen, jag har även testat tre olika högtalarkablar utan resultat. Detta sker inte alltid jag har framför allt märkt att det framkommer om den fått vara på ett tag.

Någon som skulle kunna vara jättesnäll och testa detta bara att slå lite med fingertopparna bakom förstärkaren typ där man sätter i högtalarkablarna. Det har varit så illa att ibland har jag inte behövt röra förstärkaren alls och jag kunde höra knastrandet.
Kan ju vara en miss av Onkyo eller om det bara är min som är konstig.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.