Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Philips Pronto *

1012 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Philips SBC-RU890 Pronto (Fjärrkontroller) 1 7,89 (18) Inga priser
Philips SBC-RU970 Pronto Pro (Fjärrkontroller) 1 8 (6) Inga priser
Philips SBC-RU950 Pronto NG (Fjärrkontroller) 1 8,71 (20) Inga priser
Philips SBC-RU940 Pronto (Fjärrkontroller) 1 7,72 (24) Inga priser
Philips SBC-RU930 Pronto Neo (Fjärrkontroller) 1 7,1 (9) Inga priser
Philips SBC-RU980 Pronto Pro NG (Fjärrkontroller) 1 8,6 (4) Inga priser
Philips SBC-RU960 Pronto NG (Fjärrkontroller) 1 7,6 (4) Inga priser
Philips SBC-RU990 Pronto Pro NG (Fjärrkontroller) 1 8,43 (6) Inga priser
Philips TSU9600 Pronto (Fjärrkontroller) 1 8,78 (8) Inga priser
Philips TSU9400 Pronto (Fjärrkontroller) 1 8,67 (5) Inga priser
Philips TSU9200 Pronto (Fjärrkontroller) 0 (0) Inga priser
Philips TSU9800 Pronto (Fjärrkontroller) 1 8 (2) Inga priser
3 relaterade trådar

#101

Postad 20 februari 2004 - 12:25

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

  • 3 967 inlägg
  • 0
Den ska ligga i den första bilden för att det ska bli bra, alltså i grundkonfigurationen, kolla på Daniel Tonks PCF fil för att se hur hans första bild ser ut.
Prova även att "send to front" och bakgrundsbilden "send to back" så kanske det hoppar igång.
Om du orkar så kan man använda sökfunktionen på remotecentral och söka reda på detta, jag vet för att det funkade för mig :) :)
Du får leta lite tops så hittar du vad du söker.

#102

Postad 24 februari 2004 - 19:58

Unregistered1a23151c
  • Unregistered1a23151c
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Hej!
Jag har en Pronto Neo 930....
Om jag tex ska använda text tv så tar den bara en siffra itaget... man kan tex inte skriva 300 för den tar bara en nolla... Nån som förstår o kan hjälpa mig??

MVH Jonas

#103

Postad 26 februari 2004 - 21:09

Maarek
  • Maarek
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0

Hej!
Jag har en Pronto Neo 930....
Om jag tex ska använda text tv så tar den bara en siffra itaget... man kan tex inte skriva 300 för den tar bara en nolla... Nån som förstår o kan hjälpa mig??

MVH  Jonas

Hej!
Om jag förstår rätt vill du ha ett makro som skickar 300. Då måste du lägga in en delay mellan nollorna. Annars ser tv'n inte vart en nolla slutar och nästa börjar.

/Mathias

#104

Postad 05 mars 2004 - 13:34

Unregisteredd36b9653
  • Unregisteredd36b9653
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Nu jäklar har det hänt nått som ....inte bör uttryckas i ord!!

Efter att ha laddat ned RU950:s senaste programvara till min TSU3000 kunde jag inte ladda ner ccf som skulle vara till en 950:a, ville bara prova om jag kunde komma åt koderna på europa modellerna på detta sätt. Fungerade inte har jag konstaterat, laddade ner rätt programvara till fjärren (efter div felmeddelanden så som för lite batteri osv. gick det). MEN när jag ska ladda ner min ccf som jag hittills lagt ner för mycket tid på så säger Pronto edit att den inte kan ladda ner detta eftersom fjärren inte har kontakt med datorn! -DET VAR KONSTIGT FÖR JAG LADDADE JUST NER RÄTT PROGRAMVARA TILL DEN!

NU har jag alltså fastnat...igen!
-Hur kan man nollställa fjärren eller vad ska man göra?
:) /René

#105

Postad 05 mars 2004 - 13:41

Unregisteredd36b9653
  • Unregisteredd36b9653
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
[quote name='Maarek' date='Feb 26 2004, 21:09 '] [quote name='ulfsterner' date='Feb 24 2004, 19:58 ']Hej!
Jag har en Pronto Neo 930....
Om jag tex ska använda text tv så tar den bara en siffra itaget... man kan tex inte skriva 300 för den tar bara en nolla... Nån som förstår o kan hjälpa mig??

MVH  Jonas[/QUOTE]
Hej!
Om jag förstår rätt vill du ha ett makro som skickar 300. Då måste du lägga in en delay mellan nollorna. Annars ser tv'n inte vart en nolla slutar och nästa börjar.

-fick svar på min fråga på annat håll..tack för uppmärksamheten.

Redigerat av Unregisteredd36b9653, 05 mars 2004 - 13:47.


#106

Postad 19 mars 2004 - 03:07

Unregistereda0421c55
  • Unregistereda0421c55
  • Användare

  • 137 inlägg
  • 0
Hejsan.
Har problem med min NEO och Force 530T.
Det som är lustigt är att när jag proggar neon så tar den imot kommandona från forcen, den failar alltså inte men ändå så fungerar det inte?
Vet att det är fler som haft samma? problem, men är det någon som vet hur man får det att fungera med NEOn?
En sak är väl om man får "Failed" men jag får ju OK, lustigt...

/tjalve

#107

Postad 20 mars 2004 - 19:44

Unregistered36aa8b10
  • Unregistered36aa8b10
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0
Var idag och hämtade min nya Pronto 950 som jag köpt i butik här i Stockholm. Fick även med dockningsstationen.

Till Dockningstationen medföljde en tunn bruksanvisning på bla svenska.
Till Pronton medföljde en tjock bruksanvisning på dom flesta i världen förekommande språk UTOM svenska.

Nu har jag inte mer än packat upp grejerna, men hur svårt kan det vara med en dockningsstation? Skulle vara mer logiskt att skriva bruksanvisningen för Pronton på svenska.

Har någon av Er fått en svensk bruksanvisning?

#108

Postad 24 mars 2004 - 00:04

Unregistered36aa8b10
  • Unregistered36aa8b10
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0

Var idag och hämtade min nya Pronto 950 som jag köpt i butik här i Stockholm. Fick även med dockningsstationen.

Till Dockningstationen medföljde en tunn bruksanvisning på bla svenska.
Till Pronton medföljde en tjock bruksanvisning på dom flesta i världen förekommande språk UTOM svenska.

Nu har jag inte mer än packat upp grejerna, men hur svårt kan det vara med en dockningsstation? Skulle vara mer logiskt att skriva bruksanvisningen för Pronton på svenska.

Har någon av Er fått en svensk bruksanvisning?

Hittade en svensk bruksanvinsning på CD-ROM skivan som medföljde, borde nog sett den tidigare :) , den sa inte mkt.
Antar att det bara är att ladda hem någons .pcf fil och sätta igång. Man lär sig väl efterhand antar jag.

Jag lär troligen ställa ett flertal frågor här sen.

#109

Postad 24 mars 2004 - 09:03

klp
  • klp
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0
RemoteCentral finns det en (eller flera) "Unofficial FAQ" att ladda ner, förvisso på Engelska men i stort sett allt du behöver veta finns att hita där.
Om det inte finns för 950 (TSU3000) så kolla för 940 (TSU2000`) eller ProntoEdit.

#110

Postad 28 mars 2004 - 00:00

Unregistered36aa8b10
  • Unregistered36aa8b10
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0
Nu har jag letat efter koder hur länge som helst. Hoppas någon här kan hjälpa mig.

Jag har en RU-950. När jag programmerar pronton (nos mot nos) för att fungerar med min TV (Thomson 52JW640S) så lyckas jag inte riktigt. Koderna går in men fungerar endast 1 gång, måste trycka på någon annan knapp emellan för att sedan kunna trycka på första knappen igen tex. i "TV-menyn" kan man stega sig flera steg uppåt, nedåt, höger och vänster. Jag kan bara stega mig 1 gång i varje riktning sen kommer jag inte längre.

För att ändra format från tex 4:3 måste jag använda "pil" höger flera gånger för att komma till 16:9 men tji fick jag, kommer bara ett steg (4:3 zoom) :angry:

Likadant gäller om jag går in i Text-Tv´n, kan ej upprepa 2 likadana siffror efter varann.

Volym + och - programmerade jag till dom hårda knapparna på sidan, där fungerar det klockrent, kan hålla inne volym- bra länge och volymen sjunker.

Är det några speciella koder jag behöver eller har jag gjort fel?

Hoppas någon kan hjälpa mig.

#111

Postad 28 mars 2004 - 15:10

Unregistered6c33b2c5
  • Unregistered6c33b2c5
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

--snip--
Jag har en RU-950. När jag programmerar pronton (nos mot nos) för att fungerar med min TV (Thomson 52JW640S) så lyckas jag inte riktigt. Koderna går in men fungerar endast 1 gång, måste trycka på någon annan knapp emellan för att sedan kunna trycka på första knappen igen tex. i "TV-menyn" kan man stega sig flera steg uppåt, nedåt, höger och vänster. Jag kan bara stega mig 1 gång i varje riktning sen kommer jag inte längre.
--snip--

Några förslag.
1. Använd irkoderna i databasen som kommer ProntoEditNG. I senaste versionen (2.0.6) finns åtminstone två olika uppsättningar av siffror och en med meny-pilar för en Thomson TV.
2. Hoppa över inlärningsfunktinen och ta istället motsvarande irkod ifrån någon annan Thomsonmodell på Remote Central och klistra in i Button Properties/Add IR Code/Edit IR Code.
3. Testa att lära in en problemkod två gånger, på två olika knappar, och verifera att de är identiska. Är de inte det så har du problem på riktigt....

Lycka till!

#112

Postad 30 mars 2004 - 06:31

Unregistered6c33b2c5
  • Unregistered6c33b2c5
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

--snip--
Jag har en RU-950. När jag programmerar pronton (nos mot nos) för att fungerar med min TV (Thomson 52JW640S) så lyckas jag inte riktigt. Koderna går in men fungerar endast 1 gång, måste trycka på någon annan knapp emellan för att sedan kunna trycka på första knappen igen tex. i "TV-menyn" kan man stega sig flera steg uppåt, nedåt, höger och vänster. Jag kan bara stega mig 1 gång i varje riktning sen kommer jag inte längre.
--snip--

Ett förslag till.
Senaste firmwarereleasen från Philips förbättrar bl a inlärning av "problematiska" enheter som t ex Thomson....
Mao Uppgradera! :)

#113

Postad 05 april 2004 - 15:36

Unregistered36aa8b10
  • Unregistered36aa8b10
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0
Den nya firmware som finns ute (version 3.1.15) löste mitt problem, kan nu upprepa tangent tryckningar för min Thomson TV.

Nytt problem - testade att köra nos mot nos och la in siffrorna 1-9 i Pronton. Gick perfekt, dock efter ca 10 min hände ingenting när jag tryckte på siffrorna. Verkade som Pronton tappat IR-koderna. Laddade upp .pcf filen till datorn (vilket konstigt nog tog 10 minuter) och kollade. Koderna var på plats. Likadant gällde för tangenten för text-tv. Fungerade ett tag sen inte mer. Laddade upp filen igen (tog 10 minuter även denna gång), koderna var på plats. Skall prova lite mer när jag kommer hem.

Någon som upplevt liknande problem och har några förslag ?


EDIT: Problemet existerar inte längre.

Redigerat av Unregistered36aa8b10, 08 april 2004 - 09:36.


#114

Postad 24 juni 2004 - 09:01

Unregisterede69b995e
  • Unregisterede69b995e
  • Amatör

  • 88 inlägg
  • 0
Tänkte väcka denna tråden till liv igen med en klurig fråga.

Jag ska använda en Pronto för att styra följande produkter och undrar ifall det skulle funka

42PF9966
Thomson DVD
Thomson VHS
Comhem BOX
BeoSound 9000
3st BeoLab 3500
Persienner som styrs via RF (Upp & Ner, Öppna & Stänga)
Markiser som styrs via RF ( In & Ut)

Behöver jag RU-980 eller räcker det med RU-950. Har för mig att RU-950 inte kan sända RF.

#115

Postad 24 juni 2004 - 17:21

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

  • 3 967 inlägg
  • 0
RU-950 kan sända RFsignaler, det enda du behöver den extra mottageren till är om du har sakerna i ett annat rum eller i ett skåp.
Samt om de egentligen går på IR så omvandlar denna enheten det från RF till IR.
Så det kommer att fungera att sända RF med RU-950, om nu dina markiser tar emot på 433MHz? Men det är väl en standardfrekvens eller hur?
Vet en del som har haft svårt att lära in Comhemboxens koder men det har tydligen löst sig efter lite pill.

Pronto info på Philips hemsida

Bifogad fil(er)


Redigerat av Berggren, 24 juni 2004 - 17:22.


#116

Postad 21 juli 2004 - 19:20

Unregisteredb677f88b
  • Unregisteredb677f88b
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Någon som har färdiga koder till en Pioneer AV-868 och AX-5?
Har precis fått dom och min RU-950, så det är lite mycket att ta till sig på en och samma gång...
Är det någon som är proffs på programmeringen som man skulle kunna skicka den till och få den "startad", givetvis mot en liten tacksamhetskostnad..
Vad jag har förstått så tar det ett bra tag innan man får till den bra.

MVH,

Redigerat av Unregisteredb677f88b, 26 juli 2004 - 14:11.


#117

Postad 02 augusti 2004 - 12:14

Unregistereda2f76f0a
  • Unregistereda2f76f0a
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0
Hej !

Jag har suttit och läst igenom dom här 5 sidorna med prontomaterial och då skulle jag bara vilja fråga en sak om jag har förstått det rätt.

Jag har en pronto tsu3000 och jag skulle vilja styra lampor med dem men som ja förstår det finns det ingen möjlighet för det ?

Mvh /// niklas

#118

Postad 02 augusti 2004 - 12:38

klp
  • klp
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0

Jag har en pronto tsu3000 och jag skulle vilja styra lampor med dem men som ja förstår det finns det ingen möjlighet för det ?


gujje,

Det är riktigt....
Hade du haft en 950 så hade du kanske kunnat det :(
Detta beroende på att RF frekvensen som 3000 sänder på inte används till samma saker i Europa som i USA.

950 sänder på 433MHz bandet och om du har tur kan du kanske hitta en kod som passar till en mottagare för elstyrning (strömbrytare/dimmer) från typ Nexa, men då har man tur...

Ditt enda alternativ är egentligen en ljustyrning som kan hanteras via IR, ex.vis. X10 eller IHC

#119

Postad 08 augusti 2004 - 01:25

Kristoffer
  • Kristoffer
  • Användare

  • 123 inlägg
  • 0
Jag letar efter IR-koder till min projektor, en Hitachi PJ-TX100. Det jag vill ha är diskreta av- och påkoder. Någon som vet var man kan hitta dessa (om man kan hitta dessa)?

#120

Postad 08 augusti 2004 - 07:48

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

  • 3 967 inlägg
  • 0

Jag letar efter IR-koder till min projektor, en Hitachi PJ-TX100. Det jag vill ha är diskreta av- och påkoder. Någon som vet var man kan hitta dessa (om man kan hitta dessa)?

Antar att du har letat på remotecentral.com?
Annars så har jag bara tips om att ta kontakt med tillverkaren ifråga och höra om de är pigga på att lämna ut dessa koder. En del tillverkare är det inga probelm att få dessa koder medans en del andra tvärvägrar.

#121

Postad 08 augusti 2004 - 09:10

Unregistered962
  • Unregistered962
  • Guru

  • 6 725 inlägg
  • 0
Är det nån som har problem att Pronton "tappar" vissa komandon? Tex. så slutar min pauseknapp till dvd'n att sluta fungeraibland, men det är bara ladda in allt på nytt så funkar det igen. :P

#122

Postad 08 augusti 2004 - 09:47

Kristoffer
  • Kristoffer
  • Användare

  • 123 inlägg
  • 0
Jepp. Det finns inget på RemoteCentral. Jag har kontaktat Hitachi, men inte fått nåt svar än. Tänkte om någon här kände till några koder ...

#123

Postad 08 augusti 2004 - 13:45

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

  • 3 967 inlägg
  • 0

Jepp. Det finns inget på RemoteCentral. Jag har kontaktat Hitachi, men inte fått nåt svar än. Tänkte om någon här kände till några koder ...

Du har lagt ut en fråga på remotecentralsforum också?
Om inte så gör det för de brukar kunna luska reda på det mesta i diskreta koder och annat roligt man kan behöva.

Edit: Den bakfulla gnun har varit hos mig och stavat också....

Redigerat av Berggren, 08 augusti 2004 - 13:46.


#124

Postad 08 augusti 2004 - 14:14

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlägg
  • 0

Är det nån som har problem att Pronton "tappar" vissa komandon? Tex. så slutar min pauseknapp till dvd'n att sluta fungeraibland, men det är bara ladda in allt på nytt så funkar det igen.  :P

Root skrev ett inlägg om det lite tidigare på denna sida, dock inte hur han löste problemet:

Den nya firmware som finns ute (version 3.1.15) löste mitt problem, kan nu upprepa tangent tryckningar för min Thomson TV.

Nytt problem - testade att köra nos mot nos och la in siffrorna 1-9 i Pronton. Gick perfekt, dock efter ca 10 min hände ingenting när jag tryckte på siffrorna. Verkade som Pronton tappat IR-koderna. Laddade upp .pcf filen till datorn (vilket konstigt nog tog 10 minuter) och kollade. Koderna var på plats. Likadant gällde för tangenten för text-tv. Fungerade ett tag sen inte mer. Laddade upp filen igen (tog 10 minuter även denna gång), koderna var på plats. Skall prova lite mer när jag kommer hem.

Någon som upplevt liknande problem och har några förslag ?

EDIT: Problemet existerar inte längre.


Redigerat av tb303, 08 augusti 2004 - 14:16.


#125

Postad 09 augusti 2004 - 17:35

Unregistered36aa8b10
  • Unregistered36aa8b10
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0

Är det nån som har problem att Pronton "tappar" vissa komandon? Tex. så slutar min pauseknapp till dvd'n att sluta fungeraibland, men det är bara ladda in allt på nytt så funkar det igen.  :rolleyes:

Root skrev ett inlägg om det lite tidigare på denna sida, dock inte hur han löste problemet:

Jag löste inte problemet utan problemet löste sig självt. Precis som Stefan N skriver att han gjorde så laddade jag också om pronton så fungerade det (tursamt nog). Jag hade bara problemet 1 gång.



Nytt problem dock.
Har nyligen varit och köpt en ny satellitbox, en Force D-Master 536S (tror jag den hette). Fungerar perfekt att lära Pronton koderna (inga "failed" eller liknande) men att sedan få satellitboxen att uppfatta koderna från Pronton verkar helt kört. Jag har provat med olika vinklar, olika långa tangenttryckningar o.s.v. men inget har lyckats. Har sett att några fler haft samma/liknande problem med Force-koderna.

Är det någon vänlig själ som sitter inne med lösningen?

#126

Postad 10 augusti 2004 - 17:51

Unregistered98e63439
  • Unregistered98e63439
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Kanske är det med Force boxarna som med Pace digitala boxar att de använder sig av "den ovanliga standarden IRDA." OBS! Detta är en ren gissning från min sida. På Let's Automate's hemsida beskrivs problemet och lösningen för Pace boxarna ("red-eye infrared translator"): Red-Eye?

#127

Postad 11 augusti 2004 - 15:01

Unregistered920e3784
  • Unregistered920e3784
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
Hej.

Kommer att få hem en tsu3000 om några dagar.. så jag blir nog en klanmedlem till pronto slätten :)


>Berggren

I manualen står det att man kan använda både engång och laddningsbara batteri, så jag undrar varför måste du göra modifiering på din pronto?

den modifiering som du gjorde, kan du beskriva den lite närmare om hur den fungera vad som krävs för att göra en sånt grej.

#128

Postad 11 augusti 2004 - 16:53

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

  • 3 967 inlägg
  • 0

>Berggren

I manualen står det att man kan använda både engång och laddningsbara batteri, så jag undrar varför måste du göra modifiering på din pronto?

den modifiering som du gjorde, kan du beskriva den lite närmare om hur den fungera vad som krävs för att göra en sånt grej.

Modifieringen gjorde jag för att när man inte har ett original laddningsbart batteri så får man inte rätt indikation i displayen samt att drifttiden inte blir lika lång..
Ser ut som ett batteri till en trådlös telefon. Så får man inte rätt spänning ut till Pronton vilket gör att den inte håller lika länge på laddningsbara batterier som på vanliga alkaliska. Detta beror på att laddningsbara batterier endast har 1,2V medans alkaliska har 1,5V. Detta gör att driftiden sjunker markant. Har man ett laddningsbart batteripack från Philips själva så kopplar man in en liten kontakt i batteriluckan vilket talar om för Pronton att nu körs jag på en lägre spänning, så i displayen visas rätt antal batteriindikatorer.
Modifieringen består i att man fixar en liten kontakt som man sedan kan stoppa in i kontakten i pronton för att på så sätt lura den att tro att det är originalpacket från Philips som används.
Detta behövs nu knappast längre då de har släppt en senare firmware version som har bättrat på denna funktion betydligt. Så drifttiden har hoppat upp markant när man kör med vanliga lösa laddningsbara batterier. Men har man "min" mod så fungerar det ju ännu bättre :)
Har bilder på hur det ser ut, ska bara leta reda på länken till dem så kan du kika själv hur det ser ut och sedan så får du fråga mera om det är något som är oklart.

#129

Postad 16 augusti 2004 - 22:52

Unregisteredc2273ee1
  • Unregisteredc2273ee1
  • Användare

  • 117 inlägg
  • 0
Suttit och läst igenom hela tråden, och undrar om någon har fått Pronton att fungera mot en Force digitalbox ?

#130

Postad 19 augusti 2004 - 00:09

Unregistered36aa8b10
  • Unregistered36aa8b10
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0
Äntligen!!!

Tack vare en kille på ett annat forum har jag nu fått min Force 536s att fungerar ihop med Pronton.
Han skickade mig sina koder som egentligen var avsedd för Force 1189s men dom fungerade bra till min 536s oxå.

Så för att svara yps

Suttit och läst igenom hela tråden, och undrar om någon har fått Pronton att fungera mot en Force digitalbox ?


YES :(

Redigerat av Unregistered36aa8b10, 21 augusti 2004 - 13:28.


#131

Postad 19 augusti 2004 - 01:55

Unregistereda0421c55
  • Unregistereda0421c55
  • Användare

  • 137 inlägg
  • 0
Har postat en gång innan här angående ProntoNEO och Forcebox, dock inget svar :(
Nu tänkte jag försöka på annat sätt (såvida ingen fått det att fungera..?)

Hexkoder, eftersom ni får det att fungera med "vanliga" prontos så kanske man kan dra ur hexkoderna för funktionerna sedan trolla om dem till NEOhex och sedan med våld trycka in det i NEOn..
Problem1 är att jag inte vet hur man "hittar" hexkoderna i pronton, sedan finns det ju prog för att göra om dem till NEOform, om det funkar? knappast troligt men man kan ju inte ge upp...

Det intressanta som jag skrev i min tidigare post är ju att NEOn tar imot koderna och öppnar man upp filen i neohacker så finns där en hexkod, men likförbann...så vill det inte fungera.

#132

Postad 19 augusti 2004 - 16:12

Unregistered3d31be07
  • Unregistered3d31be07
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0
roots koder fungerar även för Force 530T för dom som är intresserade.

Tackar!

#133

Postad 19 augusti 2004 - 19:09

Unregisteredc2273ee1
  • Unregisteredc2273ee1
  • Användare

  • 117 inlägg
  • 0
icebar: Det var precis det jag ville höra, isåfall kan man beställa en Pronto :(

//Magnus

#134

Postad 10 september 2004 - 14:52

ei99haan
  • ei99haan
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0
Hej
Jag undrar om det är någon som vet om jag kan styra mina Waveman RF dimmrar med någon av prontomodellerna går på 433.92 Mhz.
(tillverkas av Marelco)

#135

Postad 19 oktober 2004 - 10:03

kaki02
  • kaki02
  • Användare

  • 151 inlägg
  • 0
Ädla Prontovänner,

I helgen kom äntligen min TSU3000, å vilken maskin! Kan bara föreställa mig bekvämligheten när allt är på plats. Har ett par frågor samt önskemål som jag hoppas ni kan hjälpa mig med:

1)
Går det att få Pronton att klara av dubbelkommandon? Exempelvis när nollan på TV'n byter mellan 0, AV1 och AV2, allt på samma knapp. Eller när en knapp har en funktion i vanligt TV-läge och sedan ett annat i Text-TV läge.

2)
Är det någon som har koder till följande "devices":
Recevier: Pioneer AX3i
TV: SABA/Thomson
SAT: Philips (Canal Digital's hyrbox)

3)
Är det någon här som kan förse mig med kanalloggor? Gärna så många som möjligt, dvs svenska som engelska?

4)
Finns det någon bra Prontosida som beskriver lite mer ingående hur den fungerar och vad man kan göra? Har kollat www.remotecentral.com men tycker att det borde finnas någon med enbart Prontoinriktning. Bruksanvisningen var ju ett hån!

All information uppskattas!!

Mvh / Patrik

#136

Postad 19 oktober 2004 - 20:20

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

  • 2 279 inlägg
  • 0
Kanske kan vara något?

http://www.prontowizard.com/

#137

Postad 22 oktober 2004 - 07:28

Unregistered7d12e428
  • Unregistered7d12e428
  • Användare

  • 243 inlägg
  • 0

Ädla Prontovänner,

I helgen kom äntligen min TSU3000, å vilken maskin! Kan bara föreställa mig bekvämligheten när allt är på plats. Har ett par frågor samt önskemål som jag hoppas ni kan hjälpa mig med:

1)
Går det att få Pronton att klara av dubbelkommandon? Exempelvis när nollan på TV'n byter mellan 0, AV1 och AV2, allt på samma knapp. Eller när en knapp har en funktion i vanligt TV-läge och sedan ett annat i Text-TV läge.

2)
Är det någon som har koder till följande "devices":
Recevier: Pioneer AX3i
TV: SABA/Thomson
SAT: Philips (Canal Digital's hyrbox)

3)
Är det någon här som kan förse mig med kanalloggor? Gärna så många som möjligt, dvs svenska som engelska?

4)
Finns det någon bra Prontosida som beskriver lite mer ingående hur den fungerar och vad man kan göra? Har kollat www.remotecentral.com men tycker att det borde finnas någon med enbart Prontoinriktning. Bruksanvisningen var ju ett hån!

All information uppskattas!!

Mvh / Patrik

1) Pronton kommer att lara sig den kod som originalkontrollen har, sa om originalknappen klarar det kommer Pronton att klara... samt mycket mer! :angry:

3) Gor en sokning pa Google som ser ut sa har: "tv3" + "logo" osv for varje kanal, klicka sedan pa Google Bilder for att hitta den basta.

4) Forumen i Remotecentral innehaller valdigt mycket information om man har tid att leta. Annars kan du kolla pa http://ProntoGuide.com


//D

#138

Postad 23 oktober 2004 - 15:58

Unregistered98e63439
  • Unregistered98e63439
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Här hittar Du alla kanalloggor: TVLoggor



Här hittar Du allt om pronto (filer, forum mm): RemoteCentral

#139

Postad 23 oktober 2004 - 16:23

Unregistered7d12e428
  • Unregistered7d12e428
  • Användare

  • 243 inlägg
  • 0

Här hittar Du alla kanalloggor: TVLoggor



Här hittar Du allt om pronto (filer, forum mm): RemoteCentral

Skönt att ha alla världens loggor på ett ställe men jag måste säga att kvaliteten på vissa av de svenska loggorna var fördj**ligt dålig! :blink:
Kanal5 och ZTV hade tex svart bakgrund.

Jag tycker då att tex dessa är lite bättre (framGooglat):

http://www.plantijn-.../sweden/ztv.jpg
http://www.sbsbroadc...logo_kanal5.gif

Men man kanske har tuffare krav när man har en färgpronto? :D

//D

#140

Postad 15 november 2004 - 00:27

preddan
  • preddan
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
Hejsan alla.

Är i detta nu på väg att köpa mig en Pronto.

Tänkte höra lite om det här med att styra lampor med pronton.
Finns det speciella IR mottagare för den eller vad?

Har hittat IR dimmers, men dom styrs med vilken IR signal som helst.
DVS vad jag än trycker på tänds eller släcks det.

Finns det inga som bara aktiverar/deaktiverar på en speciell frekvens?

Tacksam för svar // Preddan

#141

Postad 17 november 2004 - 09:57

Unregistered7d12e428
  • Unregistered7d12e428
  • Användare

  • 243 inlägg
  • 0

Hejsan alla.

Är i detta nu på väg att köpa mig en Pronto.

Tänkte höra lite om det här med att styra lampor med pronton.
Finns det speciella IR mottagare för den eller vad?

Har hittat IR dimmers, men dom styrs med vilken IR signal som helst.
DVS vad jag än trycker på tänds eller släcks det.

Finns det inga som bara aktiverar/deaktiverar på en speciell frekvens?

Tacksam för svar // Preddan

Jag har provat Philips IR-dimmer för taklampor. Den kan man styra med vilken kontroll som helst. Nackdelen är att den går i gång på vissa knappkombinationer som även används vid normalt zappande med resultatet att taklampan antingen tänds, släcks eller dimmar då man minst behöver det. Mig veterligen finns inga IR-lampkontroller som bara går på en frekvens eller snarare en IR-kod.

Det billigaste alternativet är förstås att ge upp tanken om att ha allt i Pronton och köpa ett billigt RF-baserat system på Claes Olson. Nackdelen blir att du får en liten extra kontroll också, vilket å andra sidan kan vara praktiskt då du vill styra lamporna från sängen också.

Det näst billigaste och bättre alternativet är att köpa X-10-komponenter. Till dessa finns en IR-mottagare som tar emot IR från Pronton och översätter till X10 som styr lampor mm. Fördelen är att du kan styra alla lampor i hemmet exakt samt även skapa makron i Pronton som gör olika saker med dem.

IR-mottagaren finns på www.ehem.com och X10-moduler på Claes Olson online.

Lycka till!

//D

#142

Postad 18 november 2004 - 00:45

preddan
  • preddan
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
Hej igen.

Nu är det äntligen färdigt.
Vann auktionen på Tradera om en Pronto 940.
Visserligen inte färg, men det är iaf en Pronto! :(

Kollade runt lite på dimmers och hittade dessa:

http://www.nexa.se/

Man kan ställa in 16 olika kanaler själv på dom och dom är ruskigt billiga i jämförelse med andra märken, endast 199:- styck (sändare mottagere allt ligger tydligen på samma pris).

Kan de vara något??


Edit*

Någon som kan posta en länk till Ir mottagare som som gör om och sänder ut radiovågor?
Vet inte vad det heter, men IR>RF modul kanske?

Edit2*

Skrev snabbare än jag tänkte

Redigerat av preddan, 18 november 2004 - 19:44.


#143

Postad 18 november 2004 - 08:59

klp
  • klp
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0
Preddan,

Jag tror att du såg det själv, eftersom du skrev en Edit.

Mottagare/sändare enligt den typ du föreslår är RADIO-styrda, du funkar INTE med IR.
Den IR-detektor du såg är en rörelsesensor.

#144

Postad 18 november 2004 - 09:17

Unregistered7d12e428
  • Unregistered7d12e428
  • Användare

  • 243 inlägg
  • 0
Som du såg var dessa RF-mottagare. Det finns inga IR->RF konverterare för denna typ av tillämpningar. Du skulle behöva känna till RF-koden (som förmodligen är native till just Nexa-sändarna) och översätta den till IR. Förmodligen inte omöjligt men väldigt svårt.

Jag tror att din enda chans är att titta på X10 om du vill kunna styra allt från din Pronto. De har en IR->X10 mottagare som gör just det du vill, fast för lite mer pengar.

Jag själv har just denna mottagare som jag matar med IR från en Philips RF-Extender som i sin tur tar emot RF från min Pronto Pro NG, dyrt... javisst!!

//D

#145

Postad 22 november 2004 - 22:17

Unregisteredff4ab017
  • Unregisteredff4ab017
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0
Har äntligen fått min pronto3000, men det verkar som bakgrundbelysningen inte fungerar. Någon som har några tips eller är det bara att skicka tillbaka den till USA? :)

#146

Postad 23 november 2004 - 07:37

Unregistered8fda5b62
  • Unregistered8fda5b62
  • Beroende

  • 1 120 inlägg
  • 0

Har äntligen fått min pronto3000, men det verkar som bakgrundbelysningen inte fungerar. Någon som har några tips eller är det bara att skicka tillbaka den till USA? 


Är den aktiverad i menyn?....

#147

Postad 23 november 2004 - 09:43

Unregisteredff4ab017
  • Unregisteredff4ab017
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0
om du menar light level så har jag på högsta, hittar inga andra inställningar, men det ska väll lysa när man klickar på background light knappen som finns på vänstra sidan?

#148

Postad 24 november 2004 - 09:49

Unregistered7d12e428
  • Unregistered7d12e428
  • Användare

  • 243 inlägg
  • 0

10 000 för en fjärrkontroll är liiiite i överkant ?

Köpte den när jag var över i USA. För betydligt mindre än halva europeiska priset fick jag nyaste Pronto Pro NG med en RF Extender. Skulle aldrig köpa i Sverige eller Europa då priset är för högt.

//D

#149

Postad 24 november 2004 - 19:44

anzo
  • anzo
  • Användare

  • 171 inlägg
  • 0
Utan att läsa och bara veta priset på denna "fjärris" kan nån kortfattat säga VARFÖR
man ska lägga ner så mycket pengar på en fjärrkontroll ?

Vad är det som gör den så speciell ?

#150

Postad 24 november 2004 - 20:14

Atariman
  • Atariman
  • Användare

  • 221 inlägg
  • 0

Utan att läsa och bara veta priset på denna "fjärris" kan nån kortfattat säga VARFÖR
man ska lägga ner så mycket pengar på en fjärrkontroll ?

Vad är det som gör den så speciell ?

Kortfattat: programmerbarheten och versatiliteten vad gäller layout och inlärning.

Med iPronton kan du dessutom mer eller mindre styra allt i hemmet med hjälp av dess webläsare.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.