Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vilken passar bäst till Elac? Atoll IN100, Primare I22, Acram FMJ A28, Naim

22 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 06 mars 2014 - 16:43

Moggelashion
  • Moggelashion
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Hej!


Vilken passar bäst till Elac tycker ni? Atoll IN100, Primare I22, Arcam FMJ A28, Naim Nait 5si

Redigerat av Moggelashion, 06 mars 2014 - 16:44.


#2

Postad 08 mars 2014 - 23:14

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

  • 1 770 inlägg
  • 0
Har jämfört Primaren mot Naimen med Elac 207A och tyckte att Primaren gav lite för mycket av det goda. Det blev enligt mig FÖR krispigt och vasst. Naim tycker jag är lite rundare och mjukare vilket passar bra med Elac som redan i sig själva är väldigt detaljrika och krispiga med Jet-diskanten.
Kör själv med Naim 5i tillsammans med Elac 207A.

#3

Postad 09 mars 2014 - 13:40

Moggelashion
  • Moggelashion
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Tack för svar Gibbah! Har idag ett par Elac 207A men ska byta ut min anläggning till ett kliv upp. Har kollat på Elac 407 och när jag nämnt i butiker kring Stockholm har dom tyckt att Naim nait 5si inte räcker till tillräckligt för ett par golvhögtalare i den klassen.

Var igår på hifi-klubben och kollade även på Cambridge Audio Azur 851A och den verkade riktigt fin! Fin design, kändes som kvalite i knappar och rattar. Någon som har lyssnat Elac och Cambridge tillsammans? Svårt när alla butiker har olika sortiment

Redigerat av Moggelashion, 09 mars 2014 - 14:03.


#4

Postad 10 mars 2014 - 12:40

Unregistered4eb959ca
  • Unregistered4eb959ca
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0

Vill bara poängtera att Primare måste kopplas med strömfasen rätt, annars kan den låta en aning kyligt, hårt och odymaiskt. Fasen skall sitta på höger sida om apparatkontakten när man står framför fronten på apparaten, alltså in mot mitten av apparaten. Är fasen fel så vänder man kontakten i väggen. Många gillar Primare för att de har en liten "rörklang" uppåt i registret, vilket gör att de matchar väldigt bra med "tydliga" högtalare, varför Elac t.ex. har importen av Primare i Tyskland och alltid demar sina högtalare med just Primare. Detta är givetvis en smaksak så det bästa är att lyssna själv.


#5

Postad 10 mars 2014 - 20:39

Unregistered49e83b02
  • Unregistered49e83b02
  • Forumräv

  • 544 inlägg
  • 0
Om man ska gå efter vad de flesta säger på det här forumet så kan du ta vilken du vill då ALLA förstärkare låter lika. Det går INTE att höra skillnad.



#6

Postad 11 mars 2014 - 09:20

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

  • 1 880 inlägg
  • 0

Vill bara poängtera att Primare måste kopplas med strömfasen rätt, annars kan den låta en aning kyligt, hårt och odymaiskt. Fasen skall sitta på höger sida om apparatkontakten när man står framför fronten på apparaten, alltså in mot mitten av apparaten. Är fasen fel så vänder man kontakten i väggen. Många gillar Primare för att de har en liten "rörklang" uppåt i registret, vilket gör att de matchar väldigt bra med "tydliga" högtalare, varför Elac t.ex. har importen av Primare i Tyskland och alltid demar sina högtalare med just Primare. Detta är givetvis en smaksak så det bästa är att lyssna själv.


Är detta något som märks på vissa mer än andra? Jag testade några gånger på mitt A32 när det var nytt men märkte aldrig någon som helst skillnad. Inte igår kväll heller. ;) Någon rörklang kan jag inte säga att jag uppfattar heller med A32 utan får nöja mig med att det låter transparent och neutralt(?). Det är ett grymt grepp och kontroll av basen, något som jag tror gör att diskanten verkar snällare. Jag uppfattar inte transparensen i diskanten som sämre än hos min Yamaha receiver men djupet och framtoningen av basen skiljer stort. Jag ville ha hifi och det var vad jag fick med Primare. Något helt annat än de amerikanska monoblock som jag testade innan. När jag kopplade in A32 var det lätt att förstå varför Elac gärna använder Primare.

Vissa brukar ju annars beskriva Klass D som "kallt", "kliniskt", "hårt" etc. men det kanske inte gäller för Primare som helt vågat släppa AB-tekniken? Har sett några kommentarer om att de nya inte låter lika bra som föregående modeller men en butik beskriver kommande A60 som "ett mycket stort steg upp från 30-serien!" Hajp eller faktum? Vi får väl höra. :P

Om man ska gå efter vad de flesta säger på det här forumet så kan du ta vilken du vill då ALLA förstärkare låter lika. Det går INTE att höra skillnad.


Vore mer intressant att få veta vad Du tycker. Har du hört några Elac med olika förstärkare?

#7

Postad 11 mars 2014 - 09:45

Unregistered49e83b02
  • Unregistered49e83b02
  • Forumräv

  • 544 inlägg
  • 0
Nej inte just elac. Men jag tycker själv att jag kanhöra skillnad på vissa förstärkare. Har dock blivit hånad för detta men det gör inget:) jag gillar att köpa dom grejerna JAG tycker låter bra:)

#8

Postad 11 mars 2014 - 14:46

Unregistered4eb959ca
  • Unregistered4eb959ca
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0

Är detta något som märks på vissa mer än andra? Jag testade några gånger på mitt A32 när det var nytt men märkte aldrig någon som helst skillnad. Inte igår kväll heller. ;) Någon rörklang kan jag inte säga att jag uppfattar heller med A32 utan får nöja mig med att det låter transparent och neutralt(?). Det är ett grymt grepp och kontroll av basen, något som jag tror gör att diskanten verkar snällare. Jag uppfattar inte transparensen i diskanten som sämre än hos min Yamaha receiver men djupet och framtoningen av basen skiljer stort. Jag ville ha hifi och det var vad jag fick med Primare. Något helt annat än de amerikanska monoblock som jag testade innan. När jag kopplade in A32 var det lätt att förstå varför Elac gärna använder Primare.

Vissa brukar ju annars beskriva Klass D som "kallt", "kliniskt", "hårt" etc. men det kanske inte gäller för Primare som helt vågat släppa AB-tekniken? Har sett några kommentarer om att de nya inte låter lika bra som föregående modeller men en butik beskriver kommande A60 som "ett mycket stort steg upp från 30-serien!" Hajp eller faktum? Vi får väl höra. :P


A32 missade jag, ursäkta. Den har inte UFPD-tekniken så den kopplingen gäller inte för A32. Det är inte heller speciellt stor skillnad på den, en marginell skillnad skulle jag vilja påstå. Du måste mäta dig fram till vad som är rätt strömfas på den. Om du håller en faspenna utanför chassit så är det rätt när pennan reagerar minst.
Vad det gäller klangen på A32 så är det inte riktigt samma som de andra modellerna i programmet, men den håller sig fortfarande år Primare-klangen och är inte kylig eller kall i sin framtoning.

Det finns desto fler kommentarer som är tvärt om, som gillar klangen. Problemet är att vi människor oftast kommer ihåg det negativa istället för det possitiva. Läser man tester så har Primare, och framförallt I32, fått väldigt bra kritik. Har inte läst något test som uppfattar den som kylig och kall eller som en klass-D. Men de har mer dynamik och energi än sina föregångare (A32 har ingen efterföljare så den räknar jag inte som en föregångare). Läs senaste testet på I22 i Hifi & Musik där de skriver just att den inte har några tendenser att låta kallt och kyligt som en klass-D. Jag tror att vissa missar att koppla strömfasen rätt och då låter det inte UFPD som det skall. I princip så låter alla klass-D dessutom betydligt bättre när de stått på en stund (ca.2t), så om man får en demo i en butik på en nystartad Primare-förstärkare så blir det ingen rättvis lyssning. Om det har att göra med värmen eller något annat vet jag inte. Primares förstärkare (ej A32) drar minimalt med ström när de är på utan att man spelar musik så jag rekommenderar att de står på jämt.

#9

Postad 11 mars 2014 - 17:27

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

  • 1 880 inlägg
  • 0

jag gillar att köpa dom grejerna JAG tycker låter bra:)


Brukar bli bäst så! Skulle dock bli väldigt billigt och enkelt om alla lät likadant. :D Trist om man inte gillade det ljudet...

Vad det gäller klangen på A32 så är det inte riktigt samma som de andra modellerna i programmet, men den håller sig fortfarande år Primare-klangen och är inte kylig eller kall i sin framtoning.


I mina efterforskningar innan köp/test hade jag fått fram att A32 skulle vara den mest neutrala i klass AB från Primare, vilket lät tilltalande för mig. Kylig eller kall är den inte. Låter väldigt naturligt med FS 249.

Läser man tester så har Primare, och framförallt I32, fått väldigt bra kritik. Har inte läst något test som uppfattar den som kylig och kall eller som en klass-D.


Om det stämmer som du säger att fasen har så stor betydelse verkar det som att någon inte kopplat rätt här:

"Clinical sound fails to engage
treble lacks subtlety
stilted sense of rhythm

For all the detail available, this is a clinical sounding unit, lacking the cohesion, spaciousness and rhythmic talent of the best at this price level.

The treble doesn’t help by sounding a touch hard and unsubtle."

http://www.whathifi.com/review/i32


A32 har ingen efterföljare så den räknar jag inte som en föregångare


Ok, hade fått för mig att A60 skulle ersätta A32. För ett par år sen såldes ett A32 (i Växjö) som uppgraderats med bättre komponenter till A60 av någon som verkade ha kontakter med fabriken. Detta var väl innan man bestämt sig för att satsa helt på UFPD.

Redigerat av Unregistered77a7e886, 11 mars 2014 - 17:30.


#10

Postad 11 mars 2014 - 18:04

Unregistered4eb959ca
  • Unregistered4eb959ca
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0

Om det stämmer som du säger att fasen har så stor betydelse verkar det som att någon inte kopplat rätt här:

"Clinical sound fails to engage
treble lacks subtlety
stilted sense of rhythm

For all the detail available, this is a clinical sounding unit, lacking the cohesion, spaciousness and rhythmic talent of the best at this price level.

The treble doesn’t help by sounding a touch hard and unsubtle."

http://www.whathifi.com/review/i32


Det testet hade jag glömt. Ja, de har misslyckats fullständigt. :) Läser man alla andra tester så är det tvärt om och då säger det en del om testet i What Hifi. När en av de svenska hifi-tidningarna testade I32 så ringde de efter 1-2 veckor och sa att den inte lät speciellt bra. Vi förklarade att det är väldigt viktigt att koppla strömfasen rätt. En vecka senare ringde han igen och då hade det vänt från ris till ROS.

#11

Postad 11 mars 2014 - 18:10

Unregistered4eb959ca
  • Unregistered4eb959ca
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0

Ok, hade fått för mig att A60 skulle ersätta A32. För ett par år sen såldes ett A32 (i Växjö) som uppgraderats med bättre komponenter till A60 av någon som verkade ha kontakter med fabriken. Detta var väl innan man bestämt sig för att satsa helt på UFPD.

Än så länge har jag inte hört något om att A60:n som släpps i slutet av mars skall vara en ersättare till A32, utan en serie ovanför 30-serien. A60 kommer att ligga på 65.000kr, alltså 25.000kr mer och då är det inte troligt att de tar bort A32. Precis som du skriver så kanske det var tänkt så innan de tog fram UFPD-tekniken.

#12

Postad 11 mars 2014 - 19:51

Tool-AENIMA
  • Tool-AENIMA
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0
Har själv ett Primare A34.2 slutsteg efter att ha kört det i två månader kan jag ju säga att det inte finns någon tendens till att det skulle låta kallt eller ljus spelar med en värme i ljudet och ett jäkla skönt driv plus en fin upplösning.Har ett par Focal electra 1038 be med en väldigt pigg diskant så Primare passar klockrent till Focal.

#13

Postad 11 mars 2014 - 19:58

Tool-AENIMA
  • Tool-AENIMA
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0
Kan ju också flika in att även jag hade Emotiva innan som epinephrine också hade, var väl inte jättebra grejer tyvärr, Primare har både bättre byggkvalitet och ett bra mycket bättre ljud vilket är det viktigaste

#14

Postad 12 mars 2014 - 13:29

Unregistered49e83b02
  • Unregistered49e83b02
  • Forumräv

  • 544 inlägg
  • 0
Hur vet jag vad som är fasen på apparaten utan att öppna den? I väggen vet jag men inte i apparaten.

#15

Postad 12 mars 2014 - 17:08

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

  • 1 880 inlägg
  • 0

var väl inte jättebra grejer tyvärr


Mitt livs sämsta köp. :blush:

Hur vet jag vad som är fasen på apparaten utan att öppna den? I väggen vet jag men inte i apparaten.


Normalt ska det vara det vänstra stiftet men stämmer tydligen inte alltid. Fastestare ger svaret men verkar kosta mer en enklare prylar. Med faspenna eller elfix intill chassit sitter kontakten rätt i väggen när utslaget blir som minst. Apparaten ska vara påslagen och alla andra sladdar urkopplade.

#16

Postad 12 mars 2014 - 18:05

Unregistered49e83b02
  • Unregistered49e83b02
  • Forumräv

  • 544 inlägg
  • 0

Mitt livs sämsta köp. :blush:



Normalt ska det vara det vänstra stiftet men stämmer tydligen inte alltid. Fastestare ger svaret men verkar kosta mer en enklare prylar. Med faspenna eller elfix intill chassit sitter kontakten rätt i väggen när utslaget blir som minst. Apparaten ska vara påslagen och alla andra sladdar urkopplade.


Okej, ska se över det med faspenna någon dag när jag orkar riva ut allt igen.

Med vänster menar du framifrån eller bakifrån då?

#17

Postad 12 mars 2014 - 18:19

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

  • 1 880 inlägg
  • 0
bakifrån

Bifogad fil  phase.jpg   15,78K   14 Antal nerladdningar

Redigerat av Unregistered77a7e886, 12 mars 2014 - 18:26.


#18

Postad 12 mars 2014 - 18:27

Unregistered49e83b02
  • Unregistered49e83b02
  • Forumräv

  • 544 inlägg
  • 0
Tack snälla ! :)

#19

Postad 13 mars 2014 - 14:01

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

  • 1 880 inlägg
  • 0
Vassego! Sen kan ju jacket vara vänt åt andra hållet som på mitt A32 men de använder ändå samma bild och text i användarguiden. Frågan är då om man ska titta upp och ner på jacket eller om de flyttat fasen till det vänstra stiftet sett vid normal betraktning. :P

#20

Postad 13 mars 2014 - 15:57

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0
skall man höra stor skillnad om fasen är på fel stift på Primare ?

#21

Postad 13 mars 2014 - 17:38

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

  • 1 880 inlägg
  • 0

skall man höra stor skillnad om fasen är på fel stift på Primare ?


"Kan" är ordet Primare använder som i "kan göra en signifikant skillnad". Jag hör ingen skillnad på A32 men för nyare modeller med UFPD ska det tydligen ha stor betydelse (enl. audioactive).

#22

Postad 13 mars 2014 - 18:53

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 0
Denna har jag hört tillsammans med Elac 248.
Lät väldigt bra.


Redigerat av Unregistered7444adce, 13 mars 2014 - 18:54.


#23

Postad 15 mars 2014 - 04:51

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0

"Kan" är ordet Primare använder som i "kan göra en signifikant skillnad". Jag hör ingen skillnad på A32 men för nyare modeller med UFPD ska det tydligen ha stor betydelse (enl. audioactive).

Får helt enkelt låna hem & testa :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.