Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

JVC's 2014 års modeller: DLA-X35, DLA-X500R, DLA-X700R, DLA-X900R

711 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 04 december 2013 - 15:03

Svansen
  • Svansen
  • Lärjunge

  • 462 inlägg
  • 0
X500 ytterligare försenad :-(((((

Mjukvaruproblem !

Att de aldrig lär sig...alltid likadant när en ny modell skall släppas :-(

Mellandagarna är nästa bud....där rök julhelgen.

Redigerat av Svansen, 04 december 2013 - 15:05.


#52

Postad 04 december 2013 - 15:36

JonssonSWE
  • JonssonSWE
  • Användare

  • 141 inlägg
  • 0
Meeeh....

Dock får man ju se det possitiva med en försening i detta fallet.
Hade JVC släppt iväg X antal maskiner som ändå hade behövt skickas in till verkstad pga.fel hade jag/misstänker alla andra blivit mindre nöjda.

Så det är väl ändå lite sunt att man förhoppningsvis löser en del problem innan dom kommer ut till slutkund.

#53

Postad 04 december 2013 - 16:32

Svansen
  • Svansen
  • Lärjunge

  • 462 inlägg
  • 0

Meeeh....

Dock får man ju se det possitiva med en försening i detta fallet.
Hade JVC släppt iväg X antal maskiner som ändå hade behövt skickas in till verkstad pga.fel hade jag/misstänker alla andra blivit mindre nöjda.

Så det är väl ändå lite sunt att man förhoppningsvis löser en del problem innan dom kommer ut till slutkund.

Jo, det håller jag ju faktiskt med om...av två onda ting är ju detta det "minst onda"

Däremot man man ju tycka att de borde ha koll på mjukvaran innan man ger ett lanseringsdatum som ju från början var i början av november.

Tycker att det är oroväckande att förseningen beror på mjukvaruproblem i 11:e timmen.

#54

Postad 04 december 2013 - 16:42

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Jo, det håller jag ju faktiskt med om...av två onda ting är ju detta det "minst onda"

Däremot man man ju tycka att de borde ha koll på mjukvaran innan man ger ett lanseringsdatum som ju från början var i början av november.

Tycker att det är oroväckande att förseningen beror på mjukvaruproblem i 11:e timmen.


Det var lika förra året med x35 gällande 3d uppdateringen, antar att man lärt sig läxan. Lär ju kostat en hel del att få dessa inskickade och uppdaterade, men visst är det tråkigt bara och vänta :)

#55

Postad 04 december 2013 - 17:06

Svansen
  • Svansen
  • Lärjunge

  • 462 inlägg
  • 0

Det var lika förra året med x35 gällande 3d uppdateringen, antar att man lärt sig läxan. Lär ju kostat en hel del att få dessa inskickade och uppdaterade, men visst är det tråkigt bara och vänta :)

Väldigt tråkigt att vänta...och dessutom över julen då tid verkligen ges att både titta på film och få grejorna att funka som man vill :-(

Smart av dem att "låsa upp" kunder med utlovade leveransdatum som sedan bara snällt får vänta. Jag Kanske är paranoid men med tanke på att detta händer så ofta så undrar man om de inte vet om förseningarna från början....sedan flyttas datumet fram några veckor i taget för att skapa lugn i leden :-/

Måste man annars skicka in enheterna för att få de uppgraderade ? X500 har ju RJ45 anslutning så jag hade hoppas/trott att all uppgradering av mjukvaran skulle ske via internet likt många andra grejer man har hemma nuförtiden.



#56

Postad 04 december 2013 - 21:51

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0
Kan nog vara bra att de "upptäckte" detta i tid innan de kom ut till kunderna, för att behöva skicka in till assist och få tillbaka tar TID jag vet tyvärr..Men visst surt för de som redan beställt..

#57

Postad 04 december 2013 - 23:50

Jokkmokksjocke
  • Jokkmokksjocke
  • Veteran

  • 2 384 inlägg
  • 0
De lär inte vara något de "upptäckte" snarare än att inte hunnit få till allt som planerat.

#58

Postad 06 december 2013 - 13:19

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0
Prerelease exemplar av x700 fanns på hembiobutiken idag. Hade en del issues som antagligen har med mjukvaran att göra (garanterat).
Inte så tokig projje.
Man kan ju konstatera att den är ganska mkt bättre än x55 (men det är ju inte en fair jämförelse eftersom x700 både är ett steg nyare och steg "högre" i produktserien).

Redigerat av nombz, 06 december 2013 - 13:23.


#59

Postad 06 december 2013 - 17:05

Svansen
  • Svansen
  • Lärjunge

  • 462 inlägg
  • 0

Prerelease exemplar av x700 fanns på hembiobutiken idag. Hade en del issues som antagligen har med mjukvaran att göra (garanterat).
Inte så tokig projje.
Man kan ju konstatera att den är ganska mkt bättre än x55 (men det är ju inte en fair jämförelse eftersom x700 både är ett steg nyare och steg "högre" i produktserien).

Ingen X500 på plats då gissar jag ?

Redigerat av Svansen, 06 december 2013 - 17:05.


#60

Postad 06 december 2013 - 17:17

macman
  • macman
  • Beroende

  • 1 078 inlägg
  • 0
Den skulle väl visas i Göteborg?

#61

Postad 06 december 2013 - 17:48

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0
Ingen x500 i sthlm i alla fall.

#62

Postad 06 december 2013 - 18:11

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0
Ingen som varit i Göteborg och sett x500 eftersom den finns där :)

#63

Postad 08 december 2013 - 20:35

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0
Trodde det skulle bli lite mer input efter mässan men tydligen inte :blink:

#64

Postad 09 december 2013 - 18:54

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0
Har nu i alla fall gjort en beställning på en X500 med utlovad leverans vid års skiftet. Får hoppas att det kommer lite positiva omdömen snart, annars vete tusan :)

#65

Postad 09 december 2013 - 19:41

Svansen
  • Svansen
  • Lärjunge

  • 462 inlägg
  • 0

Har nu i alla fall gjort en beställning på en X500 med utlovad leverans vid års skiftet. Får hoppas att det kommer lite positiva omdömen snart, annars vete tusan :)

Då är vi två :-)

#66

Postad 11 december 2013 - 20:13

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Då är vi två :-)


X500/700 kommer att skickas med flyg från fabriken den 19:e till vårt avlånga land..

#67

Postad 12 december 2013 - 08:40

Svansen
  • Svansen
  • Lärjunge

  • 462 inlägg
  • 0

X500/700 kommer att skickas med flyg från fabriken den 19:e till vårt avlånga land..

Yeeeeees !! :-)

Känns ändå lite osäkert på att det skulle bli mellandagarna tycker jag :-/

#68

Postad 12 december 2013 - 18:49

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Yeeeeees !! :-)

Känns ändå lite osäkert på att det skulle bli mellandagarna tycker jag :-/


Har du beställt en? Fick mail om att de inte visste hur många som de skulle få, demo maskiner skulle prioriteras till handlarna :mellow:

#69

Postad 14 december 2013 - 22:59

Svansen
  • Svansen
  • Lärjunge

  • 462 inlägg
  • 0

Har du beställt en? Fick mail om att de inte visste hur många som de skulle få, demo maskiner skulle prioriteras till handlarna :mellow:

Japp...beställt en sedan länge :-)

#70

Postad 15 december 2013 - 08:20

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Japp...beställt en sedan länge :-)


Gött, väntan snart över :)

#71

Postad 17 december 2013 - 21:16

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0
Från HBB! Missa inte specialvisningen av X500 och X700 på torsdag den 19/12 i vår Stockholmsbutik. JVC är på plats och berättar om produkterna och har fina erbjudanden om du beställer på plats.

#72

Postad 17 december 2013 - 23:30

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0
När? Hela dagen eller?

#73

Postad 18 december 2013 - 06:50

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

När? Hela dagen eller?


Stod inget om det, kontakta butiken och fråga..

#74

Postad 19 december 2013 - 20:57

Unregistereda04493b9
  • Unregistereda04493b9
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Jag har kört Sony i 10 år (först VW10 och har nu VW50) och funderade i September på att gå över till JVC och skaffa en X55:a. Då kom pressreleasen om X500 och jag bestämde mig för att avvakta och har gått hela hösten och väntat på att antingen få se eller få läsa reviews på den.

Jag var inne hos HBB idag och mycket riktigt fanns X500 där under dagen för demo. I mitt tycke har den en underbar bild och svärta och otrolig upplösning. E-shift var på auto och även om jag gick så nära som ett par decimeter så såg jag inga pixlar öht.

Hjälpen från JVC och HBB var mycket uppskattad och hela besöket slutate med en beställning av en X500.

Så nu är vi tre :)

Redigerat av Unregistereda04493b9, 19 december 2013 - 20:58.


#75

Postad 19 december 2013 - 21:25

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Jag har kört Sony i 10 år (först VW10 och har nu VW50) och funderade i September på att gå över till JVC och skaffa en X55:a. Då kom pressreleasen om X500 och jag bestämde mig för att avvakta och har gått hela hösten och väntat på att antingen få se eller få läsa reviews på den.

Jag var inne hos HBB idag och mycket riktigt fanns X500 där under dagen för demo. I mitt tycke har den en underbar bild och svärta och otrolig upplösning. E-shift var på auto och även om jag gick så nära som ett par decimeter så såg jag inga pixlar öht.

Hjälpen från JVC och HBB var mycket uppskattad och hela besöket slutate med en beställning av en X500.

Så nu är vi tre :)


Grattis! Så man har inte köpt grisen i säcken då? :) Upplevde du att den lätt mer med e-shiften på eller det kanske du inte tänkte på?

#76

Postad 19 december 2013 - 22:18

Unregistereda04493b9
  • Unregistereda04493b9
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0

Grattis! Så man har inte köpt grisen i säcken då? :) Upplevde du att den lätt mer med e-shiften på eller det kanske du inte tänkte på?

Tackar :-)

Tänkte inte alls på ljudnivån när jag tittade på bilden. Bilden lixom drog åt sig min uppmärksamhet :-). Vid ett tillfälle lyssnade jag efter fläktljudet dock och jag hörde fläkten men den var mycket tyst (e-shift på, lamp=low) men någon annan kombo kollade jag inte. Demorummet hade ju en del annan utrustning igång också som påverkar så lite svårt att avgöra hur det kommer låta hemma i en knäpptyst scen men jag tror inte att jag kommer störa mig med dessa sättningar.

Eftersom jag har en Sony VW50 idag så vågar jag inte bedömma X500 mot tidigare JVC:er men jämför med vad jag är van med så känns det som X500:an kommer ge mig ett stort lyft. Inte bara i vad jag skrev i förra posten utan också i dynamiken och djupet i bilden. Spontant har jag svårt att tro att du köpt grisen i säcken :)

Jag ligger dock efter er andra i beställningen och lär få min i andra skeppningen så en del väntans tider stundar

Redigerat av Unregistereda04493b9, 19 december 2013 - 22:19.


#77

Postad 19 december 2013 - 22:46

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Tackar :-)

Tänkte inte alls på ljudnivån när jag tittade på bilden. Bilden lixom drog åt sig min uppmärksamhet :-). Vid ett tillfälle lyssnade jag efter fläktljudet dock och jag hörde fläkten men den var mycket tyst (e-shift på, lamp=low) men någon annan kombo kollade jag inte. Demorummet hade ju en del annan utrustning igång också som påverkar så lite svårt att avgöra hur det kommer låta hemma i en knäpptyst scen men jag tror inte att jag kommer störa mig med dessa sättningar.

Eftersom jag har en Sony VW50 idag så vågar jag inte bedömma X500 mot tidigare JVC:er men jämför med vad jag är van med så känns det som X500:an kommer ge mig ett stort lyft. Inte bara i vad jag skrev i förra posten utan också i dynamiken och djupet i bilden. Spontant har jag svårt att tro att du köpt grisen i säcken :)

Jag ligger dock efter er andra i beställningen och lär få min i andra skeppningen så en del väntans tider stundar


Lät ju inte helt fel från en nuvarande Sony ägare:)

#78

Postad 19 december 2013 - 23:33

Svansen
  • Svansen
  • Lärjunge

  • 462 inlägg
  • 0

Jag har kört Sony i 10 år (först VW10 och har nu VW50) och funderade i September på att gå över till JVC och skaffa en X55:a. Då kom pressreleasen om X500 och jag bestämde mig för att avvakta och har gått hela hösten och väntat på att antingen få se eller få läsa reviews på den.

Jag var inne hos HBB idag och mycket riktigt fanns X500 där under dagen för demo. I mitt tycke har den en underbar bild och svärta och otrolig upplösning. E-shift var på auto och även om jag gick så nära som ett par decimeter så såg jag inga pixlar öht.

Hjälpen från JVC och HBB var mycket uppskattad och hela besöket slutate med en beställning av en X500.

Så nu är vi tre :)

Grattis...skitkul ! :-)

Skall bli spännande och se vad den levererar inom kort (förhoppningsvis)

#79

Postad 20 december 2013 - 03:41

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 568 inlägg
  • 0

Lät ju inte helt fel från en nuvarande Sony ägare:)

Inget ont om JVC för dom gör väldigt bra projektorer. Men för att få lite perspektiv på det hela ska man komma ihåg att VW50 kom redan 2006 och säkert var bland det bästa i sin prisklass då så har det ändå hänt en del på 7 år. Då är det kanske inte så konstigt att man upplever skillnaden som redeby beskriver.

Nu har jag inte sett x500:an men däremot x700 på HBB mässan för några veckor sedan och gillade vad jag såg. Har svårt att tro att någon av er kommer bli missnöjda och kan bara gratulera till ett bra köp.

#80

Postad 20 december 2013 - 20:10

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Skall bli spännande och se vad den levererar inom kort (förhoppningsvis)


Verkar som vi får vänta ett tag till, julklappen uteblir..!

#81

Postad 20 december 2013 - 22:12

Svansen
  • Svansen
  • Lärjunge

  • 462 inlägg
  • 0

Verkar som vi får vänta ett tag till, julklappen uteblir..!

Berätta...vad har du fått för info ?

#82

Postad 20 december 2013 - 22:38

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Berätta...vad har du fått för info ?


Just det, ingen alls varit knäpptyst. Är själv lovad en från första sändningen och med tanke på Viktors öppettider nu med jul och allt, så ser det ju inte direkt ljust ut för leverans i år. Hoppas jag har fel:)

#83

Postad 24 december 2013 - 01:36

Unregistereda04493b9
  • Unregistereda04493b9
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Läste just att AV Science i USA under måndagen fick en sändning av RS4910 (US version av X500) så nu börjar saker hända

En kille i USA har t.o.m. lyckats få en X900 levererad. Han postade följande "bevis": http://www.avsforum....10376/id/337175 :)

Redigerat av Unregistereda04493b9, 24 december 2013 - 01:48.


#84

Postad 30 december 2013 - 12:12

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0
Nu har leverantören fått in X500 på lagret :)

#85

Postad 30 december 2013 - 12:28

Fisher_king
  • Fisher_king
  • Lärjunge

  • 439 inlägg
  • 0

Jag har kört Sony i 10 år (först VW10 och har nu VW50) och funderade i September på att gå över till JVC och skaffa en X55:a. Då kom pressreleasen om X500 och jag bestämde mig för att avvakta och har gått hela hösten och väntat på att antingen få se eller få läsa reviews på den.

Jag var inne hos HBB idag och mycket riktigt fanns X500 där under dagen för demo. I mitt tycke har den en underbar bild och svärta och otrolig upplösning. E-shift var på auto och även om jag gick så nära som ett par decimeter så såg jag inga pixlar öht.

Hjälpen från JVC och HBB var mycket uppskattad och hela besöket slutate med en beställning av en X500.

Så nu är vi tre :)


Blir spännande att höra ditt omdöme när du fått den. VW50 är dock mycket snyggare, som att ha en stjärnkryssare i taket.

#86

Postad 01 januari 2014 - 12:41

Svansen
  • Svansen
  • Lärjunge

  • 462 inlägg
  • 0

Nu har leverantören fått in X500 på lagret :)

Wow !!

Leverantören i Sverige alltså ?

Två vardagar denna vecka...den kan kanske komma på fredag då ? :-)

#87

Postad 01 januari 2014 - 13:19

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Wow !!

Leverantören i Sverige alltså ?

Två vardagar denna vecka...den kan kanske komma på fredag då ? :-)


Ja! Fick svar om att min ska dyka upp senast Måndag :)

#88

Postad 01 januari 2014 - 13:29

Svansen
  • Svansen
  • Lärjunge

  • 462 inlägg
  • 0

Ja! Fick svar om att min ska dyka upp senast Måndag :)

Coolt !! :-)

#89

Postad 01 januari 2014 - 13:34

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Coolt !! :-)


Skickar Wiktors den imorgon, så blir det en vända till Borlänge (DHL)och hämtar den på Fredag. Vem vill vänta nu :)

#90

Postad 01 januari 2014 - 13:36

JonssonSWE
  • JonssonSWE
  • Användare

  • 141 inlägg
  • 0

Ja! Fick svar om att min ska dyka upp senast Måndag :)


Då ser vi fram emot en grundlig presentation från dig senast tisdag :P

Sen får vi hoppas att du inte får HDMI buggen osv. på ditt ex,

#91

Postad 01 januari 2014 - 13:38

Svansen
  • Svansen
  • Lärjunge

  • 462 inlägg
  • 0

Ja! Fick svar om att min ska dyka upp senast Måndag :)

Får jag fråga hur du hade tänkt att göra med kalibrering ?

Man läser ju att detta är mycket viktigt men att det även krävs specialkunskaper och "verktyg" för detta :-/

Jag har på min nuvarande projektor endast kört "kalibrings DVDs" som man kan köpa i HIFI butiker men det anses tydligen enbart vara en grundkalibrering.

Tycker att det känns lite segt att måst leja någon expert för att få optimal bild...eller är detta med kalibrering lite "överdrivet" så att en bra projektor levererar riktigt bra direkt från kartongen ?

Någon som har inputs i detta ämne ? :-)

Då ser vi fram emot en grundlig presentation från dig senast tisdag :P

Sen får vi hoppas att du inte får HDMI buggen osv. på ditt ex,

HDMI buggen ??

Är det något jag missat ?

#92

Postad 01 januari 2014 - 13:43

JonssonSWE
  • JonssonSWE
  • Användare

  • 141 inlägg
  • 0
Varit en del handskaknings problem på de nya maskinerna. Ex. när du byter källa/upplösning kan bilden hänga sig/Svart bild/Få dubbel bild(nedre delen av bilden visar senast catchade bildrutan).

Verkar vara ett större problem på X700 än X500 men många har haft det om du kikar på AVS Forum.

Verkar vara hyfsat lättlöst genom att dra ut strömkontakten men ändå lite irriterande. Jvc lär ju dock släppa en ny mjukvara snart så inget jag oroar mig för.

http://www.avsforum....u-owners-thread

#93

Postad 01 januari 2014 - 13:45

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Då ser vi fram emot en grundlig presentation från dig senast tisdag :P

Sen får vi hoppas att du inte får HDMI buggen osv. på ditt ex,


Absolut! Har ju haft X35/55 så jag kan jämföra :)

Redigerat av mcmike, 01 januari 2014 - 13:45.


#94

Postad 01 januari 2014 - 13:53

Svansen
  • Svansen
  • Lärjunge

  • 462 inlägg
  • 0

Varit en del handskaknings problem på de nya maskinerna. Ex. när du byter källa/upplösning kan bilden hänga sig/Svart bild/Få dubbel bild(nedre delen av bilden visar senast catchade bildrutan).

Verkar vara ett större problem på X700 än X500 men många har haft det om du kikar på AVS Forum.

Verkar vara hyfsat lättlöst genom att dra ut strömkontakten men ändå lite irriterande. Jvc lär ju dock släppa en ny mjukvara snart så inget jag oroar mig för.

http://www.avsforum....u-owners-thread

Oj...det visste jag inte. Trodde inte ens att någon fått dessa maskiner ännu.

Känns ju sådär med tanke på att just alla förseningar berott på "mjukvaruproblem" som skulle fixas innan maskinerna kommer ut på marknaden. Fick de inte till problemen och valde att leverera ändå tro för att tjäna tid ?

#95

Postad 01 januari 2014 - 14:01

JonssonSWE
  • JonssonSWE
  • Användare

  • 141 inlägg
  • 0
Haha jo nissarna på andra sidan pölen får väl alltid sina saker före oss.

Ja du det kan nog bara JVC svara på håller med dig om att det känns lite knepigt men jag vet att JVC är medvetna om problemet.

Personligen beställer jag min i slutet av FEB då kan jag döda min spargris, har man riktig tur har det väl hunnit komma en ny firmware.
Nu är detta är firmware problem så därför är jag själv inte så där jätte orolig det hade varit värre om en stor del av första batchen hade haft "riktiga" problem". Men visst håller absolut med dig att det är lite konstigt att dom sköt på lanseringen pga. mjukvara och ändå har dessa problem.

#96

Postad 01 januari 2014 - 15:05

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 568 inlägg
  • 0
Har följt JVC trådarna på avsforum dom senaste dagarna och det tycks som om dom lyckats bra med implementeringen av den dynamiska risen på dom nya projektorerna. Blir intressant att höra vad ni andra tycker när ni väl får era projektorer.

#97

Postad 01 januari 2014 - 15:25

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Nu är detta är firmware problem så därför är jag själv inte så där jätte orolig det hade varit värre om en stor del av första batchen hade haft "riktiga" problem"


Nej det är inte jag heller, däremot om det är en uppdatering man måste skicka in för. Då åker jag personligen ner till assist med den :D

#98

Postad 01 januari 2014 - 15:29

JonssonSWE
  • JonssonSWE
  • Användare

  • 141 inlägg
  • 0

Nej det är inte jag heller, däremot om det är en uppdatering man måste skicka in för.


Huu?! Kunde man inte uppgradera den hemma på de nya modellerna? Eller är det bara RS modellerna?

Då åker jag personligen ner till assist med den :D


Hahaha ja bor man i eller i närheten av Linköping så är det ju bara att säga grattis. Skövde får inte röra dom så vitt jag vet men i värsta fall kan man ju fråga dom om lite hjälp då man ändå jobbar i branschen.

#99

Postad 01 januari 2014 - 15:38

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 0

Får jag fråga hur du hade tänkt att göra med kalibrering ?

Man läser ju att detta är mycket viktigt men att det även krävs specialkunskaper och "verktyg" för detta :-/

Jag har på min nuvarande projektor endast kört "kalibrings DVDs" som man kan köpa i HIFI butiker men det anses tydligen enbart vara en grundkalibrering.

Tycker att det känns lite segt att måst leja någon expert för att få optimal bild...eller är detta med kalibrering lite "överdrivet" så att en bra projektor levererar riktigt bra direkt från kartongen ?

Någon som har inputs i detta ämne ? :-)



Alla JVC projektorer, likväl som de flesta andra, tjänar på att kalibreras - det är omöjligt att från fabrik sätta ett läge som förutsättningslöst alltid ger en bild som motsvarar det som man såg vid produktionen. Anledningen till att det kan vara så olika är inte svårt att förstå - en projektorbild består av reflekterat ljus, och det kan reflekteras ifrån ett nära oändligt antal ytor placerade i ett oändligt antal rum med oändligt varierande källor.

Skillnaden på kalibrerad och okalibrerad bild är tydlig för alla som jag har träffat - hur viktig skillnaden är varierar, men alla har föredragit den kalibrerade bilden.

Läs gärna lite i kalibreringstråden om skillnader och vad man kan förvänta sig :)


Med vänlig hälsning,

Pär

#100

Postad 01 januari 2014 - 15:39

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Huu?! Kunde man inte uppgradera den hemma på de nya modellerna? Eller är det bara RS modellerna?
Hahaha ja bor man i eller i närheten av Linköping så är det ju bara att säga grattis. Skövde får inte röra dom så vitt jag vet men i värsta fall kan man ju fråga dom om lite hjälp då man ändå jobbar i branschen.


Det var så med X35:an, med det kanske inte behövs nu. Nä bor inte i närheten, så inge grattis till mig..



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.