Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vass diskant i MB-50... (SQ-50?)

345 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Valutronic DIY MB-50 (Surroundhögtalare) 1 7,75 (3) Inga priser
2 relaterade trådar

#301

Postad 17 oktober 2014 - 23:14

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 0
Ser ok ut för mig. Kollade mot ritning i inlägg 3.

#302

Postad 15 november 2014 - 17:10

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

  • 661 inlägg
  • 0
Någon som kan se nåt fel. Det låter ur bägge elementen men får ingen bas ur baselementet.

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  image.jpg   2,15MB   5 Antal nerladdningar


#303

Postad 15 november 2014 - 17:32

cyphog
  • cyphog
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0

Någon som kan se nåt fel. Det låter ur bägge elementen men får ingen bas ur baselementet.

Den mittersta gröna kondensatorn sitter i serie med basen, så du har ett högpassfilter där. Koppla basens blå kabel till andra sidan av den kondensatorn (eller direkt till blå kabeln på ingången.

#304

Postad 15 november 2014 - 18:07

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

  • 661 inlägg
  • 0
Ok, testat det. Tack

#305

Postad 15 november 2014 - 18:36

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

  • 661 inlägg
  • 0
Perfekt. Det var det som var felet.

#306

Postad 02 januari 2015 - 14:23

wictor
  • wictor
  • Beroende

  • 1 447 inlägg
  • 0
Jag har ett par sq-50c1 till salu om någon är sugen att prova på valutronics konstruktioner, alternativt ta delarna å skrota lådorna. Pm för mer info!

#307

Postad 15 mars 2015 - 22:39

Torinocto
  • Torinocto
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0

Hej. Adam håller på att göra sq-100 och funderar på ditt nya filter, kan du ta fram ett filter till ett par sq-100? Med dubbla bas-element.

 

Vill komma undan så billigt som möjligt.



#308

Postad 03 april 2015 - 19:59

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

  • 661 inlägg
  • 0
Då har jag äntligen gjort klart filtrena och provkört Sq-50 H med grodans filter med något dämpad diskant.

Bas:
Blev mycket mer nyanserad utan att de låga frekvenserna försvunnit. Hittade ett subbastest på youtube som jag provade.
Blev riktigt imponerad. Det började låta redan (på filmen angivna) 20hz och det har jag aldrig varit med om hos
ett par golvare i storleksklassen. Knappt hos någon sub heller.

Diskant
Inte alls lika påträngande och skrikig. Ändå har inte detaljerna försvunnit.

Ljud allmänt
Riktigt luftigt och ljudet släpper från högtalarna och bara finns där. Kanske skulle vilja ha ett bättre mellanregister, men jag tror att det går att ordna bättre placering och lite fix i rummet.

Totalt
Grym djupbas men ändå med detaljer. Härligt luftigt ljud.

Högtalarna var vid test placerade ca 80cm från bakvägg. Då filtrena just nu är externt monterade medgjorde det inte att på ett enkelt sätt göra ett a-b test mot andra högtalare.

Om det ordnas en diy-mässa i närheten än Stockholm är jag öppen för att ta dem dit om någon har tillgång till en kombibil så de kan mätas mot ändra högtalare.

#309

Postad 04 april 2015 - 11:55

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

  • 661 inlägg
  • 0
Har lyssnat lite till och måste revidera mig. Jag saknar inget i mellanregistrer. Frågan hur det är med dist. Är det mer detaljer man hör eller är det distorsion?

På låg volym finns den djupa och detaljerade basen kvar och även diskantens detaljer.

Redigerat av bo_man, 04 april 2015 - 12:55.


#310

Postad 04 april 2015 - 22:34

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 0

Distortion == fel, detaljer == rätt...

 

Lite på olika sidor om skalan...

 

Jag brukar lyssna på piano, ett instrument jag hört i verkligheten tillräckligt för att ha en ganska bra känsla om det låter rent eller "trasigt".

 

//Tobias



#311

Postad 05 april 2015 - 14:56

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

  • 661 inlägg
  • 0
Det är nog det jag måste göra. Skaffa en referens och jämföra mot.

Ska försöka bygga filtren så att jag snabbt kan byta till andra högtalare och jämföra. Just nu kopplar jag kablarna med sockerbitar när jag lyssnar på sq.

#312

Postad 08 april 2015 - 05:27

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

  • 661 inlägg
  • 0
För den intresserade...nu verkar det kommit sq150. Verkar vara nya baselement, se hemsidan.

#313

Postad 02 maj 2015 - 15:04

pastorola
  • pastorola
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Om man ville dämpa diskanten något litet jämfört med filtret i post 9, hur skulle man tänka då?



#314

Postad 03 maj 2015 - 19:40

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

  • 661 inlägg
  • 0
Gör som jag. Kolla #30

#315

Postad 04 maj 2015 - 10:23

pastorola
  • pastorola
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Ah, såklart, den borde jag sett. Sorry för det. Tack ändå för svaret :)

Ungefär hur mycket lägre (i dB räknat) spelar diskanten i en varianten jämfört med filtret i post 9 (som jag har)?



#316

Postad 04 maj 2015 - 15:46

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

  • 661 inlägg
  • 0
Dämpning framgår säkert av grodans grafer. Rent subjektivt tycker dämpning är någonstans mellan lagom till kanske lite för lite dämpat.

#317

Postad 05 maj 2015 - 14:41

pastorola
  • pastorola
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Okej. OM man skulle vilja dämpa ytterligare en gnutta, hur skulle resistorerna till diskanten se ut då? Ursäkta, men ditt svar öppnade lite för denna följdfråga :) 



#318

Postad 05 maj 2015 - 15:18

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

  • 661 inlägg
  • 0
Det finns förslag på två olika dämpningar, tror jag, i #30

#319

Postad 06 juni 2015 - 09:18

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

  • 661 inlägg
  • 0
För er hifi och diy-nördar...idag kan ni fira nationaldagen hos valutronic som demar sina nya högtalare sq150 och sq80.
Vore spännande om någon kunde jämföra sq50 mot 150 och 80.

#320

Postad 29 september 2015 - 14:06

Unregistered1a5f2744
  • Unregistered1a5f2744
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
I have built the sq-150 using all original parts from valutronic.
I think They Sound much better than the SQ50,
I have posted pictures of the build
https://www.minhembi...esaudio/357295/

Redigerat av Unregistered1a5f2744, 29 september 2015 - 14:09.


#321

Postad 21 april 2016 - 15:12

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

  • 661 inlägg
  • 0

Nytt filter:

http://www.valutroni...0filter-16.html



#322

Postad 13 maj 2016 - 13:35

Unregisteredc8bf9217
  • Unregisteredc8bf9217
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

Nu finns även SQ-50 2H och 2L. Dessa är nu mera bottenlösa konstruktioner som SQ-150

Det verkar även som om de bytt ut diskanterna i samtliga SQ paket till den modellen som de har i "Carlsson" liknande modellen.

 

http://www.valutronic.se/SQ50-2.html


Redigerat av Unregisteredc8bf9217, 13 maj 2016 - 14:04.


#323

Postad 16 maj 2016 - 21:11

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

  • 661 inlägg
  • 0
var ser du att det är ny diskant på sq-50?

#324

Postad 18 maj 2016 - 11:09

Unregisteredc8bf9217
  • Unregisteredc8bf9217
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

var ser du att det är ny diskant på sq-50?

 

http://www.valutronic.se/hoegt1.html

 

Längst ner på den sidan står det.



#325

Postad 19 maj 2016 - 18:38

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

  • 661 inlägg
  • 0
Tack. Någon som har erfarenhet av den diskanten eller ska byta i sina sq50?

#326

Postad 10 juni 2016 - 09:00

Unregistered1a5f2744
  • Unregistered1a5f2744
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Hi

I have removed the DT-280 tweeter and replaced it with the DT-28N speaker. :)
You can se the conversion here: https://www.minhembi...esaudio/357295/

 

 

Best regards

Eddie


Redigerat av Unregistered1a5f2744, 22 december 2016 - 15:05.


#327

Postad 22 december 2016 - 15:04

Unregistered1a5f2744
  • Unregistered1a5f2744
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

After listisning to my old B&W 640i, the SQ50's and SQ150's are out the door. They do not and will never sur-pass the B&W sound

 

However for the price the SQ50 and SQ150 they are better than many cheap speakers that come with a stereo receiver

 

If you want to build something serious , take a look at http://frequence.dk/



#328

Postad 06 januari 2017 - 14:56

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

  • 661 inlägg
  • 0
Hur blev skillnaden med nya diskanten?

#329

Postad 22 februari 2017 - 17:51

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 0
Wow... 6 januari tråden fyller 11 år i Augusti.


Hoppas den har spritt lite glädje och förhoppningsvis lite välljud.

#330

Postad 30 mars 2017 - 07:48

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

  • 661 inlägg
  • 0
GrodanB: går det att kolla vad nya diskanten innebär för "sq-grodan-filter"

#331

Postad 10 april 2017 - 21:33

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 0

Inte utan att mäta upp den. Sanorlikheten att jag kommer över en SQ-50 med denna diskant och tid att lägga på detta är minimal.



#332

Postad 11 april 2017 - 07:37

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

  • 661 inlägg
  • 0
Det förstår jag :)

#333

Postad 16 maj 2017 - 19:39

mnu
  • mnu
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Kul att tråden lever och allt. Mina egna SQ-50 har tvärr stått (välemballerade) på förråd i 9 år. Men nu när det är dags att ta fram dem igen var jag tvungen att titta in här. Tyvärr verkar jag inte ha lagt upp några bilder på mitt praktfulla bygge. Får leta i gömmorna. GrodanBs filter givetvis!!! Den ny diskanten hade varit trevlig, men jag tror inte jag vill lägga tid eller pengar på detta just nu. 

Ljudet? Bra bas, men vid jämförelse med annat hembygge i högre prisklass så saknades lite detaljer i mellanregister. Oavsett, DIY-faktorn är kul och de kommer nu äntligen att användas igen!



#334

Postad 16 maj 2017 - 22:10

Unregisteredf33ca114
  • Unregisteredf33ca114
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0

Jag tänkte att det äntligen var dags att sluta cirkeln, så här följer min historia: I min iver över att rensa ut en massa grejer som samlar damm och tar plats här hemma och på jobbet ,så beslöt jag mig för att göra mig av med mina första högtalare jag byggde för ca 9 år sedan, Valutronic SQ50L. Basarna hade hamnat i ett annat projekt, så jag la först ut en annons utan dessa. Sen blev jag erbjuden att köpa en omgång nya basar till halva priset, och det är klart, lättare att sälja kompletta högtalare ju. 

 

Så när jag fått i de nya elementen så blir man ju sugen på att testa de på nytt. Det har ju runnit en del vatten under broarna sedan tiden då jag spelade på de, och när det påstods att de skulle spela skjortan av både det ena och andra. Faktum är att jag aldrig tyckte att de lät så himlans bra. Även att de kopplats mot elektronik som ändå får anses som god, så var det aldrig helt skönt att lyssna på de. Den långa tråden här på Min hemmabio.com tog ju upp problemet med delningsfilter och jag hade valt att bygga ”det mest kompromisslösa” med bra komponenter, men det lät ofta tunt, och ljudet var påträngande. Minns att jag aldrig fick de parallellkopplade motstånden att mäta helt hundra heller, vilket såklart kan påverka.

 

De ställdes undan och jag gick vidare med nya projekt. Tills nu då. Då det visade sig att det är en nära vän till mig som ville köpa högtalarna så kände jag ju att "fasen, det måst ju ändå låta skapligt trots att det är en relativt låg summa pengar" så jag kopplade in de som sagt. Ut kom ett ljud som inte imponerade på nått sätt. Ok, det är nya baselement, så de får stå och tuffa över natten (fördelen med att hålla på med hifi´n på sitt jobb). Kvällen efter så lyssnade jag lite mer seriöst igen och jodå, nu fanns det ju lite bas, men det lät fortfarande jobbigt att spela på. Akustiska stycken och enklare grejer lät ok, men att dra på en hårdrocksrökare fanns ju inte på kartan..

 

Så jag började kolla på vad som stod i den där tråden på nätet..Jag hade byggt ett filter som skulle ge den jämnaste frekvenskurvan, men senare i tråden fanns ett alternativ med mer dämpad diskant, inlägg #30. Grodan B tipsade mig om detta i ett senare inlägg. Så jag plockade fram min låda med överblivna motstånd av hög kvalitet och lödkolven. Gjorde mig även besväret att montera dit en switch på baksidan vid terminalen för att kunna välja mer/mindre dämpning.

 

Nu blev det en HELT annan högtalare! Personligen gillade jag läget med mest dämpning, och nu började jag få lite förståelse över hur man kan hyllat SQ-50 så pass. Basen tog ett rejält kliv framåt med djup och BRA bas och ett övre register som fortfarande hade bra upplösning och tillräcklig toppdiskant i mina öron.

 

Den här modellen, SQ-50L, är ju ganska kort, och för att få lite mer öronhöjd på ljudet så satte jag även dit två gummifötter i framkant som riktade upp högtalaren lite. Blev klart bättre. 

 

Till slut kunde jag släppa ifrån mig dessa till dess nya ägare utan att skämmas:) Min kompis har tidigare haft ett par Dynavoice F-6 tillsammans med en Yamaha förstärkare och hans första reaktionen var att inspelningar lät olika med SQ-50, man hör skillnad på ett helt annat sätt. En djup, stadig , musikalisk bas har ersatt den jobbiga ”discobasen” som F-6:orna har. Det är kul att spela lågt, man hör allt tydligt, inget mummel i skägget jämförelsevis. 

 

20170516232638-83.249.216.38.JPG


Redigerat av Unregisteredf33ca114, 16 maj 2017 - 22:28.


#335

Postad 17 maj 2017 - 19:19

mnu
  • mnu
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

@Lerne

Tack för lite underbar läsning! Tyvärr blev jag nu sugen på att börja löda i filtret igen och testa den högre dämpningen. Ajaj, har inte tid egentligen. :rolleyes:



#336

Postad 19 maj 2017 - 08:42

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

  • 661 inlägg
  • 0

Jättekul att tråden fortfarande lever. Uppdaterar med lite av mina senaste upplevelser av min SQ-50H:

 

Jag har haft mina SQ med Grodans mest dämpade filter ett tag nu men aldrig riktigt "fallit" för dem. Plockar fram dem en stund då och då, lyssnar lite och ställer tillbaka dem med ungefär samma känsla varje gång...ljudet är sådär.

 

För några veckor sedan tog jag fram dem och bestämde mig för att ha dem framme en vecka, inte lyssna på mina Elac 310, inte använda sub samt bara spela musik som "ska låta bra". För min del innebär det ungefär: 0% radio, spotify med listor typ med "audiophil" i namnet och liknande samt CD typ Dire Straits och liknande.

 

Jag ställde även upp högtalarna lite närmare vägg än det jag brukar.samt utan "toe in"

 

När jag lyssnat in mig på dem någon dag började jag uppskatta dem otroligt mycket. Otroligt djup bas när denna info fanns. Även bra tryck när musiken hade sådan. Framförallt väldigt luftigt ljud med mycket spridning och detaljer. Speciellt på låga ljudvolymer var allt väldigt tydligt samtidigt som det fanns bas.

Jag upplevde att de låtar som lätt tunt, saknade bas eller lät vasst ev var inspelade just på det viset.

 

När jag bytte tillbaka till Elac så lät det den här gången allt mycket plattare. Tidigare hade jag alltid upplevelsen av att ta ett stort andetag och slappna av och tänkta "så här ska det låta". Faktum är att visst, det mesta låter ok, men det är sällan något låter helt fantastiskt. Med SQ är det precis tvärtom. Ibland låter det skit och ibland helt fantastiskt.

Med SQ upplevde jag inte denna gång den där jobbiga diskanten. En förklaring kan vara att man blivit några år äldre och hörseln likaså.

 

Just nu lyssnar jag på mina Elac men saknar faktiskt SQ-50H. Anledningen till att jag inte har SQ framme just nu är att jag tycker de är så otroligt fula. Går i tankarna att bygga mig SQ-50L-lådor men de tankarna har jag haft länge. Får se om jag skrider till verket en vacker dag. Även sugen på att byta ut till finare komponenter i delningsfiltret bara för att...tror inte mina icke-guldöron kommer höra någon skillnad.

 

Om någon vet någon som har ett par SQ-50L lådor men är sugen på att testa H-lådan så meddela mig så byter jag gärna.

 

Om ett tag är det dags att plocka fram dem igen och se om jag upplever något annat denna gång. Ljudminnet är otroligt kort.



#337

Postad 19 maj 2017 - 09:38

Unregisteredf33ca114
  • Unregisteredf33ca114
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0

@mnu: Tack:) Vilken av filter-versionerna kör du?

 

@bo-man: Vad synd att detta inte var för en månad sedan eller så, jag hade ute ute ovanstående lådor (inkl. filter och diskanter) för en spottstyver, innan jag bestämde mig för att skaffa nya basar och få igång de igen. Men då hade jag ju aldrig fått chansen att höra de spela riktigt bra heller i och för sig..:)

Intressant att vi delar samma uppfattning om ljudet som kommer ur de, att de på ett tydligt sätt presenterar inspelningen.

 

Vad kör du för elektronik? Nu senast körde jag en något modifierad Kina-rörförstärkare i 5kkr-klassen, push&pull, ca 40w, syns till väster i bilden ovan. Dac är min gamle trotjänare Cambridge dacmagic plus och kablage är egentillverkade LTS högtalarkabel och Belden LonWorks signalkablage. Musikkälla Tidal Hifi från Mac mini via usb. Nu spelar min kompis med två bryggade InterM R300, äldre studioslutsteg utan fläkt, men som låter väldigt bra i hela frekvensregistret. Enorm kontroll i basen med mkt effekt bakom, även på riktigt låga volymer. 

 

Samma fråga till dig med då, vilken av filter-versionerna kör du?

 

Sedan är ju akustiken i rummet A och O såklart..Jag har väldigt bra förutsättningar här på mitt jobb med akustikplattor i tak, heltäckningsmatta, dämpskärmvägg bakom högtalarna med möjlighet att ha de upp till en meter ut från dämpväggen. I ett ganska stort rum. Lagom dämpat/diffuserat totalt sett. I min kompis normala lägenhetsvardagsrum utan någon åtgärd uppstår ju direkt otrevligheter i basen, men framförallt i övre register där det jämförelsevis upplevs vasst och lite jobbigt igen. Men det går ju att förbättra;) Ju mindre flum man har ur högtalaren, desto större betydelse av bra akustik är min erfarenhet (även om alla system mår bra av detta såklart)



#338

Postad 19 maj 2017 - 14:30

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

  • 661 inlägg
  • 0

Jag använder mig av en Yamaha hembioförstärkare rx-v 1700 med ett primare slutsteg 30.2?

 

Jag har Grodans filter med den största dämpningen enligt #30, alltså samma filter som du.



#339

Postad 08 juni 2017 - 16:27

Unregistered1a5f2744
  • Unregistered1a5f2744
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Hur blev skillnaden med nya diskanten?

 

The new tweeter sounds so much better than the old one.
Recommend using the new tweeter for anyone that has problems with the old tweeter



#340

Postad 12 mars 2018 - 11:44

sivertsivert
  • sivertsivert
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0
Ingen som har nya filtret till salu? Byggt ihop ett par mb-50 och har rätt så vass diskant och lite platt ljud.. sitter i ett par provlådor som inte är helt tätade eller dämpade.. kan det göra så stor skillnad i platt ljud? Mvh

#341

Postad 13 mars 2018 - 10:38

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

  • 661 inlägg
  • 0

Menar du Grodan-filtret eller Valutronics nya filter?



#342

Postad 13 mars 2018 - 15:23

sivertsivert
  • sivertsivert
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0
Grodan

#343

Postad 13 mars 2018 - 15:35

sivertsivert
  • sivertsivert
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0
Har ju den gamla diskanten

#344

Postad 30 september 2018 - 17:26

johanfh
  • johanfh
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Jag har nu gjort uppgradering till den nya designen av SQ-50H med nya diskanter, filter och modifierad låda. Jag är nöjd med diskanterna, de är inte lika skarpa som de gamla. Basens kurva är jämnare, man har lyckats ta bort dippen runt 40-50 Hz, men i stället verkar hela lägre registret från ca 130 Hz och lägre vara ett par dB svagare. Nu är det här inget problem för mig som också har en subbas. Ställer man högtalarna nära väggen så uppväger det kanske också. Jag är rätt imponerad av Valutronic. TIll det här priset får man en högtalare där man faktiskt hör skillnad på dåliga och bra inspelningar.



#345

Postad 12 januari 2021 - 15:21

johanhaggstrom
  • johanhaggstrom
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Lyssnade nyligen på SQ-50H i Valutronics demo setup och intrycket var verkligen blandat. Tack Stefan på Valutronics för en trevlig stund!

Demorummet i butiken är långt ifrån optimalt med hårda väggar etc., men gav ändå en bra bild av ljudet, särskilt vid närfältslyssning som ju minskar rummets påverkan.

 

Jag gillar verkligen konceptet med en mycket attraktivt prissatt DIY-lösning med ett löfte om mycket bättre ljud än motsvarande köpe-lösning.

Tyvärr uppfylldes bara löftet delvis.

 

+

Spelglad stil och ett ljud som är lätt att tycka om. Förstår verkligen varför det finns många som gillar modellerna.

Basen låter mycket rent och bra

Den relativt höga känsligheten ställer låga krav på förstärkaren (= långt totalpris)
Extremt prisvärt erbjudande

 

-

Fasanpassningen mellan elementen lämnar en hel del övrigt att önska = otydligt 3D-perspektiv

Kanske lite väl mycket betoning av diskanten, även om detta är en smaksak och även till stor del beror på rummet

Tydlig färgning av ljudet (som framgår av tidigare inlägg i denna tråd)

Saknar modell med diskanten i öronhöjd när man sitter i fin-fåtöljen (~95 cm). De flesta golvare från *många* olika leverantörer har detta av en anledning...

 

 

Det känns som om man med relativt enkla medel skulle kunna lösa de ev. problem som finns utan att priset sticker iväg.

Om jag förstår teorierna kring delningsfilter korrekt så utgår de ifrån att ljudet från båda elementen når örat samtidigt (brukar även kallas "acoustic centre alignment" eller "time alignment").

(länkar: https://sound-au.com...s/6db-xover.htm och https://sound-au.com/lr-passive.htm)

Det innebär i praktiken att man får flytta elementen inbördes så att baselementet hamnar "framför" diskanten.

Kan göras genom att luta fronten på högtalaren (ex: https://qln.se/signature3/) eller genom att sätta en extra platta för basen (ex: http://www.troelsgra...k/CNO-mkIII.htm)

 

Är det någon som testat detta med SQ-50-konstruktionen?

@GrodanB: Skulle uppskatta även en mer teoretisk kommentar kring detta.

 

Just nu är jag lite tveksam till att bygga ett par SQ-50H pga. de brister som jag upplever.

Man kan kanske inte förvänta sig hur mycket som helst med tanke på priset.

Jag tror däremot starkt på konceptet och det skulle vara väldigt kul om det gick att förbättra designen utan att driva upp priset.

 

 

/Johan (som ivrigt undrar om det är möjligt att hålla tråden vid liv ett tag till :-)


Redigerat av johanhaggstrom, 12 januari 2021 - 15:22.


#346

Postad 29 januari 2021 - 13:21

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 0

Oj, denna tråd är tillbaka...
Kan bara vara mer chockad än detta inlägg:

Denna tråden startades den 23:e augusti 2006, imponerande minst sagt.

Den "vanliga" nättråden måste bara ha nån dags bäst-före-datum.

Men detta inlägget ville jag bara säga att det är intressant att ni fortsätter. Många läser nog i denna tråden utan att skriva något.
Går det att göra förbättrningar så är det underbart att ni delar med er.
Keep it upp.

 
 
Hmm... den är tyvärr inaktuell då SQ-50 inte längre säljs i den konfigurationen som jag trixade med...
 
Lutning av baffel är inget jag skulle göra eftersom det inte ger samma resultat i höjdled så resultatet är lite upp till hur dou sitter.

 

Sen att ha olika ringar etc. etc. är ju också intressant men då får man iställer in kantdiffraktion... Men detta kan jag fundera på att leka med. Kantdiffraktion kan hanteras men hur många passiva komponenter vill man ha i signalvägen? och även denna har inte samma respons i höjdled...
 
Så som vanligt med detta måste man välja vilket problem man tror är dominant. Jag personligen unviker kantdiffraktionen genom rundade hörn (tyvärr svårt att görs stora rundningar) och nedfråsning av element (platt baffel)
 

MEN Troells G. med flera duktiga konstrultörer håller på med det men jag tror att på deras nivå är detta en optimering som de kan hämta hem... Men på lite mer amatörnivå skulle jag ta det lite lungt med detta.

Min erfarenhet är att hörbar fas "fel" ligger i filterkonstruktionen. 
 
Tex. frågor man ställer sig är om detta filter (Valutronics) är framtaget till denna diskant eller den gamla? 
Om de inte gjort denna till den nya diskanten så kommer diskanten vara dominantare. 
Fördelen med denna är att den har plattare frekvensgång men den är känsligare.
 
Den förra kunde jag ju se vilka delar som ingick men jag har ju ingen aning (om jag inte skulle gå och köpa ett par) så jag kan inte uttala mig om det filtret.
 
Sist var de ju väldigt tydliga med att det filter som jag gjorde här var inte rätt och deras var det... men snart smög det sig in en konjugatlänk i deras precis som jag la till.. 
 
Det första jag skulle testat var fasvända diskanten... blir det bättre då -> nogrannare analys av filtret.
 
 


Redigerat av GrodanB, 29 januari 2021 - 13:23.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.