Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canaldigitals Mpeg4 box (HDTV)

3140 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 09 februari 2006 - 17:03

Unregistereda82a1bde
  • Unregistereda82a1bde
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0
Hej

Jag var i kontakt med Canaldigital idag, och hade ett samtal med en mycket vänlig kille på deras kundtjänst. Bland annat sa han att de nya Mpeg4 boxarna till HDTV kommer att levereras av samma tillverkare som gör deras Combobox, dvs Handan (http://www.handan.co.kr/). Han tyckte inte att jag skulle skaffa någon av de Mpeg2 boxarna som fanns ute nu, utan vänta tills dessa boxar kommer.
Jag tittade här i forumet efter omdömen om deras Combobox och fann inte så mycket... Förutom att det var långsamma kanalbyte. Finns det någon som kan ge lite omdöme om era Comboboxar från Canaldigital? Hade varit intressant nu när Canaldigital kommer att satsa på detta märket.
Dessutom sa han att korten kommer att låsas till mottagaren, mao så kan man inte gå ut och köpa vilken HDTV mottagre som helst... Vilket är bajs!

Tack på förhand

Jessis

#2

Postad 09 februari 2006 - 17:24

Janne.G
  • Janne.G
  • Forumräv

  • 726 inlägg
  • 0
Sa han när de nya boxarna kommer?

#3

Postad 09 februari 2006 - 17:58

Unregistereda82a1bde
  • Unregistereda82a1bde
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0
Nä han hade inget riktigt svar där. Men han sa att dom kom innan fotbolls VM... Och det är ju en förutsättning

Mvh Jessis

Redigerat av Unregistereda82a1bde, 09 februari 2006 - 17:58.


#4

Postad 09 februari 2006 - 18:08

Unregistered9faf3f9d
  • Unregistered9faf3f9d
  • Forumräv

  • 601 inlägg
  • 0

Hej

Jag var i kontakt med Canaldigital idag, och hade ett samtal med en mycket vänlig kille på deras kundtjänst. Bland annat sa han att de nya Mpeg4 boxarna till HDTV kommer att levereras av samma tillverkare som gör deras Combobox, dvs Handan (http://www.handan.co.kr/). Han tyckte inte att jag skulle skaffa någon av de Mpeg2 boxarna som fanns ute nu, utan vänta tills dessa boxar kommer.
Jag tittade här i forumet efter omdömen om deras Combobox och fann inte så mycket... Förutom att det var långsamma kanalbyte. Finns det någon som kan ge lite omdöme om era Comboboxar från Canaldigital? Hade varit intressant nu när Canaldigital kommer att satsa på detta märket.
Dessutom sa han att korten kommer att låsas till mottagaren, mao så kan man inte gå ut och köpa vilken HDTV mottagre som helst... Vilket är bajs!

Tack på förhand

Jessis

<{POST_SNAPBACK}>



Vadå låsas till mottagaren?

Combobox till min Sagem Axium HD50 ger superbild, framförallt på SVT1 och 2 som nästan ser ut som HDTV. (Dock är tv´n grym i sig) Boxen kan haka upp sig ibland så man får stänga av den men inte så ofta. Dålig texttv (slö). Man kan programera kanaler i 8 favoriter vilket är kanon. Kan även lira Boxers utbud med en CA-modul
Helhetsintryck = riktigt bra box 8 av 10 (på min skala)

#5

Postad 09 februari 2006 - 19:38

Unregistered9c12a290
  • Unregistered9c12a290
  • Lärjunge

  • 282 inlägg
  • 0
Kortlåsningen till mottagaren syftade på HDTV-boxen.

Ang. Comboboxen så är min uppfattning att den är väldigt bra och snabb, även text-TV med smart hantering av flersidor.

Och den har ALDRIG hängt sig för mig.

Det enda negativa är att textningen inte har svart bakgrund, dvs ingen bakgrundsfärg alls, vid DVB-text, vilket gör den svår att läsa ibland.

Hade väntat mig att en mjukvaruppdatering skulle lösa detta, men Canal Digital har aldrig skickat ut nån uppdatering någonsin till denna box, vilket är ganska dåligt!

#6

Postad 10 februari 2006 - 14:29

maxfli
  • maxfli
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0
Min combobox fungerar i stort sett bra. Det enda som jag har problem med är att det ej går att spela in på video via scart VCR. Jag har varit i kontakt med CD och deras förslag var att prova med olika scartkablar vilket jag tycker var ett mycket dåligt svar. Har dock gjort detta med 4-5 olika modeller som jag har hemma men ingen fungerar.

Gör jag något fel ?

Finns det någon inställning som skall ändras i boxen ?

I övrigt så är boxen bra.

#7

Postad 10 februari 2006 - 14:44

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
alla nya abb kommer låsas med conax chipset pairing men kanske man klarar sig om man låter bli att sätta kortet i t.ex deras combobox och andra boxar som har det systemet ett tag iaf... så fort dom sänder ut signalerna och har kortet i en sån box så är det kört sen då kommer det inte funka i nån annan box.. textningen är väl en smaksak jag föredrar textning utan svart bakom...

Redigerat av Leatherface, 10 februari 2006 - 14:48.


#8

Postad 10 februari 2006 - 21:35

Unregistereda82a1bde
  • Unregistereda82a1bde
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0
Tack för alla svar...

Angående conax chipset pairing så är det kanske lägge för cardsplitter dvs SmartWi. Då kan ju mottagaren inte kommunicera med orginalkortet, bara en idé.

Mvh Jessis

#9

Postad 10 februari 2006 - 21:57

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
eller dreambox... för mycke problem med cardsplitters...

Redigerat av Leatherface, 10 februari 2006 - 21:59.


#10

Postad 11 februari 2006 - 22:36

Unregisteredd836f880
  • Unregisteredd836f880
  • Användare

  • 186 inlägg
  • 0

Det enda negativa är att textningen inte har svart bakgrund, dvs ingen bakgrundsfärg alls, vid DVB-text, vilket gör den svår att läsa ibland.


Jag tycker precis det motsatta; tack för den snygga textningen utan den svarta bakgrundsremsan! Hehe, men smaken är ju som...

Iaf så är jag mkt nöjd med min Combobox från CD. Text-TV lite långsam + att man ej kan göra så att kanalerna i ens egna listor lägger sig i nummerordning är väl möjligtvis två små minus. Men den är snabb, har en bra fjärrkontroll och har bra bild (det jag har jämfört med iaf)!

#11

Postad 12 februari 2006 - 17:18

AiR
  • AiR
  • Lärjunge

  • 465 inlägg
  • 0
Vid DVB-text så sänds textremsan i bitmapsformat, därför ser det alltid rätt ut i den mening att det ser ut som programleverantören vill. Boxen lägger bara på bitmappen över bilden.

#12

Postad 12 februari 2006 - 20:52

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0

Hej

Jag var i kontakt med Canaldigital idag, och hade ett samtal med en mycket vänlig kille på deras kundtjänst. Bland annat sa han att de nya Mpeg4 boxarna till HDTV kommer att levereras av samma tillverkare som gör deras Combobox, dvs Handan (http://www.handan.co.kr/). Han tyckte inte att jag skulle skaffa någon av de Mpeg2 boxarna som fanns ute nu, utan vänta tills dessa boxar kommer.
Jag tittade här i forumet efter omdömen om deras Combobox och fann inte så mycket... Förutom att det var långsamma kanalbyte. Finns det någon som kan ge lite omdöme om era Comboboxar från Canaldigital? Hade varit intressant nu när Canaldigital kommer att satsa på detta märket.
Dessutom sa han att korten kommer att låsas till mottagaren, mao så kan man inte gå ut och köpa vilken HDTV mottagre som helst... Vilket är bajs!

Tack på förhand

Jessis

<{POST_SNAPBACK}>


Är det inte Grundig som gör Comboboxarna?

#13

Postad 12 februari 2006 - 22:55

Unregistereda82a1bde
  • Unregistereda82a1bde
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0

Hej

Jag var i kontakt med Canaldigital idag, och hade ett samtal med en mycket vänlig kille på deras kundtjänst. Bland annat sa han att de nya Mpeg4 boxarna till HDTV kommer att levereras av samma tillverkare som gör deras Combobox, dvs Handan (http://www.handan.co.kr/). Han tyckte inte att jag skulle skaffa någon av de Mpeg2 boxarna som fanns ute nu, utan vänta tills dessa boxar kommer.
Jag tittade här i forumet efter omdömen om deras Combobox och fann inte så mycket... Förutom att det var långsamma kanalbyte. Finns det någon som kan ge lite omdöme om era Comboboxar från Canaldigital? Hade varit intressant nu när Canaldigital kommer att satsa på detta märket.
Dessutom sa han att korten kommer att låsas till mottagaren, mao så kan man inte gå ut och köpa vilken HDTV mottagre som helst... Vilket är bajs!

Tack på förhand

Jessis

<{POST_SNAPBACK}>


Är det inte Grundig som gör Comboboxarna?

<{POST_SNAPBACK}>



Jag är ingen expert, men enligt killen på Canaldigital så var det denna tillverkaren, men de har kanske ingen koll, han påstod att detta var tillverkarna av boxen som skulle komma. Han sa att det var ett stort märke i Asien (Handan). Men någon produkt var inte riktigt klar än. Jag vet inte vad de menar med det för de måste snart ut på marknaden! Annars ryker fotbolls VM!

Mvh Jessis

#14

Postad 13 februari 2006 - 08:32

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

  • 1 555 inlägg
  • 0
Jag citerar ödmjukt mig själv från tråden om fotbolls-vm i HDTV <_<

Canal Digital ligger långt före boxer när det gäller HDTV, sändningarna har varit igång sedan drygt fyra månader tillbaka och allt är klart för MPEG-4, CD släpper boxar i mars-april. Dom testar just nu bl a boxar från Grundig och Digiality. Sedan finns det ju ett liv efter fotbolls-vm också, CD kommer att utöka sin tjänst under året med fler kanaler (jag hoppas också på Discovery HD!). Det finns inte platser för fler HDTV-kanaler i marknätet innan det analoga nätet släcks ned, gissningsvis i hela landet. Jag tror inte att dom börjar sända HDTV lokalt innan hela landet kan vara med.


Uppgifterna om mottagarna kommer från CD:s kundtjänst.

Redigerat av Tomas L, 13 februari 2006 - 08:33.


#15

Postad 13 februari 2006 - 21:40

Unregistered55c65f14
  • Unregistered55c65f14
  • Forumräv

  • 888 inlägg
  • 0
Ringde CD idag & försökte luska ut vad/när mpeg4 boxarna kommer, men där jag jag bet :angry: svaret jag fick var att kika in på hemsidan igen om ca. 2 veckor... det har man ju tyvärr hört förr!
Vad skall man säga? finns det en chans i **** att det blir några boxar klara till´s VM :D

Att dom komer att sända tvivlar jag inte på men kunna se det, hmmm.

//JB

#16

Postad 14 februari 2006 - 10:26

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

  • 1 555 inlägg
  • 0
Fotbolls-VM är nog inga problem, däremot så är jag tveksam till att det kommer att hända något inom två veckor. De flesta MPEG-4 boxarna kommer att släppas i mars-april, jag gissar på april. Detta gäller inte bara i Sverige utan även MPEG-4 boxarna i Tyskland (Primiere HD) och Euro1080.

I alla fall med god mariginal till fotbolls-VM! :angry:

#17

Postad 17 februari 2006 - 16:34

Unregisteredd5a79847
  • Unregisteredd5a79847
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Ställde ett par frågor till CD kundtjänst bl.a, Om jag som CD kund kommer att erbjudas uppgradering/köp av kommande HD-box, eller om man måste ställa sig i "stormarknadskön"?samt om det fanns några uppgifter om någon av kommande HD-box modell skulle vara inspeln.bar?

Svaret jag fick var "Vi har i dagsläget inga planer på att ha någon försäljning av HDtv
mottagare men vad som kommer i framtiden går inte att svara på" samt "Det tas fram en hel del olika HDtv mottagare men vi kan inte säga
vilka som kommer att bli godkända eller vilka funktioner de har då de
fortfarande är under tillverkning" . En aning svaga o smått ointresserade svar ,tycker jag. med tanke på den stora försäljningen av platta HDready apparater, och den chans man nu har att hålla sig i "täten" inför lanseringen av HD sändningarna. Vill man inte tjäna pengar undrar man.

#18

Postad 17 februari 2006 - 20:27

Unregistereda82a1bde
  • Unregistereda82a1bde
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0

Ställde ett par frågor till CD kundtjänst  bl.a, Om jag som CD kund kommer att erbjudas uppgradering/köp av kommande HD-box, eller om man måste ställa sig i "stormarknadskön"?samt om det fanns några uppgifter om någon av kommande HD-box modell skulle vara inspeln.bar?

Svaret jag fick var "Vi har i dagsläget inga planer på att ha någon försäljning av HDtv
mottagare men vad som kommer i framtiden går inte att svara på" samt "Det tas fram en hel del olika HDtv mottagare men vi kan inte säga
vilka som kommer att bli godkända eller vilka funktioner de har då de
fortfarande är under tillverkning" . En aning svaga o smått ointresserade svar ,tycker jag. med tanke på den stora försäljningen av platta HDready apparater,  och den chans man nu har att hålla sig i "täten" inför lanseringen av HD sändningarna. Vill man inte tjäna pengar undrar man.

<{POST_SNAPBACK}>




Det hela beror nog på vilken försäljare man pratar med, men man kan ju tycka att de skulle ha samma uppgifter! Killen jag pratade med var vänlig och hade bra kunskap om mpeg2 & 4. Så det är väl som vilket arbete som helst, vissa anstränger sig andra inte...
Jag tror dock på "min" kille, han sa att det var Handan som skulle tillverka boxarna, och betänker man att det inte är långt kvar tills dess att de ska släppas, så måste canaldigital ha klart med leverantörerna redan nu.

Men det är bara vad jag tror...


Mvh Jessis

#19

Postad 18 februari 2006 - 07:15

Unregistered9faf3f9d
  • Unregistered9faf3f9d
  • Forumräv

  • 601 inlägg
  • 0

Ställde ett par frågor till CD kundtjänst  bl.a, Om jag som CD kund kommer att erbjudas uppgradering/köp av kommande HD-box, eller om man måste ställa sig i "stormarknadskön"?samt om det fanns några uppgifter om någon av kommande HD-box modell skulle vara inspeln.bar?

Svaret jag fick var "Vi har i dagsläget inga planer på att ha någon försäljning av HDtv
mottagare men vad som kommer i framtiden går inte att svara på" samt "Det tas fram en hel del olika HDtv mottagare men vi kan inte säga
vilka som kommer att bli godkända eller vilka funktioner de har då de
fortfarande är under tillverkning" . En aning svaga o smått ointresserade svar ,tycker jag. med tanke på den stora försäljningen av platta HDready apparater,  och den chans man nu har att hålla sig i "täten" inför lanseringen av HD sändningarna. Vill man inte tjäna pengar undrar man.

<{POST_SNAPBACK}>




Det hela beror nog på vilken försäljare man pratar med, men man kan ju tycka att de skulle ha samma uppgifter! Killen jag pratade med var vänlig och hade bra kunskap om mpeg2 & 4. Så det är väl som vilket arbete som helst, vissa anstränger sig andra inte...
Jag tror dock på "min" kille, han sa att det var Handan som skulle tillverka boxarna, och betänker man att det inte är långt kvar tills dess att de ska släppas, så måste canaldigital ha klart med leverantörerna redan nu.

Men det är bara vad jag tror...


Mvh Jessis

<{POST_SNAPBACK}>



Har oxå alltid fått konstiga, otillräckliga och oambitiösa svar från CD när jag frågat.
Det gäller inte bara HDTV.
Canal Digital få nog skicka alla på kurs!!!

Ibland känns det som om man själv är mer välinformerad än de är själva...och detta är inte bara hos CD. Det känns som om det är dagens samhälle. Företagen anställer lågavlönade medarbetare som har noll i kunskap bara för att minka kostnaderna...
Ta tex Elgiganten, SIBA, OnOff mfl...när man ställer en fråga till dessa "försäljare" ser de mestadels ut som ett stort frågetecken -"Vadå progresiv bild??? Vet inte riktigt...men den är väldigt bra!!! Så brukar det låta...
Och på bensinmackar, hur många av dessa unga snygga tjejer som säljer körv, vet hur man byter olja exempelvis.
Ta tex när min farsa och jag gick in på macken för några år sedan och farsan frågade hon i kassan...
-"Hej, har du några hjulsider (fälg-sidor på värmländska)?
-"Öhhhh...nääää det tror jag inte...meeen viiii har julmust :huh:

#20

Postad 18 februari 2006 - 18:12

eddgge
  • eddgge
  • Användare

  • 233 inlägg
  • 0
Idag fick jag ett reklamblad från OnOff. Där promotar dom en Grundig MPEG-4 HD box för 1996:- som man får köpa om man tecknar ett 24-mån familjepaket+canal plus abonemang. Rätt saftigt pris med tanke på att man binder upp sig i två år!

#21

Postad 19 februari 2006 - 13:38

mikee
  • mikee
  • Veteran

  • 1 638 inlägg
  • 0
Var precis inne på ONOFF och kan konstatera att den box de nu fått in INTE är mpeg4 REady!!!!
Men jag kan AVSLÖJA att de som köper denna box kommer få den utbytt KOSTNADSFRITT
till den nya Mpeg4 boxen när den kommer!! Så då behöver vi ju inte gissa hur det blir med det!!
Kan också säga att de PARABOLER som de kommer sälja tillsammans med den nya Boxen(mpeg2)
Inte kommer in förrän vecka10-11!!
Så hur man än gör får man vänta!!


mvh mikael

#22

Postad 08 mars 2006 - 16:02

The Real Mr x
  • The Real Mr x
  • Forumräv

  • 638 inlägg
  • 0

Ställde ett par frågor till CD kundtjänst  bl.a, Om jag som CD kund kommer att erbjudas uppgradering/köp av kommande HD-box, eller om man måste ställa sig i "stormarknadskön"?samt om det fanns några uppgifter om någon av kommande HD-box modell skulle vara inspeln.bar?

Svaret jag fick var "Vi har i dagsläget inga planer på att ha någon försäljning av HDtv
mottagare men vad som kommer i framtiden går inte att svara på" samt "Det tas fram en hel del olika HDtv mottagare men vi kan inte säga
vilka som kommer att bli godkända eller vilka funktioner de har då de
fortfarande är under tillverkning" . En aning svaga o smått ointresserade svar ,tycker jag. med tanke på den stora försäljningen av platta HDready apparater,  och den chans man nu har att hålla sig i "täten" inför lanseringen av HD sändningarna. Vill man inte tjäna pengar undrar man.

<{POST_SNAPBACK}>




Det hela beror nog på vilken försäljare man pratar med, men man kan ju tycka att de skulle ha samma uppgifter! Killen jag pratade med var vänlig och hade bra kunskap om mpeg2 & 4. Så det är väl som vilket arbete som helst, vissa anstränger sig andra inte...
Jag tror dock på "min" kille, han sa att det var Handan som skulle tillverka boxarna, och betänker man att det inte är långt kvar tills dess att de ska släppas, så måste canaldigital ha klart med leverantörerna redan nu.

Men det är bara vad jag tror...


Mvh Jessis

<{POST_SNAPBACK}>



Har oxå alltid fått konstiga, otillräckliga och oambitiösa svar från CD när jag frågat.
Det gäller inte bara HDTV.
Canal Digital få nog skicka alla på kurs!!!

Ibland känns det som om man själv är mer välinformerad än de är själva...och detta är inte bara hos CD. Det känns som om det är dagens samhälle. Företagen anställer lågavlönade medarbetare som har noll i kunskap bara för att minka kostnaderna...
Ta tex Elgiganten, SIBA, OnOff mfl...när man ställer en fråga till dessa "försäljare" ser de mestadels ut som ett stort frågetecken -"Vadå progresiv bild??? Vet inte riktigt...men den är väldigt bra!!! Så brukar det låta...
Och på bensinmackar, hur många av dessa unga snygga tjejer som säljer körv, vet hur man byter olja exempelvis.
Ta tex när min farsa och jag gick in på macken för några år sedan och farsan frågade hon i kassan...
-"Hej, har du några hjulsider (fälg-sidor på värmländska)?
-"Öhhhh...nääää det tror jag inte...meeen viiii har julmust :)

<{POST_SNAPBACK}>



ha-Ha, världsklass ;)
Jo jag kan bara hålla med. Skulle skaffa en DVI-I sladd häromveckan.
Stort frågetecken på TV-affären B)

Angående CD och låsning fick jag vara med om något roligt.
Flyttade kortet till en annan motagare och det fungerade.
Dock när jag flyttade tillbaka kortet till ComboBoxen var det svart.
RIngde CD och dom sa att det hade att göra med månadsuppdateringen...He-he
SKulle inte tror det.

Själv kommer jag köra HD-VM genom min HTPC (Har skrivit om detta i annan tråd)
Det som är roligt att man måste göra en systemförändring enligt CD för att kunna
använda sitt kort på annan mottagare. Detta kan man göra tidigast när abonnemangstiden går ut.
Skall erkänna att jag inte läste det finstilta när jag signade på för CD :D

Men pengar löser allt...för endast 3000 sek kan dom göra detta..åt lila mig.
Men vad är väl 3000 sek för att kunna se VM i HD?
(plus nya tvkortet, plus nya datorn..e.t.c. ) Hahah

MVH
:D

#23

Postad 09 mars 2006 - 15:25

Unregistered452d9f81
  • Unregistered452d9f81
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0

Var precis inne på ONOFF och kan konstatera att den box de nu fått in INTE är mpeg4 REady!!!!
Men jag kan AVSLÖJA att de som köper denna box kommer få den utbytt KOSTNADSFRITT
till den nya Mpeg4 boxen när den kommer!! Så då behöver vi ju inte gissa hur det blir med det!!
Kan också säga  att de PARABOLER som de kommer sälja tillsammans med den nya Boxen(mpeg2)
Inte kommer in förrän vecka10-11!!
Så hur man än gör får man vänta!!


mvh mikael

<{POST_SNAPBACK}>


skickade en fråga till Onoff om varför de säljer en värdelös mpeg2 HD box utan att informera om att de blir värdelösa snart. här är svaret jag fick.

Bästa kund!

Tack för din förfrågan gällande GRUNDIG DSR-8560 HDTV.
Det vi planerar är att eftersom Mpeg2 kommer inte att vara värdelös däremot NÄSTAN oanvändbar så kommer vi när Mpeg4 kommer att levereras och när system ändras till det så all Mpeg2 bytas ut mot mpeg4 mot kundens begäran. vi talar om hela systemet till för våra kunder.


Vi hoppas få se dig hos Onoff snart!

Med vänlig hälsning

ONOFF Sverige AB,
tel 077 - 440 40 40

frågan är vad de menar med att systemet ändras, är det när alla kanaler från CD sänds med mpeg4 eller när det börjar sändas mpeg4 ??

//Tommyz

#24

Postad 10 mars 2006 - 00:26

dragonsbane
  • dragonsbane
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Anledningen att det säljs mpeg2 boxar på bla. onoff är ju att C.D sänder i mpeg2,om/när dom går över till mpeg4 så byter ju Onoff ut boxarna gratis......det tycker jag klingar ganska bra,eller tycker inte du det?

#25

Postad 10 mars 2006 - 11:14

Veritas
  • Veritas
  • Forumräv

  • 581 inlägg
  • 0
Vill man ha en HD-box så kanske det inte är en så dum idé att köpa en av MPEG-2 boxarna, man lär nog ha förtur när MPEG-4 boxarna kommer! Det är förresten CD som har lovat att byta ut MPEG-2 boxarna som OnOff säljer.

#26

Postad 10 mars 2006 - 12:47

Unregistereda82a1bde
  • Unregistereda82a1bde
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0
Jag har funderat på detta med att köpa en MPEG2 box nu och få den utbytt sedan. MEN tänk om Canaldigital släpper/godkänner flerar boxar samtidigt, och då vill man kanske inte ha snik-varianten utan en bättre. Då är det ganska kalkat eftersom dom med all sannolikhet kommer att byta ut din gamla MPEG2 box mot den billigaste dvs snik-varianten.
Men det kanske går att byta mot en bättre och hosta upp lite fler pengar så att man får den man vill ha... Jag vet inte men det är en tanke som har slagit mig.

Jessis

Redigerat av Unregistereda82a1bde, 10 mars 2006 - 12:47.


#27

Postad 14 mars 2006 - 08:47

Möckhult City
  • Möckhult City
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
Min lokala radiohandlare sa igår att CD släpper Mpeg4 boxarna till dom i Maj.

#28

Postad 15 mars 2006 - 02:25

srna
  • srna
  • Lärjunge

  • 322 inlägg
  • 0

Min lokala radiohandlare sa igår att CD släpper Mpeg4 boxarna till dom i Maj.

<{POST_SNAPBACK}>



Jaja...blir väl flaskhalseffekten lagom inför VM. Fan att dom ska vara ute i sista stund :)

#29

Postad 15 mars 2006 - 08:24

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

  • 1 555 inlägg
  • 0
Hmm, hoppas det inte blir så, men man vet aldrig med erfarenhet av förseningarna med MPEG-2 boxen! Alla uppgifter som jag har sett/hört pekar dock på mars/april, jag gissar på april....


Det är inte bara Sverige som väntar på MPEG-4 boxen utan hela Europa (främst Tyskland) vill ha MPEG-4 boxar till fotbolls-vm!

#30

Postad 15 mars 2006 - 13:57

B BUS
  • B BUS
  • Forumräv

  • 607 inlägg
  • 0
Ja enl, CD är Comboboxen en Handan CDC 7000 ST.
Jag har inte haft någraproblem med den så för mig får gärna Handan tillverka HD boxarna.

Såg att dom har några med på sin hemsida.

Vad tror ni om denna ZENEGA 3030 HD?

#31

Postad 15 mars 2006 - 14:42

Unregistered8bb2ec52
  • Unregistered8bb2ec52
  • Användare

  • 102 inlägg
  • 0

Vad tror ni om denna ZENEGA 3030 HD?

<{POST_SNAPBACK}>


Mmm, ser läckert ut, men den boxen verkar bara vara för marknätet, och HD står för HårdDisk och inte HDTV. 3030S är satellitboxen, och den verkar också stöda MPEG-4, men har bara DVD-writer. Men båda låter toppen, med inbyggd internet browser, och massor av godis. VILL HA!!! ;)

#32

Postad 16 mars 2006 - 10:41

B BUS
  • B BUS
  • Forumräv

  • 607 inlägg
  • 0

Vad tror ni om denna ZENEGA 3030 HD?

<{POST_SNAPBACK}>


Mmm, ser läckert ut, men den boxen verkar bara vara för marknätet, och HD står för HårdDisk och inte HDTV. 3030S är satellitboxen, och den verkar också stöda MPEG-4, men har bara DVD-writer. Men båda låter toppen, med inbyggd internet browser, och massor av godis. VILL HA!!! :(

<{POST_SNAPBACK}>


HeHe, ja den verka innehålla det mesta :)
Men ser det inte ut som att ZENEGA 3030S även är försed med hårddisk?
Tycker om att det står "NORDIC REQUIREMENT FOR SCANDINAVIEN MARKETS SUPPORTED (OPTIONAL). Detta inger ju ett visst hopp om att den är tänkt att säljas här.

Redigerat av B BUS, 16 mars 2006 - 16:41.


#33

Postad 18 mars 2006 - 19:28

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

  • 900 inlägg
  • 0
Hej,

Avseende vem som tillverkar vad avs ComboBox, ny MPEG-4 HD-box och Grundigs HDD box, så är tillverkaren Handan i Korea i samtliga fall. Även Dilog boxarna för marknätet tillverkas av Handan.

En tanke som åtminstone slagit mig är att i fallet ComboBox mot Grundigs box så är det samma box i grunden. Grundigs har annan front HDD samt några ytterligare hårdvarumöjligheter, samt en närmast identisk softvara, men som klarar att hantera hårddisk.

I dessa sammanhang brukar man ha ett gemensam platform i form av moderkort, minneskretsar etc. Dvs tex IDE-kontakt på moderkortet för Hårddisk lär finnas. En tanke att fundera kring är om man har tillgång till Grundigboxens väldigt snarlika softvara som lär fungera på moderkortet och kopplar in en IDE-hårdisk (under förutsättning att kontakten finns på moderkortet) så kanske det kan bli en ganska käck box?

Vad tror ni?

#34

Postad 05 april 2006 - 11:12

Unregistered97f17518
  • Unregistered97f17518
  • Användare

  • 223 inlägg
  • 0
Nu finns HDTV sat.mottagare PACE DS 810 för försäljning i Tyskland, det är en MPEG 4 box med HDMI utgång, klarar upp till 4 LNB med DiSEq 1.2, kostar från 309 euro och uppåt, jag har läst en test på denna i en tysk elektroniktidning och den fick lysande kritik. Står i infon att den skall klara tyska Premiere samt även ytterligare pay-tv kanaler, har två card slots. Kan detta vara nåt för Canaldigital ? Vågar man köpa den och förutsätta att det funkar med canaldigital abonnemang som man har. Jag har skickat en förfrågan till canaldigital men dom vågar inte "garantera" att mottagaren funkar i sverige då dom ej testat den. Finns det nånting som säger att den inte klarar av canaldigital sändningarna från Thor ?

Redigerat av Unregistered97f17518, 06 april 2006 - 11:56.


#35

Postad 05 april 2006 - 12:36

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

  • 1 555 inlägg
  • 0
Den har funnits ett bra tag på hemsidorna hos olika internethandlare, man jag har hittills inte sett att någon har den i lager, se här t ex hos Hifi-Regler:

Hifi-Regler Pace DS 810 KP

Förut stod det leveranstid i mars-april, nu står det "Unverbindliche Lieferzeit*: z.Zt. nicht bekannt", vilket jag tolkar som "leveranstid: f n okänd" med min rostiga skoltyska. Men någon annan kanske har den i lager?

Jag tror att mottagaren kommer att fungera med CD om man har en Conax CA-modul, jag ser ingen anledning till att den inte skulle göra det. Men man kan ju inte vara säker, jag köpte en HDD-mottagare från tyskland för två år sedan och den funkade utmärkt även om det var en del buggar i mjukvaran, bl a som gjorde att textningen inte fungerade i början. Det korrigerades dock med nya firmware.

Det ryktas dock att CD i framtiden kommer att "låsa" kortet till mottagaren, på samma sätt som Viasats NDS fungerar, då är det frågan om en tysk Pace-mottagare funkar? Det kan även hända att den box som CD släpper senare i år kommer att vara en combo-box, d v s den har en inbyggd boxer-mottagare, vilket inte är helt fel. (se mer info på http://www.mkf.se)

Varför inte köpa en MEPG2 mottagare på OnOff för 1996:- (med 24 mån bindning) och sedan få en MPEG4 mottagare kostnadsfritt när dom uppgraderar? Frågan är om man får den snabbare från tyskland?

#36

Postad 06 april 2006 - 21:33

Unregistered5443661d
  • Unregistered5443661d
  • Forumräv

  • 584 inlägg
  • 0
Enligt Grundig Sverige så har inte Grundig-fabriken fått specarna för de nya boxarna än...

Detta innebär att de inte vet hur de ska bygga boxarna... vilket innebär att de inte har
börjat produceras än... vilket innebär att de kommer att finnas i butik...?

Vad gäller CD HD i Sverige så ligger bollen hos CD för närvarande...

/L

#37

Postad 07 april 2006 - 14:25

Fridberg
  • Fridberg
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Kolla här! Kanske något av intresse?

http://www.reel-mult...omer/index.html

#38

Postad 08 april 2006 - 09:03

maclaes
  • maclaes
  • Amatör

  • 54 inlägg
  • 0

Kolla här! Kanske något av intresse?

http://www.reel-mult...omer/index.html

<{POST_SNAPBACK}>


REELBOX Lite som du syftar på verkar vara en jyst pryl om man är bra på att fixa konfigurationen själv.
Dom verkar dock ha gömt DVI/HDMI utgången väldigt bra!!

/maclaes :D

#39

Postad 08 april 2006 - 15:29

Fridberg
  • Fridberg
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
DVI/HDMI-utgången är inte glömd men tyvärr finns den inte just nu på LITE-modellen. Det finns komponent.
Reel släpper en värstingbox i sommar som har DVI/HDMI, hårddisk, DVD-brännare (dual layer) 4 mottagare mm. Den heter Avantgarde och när den släpps ska det gå att uppgradera LITE-modellen så den också får DVI/HDMI. Antingen skickar man iväg hela apparaten då det är fråga om ett moderkortsbyte eller (om man är kunnig i saken) så plockar man ut moderkortet själv och skickar in till REEL så skickar de ett nytt moderkort. Kostnad okänd än så länge. Det är uppgifter jag fick från deras kundsupport igår.

Dessvärre pratade jag med en kille på Expert idag om CanalDigital och HDTV. Han sa att det kommer boxar i månadsskiftet maj -juni (Sagem trodde han). Man ska kunna uppgradera sitt abonnemang hos CD men det verkar som om kortet kommer att låsas till deras hårdvara. Jag frågade om det verkligen var möjligt, men det var de uppgifter han fått från CD. Då verkar det tydligen att man måste använda godkända boxar från CD. Hoppas verkligen han har fel. Jag ska ringa CD och dubbelchecka dessa uppgifter.

#40

Postad 16 april 2006 - 23:44

Electrified
  • Electrified
  • Lärjunge

  • 423 inlägg
  • 0
Så om kortet är låst till en mottagare, betyder detta att jag inte kommer kunna använda ett DVB-S kort i datorn?
Går nämligen i tankarna att beställa Canal Digital enbart för just HDTV.
Har ComHem för närvarande, men dom är så himmla slöa. Där händer ingenting.
Så det säger jag i så fall upp.
Skulle gärna få detta utrett innan jag går och beställer ett abonnemang hos CD.

#41

Postad 17 april 2006 - 00:26

tega123
  • tega123
  • Lärjunge

  • 444 inlägg
  • 0
kommer dom köra med dvb-s eller dvb-s2

finns få mottagare med dvb-s2 idag

#42

Postad 17 april 2006 - 09:06

Fridberg
  • Fridberg
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Ringde till Canal Digitals kundtjänst och pratade med en kille som verkade insatt i HDTV-problematiken. Hans svar var att Canal+ för fullt testar digitalboxar för HDTV (mpeg4) och att vi konsumenter måste ha lite is i magen och vänta. Enligt honom måste det vara godkända boxar från CD (C+) för att få det att fungera. Nu finns det säkert sätt att kringgå detta men jag är för dåligt insatt i just detta ämne. Hoppas bara att det finns några boxar att välja på. Jag VILL ha en box med hårddisk, brännare och dubbla tuners.

Det är fina boxar på gång, bl.a från ReelBox, Dreambox, Pace, Digiality och jag hoppas att någon av dem ska bli godkänd.

#43

Postad 17 april 2006 - 09:23

tega123
  • tega123
  • Lärjunge

  • 444 inlägg
  • 0
reelbox klarar dock inte dvb-s2 man får hoppas att dom sänder i vanlig dvb-s eller så får man hoppas på dreambox dm 8000 strax innan VM slutspelet... kommer dock ett reelbox dvb-s2 tuner om nån månad...

eller så får dom helt enkelt sända i MPeg2 till oss tills dom kan ordna det dära med mpeg4 atleast for the world cup typ :blink:

#44

Postad 17 april 2006 - 11:28

Fridberg
  • Fridberg
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Tega123, du tänker på ReelBox Avantgarde? Jag har varit i kontakt med deras kundsupport och de svarar att Avantgarde "ska komma i mitten på året", vad det nu betyder? Min fråga är snarare före eller efter fotbollsVM. Den som lever få se...

Lillebror ReelBox som heter Lite kommer att få en DVI/HDMI-uppgradering när Avantgarde släpps. Om man bara visste om ReelBox Lite skulle funka med CD så skulle man ju kunna slå till idag. Den har komponentutgång och det skulle man väl kunna klara sig med tills vidare. FotbollsVM ska vara fritt och okodat så då behövs inte HDMI. Den går att köpa hos svensk återförsäljare idag och klarar HDTV mpeg4. Finns med och utan hårddisk och DVD-brännare (Dual layer).

#45

Postad 17 april 2006 - 12:16

tega123
  • tega123
  • Lärjunge

  • 444 inlägg
  • 0
fridberg som sagt blir det sändningar i dvb-s2 kan du glömma reelbox lite som jag för övrigt funderar på att köpa... reelbox lite klarar inte dvb-s2 utan bara vanlig dvb-s

#46

Postad 17 april 2006 - 12:25

tega123
  • tega123
  • Lärjunge

  • 444 inlägg
  • 0
jag tycker att det är korkat att dom ska tvinga oss köpa nya boxar bara för att dom ska spara mer plats

jag menar om 3-4 år igen så kommer dom införa Mpeg5 eller nått nytt och åter igen tvinga oss köpa nya boxar...

välkommen till framtiden där man ska byta sin tv spel konsoll varje år och sin tv/sat mottagare varje 2 år

trist men sant...

#47

Postad 17 april 2006 - 12:49

Electrified
  • Electrified
  • Lärjunge

  • 423 inlägg
  • 0
Hoppas att detta kort kommer att funka i CD.
Vet dock inte när den släpps här i Sverige.

http://www.twinhan.c...llite_s2_CI.asp

#48

Postad 17 april 2006 - 13:27

Greve_G
  • Greve_G
  • Lärjunge

  • 354 inlägg
  • 0
Köpte ett twinhan-kort DVB-T.

Det var den sämsta skiten som sett dagens ljus, det funkade ju fan knappt.

varning för twinhan!

#49

Postad 17 april 2006 - 14:21

villyvonka
  • villyvonka
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0

Det är fina boxar på gång, bl.a från ReelBox, Dreambox, Pace, Digiality och jag hoppas att någon av dem ska bli godkänd.

<{POST_SNAPBACK}>


Det är förmodligen bara och glömma att ReelBox samt Drembox blir Canal Digital certade. Däremot så kommer nog Digiality och Pace mottagarna att bli det.

/walle

#50

Postad 17 april 2006 - 16:14

Electrified
  • Electrified
  • Lärjunge

  • 423 inlägg
  • 0
Jag använder just nu ett TwinHan DVB-C kort med CI, funkar helt perfekt för mig.
Så inga problem där. Så inge skit på kortet, kanske bakom spakarna? :blink:



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.