Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Apple TV 4K

3360 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#3251

Postad 01 november 2021 - 21:56

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlägg
  • 0
Kör på vanlig 16:9 duk 🙈

#3252

Postad 02 november 2021 - 04:21

homery
  • homery
  • Lärjunge

  • 416 inlägg
  • 0

Samma här.

Är det någon mer än jag som upplever att bilden flimrar i mörka partier?
Syns med SDR och HDR. Speciellt Dolby Vision material. Det blev bättre med senaste uppdateringen men det är fortfarande inte helt löst.

Kollar jag på samma material med inbyggd app t.ex ATV+ till LG OLED C9 så är det inga problem.



#3253

Postad 02 november 2021 - 10:11

LJN
  • LJN
  • Forumräv

  • 895 inlägg
  • 0

Har nu fått HBO Max via mitt Telia TV-paket, går det i stället för min TV att spela upp HBO Max på min Apple Tv 4K på något sätt?



#3254

Postad 02 november 2021 - 10:17

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0
Ladda ned appen och följ instruktionerna😊

Redigerat av mcmike, 02 november 2021 - 10:17.


#3255

Postad 02 november 2021 - 10:29

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0

Har nu fått HBO Max via mitt Telia TV-paket, går det i stället för min TV att spela upp HBO Max på min Apple Tv 4K på något sätt?


Du har inte tillgång till HBO Max på din tv box i viket fall, utan du behöver ladda hem appen till en annan enhet. I ditt fall Apple TV. Gå in på App Store och ladda hem den sen loggar du bara in med dina uppgifter 👍

#3256

Postad 02 november 2021 - 14:26

LJN
  • LJN
  • Forumräv

  • 895 inlägg
  • 0

Tack, app hämtad och provad :)



#3257

Postad 08 november 2021 - 09:33

axion84
  • axion84
  • Forumräv

  • 748 inlägg
  • 0
Nån mer som ser flashande i bilden vid mörka scener på HBO Max med DV material?


Hade det på netflix för ett tag sedan men försvann med fw uppdateringar av appen eller tv os. Jag har den första versionen av atv 4k.

#3258

Postad 08 november 2021 - 15:03

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

Nån mer som ser flashande i bilden vid mörka scener på HBO Max med DV material?


Hade det på netflix för ett tag sedan men försvann med fw uppdateringar av appen eller tv os. Jag har den första versionen av atv 4k.


Precis det jag tog upp lite tidigare. Stört irriterande. Innan uppdateringen i veckan så hände det även i SDR material för mig men nu gäller det bara HDR/DV… tror att detta började med tvOS 15…

Jag har också den första versionen av ATV4K och har testat på både LG OLED C9 och CX.

#3259

Postad 09 november 2021 - 08:55

axion84
  • axion84
  • Forumräv

  • 748 inlägg
  • 0

Precis det jag tog upp lite tidigare. Stört irriterande. Innan uppdateringen i veckan så hände det även i SDR material för mig men nu gäller det bara HDR/DV… tror att detta började med tvOS 15…

Jag har också den första versionen av ATV4K och har testat på både LG OLED C9 och CX.

Nu när jag kollade upptäckte jag att det har med undertexten att göra. När den dyker upp. Slog jag av texten försvann det för mig.

Jag har inte haft det på sdr bara på DV vad jag märkt.

Men det är inte på alla filmer har jag märkt.

Redigerat av axion84, 26 november 2021 - 23:18.


#3260

Postad 25 december 2021 - 12:19

jln
  • jln
  • Lärjunge

  • 452 inlägg
  • 0
Jag har en röd ”1” Inställningar för Apple-id.
Det står: Vissa kontotjänster blir inte tillgängliga förrän du loggar in igen.
Jag är inloggad, jag har loggat in och ut på Affär, iCloud men fortfarande kvar.
Hur får jag bort detta meddelande?

#3261

Postad 12 januari 2022 - 15:59

ALDA
  • ALDA
  • Forumräv

  • 705 inlägg
  • 0

Är Apple TV väldigt känslig på att känna igen om mottagande enhet är Dolby Atmos-kompatibel?

 

Har nyligen uppgraderat hemmabion med en Atmos-receiver, och ville testa detta när allt var uppkopplat. 

Är ju en del "gratisfilmer" i t.ex HBO Max som har Atmos-ljud, t.ex Dune och Suicide Squad. 

 

Stötte på problem då signalen går via en kontrollenhet för SONY MDRHW700DS-hörlurar, får inte upp Atmos i inställningsmenyn, och ljudet är bara flerkanals PCM... Om jag kopplar förbi kontrollboxen dyker Atmos-ljud upp i inställningarna på Apple-tv'n, och visas i display'en på receivern. 

 

Jag har oxå en Panasonic Bluray-spelare, även den kopplad via Sony-boxen. Där får jag igenom Atmos-ljud utan problem.... Jobbigt att behöva koppla om sladdarna för att få Atmos-ljud i högtalarna från Apple-tv'n! 

 

#3262

Postad 24 januari 2022 - 16:22

ALDA
  • ALDA
  • Forumräv

  • 705 inlägg
  • 0

 

Är Apple TV väldigt känslig på att känna igen om mottagande enhet är Dolby Atmos-kompatibel?

 

Har nyligen uppgraderat hemmabion med en Atmos-receiver, och ville testa detta när allt var uppkopplat. 

Är ju en del "gratisfilmer" i t.ex HBO Max som har Atmos-ljud, t.ex Dune och Suicide Squad. 

 

Stötte på problem då signalen går via en kontrollenhet för SONY MDRHW700DS-hörlurar, får inte upp Atmos i inställningsmenyn, och ljudet är bara flerkanals PCM... Om jag kopplar förbi kontrollboxen dyker Atmos-ljud upp i inställningarna på Apple-tv'n, och visas i display'en på receivern. 

 

Jag har oxå en Panasonic Bluray-spelare, även den kopplad via Sony-boxen. Där får jag igenom Atmos-ljud utan problem.... Jobbigt att behöva koppla om sladdarna för att få Atmos-ljud i högtalarna från Apple-tv'n! 

 

 

Svarar mig själv här - då var problemet löst, kostnad: 150 spänn. 

 

Testade att förbikoppla Sony-boxen med en splitter: https://cdon.no/elek...ryter-p50891573

Då känner Apple-tv'n igen mottakande enhet som Atmos-kompatibel, och man kan välja Atmos-ljud i inställningarna. Det var alltså Sony-boxen som var boven i dramat, och tydligen inte släpper igenom Atmos-signal från en Apple-TV (men gör det på en Panasonic BD-spelare). Enkelt att byta utgång på splittern, så slipper och fippla med HDMI-sladdar på baksidan av receivern. 


Redigerat av ALDA, 24 januari 2022 - 16:23.


#3263

Postad 08 mars 2022 - 16:06

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0

Har en ATV 4K gen 2 som efter en halvtimmes tittande på valfri app tar en kort paus, varvid bild och ljud försvinner under någon sekund. Det händer varje gång man har den igång. Kör senaste tvos och en någorlunda ny HDMI-kabel direktkopplad till tv’n.  

 

Upplevde inte detta med min förra ATV 4K, och tror inte heller det var så här i början med den nya ATV’n.

Några tips?



#3264

Postad 08 mars 2022 - 16:08

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

  • 2 050 inlägg
  • 0

Har en ATV 4K gen 2 som efter en halvtimmes tittande på valfri app tar en kort paus, varvid bild och ljud försvinner under någon sekund. Det händer varje gång man har den igång. Kör senaste tvos och en någorlunda ny HDMI-kabel direktkopplad till tv’n.  

 

Upplevde inte detta med min förra ATV 4K, och tror inte heller det var så här i början med den nya ATV’n.

Några tips?

 

Testa med en nyare HDMI-kabel av bättre fabrikat 



#3265

Postad 08 mars 2022 - 16:13

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0

Ok.



#3266

Postad 08 mars 2022 - 16:19

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 0

Har en ATV 4K gen 2 som efter en halvtimmes tittande på valfri app tar en kort paus, varvid bild och ljud försvinner under någon sekund. Det händer varje gång man har den igång. Kör senaste tvos och en någorlunda ny HDMI-kabel direktkopplad till tv’n.  

 

Upplevde inte detta med min förra ATV 4K, och tror inte heller det var så här i början med den nya ATV’n.

Några tips?

Är det ganska exakt efter en halvtimme varje gång? Då är det troligen något i "handskakningen" som ställer till det. Nån apparat gör något. 



#3267

Postad 08 mars 2022 - 16:26

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0

Jag verkar inte vara ensam om problemet.

 

https://discussions....hread/252744670

 

Ska testa en ny HDMI-kabel, samt att koppla bort CEC. 
 

Precis, det tar ett tag innan det händer, oftast någon halvtimma eller så. Händer bara en gång per kväll, sen är det lugnt. 
 



#3268

Postad 08 mars 2022 - 16:30

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 0

 

 

Upplevde inte detta med min förra ATV 4K, och tror inte heller det var så här i början med den nya ATV’n.

Några tips?

Gjort någon annan ändring i anläggningen under tiden?



#3269

Postad 08 mars 2022 - 16:50

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0

Gjort någon annan ändring i anläggningen under tiden?

Nej, samma tv sedan 2016. Funderar på om det kan ha med nätverket att göra. Kör visserligen trådat via switch från en Ubiqiti Edgerouter X, men har sedan en tid tillbaka haft hack i ljudet på ett par HEOS-högtalare som går på Wi-Fi. Även haft en del andra märkligheter där jag bl a behövt starta om hela utrustningen pga att ATV’n saknat internet. Detta vid två tillfällen de senaste tre månaderna. 



#3270

Postad 16 mars 2022 - 01:14

PH2000
  • PH2000
  • Lärjunge

  • 282 inlägg
  • 0

Har nyligen skaffat mig en Apple TV 4K och har ett irritationsmoment som jag skulle vilja ha hjälp med.

 

Varje gång jag startar igång min tv så startar även min Apple TV och receivern ställer sig i "Apple TV-läge" och jag får Apple-TV på min TV. 

Tidigare startade tv och receiver igång med det som var igång senast när jag stängde av. 

Hur gör jag för att Apple TV inte ska gå in och dominera vid start av tv och receiver?

 

Apple TVn är inkopplad i receivern (inte direkt in i TVn).

 

TV: https://classic.pris...t.php?p=5035689

Receiver: https://classic.pris...t.php?p=5401892


Redigerat av PH2000, 16 mars 2022 - 01:16.


#3271

Postad 16 mars 2022 - 08:24

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

  • 2 523 inlägg
  • 0
Det ska nog bara vara att gå in i inställningar och stoppa ”turn on tv” eller något liknande.
Bara testa

#3272

Postad 16 mars 2022 - 09:35

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

  • 2 318 inlägg
  • 0
På min förra TV (LG) så startade ATV när TV startade och vice versa
Nu med Philips-TV så startar TV när ATV startar, men ATV startar inte automatiskt om jag väljer att starta TV först.

Kollade en del efter inställningar i TV och och ATV då, men hittade inget vettigt.
Mitt svar är inte mycket till hjälp, men kanske kan förklara ”logiken” lite.

Edit: Kan tillägga att jag vill styra min TV med ATV, men inte styra ATV med TV så jag är alltså nöjd (därför jag inte hittade något vettigt i mina menyer).

Redigerat av MartinAberg, 16 mars 2022 - 12:46.


#3273

Postad 16 mars 2022 - 09:53

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 0

Det enda jag hittar är under "Fjärrkontroll...." där finns "Styr TV...." av eller på. Har min på Av. Inga problem med att den startar eller byter ingång.



#3274

Postad 16 mars 2022 - 14:46

PH2000
  • PH2000
  • Lärjunge

  • 282 inlägg
  • 0

Jag tror jag löste det det!

Hittade i receivern att jag kunde stänga av HDMI-styrningen.

Nu tar inte Apple TVn över (trots att den går igång).

Receivern startar där den senast blev avstängd, precis så som jag vill ha det.



#3275

Postad 06 juni 2022 - 05:28

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 454 inlägg
  • 0

Använder min ATV på reor men kan oftast inte logga in då hotellen för det mesta har inloggning på en hemsida. Nu nyttjar jag min android som nätverk. Kan man få igång ATV wifi via en Iphone logga in utan att använda mobile hptspott.



#3276

Postad 06 juni 2022 - 08:34

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

  • 2 050 inlägg
  • 0

Använder min ATV på reor men kan oftast inte logga in då hotellen för det mesta har inloggning på en hemsida. Nu nyttjar jag min android som nätverk. Kan man få igång ATV wifi via en Iphone logga in utan att använda mobile hptspott.


Ja

https://www.imore.co...ces-hotel-wi-fi

#3277

Postad 06 juni 2022 - 08:52

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

  • 2 318 inlägg
  • 0

Ja

https://www.imore.co...ces-hotel-wi-fi

Då artikeln handlade om betaversionen (tydligen väldigt ny funktion) kommer här en extra bekräftelse.

tvOS 15.4
Med tvOS 15.4 kan du genomföra ett köp på Apple TV via Apple Watch, och du har möjlighet att visa HomeKit-kameror som bild i bild medan du tittar på TV. Dessutom finns stöd för anslutning av Apple TV till Wi-Fi-nätverk som kräver ytterligare inloggningssteg, t.ex. sådana som används på hotell eller vandrarhem. I den här uppdateringen ingår även förbättringar av prestanda och stabilitet.

https://support.appl.../sv-se/HT207936

Edit:
”Vidare blir det möjligt att använda en Iphone eller Ipad för enklare uppkoppling mot trådlösa nätverk, till exempel på hotellrum.”

https://macworld.idg...58390/tv-os-154

Redigerat av MartinAberg, 06 juni 2022 - 08:56.


#3278

Postad 06 juni 2022 - 08:59

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0
Det var på tiden.

#3279

Postad 06 juni 2022 - 10:28

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 454 inlägg
  • 0

Tackar för informationen.



#3280

Postad 06 juni 2022 - 21:08

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 517 inlägg
  • 0

Välkommen nyhet även för mig!

 

Förra året var jag i USA och jobbade ett tag. Tänkte att det kunde va roligt att se på svensk TV, så jag köpte en ATV för att ha på hotellet. Jag hade dock inte tänkt så långt att jag behövde en webbläsare för att logga in...

 

Provade de två nätverksuttag som fanns på rummet, men de var det inget liv i. Sökte lite på nätet och kom fram till att det fanns två lösningar. Den första var att kontakta hotellets internetleverantör och den andra att använda en Mac-dator och logga in med ATV:ns MAC-adress (kallas visst att "spoofa"). Jag tyckte det verkade krångligt att ringa, så jag tänkte att jag provar det senare.

 

Efter ett antal försök på olika sätt som jag hittade tips om, och ett otal omstarter av datorn, så sökte jag efter mer information. Det visade sig att detta bara gick med äldre versioner av MacOS än jag hade, Apple tog bort den möjligheten senare. Förmodligen för att det är något som kan användas i oärligt syfte.

 

Knallade ner till receptionen och bad om telefonnummer till supporten för deras ISP. Inga problem, det hade de koll på. Ringde dem och efter att fått rabbla upp hotellets telefonnummer och lite information om mig och min bokning så hade de full koll på vad som skulle göras, men det tog en stund.

 

Det blev lite extra krångligt då jag hade en ny ATV, och måste göra första inställningarna med Iphone eller Ipad. De fixade dock detta med bara MAC-adressen först och sen när konfigurationen var klar så fick jag gå in och läsa upp IP-adressen.

 

Sen funkade det perfekt under hela min vistelse på nästan tre månader. Kollade med appen Bredbandskollen och då hade jag 60 Mbit/s. Såg på Aktuellt varje kväll när jag åt, och lite andra program ibland. Fick förlänga min vistelse en vecka och då var det inga problem att ringa till supporten och förlänga.

 

Det går alltså att lösa även nu, men är kanske lite mycket krångel vid en kort vistelse. Jag slipper också gärna detta, så det blir bra om man kan logga in utan att ringa ISP. En fördel var dock att jag var inloggad under hela vistelsen. Med dator, telefon och padda var jag tvungen att logga in igen varje vecka.


Redigerat av Erik_N, 06 juni 2022 - 21:20.


#3281

Postad 07 juni 2022 - 08:01

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0
Erik, jag har gått igenom något liknande vid två tillfällen. En gången i samband med bara en veckas semester på Kanarieöarna, men andra gången vid en anhörigs längre sjukhusvistelse bakom s k ”guest portal” här i Sverige (driftat av Telia). I ingetdera fallet gick det att lösa vid kontakt med relevant personal. Köpte t o m en liten router som kunde dela mobilens mac-adress men fick ändå aldrig streaming att fungera, trots att jag har Telias app för tv-tittande.

#3282

Postad 07 juni 2022 - 19:34

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 517 inlägg
  • 0

Ja, jag kan tänka mig att detta kan vara krångligare i vissa länder. Därför är det bra att det kommer en funktion som gör att man slipper metoden med att de ska lägga till en MAC-adress.

 

Jag kanske hade tur som fick prata med rätt person på supporten, men i så fall hade jag tur även när jag förlängde. När jag sökte så var det på något amerikanskt forum det stod om detta och där menade den som skrev att detta är något man gör ofta och supporten ska veta hur man gör. Det stod även att det inte var någon idé att försöka få hotellets personal att lösa detta, och det tror jag också på. :)

 

Jag har inte nån Telia-app, eller annan nån annan "TV-app" man betalar för. Körde bara SVT Play och det funkade bra, men vissa program gick inte att se utomlands. Har tänkt sätta upp en VPN till mitt hem, men har inte orkat gjort det än.



#3283

Postad 07 juni 2022 - 21:42

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 896 inlägg
  • 0

Jag tror jag löste det det!

Hittade i receivern att jag kunde stänga av HDMI-styrningen.

Nu tar inte Apple TVn över (trots att den går igång).

Receivern startar där den senast blev avstängd, precis så som jag vill ha det.

Skulle va intressant att hitta en lösning som ställer ner prion för appletv. Det är helt sjukt vad bra den är på att pirata prio från receivern. Brukar va en 3 knapptryckningar på "cd" för att komma ifrån appletvn lol



#3284

Postad 05 juli 2022 - 19:14

Kullre
  • Kullre
  • Användare

  • 209 inlägg
  • 0
Hejsan!
Nyfiken fråga; använder Airplay från ATV till ett par Ikea Symfonisk. Funkar utmärkt i alla appar (Netflix, HBO, Disney, SVT play etc.), men inte i Viaplay. Det går inte alls.

Någon som har någon idé varför?

#3285

Postad 11 september 2022 - 07:45

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0
Kör jag Netflix ut till projektorn visas HDR, men YouTube-klipp som påstås vara filmade i HDR visas som SDR. Är det något jag missat eller funkar det inte bättre än så?

Har ATV 4K gen 1 inställd på 4K SDR 50Hz och matcha bild/omfång (båda) påslagna.

#3286

Postad 11 september 2022 - 08:37

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

  • 2 318 inlägg
  • 0

Kör jag Netflix ut till projektorn visas HDR, men YouTube-klipp som påstås vara filmade i HDR visas som SDR. Är det något jag missat eller funkar det inte bättre än så?

Har ATV 4K gen 1 inställd på 4K SDR 50Hz och matcha bild/omfång (båda) påslagna.

Verkar vara Apple TV 4K gen 2 som har stöd för detta (just nu iaf).

 

https://www.reddit.c...r_on_the_apple/



#3287

Postad 11 september 2022 - 09:54

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0

Verkar vara Apple TV 4K gen 2 som har stöd för detta (just nu iaf).
 
https://www.reddit.c...r_on_the_apple/

Intressant! Jag ska ta och plocka in min ATV 4K gen 2 från tv-rummet till bion och se om det stämmer. På TV’n funkar HDR via Youtube utan problem, så vill mest utesluta att det är projektorn som strular.

#3288

Postad 11 september 2022 - 10:14

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0
Finns det något bra och prisvärt alternativ till ATV för mig som vill ha 60 fps i 4K och HDR, men inte vill ersätta min ATV 4K gen 1 med en gen 2? Fjärrkontroll är ett krav.

Edit: ATV 4K G2 inköpt och installerad. En G1 till salu.

Redigerat av Saturnus, 12 september 2022 - 17:49.


#3289

Postad 18 oktober 2022 - 17:49

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 568 inlägg
  • 0

4 november släpps det en ny uppdaterad version av Apple TV 4K med A15 Bionic chipet och stöd för HDR10+

 

https://www.apple.co...le-tv-4k/specs/



#3290

Postad 18 oktober 2022 - 18:36

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

  • 1 438 inlägg
  • 0

Äntligen, velat uppgradera främst för nya fjärren då jag inte köpte förra så nu är det dags. HDR10+ känns onödigt om man har DV stöd men mer stöd är väl alltid bra och bra för alla med samsung tvs.

 

Trist att de inte sagt något om AV1 eller möjlighet till passthrough på lossless. Och då de tog bort nätverkskontakten på den mindre modellen känns det inte som de satsar på högre bitrates tråkigt nog. Vore även nice om de inte konverterade allt till MAT eller va codecen heter och kunde behålla tex dolby digital plus (E-AC3) som alla streamingtjänster kör.



#3291

Postad 20 oktober 2022 - 10:35

fredrikjansson
  • fredrikjansson
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0

Fråga, 

Har en äldre förstärkare med endast RCA utgångar. fjärrkontrollen är även kass och jag funderar på hur jag skall lösa detta och om Apple tv är en lösning. 

 

koppla tv:n till apple tv via hdmi och sen en omvandlar tosslink/RCA till förstärkaren, funkar detta? 

Kan man då höja sänka med Apple tv:n? 



#3292

Postad 20 oktober 2022 - 10:59

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

  • 2 050 inlägg
  • 0

Fråga, 

Har en äldre förstärkare med endast RCA utgångar. fjärrkontrollen är även kass och jag funderar på hur jag skall lösa detta och om Apple tv är en lösning. 

 

koppla tv:n till apple tv via hdmi och sen en omvandlar tosslink/RCA till förstärkaren, funkar detta? 

Kan man då höja sänka med Apple tv:n? 

 

Bara att glömma. Köp en nyare förstärkare med HDMI- ingång



#3293

Postad 20 oktober 2022 - 18:00

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

Fråga,
Har en äldre förstärkare med endast RCA utgångar. fjärrkontrollen är även kass och jag funderar på hur jag skall lösa detta och om Apple tv är en lösning.

koppla tv:n till apple tv via hdmi och sen en omvandlar tosslink/RCA till förstärkaren, funkar detta?
Kan man då höja sänka med Apple tv:n?


Jag kör ljudet ut från hörlursutgången på min LG Oled C9. Då kan jag höja sänka med ATV fjärren eftersom den pratar CEC med TVn. Funkar bra om man inte är kräsen med DA omvandlingen

#3294

Postad 23 oktober 2022 - 08:24

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

  • 2 318 inlägg
  • 0

Jag kör ljudet ut från hörlursutgången på min LG Oled C9. Då kan jag höja sänka med ATV fjärren eftersom den pratar CEC med TVn. Funkar bra om man inte är kräsen med DA omvandlingen

Går även att ”programmera” fjärrkontrollen så den funkar som volymkontroll till din förstärkare i ATVns inställningar.

#3295

Postad 23 oktober 2022 - 11:41

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 517 inlägg
  • 0

Äntligen, velat uppgradera främst för nya fjärren då jag inte köpte förra så nu är det dags. HDR10+ känns onödigt om man har DV stöd men mer stöd är väl alltid bra och bra för alla med samsung tvs.

 

Trist att de inte sagt något om AV1 eller möjlighet till passthrough på lossless. Och då de tog bort nätverkskontakten på den mindre modellen känns det inte som de satsar på högre bitrates tråkigt nog. Vore även nice om de inte konverterade allt till MAT eller va codecen heter och kunde behålla tex dolby digital plus (E-AC3) som alla streamingtjänster kör.

 

Ja, lite tråkigt att de tagit bort nätverkskontakten på den med mindre minne. Jag har inget behov av stort minne, men vill gärna ha kabel till alla apparater som står still.

 

Sen hoppas jag fortfarande på att man ska göra en modell som även kan skicka ut ljud med översamplingsfrekvens 44,1 kHz, och inte omvandla allt till 48 kHz. Men eftersom Apple i första hand ser ATV som en videospelare så lär det nog inte hända.

 

Jag har modellen innan nu (med aluminiumfjärren) och ser väl ingen anledning att byta nu.



#3296

Postad 10 november 2022 - 18:54

Turbo-Danne
  • Turbo-Danne
  • Forumräv

  • 716 inlägg
  • 0
Är det bara för mig HBO Max och HDR som strular. Får upp nåt att videon inte kan spelas upp ett antal försök sen funkar det men utan HDR. Kör jag på tv appen tex då funkar det utan problem. Tex GoT försökte jag kolla.

Alla andra appar funkar det utan problem med HDR.

Redigerat av Turbo-Danne, 10 november 2022 - 18:55.


#3297

Postad 10 november 2022 - 19:30

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlägg
  • 0

Är det bara för mig HBO Max och HDR som strular. Får upp nåt att videon inte kan spelas upp ett antal försök sen funkar det men utan HDR. Kör jag på tv appen tex då funkar det utan problem. Tex GoT försökte jag kolla.

Alla andra appar funkar det utan problem med HDR.


Japp, krånglar ibland, ibland startar det inte, eller blir sdr, och ibland blir det DV som det ska va.


Redigerat av Garrett, 10 november 2022 - 21:06.


#3298

Postad 10 november 2022 - 19:33

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 517 inlägg
  • 0

Sound & Vision har testat tredje generationen: https://www.soundand...-faster-cheaper

 

Conclusion

It's not that the Apple TV 4K 3rd generation has stunning and surprising new features versus its predecessor. But the new model still has the best sound and picture quality when compared to other streamers, and it won't become obsolete for at least a few years because it has more speed and power, QMS, and works with a wide range of HDR formats. And if you are already in the Apple ecosystem, the company continues to find new ways to integrate it with Macs, iPhones, iPads, the Apple Watch, and AirPods.

 



#3299

Postad 10 november 2022 - 20:36

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 966 inlägg
  • 0

haha vad tusan nu!? man är alltså tvungen att köpa 128gb modellen för att få ethernet.

fy skäms apple för att verkligen försöka suga ut allt som går av en kund. 



#3300

Postad 10 november 2022 - 20:55

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 678 inlägg
  • 0

haha vad tusan nu!? man är alltså tvungen att köpa 128gb modellen för att få ethernet.

fy skäms apple för att verkligen försöka suga ut allt som går av en kund. 

Det är dom inte ensamma om.Streamingtjänsterna är likadana,vill man ha all sport så får man hala upp rn halv månadslön. Länge leve kapitalet!


Det är dom inte ensamma om.Streamingtjänsterna är likadana,vill man ha all sport så får man hala upp en halv månadslön. Länge leve kapitalet!





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.