Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Totem-klubben

82 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Totem Arro (Golvhögtalare) 3 9 (5) 24 995:-
Totem Dreamcatcher (Surroundhögtalare) 1 7,5 (1) Inga priser
Totem Hawk (Golvhögtalare) 1 7,5 (1) Inga priser
Totem Forest (Golvhögtalare) 2 (0) 74 995:-
Totem Wind (Golvhögtalare) 1 7,5 (1) 164 995:-
Totem Mite (Surroundhögtalare) 1 (0) Inga priser
Totem Model-1 Signature (Surroundhögtalare) 1 6 (1) Inga priser
Totem Mani-2 Signature (Surroundhögtalare) 1 (0) Inga priser
Totem Tribe I (Surroundhögtalare) 1 8,33 (2) Inga priser
1 relaterade trådar

#51

Postad 07 februari 2015 - 10:25

Boombuster
  • Boombuster
  • Lärjunge

  • 366 inlägg
  • 0
Kul! model one sign är en finfin högtalare! Gillar att den förkroppsligar det som jag uppfattar synonymt med Totem - att man inte ska stirra sig blind på storleken. Man behöver bara lyssna så förstår man att en högtalare kan vara kompakt men ändå låta så fantastiskt.

Hur många timmar har den fått spela?

#52

Postad 09 februari 2015 - 08:01

uffe t
  • uffe t
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Mina Model one frontar är nog inspelade. Jag köpte dem där de använts som demo. Jag kände att dem gav ett mycket bra och öppet ljud. Centern köpte jag ny. Har haft den inkopplad i ca. 10-20 timmar. Min uppfattning är att de behöver mer tid.

#53

Postad 10 februari 2015 - 09:09

Unregisteredf1616e6c
  • Unregisteredf1616e6c
  • Forumräv

  • 786 inlägg
  • 1
Jag har också lyssnat på Totem Arro och Hawk, mycket trevliga och spelglada. Dock saknade jag en del i botten, men det är ju en smaksak. Har dock ett tips, lyssna även på PMC Twenty-serien som utseendemässigt liknar Totem med smala och inte då djupa men resliga lådor och förhållandevis enkel elementbestyckning (avser kvantitet, inte kvalitet). Tack vare transmissionlinekonstruktionen går de djupare i basen, i övrigt lika spelglada som Totem, enligt mig.

Redigerat av Unregisteredf1616e6c, 10 februari 2015 - 09:10.


#54

Postad 01 mars 2015 - 11:13

Boombuster
  • Boombuster
  • Lärjunge

  • 366 inlägg
  • 0

Mina Model one frontar är nog inspelade. Jag köpte dem där de använts som demo. Jag kände att dem gav ett mycket bra och öppet ljud. Centern köpte jag ny. Har haft den inkopplad i ca. 10-20 timmar. Min uppfattning är att de behöver mer tid.

 

Tjena, blev det bättre efter att dom fått spela några timmar?



#55

Postad 20 maj 2015 - 15:50

Boombuster
  • Boombuster
  • Lärjunge

  • 366 inlägg
  • 0

Hej,

 

Någon som är bekant med Totems CLAW fötter (är std för Forest, Hawk och Staff)? Är dom skonsamma mot parkett/trägolv? =)

 

/Boombuster



#56

Postad 10 juni 2015 - 13:23

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Fick mina Totem mite idag. Återstår bara att se om jag gillar dom mer än mina sa-505.

#57

Postad 15 juni 2015 - 17:40

Boombuster
  • Boombuster
  • Lärjunge

  • 366 inlägg
  • 0

Fick mina Totem mite idag. Återstår bara att se om jag gillar dom mer än mina sa-505.

Grattis till köpet! Återkom gärna med dina intryck



#58

Postad 16 juni 2015 - 08:29

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Är ju skollov nu så med barn hemma har jag inte hunnit lyssna så mycket tyvärr. Provat lite i tv-rummet. Det första som jag märkt är att dom har bra soundstage(:ljudet är i rummet och kommer inte från högtalaren). Känns nästan som dom skulle vilja ha lite större rum.
Har ju en mite-tc också så får se om det blir hembio. Lite annat än vad planen var från börja då jag tänkt köpa två mite-tc att ha som stativare/golvare i vardagsrummet.

#59

Postad 01 juli 2015 - 08:36

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Har provat i vardagsrummet (25kvm) på stativ 50cm höga. Där kom dom till sin rätt.
Även i mitt lilla tv-rum låtter dom nu bättre. Vet inte om det är inbillning men tycker basen har bättrat sig med mer snärt.

#60

Postad 01 juli 2015 - 09:20

Boombuster
  • Boombuster
  • Lärjunge

  • 366 inlägg
  • 0

Alltid kul med förbättringar! =)

 

Upplevde en liknande känsla under inspelningsperioden med mina Arro. Basen var i det närmaste lite slö, oföljsam och gränsfall till "bumlig". Inte alls vad jag hörde i butik...

 

Men efter avklarade 200h så satt allting på plats, basen var nu både rapp och informationsrik och leverar långt över sin fysiska storlek (utan att det blir för mkt av det goda).

 

Min uppfattning är att detta är lite "typiskt" just för Totem, att dom är rätt krävande under inspelning (och kräver ibland betydligt fler timmar inspelning än vad dom själva rekomenderar)... men ger man dom tid så blir man belönad. För när det släpper så släpper det rejält. Bas stramas upp, detaljer släpps fram och en soundstage/3D som är fenomenal. 

 

Vill du strama upp basen ytterligare så prova med att sätta några dämpkuddar mellan undersida högtalare och stativ så kan du få bort lite störande resonanser.

 

Hoppas du får tillfälle att lyssna in dig ordentligt i sommar!

 

Mvh/Boombuster



#61

Postad 18 juli 2015 - 00:04

Unregistered8b705007
  • Unregistered8b705007
  • Lärjunge

  • 474 inlägg
  • 0

Självklart måste jag skriva någonting här i Totem-klubben nu när jag till sist köpt mig ett par Totem Tribe 1.

 

Lyssnade på dem i vintras och blev helt frälst. Tänkte ju först köpa några vägghängda högtalare i prisklass kring 5-6 000 kr kanske, så när dessa rackare för 20 000 kr tog mig med sådan storm blev det ju svårt. Nåväl, några månaders vånda tog det, men nu har jag slagit till och är väldigt nöjd. 

 

Otroligt imponerande botten från ett par så pass små vägghängda högtalare med 4-tumselement i, det slog mig redan i vintras. De pallrar sig ner till 50 Hz. Men visst gör sig Velodyne-suben bra till, det är ju klart. Totems Tribe-sub stod i affären och lyste i all sin glans, men att punga ut med 25 000 kr till känns väl kanske inte helt motiverat för tillfället. :)

 

 

Finns det några fler Tribe-ägare här på forumet att dela erfarenheter med?

Visst vore det trevligt att på sikt byta upp sig till ett par Tribe III eller så, men minstingen var brutalt mycket mer prisvärd givet ljudet man fick.



#62

Postad 18 juli 2015 - 20:12

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Välkommen.
schysst med vägghäggda Totem i klubben.

#63

Postad 30 januari 2016 - 18:40

Unregistereda76a3e7b
  • Unregistereda76a3e7b
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Har blivit Totem frälst . Har köpt ett par kin mini som jag kopplat till en Denon ceol som jag anväder för tv tittande . Låter bra . Dessutom blev det ett par Hawk som matas av en Primare 34.2 för musik . Måste säga att musiklyssnandet på Totem Hawk är en ren njutning ! 



#64

Postad 03 februari 2016 - 18:27

Boombuster
  • Boombuster
  • Lärjunge

  • 366 inlägg
  • 0

Har blivit Totem frälst . Har köpt ett par kin mini som jag kopplat till en Denon ceol som jag anväder för tv tittande . Låter bra . Dessutom blev det ett par Hawk som matas av en Primare 34.2 för musik . Måste säga att musiklyssnandet på Totem Hawk är en ren njutning ! 

Välkommen till Totem-klubben!

 

Inget dumt val, Hawk är en mkt kompetent högtalare :)



#65

Postad 03 februari 2016 - 19:11

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0

Har blivit Totem frälst . Har köpt ett par kin mini som jag kopplat till en Denon ceol som jag anväder för tv tittande . Låter bra . Dessutom blev det ett par Hawk som matas av en Primare 34.2 för musik . Måste säga att musiklyssnandet på Totem Hawk är en ren njutning !


Kin mini kör du dom med eller utan sub till tv:en?

#66

Postad 03 februari 2016 - 21:58

Unregistereda76a3e7b
  • Unregistereda76a3e7b
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Nej , jag kör utan sub .



#67

Postad 04 februari 2016 - 00:36

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0

Nej , jag kör utan sub .

Utveckla gärna hur är ljudet. Jag är ingen basfrek men på pappret ser kin mini ut att behöva sub. Men används dom enbart till vardagstv så är kanske inte de djupaste tonerna nödvändigt.

#68

Postad 06 februari 2016 - 13:22

Unregistereda76a3e7b
  • Unregistereda76a3e7b
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Om jag skall försöka beskriva ljudet ( vilket jag verkligen är dålig på ) så tycker jag att Kin mini får TV ljudet att låta väldigt naturtroget . Dom sprider dessutom ljudet väldigt bra . Jag använder högtalarna till vardagstv och ibland Youtube Music videos .Klart att man skulle vilja ha en sub men har svårt att hitta en bra placering för den .



#69

Postad 19 februari 2016 - 12:32

Unregistered75db219b
  • Unregistered75db219b
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Hej.

Går med i Totem-gänget.

Jag har lyssnat på Totem sedan Hifi Art började sälja dem, men aldrig ägt några.

Men nu står det ett par Model 1 Sign i ändan på högtalarkablarna.

En fantastisk och berörande liten högtalare !!

Matchar dessutom min Naim-elektronik.

 

Mvh

Gunnar



#70

Postad 19 februari 2016 - 12:56

Boombuster
  • Boombuster
  • Lärjunge

  • 366 inlägg
  • 0

Hej.

Går med i Totem-gänget.

Jag har lyssnat på Totem sedan Hifi Art började sälja dem, men aldrig ägt några.

Men nu står det ett par Model 1 Sign i ändan på högtalarkablarna.

En fantastisk och berörande liten högtalare !!

Matchar dessutom min Naim-elektronik.

 

Mvh

Gunnar

Hej och välkommen!

 

Kul med fler som upptäcker Totem. Model 1 är ingen dum start! =)

 

/Boombuster



#71

Postad 16 april 2016 - 17:51

timtheshark
  • timtheshark
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0

Självklart måste jag skriva någonting här i Totem-klubben nu när jag till sist köpt mig ett par Totem Tribe 1.

 

Lyssnade på dem i vintras och blev helt frälst. Tänkte ju först köpa några vägghängda högtalare i prisklass kring 5-6 000 kr kanske, så när dessa rackare för 20 000 kr tog mig med sådan storm blev det ju svårt. Nåväl, några månaders vånda tog det, men nu har jag slagit till och är väldigt nöjd. 

 

Otroligt imponerande botten från ett par så pass små vägghängda högtalare med 4-tumselement i, det slog mig redan i vintras. De pallrar sig ner till 50 Hz. Men visst gör sig Velodyne-suben bra till, det är ju klart. Totems Tribe-sub stod i affären och lyste i all sin glans, men att punga ut med 25 000 kr till känns väl kanske inte helt motiverat för tillfället. :)

 

 

Finns det några fler Tribe-ägare här på forumet att dela erfarenheter med?

Visst vore det trevligt att på sikt byta upp sig till ett par Tribe III eller så, men minstingen var brutalt mycket mer prisvärd givet ljudet man fick.

Hej cawi,

 

Jag är ny här på forumet och tänkte köpa mig ett hifi-system med en bra stereoförstärkare och bra högtalare. Har också kollat på vägghängda högtalare typ DLS men deras xxl räcker inte till (har lyssnat på xxl som frontar hos en kompis i hans hemmabiosystem visserligen men ändå) och DLS m-two är för stora, har dock inte lyssnat på dom. Undrar hur m-two är vs Totem Tribes?

 

En kompis som är konsertpianist och gillar bra ljud har köpt en Peachtree Nova 65se på Pause och testade den med Totem Tribe I och blev såld på Tribe men avvaktade med högtalaren och köpte bara peachtreen till sina gamla högtalare. Jag har inte lyssnat på Tribe än men jag tror att jag också kommer gilla den. Synd att Pause har stängt på söndagar:)

 

Är det stor skillnad på Tribe I och III? Tribe II finns inte på Pause hemsida, säljer dom inte den? Tror ni man kan stoppa in Tribe Subben i en Click möbel som jag tänkte hänga på väggen under tvn? Enligt hemsidan https://totemacoustic.com/en/tribe-sub verkar det inte omöjligt: "Ultra-flexible, the Tribe Sub can be used in any direction, horizontal, vertical, straight or flat. This on-wall beauty comes fully equipped with a stand to move it around and absorbent back feet to lay it on its back. It can even be slipped under the couch."

 

Haha jag är helt såld på Totem Tribe och jag har inte ens lyssnat på dom. Vilken förstärkare skulle ni rekommendera till? Vad kör du för system cawi?

 

/Tim



#72

Postad 28 juli 2016 - 20:44

Unregistered5cc4e806
  • Unregistered5cc4e806
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0

Då går jag med här nu:) lär bli kvar länge inköpt ett par Totem Model 1 har provat mig fram med lite olika märken innan jag hittade dessa vilket ljud.



#73

Postad 17 augusti 2016 - 17:22

Unregistered5cc4e806
  • Unregistered5cc4e806
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0

Tänkte höra med er som har totem vad ni kör med för Elektronik   själv har jag en hegel 100 de låter ok men funderar starkt på att uppgradera, just nu lutar de mot moon men de ändras sig lite då å då:) skulle behöva lite tipps var man börjar då jag är ganska ny inom detta



#74

Postad 31 oktober 2016 - 21:07

vinballe
  • vinballe
  • Användare

  • 122 inlägg
  • 0
Jag får väl tillkännage mig här jag med..
Stereoanläggningen är; totem hawk med claw, totem tress, peachtree nova 220se och signalkällorna är ProJect RPM 3 Carbon med Ortofon 2 M blue och med ett project riaa samt Olive One 2tb mediaspelare via usb.
TV-anläggningen är; Totem Kin Tribe In Ceiling, Totem Kin Sub, Peachtree Nova 150 och signalkällor är TV via optisk och en peachtree BT1 för bakgrundsmusiken.

Låter fantastiskt :)

#75

Postad 11 december 2016 - 12:10

Unregistereda76a3e7b
  • Unregistereda76a3e7b
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Jag har läst att Naim passar bra med Totem och blivit sugen på att byta mitt slutsteg Primare 34.2 mot Naim . Tex Nait XS 2 . Jag strömmar idag musiken med Bluesound NODE 1 till mina Hawk.Vore kul om någon har tips om detta byte av förstärkare är värt besväret och pengarna . Kanske nån har en bättre ide hur jag kan uppgradera för att veta att jag får det bästa ur mina högtalare? Det hör
till saken att jag tycker att min anläggning låter väldigt bra som den är men man vill ju
uppgradera så här till jul !

#76

Postad 13 december 2016 - 18:22

Unregistered5cc4e806
  • Unregistered5cc4e806
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0

Jag har läst att Naim passar bra med Totem och blivit sugen på att byta mitt slutsteg Primare 34.2 mot Naim . Tex Nait XS 2 . Jag strömmar idag musiken med Bluesound NODE 1 till mina Hawk.Vore kul om någon har tips om detta byte av förstärkare är värt besväret och pengarna . Kanske nån har en bättre ide hur jag kan uppgradera för att veta att jag får det bästa ur mina högtalare? Det hör
till saken att jag tycker att min anläggning låter väldigt bra som den är men man vill ju
uppgradera så här till jul !

 

Jag har provat ett antal förstärkare innan jag slog till,nu var det till Totem modell 1 så jag kan bara svara hur jag uppfattade Naim till dessa och i mina öron passade dessa inte bra ihop vart lite lite hårt/vasst ljud skulle jag vilja säga, provade samma dag även hegel 360 och moon 340i xlr  har även hört peachtree nova 220se jag själv köpte moon men skulle säga att ljudmässigt kom peachtree klart 2a men har inte den här moon kraften men helt ok.Men som sagt bara ut å lyssna lycka till.



#77

Postad 20 mars 2017 - 12:46

Unregistereda596df15
  • Unregistereda596df15
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

Kör själv en större Sansui förstärkare från mitten av 70-talet, passar bra till mina Totem högtalare(Sky). Förstärkaren har kraft så det räcker och har en lite mörkare framtoning, vilket passar sky som kan upplevas lite vass med viss elektronik. Peachtree och Moon passar nog också bra som ormen1 skriver, även om det då handlar om model 1 i det fallet. Lyssnade själv på Sky med Peachtree i butiken, lät bra.



#78

Postad 26 mars 2017 - 16:46

Unregistereda76a3e7b
  • Unregistereda76a3e7b
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Hörde Sky högtalarna på HIFI mässan och tyckte de lät väldigt bra .



#79

Postad 28 januari 2018 - 17:50

Unregistereda76a3e7b
  • Unregistereda76a3e7b
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Finns det någon med erfarenhet av subwoofer tillsammans med Totem Hawk ? Lite sugen på att prova med subwoofer men vet inte vilken sub som passar bäst .



#80

Postad 29 oktober 2018 - 11:29

Unregistered235587ca
  • Unregistered235587ca
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Hallå där! masseyferguson: gammal fråga, men slänger in en kommentar i alla fall. Är något av en Totem-fantast. Har ett par Forest i vardagsrummet, Dreamcatcher bio-system och trasiga Mite och Rainmaker som ska fixas (sönderspelade av misstag och dumdristighet). Haft ett par Hawk och Mite T tidigare. Min lilla erfarenhet/råd ang subwoofer är att det kan vara klokt vara försiktig och noggrann vid val av sådan. Jag själv körde tidigare en billig XTZ sub till mina Forest, men den är sedan länge borttagen då den förstörde ljudet med sin oprecisa bas. Totem högtalarna är ju generellt snabba o känsliga, så en sub behöver matcha det. Ja, mina fem öre i frågan. Nyfiken: skaffade du nån sub, och vad i så fall?



#81

Postad 02 november 2018 - 21:55

Unregistereda76a3e7b
  • Unregistereda76a3e7b
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Hej. Det har inte blivit någon sub . Ljudet i Hawk är fantastiskt och jag tror faktiskt inte att en uppgradering med en sub skulle vara ekonomiskt försvarbart. Basen är fullt tillräcklig för mig !



#82

Postad 05 november 2018 - 12:15

Unregistered235587ca
  • Unregistered235587ca
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Hej. Det har inte blivit någon sub . Ljudet i Hawk är fantastiskt och jag tror faktiskt inte att en uppgradering med en sub skulle vara ekonomiskt försvarbart. Basen är fullt tillräcklig för mig !

 

Ja, så du kom typ fram till det samma som jag. Nu är man ju lite klåfingrig... så när XTZ nyligen kom med erbjudande om att uppgradera basen med nytt steg o elektronik så är en del av mig lite nyfiken.... Får se om jag kör på det o kanske rapporterar resultatet här...



#83

Postad 07 november 2018 - 21:43

Unregistereda76a3e7b
  • Unregistereda76a3e7b
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Ja, så du kom typ fram till det samma som jag. Nu är man ju lite klåfingrig... så när XTZ nyligen kom med erbjudande om att uppgradera basen med nytt steg o elektronik så är en del av mig lite nyfiken.... Får se om jag kör på det o kanske rapporterar resultatet här...

Jag är sugen på att uppgradera till Tribe Tower . Fått för mig att dessa skall vara något alldeles extra .





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.