Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Extern usb hårddisk

31 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Maxtor Personal Storage 3200 320GB (Externa hårddiskar) 0 6 (3) Inga priser

#1

Postad 13 december 2006 - 16:27

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

  • 3 071 inlägg
  • 0
Jag har en maxtor 6 L200po.. har fungerat kanon hela tiden.. tills idag.. eller hårddisken fungerear fortfarande.. dock när jag kopplar in den nu så får den inget namn på datan.. tidigare har den fått (H:). Nu får den ingenting, men om man går in på säker borttagning av maskinvara så står den med.. hur ska jag få tillbaka så den får en plats i "den här datan"??????


Edit: Never mind, nu funkar det igen :) :) :) :blink:

Redigerat av Majorglenn, 13 december 2006 - 16:31.


#2

Postad 13 december 2006 - 16:45

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

  • 1 742 inlägg
  • 0
Om det skulle hända igen kan du gå in på start-menyn, välj "kör" och skriv in "%SystemRoot%\system32\compmgmt.msc /s" utan "", sedan kollar du under disk managemant och kollar så hårddisken fått en enhetsbokstav. Brukar oftast vara det problemet med externa enheter när man inte se dom i Den här datorn.

#3

Postad 06 februari 2007 - 00:42

thepalm
  • thepalm
  • Användare

  • 199 inlägg
  • 0
HJÄLP! HJÄLP! HJÄLP!

Jag har en Maxtor Personal Storage 3200 300gb som bara lade av idag.
Ungefär på samma sätt som beskrivits ovan.
Jag hittar den under "Säker borttagning av maskinvara", jag har använt den väldigt frekvent (så det finns bra med data på den) och den syns i enhetshanteraren.
Dock får jag inte upp någon enhetsbokstav för den. Å den bara tappade sin enhetsbokstav medans min sambo satt vid datorn.. Har testat på 3 datorer och har samma bekymmer på alla.

Jag skiter i precis all data på den om det inte vore för bilderna på mina två söner. Framförallt bilderna på min yngste son som endast finns på detta ställe (typ 10 gb bilder)..

FAN! Det var för detta ändamål jag köpte denna "säkra" lagringskälla.. Har lusläst Maxtors hemsida utan resultat och ser dessutom att dom inte garanterar något som helst när det gäller förlust av data..
Men på kartongen står det "Use this solution when you need a worryfree storage solution...."

My ass! Detta blir en sömnlös natt!

Snälla hjälp!

#4

Postad 06 februari 2007 - 06:32

slowmove
  • slowmove
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0
händer me istortsett alla externa hårddiskar någon gång verkar det som...alla märken strular för någon...en hårddisk kan alltid krascha och kan således aldrig vara en säker lagringskälla

#5

Postad 06 februari 2007 - 08:27

thepalm
  • thepalm
  • Användare

  • 199 inlägg
  • 0
..Men varför händer det i så fall inte lika ofta på en intern hårddisk?
Dessa lanseras ju som ett säkert lagringsmedium och skall ju vara precis det.
Att livstiden inte är oändlig skall man ju vara väldigt medveten om.. Men i mitt fall har
jag haft disken i drygt 3 månader (!)...

Någon som har något förslag på åtgärd?

#6

Postad 06 februari 2007 - 08:55

Unregistered56e968a9
  • Unregistered56e968a9
  • Beroende

  • 1 431 inlägg
  • 0
Först och främst: Orsaken till att detta händer oftare med externa diskar är att deras lådor som de är inbyggda i inte har tillräckligt med luftcirkulation då gemene man vill ha tysta diskar. Alltså blir de lätt överhettade och det är något som diskar inte klarar så bra.

Nästa problem: Om du då istället högerklickar på "Den här datorn" och väljer "Hantera" i mitten av menyn så får du upp datorhanteraren. Där kan du välja "Disk Hanteraren" och där ge din USB-disk ett namn. Om detta inte funkar så skulle jag föreslå ett diskräddningsverktyg (finns gratis på nätet) och sen montera denna disk som slav direkt i en stationär dator... eller i värsta fall fortfarande i ditt USB-kabinett men öppna då locket på den så disken får sig lite luft.
Via detta verktyg kan du sen återskapa alla filer... lite svårt att beskriva exakt hur då det finns många verktyg och många sätt. Är du osäker så koppla ur disken och be någon datorkunnig kompis om hjälp.

#7

Postad 06 februari 2007 - 14:38

thepalm
  • thepalm
  • Användare

  • 199 inlägg
  • 0
Tack för tipsen Trineo, skall testa!
Men jag har riktigt ordentlig huvudvärk nu.. Tänk om bilderna är borta för all framtid.
Har sett att företag som rekonstruerar data från skadade diskar är VÄLDIGT duktiga på att ta betalt.
Normalfallet verkar ligga på 10 000 - 15 000 kr.. Hade man haft råd med det hade man såklart pröjsat, men som småbarnsförälder kan man ju bara inte lägga ner dessa pengar - trots att alla fotominnen från barnen är borta.

Någon som har andra förslag eller upplevt liknande problem?

#8

Postad 06 februari 2007 - 14:41

Unregistered56e968a9
  • Unregistered56e968a9
  • Beroende

  • 1 431 inlägg
  • 0
thepalm: Lugn bara lugn. Börja med det första jag skrev. Funkar inte det så får du kolla med en datorkunnig polare. Det viktigaste är dock att ni inte formaterar eller skriver om bootsektorn för då blir det knepigare.

Sen som ren info: Jag har aldrig hamnat under 22.000:- när jag skickat in diskar till IBAS... men då har det blivit generalfel på disken.

#9

Postad 06 februari 2007 - 14:52

thepalm
  • thepalm
  • Användare

  • 199 inlägg
  • 0
Jag skall försöka andas lungt..
Men jag kan tänka mig att jag inte kommer vara så jättelugn hos Elgiganten när jag skall reklamera..

#10

Postad 06 februari 2007 - 15:01

Unregistered56e968a9
  • Unregistered56e968a9
  • Beroende

  • 1 431 inlägg
  • 0
No No No! Gå inte till Elgiganten... då kan du kyssa dina bilder adjö.
Försök att få detta åtgärdat först... sen kan du gå dit hur mycket du vill.

#11

Postad 06 februari 2007 - 15:20

thepalm
  • thepalm
  • Användare

  • 199 inlägg
  • 0
Jo, jag förstår precis vad du menar.. Men om jag exempelvis skall skruva upp disken ur usb-kabinettet så lär väl (förmodligen) alla garantier upphöra att gälla?

#12

Postad 06 februari 2007 - 18:26

thepalm
  • thepalm
  • Användare

  • 199 inlägg
  • 0
Har disken hos en polare nu som skall vara hyfsad på data..
Förhandsrapporterna är dock inte goda.. Diskhanteraren hittar disken, och kan läsa att den har ca 240 gb data, men den kan inte presentera datan.
Fortfarande inte någon enhetsbokstav.
Är nog bara ett recovery - program som kan rädda bilderna nu..

#13

Postad 06 februari 2007 - 18:27

Unregistered56e968a9
  • Unregistered56e968a9
  • Beroende

  • 1 431 inlägg
  • 0
Låter som att ett recoveryprogram kommer kirra det... speciellt om den kan rapportera allt det där.

#14

Postad 06 februari 2007 - 18:41

thepalm
  • thepalm
  • Användare

  • 199 inlägg
  • 0
Har du nåt tips på ett bra Recoveryprogram, och tror du det inte spelar någon roll huruvida jag har FAT32 eller NTFS på disken.. Iofs tror jag att det är NTFS (är fan inte helt hundra på detta)..

..Och tror du i så fall att Recoveryprogrammet kan hitta data bara genom att disken är kopplad till datorn med USB - kabel?

(Du skall ha ett jäkligt stort tack för att du försöker hjälpa mig förresten)..

#15

Postad 07 februari 2007 - 00:56

thepalm
  • thepalm
  • Användare

  • 199 inlägg
  • 0
Nej, jag är nog ledsen att säga att det är kört.
1, Det går inte att ge den en enhetsbokstav.
2, Caset till HDD:n går ej att öppna.
3, Efter många timmars sökande på internet visar det sig att jag ingalunda är ensam om detta problem med just denna disk.
4, När jag kör recoveryprogram (ex GetDataBack, eller PC Inspector) så hittar dessa program disken, men när de börjar läsa från disken så hänger dom sig ganska snart (efter en massa felmeddelanden typ I/O Error "Unknown error (121)' reading sector 4800 on HD 129).
5, Aj aj aj aj aj aj aj aj aj aj aj aj aj....

#16

Postad 07 februari 2007 - 01:04

jeffkan
  • jeffkan
  • Användare

  • 120 inlägg
  • 0
Ta det lugnt, finns några sätt att fixa detta på. Du kan till 100% öppna lådan och dra ut hårdisken, in med den i datorn och kör den som intern hd, precis som det blev beskrivet innan av Trineo.

#17

Postad 07 februari 2007 - 08:28

thepalm
  • thepalm
  • Användare

  • 199 inlägg
  • 0
Tack för svaret jeffkan...
Dessvärre är caset helgjutet (Kolla toppen av tråden, jag har bundit produkten till denna tråd) i plast och det finns inga skruvar på caset. Bryta sönder det är en möjlighet (och det börjar allt mer kännas som något logiskt). Men även om jag öppnar caset så är det väl jäkligt tveksamt om jag kan komma åt datan?

#18

Postad 07 februari 2007 - 09:12

Unregistered7a069c9a
  • Unregistered7a069c9a
  • Amatör

  • 59 inlägg
  • 0
@thepalm
TA DET LUGNT!
ALLA chassin går att öppna, man ska bara komma på hur.
Jag återkommer ikväll med tips på recoveryprogram då jag sitter på jobbet just nu.
Vi ska nog kunna rädda dina bilder så småningom.

#19

Postad 07 februari 2007 - 14:14

Unregistered56e968a9
  • Unregistered56e968a9
  • Beroende

  • 1 431 inlägg
  • 0
Själv har jag använd Paragon Hard Disk Manager och kopplat in disk dels via IDE och via USB.
Jag har räddat diskar som betett sig på precis samma sätt du beskriver.
Tror t.o.m att deras program är trial i 15dagar så du behöver inte köpa det heller.

EDIT:

Och nu när jag ser vilken disk du har kan jag säga att jag räddat just sådana diskar fast de var på 250GB.

Som sagt, när man köper extern disk är det viktigt att man kollar så disken får kylning... vilket dessa får väldigt dåligt med.

Redigerat av Unregistered56e968a9, 07 februari 2007 - 14:15.


#20

Postad 07 februari 2007 - 14:23

thepalm
  • thepalm
  • Användare

  • 199 inlägg
  • 0
Jag skall testa trialen.. Om jag bara ser att programmet hittar filerna, och att den klarar av att gå igenom disken så är jag fan villig att betala upp till 1000:- (tror programmet kostar 799 USD) för att rädda bilderna..

Lovar att inte ge upp ännu!
(Fast det är lite jobbigt när så många lyckas med ex GetDataBack).

#21

Postad 07 februari 2007 - 19:12

thepalm
  • thepalm
  • Användare

  • 199 inlägg
  • 0
Hmmm, funkar inte speciellt skitbra i Paragon HDD Manager heller..
Den hittar USB - disken som "Unallocated" med en "Total size: 7.8 Mb"
Testade köra "Recover lost partitions", men den hittade inga borttagna partitioner (iofs hade jag ingen partitionering på disken). Vad jag läste mig till så skulle en uppdatering av MBR (Master Boot Record) sitta som en smäck - men detta alternativ verkar inte tillgängligt i demoläge. Det alternativet är i alla fall inte valbart när jag har USB - disken markerad (inte valbart när jag har någon av de lokala diskarna valda heller).

Hittar annars inga lämpliga alternativ för åtkomst av kraschad data i detta program..

#22

Postad 08 februari 2007 - 11:42

thepalm
  • thepalm
  • Användare

  • 199 inlägg
  • 0
Nja, det verkar som de flesta försök jag gör med disken kvar i kabinettet går åt skogen.
Hittills har jag en 100%-ig hängning av samtlig program jag försökt köra på (och de hänger sig pga felmeddelanden som disken producerar).

Tror ni att det är enklare att komma åt datan genom att koppla den med IDE, som slav - till min stationära? Får datorn det då lättare att komma åt datan?

#23

Postad 08 februari 2007 - 12:52

tyve
  • tyve
  • Veteran

  • 1 618 inlägg
  • 0

Nja, det verkar som de flesta försök jag gör med disken kvar i kabinettet går åt skogen.
Hittills har jag en 100%-ig hängning av samtlig program jag försökt köra på (och de hänger sig pga felmeddelanden som disken producerar).

Tror ni att det är enklare att komma åt datan genom att koppla den med IDE, som slav - till min stationära? Får datorn det då lättare att komma åt datan?

<{POST_SNAPBACK}>


Ja, det är mycket lättare att få fart via IDE. Har precis plockat isär min felande LaCie-disk och stoppat den i datorn där den funkar utan problem.

#24

Postad 14 februari 2007 - 23:35

thepalm
  • thepalm
  • Användare

  • 199 inlägg
  • 0
Brev till Elgiganten 14/2 2007[I]

Hej Elgiganten!
Jag har drabbats av en mycket tragisk händelse tack vare en produkt inhandlad hos Elgiganten. Den 11: november 2006 köpte jag en Maxtor Personal Storage 3200 (320 gb) av butiken i Sundsvall. Ändamålet för detta inköp var för att kunna lagra vårt växande lager med bilder på våra barn på ett säkert ställe. Eftersom kartongen utlovar "Use this solution when: You need a worry free solution" så kände jag mig tämligen säker att ha fotografierna lagrade på detta sätt.
Eftersom alla bilder (och filmer) på barnen överstiger 20 - 30 gb tycker jag inte lagring på DVD - skivor o dyl är ett bra alternativ - men nu vet jag bättre....

Hur som helst så känner inte datorn igen disken längre. Den hittas i listan över anslutna USB - enheter och diskhanterarern kan hitta den - men en får ingen enhetsbokstav i "Utforskaren".
Eftersom jag inte alls är helt tappad bakom en vagn när det gäller data så har jag kollat upp detta fall - och det visar sig olyckligtvis att jag är väldigt långt ifrån ensam när det gäller detta problem. Tydligen blir dessa diskar oerhört heta i sina plastskal vilket får dem att sluta fungera korrekt.
..Och tro mig - jag har försökt allt i min makt enligt de anvisningar som finns på Maxtor/Seagates hemsida, allt som skrivits om problemet på internet osv osv. Inget fungerar.
Jag har testat 8 - 10 recoveryprogram för att kunna återfå datan, men inget av programmen lyckas och hänger sig oftast med felmeddelande "I/O error Unknown error (121).

Har nu väldigt svårt att sova på nätterna och mår mycket dåligt över att alla kort på våra barn kan vara förlorade för alltid! När jag sedan märker att Maxtors USB - diskar inte längre säljs av er så blir jag jäkligt misstänksam och orolig. Visste ni om detta probelm??

Jag sitter faktiskt och funderar på om man skulle ta upp detta fall i tidningarna och ev PLUS för att varna andra om riskerna att lita till sådana här "säkra" lagringsmedium. Dock skulle detta vara tråkigt eftersom produkten i sig ju inte är producerad av er, utan av Maxtor. Ni är ju egentligen bara mellanhand.

Vidare är jag såklart livrädd att lämna in disken till er servicepersonal om någon skulle få en briljant idé och formatera eller partitionera om disken för att få den att funka.. Jag skiter otroligt mycket i disken, men inte datan som är på den..

Vad kan ni hjälpa mig med? Detta känns fruktansvärt

[B][I]

#25

Postad 15 februari 2007 - 15:19

thepalm
  • thepalm
  • Användare

  • 199 inlägg
  • 0
Fick väldigt snabb (och mycket bra) respons från Elgiganten. Skall lämna in disken till en kille där som skall försöka återfå datan.
Enligt honom kunde det vara en SATA disk som satt i.. Någon som kan bekräfta eller dementera det?
Skönt att Elgiganten verkar ta detta bekymmer på allvar och erbjuder så passs bra hjälp!

Edit: 3,5" ATA enligt Maxtors hemsida. Innebär väl SATA va?

Redigerat av thepalm, 15 februari 2007 - 15:24.


#26

Postad 15 februari 2007 - 16:00

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Edit: 3,5" ATA enligt Maxtors hemsida. Innebär väl SATA va?

Nix, ATA = PATA = IDE.

#27

Postad 15 februari 2007 - 22:53

Unregistered6e02676c
  • Unregistered6e02676c
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0
Jag lider verkligen med dig thepalm! Hoppas att dom löser det på Elgiganten.

Tack vare ditt inlägg har jag nu tagit backuper (igen, har varit lite dålig på det den senaste tiden) på allt, både skivor och med Acronis True Image. Min fru hade grävt ner mig i ett djupt hål om bilderna på vår tremånaders son hade försvunnit.

Meningen med mitt lilla inlägg är absolut inte att gnugga näsan i det..........ville tacka dig för påminnelsen att ta backup samt visa mitt stöd på det sätt jag kan...........för jag kan inte mycket om datarecovery.

Åter igen......hoppas verkligen att det löser sig!

Ps. jag gillar dina bilder och kommentarer i galleriet Ds.

#28

Postad 16 februari 2007 - 18:07

Unregistereda894d36f
  • Unregistereda894d36f
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0
Detta borde lösa sig känns det som.

Förhoppningsvis vet elgiganten vad dom gör så att dom löser detta...

Om det hade varit jag så hade jag öppnat den och stoppat in den i min vanliga dator, jag tror nämligen att nätdelen eller styrkortet i usb-lådan är dåligt och inte disken... Men det märker vi nog snart.

Återkoppla gärna hur det gått.

#29

Postad 16 februari 2007 - 18:53

tommydl
  • tommydl
  • Användare

  • 173 inlägg
  • 0
Tänkte bara tipsa om att använda diverse online-storage system för att lagra bilder och annan viktig data, använder personligen Storegate.se som funkar bra (även om själva webfilhanteraren inte är den smidigaste). Funkar dock helt ok med ftp-åtkomst och WebDAV.

Att bara lagra sina bilder på t.ex en hårddisk eller cd/dvd är ju ingen höjdare, dessa medier är ju väldigt opålitliga. Flash-minnen är väl lite säkrare men ändå inte 100%.

Så för att sova gott om nätterna och veta att bilderna på barnen och annat viktigt är säkert är det ju helt klart bäst med en onlinetjänst som erbjuder säker lagring, givetvis i kombination med lagring hemma på t.ex hd/cd/dvd/flash. Dessutom vet man ju då att alla viktiga digitala dokument är säkrade även vid ev. inbrott eller brand osv.

Just nu har jag bara 2gb lagring på storegate så det kostar bara 19kr/mån och det är ju en struntsumma, blir dock lite dyrare om man ska ha mera plats. Men det är helt klart värt det.

#30

Postad 22 januari 2011 - 04:28

Allan P3
  • Allan P3
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
1. Använd alltid 2 hårddiskar eller en Hd och DVD t.ex.
2. Det finns många ställen som är gratis på nätet att lagra filer (bilder) på. Du kan välja flera och dela upp dina bilder. Håll bara noga koll på vilka som är var. I t.ex. flera bildprogram kan du lägga in taggar i bilderna eller mappen för att hålla koll.
3. Elgiganten räddade en Hd om 2 Tb där jag hade kunnat förlora 1800 Gb med bilder filmer o data. Den stod bara och "tickade" utan att ge nått, trots att den bara var 1 vecka gammal. Elgig. flyttade över allting på en ny Hd gratis på garantin. Det första jag gjorde var att ta en kopia på allt. Så jag hade det iaf på 2 ställen !
4. Spegla din C-disk så fort som möjligt. Det är många som inte har koll på alla progam de har på datorn och att leta reda inte bara på programmen utan även lösenorden mm OM din disk kraschar, är inte lätt. Att då bara spegla över den på en ny Hd är underbart !
5. Du måste inte köpa "lådor" till dina externa hårddiskar !!! Det finns en liten "plugg" som du ansluter till Hd:en med ström från en transformator och en USB-kabel till datorn. Visst blir det högre ljud och du får vara försiktig med den så du inte kortsluter den (lägg den på ett skumgummi underlägg och ta inte med fingrar under den). På detta sätt får den iaf bra kylning och du spar pengar. Alternativet är en gammal dator där du endast pular in alla dina extra diskar med många stora fläktar ( de stora för mindre ljud) och bara en sladd över till den huvuddator du har.
Återkom gärna och berätta HUR det gick ! Så många låter "Hälsan tiga stilla" utan besked ;-)

#31

Postad 22 januari 2011 - 06:33

Unregistereddc9b15fa
  • Unregistereddc9b15fa
  • Användare

  • 177 inlägg
  • 0
Du drog upp en 4år gammal tråd ;)

Iaf, själv sparar jag förutom min dator, på mina förädrars dator + externa hårddisken + mediaplayern med inbyggd hdd.

Det är viktiga minnen som bilder och videos från back in the days.
Tar max 2tb, eller rättare sagt bara runt 200gb.

Filmer och musik som folk samlar ihop sig, tycker jag är mindre oviktigt, går snabbt att ladda ner nu förtiden,
sen så kollar man oftast bara filmen en gång...

#32

Postad 22 januari 2011 - 08:09

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

  • 3 945 inlägg
  • 0

Du missade att du svarade i ett snart fyra ÅR gammal tråd, va ... :)

"Feb 16 2007, 18:53" skrevs sista inlägget.



Du drog upp en 4år gammal tråd :)

(Ohhh shit, och det bidde plötsligt en ny sida, där nån annan redan skrivit samma sak ... ;) )

Redigerat av anderswillhelmsson, 22 januari 2011 - 08:11.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.