Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vad är det med vinyl?

104 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 18 november 2017 - 12:16

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0
Köpte en Rega RP3. Var ett bra erbjudande och en vit planar med RB (330) arm är ju bara så vacker.
I all iver, och för att jag ju är man, körde jag bara igång direkt, och det blev ju inget vidare.
Efter att ha läst på, och därefter justerat in och tvättat skivor, så hände något rätt fantastiskt. Jag satt där och spelade skiva efter skiva efter skiva.

Det låter inte "bättre" ur en rent objektiv aspekt, bristerna är tydliga. Men det är något förtrollande över återgivningen, något jag inte riktigt kan ta på eller förklara.

Fick ju ett par nya skivor i fars dagspresent också. Såna där tunga, nästan som stenkakor. Joe Bonamassa och Volbeat.

Så, vad är det med denna vinyl?

#2

Postad 18 november 2017 - 13:29

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 0

Konverterat till ljus.

Varför ser ljuset från en Glödlampa bättre/rikare och varmare ut än ljuset från en LED lampa trots att båda har samma färgtemp på 2500K?

Det är väl samma fenomen med olika ljudkällor kan jag tänka mig.

 

I fallet Glödlampa kontra LED är det energin hos alla synliga färger som är mer dämpade och också saknas helt i vissa våglängder hos en LED lampa.

Färgernas energi hos en LED lampas är också mer oregelbundna och följer inte det naturliga ljuset från solen lika bra som en glödlampa.

På ljusspråk kallas en Glödlampa för en perfekt "black body" källa.

https://en.wikipedia...-body_radiation

 

Ljuset från en glödlampa innehåller också infrarött ljus som vi normalt inte ser. 

Även fast vi inte ser det infraröda ljuset så uppfattar vi det indirekt i det totala ljuset.

 

Byt ut ljus mot ljud ovan och räkna om med ljudtermer så har du nog svaret tippar jag på.

 

Verkligheten är organisk inte artificiell.

Den källan som kan återskapa/lura ögon och öron med ett organiskt ljus/ljud är det som kommer att låta mest trovärdigt.

Har Vinyl högre "energi" i ljudet?

 

Obs! Ej adudiofil här utan mer videofil :) så svaret är väl lite luddigt.


Redigerat av sune bejas, 18 november 2017 - 13:43.


#3

Postad 18 november 2017 - 14:54

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Konverterat till ljus.
Varför ser ljuset från en Glödlampa bättre/rikare och varmare ut än ljuset från en LED lampa trots att båda har samma färgtemp på 2500K?
Det är väl samma fenomen med olika ljudkällor kan jag tänka mig.

I fallet Glödlampa kontra LED är det energin hos alla synliga färger som är mer dämpade och också saknas helt i vissa våglängder hos en LED lampa.
Färgernas energi hos en LED lampas är också mer oregelbundna och följer inte det naturliga ljuset från solen lika bra som en glödlampa.
På ljusspråk kallas en Glödlampa för en perfekt "black body" källa.
https://en.wikipedia...-body_radiation

Ljuset från en glödlampa innehåller också infrarött ljus som vi normalt inte ser.
Även fast vi inte ser det infraröda ljuset så uppfattar vi det indirekt i det totala ljuset.

Byt ut ljus mot ljud ovan och räkna om med ljudtermer så har du nog svaret tippar jag på.

Verkligheten är organisk inte artificiell.
Den källan som kan återskapa/lura ögon och öron med ett organiskt ljus/ljud är det som kommer att låta mest trovärdigt.
Har Vinyl högre "energi" i ljudet?

Obs! Ej adudiofil här utan mer videofil :) så svaret är väl lite luddigt.

Rent tekniskt skulle jag tro en vinylspelare är "sämre" på ett öronvänligt vis. Hela sanningen är inte alltid behaglig och vinylen jämnar ut ungefär som en plasma tv. Har ju två sådana och hoppas aldrig de slutar funka. Vilken modern LCD som helst har överlägsen upplösning, men få är behagliga och förlåtande mot taskigt material.

Det roliga med min nya grammofon är att den kom med en i högsta grad basic pickup, och det låter redan med den otroligt bra. Och så förstår man ju ungefär hur en sån funkar, det gillar jag. Knappt någon fattar väl hur digitaltekniken funkar?

Kul detta. Lite av en nystart i ett 25 årigt intresse. :)
Snarare 30 förresten. Hu vad tiden går.

Redigerat av laddie15, 18 november 2017 - 15:01.


#4

Postad 18 november 2017 - 15:13

holetaker
  • holetaker
  • Lärjunge

  • 342 inlägg
  • 0

Jag tror att det beror på ( ialla fall i mitt fall) att det beror på att med vinyl så är du mer aktiv i ditt lyssnande. 

Om jag t ex kör en playlist i spotify så gör jag oftast annat samtidigt som jag lyssnar på musiken, medan om jag sätter på en vinylskiva så sitter jag ner med fodralet och lyssnar 



#5

Postad 18 november 2017 - 16:32

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Jag tror att det beror på ( ialla fall i mitt fall) att det beror på att med vinyl så är du mer aktiv i ditt lyssnande.
Om jag t ex kör en playlist i spotify så gör jag oftast annat samtidigt som jag lyssnar på musiken, medan om jag sätter på en vinylskiva så sitter jag ner med fodralet och lyssnar

Nja, så är det nog inte i mitt falll. Lyssnar jag så är det aktivt. Därför använder jag sällan Spotify, utan kör fulluplöst från server. Skall förvisso bli spännande att prova kommande Spotify "HiFi".

Som sagt, det är tydlig kvalitativ skillnad mellan fulluplöst CD och min relativt beskedliga Vinylsetup. Likafullt fängslar vinylen ur en annan "kvalitets"-aspekt. Nämligen den som helt bortser från allt annat än ren spelglädje. :)

#6

Postad 18 november 2017 - 16:39

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 935 inlägg
  • 0

Tror att en av anledningarna är "Loudness war" där CD-mixen komprimeras mer än vinylmixen.

Nån tidning jämförde samma album i olika utgåvor och där var det tydligt mer komprimerat.

Tycker själv att vinyl låter "goare" när jag väl får tummen ur att spela dom. :) 



#7

Postad 18 november 2017 - 17:33

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0
Ok, vinyl låter annorlunda än CD, men vilket av dem låter mest lika mastern tro?

#8

Postad 18 november 2017 - 18:18

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 935 inlägg
  • 0

Ok, vinyl låter annorlunda än CD, men vilket av dem låter mest lika mastern tro?

 

Förutsatt exakt samma master menar du? Vet inte hur vanligt det är?

Eftersom det är olika förutsättningar/begränsningar får du nog olika svar beroende på vem du frågar.

Om jag inte har helt fel så har CD bättre dynamik men sämre frekvensomfång.

Nån påstod att kritiken mot CD i början berodde på att dom som mixade inte lärt sig skillnaderna mot vinyl, därför olika masters nu för tiden.

För min del så njuter jag av bägge :) ​Men vissa välljudande vinyler låter bättre än den bästa CD:n, och vissa sämre ljudande är sämre än den sämsta CD:n, men det är min personliga åsikt B) 



#9

Postad 19 november 2017 - 08:12

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Ok, vinyl låter annorlunda än CD, men vilket av dem låter mest lika mastern tro?

 

Skulle tippa på Cd. Vinyl begränsar man frekvenser på när man mastrar för dem. Det är för att nålen inte ska hoppa ur spåret ifall man spelat in låga frekvenser. På Cd kan man ha 20Hz i stereo om man så vill. 



#10

Postad 20 november 2017 - 12:45

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0

Köpte en Rega RP3. Var ett bra erbjudande och en vit planar med RB (330) arm är ju bara så vacker.
I all iver, och för att jag ju är man, körde jag bara igång direkt, och det blev ju inget vidare.
Efter att ha läst på, och därefter justerat in och tvättat skivor, så hände något rätt fantastiskt. Jag satt där och spelade skiva efter skiva efter skiva.

Det låter inte "bättre" ur en rent objektiv aspekt, bristerna är tydliga. Men det är något förtrollande över återgivningen, något jag inte riktigt kan ta på eller förklara.

Fick ju ett par nya skivor i fars dagspresent också. Såna där tunga, nästan som stenkakor. Joe Bonamassa och Volbeat.

Så, vad är det med denna vinyl?

Härligt att läsa vad du skriver.

Tror, precis som du skriver längre upp, att våra öron är gjorda för det imperfekta ljudet med allt vad det innebär. Jag kan ibland uppleva att CD- mediet och det digitala mediet överhuvudtaget kan vara "för perfekt" när man lyssnar på välmastrad musik. När man lyssnar på dåligt mastrade CD- skivor så upplever jag dem som väldigt sterila, platta och utan dynamik.

Jag föredrar vinylformatet men jag lyssnar också en hel del på CD- skivor- det är bara att konstatera att det finns bra och dåliga pressningar av båda formaten. Men det är ändå något visst med vinylen precis som du skriver- något som inte riktigt går att beskriva med ord utan måste upplevas. Är fascinerande att denna mekaniska teknik fungerar så pass bra och att ljudet som den återger när en skiva spelas oftast är fyllt med information och detaljer. Sen får man givetvis ta att formatet som sådant har sina brister men jag hävdar ändå att om man har en vältrimmad skivspelare/pickup plus en ren skiva i fint skick så kan det låta helt fantastiskt.

#11

Postad 20 november 2017 - 18:10

gflar
  • gflar
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0
Liknande tråd på faktiskt. Några intressanta inlägg där.

http://www.faktiskt....php?f=9&t=66538

#12

Postad 01 december 2017 - 07:37

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0

Köpte en Rega RP3. Var ett bra erbjudande och en vit planar med RB (330) arm är ju bara så vacker.
I all iver, och för att jag ju är man, körde jag bara igång direkt, och det blev ju inget vidare.
Efter att ha läst på, och därefter justerat in och tvättat skivor, så hände något rätt fantastiskt. Jag satt där och spelade skiva efter skiva efter skiva.

Det låter inte "bättre" ur en rent objektiv aspekt, bristerna är tydliga. Men det är något förtrollande över återgivningen, något jag inte riktigt kan ta på eller förklara.

Fick ju ett par nya skivor i fars dagspresent också. Såna där tunga, nästan som stenkakor. Joe Bonamassa och Volbeat.

Så, vad är det med denna vinyl?

 

Skönt inlägg,

 

Har liknande erfarenheter, i mitt tycke har både vinyl och magnetband en härlig egenhet rent tekniskt i att mellanregistret företräds så härligt. Har inte använt vinylen på snart två år. Har dubbla slutsteg + stärkare i racket tar ut sin rätt i plats.  :(

 

Men jag fick en nytändning gällande att koppla upp svarven. Funderar starkt på ställa svarven på andra sidan rummet och skicka signalen via antingen Toslink eller BT 24/96 till stärkaren. Har någon här prövat detta?  :)



#13

Postad 01 december 2017 - 08:07

Unregistered7bb1c05f
  • Unregistered7bb1c05f
  • Användare

  • 247 inlägg
  • 0

Det fina med ljud är att det inte finns ngn exakthet som med bild t ex. Låter det skit i mina öron så är det så oavsett vad ngn annan säger.

Hur många har hört en mastertejp?. Man kan hålla på i det oändliga att söka hur det SKA låta, men då är jag rädd för att man måste vara där då det spelas in.

Jag är helt inne på laddie's spår och känsla vad gäller vinyl. 

Att ha ett skivkonvolut i handen och i bästa fall med en massa text i är oslagbart.

Jag tycker Spotify är jättebra, enkelt att navigera sig fram, få en massa tips om musik man missat eller återuppstäcker.

Inget utesluter det andra, det är alla bra på sitt  :)



#14

Postad 02 december 2017 - 14:09

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0
Själv ser jag nu fram emot att se hur bra det kan bli efterhand som tex. pickup och riaa uppgraderas.
Hur ser era vinylriggar ut, var står ni med era uppgraderingstankar. Nöjda eller något på gång?

#15

Postad 03 december 2017 - 16:16

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0

Själv ser jag nu fram emot att se hur bra det kan bli efterhand som tex. pickup och riaa uppgraderas.
Hur ser era vinylriggar ut, var står ni med era uppgraderingstankar. Nöjda eller något på gång?

Sitter med en Michell Gyro SE kombinerad med en SME IV samt en Benz Micro Wood- pickup. RIAA- steget jag använder är Audio Research PH5. Känner mig rätt nöjd, jag har haft denna uppställning under c:a 5 års tid nu och tycker själv att det låter väldigt bra. Dock så rycker det emellanåt i avtyckarfingret vad det gäller ny skivspelare men jag har hittills lyckats hålla tillbaka uppgraderingsdjävulen i mig så här långt.

Enligt mitt sätt att se det så finns det olika 'platåer' inom detta med att sätta ihop en vinylrigg- de flesta skivspelare på instegsnivån låter ok eller bra- dock finns det ett kliv man kan ta där en vinylrigg går från att låta ok eller bra till att kunna återge musik mycket bra och med större ackuratess. För egen del så tog jag det där 'stora' steget när jag gick från en rätt hyfsad Pro-Ject 6.1 till den Michell Gyro SE jag har idag. Är väl medveten att det troligen finns än mer att hämta ur vinylen om jag skaffar en bättre skivspelare men frågan jag ställer mig är om det verkligen är värt investeringen. I.o.m. att jag tidigare tog det där 'stora' klivet från instegsspelarnas värld till nästa nivå så handlar det nu mer om små detaljer om man tar steget uppåt ytterligare. Man grubblar över detta emellanåt och ställer sig frågan om man ska ta det där steget. Men så lägger man på en skiva på sin skivspelare, så hör man hur bra och kul det låter om vinylen- just den upplevelsen där och då gör att man lyckas hålla tillbaka uppgraderingsdjävulen ett tag till. Tillsvidare nöjer jag mig med att köpa på mig mer skivor... ;)

Redigerat av GyroSE, 03 december 2017 - 16:34.


#16

Postad 03 december 2017 - 17:04

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0
Gyro,

RPM6, den har jag också. Dock satt en orginalupphängning för motorn som fortplanterade vibrationer till plinten. Jag har bytt ut den mot billig gummisnodd och genast blev svärtan och tystnaden flera meter djupare. Kul att våga laborera lite.

#17

Postad 03 december 2017 - 21:14

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0

Gyro,

RPM6, den har jag också. Dock satt en orginalupphängning för motorn som fortplanterade vibrationer till plinten. Jag har bytt ut den mot billig gummisnodd och genast blev svärtan och tystnaden flera meter djupare. Kul att våga laborera lite.

Nej, min Pro-Ject 6.1 är betydligt äldre än din RPM6- införskaffad för över 20 år sen och har den kvar än. Kul att du fick ett så pass bra resultat med en enkel gummisnodd- perfekt när man får till det med små medel.

Redigerat av GyroSE, 03 december 2017 - 21:15.


#18

Postad 04 december 2017 - 00:23

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Sitter med en Michell Gyro SE kombinerad med en SME IV samt en Benz Micro Wood- pickup. RIAA- steget jag använder är Audio Research PH5. Känner mig rätt nöjd, jag har haft denna uppställning under c:a 5 års tid nu och tycker själv att det låter väldigt bra. Dock så rycker det emellanåt i avtyckarfingret vad det gäller ny skivspelare men jag har hittills lyckats hålla tillbaka uppgraderingsdjävulen i mig så här långt.

Enligt mitt sätt att se det så finns det olika 'platåer' inom detta med att sätta ihop en vinylrigg- de flesta skivspelare på instegsnivån låter ok eller bra- dock finns det ett kliv man kan ta där en vinylrigg går från att låta ok eller bra till att kunna återge musik mycket bra och med större ackuratess. För egen del så tog jag det där 'stora' steget när jag gick från en rätt hyfsad Pro-Ject 6.1 till den Michell Gyro SE jag har idag. Är väl medveten att det troligen finns än mer att hämta ur vinylen om jag skaffar en bättre skivspelare men frågan jag ställer mig är om det verkligen är värt investeringen. I.o.m. att jag tidigare tog det där 'stora' klivet från instegsspelarnas värld till nästa nivå så handlar det nu mer om små detaljer om man tar steget uppåt ytterligare. Man grubblar över detta emellanåt och ställer sig frågan om man ska ta det där steget. Men så lägger man på en skiva på sin skivspelare, så hör man hur bra och kul det låter om vinylen- just den upplevelsen där och då gör att man lyckas hålla tillbaka uppgraderingsdjävulen ett tag till. Tillsvidare nöjer jag mig med att köpa på mig mer skivor... ;)

Oj, ja med en sån fin maskin borde det ju närma sig ungefär så bra det kan bli. SME är ju inte minst en fröjd att beskåda.
Blev lite julmusik ikväll på grabbens födelsedagskalas. Vad mysigt det är med svarven som står där och snurrar till Highland Park-spetsad glögg. :)

Nästa steg för mig blir nog Regas Elys2 pu. Finns ju inte många andra märken att välja på med rega då tonarmshöjden inte är justerbar. Synd också att det är mer eller mindre samma pris över hela världen. Hade gärna provat nästa steg, Exact, annars.

Redigerat av laddie15, 04 december 2017 - 00:54.


#19

Postad 04 december 2017 - 05:27

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0

Laddie,

 

här har du en skön "liten" sida att botanisera genom. De har ganska bra priser på Goldring jämfört med i Sverige., speciellt min MM-favvo 1042.  :wub:

 

http://www.analogues...cartridges.html

 

- Dont go crazy out there, it will cost you.  ;)  :)

 

Rega Elys 2 = under 1400kr.

http://www.analogues...-cartridge.html


Redigerat av PML73, 04 december 2017 - 05:29.


#20

Postad 04 december 2017 - 10:51

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Laddie,

 

här har du en skön "liten" sida att botanisera genom. De har ganska bra priser på Goldring jämfört med i Sverige., speciellt min MM-favvo 1042.  :wub:

 

http://www.analogues...cartridges.html

 

- Dont go crazy out there, it will cost you.  ;)  :)

 

Rega Elys 2 = under 1400kr.

http://www.analogues...-cartridge.html

Lysande, varmt tack! Haha, lätt hänt kan jag tro. :)



#21

Postad 04 december 2017 - 12:26

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0

Oj, ja med en sån fin maskin borde det ju närma sig ungefär så bra det kan bli. SME är ju inte minst en fröjd att beskåda.
Blev lite julmusik ikväll på grabbens födelsedagskalas. Vad mysigt det är med svarven som står där och snurrar till Highland Park-spetsad glögg. :)

Nästa steg för mig blir nog Regas Elys2 pu. Finns ju inte många andra märken att välja på med rega då tonarmshöjden inte är justerbar. Synd också att det är mer eller mindre samma pris över hela världen. Hade gärna provat nästa steg, Exact, annars.

Både Elys 2 och Exact är fina pickuper- har själv tidigare ägt en Rega Exact och det fanns inte mycket att klaga över där faktiskt. Den MM- pickup som är på allas tunga numera är Ortofon 2M Black men Rega Exact kan matcha den bra tycker jag. Kan tänka mig att Ortofon 2M Blue är den modell som kan matcha Rega Elys 2- gillar båda dessa men tror att du får mest synergi med en Elys 2 till din RP3.

Sen får du inte glömma bort det så viktiga RIAA- steget- bra att kunna sträcka ut budgeten lite mer där, försök investera i ett RIAA som du kan leva med länge medan du eventuellt fortsätter att uppgradera ytterligare på pickup- fronten. Det har man absolut igen i längden.

Redigerat av GyroSE, 04 december 2017 - 17:26.


#22

Postad 04 december 2017 - 15:27

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0
Laddie,

Vill dela en tanke gällande ortofon Blue mkii. Den är tämligen skrikig i jämförelse med nästan allt annat jag prövat. Jordens driv i mellanregister och tyglarna är helt lössläppta. Då gillar jag hellre OM-pu's eller audio technica med järnmagneter i samma prisklass. Läs på innan köp av Blue så du vet vad du önskar. Hehe

#23

Postad 04 december 2017 - 17:23

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0

Laddie,

Vill dela en tanke gällande ortofon Blue mkii. Den är tämligen skrikig i jämförelse med nästan allt annat jag prövat. Jordens driv i mellanregister och tyglarna är helt lössläppta. Då gillar jag hellre OM-pu's eller audio technica med järnmagneter i samma prisklass. Läs på innan köp av Blue så du vet vad du önskar. Hehe

Beror nog mycket på vilket RIAA- steg man använder sig av- det jag har hört av 2M Blue är allt annat än skrikigt. Som alltid handlar det om synergieffekt när det gäller att komponera ihop hifi- produkter av olika slag- när det gäller vinylriggen är detta synnerligen viktigt.

Redigerat av GyroSE, 04 december 2017 - 17:26.


#24

Postad 04 december 2017 - 19:29

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0
Laddie,

Jag använder mig av en Yaqin MS23B med 12AX7LPS-rör. Borde inte vara skrikigt alls. Har tidigare använt Arcams instickskort och Project Mkii

Redigerat av PML73, 04 december 2017 - 19:35.


#25

Postad 04 december 2017 - 21:20

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0
Tack för er input. Skrivs mycket positivt om Ortofon men känns trots allt som Rega ligger närmast till hands.
Vad gäller Riaa skulle jag gärna ha tag på Sugdens. Behöver ju inte allls vara lika märkvärdiga som mina förstärkare av det märket, men det vore kul.
Kul hur som helst att ha framför sig. :)

#26

Postad 04 december 2017 - 23:20

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

  • 895 inlägg
  • 0

Blir det så mycket bättre med mc pickup, såg att ortofon hade en Blue  quintet.

Skulle vara roligt att testa en sån.



#27

Postad 05 december 2017 - 05:28

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0

Tack för er input. Skrivs mycket positivt om Ortofon men känns trots allt som Rega ligger närmast till hands.
Vad gäller Riaa skulle jag gärna ha tag på Sugdens. Behöver ju inte allls vara lika märkvärdiga som mina förstärkare av det märket, men det vore kul.
Kul hur som helst att ha framför sig. :)

 

Skratt, för att beskriva fenomenet. Buddy Guy, plattan LIving Proof. Första spår 74 Years Young . Grymt skön inledning innan låten brakar loss i jordens härligaste röjj en härlig gubbe kan få till. När själva versen och låten tar fart. Så går vinylen i det närmaste upp i 0dB i utstyrning. Och det är här jag tycket att Blue mkii spårar ur. Jag har även 2 olika pressar på orginalCD, tankat lagliga filer, men fenomenet finns bara på Blue mkii. Inte alls på andra pu jag prövat, Goldrings 1042 håller ihop ljudbilden låååångt bättre. 

 

Det samma gäller Uriah Heep med plattan Salisbury, spår 3, Time To Live. Precis när Mick Box ska dra igång gitarrsolot så drar han på strängarna från stallen mot sadeln. Med Blue mkii så skriker det till något så överjäkligt i burkarna. Både på orginalpress och remastered men inte på CD(90-tal) eller remastrade CD i läckra små LP konvolut. Inte alls samma gaphalsighet på exempelvis Ortofon SPU.

 

Lycka till.  :)


Redigerat av PML73, 05 december 2017 - 05:32.


#28

Postad 05 december 2017 - 06:50

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Skratt, för att beskriva fenomenet. Buddy Guy, plattan LIving Proof. Första spår 74 Years Young . Grymt skön inledning innan låten brakar loss i jordens härligaste röjj en härlig gubbe kan få till. När själva versen och låten tar fart. Så går vinylen i det närmaste upp i 0dB i utstyrning. Och det är här jag tycket att Blue mkii spårar ur. Jag har även 2 olika pressar på orginalCD, tankat lagliga filer, men fenomenet finns bara på Blue mkii. Inte alls på andra pu jag prövat, Goldrings 1042 håller ihop ljudbilden låååångt bättre.

Det samma gäller Uriah Heep med plattan Salisbury, spår 3, Time To Live. Precis när Mick Box ska dra igång gitarrsolot så drar han på strängarna från stallen mot sadeln. Med Blue mkii så skriker det till något så överjäkligt i burkarna. Både på orginalpress och remastered men inte på CD(90-tal) eller remastrade CD i läckra små LP konvolut. Inte alls samma gaphalsighet på exempelvis Ortofon SPU.

Lycka till. :)

Älskar ju Buddy Guy. Låter inte skrikig på någon CD jag har.
Var faktiskt på gång att köpa en Thorens med just Goldring för typ 25 år sedan. Tror faktiskt den hette 1042. Blev en TV istället för den skatteåterbäringen. Hade ju just börjat sätta bo då. :)

#29

Postad 05 december 2017 - 11:27

patternmaster
  • patternmaster
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0

Blir det så mycket bättre med mc pickup, såg att ortofon hade en Blue  quintet.

Skulle vara roligt att testa en sån.

Ja, jag tyckte skillnaden var som natt o dag. Märktes direkt vid första nersläppet! Gick från Rega Exact 2 till Ortofon Quintet Bronze. Samma spelare. Rent o fint o mycket mera "luft"!

Efter den har jag trafo + kinesisk rör-riaa (little bear) och efter det Valutronics för och slutsteg samt högtalare(SQ 150). Låter väldigt bra

faktiskt.

Det blev lite mer info än vad frågan gällde men det gör väl inget?



#30

Postad 05 december 2017 - 17:18

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0

Ja, jag tyckte skillnaden var som natt o dag. Märktes direkt vid första nersläppet! Gick från Rega Exact 2 till Ortofon Quintet Bronze. Samma spelare. Rent o fint o mycket mera "luft"!
Efter den har jag trafo + kinesisk rör-riaa (little bear) och efter det Valutronics för och slutsteg samt högtalare(SQ 150). Låter väldigt bra
faktiskt.
Det blev lite mer info än vad frågan gällde men det gör väl inget?

Håller med. Gick själv ifrån Rega Exact till MC- pickisen Benz Micro Wood SM och upplevde detsamma som du vad gäller renhet, luftighet samt även ett rejält lyft av dynamik och basåtergivning. Var själv innan dess en styvnackad anhängare av MM- pickupernas förträfflighet. Upplysande att upptäcka att man har fel ibland...

Redigerat av GyroSE, 05 december 2017 - 17:20.


#31

Postad 05 december 2017 - 22:14

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0

Missförstå mig inte. Men är det inte lite fel att jämföra billigare mm med betydligt dyrare mc? Dvs 2000kr mot 6.000kr eller än värre 1600pund.  :wacko:  Klart det är svårt att finna en MM för nästan tjugo lakan, men det går att finna MM upp till 5-6.000kr utan problem. Så där bör en jämförelse ligga, men det är klart att det är svårt att själv göra den finansiella insatsen.  :lol:  Varför jag försöker få en samlad bedömning så neutralt som möjligt vid lyssning. Inte alltid möjligt, men försöker dock.  :)


Redigerat av PML73, 05 december 2017 - 22:39.


#32

Postad 05 december 2017 - 22:53

patternmaster
  • patternmaster
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0

Missförstå mig inte. Men är det inte lite fel att jämföra billigare mm med betydligt dyrare mc?

Jag har ju bara jämfört Exact (4500;-) och Quintet Bronze (5900:-). Inte jättestor prisskillnad men jämförbara i kvalitet och med ungefär samma nåltyp.

Jag tror att man hade hört förbättring även med t. ex. Quintet röd eller blå som är billigare än Exact. Men det är bara tro och inte vetande.....



#33

Postad 06 december 2017 - 08:35

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0

Missförstå mig inte. Men är det inte lite fel att jämföra billigare mm med betydligt dyrare mc? Dvs 2000kr mot 6.000kr eller än värre 1600pund.  :wacko:  Klart det är svårt att finna en MM för nästan tjugo lakan, men det går att finna MM upp till 5-6.000kr utan problem. Så där bör en jämförelse ligga, men det är klart att det är svårt att själv göra den finansiella insatsen.  :lol:  Varför jag försöker få en samlad bedömning så neutralt som möjligt vid lyssning. Inte alltid möjligt, men försöker dock.  :)

Redan med en Denon DL-110 vilket faktiskt är en MC- pickup som ligger i samma prisklass som en Ortofon 2M Blue så börjar det hända saker. Sen finns ju Denon DL-103, Denon DL-103R, Benz Micro Silver och Benz Micro Gold som alla är billigare än Rega Exact och/eller Ortofon 2M Black. Finns absolut alternativ i ungefär samma prisklasser som är värda att titta på.

#34

Postad 06 december 2017 - 09:39

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0
Gyro,

Ja Denon DL är fina pu's. Sammetslena och inget sticker ut. Kanske lite väl mjuka kanten. Men kanske en DL103 skulle passa mina hedlundshorn perfekt. Audio Nirvana är väldigt detaljerade.

Redigerat av PML73, 06 december 2017 - 09:41.


#35

Postad 06 december 2017 - 11:21

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0

Gyro,

Ja Denon DL är fina pu's. Sammetslena och inget sticker ut. Kanske lite väl mjuka kanten. Men kanske en DL103 skulle passa mina hedlundshorn perfekt. Audio Nirvana är väldigt detaljerade.

Ja de är fina. Tror mycket på Benz Micro Silver eller Gold dock- prisvärda pickuper som bär sina större syskons ljudsignatur. Skulle kolla även på dessa om man ändå är inne på prisklasserna runt 2.000-5.000 kr.

Redigerat av GyroSE, 06 december 2017 - 11:23.


#36

Postad 06 december 2017 - 11:37

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

  • 895 inlägg
  • 0

Det låter intressant att det blir sån skillnad med mc.

så det är som dom skriver, mc gräver djupare i spåren.


Redigerat av mr richards, 06 december 2017 - 11:38.


#37

Postad 06 december 2017 - 11:57

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0

Det låter intressant att det blir sån skillnad med mc.
så det är som dom skriver, mc gräver djupare i spåren.

Ligger något i vad du skriver, nålslipningen är en av skillnaderna mellan MM- och MC- pickuper som i de flesta fall helt klart är till MC- pickupernas fördel.

Redigerat av GyroSE, 06 december 2017 - 12:02.


#38

Postad 07 december 2017 - 07:00

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Ligger något i vad du skriver, nålslipningen är en av skillnaderna mellan MM- och MC- pickuper som i de flesta fall helt klart är till MC- pickupernas fördel.

Trodde att den avgörande tekniska skillnaden var den minskade rörliga massan, men att den likaledes minskade inducerade signalen i ungefär samma omfattning är en nackdel, genom sitt ökade behov av förstärkning?
Sedan finns det ju högnivå MC också. Hur är dessa jämfört med MM?

#39

Postad 07 december 2017 - 09:59

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0

Trodde att den avgörande tekniska skillnaden var den minskade rörliga massan, men att den likaledes minskade inducerade signalen i ungefär samma omfattning är en nackdel, genom sitt ökade behov av förstärkning?
Sedan finns det ju högnivå MC också. Hur är dessa jämfört med MM?

Jo det är den största skillnaden men nålslipningen har också en stor betydelse i sammanhanget.

Min erfarenhet av högnivå MC- pickuper är god- nämnda Denon DL-110 är en riktig pärla t.ex.. En högnivåpickis har flera av de egenskaper som de som lågnivå- syskonen har men når inte hela vägen fram- de är ofta en kompromisslösning men för det så är de absolut inte dåliga på något sätt. För egen del har jag en mellannivå- variant av Benz Micro Wood som är gjord för att kampera ihop med rör- RIAA- steg, har även testat lågnivå- varianten av Wood och skillnaden är inte hörbar förutom då att volymen måste höjas en aning mer när man kör med lågnivå- varianten. Ljudsignaturen är densamma på båda.

Redigerat av GyroSE, 07 december 2017 - 10:07.


#40

Postad 07 december 2017 - 10:40

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Köpte en Rega RP3. Var ett bra erbjudande och en vit planar med RB (330) arm är ju bara så vacker.
I all iver, och för att jag ju är man, körde jag bara igång direkt, och det blev ju inget vidare.
Efter att ha läst på, och därefter justerat in och tvättat skivor, så hände något rätt fantastiskt. Jag satt där och spelade skiva efter skiva efter skiva.

Det låter inte "bättre" ur en rent objektiv aspekt, bristerna är tydliga. Men det är något förtrollande över återgivningen, något jag inte riktigt kan ta på eller förklara.

Fick ju ett par nya skivor i fars dagspresent också. Såna där tunga, nästan som stenkakor. Joe Bonamassa och Volbeat.

Så, vad är det med denna vinyl?

Undrar om du tyckt likadant om du gjort ett blindtest mellan olika källor med samma musik? Du kanske blev förtrollad av den vackra skivspelaren? ;)



#41

Postad 07 december 2017 - 11:54

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0
Buddy.

Vilka jämförelser på teknkiker har du gjort med samma källmaterial? Jag har spelat in musik och jämfört denna musik på allt från rullband, kassettband, minidisk, mp3, CD, samt låg/högupplöst direkt från NAS. Det finns stora skillnader. Det digitala är långt ifrån bäst på allt material (musik)

#42

Postad 07 december 2017 - 12:52

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Buddy.

Vilka jämförelser på teknkiker har du gjort med samma källmaterial? Jag har spelat in musik och jämfört denna musik på allt från rullband, kassettband, minidisk, mp3, CD, samt låg/högupplöst direkt från NAS. Det finns stora skillnader. Det digitala är långt ifrån bäst på allt material (musik)

Lyssna på vinylalbumet "Unfinished Music No.2: Life with the Lions" med John Lennon, låt 3 på sidan 2. Jämför sen med motsvarande låt digitalt. Den digitala varianten är överlägsen den analoga. Speciellt på hög volym.



#43

Postad 07 december 2017 - 13:10

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0
Buddy,

Men du beskriver inte mer än tekniken, inte vilken utrustning du har. T.ex. Volbeat exempevis är duktigt hårt proddat så magnetband(typ rullband) kanske vore rättvisare att jämföra sådant eftersom pu's tappar i tryck när det är för hårt komprimerat (mina erfarenheter).

Minidisk, CD och all mp3 är digital och däremellan är det även stora skillnader.

Redigerat av PML73, 07 december 2017 - 14:07.


#44

Postad 07 december 2017 - 13:22

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Buddy,

Men du beskriver inte mer än tekniken, inte vilken utrustning du har. Volbeat är dessutom duktigt hårt proddat så magnetband(typ rullband) kanske vore rättvisare att jämföra med eftersom pu's tappar i tryck när det är för hårt komprimerat (mina erfarenheter).

Minidisk, CD och all mp3 är digital och däremellan är det även stora skillnader.

Återkom när du lyssnat på den låt jag nämde.



#45

Postad 07 december 2017 - 13:41

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0

Lyssna på vinylalbumet "Unfinished Music No.2: Life with the Lions" med John Lennon, låt 3 på sidan 2. Jämför sen med motsvarande låt digitalt. Den digitala varianten är överlägsen den analoga. Speciellt på hög volym.

Nu är vi inne på lite "hett område", vilken pressning av vinylalbumet har du jämfört med? Förstapressning? Reissue? Vilken master rör det sig om på resp inspelning du jämför med- är det samma master eller är de olika? Framförallt det sista spelar stor roll i sammanhanget.

Redigerat av GyroSE, 07 december 2017 - 13:54.


#46

Postad 07 december 2017 - 14:01

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Nu är vi inne på lite "hett område", vilken pressning av vinylalbumet har du jämfört med? Förstapressning? Reissue? Vilken master rör det sig om på resp inspelning du jämför med- är det samma master eller är de olika? Framförallt det sista spelar stor roll i sammanhanget.

Sorry, det är ett litet skämt, men ändå lite allvar i saken faktiskt. Guldstjärna till den som upptäcker skämtet.



#47

Postad 07 december 2017 - 14:03

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0

Sorry, det är ett litet skämt, men ändå lite allvar i saken faktiskt. Guldstjärna till den som upptäcker skämtet.

Just det....det är ett helt tyst spår, eller minns jag fel?

#48

Postad 07 december 2017 - 14:07

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Just det....det är ett helt tyst spår, eller minns jag fel?

Just det. Ursäkta, men jag kunde inte motstå detta...Two Minutes Silence heter låten.

https://www.youtube....h?v=326pZpx9XN4



#49

Postad 07 december 2017 - 14:08

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0
Hehe. Humor

#50

Postad 07 december 2017 - 14:09

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0
Hehe...den var bra.... ;)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.