Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

2.1 ljud istället för soundbar

2 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 26 maj 2019 - 10:32

Unregistered3dbaf9e2
  • Unregistered3dbaf9e2
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0
Hej hej.

Är på att köpa ny tv och till den vill jag ha ett 2.1 ljudsystem. Jag vill gärna ha tips om bra setup för detta med bra ljud i för ca 5000 kr. Det är viktigt att systemet går igång automatiskt av att tvn går igång likt en subwoofer samt reagerar på tvn hög och sänkning av volymen.

Hur ska jag gå till detta?
Mvh magnus

#2

Postad 05 mars 2020 - 20:47

marcusjutila
  • marcusjutila
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Jag har själv börjat forska i detta. Hade en Sonos playbase tidigare, funkade skit smidigt.

Den var inkopplad till nätet i väggen och endast en optisk kabel till TVn.

På TVn som för övrigt är en Sony 9005xe kunde jag välja speakers external, och audio output: variable

Med dessa inställningar så kunde jag justera volymen enkelt via tvns fjärrkontroll, och sonosen stängde av sig när man stängde av tvn, och startade självklart när man satte på tvn.

 

Ett annat scenario jag uppskattat smidigheten:

Låt säga att du tittar på tv och får för dig att via mobilen eller datorn sätta igång en låt i spotify/tidal och "streama" den till Sonosen, då skiftar sonosen över från tv ljudet till låten du streamar, men bilden är kvar på tvn.

Och när man vill återgå till tv tittande med ljud från tvn, var det bara att höja volymen ett snett på tvns fjärrkontroll så förstod den att man ville höra tvn och inte spotify längre.

 

Jag har införskaffat en dyr förstärkare och ännu dyrare golvhögtalare nu som inte alls den här funktionen och har därför valt att sälja rubbet på blocket.

 

Jag går nu i tankarna att införskaffa en sån här istället:
https://www.hifiklub...-med-streaming/

Den skulle kopplas in mellan tvn och högtalarna, den är lika smart om inte smartare än sonosen, tillåter IR inlärning av fjärrkontroll och kommer även kunna agera ren förstärkare. Provlyssnade på den förstärkaren idag på Hifi klubben, det lät betydligt mycket bättre än va ja trodde, var skeptisk till dessa "kompakta nätverksförstärkare".. 

 

Om någon annan har ett bättre förslag så vore jag också tacksam för mer info kring detta :)



#3

Postad 09 mars 2020 - 11:30

mradde
  • mradde
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0

@marcusjutila 

Du länkar en förstärkare som kostar 9000kr när TS har en budget på 5000kr inkl högtalare...

 

@cogo123
Det du söker kräver ARC/HDMI-CEC vilket de flesta förstärkare och tv-apparater har. Stänger du av tvn på tvns kontroll stängs förstärkaren av. Volymknappar på tvns kontroll höjer/sänker på förstärkaren. 
Personligen kör jag allt numera genom Apple-TV. Så Apple-TVns fjärrkontroll stänger av/startar TV+förstärkare och ställer in rätt kanaler på tv/förstärkare. 

 

Rekommendationen från min sida är att köpa en riktig hemmabioreceiver + högtalare + sub. Då kan du uppgradera ditt system på sikt. Däremot tror jag 5000kr blir svårt. För 5000kr så hade jag antingen kollat på begagnat eller köpt en soundbar.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.