Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Använda Hk signature 2.0 som streamer?

27 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 03 mars 2020 - 20:42

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Går de att koppla så att mitt nuvarande försteg använder sin egen dac och möjligen funktioner?Har kopplat optisk från sony xg9095 till emotiva xmc-2 försteg/processor. Vill absolut inte använda hk dac då den låter mycke sämre än emotivans.

#2

Postad 03 mars 2020 - 21:58

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 1

Går de att koppla så att mitt nuvarande försteg använder sin egen dac och möjligen funktioner?Har kopplat optisk från sony xg9095 till emotiva xmc-2 försteg/processor. Vill absolut inte använda hk dac då den låter mycke sämre än emotivans.

 

 

1. HK signature 2.0 är vad jag vet ett gammalt försteg, utan några optiska utgångar och utan inbyggd streamer.

-Så nej den går inte att använda som streamer.

 

2. Då det lär finnas analoga utgångar på ditt försteg, eftersom du skriver att båda har dac, så bör det gå att använda vilket du föredrar som dac och därifrån koppla analogt, aningen direkt till slutsteg, eller "kaka på kaka" till ett försteg. Då får du en komponent till i kedjan, vilket jag spontant inte skulle vara att föredra ur ljudkvalitetsperspektivet.

-Troligen har väl inget av dem funktion för att använda funktionerna i dem, samtidigt som de ska skicka vidare den digitala signalen till annan dac. Extern dac sätter man ju före ett försteg.

 

Nu vet jag inte om jag alls svarade på din fundering, för frågan är väldigt bristfälligt formulerad och det är ganska svårt att förstå vad du menar och vilket av förstegen som är "ditt nuvarande".

 

Vart kommer streamer in i bilden? eller menar du något annat? Jag får som sagt inte riktigt ihop frågeställningen.

 

...Men om jag inte svarat på frågan, behöver du nog förtydliga vad du menar.

 

I all välvilja och vänlighet. /Hampus



#3

Postad 03 mars 2020 - 23:43

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Sorry man blir sämre med åren att formulera😆 Såhär är de: Jag har kör sony 85”xg9095, Emotiva försteg och slutsteg till mina Canton ref2k! Har skaffat tidal och får inte master audio att fungera(tror jag). Kör jag med tidal appen i tv så säger den bara 44.1khz på försteget men master audio i tv! Kör från telefonen och castar så kan de vara master på telen men inte enligt xmc2! Så tänkte prova om de går att använda hk försteget att skicka låtarna genom den eller nåt

#4

Postad 04 mars 2020 - 07:03

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0
Okej, då förstår jag ganska väl vad du menar.
Vad kör du för streamer? Är den MQA-sertifirad®? Annars kommer den inte att klara göra alla uppvisningarna av MQA filen och du kan bara få ut vanlig 44/16, därefter måste du ha en MQA™-sertiferad DAC, alternativt en streamer med integrerad dac som är MQA™-sertiferad.
Det finns streamers som klarar några av uppvisningarna trots att de inte är certifierade och kör egenutvecklad processing av filen, bland annat streamers från Auralic. Meridian™, Tidal™ och MQA® är angelägna om att så mycket pengar som möjligt hamnar i just deras fickor, därav har de gjort sitt bästa för att hålla tekniken för sig själva.
Följden blir bristande konkurens och troligen också bristande insyn och möjlighet att undersöka vad MQA egentligen gör... Visst man kan lyssna och dra egna slutsatser. Men du kan inte fritt välja utrustning dac/streamer om du ska köra MQA.
Hoppas jag svarade på din undran, även om jag inte direkt besvarade din fråga.

Edit:Vill tillägga att typ alla daca:ar klarar spela upp en MQA-fil, men bara de certifierade klarar göra uppvikningar. Det vill säga att din streamer och dac, alternativt en integrerad variant typ Bluesound® måste vara certifierade för att MQA-filen ska spelas upp högupplöst per teknisk definition.

Redigerat av hampestampe, 04 mars 2020 - 07:09.


#5

Postad 04 mars 2020 - 11:55

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Sorry man blir sämre med åren att formulera😆 Såhär är de: Jag har kör sony 85”xg9095, Emotiva försteg och slutsteg till mina Canton ref2k! Har skaffat tidal och får inte master audio att fungera(tror jag). Kör jag med tidal appen i tv så säger den bara 44.1khz på försteget men master audio i tv! Kör från telefonen och castar så kan de vara master på telen men inte enligt xmc2! Så tänkte prova om de går att använda hk försteget att skicka låtarna genom den eller nåt

Det har att göra med licenser. Meridian som äger rättigheterna.

#6

Postad 04 mars 2020 - 22:07

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Kör appen direkt från tv ut till xmc-2 nu! Bytte ut optiska mot hdmi! Kör med hdmi arc! Vart hörbar skillnad till de bättre! Även vanliga låtar vart bättre! Dock måste jag gå in varje gång på tv inställningar och ändra mellan pcm och ”skicka komprimerat ljud oförändrat” hela tiden! Kör jag pcm så stär den på 48khz/24 stadigt! Byter jag till den andra så blir de superkvalla...en stund! Sen går den till antingen 44.1/16, 48/20 och när de låter bäst och faktiskt riktigt bra blev de så står den på 192/24. Vafan är problemet? För ostadigt nät? Finns inte en endaste inställning man kan göra i tv appen förutom att ändra vilken kvalite den ska köra! Självklart står den på master!

#7

Postad 04 mars 2020 - 23:25

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0
Jag har mycket svårt att tro att din tv kan hantera MQA master på ett korrekt sätt. Står det något annat än 44 eller möjligen 48 kHz så bör det istället handla om någon sorts uppskalning av PCM-signalen som inte har någon reell potential att verka ljudförbättrande. Sedan så är inte Hdmi-standarden den bästa på att hantera ljud.
Problemet är definitivt att du inte har utrustning som klarar av att hantera MQA på ett korrekt sätt. Problem två är att du stirrar dig blind på siffror som vilseleder dig att tro att det är högre kvalitet bara för att siffrorna är större, det är definitivt inte fallet här. Det handlar bara om ickeoptimala inställningar.
Skaffa streamer och dac som fixar MQA master, om du nu tvunget ska lyssna på riktig master, för det gör du inte med uppsättningen du har. Generellt är inte Hdmi det bästa för musik, den har heller ingen möjlighet att jobba asyncront.
Du experimenterar i onödan, du kan inte byta sladdar eller ändra lite inställningar för att få MQA master. Du måste byta streaner och dac eller skaffa en streamer som har båda delar. (Jag skulle inte välja en Bluesound då den är en billig lösning att köra MQA master, men sanningen är att dess signal till brusföehållande inte är fullt tillräckligt för att få ut ljud son motsvarar en cd-skivas fulla potential.)

Redigerat av hampestampe, 04 mars 2020 - 23:26.


#8

Postad 05 mars 2020 - 00:38

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Kör appen direkt från tv ut till xmc-2 nu! Bytte ut optiska mot hdmi! Kör med hdmi arc! Vart hörbar skillnad till de bättre! Även vanliga låtar vart bättre! Dock måste jag gå in varje gång på tv inställningar och ändra mellan pcm och ”skicka komprimerat ljud oförändrat” hela tiden! Kör jag pcm så stär den på 48khz/24 stadigt! Byter jag till den andra så blir de superkvalla...en stund! Sen går den till antingen 44.1/16, 48/20 och när de låter bäst och faktiskt riktigt bra blev de så står den på 192/24. Vafan är problemet? För ostadigt nät? Finns inte en endaste inställning man kan göra i tv appen förutom att ändra vilken kvalite den ska köra! Självklart står den på master!

I grund och botten är det en FLAC fil om jag nu mins rätt. MQA är en så kallad codec. Vet ej den riktiga termen. För att stödja MQA helt ut måste produkten stödja formatet fullt ut. Det jag antar som sker är att den samplar ner beroende på låt/artist eftersom du inte har full kedja.
Vill du ha MQA fullt ut är det bara att gå in på hemsidan där står det vilka produkter som stödjer fullt ut. Problemet ligger ej i tekniken utan det är licensierat utav Meridian därav M i namnet. Därefter häng dig inte upp på det hela. Så länge det är 16/44.1 så har du bästa möjliga kvalitet resten är mest bara snack för galleriet. Tidal låter ej dåligt däremot rekommenderar jag hellre att man rippar sina egna skivor. För CD håller fortfarande hög kvalitet. Hört Tidal med super rigg och sedan CD med high end prylar och CD håller högre klass.
Skall du ha bästa möjliga produkt är det Aurender jag kan rekommendera om du har pengarna. Börjar på 40k och uppåt beroende på storleken utav den interna disken. Byggd som en pansarvagn och är verkligen skapad för High End prylar.

Redigerat av Buddaz12, 05 mars 2020 - 00:46.


#9

Postad 06 mars 2020 - 01:52

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Hur som haver så låter de bra mycke bättre än tidigare youtube music! Tom bättre än cd, men då har jag använt en 4k uhd spelare som cd och tyckte de lät rent ut sagt förjävligt! Var som att dem flesta låtar distade och lät att högtalarna var sönder eller nåt! Från youtube musik så kunde man inte vrida på särskilt mycke utan att basarna rörde mycke på sig! Men nu med tidal så kan man spela bra mycke högre och elementen rör sig knappt👍 Även sämre kvallan på tidal var ett lyft! Så imorn blir de till storstan och kika nån vettig MQA streamer! Nåt tips? vill gärna kunna använda dac i mitt försteg så nån maskin som klarar de hade vart fint!

#10

Postad 06 mars 2020 - 04:07

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0
Beror ju på ambitionsnivån.
Ska du köra extern dac så skulle ju en Lumin U 1 mini kunna vara ett alternativ. (glöm nu inte att både streamer och dac ska vara MQA sertifierade. Så som jag förstår det behöver du byta båda eftersom varken din HK eller Emotiva Xmc-2 är MQA-sertifirade).

#11

Postad 06 mars 2020 - 07:53

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
De tänkte jag inte påDå kan jag alltså inte använda emotivas dac eftersom den antagligen inte klarar mqa

#12

Postad 06 mars 2020 - 08:40

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

De tänkte jag inte påDå kan jag alltså inte använda emotivas dac eftersom den antagligen inte klarar mqa

Nej det kommer inte att funka att köra Emotivans dac, just eftersom den inte är MQA-sertifirad, kommer du inte att få Masterkvalitet.
Överväg att köpa en streamer, med både dac och streamer i samma låda.

Redigerat av hampestampe, 06 mars 2020 - 08:45.


#13

Postad 06 mars 2020 - 10:02

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Men nu med tidal så kan man spela bra mycke högre och elementen rör sig knappt

Som jag kommenterade i hegeltråden: kon-rörelsen bestämmer ljudnivån. Ovan är inbillning.



#14

Postad 06 mars 2020 - 11:52

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Absolut! Men matar du konrörelsen med skit så kommer den fortfarande arbeta skit

#15

Postad 06 mars 2020 - 11:55

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Är inte inbillning, mer skit o spela kräver mer av förstärkaren oxå! Alltså en ren signal är mer lättdriven än en dålig signal.

#16

Postad 06 mars 2020 - 12:11

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Klart att mindre distorsion och bättre mastring gör att man kan vrida upp mer. Tyvärr något ovanligt i spåren av loudness war. Åtminstone för oss som lyssnar på hyfsat modern mainstreammusik.

 

Men som sagt, inbilla ingen att man får högre ljud med mindre konrörelse.


Redigerat av Supernaut77, 06 mars 2020 - 12:11.


#17

Postad 06 mars 2020 - 13:00

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Varför rör sig mina basar mer på låtar med dålig kvalla isf?

#18

Postad 06 mars 2020 - 13:11

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

De tänkte jag inte påDå kan jag alltså inte använda emotivas dac eftersom den antagligen inte klarar mqa

Vad har du själv för tankar, nu när du insett att du inte kommer kunna använda DAC i din Emotiva för MQA Master™?
Ska du lägga ner planerna, ska du köpa streamer med integrerad dac? Eller vill du fortfarande köra en streamer och en dac?
Vad har du tänkt dig för budget?

#19

Postad 06 mars 2020 - 14:24

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Varför rör sig mina basar mer på låtar med dålig kvalla isf?

Eftersom du skriver att du ser elementen röra sig mkt så utgår jag från att det är bastoner du menar.

Den enda förklaringen är då att de låtar du menar har mer djup bas. 



#20

Postad 06 mars 2020 - 14:42

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0
Enligt min mening så kör hellre på vanlig Tidal HIFI det är FLAC redan i botten och om du hör bättre än det så säger jag grattis. MQA är bara försäljningsprat.
Hur som helst vill du investera i något som har den fina MQA utan att kosta skjortan. Pioneer N-70AE
Kör själv med en Marantz NA6006 och är nöjd för vad den kostade. Saknar ej Tidal MQA för jag kör istället egen musik. Jag tippar mer på att du är ute efter ett visst sound. Vet ej vad du menar med att basen rör sig.

Redigerat av Buddaz12, 06 mars 2020 - 14:49.


#21

Postad 08 mars 2020 - 23:28

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0

Enligt min mening så kör hellre på vanlig Tidal HIFI det är FLAC redan i botten och om du hör bättre än det så säger jag grattis. MQA är bara försäljningsprat.
Hur som helst vill du investera i något som har den fina MQA utan att kosta skjortan. Pioneer N-70AE
Kör själv med en Marantz NA6006 och är nöjd för vad den kostade. Saknar ej Tidal MQA för jag kör istället egen musik. Jag tippar mer på att du är ute efter ett visst sound. Vet ej vad du menar med att basen rör sig.


Hittade beggad Linn majik ds streamer/dac! Kör med den nu och kom fram till precis som du tänker! Kör tidal hifi istället! Håller på och zappar mellan att köra med linn som försteg och bara streamer! Dock är de lite fel jämnförelse eftersom jag kört room eq med mic på emotivan och får väl säga att 2 kanals linjen vart ganska rak! Nå hur som helst så låter de skitbra med linn streamern, enda jag kan spontant säkert säga skillnad är att de känns mer som att lyssna på cd pga av att ljudet är högre än tidigare! Kör jag linn som försteg så blir de naturligtvis sämre när rumskalibreringen uteblir! Blev lite basigt precis som de var innan vi körde room eq! Hade ena jäkla pucklar på en hel del hz!

#22

Postad 10 mars 2020 - 00:18

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Linn ds som försteg och deras egen room eq! Låter sjukt klart, har aldrig hört så rent ljud! Dock är de väldigt basfattigt!Utan room eq blir de för mycke bas på fel ställen! Men linn kopplat med coax el optisk till emotivan så blir de sämre än att köra direkt från tv med hdmi till xmc-2 med tidal appen och tv:n inbyggda chromecast! Låter som att de knäpper ibland och diskanten låter dåligt! Basen blir väldigt känslig och gainar över jättelätt och kan skorra dåligt! Vad fasiken blir de så för? Lät så grymt bra med linnen så vill köra med den, dock måste basen ordnas upp! Finns ingen djup alls i musiken!

#23

Postad 10 mars 2020 - 12:04

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Kanske kan vara nåt:



#24

Postad 10 mars 2020 - 18:14

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0

Kanske kan vara nåt:

Säkert jättebra, men nu har jag ju linn

edit, gainen var alldeles riktigt i botten på xmc-2 11 filter paraeq på några basfrekvenser! Är rew room eq som skruvat upp den så rejält! Sänkte säkert 5db på alla filter oavsett db! Nu verkar de inte skrapa nåt

Redigerat av Unregistered6091989c, 10 mars 2020 - 19:37.


#25

Postad 10 mars 2020 - 21:24

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Säkert jättebra, men nu har jag ju linn

edit, gainen var alldeles riktigt i botten på xmc-2 11 filter paraeq på några basfrekvenser! Är rew room eq som skruvat upp den så rejält! Sänkte säkert 5db på alla filter oavsett db! Nu verkar de inte skrapa nåt

Gissar på att det säkert ställer efter hemmabio/ 5.1 ljud.
Hade förut Marantz SR7008 som maskin kopplad till slutsteg. Idag när jag har bytt ut till 2.0 med Marantz NA6006 som försteg, så mycket renare ljud. Lyckades upptäcka att min telefon kan hittas utav streamer i Wifi nätet. Lag min musik på telefonen som extra backup och det är där jag lyssnar mest på musik.

#26

Postad 10 mars 2020 - 21:48

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Jag trycket på 1 album/spellista på iphonen, då skickas allt till linn ds! Faktiskt jäkligt smidigt när man inte behöver nån hd att lagra på...bara 1 knapptryck bort så har du 100 låtar att spela upp på streamern! Tror inte bioljudet ställer till de...är ju bara stereoläget som är på till all musik! Separata presets för film o musik! Håller med dig med hemmabiogrejjer som ska blandas med 2 kanals! Brukar inte bli så bra! Däremot med försteg/processor så blir de lite bättre iaf än en integrerad hemmabio! Xmc-2 har ju fått riktigt bra kritik i stereo och den har daccar i referensklass! Dock blir de garanterat bättre med ett renodlat 2 kanalsförsteg ändå! Nå finns dem planerna i bakhuvet med rena stereogrejjor☺️ Mcintosh är rätt stilrena👍

#27

Postad 11 mars 2020 - 00:40

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Jag trycket på 1 album/spellista på iphonen, då skickas allt till linn ds! Faktiskt jäkligt smidigt när man inte behöver nån hd att lagra på...bara 1 knapptryck bort så har du 100 låtar att spela upp på streamern! Tror inte bioljudet ställer till de...är ju bara stereoläget som är på till all musik! Separata presets för film o musik! Håller med dig med hemmabiogrejjer som ska blandas med 2 kanals! Brukar inte bli så bra! Däremot med försteg/processor så blir de lite bättre iaf än en integrerad hemmabio! Xmc-2 har ju fått riktigt bra kritik i stereo och den har daccar i referensklass! Dock blir de garanterat bättre med ett renodlat 2 kanalsförsteg ändå! Nå finns dem planerna i bakhuvet med rena stereogrejjor☺️ Mcintosh är rätt stilrena👍

Har aldrig varit imponerad över McIntosh. Hellre en Luxman med klass A, T+A HV serie, Simaudio Moon eller en Bel Canto Black om man har råd. Sistnämnda har jag hört på demo med KEF Blade2 det var grejer. Eller om du gillar mycket effekt är det Gryphon Audio. Naim lyx serie är också fin om man gillar det soundet. Primare senaste A35 är en kandidat jag gärna hade kunnat lyssna på, 800w klass D i mono läge. Du har Burmester som är fina. Hade man haft råd varför inte en Marantz PM10, som ser ruskigt fin ut. Som sagt många märken som är finare än McIntosh. Gillar du det så är det dit val.

Kör Android. Upptäckte att det är bara köra via appen och trycka play via Wifi. Håller på att lägga in all musik. Tar bara lite tid.

Redigerat av Buddaz12, 11 mars 2020 - 00:44.


#28

Postad 11 mars 2020 - 21:15

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Enligt ljud och.bild så används linns room eq före den konverteras till analogt ljud? Innebär inte de att linns egen rumskorrigering används samtidigt som xmc-2 dac?

Redigerat av Unregistered6091989c, 11 mars 2020 - 21:16.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.