Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Digital-TV via Fiber - vad väljer vi?

11 svar till detta ämne sappa viasat
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Samsung GX-VI680SJ (Digitalboxar) 1 5,83 (5) Inga priser

#1

Postad 16 november 2017 - 20:16

Dockland
  • Dockland
  • Lärjunge

  • 318 inlägg
  • 0

Vi har fått indraget fiber via STHLM Stadsnät och nu skall vi bestämma oss för vilket leverantör av TV vi önskar.

De som vi kan välja mellan är Sappa eller Visat.

 

Sappa-boxen är Dilog DIP-701

Visat-boxen är en Samsung GX-VI680SJ (UHD)

 

Sappa är billigare och har inspelning via extern egen HDD/SSD

Dock verkar boxen dras med buggar efter lite efterforskning på nätet. + att den är flera år gammal på marknaden.

 

Viasat är mycket dyrare och man behöver välja Silverabonnemang för 479:-/mån om man vill ha subventionerad tv-box, samt det inte går att ansluta en egen HDD/SSD för inspelning och den dyra, tilläggs HDD'n är bara på 500 GB vilket känns i minsta laget.

 

Idag har vi TiVo från ComHem och är svinnöjda, fast tycker väl det är dags att få något lite mer modernt, men varken Sappa eller Viasat känns som ett lyft direkt.

 

Vilken bör vi välja? Ang. kanaler så är vi mest intresserade av ett 5-10-tal bara som vi kan alternera när och om vi känner för det (129:-/m hos Sappa)


Redigerat av Dockland, 16 november 2017 - 20:17.


#2

Postad 21 november 2017 - 10:08

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0
Viasat silver kostar 279:-/månaden
Dessutom ingår Viaplay om man har Viasat.

#3

Postad 21 november 2017 - 11:04

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

  • 1 268 inlägg
  • 0

Jag hade sappa i flera år, hade nästan aldrig problem med dom och bra priser som sagt.



#4

Postad 21 november 2017 - 11:58

Dockland
  • Dockland
  • Lärjunge

  • 318 inlägg
  • 0

Tack för svar. På vilket sätt är dessa två alternativ bättre än TiVo? 

UHD-box från Viasat verkar ok, men en HDD på 500GB? Det känns väldigt omodernt. 

 

det blir nog Sappa då jag kan koppla extern disk till den, kanske till och med någon av mina NAS.



#5

Postad 21 november 2017 - 12:38

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0
Min uppfattning är att Viasatboxen är klart modernare och bättre än sappaboxen.
Jag har aldrig behövt hela hårddisken det mesta kan man start från början även om det gått för flera dagar sedan, eller så använder jag Viaplay som APP eller Viaplay som är inbyggt i boxen.

Jag upplever Sappa som dyrare också, man måste alltid lägga till 49:- på priset eftersom Sappa alltid måsta vara med och viasport är typ 2000:- dyrare per år än via Viasat och man får bara huvudmatchen och inte alla gruppspelsmatcher som man får med Viasat extra som bara Viasat själva har, går det 6 gruppspelsmatcher i ex premier league så har man tillgång till alla

#6

Postad 21 november 2017 - 13:05

Unregistered7bb1c05f
  • Unregistered7bb1c05f
  • Användare

  • 247 inlägg
  • 0

Hoppas du blir nöjd med bredbands-tv, mitt åkte ut efter ngr månader. Det håller inte måttet vad gäller ljud eller bild.

Hade ComHem.

Nu har jag Parabol från Viasat, den åker ut till sommaren. Tycker inte den håller måttet heller. Boxarna är en katastrof.

Canal Digital har fortfarande bästa bild och Ljud.



#7

Postad 21 november 2017 - 14:02

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

Hoppas du blir nöjd med bredbands-tv, mitt åkte ut efter ngr månader. Det håller inte måttet vad gäller ljud eller bild.
Hade ComHem.
Nu har jag Parabol från Viasat, den åker ut till sommaren. Tycker inte den håller måttet heller. Boxarna är en katastrof.
Canal Digital har fortfarande bästa bild och Ljud.


Bild och ljud kan jag inte jämföra men jag är nöjd.
Vad är det med boxen som inte är bra?

#8

Postad 21 november 2017 - 15:42

Unregistered7bb1c05f
  • Unregistered7bb1c05f
  • Användare

  • 247 inlägg
  • 0

På t ex CD och faktiskt Tivo kan du backa i menyerna och titta igen, det går inte på Viasat boxen.

Kvaliten på Viasat  fjärren är inte alls bra, riktnings känslig. Måste peka rakt mot boxen för att den ska ändra kanal.

Canal Digital har den största bandbredden vilket gör att bilden är bäst, än sålänge.


Redigerat av Unregistered7bb1c05f, 21 november 2017 - 15:43.


#9

Postad 21 november 2017 - 22:38

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0
Det funkar att gå backat i epg och titta på program igen, angående fjärren har jag dålig koll kör med en multifjärr.
Generellt så är både Viasat och Canal Digital via satellit bäst bild och ljudmässigt

#10

Postad 22 november 2017 - 11:13

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

  • 900 inlägg
  • 0

Sappa och Viasat är båda systerbolag inom Modern Times Group (Stenbäcksvären).

 

Svärföräldrarna har Sappa och de är väl så nöjda, då den lösning de har från Sappa är en liten converterbox som omvandlar den fiberburna signalen till DVB-C standard och matar därefter antennätet i huset. Det gör att de kan använda CA-modul med accesskort i rakt av i TV:n och att det är lätt att utan trassel öka på med fler TV apparater genom att bara koppla in antennsladd och greja CA-modul/accesskort. Bra digital kvalitet hela vägen och driftsäkert.

 

Nu kanske Sappa har en helt annan lösning i olika delar av landet, för olika bredbandsnät och beroende på om det är fiber till småhus eller flerfamiljshus etc. Jag har inte bilden av det. Men det svärföräldrarnas setup är välidigt smidig och driftsäker.



#11

Postad 22 november 2017 - 18:50

lindo
  • lindo
  • Veteran

  • 1 823 inlägg
  • 0

MTG har sålt sitt innehav i Sappa, finsk ägare nu

 

Tycker du ska testa Sappa



#12

Postad 22 november 2017 - 20:04

Dockland
  • Dockland
  • Lärjunge

  • 318 inlägg
  • 0

Ja, några i tråden talar om satellit och Canal Digital, vilket inte är något alternativ för oss. 

 

Några säger Sappa, och några säger Viasat. 

Sappa är billigare, så det blir Sappa. Sport är inte intressant. Vi vill ha de kanaler vi har idag med TiVo max eller vad det heter. Vi spelar väl in från 5-10 kanaler bara ändå, ser sällan live tv. 





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.