Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

* Officiell TrÄd - Telia Digital-TV *

34388 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara
Kreatel IP-STB 1510 (Digitalboxar) 1 6,15 (26) Inga priser
Motorola Home VIP 1510 (Digitalboxar) Rapporterad 1 4,62 (12) Inga priser
Motorola Home VIP 1910 (Digitalboxar) 1 6 (16) Inga priser
Motorola Home VIP 1910-9 (Digitalboxar) 1 6,07 (13) Inga priser
Motorola Home VIP 1960-9 (Digitalboxar) 0 (0) Inga priser
Motorola Home VIP 1903 (Digitalboxar) 1 4,33 (8) Inga priser
Motorola Home VIP 1963 (Digitalboxar) 1 6,1 (20) Inga priser
Motorola Home VIP 1003 (Digitalboxar) 1 4,91 (10) Inga priser
111 relaterade trÄdar
Telia IP-TV in i HTPC? (592 inlĂ€gg) 6 år sedan
Telia digital-tv genom Receiver fungerar plötsligt inte... (gul bild) (3 inlĂ€gg) 7 år sedan
ATV 4, Telia tvbox, Pioneer vsx 1021 missmatch?? (9 inlĂ€gg) 7 år sedan
Canal Digital IPTV (908 inlĂ€gg) 8 år sedan
Samsung 2013 Universal Remote + Motorola VIP1903? (4 inlĂ€gg) 9 år sedan
IPTV? Finns det vettiga boxar/system (16 inlĂ€gg) 10 år sedan
BĂ€sta system för inspelning av TV-program? (5 inlĂ€gg) 10 år sedan
Motorola VIP 1910-9 Canal Digital (3 inlĂ€gg) 10 år sedan
Telia Digital TV & DVD Recorder (6 inlĂ€gg) 12 år sedan
Telias Motorola 1003 (1 inlĂ€gg) 12 år sedan
BBBs digitalbox och digitaltv (122 inlĂ€gg) 12 år sedan
Boxer IPTV -> tas över av Kramnet! (37 inlĂ€gg) 13 år sedan
Problem efter att jag kopplat till motorola-vip1910-9 till min router (16 inlĂ€gg) 13 år sedan
Problem, motorola Vip 1910/canaldigital (4 inlĂ€gg) 13 år sedan
Motorola VIP 1963 vs Humax HDPVR-1000C (7 inlĂ€gg) 13 år sedan
Inget ljud i HDMI med Motorola VIP1910-9 till Telia FiberLAN digitalTV (8 inlĂ€gg) 13 år sedan
Motorola VIP 1963 ADSL 24Mbit? (2 inlĂ€gg) 13 år sedan
IPTV - HD 'Öppen IPTV' (27 inlĂ€gg) 13 år sedan
Telia digitalboxar - VIP 1910-9 vs. VIP 1003 (4 inlĂ€gg) 13 år sedan
Motorola VIP1919-9 och Bose v30 (0 inlĂ€gg) 13 år sedan
Telia digital-TV VIP1963 boxen och ADSL (2 inlĂ€gg) 13 år sedan
NĂ„gon med erfarenheter av FastTV ? (27 inlĂ€gg) 13 år sedan
Olika storlekar pĂ„ LG-tv med telia digitalbox (6 inlĂ€gg) 13 år sedan
Motorola 1963 HDMI trubbel (1 inlĂ€gg) 14 år sedan
FjĂ€rren funkar ej... (18 inlĂ€gg) 14 år sedan
Dela inspelade program i nĂ€tverket (1 inlĂ€gg) 14 år sedan
spela in frĂ„n en Motorola 1903 & telia (2 inlĂ€gg) 14 år sedan
installations problem (1 inlĂ€gg) 14 år sedan
Problem koppla in Digitalbox i Tv (5 inlĂ€gg) 14 år sedan
PM: Telias kunder först att testa hdtv i bredbandsnĂ€tet (34 inlĂ€gg) 14 år sedan
Motorola VIP 1963 Scart-RBG (3 inlĂ€gg) 14 år sedan
Kna man configurera Motorola 1910-9 box manuellt? (2 inlĂ€gg) 14 år sedan
vip 1963 som extern hdd via nĂ€tverket. (2 inlĂ€gg) 14 år sedan
Motorola 1963 YPbPr (1 inlĂ€gg) 14 år sedan
Motorola VIP1963 (5 inlĂ€gg) 14 år sedan
Vad göra med en MOTOROLA 1910 ? (1 inlĂ€gg) 14 år sedan
Kreatel IP-STB 1510 digitalbox (32 inlĂ€gg) 14 år sedan
Boxer IPTV (17 inlĂ€gg) 14 år sedan
Ingen bild med HDMI? (3 inlĂ€gg) 14 år sedan
1080i pĂ„ Motorola 1910 (3 inlĂ€gg) 14 år sedan
Homeplug och Telia bredbands tv (7 inlĂ€gg) 14 år sedan
Dum frĂ„ga kanske! :-) (1 inlĂ€gg) 14 år sedan
Motorola 1910 digitalmottagare (12 inlĂ€gg) 14 år sedan
Homebase kommer till Sverige (2 inlĂ€gg) 14 år sedan
Motorola + teliafiber + vhs/dvd (0 inlĂ€gg) 14 år sedan
1510 som MediaExtender (52 inlĂ€gg) 14 år sedan
Telia digital bredband tv pĂ„ flera box/tv? (5 inlĂ€gg) 14 år sedan
telia digitalbox till tv (fiber Lan) Scart eller Hdmi? (1 inlĂ€gg) 14 år sedan
Ny serie HD-boxar frĂ„n Kreatel! IPTV/DVB-T/MPEG4 (22 inlĂ€gg) 14 år sedan
Kreatel 1510 (0 inlĂ€gg) 14 år sedan
Canal Digital IPTV - hur funkar det? Bra box? (4 inlĂ€gg) 14 år sedan
Streama/strömma frĂ„n PC till motorola 1910 (3 inlĂ€gg) 14 år sedan
Motorola VIP 1510 med antenn? (3 inlĂ€gg) 14 år sedan
Bredbandsbolagets IPTV (5 inlĂ€gg) 14 år sedan
Problem med blinkade bild vid uppstart (0 inlĂ€gg) 14 år sedan
Telia STB (Motorola VIP 1910-9 (1 inlĂ€gg) 14 år sedan
Digital-TV,telefoni+bredband hos BBB? (2 inlĂ€gg) 14 år sedan
motorola 1510 -> digital coax (2 inlĂ€gg) 14 år sedan
Telia triple play - trĂ„dlös? (7 inlĂ€gg) 14 år sedan
Telia digital-tv via ADSL med HDMI (10 inlĂ€gg) 14 år sedan
Bild via HDMI Telia dig. TV (5 inlĂ€gg) 14 år sedan
Telia Digital TV Inspelning (2 inlĂ€gg) 14 år sedan
HDTV via bredbandet frĂ„n Canal Digital (16 inlĂ€gg) 14 år sedan
Telia och Viasat (3 inlĂ€gg) 14 år sedan
Lundbergs byter comhem till telia i alla sina fastigheter (12 inlĂ€gg) 14 år sedan
Hur fungerar bbb iptv (3 inlĂ€gg) 15 år sedan
BBB IP-TV i HTPC (109 inlĂ€gg) 15 år sedan
Smart i datorn (0 inlĂ€gg) 15 år sedan
Inloggning (0 inlĂ€gg) 15 år sedan
Motorola VIP 1910 - fel programinfo (0 inlĂ€gg) 15 år sedan
Motorola hdmi box till lcd datorskĂ€rm (1 inlĂ€gg) 15 år sedan
Köpa egen box till Fast-TV (5 inlĂ€gg) 15 år sedan
Synpunkter pĂ„ BBB:s ip-tv (8 inlĂ€gg) 15 år sedan
FjĂ€rrontrollen till Motorola vip1510 (4 inlĂ€gg) 15 år sedan
MultifjĂ€rr till Samsung LE40R89 och Sony STR-DB940 samt Telias digitalbox (1 inlĂ€gg) 15 år sedan
iptv med HD (3 inlĂ€gg) 15 år sedan
Bredbandsbolagets tv i 2 apparater? (0 inlĂ€gg) 15 år sedan
PX80E och 1910 Box frĂ„n Telia (1 inlĂ€gg) 15 år sedan
ip tv (1 inlĂ€gg) 15 år sedan
Problem med att ljudet hackar, Telia Digital TV (1 inlĂ€gg) 15 år sedan
trĂ„dlös TV? (4 inlĂ€gg) 15 år sedan
Bredbandsdbolaget (4 inlĂ€gg) 15 år sedan
Telia IP-Tv (3 inlĂ€gg) 15 år sedan
Telia digital tv kvalitet (1 inlĂ€gg) 15 år sedan
HDTV via bredband? (2 inlĂ€gg) 15 år sedan
SVT Play flyttar till tv:n och lĂ„ter dig se OS pĂ„ tider som passar dig (7 inlĂ€gg) 15 år sedan
teliatv (vip1510) till philips mdc988 (1 inlĂ€gg) 15 år sedan
Telia eller BBB? (1 inlĂ€gg) 15 år sedan
Motorola 1910 (2 inlĂ€gg) 15 år sedan
blĂ„ prickar i rutan (3 inlĂ€gg) 15 år sedan
Bildkvalitet pĂ„ Telias bredbandstv jĂ€mfört med parabol (4 inlĂ€gg) 15 år sedan
Telia digital-TV (1 inlĂ€gg) 15 år sedan
Köp av platt tv för bĂ€sta bild (2 inlĂ€gg) 15 år sedan
bbb digitalbox (bredbandsbolaget) (8 inlĂ€gg) 15 år sedan
Telia digitalboxer (2 inlĂ€gg) 15 år sedan
Cardsplitter för Telia digital TV (1 inlĂ€gg) 15 år sedan
Telia IP-TV (5 inlĂ€gg) 15 år sedan
Viasats kanaler till Telias digital-tv-kunder (6 inlĂ€gg) 15 år sedan
NĂ„gon med Motorola 1910 och Toshiba Z3030? (0 inlĂ€gg) 16 år sedan
Manual 1910 (0 inlĂ€gg) 16 år sedan
Kreatel IP-STB & Logitech Harmony 525 (7 inlĂ€gg) 16 år sedan
Kreatel ipstb 1510/ Motorola vip1510 extender (0 inlĂ€gg) 16 år sedan
FjĂ€rrkontroll till Kreatel-box för Viasat: Kod, tack! (0 inlĂ€gg) 16 år sedan
Koppla Kreatel stb-ip 1510 digitalbox till HP w2207h datorskĂ€rm (0 inlĂ€gg) 16 år sedan
Koder till universalkontroll för Andersson och Kreatel (0 inlĂ€gg) 16 år sedan
TV/Dator i stadsnĂ€t (0 inlĂ€gg) 16 år sedan
Telia Digital TV (1 inlĂ€gg) 16 år sedan
Bredbandsbolaget, vilken box? (5 inlĂ€gg) 16 år sedan
TrĂ„dlös inkoppling av Motorola VIP1510 (1 inlĂ€gg) 16 år sedan
TrĂ„dlös inkoppling av Motorola VIP1510 (0 inlĂ€gg) 16 år sedan
Kreatel Ipbox (2 inlĂ€gg) 16 år sedan

#101

Postad 01 januari 2007 - 18:56

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlĂ€gg
  • 0

För Boxer finns vÀl TV-kort till datorn med kortplats för att fÄ in bÄde gratis- och betalkanaler i t.ex HTPC? Borde inte nÄgot liknande vara möjligt med Telia?

Ännu inget svar frĂ„n kundtjĂ€nst...

<{POST_SNAPBACK}>


Rent tekniskt sÄ behövs det nog ingen box/TV-kort alls, eftersom kommunikationen redan Àr IP-baserad (i motsats till mark/parabol/kabelbaserad digital-TV dÄ det verkligen krÀvs speciell hÄrdvara i form av mottagare). Det skulle i princip rÀcka med "rÀtt" programvara i datorn/HTPC (förutsatt att Telia fortsÀtter att köra okodade sÀndningar, vid kodade sÀndningar antar jag att det krÀvs lite hÄrdvara för att hantera programkortet och avkodningen). SjÀlv har jag en gÄng testat att med VLC (i kombination med boxen) ta emot TV pÄ datorn och fÄtt det att fungera (provade att ta emot 5 kanaler samtidigt, sedan började datorn att gÄ pÄ knÀna! :P). Dock var det ju ingenting som man anvÀnder för dagligt bruk, och jag tror inte att Telia uppskattar att man gör pÄ dylikt sÀtt. SjÀlv har jag bara provat en gÄng enbart för still min nyfikenhet om att det gick. :)

Jag betvivlar att Telias kundtjÀnst kommer att ge dig nÄgot annat svar Àn att det inte gÄr, och att du mÄste anvÀnda boxen. Men du fÄr vÀldigt gÀrna meddela oss andra vilket svar du fÄr frÄn kundtjÀnsten...

/Peter Cigéhn

#102

Postad 01 januari 2007 - 19:48

princip
  • princip
  • Rookie

  • 8 inlĂ€gg
  • 0
Är det okodat? Varför krĂ€vs dĂ„ ett programkort i boxen?

Med Motorola som Àgare av Kreatel borde det vÀl öppnas för nÄgot alternativ till nuvarande box? NÄgon annan i Motorolas sortiment?

Idealet för mig vore att kunna köra direkt i datorn utan att behöva byta kanaler etc via boxen. Hur fick du det att fungera cigehn?

Är det nĂ„gon som tittat pĂ„ KreaTV application platform?

#103

Postad 01 januari 2007 - 20:55

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlĂ€gg
  • 0

Är det okodat? Varför krĂ€vs dĂ„ ett programkort i boxen?

Med Motorola som Àgare av Kreatel borde det vÀl öppnas för nÄgot alternativ till nuvarande box? NÄgon annan i Motorolas sortiment?

Idealet för mig vore att kunna köra direkt i datorn utan att behöva byta kanaler etc via boxen. Hur fick du det att fungera cigehn?

Är det nĂ„gon som tittat pĂ„ KreaTV application platform?

<{POST_SNAPBACK}>


Jo, det Àr okodade sÀndningar. Ni kan ju prova att dra ut kortet ur boxen. Det funkar fortfarande att titta. SÄ jag har ingen aning om vad kortet egentligen krÀvs till. Kanske kortet enbart identifierar ditt abonemmang och/eller kanalpaket. Kortet Àr nog en förberedelse för framtida kodningar av sÀndningarna. Jag tyckte mig kunna se pÄ Teknisk informations menyvalet att den senaste uppdateringen av programvaran i boxen (i början av december) ocksÄ uppdaterade Scrambler komponenten till en release frÄn i oktober. SÄ med tanke pÄ att Telia uppdaterar Scrambler komponenten i boxen sÄ kanske kodade sÀndningar Àr pÄ gÄng.

Vad gÀller att Kreatel har blivit Motorola tror jag inte gör nÄgon skillnad vad gÀller utbudet av boxar. De flesta av Motorolas boxar Àr Kreatel boxar. Det fanns redan pÄ Kreatel tiden ett ganska stort utbud av olika boxar, bl a med PVR funktionalitet. Jag har redan sen tidigare frÄgat om Telia tÀnkt tillhandahÄlla fler boxar, men svaret dÄ var att det inte fanns nÄgra planer. Men det var ett tag sedan jag frÄgade sÄ det kan ju ha Àndrat sig.

Vad gÀller att kunna titta pÄ TV med hjÀlp av VLC sÄ var det en hel del pillrande. Jag har bara gjort det en gÄng och det var ett bra tag sedan. Jag kommer inte ihÄg exakt alla detaljer men i princip gjorde jag följande:

1) Laddade hem Ethereal (http://www.ethereal.com/) för att kunna lyssna pÄ vad som kommer in pÄ nÀtverksanslutningen.
2) För att vara sÀker pÄ Ethereal lyssnar pÄ allt som kommer in sÄ se till att datorn Àr ansluten direkt till switchen dÀr boxen Àr ansluten, dvs datorn fÄr inte vara ansluten till nÄgon router eftersom dessa normalt inte slÀpper igenom multicast trafik. Min D-Link DI-604 4-portars router slÀpper t ex inte igenom multicast, sÄ jag var tvungen att koppla om datorn sÄ att den sitter direkt pÄ switchen.
3) Se till att eventuell mjukvarubrandvÀggar pÄ datorn slÀpper igenom multicast. Jag har sjÀlv Telia SÀker Surf, dvs F-Secures brandvÀgg och den slÀpper inte som standard igenom nÄgon multicast trafik.
4) Sedan sÄg jag till att stÀlla in en lÀmplig kanal pÄ boxen sÄ att jag kan kolla vilken multicast address som den kanalen sÀnds pÄ.
5) Startade en "live capture" med Etherreal. DÄ ser man ganska snabbt vilket multicast address och port som kanalen sÀnds pÄ. Om jag inte kommer ihÄg helt fel sÄ var porten nÄnting i stil med 5000 eller 5555. VÀxlade man kanal sÄ var det multicastadressen som Àndrades, men med samma portnummer.
6) DÄ man vet address och portnummer sÄ Àr det bara att starta VLC (http://www.videolan.org/).
7) DÀr vÀljer man sedan File > Open Network Stream...
8) Markera UDP/RTP Multicast. Knappa in den address och portnummer som identifierades med Ethereal.
9) Nu skall man kunna se TV kanalen som boxen Àr instÀlld pÄ ocksÄ pÄ datorn.

Jag ger inga som helst garantier för att ovanstÄende verkligen funkar. SjÀlv rÄkade jag ut för kraftiga störningar pÄ flera kanaler dÄ jag provade ovanstÄende. DÄ blev jag lite orolig att jag hade stÀllt till med nÄnting. Sedan dess har jag inte provat nÄgon fler gÄng, mycket pga att det krÀvs en hel del fysiska omkopplingar (för min del i alla fall eftersom jag normalt har min dator sittandes bakom routern och brandvÀgg, och dÀrmed sÄ fÄr jag ingen multicasttrafik till min dator).

Börjar det komma Telia till kÀnnedom om att det gÄr att titta pÄ TV pÄ datorn pÄ ett sÄ "enkelt" sÀtt sÄ kanske dom sÀtter igÄng med kodade sÀndningar. Och dÄ kommer det nog definitivt att vara kört med att anvÀnda VLC... :)

Till sist sÄ kan jag sÀga att jag har lÀst lite om KreaTV application platform, och jag betvivlar att det Àr nÄgonting för oss "slutanvÀndare". Det Àr nog snarare Telia sjÀlva som anvÀnder sig av denna platform för att programmera boxen med specifik funktionaliet. Allt Telia specifikt som vi ser i boxen Àr nog programmerat av Telia sjÀlva (eller nÄgon specifikt anlitad för att göra Telias anpassning) med hjÀlp av nÄgon av KreaTV programvarupaketen som Motorala tillhandahÄller. Men det hade ju varit lite coolt att programmera boxen sjÀlv... :P

/Peter Cigéhn

#104

Postad 03 januari 2007 - 14:16

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlĂ€gg
  • 0

Hej

Ringde telia digital teve förra veckan för att jag tĂ€nkte utöka med digitalpaketet nr 2 (det me filmkanalerna).  samt undrade lite om HD o om tv3 o teve fyra fakta skulle in...

NĂ€r jag kom fram till operatören sĂ„ frĂ„gade jag "Vad har ni för erbjudande nu?  var pĂ„ denne sĂ€ger vad Ă€r det du nu har hört? o jag nĂ€stan kĂ€nner hur han ryggar tillbaka...

Han gick dĂ„ o frĂ„gade en kollega o som nog inte visste mera för det hela slutade med att operatörens privata Ă„sikt var att hade han sjĂ€lv privat velat bestĂ€lla paket nr  2 sĂ„ skulle man vĂ€nta tills efter jul o nyĂ„r....

För enligt honom sÄ kommer saker o ting hÀnda efter nyÄr.... sÄ denne han ville inte sÀlja in film paketet till mig.. SNyft.. snyft...

Verkade enligt honom att de lĂ„g i förhandlingar med  tv3....  bla.... men de har ju legat ganska lĂ€nge....

SÄ dÄ vill jag ju sprida detta...

Mvh

Sir Wolsey

PS...  operatörspersonalen ska vĂ€l sĂ€lja sĂ„ det bara ryker sĂ„ att de hĂ„ller sina aktieĂ€gare pĂ„ gött humör, dĂ€r bland jag....DS.

<{POST_SNAPBACK}>


Förklaringen till "oviljan" att lÄta dig teckna dig för kanalpaket 2 har nu fÄtt sin förklaring. Telia har uppdaterat sina websidor och frÄn och med den 3/1 (dvs idag) sÄ heter det inte kanalpaket 1 och 2 lÀngre, utan kanalpaket Multi och kanalpaket Canal+ Total. Dessutom sÄ finns de tvÄ "mindre" Canal+ paket: Canal+ Film och Canal+ Sport dÀr enbart film- respektive sportkanalerna ingÄr. SÄ det ghÀr Àr nog förklaringen till att han rekommenderade dig att vÀnta! Om man bara vill ha filmkanaler, och inte Àr intresserad av sport, sÄ kan man ju nu fÄ det lite billigare Àn tidigare! :D

Kolla in http://www.telia.se/tv sÄ fÄr ni se.

/Peter Cigéhn

PS. Dock finns Ànnu inte skymten av TV3 eller TV6 som det har spekulerats om tidigare. DS.

Redigerat av Unregistered2c1997ae, 03 januari 2007 - 14:17.


#105

Postad 03 januari 2007 - 20:36

grand_master
  • grand_master
  • AnvĂ€ndare

  • 160 inlĂ€gg
  • 0
Mycket intressant info cigehn! DÄ jag sjÀlv har Telia digitaltv, via ADSL, var jag givetvis tvungen att testa om det verkligen fungerar att fÄ in bilden i datorn. Det fungerade mycket riktigt.

Jag utgick frÄn cigehns instruktioner, men stötte pÄ lite komplikationer. Boxen Àr ju normalt kopplad till "tv-uttaget" pÄ ADSL-modemet. Jag provade att helt sonika ta loss sladden ur boxen och koppla sladden direkt till nÀtverkskortet i datorn, men konstaterade rÀtt snabbt att det var lönlöst dÄ kortet inte erhöll nÄgon ipadress.

IstÀllet kopplade jag boxen genom min router. Dvs sladden frÄn "tv-uttaget" pÄ modemet kopplades till routern och sedan anvÀndes ytterliggare en sladd för kopplingen mellan router och boxen. Fördelen med detta Àr att alla datorer som Àr kopplade till routern kan ta del av UDP-strömmen och se tv via VLC.

Efter att ha studerat trafiken ett litet tag, mÀrkte jag att vid varje kanalbyte skickdes nÄgra paket frÄn boxen till servern för att kanske "verifiera" att boxen Àr behörig att byta kanal. Jag provade med datorn att ansluta till valfri multicast adress (ipnummer) för att fÄ in en kanal MEN det gÄr ENBART att ansluta till samma multicastadress som boxen för nÀrvarande Àr ansluten till.

Dvs det gick enbart att fÄ bild i VLC genom att ansluta till samma kanal som man rattat in pÄ boxen. Detta kanske beror pÄ att om man pÄ egen hand, utifrÄn via datorn, försöker ansluta till en kanal sÄ fattarn servern att datorn inte har rÀtt "handskakning" eller kan "verifiera sig" och dÄ fÄr man ingen bild.

Som sagt, genom att tv-paketen gÄr genom routern, kan alla datorer som Àr anslutna till routern kolla pÄ samma kanal som boxen Àr instÀlld pÄ. Jag provade att ansluta fyra datorer pÄ nÀtverket till samma multicastadress (kanal) som boxen var instÀlld pÄ och det gick som smort.

Det Àr ganska ballt med intern kabeltv, dock mycket irriterande att alla mÄste titta pÄ samma kanal som boxen Àr instÀlld pÄ. Dock blir det heldigitalt dÄ man tar del av strömmen direkt. Cigehn, jag Àr lite nyfiken pÄ hur du lyckades köra upp till fem kanaler samtidigt dÄ det inte fungar för mig.

NÀr jag kopplade boxen via routern gjorde jag inga som helst instÀllningar i routern. Dock meckade jag med routern lite senare och öppnade portar osv, för att försöka komma förbi problemet med att man bara kan titta pÄ samma kanal som boxen. Dock utan resultat.

#106

Postad 03 januari 2007 - 20:37

fjp
  • fjp
  • Wannabe

  • 20 inlĂ€gg
  • 0
Till gnorren:
Jag hade ocksÄ problem med hÀngande box pÄtvingade omstarter, hackigt ljud och frysta sÀndningar. det var bara pÄ den ena boxen jag kör och den hade jag stÄende pÄ min analoga tv. efter att ha flyttat den en halv meter frÄn tv'n har samma box fungerat utan störningar i ett par veckor. jag vet inte om det var som den blev för varm eller om den Àr kÀnslig för störningarna frÄn tv'n. min andra box som stÄr nÀra min lcd har jag inte haft dessa problem med.
Hoppas min info förbÀttrar ditt tv-tittande.

Annars Àr jag ganska nöjd med vÄr trippel förutom att boxen som finns gott kunde ha timerintÀllning eller att det fanns bÀttre boxar att vÀlja pÄ. exempelvis en pvr eller motsvarande server funktion som jag hört finns pÄ andra stÀllen dÀr du kan vÀlja program som du vill se senare direkt frÄn servern

Har ni andra som har Telias tv inga regionala sÀndningar? av en slump hittade jag svt's vÀstnytt pÄ kanalplats 999 nÀr dom sÀnder men vad det gÀller tv4 sÄ fÄr man nöja sig med tv4 stockholm. sÄdana smÄsaker tycker jag kan vara lite irriterande speciellt nÀr kundtjÀnst inte kunde ge nÄgon bra förklaring pÄ varför det Àr pÄ detta sÀtt.
Mvh
/Fredrik

#107

Postad 03 januari 2007 - 21:38

Cambo
  • Cambo
  • AnvĂ€ndare

  • 159 inlĂ€gg
  • 0

Har ni andra som har Telias tv inga regionala sÀndningar? av en slump hittade jag svt's vÀstnytt pÄ kanalplats 999 nÀr dom sÀnder men vad det gÀller tv4 sÄ fÄr man nöja sig med tv4 stockholm. sÄdana smÄsaker tycker jag kan vara lite irriterande speciellt nÀr kundtjÀnst inte kunde ge nÄgon bra förklaring pÄ varför det Àr pÄ detta sÀtt.
Mvh
/Fredrik

<{POST_SNAPBACK}>



Jag har VÀstnytt pÄ en separat kanalplats men pÄ 4:an fÄr man se totalt ointressanta stockholmsnyheter precis som du, tycker det Àr dÄligt.


AngÄende telias paketuppdatering, kan ni se nÄgra kanalnyheter eller missar vi nÄgot som hade gamla "totalpaketet"?

#108

Postad 03 januari 2007 - 22:06

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlĂ€gg
  • 0

Cigehn, jag Àr lite nyfiken pÄ hur du lyckades köra upp till fem kanaler samtidigt dÄ det inte fungar för mig.

<{POST_SNAPBACK}>


Ja du, ingen aning faktiskt. Det var ju ett tag sedan jag provade, men jag tror att jag först tittade pÄ samma kanal som boxen var instÀlld pÄ, precis som du beskriver. Sedan lÀt jag VLC "ligga kvar" pÄ den kanalen, och startade en ny VLC, bytte kanal pÄ boxen och tittade pÄ denna nya kanal.

Sedan misstÀnker jag att det kan vara en viss skillnad pÄ att du kör ADSL och jag kör fiber. Det kan sÀkert finnas nÄgon form av begrÀnsningar som omöjliggör att du tittar pÄ fler Àn en kanal eftersom bandbredden pÄ ADSL förbindelsen inte rÀcker till för mer Àn en kanal Ät gÄngen. Jag som har fiber och en fysisk 100 MBit/s förbindeles, varav 10 MBit/s Àr reserverade för mitt "surfande pÄ nÀtet" och dÀrmed har 90 MBit/s över för att titta pÄ TV kan nog fÄ in mer Àn en kanal Ät gÄngen.

En annan skillnad som har att göra med att jag kör med fiber och har triple play, dvs IP-telefoni, bredband och TV, Àr att jag har en switch innan min router. För att jag ska fÄ saker att funka sÄ mÄste jag koppla min dator till switchen. Kopplar jag datorn till min router sÄ kommer ingen multicast trafik genom routern. Kan nog variera med olika routers, det finns sÀkert de som kan hantera multicast ocksÄ, vilket jag fÄr en kÀnsla av att din router verkar klara av.

/Peter Cigéhn

#109

Postad 03 januari 2007 - 22:18

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlĂ€gg
  • 0

Annars Àr jag ganska nöjd med vÄr trippel förutom att boxen som finns gott kunde ha timerintÀllning eller att det fanns bÀttre boxar att vÀlja pÄ. exempelvis en pvr eller motsvarande server funktion som jag hört finns pÄ andra stÀllen dÀr du kan vÀlja program som du vill se senare direkt frÄn servern

Har ni andra som har Telias tv inga regionala sÀndningar? av en slump hittade jag svt's vÀstnytt pÄ kanalplats 999 nÀr dom sÀnder men vad det gÀller tv4 sÄ fÄr man nöja sig med tv4 stockholm. sÄdana smÄsaker tycker jag kan vara lite irriterande speciellt nÀr kundtjÀnst inte kunde ge nÄgon bra förklaring pÄ varför det Àr pÄ detta sÀtt.
Mvh
/Fredrik

<{POST_SNAPBACK}>


Vad gÀller timerinstÀllning pÄ boxen sÄ att man anvÀnda sig av "syncro rec" (eller vad finnessen kan heta pÄ olika DVD-inspelare) efterfrÄgade jag Telia supporten bara för nÄgra dagar sedan. HÀr Àr min "frÄga" till Telia supporten:

En stor nackdel med digital-TV, jÀmfört med gammal hederlig analog TV, Àr som bekant problemet med att kunna spela in pÄ en videobandspelare eller DVD-inspelare. Med gammla hederliga videobandspelare med inbyggd analogmottagare sÄ kunde man programmera videon att spela in flera olika program pÄ olika kanaler. Det börjar nu komma inspelare med digital-TV mottagare, men dÄ för det markbunden digital-TV (DVB-T) för att Äterigen fÄ den funktionalitet som Àr van vid.

Men för Telias digital-TV via bredband sÄ finns ju inte dessa möjligheter. DÀr har man bara möjligheten att ha "mottagaren" i Kreatel 1510 boxen. DÄ blir man ju tvungen att nöja sig med att programmera videon/DVD-inspelaren att spela in pÄ det program som boxen för nÀrvarande Àr instÀlld pÄ, dvs det Àr omöjligt att programmera inspelning av flera program pÄ olika kanaler.

Och eftersom Telia inte har nÄgra planer pÄ att tillhandahÄlla nÄgon av de mer avancerade Kreatel (numera Motorola) boxarna med inbyggd hÄrddisk och PVR funktionalitet som skulle vara lösningen pÄ problemet sÄ stÄr man sig ganska slÀtt i konkurrensen mot de digital-TV operatörer som tillhandahÄller PVR boxar och liknande.

Nu över till min egentliga frÄga: Skulle det inte vara möjligt att med en liten uppdatering av boxen och dess pÄminnelse.funktionalitet (vilket Àr en form av "programmering") lÄta boxen och stÀnga av och pÄ SCART utgÄngen. Min DVD-inspelare som jag införskaffat (en Sony RDR-HX820) har funktionalitet för nÄgot som kallas "synchro rec", dvs den startar och stoppar inspelning baserat pÄ om den kommer en signal eller inte in pÄ SCART ingÄngen. Om man kunde tillÄta fÄ 1510 boxen att bli "programmerade" och sedan lÄta boxen slÄ pÄ SCART utgÄngen dÄ programmet börjar och slÄ av den de programmet slutar sÄ skulle kunna utnyttja denna "syncro rec" funktionalitet och Äterigen kunna programmera inspelningar av flera olika program pÄ olika kanaler som en gÄng i tiden var van vid att kunna göra.

Vad tror ni? Är det möjligt att lĂ€gga till lite funktionalitet i boxen för att uppnĂ„ detta? Om inte sĂ„ Ă€r det sĂ€kerligen betydligt billigare för Telia att lĂ€gga till lite programvarufunktionalitet i befintliga boxar Ă€n att behöva skicka ut och byta ut befintliga boxar till mer dyra PVR boxar för att folk ska kunna programmera inspelningar pĂ„ ett sĂ€tt som dom Ă€r vana med frĂ„n gammal vanlig analog-TV och videobandspelare.

PS. Om inte sÄ kanske Telia borde ta sig en titt pÄ att tillhandahÄlla NPVR funktionalitet (http://en.wikipedia.org/wiki/NPVR). Detta i kombination med att man skulle kunna fÄ titta pÄ sina inspelningar frÄn vilken box man vill, om man har flera boxar i huset. Dvs man skulle kunna programmera inspelningen via boxen i vardagsrummet, börja titta pÄ inspelningen i vardagsrummet och sedan kanske byta och fortsÀtta att titta pÄ inspelningen i sovrummet. NÄt som man bara skulle kunna fixa med NPVR funktionalitet i Telias nÀt. NÄt att fundera pÄ ocksÄ. DS.


Svaret jag fick var:

Hej!
Tack för din förfrÄgan.

Tack för en intressant synpunkt och idé. Jag har skickat din förfrÄgan/förslag vidare till de ansvarig för tjÀnsten att titta nÀrmare pÄ görbarheten i detta samt för ev. vidare kontakt med boxtillverkare.

Med vÀnlig hÀlsning

XXX YYY
Telia Kundservice


SÄ vi fÄr vÀl se om det Àr görligt. Jag har haft funderingar pÄ att ringa Motorola i Linköping och frÄga dom som verkligen vet om det rent hÄrdvarumÀssigt Àr möjligt att implementera nÄgot dylikt i boxen, men jag har inte haft möjlighet.

Ni andra som skulle vara intresserad av en dylik lösning som jag försöker beskriva ovan kan ju ocksÄ ta kontakt med Telia supporten och framföra era önskemÄl/synpunkter. Ju fler som efterfrÄgar nÄnting bör ju ha större sannolikhet att det införs...

Vad gÀller regionala sÀndingar pÄ SVT sÄ har kanalplats 999 funnits ett ganska bra tag. För min del (boendes i UmeÄ) sÄ har jag VÀsterbottens Nytt pÄ den kanalplatsen. Jag har frÄgat supporten vid nÄt av mina samtal om tekniska möjligheter att inte behöva byta kanal dÄ det Àr regionala sÀndningar. Enligt han jag pratade med sÄ hÄller man pÄ och tittar pÄ tekniska lösningar för detta. Han pÄ supporten pÄstod att man dÄ i samma veva skulle fixa till regionala sÀndningar pÄ TV4 ocksÄ, men tills dess sÄ fÄr vi alla nöja oss TV4 Stockholm, samt regional reklam för Stockholms omrÄdet! Det Àr nÀstan sÄ att jag saknar Hermanssons reklamsnutt för "300 rum och kök"... :D

/Peter Cigéhn

#110

Postad 03 januari 2007 - 23:19

grand_master
  • grand_master
  • AnvĂ€ndare

  • 160 inlĂ€gg
  • 0

Cigehn, jag Àr lite nyfiken pÄ hur du lyckades köra upp till fem kanaler samtidigt dÄ det inte fungar för mig.

<{POST_SNAPBACK}>


Ja du, ingen aning faktiskt. Det var ju ett tag sedan jag provade, men jag tror att jag först tittade pÄ samma kanal som boxen var instÀlld pÄ, precis som du beskriver. Sedan lÀt jag VLC "ligga kvar" pÄ den kanalen, och startade en ny VLC, bytte kanal pÄ boxen och tittade pÄ denna nya kanal.

Sedan misstÀnker jag att det kan vara en viss skillnad pÄ att du kör ADSL och jag kör fiber. Det kan sÀkert finnas nÄgon form av begrÀnsningar som omöjliggör att du tittar pÄ fler Àn en kanal eftersom bandbredden pÄ ADSL förbindelsen inte rÀcker till för mer Àn en kanal Ät gÄngen. Jag som har fiber och en fysisk 100 MBit/s förbindeles, varav 10 MBit/s Àr reserverade för mitt "surfande pÄ nÀtet" och dÀrmed har 90 MBit/s över för att titta pÄ TV kan nog fÄ in mer Àn en kanal Ät gÄngen.

En annan skillnad som har att göra med att jag kör med fiber och har triple play, dvs IP-telefoni, bredband och TV, Àr att jag har en switch innan min router. För att jag ska fÄ saker att funka sÄ mÄste jag koppla min dator till switchen. Kopplar jag datorn till min router sÄ kommer ingen multicast trafik genom routern. Kan nog variera med olika routers, det finns sÀkert de som kan hantera multicast ocksÄ, vilket jag fÄr en kÀnsla av att din router verkar klara av.

/Peter Cigéhn

<{POST_SNAPBACK}>


Jo, bandbredden Àr ju rÀtt stram via ADSL. Kör dock Telia 24 men fÄr ut 17 Mbit, som sÀnktes till 13 Mbit nÀr jag skaffade digitaltv dÄ de vill ha lite marginal. Kanalerna snittar pÄ runt 4,5 Mbit, sÄ man tycker ju att jag borde kunnat köra tvÄ strömmar iaf om man ser till bandbredden. Precis som du kollade jag pÄ en kanal via boxen och provade sedan att titta pÄ en annan kanal via datorn, men dÄ packade VLC-strömmen ihop. Men det Àr mycket möjligt att de strypt kapaciteten till en digitaltvström per hushÄll nÀr det gÀller ADSL. Det kanske blir skillnad nÀr VDSL2 kommer nÄgon gÄng i framtiden.

Mitt ADSL-modem Àr egentligen en Zyxel 4-portas router som Àr instÀlld i brygglÀge (switch?) dÄ Àven jag kör triple play. PÄ första porten fÄr man ett ipnummer för att surfa och dÀr Àr min router inkopplad, via WAN-kontaken. PÄ andra porten fÄr man ytterligare ett ip som gÄr till boxen. Dock gÄr boxen genom routern, via en vanlig lan-kontakt pÄ routern.

Vad jag förstÄr, Àr en multicast ström en UDP-ström som jag har för mig att de flesta routrar klarar av. Jag kör en hyffsat dyr Netgear router, men Àven din Dlink 604 borde klara det dÄ jag har för mig att UDP och TCP Àr rÀtt basic vilket de flesta routrar klarar av.

Hur som haver, det Àr rÀtt trevligt att kunna kolla pÄ tv pÄ datorn. Jag har testat i bÄde Windows / Mac OS X samt Linux. Jag har gjort en playlist med alla multicastadresser som jag sedan importerar i VLC. Sen nÀr jag vill titta pÄ en kanal pÄ datorn, Àndrar jag pÄ boxen samt klickar pÄ adressen i min playlist. Ganska smidigt med playlisten dÄ man kan döpa en adress till t ex "SVT 1" och slippa komma ihÄg vilket ipnummer som gÄr till vilken kanal.

#111

Postad 04 januari 2007 - 09:21

Sir Wolsey
  • Sir Wolsey
  • Wannabe

  • 10 inlĂ€gg
  • 0

Hej

Ringde telia digital teve förra veckan för att jag tÀnkte utöka med digitalpaketet nr 2 (det me filmkanalerna).  samt undrade lite om HD o om tv3 o teve fyra fakta skulle in...

NÀr jag kom fram till operatören sÄ frÄgade jag "Vad har ni för erbjudande nu?  var pÄ denne sÀger vad Àr det du nu har hört? o jag nÀstan kÀnner hur han ryggar tillbaka...

Han gick dÄ o frÄgade en kollega o som nog inte visste mera för det hela slutade med att operatörens privata Äsikt var att hade han sjÀlv privat velat bestÀlla paket nr  2 sÄ skulle man vÀnta tills efter jul o nyÄr....

För enligt honom sÄ kommer saker o ting hÀnda efter nyÄr.... sÄ denne han ville inte sÀlja in film paketet till mig.. SNyft.. snyft...

Verkade enligt honom att de lÄg i förhandlingar med  tv3....  bla.... men de har ju legat ganska lÀnge....

SÄ dÄ vill jag ju sprida detta...

Mvh

Sir Wolsey

PS...  operatörspersonalen ska vÀl sÀlja sÄ det bara ryker sÄ att de hÄller sina aktieÀgare pÄ gött humör, dÀr bland jag....DS.

<{POST_SNAPBACK}>


Förklaringen till "oviljan" att lÄta dig teckna dig för kanalpaket 2 har nu fÄtt sin förklaring. Telia har uppdaterat sina websidor och frÄn och med den 3/1 (dvs idag) sÄ heter det inte kanalpaket 1 och 2 lÀngre, utan kanalpaket Multi och kanalpaket Canal+ Total. Dessutom sÄ finns de tvÄ "mindre" Canal+ paket: Canal+ Film och Canal+ Sport dÀr enbart film- respektive sportkanalerna ingÄr. SÄ det ghÀr Àr nog förklaringen till att han rekommenderade dig att vÀnta! Om man bara vill ha filmkanaler, och inte Àr intresserad av sport, sÄ kan man ju nu fÄ det lite billigare Àn tidigare! :)

Kolla in http://www.telia.se/tv sÄ fÄr ni se.

/Peter Cigéhn

PS. Dock finns Ànnu inte skymten av TV3 eller TV6 som det har spekulerats om tidigare. DS.

<{POST_SNAPBACK}>


tackar för infon... men var inte C more kanalerna med i filmpaket tidigare? de verkar vara borttagna.

#112

Postad 04 januari 2007 - 09:36

lerike
  • lerike
  • Wannabe

  • 27 inlĂ€gg
  • 0
Canal+ har egentligen samma antal kanaler som tidigare men CMore1 och CMore2
har gett plats för Sport2 och Mix.

VÀljer man Totalpaketet fÄr man med Mix som blandar filmer och sport.

Vad har dÄ hÀnt med "klassikerna" som kördes pÄ CMORE?
Canal+ sÀger att det nu Àr inbakat i övriga kanaler 1-3, bÄde nytt och gammalt dÀr alltsÄ.
Och att inte filmer repriseras lika ofta som förr.

Denna sammansÀttning av kanalpaket gÀller oavsett hur man ser Canal+,
med digitaltv eller parabol eller kabel - sÄ den Àr inte egen för oss med Telia.

Mvh Lars-Erik







[/quote]

tackar för infon... men var inte C more kanalerna med i filmpaket tidigare? de verkar vara borttagna.

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

#113

Postad 04 januari 2007 - 09:50

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlĂ€gg
  • 0

Vad jag förstÄr, Àr en multicast ström en UDP-ström som jag har för mig att de flesta routrar klarar av. Jag kör en hyffsat dyr Netgear router, men Àven din Dlink 604 borde klara det dÄ jag har för mig att UDP och TCP Àr rÀtt basic vilket de flesta routrar klarar av.

<{POST_SNAPBACK}>


Jo, multicast i sig Àr en "enkel" UDP-ström. Men jag tror att varför multicast inte hanteras av en enklare router som DI-604 Àr nog mer hanteringen av IGMP, dvs det protokoll som anvÀnds för att administrera multicastgrupper. Routern mÄste ju hÄlla koll pÄ och administrera vilka av burkarna pÄ "andra sidan" som Àr med i vilka multicastgrupper. Verkar rimligt att sÄdan funktionalitet fÄr man betala lite extra för.

Faktum var att jag faktiskt var tvungen att köpa en ny router dÄ jag skaffade bredbands-TV eftersom den gamla routern inte kunde hantera multicast överhuvudtaget. Den gick helt enkelt pÄ knÀna och betedde sig allmÀnt dÄligt dÄ den tog emot all multicasttrafik. Jag hade en througput pÄ mitt surfande pÄ max 1 MBit/s genom routern dÄ jag samtidigt tittade pÄ TV. SÄ jag var tvungen att köpa en ny router.

SÄ det blev en DI-604, som i alla fall Àr sÄ "smart" att den slÀnger bort multicastströmmarna och inte slÀpper igenom den alls och dÀrigenom har den betydligt bÀttre throughput ocksÄ.

NÄja, det hÀr blev en lite utvikning frÄn Àmnet tror jag... :)

/Peter Cigéhn

#114

Postad 04 januari 2007 - 10:37

princip
  • princip
  • Rookie

  • 8 inlĂ€gg
  • 0
Trist att kanaluppdateringarna inte bjöd pÄ nÄgra fler TV4-kanaler, det utgick jag nÀstan ifrÄn att de skulle fÄ in... :)

AngÄende att fÄ in signalen i datorn sÄ kÀnns det för mig tÀmligen vÀrdelöst om man inte kan ersÀtta boxen med datorn, utan ÀndÄ mÄste byta kanal pÄ boxen först. DÀr behöver det hÀnda nÄgot om jag inte ska byta (tillbaka) till Boxer igen... ;)

#115

Postad 04 januari 2007 - 21:04

Zoul
  • Zoul
  • Rookie

  • 8 inlĂ€gg
  • 0
Hej!

Jag Àndrade frÄm 4:3 till 16:9 format pÄ boxen och skulle starta om, men den vÀgrar starta, ligger bara och tuggar i lÀget med timglaset.

Har testat att dra ur strömmen samt reseta 1:a boxen som bla. datorn Àr kopplad till men det hjÀlper inte.

NĂ„n som vet vad felet kan vara?

#116

Postad 04 januari 2007 - 21:40

grand_master
  • grand_master
  • AnvĂ€ndare

  • 160 inlĂ€gg
  • 0

Faktum var att jag faktiskt var tvungen att köpa en ny router dÄ jag skaffade bredbands-TV eftersom den gamla routern inte kunde hantera multicast överhuvudtaget. Den gick helt enkelt pÄ knÀna och betedde sig allmÀnt dÄligt dÄ den tog emot all multicasttrafik. Jag hade en througput pÄ mitt surfande pÄ max 1 MBit/s genom routern dÄ jag samtidigt tittade pÄ TV. SÄ jag var tvungen att köpa en ny router.

SÄ det blev en DI-604, som i alla fall Àr sÄ "smart" att den slÀnger bort multicastströmmarna och inte slÀpper igenom den alls och dÀrigenom har den betydligt bÀttre throughput ocksÄ.

NĂ„ja, det hĂ€r blev en lite utvikning frĂ„n Ă€mnet tror jag...  :)

/Peter Cigéhn


DÀr ser man. DI-604 Àr en rÀtt billig router, som dessutom mÄnga har haft problem med pga att den ibland blir överhettad. Vet inte om detta gÀller alla 604:or, eller bara de tidiga exemplaren.

Hur som helst kör jag med en Netgear FVS 338, som Àr en 8-portas switch/router med en throughput pÄ 90Mbit mellan WAN-LAN: http://www.netgear.c...=Specifications

Redigerat av grand_master, 04 januari 2007 - 21:43.


#117

Postad 04 januari 2007 - 22:17

Cambo
  • Cambo
  • AnvĂ€ndare

  • 159 inlĂ€gg
  • 0

Hej!

Jag Àndrade frÄm 4:3 till 16:9 format pÄ boxen och skulle starta om, men den vÀgrar starta, ligger bara och tuggar i lÀget med timglaset.

Har testat att dra ur strömmen samt reseta 1:a boxen som bla. datorn Àr kopplad till men det hjÀlper inte.

NĂ„n som vet vad felet kan vara?

<{POST_SNAPBACK}>



Vet inte om du hade oturen att göra det preics nÀr telia fick ett större fel pÄ tjÀnsten nu ikvÀll, har ocksÄ kört "timglas" nÄgra timmar i elithockeyn idag, nu Àr dock felet ÄtgÀrdat hÀr.

#118

Postad 04 januari 2007 - 22:22

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlĂ€gg
  • 0

Hej!

Jag Àndrade frÄm 4:3 till 16:9 format pÄ boxen och skulle starta om, men den vÀgrar starta, ligger bara och tuggar i lÀget med timglaset.

Har testat att dra ur strömmen samt reseta 1:a boxen som bla. datorn Àr kopplad till men det hjÀlper inte.

NĂ„n som vet vad felet kan vara?

<{POST_SNAPBACK}>


Du Àr nog inte ensam. Jag har haft precis samma problem ikvÀll. Slog pÄ boxen tidigare ikvÀll (som varit avslagen sedan igÄr) och jag fastnade sedan pÄ timglaset. Ringde till supporten och dÀr hade dom lagt in ett speciellt meddelande innan man kom till telefonkön, som sa att dom har problem digital-TV tjÀnsten och att jobbar pÄ att fixa problemet. Sedan hamnade jag pÄ plats 57 i kön med cirka 40 minuters berÀknad vÀntetid. Behöver jag sÀga att jag la pÄ luren pÄ en gÄng... :)

SÄ det har nog ingenting alls med saken att göra att du Àndrade format frÄn 4:3 till 16:9 (vilket du inte sedan skall behöva slÄ av och pÄ boxen för, jag har Àndrat format fram och tillbaka flera gÄnger och det behövs ingen omstart).

SÄ jag antar att vi inte Àr ensamma om problemet med att fastna pÄ timglaset! Jag gissar att problemet Àr under uppstart av boxen dÄ den fastnar pÄ timglaset! SÄ ni som har boxen pÄslagen och kan se TV, slÄ inte av den!!! :)

/Peter Cigéhn

#119

Postad 04 januari 2007 - 22:40

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlĂ€gg
  • 0

DÀr ser man. DI-604 Àr en rÀtt billig router, som dessutom mÄnga har haft problem med pga att den ibland blir överhettad. Vet inte om detta gÀller alla 604:or, eller bara de tidiga exemplaren.

Hur som helst kör jag med en Netgear FVS 338, som Àr en 8-portas switch/router med en throughput pÄ 90Mbit mellan WAN-LAN: http://www.netgear.c...=Specifications

<{POST_SNAPBACK}>


Jag köpte den just för att den var sÄ billig. Dessutom köpte jag den pÄ Telia butiken sÄ att jag kunde gnÀlla pÄ Telia om DI-604:an inte den heller kunde fixa att jag tittade pÄ TV och surfade samtidigt som min gamla router. Det var förresten en Belkin 4-portars router, som förutom att den krÄnglade med multicast sÄ behagade den att krascha och starta om stup i kvarten. SÄ jag hade tvÄ anledningar till att köpa en ny router! :)

Vad gÀller överhettning sÄ tycker jag den klarar sig alldeles utmÀrkt! Jag har ett litet kopplingsskÄp i tvÀttstugan med en patchpanel dÀr det stjÀrnformade nÀtet i huset samlas. I det skÄpet stÄr en fiberkonverter, en IP-telefoni adapter, en liten ZyXEL switch (som följde med digital-TV paketet och 1510 boxen) och min DI-604 router. Dom producerar en del vÀrme tillsammans dÀrinne i skÄpet. Kombinerat med en omgÄng av torktumlaren i tvÀttstugna sÄ har jag gÄtt och vÀntat pÄ att nÄn av burkarna ska ge upp! Men Àn sÄ lÀnge funkar dom bra! :)

Jag kanske ska ta mig en titt pÄ att köpa en liten mer avancerad router som kan hantera multicast lite bÀttre. SÄ jag fÄr tacka för tipset!

/Peter Cigéhn

#120

Postad 05 januari 2007 - 10:04

Zoul
  • Zoul
  • Rookie

  • 8 inlĂ€gg
  • 0

Du Àr nog inte ensam. Jag har haft precis samma problem ikvÀll. Slog pÄ boxen tidigare ikvÀll (som varit avslagen sedan igÄr) och jag fastnade sedan pÄ timglaset. Ringde till supporten och dÀr hade dom lagt in ett speciellt meddelande innan man kom till telefonkön, som sa att dom har problem digital-TV tjÀnsten och att jobbar pÄ att fixa problemet. Sedan hamnade jag pÄ plats 57 i kön med cirka 40 minuters berÀknad vÀntetid. Behöver jag sÀga att jag la pÄ luren pÄ en gÄng... :)

SÄ det har nog ingenting alls med saken att göra att du Àndrade format frÄn 4:3 till 16:9 (vilket du inte sedan skall behöva slÄ av och pÄ boxen för, jag har Àndrat format fram och tillbaka flera gÄnger och det behövs ingen omstart).

SĂ„ jag antar att vi inte Ă€r ensamma om problemet med att fastna pĂ„ timglaset! Jag gissar att problemet Ă€r under uppstart av boxen dĂ„ den fastnar pĂ„ timglaset! SĂ„ ni som har boxen pĂ„slagen och kan se TV, slĂ„ inte av den!!!  :)

/Peter Cigéhn

<{POST_SNAPBACK}>


Jag blev varse om det senare, hade en kompis med samma problem igÄr kvÀll.
HÀdanefter stÀnger jag aldrig av min box <_< .

#121

Postad 05 januari 2007 - 14:09

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlĂ€gg
  • 0

SÄ vi fÄr vÀl se om det Àr görligt. Jag har haft funderingar pÄ att ringa Motorola i Linköping och frÄga dom som verkligen vet om det rent hÄrdvarumÀssigt Àr möjligt att implementera nÄgot dylikt i boxen, men jag har inte haft möjlighet.

<{POST_SNAPBACK}>


Efter ett litet snabbt samtal till supporten pÄ Motorola i Linköping sÄ skickade jag en "följdfrÄga" til Telia supporten med följande:

Jag har varit i kontakt med supporten pÄ Motorola i Linköping för att frÄga dom om vilka möjligheter som finns i boxen att implementera timerfunktionalitet i boxen. Enligt supporten sÄ finns möjligheten att programvarumÀssigt sÀtta boxen i standby, dvs att stÀnga av SCART utgÄngen, och starta igÄng den igen, dvs att sÀtta pÄ SCART utgÄngen (Àven i standby sÄ Àr ju boxen igÄng och exekverar programvara). Med andra ord borde det vara möjligt att implementera funktionalitet sÄ att man med en DVD-inspelare med "syncro rec" möjligheter kan spela in flera program pÄ olika kanaler.

Det som behövs Àr dÄ lite programvara i boxen som slÄr igÄng boxen, byter till programmerad kanal (och sÀtter upp ljudet till max och inte den nuvarande alldeles för lÄga nivÄn pÄ 25%) och sedan dÄ programmet Àr slut slÄr av boxen. DÄ kommer DVD-inspelaren att "följa med" och spela in det som kommer pÄ SCART utgÄngen pÄ boxen.

Jag tycker definitivt att detta Àr nÄgot som Telia borde ta sig en titt pÄ, som ett billigare (frÄn er sida sett i alla fall) komplement till att tillhandahÄlla boxar med inbyggd hÄrddisk.


Vi fÄr vÀl se vad dom kan svara... :)

Som jag skrev tidigare: Om det Àr nÄgon annan som tycker att timerfunktionalitet i boxen Àr av intresse sÄ fÄr ni vÀldigt gÀrna ocksÄ ligga pÄ Telia och efterfrÄga den funktionaliteten.

/Peter Cigéhn

#122

Postad 15 januari 2007 - 10:45

Ampeninjo
  • Ampeninjo
  • AnvĂ€ndare

  • 104 inlĂ€gg
  • 0

IstÀllet kopplade jag boxen genom min router.

<{POST_SNAPBACK}>

Vad har du för router?

Edit: Never mind, lÀste det i ett annat inlÀgg!

Redigerat av Ampeninjo, 15 januari 2007 - 10:52.


#123

Postad 17 januari 2007 - 00:59

fixarfrasse
  • fixarfrasse
  • Wannabe

  • 17 inlĂ€gg
  • 0

Rent tekniskt sĂ„ behövs det nog ingen box/TV-kort alls, eftersom kommunikationen redan Ă€r IP-baserad (i motsats till mark/parabol/kabelbaserad digital-TV dĂ„ det verkligen krĂ€vs speciell hĂ„rdvara i form av mottagare). Det skulle i princip rĂ€cka med "rĂ€tt" programvara i datorn/HTPC (förutsatt att Telia fortsĂ€tter att köra okodade sĂ€ndningar, vid kodade sĂ€ndningar antar jag att det krĂ€vs lite hĂ„rdvara för att hantera programkortet och avkodningen). SjĂ€lv har jag en gĂ„ng testat att med VLC (i kombination med boxen) ta emot TV pĂ„ datorn och fĂ„tt det att fungera (provade att ta emot 5 kanaler samtidigt, sedan började datorn att gĂ„ pĂ„ knĂ€na!  :D). Dock var det ju ingenting som man anvĂ€nder för dagligt bruk, och jag tror inte att Telia uppskattar att man gör pĂ„ dylikt sĂ€tt. SjĂ€lv har jag bara provat en gĂ„ng enbart för still min nyfikenhet om att det gick.  :P

Jag betvivlar att Telias kundtjÀnst kommer att ge dig nÄgot annat svar Àn att det inte gÄr, och att du mÄste anvÀnda boxen. Men du fÄr vÀldigt gÀrna meddela oss andra vilket svar du fÄr frÄn kundtjÀnsten...

/Peter Cigéhn

<{POST_SNAPBACK}>

Mycket intressant, Àr det nÄgon som har testat detta med bredbandsbolagets tjÀnst? (Jag Àr medveten om att trÄden handlar specifikt om telias nu, men jag Àr ÀndÄ intresserad B)) SÄ vitt jag vet sÄ krypteras BBButsÀndningarna eftersom jag inte kan kolla TV utan kortet.

Hade vart grymt intressant med en generell lösning, typ ett plugg till VLC som styr kanalÀndringen, kan lÀsa kanalinformation osv. och en rekomenderad hÄrdvarulösning (antar att telias utsÀndningar blir krypterade förr eller senare).

#124

Postad 23 januari 2007 - 20:30

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlĂ€gg
  • 0
Jag kikade precis in pÄ hemsidan http://www.telia.se/tv och sÄg att det Àr tvÄ nya tjÀnster pÄ vÀg till Telias bredbands-TV! Det ska gÄ att titta pÄ sina bilder som har lagrade i Telias SÀker Lagring samt att det nu ocksÄ ska gÄ att surfa via boxen. Bl a sÄ skall ocksÄ e-knappen vara aktiverad sÄ att man gÄ till det aktuella programmets hemsida! :)

Dessutom har det kommit ett Start paket med must-carry kanalerna samt The Voice och Aftonbladet TV7 för en mÄnadsavgift pÄ 0 kr (kortavgift tillkommer som vanligt)... :)

Det verkar röra pÄ sig vad gÀller tjÀnsteutbudet i alla fall. Kul! :)

SjÀlv har jag dock inte vÄgat starta om boxen för att se om tjÀnsterna Àr aktiverade eftersom jag tidigare idag fastnade pÄ timglaset (som det gjorde för flera av oss för nÄgra veckor sedan). Jag vÀntar pÄ att fÄ nya koder och programkort och mina gamla koder och programkort skall vara spÀrrade frÄn idag, sÄ jag tÀnker tÀnker inte chansa och istÀllet lÄta boxen stÄ pÄ tills dess jag fÄr de nya koderna och programkortet. NÄn annan som har fÄtt igÄng de nya tjÀnsterna (det krÀvs att man startar om boxen) och kan ge en kort resumé? Manual finns hÀr. Vad jag kan förstÄ sÄ finns det rÀtt mÄnga begrÀnsningar pÄ surftjÀnsten, speciellt vad gÀller plugins och liknande (vilket Àr fullt förstÄeligt, det Àr ju ingen vanlig PC vi har att göra med).

/Peter Cigéhn

#125

Postad 23 januari 2007 - 20:51

HkanW
  • HkanW
  • Veteran

  • 2 153 inlĂ€gg
  • 0
Jag har startat om boxen, gud vilken tid det tog :) , men jag har inte fÄtt nÄgot nytt :)

FÄr kolla om nÄgon dag igen!

#126

Postad 23 januari 2007 - 22:36

Brel
  • Brel
  • AnvĂ€ndare

  • 247 inlĂ€gg
  • 0
Jag kollade tidigare ikvÀll men det hÀnde ingenting nÀr jag startat om boxen. Ringde kundtjÀnst men hon pÄ Digital-tv supporten hade inte ens hört talas om tjÀnsten. Hon kollade med sina kollegor men ingen visste nÄgonting. Hon skulle ge mig ett svar nÀr hon visste nÄgot via mejl.

Det verkar finnas vissa glapp mellan Telias olika avdelningar... Om man sÀger sÄ... :)

#127

Postad 24 januari 2007 - 17:38

HkanW
  • HkanW
  • Veteran

  • 2 153 inlĂ€gg
  • 0
SÄ nu har jag startat om boxen idag igen och nu finns alternativet Surf om man trycker pÄ Menu.
har inte testat det Ànnu mer Àn en snabb blick in pÄ Aftonbladets sida

#128

Postad 24 januari 2007 - 20:06

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlĂ€gg
  • 0
Jag har ocksÄ provat mig pÄ att starta om boxen för att fÄ de nya tjÀnsterna. Efter lite provande sÄ Àr det lite blandade kÀnslor. Rent allmÀnt sÄ tycker jag det Àr rÀtt trevligt att kunna surfa med boxen, Àven om surfande pÄ TV:en med den begrÀnsade upplösningen har sina avigsidor. SurftjÀnsten Àr i alla fall ett steg i helt rÀtt riktning. Skall bli intressant och se vad Telia kan hitta pÄ i framtiden. :D

Dock Àr det nÄgra saker som jag stör mig pÄ efter att ha provat lite grann:

1) SjÀlva webblÀsarfönstret Àr sÄ litet. Det fyller inte hela skÀrmen, och man har en bred svart kant runt om. Utrymmet Àr redan vÀldigt begrÀnsat och varför göra det Ànnu mindre? Jag skulle kunna tÀnka mig att det Àr för att vara pÄ den sÀkra sidan att den alltid syns. Inte alla TV apparater Àr ju rÀtt instÀllda och vÀldigt ofta sÄ syns inte hela bilden (min gammla tjock-TV som gav upp innan jul hade precis det fenomenet). Dock sÄ skulle det ju vara trevligt med en instÀllning som gör att man sjÀlv kan vÀlja att webblÀsarfönstret fyller hela skÀrmen eller inte.

2) BegrÀnsningen i surfhastighet. Det kÀnns som om man Àr tillbaka pÄ stenÄldern och satt med ett 56k modem. Nu Àr i och för sig hastigheten (enligt uppgift) 256 kbit/s, och det kÀnns lite snÄlt. Jag kan i och för sig förstÄ begrÀnsningen, speciellt dÄ stora flertalet med Telia bredbands-TV har den via en ADSL anslutning och dÄ kan man nog inte lÄta surftjÀnsten ta allt för mycket bandbredd i ansprÄk. Dock sitter jag sjÀlv med en 100 Mbit/s fiber in i huset dÀr 90 Mbit/s Àr ledigt för TV tjÀnsten, sÄ dÀr borde dom kunna erbjuda lite bÀttre fart. Men det Àr vÀl tekniskt svÄrt att göra nÄgon form av differentiering beroende pÄ om man har LAN eller ADSL anslutning antar jag.

3) WebblÀsaren Àr vÀldigt kraschbenÀgen. För första gÄngen sedan jag skaffade boxen sÄ har jag nu fÄtt den att hÀnga sig 3 ggr pÄ bara nÄgon timme. Den har kraschat och hÀngt boxen dÄ man gÄr tittar pÄ speciella webbsidor. Det enda som hjÀlper Àr att dra ur nÀtanslutningen eftersom boxen helt slutar att reagera pÄ fjÀrrkontrollen.

4) Den nya tjÀnsten "Mina bilder" var ju ingen specifik tjÀnst, utan enbart att man via surftjÀnsten surfar in pÄ Telias SÀker Lagring och kan titta pÄ dom webbsidorna. KÀnns lite vÀl hÀftigt att framföra detta som en egen tjÀnst. Man kan nog anvÀnda sig av vilken webbaserad bildlagringstjÀnst som helst för att visa sina bilder pÄ TV:en. Det behöver inte alls vara via Telia SÀker Lagring.

5) Dessutom sÄ Àr det sÄ korkat att om man tittar pÄ ett webbalbum pÄ Telia SÀker Lagring sÄ syns inte hela webbsidan i det lilla webblÀsarfönstret (som inte tÀcker hela skÀrmen). SÄ för att komma Ät knappen för att titta pÄ nÀsta bild sÄ mÄste man först scrolla bilden i sidled och sedan flytta markören till nÀsta knappen. Denna aspekt gör det hela nÀsta lite löjevÀckande dÄ Telia framhÄller "Mina bilder" som en helt ny tjÀnst. Jag hade dÄ förvÀntat mig denna tjÀnst som lite mer integrerad i boxen Àn att man "bara" surfar in pÄ de vanliga Telia SÀker Lagrings webbsidorna (som dessutom inte ens ryms pÄ skÀrmen).

I övrigt sÄ tycker jag det Àr steg i rÀtt riktning.

/Peter Cigéhn

PS. Dessutom sÄ har man fixat till volymproblemet som vi dryftat tidigare i trÄden. Numera sÄ stÀlls bara volymen tillbaka till 70-80% av max (och inte Ànda ned till 25% som det var efter uppdatering i början av december i fjol). Vi var uppenbarligen tillrÀckligt mÄnga som gnÀllde pÄ den lÄga volymen. :) DS.

#129

Postad 27 januari 2007 - 14:14

zvedberg
  • zvedberg
  • Beroende

  • 1 469 inlĂ€gg
  • 0
Underbart att de fixade till volymen igen! :D MEN, jag kan ÀndÄ inte begripa varför de inte stÀller in det sÄ att boxen kommer ihÄg vilken volym man hade nÀr man stÀngde av den. Det Àr ju sÄ i alla andra apparater fungerar. Nu kommer ju alla de som klagade pÄ för hög volym att klaga igen och sÄ sÀnker de vÀl volymen igen till nÀsta uppgradering.

#130

Postad 01 februari 2007 - 14:08

Cambo
  • Cambo
  • AnvĂ€ndare

  • 159 inlĂ€gg
  • 0
Efter lite testande av Surf-delen pÄ boxen Àr jag inte direkt positv, det kÀnns som du sÀger att vi gÄr 10 Är bakÄt i tiden, vissa sidor tar ju över minuten att ladda och det Àr ju totalt ointressant. Men givetvis Àr det intressant att se vad framtiden kan ge Àven om man hoppats pÄ att de istÀllet la energi pÄ att pumpa ut HD-sÀndiningar :)

Är det nĂ„gon som vet om nya Kanal9 kommer med i utbudet hos Telia, lĂ€ste idag att viss del av hockeyslutspelet kommer lĂ€ggas dĂ€r och det vill man ju inte missa.

Redigerat av Cambo, 01 februari 2007 - 14:35.


#131

Postad 01 februari 2007 - 16:10

peterkinna
  • peterkinna
  • Wannabe

  • 38 inlĂ€gg
  • 0
Funderar pÄ telias digital-TV paket.
En frÄga jag har Àr att mÄste man ha en kabel som gÄr direkt frÄn modemet till boxen, eller kan jag gÄ via router?
Har ju "data"-nÀtverkskabeln till WAN-porten pÄ routern, tÀnkte man kunde köra "TV"-nÀtverkskabeln till nÄgon av de vanliga portarna i routern, sÄ slipper jag dra en massa nytt kablage i hela huset. Har Àven en switch i det rummet dÀr digitalboxen skall vara.
FörstÄr ni min frÄga?

#132

Postad 01 februari 2007 - 21:47

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlĂ€gg
  • 0

Efter lite testande av Surf-delen pĂ„ boxen Ă€r jag inte direkt positv, det kĂ€nns som du sĂ€ger att vi gĂ„r 10 Ă„r bakĂ„t i tiden, vissa sidor tar ju över minuten att ladda och det Ă€r ju totalt ointressant. Men givetvis Ă€r det intressant att se vad framtiden kan ge Ă€ven om man hoppats pĂ„ att de istĂ€llet la energi pĂ„ att pumpa ut HD-sĂ€ndiningar  :)

<{POST_SNAPBACK}>


Jag kan hÄlla med om att det gÄr segt. Bandbredden för surfandet Àr ju enligt uppgift begrÀnsad till 128-256 kbit/s, sÄ det Àr klart man tycker att det gÄr segt dÄ man man Àr van vid en 10 MBit/s förbindelse... :)

Jag kan i och för sig förstÄ att dom sÀtter den begrÀnsningen med tanke pÄ att de flesta som har Telias bredbands-TV har det via en ADSL anslutning. Eftersom det redan Àr rÀtt begrÀnsat med bandbredd pÄ "trÄden", för bÄde vanlig surfande via bredbandet och TV-tittande, sÄ antar jag att man vill hÄlla nere bandbredden för surfandet via boxen.

Jag som sjÀlv har fiberanslutning och har 90 MBit/s "över" till TV-tittandet kan ju tycka att dom kunde slÀppa pÄ lite bandbredd för surfandet pÄ boxen. Men, men det kanske kommer...

Det jag dock tycker Àr lite trÄkigt Àr de svarta kanterna runt webbfönstret. Det borde gÄ att fÄ vÀlja att den skall fylla hela skÀrmen. Upplösningen Àr ju redan sÄ dÄlig som den Àr, och dÄ kunde man ju i alla fall fÄ utnyttja hela sin nya fina bredbildsskÀrm pÄ TV:en... B)

Sedan Àr den rÀtt sÄ kraschbenÀgen dÄ man surfar runt. Jag har lyckats fÄ boxen att lÄsa sig sÀkert 5-6 gÄnger (nu har jag inte surfat allt för mycket). Men blir nÀstan lite orolig att surfa med boxen eftersom det enda som hjÀlper Àr att dra ur sladden ur boxen, och dÄ det som bekant tar en bra stund att starta upp boxen (speciellt "kall"-start), sÄ drar man sig nÀstan för surfa under reklampauserna. TÀnk om boxen hÀnger sig och man inte hinner fÄ igÄng den igen innan programmet startar igen. <_<

/Peter Cigéhn

Redigerat av Unregistered2c1997ae, 01 februari 2007 - 21:48.


#133

Postad 01 februari 2007 - 21:58

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlĂ€gg
  • 0

Funderar pÄ telias digital-TV paket.
En frÄga jag har Àr att mÄste man ha en kabel som gÄr direkt frÄn modemet till boxen, eller kan jag gÄ via router?
Har ju "data"-nÀtverkskabeln till WAN-porten pÄ routern, tÀnkte man kunde köra "TV"-nÀtverkskabeln till nÄgon av de vanliga portarna i routern, sÄ slipper jag dra en massa nytt kablage i hela huset. Har Àven en switch i det rummet dÀr digitalboxen skall vara.
FörstÄr ni min frÄga?

<{POST_SNAPBACK}>


Jag tror att det beror vÀldigt mycket pÄ din router. De flesta enklare routrar klarar inte av multicast, vilket Àr ett krav för att fÄ IP-TV att fungera. Den router som jag har, en D-Link DI-604, kastar t ex bort all multicast, och den skulle definitivt inte gÄ att anvÀnda pÄ det sÀtt som du beskriver.

Jag förutsÀtter att du mÄste ha kabel direkt frÄn modement till boxen. SjÀlv har jag fiberanslutning, och dÀrmed en liten annan koppling. DÄ jag fick boxen sÄ följde ocksÄ med en switch med tvÄ stycken QoS-sÀkrade portar (en ZyXEL, ES-105A). DÄ har jag kopplat in digital-TV boxen plus IP-telefon adaptern till de tvÄ QoS-sÀkrade portarna, och sedan har jag routern inkopplad pÄ de "vanliga" portarna pÄ switchen (sedan har jag datorerna i hemmanÀtverket inkopplade pÄ routern). Jag antar att du kommer att vara tvungen att ha nÄgon liknande uppkoppling.

/Peter Cigéhn

#134

Postad 02 februari 2007 - 09:03

Ulo
  • Ulo
  • Wannabe

  • 34 inlĂ€gg
  • 0
Fick mitt digital-tv abb. frĂ„n Telia igĂ„r. Är sĂ„ sjukt nöjd! Jag tycker bilden och ljudet Ă€r helt otroligt bra. <_< Hade i of s bara gammal analog tv tidigare. Men det Ă€r ju sĂ„ hĂ€r man skall se pĂ„ TV! Visst surf tjĂ€nsten Ă€r ju inte mycket att ha men who cares! Man kan ju surfa pĂ„ datorn..

#135

Postad 02 februari 2007 - 09:27

91robe
  • 91robe
  • ForumrĂ€v

  • 592 inlĂ€gg
  • 0
Hej!!

Jag har bara 0,25 MBI/t i bandbred till bredbandet. Kan ja ha digital tv dÄ???

#136

Postad 02 februari 2007 - 09:33

Cambo
  • Cambo
  • AnvĂ€ndare

  • 159 inlĂ€gg
  • 0

Hej!!

Jag har bara 0,25 MBI/t i bandbred till bredbandet. Kan ja ha digital tv dÄ???

<{POST_SNAPBACK}>


Hej, har du bara bredband frÄn frÄn Telia skall det inte vara nÄgra problem, TV-delen anvÀnder sej inte av den bandbredden du anvÀnder för ditt surfabonnemang.

#137

Postad 02 februari 2007 - 09:40

91robe
  • 91robe
  • ForumrĂ€v

  • 592 inlĂ€gg
  • 0

Hej!!

Jag har bara 0,25 MBI/t i bandbred till bredbandet. Kan ja ha digital tv dÄ???

<{POST_SNAPBACK}>


Hej, har du bara bredband frÄn frÄn Telia skall det inte vara nÄgra problem, TV-delen anvÀnder sej inte av den bandbredden du anvÀnder för ditt surfabonnemang.

<{POST_SNAPBACK}>


dÄ ska jag nog övervÀga att skaffa brebandstv <_< :) .
Vill ha :) B) <_< ;)

Redigerat av 91robe, 15 februari 2007 - 09:27.


#138

Postad 02 februari 2007 - 10:27

Ulo
  • Ulo
  • Wannabe

  • 34 inlĂ€gg
  • 0
GÄ in och kolla pÄ Telias hemsida, dÀr kan du mata in ditt nummer sÄ fÄr du svar pÄ om du kan ha dig.tv. Tror inte att man kan ha digital-tv per automatik bara för att man har ett ADSL-abbonemang utan det beror enligt Telia pÄ avstÄndet till din telestation.

#139

Postad 02 februari 2007 - 13:37

91robe
  • 91robe
  • ForumrĂ€v

  • 592 inlĂ€gg
  • 0

Telia Bredband 


Du kan fĂ„ följande hastigheter 
 
Telia Bredband upp till 0,25Mbit/s 
 
Telia Bredband upp till 2Mbit/s 
 
Telia Bredband upp till 8Mbit/s 
 
Telia Bredband upp till 24Mbit/s 
 
Ny kund - BestÀll bredband 
 
Redan kund, uppgradera eller förlÀng 
 
 
   Telia Digital-tv  


Grattis, du kan fÄ Telia Digital-tv


Det verkar som det gÄr jag Àr sÄ glad ;) :lol: :lol: :lol: .

Redigerat av 91robe, 02 februari 2007 - 15:25.


#140

Postad 02 februari 2007 - 14:34

Ulo
  • Ulo
  • Wannabe

  • 34 inlĂ€gg
  • 0
Stort grattis! DÄ e de bara att bestÀlla!! ;) Du kommer inte Ängra dig!

#141

Postad 02 februari 2007 - 16:21

91robe
  • 91robe
  • ForumrĂ€v

  • 592 inlĂ€gg
  • 0

Stort grattis! DÄ e de bara att bestÀlla!! :lol: Du kommer inte Ängra dig!

<{POST_SNAPBACK}>


Ska diskutera med mamma i kvÀll ;) . Vi fÄr hoppas pÄ det besta.

NĂ„gon som vet om TV3/TV6 kommer att bli aktuella?.

#142

Postad 02 februari 2007 - 17:27

Cambo
  • Cambo
  • AnvĂ€ndare

  • 159 inlĂ€gg
  • 0

NĂ„gon som vet om TV3/TV6 kommer att bli aktuella?.

<{POST_SNAPBACK}>

Utdrag efter samtal jag hade med telia idag
Telia har i dagslÀget inte nÄgot avtal för bl a kanalerna TV3, TV6, SBS och ZTV men givetvis sÄ Àr vÄr intention att kontinuerligt förbÀttra det kanalutbud vi idag har och diskussioner med olika kanaldistributörer pÄgÄr. Innan en överenskommelse Àr nÄdd sÄ kan vi inte upplysa dig om vilka de nya kanaler blir eller nÀr de blir aktuella.
SBS syftar dÄ pÄ Kanal5s systerkanal Kanal9 som drar igÄng 25 februari.



Telia Digital-tv erbjuder idag inte möjligheten till HD-tv, Den frÀmsta anledningen Àr att det skulle krÀva mer bandbredd Àn vi har möjlighet att leverera pÄ de flesta adsl-anslutningar, Diskussioner förs kring möjligheten att erbjuda HD-tv via vÄra stadsnÀtsanlutningar, men inget beslut Àr Ànnu taget om detta.

Är det nĂ„gon som har en uppfattning om hur mycket bandbredd en HD-sĂ€nding via IP-tv skulle innebĂ€ra?

Redigerat av Cambo, 02 februari 2007 - 17:29.


#143

Postad 02 februari 2007 - 19:27

Unregistered0e3a6535
  • Unregistered0e3a6535
  • ForumrĂ€v

  • 692 inlĂ€gg
  • 0
Är det nĂ„gon som vet om man kan köra via modem-zyxel320W-digitalbox-tv?

#144

Postad 02 februari 2007 - 19:46

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlĂ€gg
  • 0

Är det nĂ„gon som har en uppfattning om hur mycket bandbredd en HD-sĂ€nding via IP-tv skulle innebĂ€ra?

<{POST_SNAPBACK}>


HDTV sÀndning via IP-TV ligger kring 17-18 MBit/s.

/Peter Cigéhn

#145

Postad 03 februari 2007 - 11:37

91robe
  • 91robe
  • ForumrĂ€v

  • 592 inlĂ€gg
  • 0
Hur lÄng Àr nÀtverkskabeln man fÄr med. AltsÄ den som gÄr frÄn modemet till digitalboxen??
Ska fÄ svar pÄ mÄndag om jag fÄr det eller inte ;) . Hoppas pÄ det besta.

Redigerat av 91robe, 05 februari 2007 - 12:22.


#146

Postad 03 februari 2007 - 12:54

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlĂ€gg
  • 0

Hur lÄng Àr nÀtverkskabeln man fÄr med. AltsÄ den som gÄr frÄn modemet till digitalboxen??
Ska fÄ svar pÄ mondag om jag fÄr det eller inte ;) . Hoppas pÄ det besta.

<{POST_SNAPBACK}>


Den kabel jag fick i paketet med digital-TV boxen var 2 meter lÄng. Nu har i och för sig jag har fiber och inte ADSL anslutning, men jag förutsÀtter att innehÄllet i lÄdan med boxen Àr oberoende av anslutningsform. Sen antar jag att det sÀkert kan variera vad dom vÀljer att packa med i just din lÄda.

Informativt och bra sÄ stÄr det i installationsguiden: "Du kan behöva köpa en lÀngre nÀtverkskabel om den medföljande inte nÄr frÄn modemet till digitalboxen". NÀhÀ, det menar ni inte! ;)

/Peter Cigéhn

#147

Postad 03 februari 2007 - 13:06

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlĂ€gg
  • 0

Är det nĂ„gon som vet om man kan köra via modem-zyxel320W-digitalbox-tv?

<{POST_SNAPBACK}>


Min gissning Àr att det inte fungerar. Har dock ingen egen erfarenhet av ZyXEL P-320W. För att det skall fungera sÄ mÄste routern kunna hantera multicast, t ex IGMP protokollet, vilket det flesta enklare routrar inte gör. Faktum Àr att min första router (en Belkin) som jag hade dÄ jag skaffade digital-TV fullkomligt gick pÄ knÀna av alla multicast trafik den fick ta emot (och dÄ försökte jag inte ens ta multicast trafiken igenom den). Jag var tvungen att skaffa en ny router och det blev D-Link DI-604. Den fixar i alla fall och ta emot multicast, men den kastar helt enkelt bort multicast och slÀpper alltsÄ inte igenom den.

Du mÄste nog ta och ansluta boxen direkt till modemet (eller via en switch istÀllet för en router). Men du fÄr vÀl alltid ta och prova för att se om det funkar eller inte... ;)

/Peter Cigéhn

#148

Postad 04 februari 2007 - 10:37

91robe
  • 91robe
  • ForumrĂ€v

  • 592 inlĂ€gg
  • 0
1. Hur funkar IP-TV igentligen?.
2. Var plockar dom ner kanalerna vad Àr det som skickar kanalerna hem till mig?.
3. Är boxen som en litten dator?.

För lÄt om frÄgorna verka dumma. Men jag Àr helt ny pÄ detta.

Redigerat av 91robe, 18 februari 2007 - 12:50.


#149

Postad 04 februari 2007 - 12:32

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlĂ€gg
  • 0

Hur funkar IP-TV igentligen.
Var plockar dom ner kanalerna vad Àr det som skikar kanalerna hem till mig.
Är boxen som en litten dator.

För lÄt om frÄgorna verka dumma. Men jag Àr helt ny pÄ detta.

<{POST_SNAPBACK}>


Ja, boxen Àr precis som en liten dator. Faktum Àr den box som Telia anvÀnder (och majoriteten av alla andra IP-TV leverantörer i Sverige), Kreatel IP-STB 1510 (eller Motorola VIP 1510 som den numera heter efter det att Motorola köpte Kreatel) Àr faktiskt en dator som har Linux som operativsystem. Inbyggd i den finns den webblÀsarmotor som www.mozilla.org har i Mozilla Firefox (och en del andra webblÀsare). GrundlÀggande Àr ocksÄ att boxen, precis som en dator, har ett nÀtverkskort dÀr du kopplar in en vanlig nÀtverkssladd dÀr boxen kommunicerar med Telias nÀt.

TV-signalen skickas alltsÄ till dig och din box via en vanlig nÀtverksanslutning. I princip sÄ funkar det ungefÀr som dÄ du tittar pÄ webb-TV pÄ datorn, som t ex filmer frÄn YouTube eller SVT Play. Du kopplar upp dig mot en server som sedan skickar (sk streaming) TV-kanalen till dig och din box. Skillnaden med IP-TV Àr att istÀllet för att det skickas en specifik ström till dig och din dator dÄ du tittar pÄ webb-TV (sk unicast), dvs varje tittare har sin egen "kopia" av strömmen, sÄ skickas TV-kanalen bara ut en gÄng till alla som tittar pÄ den kanalen (sk multicast). Detta görs för att utnyttja nÀtverket sÄ optimalt det gÄr. SjÀlvklart Àr ju ocksÄ den stora skillnaden mot vanlig webb-TV att man har betydligt högre bandbredd för att fÄ hög kvalitet pÄ bilden (5-6 MBit/s upp till 17-18 MBit/s för HDTV dÄ det kommer).

En annan viktig aspekt, och stor skillnad mot t ex markbaserad digital-TV, Àr att det bara skickas en kanal Ät gÄngen till din box. I fallet med markbaserad digital-TV sÄ skickas ju alla kanaler hela tiden ut i luften och tas emot av den typ av box som anvÀnds för markbaserad digital-TV. I det fallet sÄ Àr det sedan boxen som tar fram den kanal (av alla kanaler som den tar emot) och visar just den du valt. Men i fallet IP-TV sÄ talar boxen om för de servrar som finns i nÀtet vilken kanal som du vill titta pÄ. DÄ du byter kanal sÄ informeras nÀtet om att du slutar titta pÄ en kanal och dÄ slutar den TV-kanalen att skickas till dig och din box. Sedan sÄ talar boxen om vilken den nya kanalen som du vill titta pÄ och direkt sÄ börjar servrar och nÀtverk att skicka just den kanalen till dig och din box. SÄ i IP-TV fallet sÄ behöver bara boxen ta emot en enda kanal och visa den.

Detta har ju bÄde sina begrÀnsningar och möjligheter. Men det faktum att det skickas en specifik kanal till just din box gör ju att tjÀnster som Video-On-Demand kan fungera. DÄ kan du sjÀlv bestÀmma exakt vad och nÀr som du vill titta pÄ en film t ex. Du kan till och med pausa och spola fram och tillbaka i filmen.

PÄ din första fundering "Var plockar dom ner kanaler" sÄ vet jag inte riktigt vad du menar. Min tolkning Àr att du undrar hur Telia fÄr in kanalerna i sitt nÀt för vidare distribution hem till dig (ordvalet "plockar ner" indikerar att du avser parabol/antenn). Just den biten har jag lite dÄlig koll pÄ, men jag vet att i fallet SVT sÄ har Telia en egen fiberanslutning till SVT:s egen sÀndningskontroll. SÄ i det fallet sÄ "plockas" nog ingenting ned, utan SVT:s kanaler kommer redan via fiberanslutning in i Telias eget nÀt. Det kanske finns nÄgon annan som har lite bÀttre insyn i hur Telia fÄr kanalerna distribuerade till sig.

Jag vet inte om du blev klokare av dessa försök till förklaringar, men jag gjorde i alla fall ett försök! ;)

/Peter Cigéhn

#150

Postad 04 februari 2007 - 12:48

91robe
  • 91robe
  • ForumrĂ€v

  • 592 inlĂ€gg
  • 0

Hur funkar IP-TV igentligen.
Var plockar dom ner kanalerna vad Àr det som skikar kanalerna hem till mig.
Är boxen som en litten dator.

För lÄt om frÄgorna verka dumma. Men jag Àr helt ny pÄ detta.

<{POST_SNAPBACK}>


Ja, boxen Àr precis som en liten dator. Faktum Àr den box som Telia anvÀnder (och majoriteten av alla andra IP-TV leverantörer i Sverige), Kreatel IP-STB 1510 (eller Motorola VIP 1510 som den numera heter efter det att Motorola köpte Kreatel) Àr faktiskt en dator som har Linux som operativsystem. Inbyggd i den finns den webblÀsarmotor som www.mozilla.org har i Mozilla Firefox (och en del andra webblÀsare). GrundlÀggande Àr ocksÄ att boxen, precis som en dator, har ett nÀtverkskort dÀr du kopplar in en vanlig nÀtverkssladd dÀr boxen kommunicerar med Telias nÀt.

TV-signalen skickas alltsÄ till dig och din box via en vanlig nÀtverksanslutning. I princip sÄ funkar det ungefÀr som dÄ du tittar pÄ webb-TV pÄ datorn, som t ex filmer frÄn YouTube eller SVT Play. Du kopplar upp dig mot en server som sedan skickar (sk streaming) TV-kanalen till dig och din box. Skillnaden med IP-TV Àr att istÀllet för att det skickas en specifik ström till dig och din dator dÄ du tittar pÄ webb-TV (sk unicast), dvs varje tittare har sin egen "kopia" av strömmen, sÄ skickas TV-kanalen bara ut en gÄng till alla som tittar pÄ den kanalen (sk multicast). Detta görs för att utnyttja nÀtverket sÄ optimalt det gÄr. SjÀlvklart Àr ju ocksÄ den stora skillnaden mot vanlig webb-TV att man har betydligt högre bandbredd för att fÄ hög kvalitet pÄ bilden (5-6 MBit/s upp till 17-18 MBit/s för HDTV dÄ det kommer).

En annan viktig aspekt, och stor skillnad mot t ex markbaserad digital-TV, Àr att det bara skickas en kanal Ät gÄngen till din box. I fallet med markbaserad digital-TV sÄ skickas ju alla kanaler hela tiden ut i luften och tas emot av den typ av box som anvÀnds för markbaserad digital-TV. I det fallet sÄ Àr det sedan boxen som tar fram den kanal (av alla kanaler som den tar emot) och visar just den du valt. Men i fallet IP-TV sÄ talar boxen om för de servrar som finns i nÀtet vilken kanal som du vill titta pÄ. DÄ du byter kanal sÄ informeras nÀtet om att du slutar titta pÄ en kanal och dÄ slutar den TV-kanalen att skickas till dig och din box. Sedan sÄ talar boxen om vilken den nya kanalen som du vill titta pÄ och direkt sÄ börjar servrar och nÀtverk att skicka just den kanalen till dig och din box. SÄ i IP-TV fallet sÄ behöver bara boxen ta emot en enda kanal och visa den.

Detta har ju bÄde sina begrÀnsningar och möjligheter. Men det faktum att det skickas en specifik kanal till just din box gör ju att tjÀnster som Video-On-Demand kan fungera. DÄ kan du sjÀlv bestÀmma exakt vad och nÀr som du vill titta pÄ en film t ex. Du kan till och med pausa och spola fram och tillbaka i filmen.

PÄ din första fundering "Var plockar dom ner kanaler" sÄ vet jag inte riktigt vad du menar. Min tolkning Àr att du undrar hur Telia fÄr in kanalerna i sitt nÀt för vidare distribution hem till dig (ordvalet "plockar ner" indikerar att du avser parabol/antenn). Just den biten har jag lite dÄlig koll pÄ, men jag vet att i fallet SVT sÄ har Telia en egen fiberanslutning till SVT:s egen sÀndningskontroll. SÄ i det fallet sÄ "plockas" nog ingenting ned, utan SVT:s kanaler kommer redan via fiberanslutning in i Telias eget nÀt. Det kanske finns nÄgon annan som har lite bÀttre insyn i hur Telia fÄr kanalerna distribuerade till sig.

Jag vet inte om du blev klokare av dessa försök till förklaringar, men jag gjorde i alla fall ett försök! ;)

/Peter Cigéhn

<{POST_SNAPBACK}>


Jag tackar jÀtte mycket för svaret ;) . Nu förstÄr jag hur det funkar.



11 anvÀndare lÀser detta Àmne

1 medlemmar, 10 gÀster, 0 anonyma medlemmar


    Lenax69
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.