Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Acoustic Energy-klubben

271 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Acoustic Energy 309 (Golvhögtalare) 1 8,4 (4) Inga priser
Acoustic Energy 307 Centre (Centerhögtalare) 1 7,33 (2) Inga priser
Acoustic Energy AE301 (Surroundhögtalare) 1 7,33 (2) Inga priser
Acoustic Energy Evo Three (Golvhögtalare) 1 9,29 (13) Inga priser
Acoustic Energy Aelite Three (Golvhögtalare) 1 8,87 (7) Inga priser
Acoustic Energy Linear One (Surroundhögtalare) 1 7,75 (3) Inga priser
Acoustic Energy Reference AE1 MkIII (Surroundhögtalare) 1 8,33 (2) Inga priser
Acoustic Energy Neo Three (Golvhögtalare) 1 (0) Inga priser
Acoustic Energy Aegis Evolution Compact (Surroundhögtalare) 1 (0) Inga priser
Acoustic Energy Radiance 2 (Golvhögtalare) 1 7 (1) Inga priser
Acoustic Energy Radiance 3 (Golvhögtalare) 2 (0) Inga priser
Acoustic Energy Radiance 1 (Surroundhögtalare) 1 (0) Inga priser
Acoustic Energy NeoV2 Four (Golvhögtalare) 1 (0) Inga priser
Acoustic Energy Reference 1 (Surroundhögtalare) 1 8,75 (3) Inga priser
Acoustic Energy Reference 2 (Surroundhögtalare) 1 (0) Inga priser
Acoustic Energy Reference 3 (Golvhögtalare) 1 (0) Inga priser
Acoustic Energy AE 101 (Surroundhögtalare) 1 7 (1) 4 190:-
Acoustic Energy Aegis Three (Golvhögtalare) 2 7,5 (1) Inga priser
Acoustic Energy 103 (Golvhögtalare) 1 (0) Inga priser
19 relaterade trådar
Köpråd - Högtalare för stereo 15-30000 (140 inlägg) 4 mån sedan
Köpråd - Högtalarpaket för surround 15-30000 (68 inlägg) 4 år sedan
acoustic energy ref 1 (12 inlägg) 9 år sedan
Köpråd ett par stativhögtalare - förslagsvis B&W, Canton eller Monitor (15 inlägg) 10 år sedan
Acoustic Energy släpper två nya högtalar-serier (2013). (7 inlägg) 11 år sedan
Acoustic Energy EVO 3 (8 inlägg) 11 år sedan
Acoustic Energy AE1 MkIII (7 inlägg) 13 år sedan
Högtalare med rejält TRYCK! (244 inlägg) 14 år sedan
Acoustic Energy Linear (12 inlägg) 15 år sedan
Klarar förstärkaren av driva Acoustic Energy Neo Three? (0 inlägg) 16 år sedan
Onkyo TX-SR674 + Acoustic Energy Aelite 3 = sant? (6 inlägg) 16 år sedan
vilket slutsteg till Aelite 3? (1 inlägg) 16 år sedan
Åsikter på blivande anläggning (380 inlägg) 17 år sedan
Kan man köpa bättre högtalare än AE EVO3 för 5000? (8 inlägg) 17 år sedan
Slutsteg till AE Evo 3? (37 inlägg) 17 år sedan
Högtalare med hänsyn till både utseende och setup. (19 inlägg) 17 år sedan
AEGIS EVO 3 eller KEF Q4 Hjälp! (4 inlägg) 19 år sedan
Audiovector C2 mkII eller AE Evo Three? (27 inlägg) 20 år sedan
Frågor om Acoustic Energy EVO 3 (10 inlägg) 20 år sedan

#51

Postad 30 maj 2005 - 14:39

Unregistered908f6ab1
  • Unregistered908f6ab1
  • Lärjunge

  • 387 inlägg
  • 0

När det gäller inspelning av AE högtalare (tänker närmast på EVO3)... hur lång tid tar det? Ngn som vet?
Har ni märkt att högtalarna ändrar karaktär, och i så fall hur?
Har spelat mina högtalare i cirka 25 timmar nu och märker ingen markant skillnad, mer är att jag fortfarande är nöjd 

Jag har ingen aning eftersom jag köpte både mina EVO 3 och EVO 1 begagnade och färdigt inspelade. Det kan löna sig att fråga matte76 här på forumet, det var han jag köpte EVO 3:orna av. :)

Redigerat av Unregistered908f6ab1, 30 maj 2005 - 14:40.


#52

Postad 01 juni 2005 - 14:11

Unregistered1d722762
  • Unregistered1d722762
  • Lärjunge

  • 272 inlägg
  • 0
Mina Aesprit tog förskräckligt lång tid att spela in, ca tre månader innan det satt helt. Dock lät det väldigt bra från 2 dagar och framåt...

#53

Postad 02 juni 2005 - 14:59

MikaelE
  • MikaelE
  • Amatör

  • 80 inlägg
  • 0
Jag märkte efter ungefär 30-35 timmar att basen biffade till sig lite och blev djupare på mina Evo 3. Någon mer förändring märktes inte. Det där med inspelning känns lite väl överdrivet från vissa håll, men den diskussionen ska vi inte ha nu :(

#54

Postad 04 juni 2005 - 20:35

Unregistered1d722762
  • Unregistered1d722762
  • Lärjunge

  • 272 inlägg
  • 0
Vad jag har hört om inspelning ar att högtalare som har metalliska eller keramiska element tar betydligt längre tid att spela in.

#55

Postad 12 juni 2005 - 17:27

Unregistered8386e6b4
  • Unregistered8386e6b4
  • Lärjunge

  • 495 inlägg
  • 0

Välkommen till klubben!  ;)  Vore skoj att se en bild på dina 209:or, har aldrig sett sådana.

Mvh Swen

<{POST_SNAPBACK}>

Fotograferingen blev tyvärr inte så lyckad (dålig kamera och för mörkt). Hittade dock en länk på den officiella hemsidan.

Jag är inte säker men jag tror att de togs bort ur sortimentet när 500 serien kom. Jag tror att 200 serien var väldigt lik (nästan identisk?) 500 serien så när som på att 500 serien hade träfanér.

länk AE 200 serie ;)
http://www.acoustic-...s/200Series.htm

<{POST_SNAPBACK}>


För att fortsätta på tidigare diskussion om AE200 jfrt med AE500 serien, så tror jag det är en del skillnader...kollade specen på websidan http://www.acoustic-...s/500Series.htm

Verkar vara ganska stora skillnader, även om de ser rätt lika ut.

/Rickie

<{POST_SNAPBACK}>

Du har nog rätt det verkar skilja en del. Kan nog vara samma mellan/bas element dock. Det framgår däremot att 500 serien använder soft dome diskant medan det sitter metallmembran även i HF i 200:an.

En av anledningarna till att jag trott att det mest var fanéret som skiljde dem åt var att jag hört det av återförsäljare (Radiolagret i Gbg). De påstod att det var liten/ingen skillnad förutom äkta trä då när jag frågade då 500 serien kom ut. Tror kanske ändå att skillnaden i raliteten är ganska liten eftersom 200 serien (som var rätt färsk ändå) försvann när 500 serien kom. AE kanske tyckte att de var för lika? Detta är mina spekulationer dock. Jag har i allla fall svårt att tro att de tog bort 200 serien för att de inte tyckte att den var bra. Jag är i alla fall MYCKET nöjd med mina. B)

#56

Postad 16 juni 2005 - 17:12

Photek
  • Photek
  • Anime Junkie

  • 478 inlägg
  • 0
Funderar på att inom en tid gå med i AE-klubben :) . Har nämligen sneglat på AElite III :D . Står mellan dessa och Infinity Beta 50, fast just nu efter att ha sett lite bilder så kan jag nog med 99% säkerhet säga att det kommer bli ett par AELITE III. Skall se om jag får möjlighet att provlyssna dem i helgen.
Någon som provlyssnat och jämfört med Infinity? Alltså är det värt att lägga till lite och få Aelite III?

Redigerat av Photek, 16 juni 2005 - 17:20.


#57

Postad 16 juni 2005 - 19:12

Unregisteredf94e6f55
  • Unregisteredf94e6f55
  • Lärjunge

  • 253 inlägg
  • 0
jag har tidigare haft infinity alpha50, och är nu ägare till AELITE III...

personligen skulle jag aldrig välja beta50 framför AELITE III, dom spelar i en helt annan klass. inte så konstigt i och med att dom kostar lite mer.... dessutom är AELITEIII härligt snygga.

#58

Postad 16 juni 2005 - 19:32

Unregistered908f6ab1
  • Unregistered908f6ab1
  • Lärjunge

  • 387 inlägg
  • 0
Kul att du blev nöjd med dina högtalare DivX! Skulle gärna se lite bilder på din anläggning :)

Primare + AE låter MYCKET bra, jag har testat mina EVO 3 med Primare A30.1 och det var en klockren kombo. Högtalarna växte flera nummer! Ifall det inte hade varit för den lilla detaljen att Primaren saknar "surround loop" så hade jag handlat en sån. Nu blev det en Arcam A90 istället som jag tycker funkar minst lika bra. Den har lika mycket kraft och pondus men en lite annan ljudkaraktär.

#59

Postad 16 juni 2005 - 22:51

Unregisteredf94e6f55
  • Unregisteredf94e6f55
  • Lärjunge

  • 253 inlägg
  • 0
instämmer! primare och ae låter väldigt fint tillsammans... vackert och rent men samtidigt ett väldigt dynamiskt och kraftfullt ljud.
mycket nöjd!

har personligen faktiskt aldrig lyssnat på arcam men tvivlar inte en sekund på att det låter väldigt bra! skulle gärna lyssna på evo3:orna med, dom ska tydligen vara väldigt bra i sin klass... de har fått lysande kritik överallt!

jag ska se om jag kan få upp lite bilder på anläggningen.... har bara trista produktbiler än så länge, gäller bara att få tummen ur och plåta lite... ska se om jag kan fixa det i helgen!

#60

Postad 18 juni 2005 - 13:11

Unregisteredf94e6f55
  • Unregisteredf94e6f55
  • Lärjunge

  • 253 inlägg
  • 0
Har lagt upp nya bilder i galleriet, ett flertal av dom är på AELITE III... så kika gärna om ni är intresserade!

#61

Postad 18 juni 2005 - 13:13

Photek
  • Photek
  • Anime Junkie

  • 478 inlägg
  • 0
Tack för bilderna! ;)

Mitt habegär håller på att koka över nu :blink: .

#62

Postad 18 juni 2005 - 18:11

Unregistered908f6ab1
  • Unregistered908f6ab1
  • Lärjunge

  • 387 inlägg
  • 0

Har lagt upp nya bilder i galleriet, ett flertal av dom är på AELITE III... så kika gärna om ni är intresserade!

<{POST_SNAPBACK}>

Mycket snyggt! ;)

#63

Postad 21 juni 2005 - 10:11

Photek
  • Photek
  • Anime Junkie

  • 478 inlägg
  • 0
Sådär nu har man lagt en order på ett par AELITE III :rolleyes: , får hem dem på torsdag :) .

Hoppas att de spelar bra tillsammans med min rotel/marantz kombo.

#64

Postad 21 juni 2005 - 10:45

Unregisteredf94e6f55
  • Unregisteredf94e6f55
  • Lärjunge

  • 253 inlägg
  • 0
ett bra val, du kommer garanterat bli nöjd!
jag tycker mina låter riktigt bra, och dom är långt ifrån inspelade än... har bara kört dom i kanske 10-12 timmar.

#65

Postad 21 juni 2005 - 13:19

Photek
  • Photek
  • Anime Junkie

  • 478 inlägg
  • 0

ett bra val, du kommer garanterat bli nöjd!
jag tycker mina låter riktigt bra, och dom är långt ifrån inspelade än... har bara kört dom i kanske 10-12 timmar.

<{POST_SNAPBACK}>


Låter bra! :) Återkommer med lite biler sen när jag kopplat in dem.

#66

Postad 21 juni 2005 - 17:18

Unregistered908f6ab1
  • Unregistered908f6ab1
  • Lärjunge

  • 387 inlägg
  • 0
Photek: Grattis till ett bra köp! Ser fram emot bilder! :)

#67

Postad 21 juni 2005 - 18:07

Unregistered8386e6b4
  • Unregistered8386e6b4
  • Lärjunge

  • 495 inlägg
  • 0
Inte utan att man blir avis på er Aelite III ägare. :rolleyes: Jag är också riktigt nyfiken på dessa. Jag har visserligen inte hört dem bara sett dem. Utseendet är dock ruskigt tilltalande. :) Sedan har jag hittills alltid imponerats av de AE högtalare jag hört så jag tror att jag skulle gilla även dessa. Samtidigt är jag ju nöjd med mina 209:or och det är nog svårt att logiskt motivera ett byte (är ju tyvärr inte gratis + att man måste försöka få sålt de gamla).

Någon som har jämfört Aelite III med 109, 120, 209, 509 eller evo 3 och kan komma med ett uttalande om hur de låter jämfört med dessa?

#68

Postad 22 juni 2005 - 15:48

Photek
  • Photek
  • Anime Junkie

  • 478 inlägg
  • 0

ett bra val, du kommer garanterat bli nöjd!
jag tycker mina låter riktigt bra, och dom är långt ifrån inspelade än... har bara kört dom i kanske 10-12 timmar.

<{POST_SNAPBACK}>


Fick just reda på att reckommenderad inspelningstid är 100-150 timmar. Hehe, en bra ursäkt för att ha på dem hela tiden :) .

#69

Postad 22 juni 2005 - 23:07

Unregisteredf94e6f55
  • Unregisteredf94e6f55
  • Lärjunge

  • 253 inlägg
  • 0
100-150 timmar... då har jag en låååång bit kvar :)

Photek: vad valde du för finish på högtalarna?

#70

Postad 23 juni 2005 - 07:42

Photek
  • Photek
  • Anime Junkie

  • 478 inlägg
  • 0

100-150 timmar... då har jag en låååång bit kvar :)

Photek: vad valde du för finish på högtalarna?

<{POST_SNAPBACK}>


Körsbär ;) . Har ju en Cantoncenter i körsbär så det fick avgöra, annars så är ju lönn väldigt fina de med ;)

PS. Idag får jag hem mina ögonstenar ;) . Väntan är olidlig! Ett steg närmare High-end :o .

Redigerat av Photek, 23 juni 2005 - 07:44.


#71

Postad 23 juni 2005 - 08:27

BioBanditen
  • BioBanditen
  • Beroende

  • 1 281 inlägg
  • 0
Ja det är ju bara ett steg kvar till dessa... :)

Bifogad fil(er)



#72

Postad 23 juni 2005 - 22:12

Photek
  • Photek
  • Anime Junkie

  • 478 inlägg
  • 0
Sådär nu har jag kopplat in högtalarna och första intrycket är:

Vilket ljud!! :blink:

Och då är de inte ens inspelade :unsure: , mellanregistret och diskanten är helt klart det bästa jag hört (inte för att jag lyssnat på så många, men några butiker har man allt varit och provlyssnat i under åren), och basen är helt underbar. Kör just nu med båda skumpluggarna i basreflexhålen.
Vid ett tillfälle tyckte jag det lät lite konstigt...,men det visade sig att det var plektrumet/strängarna när artisten spelade ;) , m.a.o. jag hör mycket mer detaljer mot tidigare :huh: .

Finnishen är ruskigt hög! T.o.m. tjejen fick fram ett "wow!" när hon såg dem (och hörde dem) :P .

Grymt nöjd med dessa, kan inte vänta tills de är inspelade.

Sen undrar jag: det nedre hålet, är det för sand/blyhagel?

#73

Postad 23 juni 2005 - 23:17

Unregisteredf94e6f55
  • Unregisteredf94e6f55
  • Lärjunge

  • 253 inlägg
  • 0
Härligt att du blev nöjd!! (visste jag ju misstänkte:) )

Hålet längst ned på baksidan är till för sandfyllning tror jag... har för mig att en säljare på hifi-punkten nämnde något om det.

Kul att din flickvän blev impad av högtalarna, hon är nog en av få..:unsure:
min kvinna bara skakade på huvudet och tyckte att det var ett onödigt inköp... *suck*

Blir det någon skillnad att köra med skumgummit i basrefelxerna? jag testade aldrig det, utan plockade bara ut dom...
hur påverkas ljudet av dem?

#74

Postad 24 juni 2005 - 09:42

BioBanditen
  • BioBanditen
  • Beroende

  • 1 281 inlägg
  • 0
Hålet som är igentäppt med en svart plastplugg är för sand. AE fyller alla sina högtalare med sand på fabriken så det är inget ni behöver bry er om. :unsure:

#75

Postad 24 juni 2005 - 21:01

Photek
  • Photek
  • Anime Junkie

  • 478 inlägg
  • 0
Sådär har provat att köra utan skumpluggarna nu och jag upplever ingen direkt skillnad, kanske att basen är en aning snabbare med pluggarna i. Detta kan också vara beroende av vilket rum man har och hur man placerat högtalarna.

Har lagt upp lite bilder i mitt galleri för er som vill se mer av skönheterna :blink: .

Hålet som är igentäppt med en svart plastplugg är för sand. AE fyller alla sina högtalare med sand på fabriken så det är inget ni behöver bry er om.  :unsure:

<{POST_SNAPBACK}>


Hmm, mina plastpluggar låg löst i kartongen när jag fick dem, i så fall har min sand runnit ut på vägen :huh: .

Redigerat av Photek, 24 juni 2005 - 23:14.


#76

Postad 25 juni 2005 - 13:34

Unregisteredf94e6f55
  • Unregisteredf94e6f55
  • Lärjunge

  • 253 inlägg
  • 0
Snygga bilder!! Såg väldigt läckert ut :unsure:

Jag testade också med skumpluggarna i förrut och upplevde också en viss skillnad i basen, kan inte riktigt säga vad man jag testade några gånger fram och tillbaka... jag upplevde basen som lite fastare/snärtigare med dom i...
så det blev att jag lät dom sitta kvar!

#77

Postad 25 juni 2005 - 14:57

BioBanditen
  • BioBanditen
  • Beroende

  • 1 281 inlägg
  • 0

Sådär har provat att köra utan skumpluggarna nu och jag upplever ingen direkt skillnad, kanske att basen är en aning snabbare med pluggarna i. Detta kan också vara beroende av vilket rum man har och hur man placerat högtalarna.

Har lagt upp lite bilder i mitt galleri för er som vill se mer av skönheterna  :blink: .

Hålet som är igentäppt med en svart plastplugg är för sand. AE fyller alla sina högtalare med sand på fabriken så det är inget ni behöver bry er om.  :unsure:

<{POST_SNAPBACK}>


Hmm, mina plastpluggar låg löst i kartongen när jag fick dem, i så fall har min sand runnit ut på vägen :huh: .

<{POST_SNAPBACK}>


Jag menar dom runda plastpluggar som är under högtalarterminalerna på baksidan( syns på bild i ditt galleri). Och är dom lösa så har sanden runnit ut... ;)

#78

Postad 25 juni 2005 - 15:55

Photek
  • Photek
  • Anime Junkie

  • 478 inlägg
  • 0

Jag menar dom runda plastpluggar som är under högtalarterminalerna på baksidan( syns på bild i ditt galleri). Och är dom lösa så har sanden runnit ut... ;)

<{POST_SNAPBACK}>


Jo jag vet vilken plugg det är, och jag tycker det verkar väldigt underligt om de fyller dem med sand redan på fabriken ur transportsynpunkt.... :huh:

Saxat från hemsidan:
"The AELITE three also offers the facility to be mass loaded."

Alltså möjlighet att kunna fylla dem.

Snygga bilder!! Såg väldigt läckert ut :blink:

<{POST_SNAPBACK}>


Tackar! :unsure:
DivX: Var dina sandfyllda??

Redigerat av Photek, 25 juni 2005 - 15:59.


#79

Postad 25 juni 2005 - 16:53

Unregisteredf94e6f55
  • Unregisteredf94e6f55
  • Lärjunge

  • 253 inlägg
  • 0
Nope, precis som dina så låg min plastpluggar lösa i lådan... tryckte fast dom själv på baksidan.
Så högtalarna lär nog aldrig varit sandfyllda, men möjligheten att göra det själv finns ju iallafall.

#80

Postad 26 juni 2005 - 10:25

Unregistered8386e6b4
  • Unregistered8386e6b4
  • Lärjunge

  • 495 inlägg
  • 0
Jag vet givetvis inte hur det är med era Aelite högtalare, det vet ni ju bäst själva. Men jag vet däremot att möjligheten att "massloada" högtalarna är en gammal AE finess. Det har så vitt jag vet alltid stått att de går att "massloada" men i själva verket har de tidigare i alla fall levererats färdigfyllda. Detta gällde redan 109, 120 och mina 209 osv. Mina är dock inte fyllda med sand utan med blyhagel (tror jag i alla fall). Jag misstänker att de inte fyllts i fabriken utan av den svenska agenten Audioactive. Kanske har de slutat med detta och överlåtit detta till kunden själv.

#81

Postad 26 juni 2005 - 14:35

BioBanditen
  • BioBanditen
  • Beroende

  • 1 281 inlägg
  • 0
AudioActive har inte fyllt dom tidigare. Det kan vara så att AE till slut insett att det kostar extra i transportkostnader att göra detta. AE EVO3 var sandfyllda i testet i hifi&musik förra sommaren. Då stod det i tidningen att AudioActive gjort det. I nästa nummer kom dock en rättelse som sa att dom var fyllda från fabrik. Samtliga mina AE-högtalare som är för demo dvs hela EVO och AElite-serien var samtliga fyllda när jag fick dom. Detta innebär att det måste vara en ändring i rutinera hos AE. Jag ska kolla upp detta på måndag så återkommer jag när jag vet ur det ligger till.

#82

Postad 26 juni 2005 - 15:57

Unregistered8386e6b4
  • Unregistered8386e6b4
  • Lärjunge

  • 495 inlägg
  • 0

AudioActive har inte fyllt dom tidigare. Det kan vara så att AE till slut insett att det kostar extra i transportkostnader att göra detta. AE EVO3 var sandfyllda i testet i hifi&musik förra sommaren. Då stod det i tidningen att AudioActive gjort det. I nästa nummer kom dock en rättelse som sa att dom var fyllda från fabrik. Samtliga mina AE-högtalare som är för demo dvs hela EVO och AElite-serien var samtliga fyllda när jag fick dom. Detta innebär att det måste vara en ändring i rutinera hos AE. Jag ska kolla upp detta på måndag så återkommer jag när jag vet ur det ligger till.

<{POST_SNAPBACK}>

Ok så kan det naturligtvis vara. Jag trodde att det var Audioactive just eftersom det alltid har stått att det går att fylla dem på den officiella hemsidan/manualerna. Om de fyllde dem själva vore det ju bättre att det stått "är fyllda".

BioBanditen. Du som har egen shop måste väl ha erfarenhet av de olika modellerna? Både gamla och nya? Du har inte lust att dela med dig av dina erfarenheter/jämförelser med tex 109, 120, 209, 509, Aesprite & Aelite III. Det hade varit intressant. :unsure:

#83

Postad 26 juni 2005 - 17:52

MullBenkt
  • MullBenkt
  • Användare

  • 175 inlägg
  • 0
Hur ter sig ett par AEElite I som stereohögtalare med en Audio Pro Sub, tro?

Kommer det att saknas något mellan dem?

#84

Postad 26 juni 2005 - 18:22

Unregistered8386e6b4
  • Unregistered8386e6b4
  • Lärjunge

  • 495 inlägg
  • 0
Har inte provat men det borde väl funka rätt bra. Ettorna går ned till 40 Hz (vet ej om det är -3/-6 db). Oavsett så tror jag att det skulle funka bra. Tvåorna skulle säkert funka än bättre. B)

#85

Postad 26 juni 2005 - 19:57

Unregistered908f6ab1
  • Unregistered908f6ab1
  • Lärjunge

  • 387 inlägg
  • 0
Mina EVO var sandfyllda när jag fick dem. Köpte begagnat så jag har inte 100% koll på om första ägaren, fabriken eller importören fyllt dem.

#86

Postad 27 juni 2005 - 06:51

BioBanditen
  • BioBanditen
  • Beroende

  • 1 281 inlägg
  • 0

AudioActive har inte fyllt dom tidigare. Det kan vara så att AE till slut insett att det kostar extra i transportkostnader att göra detta. AE EVO3 var sandfyllda i testet i hifi&musik förra sommaren. Då stod det i tidningen att AudioActive gjort det. I nästa nummer kom dock en rättelse som sa att dom var fyllda från fabrik. Samtliga mina AE-högtalare som är för demo dvs hela EVO och AElite-serien var samtliga fyllda när jag fick dom. Detta innebär att det måste vara en ändring i rutinera hos AE. Jag ska kolla upp detta på måndag så återkommer jag när jag vet ur det ligger till.

<{POST_SNAPBACK}>

Ok så kan det naturligtvis vara. Jag trodde att det var Audioactive just eftersom det alltid har stått att det går att fylla dem på den officiella hemsidan/manualerna. Om de fyllde dem själva vore det ju bättre att det stått "är fyllda".

BioBanditen. Du som har egen shop måste väl ha erfarenhet av de olika modellerna? Både gamla och nya? Du har inte lust att dela med dig av dina erfarenheter/jämförelser med tex 109, 120, 209, 509, Aesprite & Aelite III. Det hade varit intressant. B)

<{POST_SNAPBACK}>


Har tyvärr inte haft butiken länge nog för att ha erfarenheter av fler tidigare AE än dom som finns ute idag.

#87

Postad 05 juli 2005 - 14:40

BioBanditen
  • BioBanditen
  • Beroende

  • 1 281 inlägg
  • 0
EVOserien är sandfylld från fabrik men inte AElite. Frågan är då vem som fyltt mina AElite? Kanske tomten? :(

#88

Postad 06 juli 2005 - 18:24

Unregistered8386e6b4
  • Unregistered8386e6b4
  • Lärjunge

  • 495 inlägg
  • 0
Konstigt att de inte fyller AElite som ju är en dyrare högtalare än EVO. Man undrar varför.

#89

Postad 12 juli 2005 - 13:02

Unregistered1d722762
  • Unregistered1d722762
  • Lärjunge

  • 272 inlägg
  • 0
Mina Aesprit var inte sandfyllda när jag fick dom, och det användes som ett marknadsföringsargument att dom gick att sandfylla...

Jag har fyllt mina med finkornig sand, dock så finns speciell akustisk sand som skall ta upp vibrationer bättre, men har inte bestämt mig för om jag tror på det eller inte.

#90

Postad 12 oktober 2005 - 07:31

arcticblue
  • arcticblue
  • Användare

  • 115 inlägg
  • 0

När det gäller inspelning av AE högtalare (tänker närmast på EVO3)... hur lång tid tar det? Ngn som vet?
Har ni märkt att högtalarna ändrar karaktär, och i så fall hur?
Har spelat mina högtalare i cirka 25 timmar nu och märker ingen markant skillnad, mer än att jag fortfarande är mkt nöjd  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Har nu haft mina högtalare ett tag och tycker fortfarande att dom låter helt underbart. När det gäller inspelningstid (åtminstone i detta fall) så tror jag att man i början är extremt lyhörd för ljudet, dvs hur det låter, hur det lät när man provlyssnade dom, hur det låter med olika placeringar i rummet, hur det låter ihop med kringutrustning, osv. Efter ett tag vänjer man sig och 'njuter' på ett mer avslappnat sätt, man bara 'lyssnar' till ljuden.
Jag har således inte upplevt ngn speciell karaktärsförändring i högtalarna under den tid som jag lyssnat, utan mer kommit till ro med ljudet som helhet.

#91

Postad 21 oktober 2005 - 19:48

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

  • 1 754 inlägg
  • 0
Sandfyllningen....duger det att skaffa lite blästersand eller måste man åka till en söderhavsö med några hinkar ?
Är hela volymen öppen så att sanden kan rasa omkring hursomhelst eller ? måste den hållas upprätt efter fyllning ?

Vad kan jag vänta mig för skillnad om jag fyller med sand ?

#92

Postad 22 oktober 2005 - 10:37

BioBanditen
  • BioBanditen
  • Beroende

  • 1 281 inlägg
  • 0
Blästersand duger alldeles utmärkt! Prova och lyssna!
Kommer förresten en ny, riktigt läcker, högtalarserie från AE som ligger mitt i mellan EVO3 och AElite i pris!

#93

Postad 22 oktober 2005 - 16:38

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

  • 1 754 inlägg
  • 0
Det blir Aelite. Är beställt, skall bara orka vänta tills de kommer. Jobbit :-)

Skall fylla med sand...hur mycket ryms/går åt?
Har nyligen flyttat, å bor i lägenhet nu cirka 150mil från huset(som vi har kvar). Så, hade det vart i villan hade man kunnat gokka på med sanden i garrget, men nu får det nog bli i vardagsrummet. Är det svårt att fylla(litet hål) ?

Inspelning, har läst de andra trådarna i ämnet: Nåt speciellt att tänka på eller bara göra som det står i de trådarna? ....ställa receivern i nåt analogt surroundläge där alla högtalarna får jobba kanske...?

Elitesubben verkar ha spikes, de flesta andra subbar brukar ha gummifötter tror jag...är det samma med subbar som högtalare att spikes 'gäller' ? ...bör kanske ha lite torrt under fötterna innan jag försöker förklara att vi skall göra en massa hål i golvet (kanske tur att vi har flyttat så att golvet i villans vardagsrum klarar sig oskatt :-) ...)

#94

Postad 23 oktober 2005 - 12:31

Unregistered8386e6b4
  • Unregistered8386e6b4
  • Lärjunge

  • 495 inlägg
  • 0
Det finns ju speciella plattor med grop i man kan lägga under "spikesen" för att undvika åverkan på golvet (har sådana hemma men kommer inte ihåg vad de heter). Ett annat alternativ är att lägga mynt under. Ett tredje alternativ (som jag gjort med mina 209:or) är att byta ut spikesen mot soundcare superspikes med inbyggt golvskydd.

#95

Postad 23 oktober 2005 - 22:10

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

  • 1 754 inlägg
  • 0
Antar att man inte riktigt får samma nytta av spikes när de inte trycks fast i golvet. Skall nog se till att göra lite åverkan iallafall :-)

Plattorna med grop, var hittar man såna?

#96

Postad 24 oktober 2005 - 07:31

Unregistered8386e6b4
  • Unregistered8386e6b4
  • Lärjunge

  • 495 inlägg
  • 0
Plattorna torde väl gå att finna i de flesta välsorterade hifibutiker. Jag tror inte att du förlorar effekten av spikes bara för att du lägger något emellan dem och golvet.

#97

Postad 24 oktober 2005 - 19:37

Unregistered32725
  • Unregistered32725
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0
Har AAKE fått nå nyinflyttningar?

#98

Postad 25 oktober 2005 - 23:35

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

  • 1 754 inlägg
  • 0
Yepp....är nu en stolt svåger med ett helt 5.1-kit av AElite :huh:

Låter bra, och ser minst lika bra ut. (Har jag sett några snyggae högtalare...nix, tror inte det...gillade MA Rs6/8 rätt skarpt, men AElite är strået vassare till utseendet tycker ja' ).

Har inte hunnit höra nåe mykkä, fick upp AElite 1:orna på bakväggen ikväll, fick bygga nya hyllor för dem, då mina upphängningar från de gamla surrounderna inte gick använda.

Som min setup tenderar att bli så får jag möjlighet att kunna flytta frontarna ungefär 30cm från väggen, mer blir knivigt om det skall se ok ut....hur långt fram brukar de behöva för att komma till sin ätt ? ...kanske kan skaka fram totalt 40cm vid behov... hur pass långt ifrån har ni era, ni som hnnit testa lite?

#99

Postad 27 oktober 2005 - 08:35

Unregistereda28250e4
  • Unregistereda28250e4
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
Ansluter mig till klubben, jag har "de gamla" 100 serien allså 109 front, 107 center och 100i surround tror jag. Jag har alltså ingen subwoofer och inte kännt nåt större behov av det. Har haft dom i snart sju år och tanken infinner sig om det är dax att byta upp sig. Alltså steg 1 är ny förstärkare( har en gammal HK AVR 85) och det kanske räcker med den uppgraderingen. Vad skulle ni rekommendera för alternativa förstärkare runt 10.000:-, alltså som matchar AE-ljudet.
Har ju "bara" haft HK:n att jämföra med och tycker (utan att veta) att det inte är den 100% iga
kombinationen. För övrigt kan jag bara sälla mig till er andra att jag är kalasnöjd med ljudet och hade jag bara kunnat stuva undan lite möbler och flytta ut dom ytterligare från väggen så hade det
blivit ännu bättre men som ni vet är livet en kompromiss och stavas frugan :).

#100

Postad 29 oktober 2005 - 10:32

Unregistered8386e6b4
  • Unregistered8386e6b4
  • Lärjunge

  • 495 inlägg
  • 0
Jag har tidigare haft en liknande setup som du har. Jag har också 100i som bakkanaler inte 109 men väl 209 som frontar och hade tidigare inte HK AVR85 men väl föregångaren AVR80. Min AVR 80 passade mycket bra ihop med mina 209:or. HK lite varma, fylliga och basstarka ljud passade bra ihop med högtalarnas strama lite kalla ljud. Det enda som kanske inte var helt bra var möjligen mellanregistret som var lite hårt tyckte jag. Jag var i alla fall väldigt nöjd med kombinationen HKflaggskepp och AE. Anledningen till att jag bytte (har nu en något simplare men modernare Yamaha 1500) var inte ljudmässig utan att jag var trött på att volymen skenade ibland (har det hänt dig?) och att jag ville ha en mer sofistikierad processor inkl 7.1. Dina 109:or kanske har en lite anorlunda ljudkaraktär än mina? Jag har lyssnat på 109 för länge sedan men kommer inte ihåg så mycket. Annars tror jag alltså inte att HK & AE är någon alls dålig kombo. Sedan finns det ju alltid finare och dyrare stärkare som säkert skulle låta bättre men jag har inget bra tips. Har sett att en del kör med Primare & AE, de verkar gilla den kombon men då pratar vi rätt mycket flis. Min Yamma funkar rätt ok också men är lite klenare än HK´n (HK var ju också mycket dyrare och på en högre nivå) och jag saknar en del av HK´s pondus och driv.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.