Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-4100SH/M-5100SH *

5785 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 26 mars 2007 - 10:16

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

  • 2 520 inlägg
  • 0
OBS! Innan du postar i tråden, läs detta inlägg (#1) först. Här finns svaren på många vanliga frågor!



Jaha, jag startar en tråd för diskussion om nya Tvix M-4100/5100 med stöd för h.264, 1080P och hdmi ut.

Postad bild

TViX HD M-4100

Postad bild

TViX HD M-5100




Nyheter jämfört med M-4000/5000:


  • stöd för h.264
  • förbättrat stöd för 1080P (kraftfullare processor)
  • HDMI-utgång
  • SATA-disk istället för PATA (IDE)-disk
  • kanske stöd för VC-1 (chippet klarar VC-1 men det står inte med på Dvicos spec)
  • sedan firmware-version 1.2.23 finns stöd för .mkv


UPDATE 2007-08-16: begränsat stöd för .mkv kommer i den firmware (beta) som släpps 17/8!
UPDATE 2007-09-22: ny firmware (1.2.23) ger bra stöd för mkv, men det finns fortfarande problem med blockighet i mkv med hög upplösning. Det jobbas på det. Många andra buggar är nu fixade och spelaren är snabbare i allmänhet.
UPDATE 2007-11-02: nästa tvix är på gång i början av 2008, M-6500 heter den. Det finns en egen tråd för den.
UPDATE 2007-11-02: ny officiell beta firmware 1.3.5 release candidate 1. Finns att ladda ner här.
UPDATE 2007-11-27: ny officiell firmware 1.3.15! Länk för nerladdning: firmware 1.3.15
UPDATE 2008-04-13: ÄNTLIGEN en ny beta-firmware 1.4.37! Länk för nerladdning: firmware 1.4.37 (länken fungerar inte längre)
UPDATE 2008-04-16: Ny beta-firmware 1.4.39! Länk för nerladdning: firmware 1.4.39 (länken fungerar inte längre)
UPDATE 2008-04-19: Ny beta-firmware 1.4.41! Länk för nerladdning: firmware 1.4.41 (länken fungerar inte längre)
UPDATE 2008-04-26: Nu kommer FW-versionerna i en strid ström, nu är det version 1.4.46 som gäller. Länk för nerladdning: firmware 1.4.46
UPDATE 2008-05-10: Det tog lite tid, med nu finns betaversion 1.4.51 för nerladdning. Länk för nerladdning: firmware 1.4.51
UPDATE 2008-05-16: Japp, du gissade rätt. Dags för ny firmware, 1.4.52. Denna kallas inte längre för beta. Länk för nerladdning: firmware 1.4.52
UPDATE 2008-07-01: NetShare 2.1.0.1 (2.10) ej beta finns för nerladdning: NetShare 2.10
UPDATE 2009-04-30: Wooo! Ny BETA-firmware har precis släppts! DVD ISO ska vara fixad men det finns andra problem, som ingen downmix av DTS längre. Kom ihåg, detta är en beta. Finns för nerladdning här: betafirmware 1.7.5
UPDATE 2009-05-09: Ny beta-firmware 1.7.9. Länk för nerladdning: betafirmware 1.7.9
UPDATE 2009-05-14: DViCO jobbar på, ny beta-firmware 1.7.11. Länk för nerladdning: betafirmware 1.7.11
UPDATE 2009-07-08: Två månader senare kommer en ny beta, 1.7.15. DTS downmix är fortfarande bortplockad dock. Länk för nerladdning: betafirmware 1.7.15





Några vanliga frågor:


Vad är det för skillnad på M-4100 och M-5100?

Enda skillnaden mellan M-4100 och M-5100 är, förutom designen, att M-5100 har aluminiumchassi (plast i M-4100) och guldpläterade kontakter. M-5100 är större.

Måste man ha intern hårddisk?

Nej, det går bra att använda tvixen utan intern hårddisk, antingen genom att koppla in en (eller två) extern hårddisk via USB, eller att spela filmer/musik över nätverket (via NFS eller Samba). Om man väljer att ha intern hårddisk ska den ha SATA-gränssnitt

Kan man mappa upp tvixens hårddisk på datorn (via nätverket)?

Nix pix, enda sättet att få över filerna via nätverket är med FTP.

Kan man uppdatera firmwaren utan intern hårddisk?

Javisst, inga problem. Antingen via extern hårddisk/usb-minne eller via nätverket. Man bara navigerar sig fram till filen på vanligt vis och trycker på körknappen (Enter).

Räcker bandbredden till för att spela upp HD-filmer via nätverket?

Ja, om man har trådbundet nätverk fungerar det bra att spela upp 1080p över nätverket. Med trådlöst nätverk räcker det inte riktigt för perfekt uppspelning av HD-material.

Se till att använda nätverksprotokollet NFS (tex med hjälp av programmet Netshare från DViCO) istället för vanliga utdelade mappar i Windows (protokollet Samba/smb). Samba räcker inte för ryckfri uppspelning av 1080p.

Fungerar inbäddade subtitles i MKV?

Ja, från och med firmware 1.4.41 (ca) så finns det stöd för inbäddade subtitles i mkv.

Hur stor hårddisk stöder tvixen?

1 TB-diskar är testade och fungerar utan problem, 750GB likaså.

Vilken hårddisk-modell ska man ha?

Det är mycket eget tycke och smak, men många har valt att använda Samsungs SpinPoint 500GB-modell som anses relativt tyst och sval. Update: numera verkar Western Digitals Green Power-serie vara ett bra val. Tyst och sval.

Kan man spela in tv-program på tvixen?

Ja, om man köper till DVB-T tunern kan man spela in de kanaler som visas gratis i digitala marknätet (SVT, TV4, TV6, SVT HD och några till). Tvixen har ingen kortplats så betalkanaler kommer du aldrig att kunna se via TViXen.

Fungerar TViXens tv-tuner med comhem/viasat/canal digital digital-tv?

Nej, tvixen fungerar endast med de fria kanalerna via digitala marknätet (Boxer). Comhem/ViaSat/Canal Digital mf skickar digital-tv med en annan teknik än den som tvixen klarar av (DVB-T).

Jag får ingen bild alls på tv:n efter firmwareuppgradering eller byte av kontakt (till HDMI tex)
Tryck några gånger på "TV OUT"-knappen på fjärren, vänta 2 sekunder mellan varje tryck, så får du snart upp bilden. Det som händer är att du skiftar mellan de olika videoutgångarna på TViXen enligt följande ordning: NTSC->480P->PAL->576P.
När du sedan fått bild går du in i setup och ställer in vad du vill ha för utsignal egentligen (tex 720p/1080i/1080p beroende på vad din tv gillar bäst).

Vilken firmwareversion ska jag använda?

Firmware 1.4.52 fungerar bäst. Om man får problem med uppspelning av .iso från intern hårddisk är det fortfarande 1.0.43 som är den stabilaste för dessa. Men då missar man stödet för mkv och MASSOR av andra förbättringar.

Varför fungerar inte mina dvd-imagefiler (.img)?

Byt namn till .iso så fungerar det bra. Tvixen vill att image-filer ska heta .iso, så är det bara.

Kan tvixen spela upp rarade image-filer (så som XBMC kan)?

Nej, du måste rara upp själv.

Låter fläkten mycket?

Det är ju individuellt hur störande man uppfattar saker, men tvixen har fem olika hastighetslägen på fläkten och använder man de två långsammaste så låter tvixen minimalt. Det verkar inte heller vara risk för överhettning på långsammaste hastigheten, även om man har intern hårddisk.

Hur får man igång streaming via NFS (snabbare än Samba)

Med netshare 2.10 kan man dela ut upp till fyra mappar i datorn och de kan nu heta vad som helst

Det man behöver göra är:
1. Gå in i settings i Netshare på datorn och välj upp till 4 mappar att dela ut. (Browse -> T.ex. C:\musik)
2. Gå in i Setup -> Network på din Tvix.
3. För varje mapp du delat ut väljer du denna som Network Disk 1-4, välj Normal (NFS) och här döper man "Server name" till tvixhd1, tvixhd2 o.s.v. Skriv in IP-adressen till datorn du delar ut från och tryck ok
4. Streama och var glad

Filöverföring via FTP fungerar dåligt/långsamt

För det första: TViXen kommer aldrig komma upp i närheten av 100 MBit/s via nätverket, processorn är för klen för det. Via FTP ska man kunna komma upp i en snitthastighet omkring 3,65 MB/s (29,2 Mbit/s). Ligger man långt därifrån är det något fel. Olika FTP-klienter fungerar olika bra. Flash FXP använder de flesta för den fungerar bra med TViXen. Om man har problem med att anslutningen avbryts hela tiden ska man stänga av att "NOOP"-kommandon skickas i FTP-klienten.

Hur gör man en fabriksåterställning?

Håll in STOP och SETUP-knapparna på tvixen samtidigt. Inte på fjärren utan på burken.

Efter en återställning till fabriksinställningarna kan du behöva använda TV OUT-knappen några gånger för att få bild igen.



Fler svar finns i den svenska FAQen från återförsäljaren Canman:
Länk till svensk FAQ för 4100/5100</a>. Kolla gärna här innan du postar en fråga i tråden.


Länk till DViCOs FAQ.

Länk till manualen på svenska

Pressrelease!

En annan tråd med bakgrundsbilder till tvixen.


Lite mer info (för att det ska bli lästbart måste du zooma i bilden, det ska fungera i alla webbläsare)

Specifikation:

Postad bild
Postad bild


Den första recensionen: [url="http://www.mpcclub.com/modules/Reviews/reviews/review_TViX5100_final.pdf"]MPC Club review M-4100/5100 (pdf)

Redigerat av distortion2, 10 maj 2010 - 14:30.


#2

Postad 26 mars 2007 - 10:23

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
Var har ni hittat denna information?

Jag är riktigt sugen på denna nu :) Hoppas verkligen att de kan hålla releasedatumet för nu har den allt som jag vill ha :rolleyes:

MVH Kribban

#3

Postad 26 mars 2007 - 10:56

jfr
  • jfr
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Oj, det var verkligen intressant!

De spelar inte upp .mkv??

#4

Postad 26 mars 2007 - 11:06

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
Jo det är det som den nya ska klara av :)

#5

Postad 26 mars 2007 - 11:10

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

  • 2 520 inlägg
  • 0

Var har ni hittat denna information?

Jag är riktigt sugen på denna nu :)  Hoppas verkligen att de kan hålla releasedatumet för nu har den allt som jag vill ha :rolleyes:

MVH Kribban

<{POST_SNAPBACK}>


Det började med följande video från Cebit 2007.

#6

Postad 26 mars 2007 - 11:15

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
:rolleyes: ;) Jag tänkte mer på dokumentet :)

#7

Postad 26 mars 2007 - 12:30

Unregistered1276
  • Unregistered1276
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

De spelar inte upp .mkv??

<{POST_SNAPBACK}>



Jo det är det som den nya ska klara av :)

<{POST_SNAPBACK}>


Vart har du fått denna infon ifrån Kribban? Har inte sett något alls om att den ska spela filer i matroska container...

#8

Postad 26 mars 2007 - 12:44

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
Jag kanske har missupfattat det :) Jag trodde att H.264 var simultant med .mkv :rolleyes:

MVH Kribban

#9

Postad 26 mars 2007 - 15:14

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

  • 2 279 inlägg
  • 0
Nej, .mkv är på samma sätt som .avi en "container" som du kan stoppa (nästan) vad skit somhelst i... På samma sätt kan H.264 finnas i andra containrar än .mkv

#10

Postad 26 mars 2007 - 15:17

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

  • 2 520 inlägg
  • 0

:rolleyes:  ;)  Jag tänkte mer på dokumentet :)

<{POST_SNAPBACK}>


Aha. Det var någon som postade det i tråden för Twix 4000/5000 så jag tog det därifrån. Vet inte ursprungskällan tyvärr.

#11

Postad 26 mars 2007 - 15:20

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
Det var jag :)

#12

Postad 26 mars 2007 - 23:25

Teppic
  • Teppic
  • Forumräv

  • 676 inlägg
  • 0
Vi får hoppas att Dvico inte gör som KiSS med sin DP1600 och skippar stöd för matroska containern...

#13

Postad 26 mars 2007 - 23:34

Damp
  • Damp
  • Mästare

  • 2 750 inlägg
  • 0

:lol:  :lol:  Jag tänkte mer på dokumentet :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>


Aha. Det var någon som postade det i tråden för Twix 4000/5000 så jag tog det därifrån. Vet inte ursprungskällan tyvärr.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag postade filen :D

Bifogad fil  11.jpg   719,11K   913 Antal nerladdningar
Här är källan ;)

Även om jag inte är baguette snackare fattade man att detta var info om produkterna.

Redigerat av Damp, 26 mars 2007 - 23:37.


#14

Postad 26 mars 2007 - 23:55

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

  • 1 235 inlägg
  • 0
Lite mer fakta på Tyska med bilder mm samt en länk till ett läsbart faktablad... här

#15

Postad 27 mars 2007 - 07:47

jfr
  • jfr
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Kribban: Jag hade själv samma uppfattning som du. Faktiskt inte så lätt att hålle reda på de olika begreppen :D

OT: Nån som vet om det finns mediaspelare med h.264 som kan spela upp mkv-filer? (förutom en vanlig htpc då)

#16

Postad 27 mars 2007 - 08:32

nukie
  • nukie
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Lite mer fakta på Tyska med bilder mm samt en länk till ett läsbart faktablad... här

<{POST_SNAPBACK}>


Tycks vara samma faktablad som tidigare med den skillnaden att det är pdf istället.

ps. du måste förstora bilden för att den skall gå att läsa.....webbläsaren anpassar den förmodligen till din skärm

Nukie

#17

Postad 28 mars 2007 - 01:56

shapic
  • shapic
  • Beroende

  • 1 446 inlägg
  • 0

Jaha, jag startar en tråd för diskussion om nya Twix M-4100/5100 med stöd för h.264, 1080P och hdmi ut.

Kommer enligt uppgift i maj.

Lite mer info

<{POST_SNAPBACK}>


Släpps enligt Dvico till sommaren, och då först i Asien. Sen lär det dröja ett tag innan den kommer till sverige.

#18

Postad 28 mars 2007 - 08:46

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
:lol: Känns som att man får vänta enda till hösten då :)

#19

Postad 28 mars 2007 - 09:08

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

  • 2 520 inlägg
  • 0

Släpps enligt Dvico till sommaren, och då först i Asien. Sen lär det dröja ett tag innan den kommer till sverige.

<{POST_SNAPBACK}>


En källhänvisning eller länk vore trevligt.

Enligt den tyska länken som postades lite tidigare (här är den igen: Twix 5100 på Cebit2007)
så kommer Twix 4100/5100 till tyskland i slutet av april:

...und kommt Ende April nach Deutschland.


Väldigt olika uppgifter mot det du säger.

Jag vill vill vill att de kommer i april/maj.

Redigerat av distortion2, 28 mars 2007 - 09:12.


#20

Postad 28 mars 2007 - 19:00

JuniorSthlm
  • JuniorSthlm
  • Amatör

  • 83 inlägg
  • 0
Utan stöd för MKV så är den inte användbar, för mig.
Så nära, men så långt bort.

#21

Postad 28 mars 2007 - 20:33

Teppic
  • Teppic
  • Forumräv

  • 676 inlägg
  • 0

Utan stöd för MKV så är den inte användbar, för mig.
Så nära, men så långt bort.

<{POST_SNAPBACK}>

Vad jag sett så är det än så länge ingen som vet om den kommer stödja Matroskacontainern eller ej så ge inte upp hoppet än. Om någon har andra uppgifter så dela gärna med er.

#22

Postad 29 mars 2007 - 09:05

nichlaz
  • nichlaz
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Hej!
Jag mailade Dvico angående stöd för matroska (.mkv), fick flöjande svar:

We regret to say that the mkv file will be not supported on 5100. At
present we do not have details of when will be available for mkv format.
Thanks
Regards
Dvico Inc.


Så.. tyvärr kan man ju bara säga, mest för Dvico's del... För jag tänker då inte köpa deras 5100...

#23

Postad 29 mars 2007 - 11:43

Unregistered45d3fbbe
  • Unregistered45d3fbbe
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Hur spritt är mkv egentligen?? Jag har fortfarande inte sett en enda mkv fil faktiskt.. Jag kanske har missat ngt men jag kan inte tänka mig att mkv kommer bli någon världsstandard de närmaste åren??

#24

Postad 29 mars 2007 - 12:15

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0

Hur spritt är mkv egentligen?? Jag har fortfarande inte sett en enda mkv fil faktiskt.. Jag kanske har missat ngt men jag kan inte tänka mig att mkv kommer bli någon världsstandard de närmaste åren??

<{POST_SNAPBACK}>


"Mormors" inspelningar är snart endast i mkv containern med x264 codecs.

vet inte vilken container AVCHD Videokameror använder ... avi , mp4 ?

håller med tidigare talare i tråden inget stöd för .mkv ingen tvix 4100/5100 för min del

#25

Postad 29 mars 2007 - 12:41

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

  • 2 520 inlägg
  • 0
Eftersom mkv bara är en container och inte ett videoformat så borde det bara krävas att stöd för mkv läggs in i firmware. När tillräckligt många användare vill ha det lär väl Dvico implementera stödet, tror ni inte?

Än så länge är det inte så spritt (vad jag vet).

#26

Postad 29 mars 2007 - 12:46

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Nu så är denna tråden Officiell tråd för de nya Tvixarna som kommer.

#27

Postad 29 mars 2007 - 14:28

ronnylov
  • ronnylov
  • Lärjunge

  • 300 inlägg
  • 0
Det är ingen svårighet att demuxa video och audioströmmar ur en mkv-fil och sedan muxa ihop det till mp4 eller avi om man vill det. Som redan nämnts är det ju bara olika containers och så länge en annan container kan innehålla samma dataströmmar så är det ju fixbart om man säger så. Sedan gäller det ju att spelaren ska klara av avkodningen också och om den nu stödjer h.264 så stödjer den även x.264 (som bara är ett namn på en codec som implementerar h.264 standarden).

Detta program kan demuxa och muxa mkv och avi:
http://www.alexander....com/video/amg/

Man kan alltså ha en mkv som källfil och generera avi. Så att det skulle falla på om den klarar mkv-containern tycker jag är konstigt när det ju är lätt att flytta över video och ljudströmmar mellan olika containers (under förutsättning att båda containrarna stödjer dessa format).

#28

Postad 29 mars 2007 - 14:38

Unregisteredff90150f
  • Unregisteredff90150f
  • Forumräv

  • 935 inlägg
  • 0
Alltså den maskinen verkar helt klart intressant...

#29

Postad 29 mars 2007 - 20:27

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

  • 1 470 inlägg
  • 0

Det är ingen svårighet att demuxa video och audioströmmar ur en mkv-fil och sedan muxa ihop det till mp4 eller avi om man vill det. Som redan nämnts är det ju bara olika containers och så länge en annan container kan innehålla samma dataströmmar så är det ju fixbart om man säger så. Sedan gäller det ju att spelaren ska klara av avkodningen också och om den nu stödjer h.264 så stödjer den även x.264 (som bara är ett namn på en codec som implementerar h.264 standarden).

Detta program kan demuxa och muxa mkv och avi:
http://www.alexander....com/video/amg/

Man kan alltså ha en mkv som källfil och generera avi. Så att det skulle falla på om den klarar mkv-containern tycker jag är konstigt när det ju är lätt att flytta över video och ljudströmmar mellan olika containers (under förutsättning att båda containrarna stödjer dessa format).

<{POST_SNAPBACK}>


problemet är ju dock att mp4 inte (på ett praktiskt sätt) stöder ac3/DTS, och avi... egentligen inte är bra för något alls (stora filer-stödet är bedrövligt, ac3 och DTS muxas mha hack (om än fungerande så ändå fulhack).

och de som inte bangar för att muxa isär, koda om och synka dataströmmar... har vi inte ändå en HTPC upphookad t tvn ändå?

TViXen är ju för att få lite mer PnP, och det anser jag det inte vara att hålla på med sånt (även om jag dagligen leker med det)

programmet du länkade verkade dockk mkt smidigt, det får jag titta närmre på.

vet inte vilken container AVCHD Videokameror använder ... avi , mp4 ?

<{POST_SNAPBACK}>


m2ts om jag fattat rätt - samma som dataströmmen på Blu-ray, för att få så b ra kompatabilitet som möjligt. ska vara en ganska simpel transportström AFAIK. borde vara lättimplementerat - såvida de inte är rädda för att stöta sig med BD-folket...

#30

Postad 29 mars 2007 - 20:33

Teppic
  • Teppic
  • Forumräv

  • 676 inlägg
  • 0

Man kan alltså ha en mkv som källfil och generera avi. Så att det skulle falla på om den klarar mkv-containern tycker jag är konstigt när det ju är lätt att flytta över video och ljudströmmar mellan olika containers (under förutsättning att båda containrarna stödjer dessa format).

<{POST_SNAPBACK}>

Beror nog på hur mycket tid man har lust att sitta och demuxa och skapa nya egna filer i t.ex AVI containerformat. Jag och många med mig har iaf ingen större lust att ägna tid åt detta.

Tror snarare att det kommer bli ung. som distortion2 säger ovan att när det blir ett tillräckligt användartryck så kommer Dvico implementera/integrera Matroskastöd också. Det är ju trots allt "bara" ett containerformat och det enda som torde behövas är en ny demuxerkomponent. Personligen kommer jag vänta och se om och isåfall när detta sker innan jag uppgraderar från min 5000.

#31

Postad 29 mars 2007 - 21:39

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0

vet inte vilken container AVCHD Videokameror använder ... avi , mp4 ?

<{POST_SNAPBACK}>


m2ts om jag fattat rätt - samma som dataströmmen på Blu-ray, för att få så b ra kompatabilitet som möjligt. ska vara en ganska simpel transportström AFAIK. borde vara lättimplementerat - såvida de inte är rädda för att stöta sig med BD-folket...

<{POST_SNAPBACK}>


Det står på produktbladet att den skall stödja "AVCHD Camcoder".
Det är bra om man nu skaffar sig en sådan och vill lagra på USB diskar och kunna spela upp dem smidigt utan att behöva dra igång en 700watts HTPC

Redigerat av Biggles2002, 29 mars 2007 - 21:41.


#32

Postad 01 april 2007 - 20:00

shapic
  • shapic
  • Beroende

  • 1 446 inlägg
  • 0

En källhänvisning eller länk vore trevligt.


Ursäkta för den uteblivna källhänvisningen! Källan är från en arbetare på madiamania.se som var på CeBit mässan. Vid frågan om när de nya TViXarna lanseras fick han som svar det som jag skrev. Det var personalen vid deras monter som gav detta svar, hur insatta dom nu är kan nog ingen svara på. Förmodligen inhyrd personal (?).

Jag vill vill vill att de kommer i april/maj.


Jag med ;D Dock så kräver jag .mkv stöd annars blir det en HTPC ist.

#33

Postad 04 april 2007 - 09:52

Magne
  • Magne
  • Lärjunge

  • 305 inlägg
  • 0
Kan någon mod ändra twix i rubriken till tvix som den heter så blir det lite enklare att hitta tråden.

#34

Postad 04 april 2007 - 11:16

Damp
  • Damp
  • Mästare

  • 2 750 inlägg
  • 0
Läste på nätet att någon hade mejlat dvico om 4100!

The TVIX m4100sh supports H.264/X.264 and HDMI and it will be released
at the end of this April.

Thanks for your interest.

Regards
Dvico Inc.


Så snacket om sommaren/hösten kan vi hoppas inte stämmer :P

#35

Postad 09 april 2007 - 10:13

GroKKen
  • GroKKen
  • Veteran

  • 2 487 inlägg
  • 0
Hittade följande på ett franskt forum (översatt med babelfish):

M-4100SH
Compared to M-4000, here innovations:
- support of H-264, SD & HD. On the other hand not of support of the MKV, fault with the CPU still too weak.
- support of caméscopes AVCHD
- exit HDMI (unknown version)
- hard disk SATA only
If not, all the remainder is identical (except the price undoubtedly ): casing is the same one.
Exit in May.
It should be noted that the M-5100SH, certified copy but in cylindrical version will also leave.

M-7000
Few infos on this product, except which it will mark an evolution at Dvico, with a more powerful CPU which will allow (finally!) the support of the MKV.
No date of exit, probably at the end of 2007.


http://www.homecinem...=asc&highlight=

#36

Postad 09 april 2007 - 11:54

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0

Hittade följande på ett franskt forum (översatt med babelfish):

M-4100SH
Compared to M-4000, here innovations:
- support of H-264, SD & HD. On the other hand not of support of the MKV, fault with the CPU still too weak.
- support of caméscopes AVCHD
- exit HDMI (unknown version)
- hard disk SATA only
If not, all the remainder is identical (except the price undoubtedly ): casing is the same one.
Exit in May.
It should be noted that the M-5100SH, certified copy but in cylindrical version will also leave.

M-7000
Few infos on this product, except which it will mark an evolution at Dvico, with a more powerful CPU which will allow (finally!) the support of the MKV.
No date of exit, probably at the end of 2007.


http://www.homecinem...=asc&highlight=

<{POST_SNAPBACK}>


"End of 2007" innan stöd för .mkv låter lite för länge.... får nog bygga en HTPC iaf.

#37

Postad 09 april 2007 - 16:09

Unregisteredbca7ae6e
  • Unregisteredbca7ae6e
  • Lärjunge

  • 490 inlägg
  • 0
låter mycket förlänge desvärre

/Daniel

#38

Postad 09 april 2007 - 19:11

jofa
  • jofa
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 0
Jag har också mailat och frågat om mkv.
Svaret blev tyvärr "Nej", och inte ens den vanliga "we shall consider"-ramsan.

Överhuvudtaget är jag rätt skeptiskt till dessa spelares förmåga till h.264. Det har ju stått lite överallt att det inte blir riktigt bra förrän 8634-chipet börjar användas, samt att själva CPUn i 8622 inte är nåt vidare att hurra för. Återstår väl att invänta lite rescensioner.

TRIST om det ska dröja tills slutet av året innan 8634:a chipet börjar finnas på marknaden.

Finns det inga konkurrenter till Sigma att hoppas på?

/J

#39

Postad 10 april 2007 - 08:55

Damp
  • Damp
  • Mästare

  • 2 750 inlägg
  • 0
Fick svar från Dvico angående leverans till Sverige ;)

Hi

I think it will be available around June. Except H.264 support and SATA, it has HDMI connector, fast jpeg decoding(not all jpeg files) and other small improvement over M4000/5000.

Regards,
Eric


#40

Postad 14 april 2007 - 12:22

kimchikids
  • kimchikids
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Inte för att det innehåller några nyheter direkt men det har nu kommit ypp en comparison list på Dvico's hemsida där 4100/5100 är med.

Bla står det "May 2007" vilket borde vara release datum samt att det är chipset EM8623 om någon tvekat på detta. Län ----> http://www.tvix.co.k...uctCompare.aspx

Finns det ÖVHT någon annan produkt som kan jämföras med 4100/5100 och som redan är släppt?

Bor iof i Japan och räknar med att den släpps snabbt hit men det kan man inte vara säker på. Av någon anledninge så är inte Japaner intresserade av den här typen av mediespelare. Finns fruktansvärt lite att välja på här.

#41

Postad 15 april 2007 - 07:23

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0
Man måste nog upp till chiptyp 8630 serien innan det blir bra stöd för h.264

#42

Postad 26 april 2007 - 00:21

Danne
  • Danne
  • Forumräv

  • 514 inlägg
  • 0
Finns väl egentligen ingen mening med att skaffa denna istället för 4000 modellen? Eller? Vet inte om jag missat nåt här.....

#43

Postad 26 april 2007 - 00:29

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Finns väl egentligen ingen mening med att skaffa denna istället för 4000 modellen? Eller? Vet inte om jag missat nåt här.....

<{POST_SNAPBACK}>

vc-1, h.264, 1080P, hdmi

Tillräckliga skäl <_<

#44

Postad 26 april 2007 - 07:51

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
Kan man på ett enkelt sätt konvertera en .mkv fil till t.ex MPEG4?

MVH Kribban

#45

Postad 26 april 2007 - 08:15

Teppic
  • Teppic
  • Forumräv

  • 676 inlägg
  • 0

Finns väl egentligen ingen mening med att skaffa denna istället för 4000 modellen? Eller? Vet inte om jag missat nåt här.....

<{POST_SNAPBACK}>

vc-1

<{POST_SNAPBACK}>

Hej Martin, vart har du sett uppgiften om att 4100/5100 kommer ha VC-1 stöd? <_<

#46

Postad 26 april 2007 - 08:25

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

  • 3 318 inlägg
  • 0
Teppic:

VC-1 stödet framgår på Sigmadesigns hemsida i specen över 8622:an. Men som sagt, hur bra den blir är ju en annan sak! Den enda spelare som släppts med detta chip är ju Linksys/Kiss DP-1600, så man kan ju snegla på vad den får för kritik vad gäller H.264, VC-1 osv.

#47

Postad 26 april 2007 - 08:35

Teppic
  • Teppic
  • Forumräv

  • 676 inlägg
  • 0
Jo jag har sett VC-1 stödet på 8622 diskuteras på andra håll, däremot har jag inte sett något från Dvico om att de kommer stödja det i 4100/5100.

#48

Postad 26 april 2007 - 08:41

Magne
  • Magne
  • Lärjunge

  • 305 inlägg
  • 0

Kan någon mod ändra twix i rubriken till tvix som den heter så blir det lite enklare att hitta tråden.

<{POST_SNAPBACK}>


Nu när några hittat tråden igen så kanske mitt tidigare önskemål kan ordnas.

#49

Postad 26 april 2007 - 11:43

Danne
  • Danne
  • Forumräv

  • 514 inlägg
  • 0

vc-1, h.264, 1080P, hdmi

Tillräckliga skäl <_<

<{POST_SNAPBACK}>


Men HDMI kontra DVI som redan finns gör ju ingen skillnad. h.264 stödet, vad gör de egentligen? Känns som man sknar stöd för .mkv för mycket där.
vc-1 är vadå för något?

Enligt flera är 4000 modellen inget vidare för att spela upp musik, krångligt gränssnitt osv. Det hoppas jag är förbättrat....

Redigerat av Danne, 26 april 2007 - 11:44.


#50

Postad 26 april 2007 - 16:35

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

  • 1 470 inlägg
  • 0

h.264 stödet, vad gör de egentligen? Känns som man sknar stöd för .mkv för mycket där.

<{POST_SNAPBACK}>

möjliggör uppspelning av filer kodade i h.264?

håller med lite om .mkv, om det bara fa4nns ngt smidigt sätt att muxa ac3/DTS i en mp4 skulle det ju dock vara nemas problemas.


vc-1 är vadå för något?

<{POST_SNAPBACK}>

http://en.wikipedia.org/wiki/VC1
i princip: microsofts codec för högupplöst video (används bl.a. på BD / HD DVD).



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.