Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Acoustic Energy-klubben

271 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Acoustic Energy 309 (Golvhögtalare) 1 8,4 (4) Inga priser
Acoustic Energy 307 Centre (Centerhögtalare) 1 7,33 (2) Inga priser
Acoustic Energy AE301 (Surroundhögtalare) 1 7,33 (2) Inga priser
Acoustic Energy Evo Three (Golvhögtalare) 1 9,29 (13) Inga priser
Acoustic Energy Aelite Three (Golvhögtalare) 1 8,87 (7) Inga priser
Acoustic Energy Linear One (Surroundhögtalare) 1 7,75 (3) Inga priser
Acoustic Energy Reference AE1 MkIII (Surroundhögtalare) 1 8,33 (2) Inga priser
Acoustic Energy Neo Three (Golvhögtalare) 1 (0) Inga priser
Acoustic Energy Aegis Evolution Compact (Surroundhögtalare) 1 (0) Inga priser
Acoustic Energy Radiance 2 (Golvhögtalare) 1 7 (1) Inga priser
Acoustic Energy Radiance 3 (Golvhögtalare) 2 (0) Inga priser
Acoustic Energy Radiance 1 (Surroundhögtalare) 1 (0) Inga priser
Acoustic Energy NeoV2 Four (Golvhögtalare) 1 (0) Inga priser
Acoustic Energy Reference 1 (Surroundhögtalare) 1 8,75 (3) Inga priser
Acoustic Energy Reference 2 (Surroundhögtalare) 1 (0) Inga priser
Acoustic Energy Reference 3 (Golvhögtalare) 1 (0) Inga priser
Acoustic Energy AE 101 (Surroundhögtalare) 1 7 (1) 4 190:-
Acoustic Energy Aegis Three (Golvhögtalare) 2 7,5 (1) Inga priser
Acoustic Energy 103 (Golvhögtalare) 1 (0) Inga priser
19 relaterade trådar
Köpråd - Högtalare för stereo 15-30000 (140 inlägg) 4 mån sedan
Köpråd - Högtalarpaket för surround 15-30000 (68 inlägg) 4 år sedan
acoustic energy ref 1 (12 inlägg) 9 år sedan
Köpråd ett par stativhögtalare - förslagsvis B&W, Canton eller Monitor (15 inlägg) 10 år sedan
Acoustic Energy släpper två nya högtalar-serier (2013). (7 inlägg) 11 år sedan
Acoustic Energy EVO 3 (8 inlägg) 11 år sedan
Acoustic Energy AE1 MkIII (7 inlägg) 13 år sedan
Högtalare med rejält TRYCK! (244 inlägg) 14 år sedan
Acoustic Energy Linear (12 inlägg) 15 år sedan
Klarar förstärkaren av driva Acoustic Energy Neo Three? (0 inlägg) 16 år sedan
Onkyo TX-SR674 + Acoustic Energy Aelite 3 = sant? (6 inlägg) 16 år sedan
vilket slutsteg till Aelite 3? (1 inlägg) 16 år sedan
Åsikter på blivande anläggning (380 inlägg) 17 år sedan
Kan man köpa bättre högtalare än AE EVO3 för 5000? (8 inlägg) 17 år sedan
Slutsteg till AE Evo 3? (37 inlägg) 17 år sedan
Högtalare med hänsyn till både utseende och setup. (19 inlägg) 17 år sedan
AEGIS EVO 3 eller KEF Q4 Hjälp! (4 inlägg) 19 år sedan
Audiovector C2 mkII eller AE Evo Three? (27 inlägg) 20 år sedan
Frågor om Acoustic Energy EVO 3 (10 inlägg) 20 år sedan

#101

Postad 29 oktober 2005 - 18:08

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

  • 1 754 inlägg
  • 0
Hej !

Efter en vecka fullt me folks i huset så blev det tillräckligt ledigt idag för att kunna grejja med högtalarna, äntligen.

Körde autosetuppen med min Yamma 1500 och fick ett felmeddelande om check wiring (W1). Första vändan så vad det mycket riktigt en kabel till en av surroundhögtalarna som var felkopplad(lite pinsamt, men endå).
Nästa vända så var allt kopplat rätt, men fick samma felmeddelande iallafall. Kollade, dubbelkoolalde och trippelkollade....men nu är det f-n rättkopplat...borde inte få detta felmeddelande...skall köra auto setup igen strax å hoppas att det löser sig.
Auto-setuppen blir genomförd i sin helhet, så det verkar fungera.

Står i manualen att man kan få detta meddelande endå, beroende på högtalarna...men eftersom det gick klockrent med mina Dantax, som kostade AE/10 så borde det väl gå bra med dessa också...
Tänkte en tanke, men så kan det väl inte vara...att nån högtalare har polariteten till nåt eller alla element felkopplat internt ?

Hur fungerar det med delningfilter mm...kan man göra som man gjorde med bilhögtalaren för 25 år sen å ta ett 1,5-voltsbatteri å koppla för att se åt vilket håll magneten drar...? ...eller blir man en AE fattigare då ? :P

[Edit]: Körde om det idag och kunde kolla att receivern tyckte att bägge frontarna var felkopplade och de övriga högtalarna inklusive sub var 'OK'. Då e frågan, är det normalt eller?

Redigerat av AAKEE, 30 oktober 2005 - 15:01.


#102

Postad 30 oktober 2005 - 21:17

Unregistered32725
  • Unregistered32725
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0
Hej, har haft mina drygt en vecka, väntar på Marantz 7500 som ska driva samt QED kablage, under tiden kör jag med lakrits snören ala OK, typ samt analog yamaha reciver(har dock lågnivå till basen).
Har inte haft tid att mecka nå förrän i helgen(inte så hög prio med nuvarande uppsättning, dock haft igång för inspelning)
Fixat nåra skivor med mixat innehåll och lyssnat och flyttat runt frontarna lite, som de nu står får jag gå fram å dubbelkolla om inte centern är i gång(stereo läge), vilket den inte är, är det bra?
Tog ur pluggarna på baksidan, bättre mellan samt basregister, kan de va bra nån gång?, kanske om man ska spela i städskrubben?
Sen fick jag hjärtstopp, slog av ´subben för å höra på basprestationen, vilken var förvånansvärt bra, men då jag skulle slå på den sen ign var den nästan stendöd, membranet rörde sig i slowmotion, men säkert fem centimeter, trodde den skulle ramla ur lådan!!!
Mixa å trixa men fick ej igång den, slog av allt en timme eller nått å gjorde en omstart, då funka allt igen SUCK!!!!!
Gjorde om ovanstående, sluta funka igen, WAROM???

Annars har d förvånat mig positivt, med den matningen de har i nuläget så är det förvånansärt bra ljud, saknas lite klarhet/renhet, men basen är alldeles tillräcklig , och närvarande.
Hur bra ska det inte bli när resten kommer!!!???
Dessutom har jag frontarna på medföljande frigolit gavlar, vill inte harva upp parketten tills jag vet vart de ska stå, får med nå"bricker"med stereon, får se om jag använder dom eller trycker fast dom i golvet, skeptisk på märkbar skillnad, men har ingen erfarenhet.
Ni som har sand i era, vad väger dom?
Nå, fortsätter å länta efter nästa kartong, förhoppningsvis i början på veckan, hoppas subbstrejken gått över tills dess, nåpn som tror sig veta vad d beror på?
Hoppas på svar/tips på d andra funderingarna också, eller allmänna ljudtips från er som vart med ett tag..

#103

Postad 30 oktober 2005 - 23:03

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

  • 1 754 inlägg
  • 0
Jag gjorde lite flyttgubbsjobb idag å flyttade runt frontarna.

Nu låter mina också väligt homogent och man är nästan säker på att centern är igång, men det är den inte...kul. Jag har aldrig hört det fenomenet nåstans innan, att frontarna spelar så fint ihop att man är säker på att ljudet kommer från teven/centerns håll :-)

Hade klåpat bort min automatljustering från min reveiver...de tidigare gångerna hade jag nog valt bort resultatet istället för att spara den...men nu är det rätt och ljudet klev upp ett flertal steg :D

Jag får fortfarande meddelandet: Front L out of fase, och samma på front R.

#104

Postad 31 oktober 2005 - 11:38

Unregistereda28250e4
  • Unregistereda28250e4
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

Jag har tidigare haft en liknande setup som du har. Jag har också 100i som bakkanaler inte 109 men väl 209 som frontar och hade tidigare inte HK AVR85 men väl föregångaren AVR80. Min AVR 80 passade mycket bra ihop med mina 209:or. HK lite varma, fylliga och basstarka ljud passade bra ihop med högtalarnas strama lite kalla ljud. Det enda som kanske inte var helt bra var möjligen mellanregistret som var lite hårt tyckte jag. Jag var i alla fall väldigt nöjd med kombinationen HKflaggskepp och AE. Anledningen till att jag bytte (har nu en något simplare men modernare Yamaha 1500) var inte ljudmässig utan att jag var trött på att volymen skenade ibland (har det hänt dig?) och att jag ville ha en mer sofistikierad processor inkl 7.1. Dina 109:or kanske har en lite anorlunda ljudkaraktär än mina? Jag har lyssnat på 109 för länge sedan men kommer inte ihåg så mycket. Annars tror jag alltså inte att HK & AE är någon alls dålig kombo. Sedan finns det ju alltid finare och dyrare stärkare som säkert skulle låta bättre men jag har inget bra tips. Har sett att en del kör med Primare & AE, de verkar gilla den kombon men då pratar vi rätt mycket flis. Min Yamma funkar rätt ok också men är lite klenare än HK´n (HK var ju också mycket dyrare och på en högre nivå) och jag saknar en del av HK´s pondus och driv.

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, Jag har inte haft några problem med volymen men centerkanalen har lagt av och jag skulle också vilja ha en modernare processor med DTS osv. Men det är svårt att skiljas ifrån den, för du har nog rätt i att det är en bra kombination. Det beror nog på som jag var inne på i mitt förra inlägg - rummets karaktär och möblemanget. Hur är det med de nya HK- modellerna låter dom
också bra till AE. jag tänker närmast på HK:s avr 635

#105

Postad 01 november 2005 - 18:50

Unregistered32725
  • Unregistered32725
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0
Hittade en gammal MDS calibrator skiva, snabblyssna litte, kom på ett spår där rösten va inspelad i fas/ur fas, i fas lät d som rösten kom från centern, när den var inspelad ur fas, kom den överallt ifrån, def int från mitten, så dina högtalare må va i fas då..

Off topic:
Recivern kommit, dock ej kablage, nu e d nära!!!

#106

Postad 05 november 2005 - 23:00

Marcus B.
  • Marcus B.
  • Forumräv

  • 829 inlägg
  • 0
F-n vad trevligt att hitta folk med AE högtalare. Man känner sig gärna lite ensam ibland med dessa grejor..
Har ett par EVO3:or som frontar. Compacthögtalarna som surround. Dock kör jag en compact högtalare som center dessutom! Det är en "fru"-vänlig lösning som endast är okej..inte helt tillfredsställande ljudmässigt, men den var lätt att gömma, ..för husfriden...
Drev detta med en H/K AVR230 tills nyligen. Tyckte att ljudet var finfint. MEN nu för tiden driver jag det med en Primare SPA20.
Fy fasen, jag blev nästan skraj när jag slog på stärkaren första gången! Det är som jag hade kopplat in ett monster. Högtalarna mår så otroligt bra av den effekt de nu får. (Sen råkar primaren ha en bra ljudbehandling oxå...).
Min sambo har tröttnat på att jag en gång i veckan brister ut i en kärleks förklaring till ljudsystemet.
(Hon får tydligen inte alls samma behandling).

Puss på min små men härliga EVO:3 or.
Tycker alltid att det är lika roligt när polare har köpt fläskiga högtalare för mer pengar, men de låter betydligt sämre än AE.

PS. De kom sandfyllda från fabriken i mitt fall. Jag tror att de vägde nästan 20 kilo styck.

Mac.

#107

Postad 06 november 2005 - 22:21

Unregistered32725
  • Unregistered32725
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0
Äntligen, allt har kommit, Marantz 7500, kablage från Clou, tyvärr har basen lagt av, men det skickas en ny på Måndag, inget snack där, följer med en returpack sedel med den som kommer, bra service från importören som jag pratade med.
Tyvärr var det inget superlyft från de tidigare grejerna, men hoppas på intrimning av allt.

#108

Postad 12 november 2005 - 17:28

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

  • 1 754 inlägg
  • 0
Nu har nog mitt kitt gått de däringa 100timmarna som det skall spelas in.

Jag var ytterst skeptisk mot att man skulle behöva spela in högtalare för att de skulle låta rätt, iallafall för en 'vanlig dödlig' åhörare som jag...men jag har nog fått ändra mig...ganska mycket dessutom. Ljudet har öppnat sig en hel del, och det låter betydligt mer som om musiken spelades live i rummet nu än det gjorde innan... :blink:

Är helt nöjd med ljudet men subben och resonanser i rummet är nåt som jag inte alls hade problem med i mitt gamla vardagsrum( det var mer hembioanpassat)...måste nog trixa lite, en del bastoner förstärks rätt mycket, speciellt på vissa platser i rummet(och i vårt sovrum).

#109

Postad 13 november 2005 - 20:50

Unregistered32725
  • Unregistered32725
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0
Märker du nån skillnad beträffande hur du placerar högtalarn, själv kan jag tycka mig märka att det blir lite öppnare om jag har baksidan på högtalarn ca 30cm från väggen, men tror inte jag skulle kunna avgöra vid ett blindtest, eller kanske det man skulle göra?
Nu har vi ju ganska mycket kringutr. mot den väggen där högtalarna står, om det är därför det är svårt att hitta nån skillnad?
Eller också är inte öronen nog intrimmade....
Fortfarande ingen direkt ståpäls, det låter def inte dåligt, men ändå...
Har satt recivern i pure läget, men är det samma där, däremot märker man def vilka inspelningar som e bra.
Nästa blir nog å testa biwira, har förresten fått låna en Pioneer 717, men har inte gjort nå djupare analyser, men ingen direkt skillnad, lär ska va en bra cd spelare, men den matchar def marantzen i utseende, skit snygg..
Nå, kommer man inte märka nån skillnad på placeringen , får man väl se det som positivt att man kan placera dom som det passar sig utseende mässigt då.

#110

Postad 19 november 2005 - 18:47

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

  • 1 754 inlägg
  • 0
Tja !

Har upptäckt vad som förmodligen gjorde att jag fick felmeddelande för 'wiring'. Avståndet som receivern mätte upp blir 3,8m till frontarna när de är kopplade rätt, men 3,20m när de kopplas fel....micken är exakt 30cm ifrån bakväggen(helt slät betong med ett lager tapet).

3,80-0,3*2 =3,20m. Mätte upp med måttband igår, frugan fick sitta och se ut som den mest kritiska lyssnaren med rynkade ögonbryn(de var inge svårt...), åsså mätte jag från öronen till högtalarna. Alla mått stämde exakt utom frontarmåttet som alltså var 3,2m--->precis som när man kopplar fel.

Så jag antar att det ljud som micken mätt upp är det som reflekterats mot väggen precis bakom lyssningspositionen. I en annan tråd hade nån gett tipset att kolla avståndet, det hade jag gjort, men efter att ha mätt med kablarna korsade.

Nu har mitt kit med råge passerat 100timmar och det låter helt ok...är riktigt nöjd.

Har hunnit med att justera lite i receivern, och har nyligen slått ifrån subben igen för musik i stereo....det är såpass bra drag i frontarna att det låter klockrent utan subb, även de låga frekvenserna.

#111

Postad 28 november 2005 - 21:51

Unregistered32725
  • Unregistered32725
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0
Har postat detta på Marantz , men hoppas på hjälp härifrån också....
Hejsan, hoppas detta blev på rätt ställe....
Har ju en 7500 till AE Aelite, problemet e att jag inte alls e nöjd med stereo ljudet, kan det va så att dom inte passar ihop helt enkelt eller??
Var för sig i tester har dom ju fått bra testresultat.
Har provat flytta runt dom osv, nu har jag även biamapat?, men inga större skillnader, kanske något"renare"ljud, men fortfarande saknar jag DET"!!
Ljudet blir liksom platt; inget djup eller närvaro, svårt å beskriva, men nått sånt saknar jag, vill bli omsluten av ljud, inte att det ska komma rakt framifrån, eller nått sånt typ, begripligt?

Fundering 2; kör nu biampat?, dvs använder bakre suround, omkopplare till C, samt speaker A.
Kan man inte nyttja speaker B också så man kan biampa/wira centern också?

Funderin 3; beträffande ljud så pratas det ju ibland om stående vågor, kan d va nåttt sånt mitt rum lider av?, det är ganska avlångt(4*7m), pga inredningstekniska(frugan) kan jag bara ha ca 2.6m mellan frontarna,sitter ca 3m från dom.
Hur märker man om det e dom sk vågornas som spelar mig ett spratt?
Om det är så, spelar det nån roll om jag byter högtalare?Vill jag ju inte, dom e så himla snygga.
Har Clou kablar överallt utom till frontarnas bas register, där jag har Supra ply 3.4.
Samtliga med lödda banan kontakter.
Hörde om pioneer? som lär ska en stärkare som åtgärdar detta, fasförändringar eller nått, är det möjligt?
Posta under högtalare i stället?(moderatorn får flytta i så fall)
Var nokk allt för nu, hoppas på svar
Larason

#112

Postad 30 november 2005 - 11:40

pee
  • pee
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Tjena, ansluter mig till både klubben och forumet som sprillans ny medlem. Jag verkar dock vara rätt ensam om att ha motsvarande Aego P5II (fast utan deras förstärkardel, kör Pioneer). Inte världens fetaste grejer direkt men rätt så diskret och bra sound för att vara så små, klart prisvärt alternativ till liknande från Bose osv... Någon annan som har samma?

#113

Postad 02 december 2005 - 14:03

Unregistereda28250e4
  • Unregistereda28250e4
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
Larason, jag vet inte om detta kan vara till nån hjälp eller så. Men jag tycker att jag kan känna igen mig i de omständigheter du har med rummet och allt omkring som kan påverka ljudet. Nu har jag inte aelite utan 100serien men basreflexprincipen är densamma att den mynnar ut på baksidan.
Jag har mina fronthögtalare åtminstone 40cm ut ifrån väggen(vet ej exakt då jag sitter på jobb)
och så har jag vinklat in dom så att sweetspot(heter det så?) hamnar en halv meter framför lyssningspositionen ungefär. Jag är inte 100nöjd med detta men det är den bästa kompromiss jag kan göra med gumman där hemma. Hade nog velat flytta ut dom minst 50 cm och med mindre kringgrejor men... Tidigare hade jag dom i ett 5 x 5 m stort rum med sparsam möblering och då sjöng det om dom på ett helt annat sätt. Det är min idé att de är möblerings och placeringskänsliga.

#114

Postad 02 december 2005 - 18:36

Unregistered32725
  • Unregistered32725
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0
ok, ska testas, har flyttat dom mycket, säkert 1.5m från vggen, men inge direkt skillnad, har dock ej vridit dom så mycket, skall testas omedelbums..

#115

Postad 04 december 2005 - 20:12

Unregistered32725
  • Unregistered32725
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0
Jaha, har ägnat en stor del av Lördagen till diverse tester(alltför, enl. vissa).
Började med att spela tvärsöver rummet, ingen påtaglig skillnad, tyvärr!
Sen lånade jag hem min gamla reciver, Sherwood 7108, som jag lovordat tidigare.
Då den inte gick att biampa, så tog jag bort mina Supra 3.4, samt satte tillbaka sladdstumparna mellan hög/låg registret, har gjort sådana av Clou kablarna istället för bläcken som sitter orginal.
Och ljudet var annorlunda, men inte det minsta sämre, en mer framträdande bas, rundare/varmare.
Mellanregistret mer tamt/tillbakadraget, men samma fina diskant som på Marantzen, Sherwooden köper man för under 4k, ska man komma ihåg.
Tyckte även att ljudbilden kom närmare, om än inte ända fram. som sagt, ett annat ljud, men inte det minsta sämre, skulle man lyssnat längre kanske man skulle tycka Marantzen lät sämre, men det är mest en smaksak dock, men pris/prestande finns bara ett alternativ.
Nåväl, tebaks med marantzen, med samma kabel uppsättning som med Sherwoodenm, singel wire med Clou kablarna, och till min lättnad så stannade ljudbilden kvar på samma ställe som med Sherwooden, dvs halvägs framme.
Summa summarum, när jag koppla om till biwiren tyckte jag att jag fick ett mer upplöst och mer detaljerat ljud, dvs, jag tyckte det lät bättre, men högtalarna har blitt mera inspelade sen jag biampade, eller så märkte jag bara ljudförbättringarna och inte att det plattade ihop ljudbilden med biampningen, men tyckte ju att det lät platt sedan tidigare, så mest troligt har inspelningen gjort sitt.
Nåväl, nu kör jag obiampat i fortsättningen.
Men att Sherwooden skulle matcha Marantzen, det var jag beredd på, då jag inte tyckt ljudförbättringen vart märkbar mot min förra anläggning, däremot med andra högtalare kanske resultet blitt annat, va vet jag...
Nåväl, nästa steg blir att försöka få testa nå andra högtalare å se vad som händer, tror jag kan få låna ett par whafedale, som jag lyssnat på tidigare och gillat ljudet från, dock inte samma modell bara, men ändå, kanske kan va lärorikt ändå.

#116

Postad 06 december 2005 - 12:40

Unregistered908f6ab1
  • Unregistered908f6ab1
  • Lärjunge

  • 387 inlägg
  • 0
Nån som har koll på om on-wall högtalarna i Aelite-serien har börjat säljas än och vad dom kostar? Har eventuellt tänkt byta ut mina EVO 1 som fungerar som surrar till dessa.

Mvh Swen

#117

Postad 29 december 2005 - 00:41

Marcus B.
  • Marcus B.
  • Forumräv

  • 829 inlägg
  • 0
Swen!
Har högtalarna börjat säljas än eller?
Om du inte redan har köpt eller fått ett svar kanske du skall maila till Hasse på Audioactive...

M...

#118

Postad 29 december 2005 - 15:52

ashera
  • ashera
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Jag ska köpa nya högtalare till min musikanläggning. Valet står mellan Aelite 3 och Monitor Audio Silver RS6. De ligger ju i samma prisklass, båda har vunnit tester, båda är snygga.

Jag köpte i år en förstärkare K/K 675 på rea, vilken passade min budget, och för att valet av högtalare skulle bli lättare. Jag tänker inte uppgradera förstärkaren, för det har jag inte råd med nu.

Lyssnar på techno, särskilt på sådan musik som har mycket distade trummor, samt på klassisk musik. Eftersom förstärkaren är så detaljrik i ljudet, så vill jag ha högtalare som går åt det varmare hållet och som jag inte blir trött i öronen av (diskanten får inte bli för vass). Jag vill också att ljudet kommer ut och att högtalarna är någotsånär lättplacerade och att anläggningen inte ska behöva "tweakas".

Kort o gott: Det ska låta trevligt, musikupplevelsen ska komma i första hand.

Har ni några synpunkter om vilka högtalare jag ska välja? Tacksam för svar

#119

Postad 30 december 2005 - 09:37

Unregistered908f6ab1
  • Unregistered908f6ab1
  • Lärjunge

  • 387 inlägg
  • 0
Marcus B. - Jag har mailat Audioactive för ett par veckor sen utan att få svar. Kanske nån annan här inne orkar slänga iväg ett mail åt honom också angående Aelite vägg. Jag ska maila igen, han har väl fullt upp med jul/nyårsledighet nu den gode Hasse ;)

ashera: Svårt val mellan MA och AE kan jag tänka mig! Jag har inte hört Aelite men däremot RS6 och jag blev mycket förvånad över hur bra dessa högtalare presterade. De matades förvisso med svindyr elektronik, bl.a. en GamuT integrerad förstärkare för ca 75kkr. RS6 skämdes inte för sig, de lät MYCKET bra tillsammans med high-end grejerna! Aelite får iaf pluspoäng för att dom är snyggare!

#120

Postad 03 januari 2006 - 00:35

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

  • 1 754 inlägg
  • 0
ashera---> Jag har testlyssnat på bägge....lyssnade på AElite, hela kittet, men inriktade min stund mest på stereo. Gjorde samma med Rs6 och Rs8, men där lyssnade jag på Rs6 enbart i stereo och Rs8 till större delen i helt kit.

Kan faktiskt inte uttala mig om vilka som låter bättre. Är ingen riktigt duktig hifi-nisse, än iallafall.
Tycker alla tre: AELite3, Rs6 och Rs8 låter riktigt bra.

Som förstärkare i användes 'lagoma' receivers: till AELite: en Onkyo(ca 7K), Rs6: en Sherwood(ca7K) och till Rs8 en Marantz SR7500. Tyckte det var viktigt att lyssna med ungefär motsvarande grejjer(receiver)som jag skall ha, då man kanske kan bli lurad om man lyssnar när det är inkopplad värstinggrejjer.

Slutade med att det blev inköp av AELite, hela 5.1-kittet. Inte för att jag klarar av att höra vilka som låter bättre, utan för att jag i princip redan bestämt mig för AELite innan jag hörde på Rs6/8.
Dessutom lockades lite mer av looken på AELite än av Rs6/8(även om de ser väldigt bra ut de med...).

Min svåger('Larason' på forumet) hakade på och köpte samma kit, han kör sitt med en Marantz Sr7500.

Jag har en Yamaha RXV1500 som jag köpte innan jag kom på att jag behövde nya högtalare. Är riktigt nöjd med ljudet i mitt kitt, och har hört min svågers en hel del under julen...det låter riktigt bra det med....tycker jag. Skulle inte tveka att köpa samma grejjer igen :-)

#121

Postad 03 januari 2006 - 19:35

helloor
  • helloor
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Hejsan.
Vill gärna ansluta AE klubben!!
Härligt o se så många AE lyssnare =).
Jag köpte mina i somras, och är supernöjd! =)
Har ett par AE EVO III Frontare. Men vill gärna ha resten av det paketet!
Min ekonomi är ju inte så flödande så jag fick köpra mig ett budgetval av cs o förstärkare.
Marantz CD 5400 och en Marantz PM440 förstärkare.
Vad anser ni vore bra o göra härnäst om jag vill ha mer ut av mina högtalare?
Köpa en center? ettor? bättre förstärkare? bättre cd?

Gott nytt år på er.
mvh Robban

#122

Postad 09 januari 2006 - 15:48

Unregistered908f6ab1
  • Unregistered908f6ab1
  • Lärjunge

  • 387 inlägg
  • 0
Nu är mina EVO 1 + Atacama stativ till salu eftersom jag ska köpa väggmonterade surrar! :P Ingen som fått nån information om Aelite vägghögtalare än? Jag har inte lyckats få nått svar från Audioactive.

Redigerat av Unregistered908f6ab1, 13 januari 2006 - 10:44.


#123

Postad 12 januari 2006 - 22:42

Marcus B.
  • Marcus B.
  • Forumräv

  • 829 inlägg
  • 0
Ber om ursäkt Swen, har glömt titta in här på klubben för ett tag. (Har lekt jul)
Skall försöka se till att ringa Hasse på måndag när jag är tillbaka på jobbet.. :rolleyes:

#124

Postad 17 januari 2006 - 09:58

Marcus B.
  • Marcus B.
  • Forumräv

  • 829 inlägg
  • 0
Då har jag pratat med Hasse. Han säljer dem. (kostar ca 4200)
De bygger inte mycket från vägg, cirka 6-7centimeter. Han sa att de bygger max 10 för att gardera sig.
Jag blir mycket nyfiken på dessa måste jag säga.

#125

Postad 17 januari 2006 - 10:12

Unregistered908f6ab1
  • Unregistered908f6ab1
  • Lärjunge

  • 387 inlägg
  • 0
Tack för informationen Marcus B.! Jag kommer troligtvis att skaffa sådana. Har fått sålt mina EVO 1:or nu. Ja ska gå förbi Ljudshopen här i Skellefteå och se hur mycket dom tar.

#126

Postad 17 januari 2006 - 22:19

Marcus B.
  • Marcus B.
  • Forumräv

  • 829 inlägg
  • 0
Mycket trevligt!
Han nämnde även ae annan högtalare, (va f_n hette den nurå..) fick för mig att det var Dynaudio Talent, men googlarjag den hittar jag inget. Får kolla imorgon igen..Recension skulle snart komma i svensk Hifi tidning. De var förhållande vis billiga och grymma.
Jag får göra läxan och återkomma imorgon. Det är aldrig fel att titta på alternativ oxå.. :D

#127

Postad 18 januari 2006 - 07:27

BioBanditen
  • BioBanditen
  • Beroende

  • 1 281 inlägg
  • 0
System Audio Talent... :D
Tror inte Hasse skulle tala sig varm för Dynaudio... :D

#128

Postad 18 januari 2006 - 07:43

Unregistered908f6ab1
  • Unregistered908f6ab1
  • Lärjunge

  • 387 inlägg
  • 0
Kanske det var AE's nya Linear serie Hasse menade? Har ingen aning om vad detta är men de finns på hemsidan.

http://www.acoustic-...eries/index.asp

#129

Postad 18 januari 2006 - 08:54

BioBanditen
  • BioBanditen
  • Beroende

  • 1 281 inlägg
  • 0

Kanske det var AE's nya Linear serie Hasse menade? Har ingen aning om vad detta är men de finns på hemsidan.

http://www.acoustic-...eries/index.asp

<{POST_SNAPBACK}>


Nej det var SA Talent han talade om med största sannolikhet. Detta pga att det är en tämligen platt vägghögtalare precis som AElite Wall. AE Linear är en helt ny serie som kommer när som helst. Priset på golvarna i den serien är 8000:-.

#130

Postad 18 januari 2006 - 11:49

Marcus B.
  • Marcus B.
  • Forumräv

  • 829 inlägg
  • 0
Nej precis! Önskar att jag kunde hävda tillfällig sinnessvaghet!
Det är System Audios Talent som han pratade om..

Må mitt tidigare inlägg inte följa mig genom livet....

Tack Banditskij för ditt klargörande.

Nya AE linjen pratade vi bara kort om att han får hem första grejorna i veckan att kika på.

Vad säger du Swen, när ska du ner på stan´ och kika? Blir det till helgen? Återkom iallafall så man får reda på hur det går för dig.

/ M.

#131

Postad 18 januari 2006 - 13:47

Unregistered908f6ab1
  • Unregistered908f6ab1
  • Lärjunge

  • 387 inlägg
  • 0
Jag ska försöka hinna förbi Ljudshopen i helgen men det blir knappast nått köp denna månad. Men jag ska i alla fall ta reda på priset på dem.

#132

Postad 24 januari 2006 - 10:05

Unregistered57afccba
  • Unregistered57afccba
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Tjena,

Här hittade man ju plötsligt en tråd med likasinnade :)
Den här klubben vill man ju gärna vara med i.

Har haft min AELITE 3:or i 1 ½ år nu och är så nöjd!
Att man dessutom fick dem i present av frugan är ju inte illa :ph34r:
Sugen på ett par AELITE 1:or som bakhögtalare... Får väl börja leta mynt i soffan....

#133

Postad 24 januari 2006 - 19:12

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0
Fråga, vilken elektronik trivs AE med (generellt), Jag har Rotel. Någon som har ett omdömme av AElite Two ? Hur är den (verkar ju gå ganska djupt för att vara stativare?)

//Loofy

#134

Postad 25 januari 2006 - 14:02

Unregistered908f6ab1
  • Unregistered908f6ab1
  • Lärjunge

  • 387 inlägg
  • 0
Mina EVO 3 drivs med Arcam A90 förstärkeri och det låter alldeles utmärkt! EVO:na och kanske AE överlag är lite mörkt färgade i ljudklangen så de mår bara bra av att paras ihop med lite ljusare elektronik, beroende på ens egen smak då förstås. Ingen risk att det blir skrikigt alltså. Jag har också hört EVO 1 med en Vincent rör för-slutstegs kombo och det lät bra det med! Speciellt till akustisk gitarrmusik.

Ikväll efter jobbet ska jag in på HiFi affären och försöka få ett pris på AElite On-wall högtalarna!

#135

Postad 26 januari 2006 - 15:22

Unregistered908f6ab1
  • Unregistered908f6ab1
  • Lärjunge

  • 387 inlägg
  • 0
Fick inget exakt svar men drygt 4000 kommer AElite on-wall högtalarna att ligga på när dom kommer till butikerna framåt sommaren.

Har börjat fundera på nya frontar också som ligger i samma klass som min övriga elektronik och där har AE inget alternativ tyvärr... :D

#136

Postad 28 januari 2006 - 12:23

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

  • 2 349 inlägg
  • 0
Har frågor gällande sandfyllning, väntar på svar om pris på AE serien så bedriver tiden med detta.
Man kan sandfylla AE3 kan man candfylla AE 2 också.

skall skaffa ae 3 2 center och driva det med HK och Rotel

en följdfråga är vilken sand man skall använda, ifyllnadsinstruktioner samt ungefär hur mycket sand man behöver för att fylla dessa.

JAg tippar på biltemas blästringssand att fylla med men resten har jag ingen koll på.

Fördelarna med att fylla med sand får ni gärna förklara med, har väl med basen att göra eller?

#137

Postad 29 januari 2006 - 21:13

Marcus B.
  • Marcus B.
  • Forumräv

  • 829 inlägg
  • 0
Tjena Asimov!

Vet ej vilken serie av AE högtalarna du kikar på..
Jag har Evo 3:or (Aegis-serien). De kom sandfyllda! Beställda från Audioactive.
Om jag skulle fylla själv skulle jag fundera om det är fin sand jag skulle ha eller något närmare grus..
Har funderat på om man kan fylla med blyhagel!
De 2 senare alternativen väger ju oxå en del. men man undrar ju vilka bieffekter det skulle kunna ge kontra vanlig hederlig fin sand. Har ej sökt på forumet. Någon som vill spekulera / eller vet?
Men man borde väl inte bara ösa ner sanden! eller har jag fel? Skulle vilja lägga det i små säckar..
Men jag kan inte ett piss om dessa saker!

#138

Postad 30 januari 2006 - 06:55

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

  • 2 349 inlägg
  • 0
kollar (har beställt) AElite men de borde väl inte komma sandfylda. Då bode själva högtalaren väga ca 9 kilo och resten sand, då är det svårt att spana byggkvalité (mdf tjocklek osv ) genom en glans på vikten.

Får se när de kommer hur som helst en paket fågelsand på ica ligger inte på mer än 17,50 så jag tror jag överlever.
TAck för svaret

#139

Postad 30 januari 2006 - 21:37

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

  • 1 754 inlägg
  • 0

kollar (har beställt) AElite men de borde väl inte komma sandfylda. Då bode själva högtalaren väga ca 9 kilo och resten sand, då är det svårt att spana byggkvalité (mdf tjocklek osv ) genom en glans på vikten.

Får se när de kommer hur som helst en paket fågelsand på ica ligger inte på mer än 17,50 så jag tror jag överlever.
TAck för svaret

<{POST_SNAPBACK}>


Har relativt nyligen köpt hela serien Aelite. De var inte sandfyllda, men en annan på forumet har haft sina längre, och de kom sandfyllda.

Jag har inte fyllt än, men det blir nog snart.

#140

Postad 31 januari 2006 - 06:45

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

  • 2 349 inlägg
  • 0
Det låter bra får se när de kommer helt enkelt, sand är ju inte dyrt precis.

Tack för svaret.

Mvh
Morgan

#141

Postad 15 februari 2006 - 21:23

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

  • 2 349 inlägg
  • 0
Jag fick dem idag ofyllda med pluggen löst i lådan jag fyllde dem med 3,75 kilo sant i nedre hålutrymmet, färdig matchvikt ca 22 kilo.

Fick spikes med man satte dit SD fötter istället och lät basportarna fortsätta vara portade.

Centern tyvätt restad så jag kör:
Aelite 3 frontar
Aelite 2 Bakre

tills vidare, Aelite center kommer nästa vecka.

Låter bra visst ojämt ljud ibland men det är väntat håller ljudnivån på "lågt/medium" första veckan sedan vecka 2 "medium"

6 timmar om dan, 1,5 månad sen inspelade teretiskt, men när kan man börja se på film med normal ljudnivå? Lite rätt för att göra något dumt, dyra högtalare ju.


Driver med HK AVR 330 till surrar och Rotel 976 Mk2 till frontar (bryggat 150watt)

Tack

Fyllde bara i sanden i hålrummet på foten, och satte i pluggen finns ju inget annat sätt?

Fasen vad fin finish
Nu saknas bara inspelning, när börjar man höra skillnad cirka...

#142

Postad 04 mars 2006 - 21:49

Unregistered697c4342
  • Unregistered697c4342
  • Amatör

  • 73 inlägg
  • 0
Tjenare halloj i klubben!

Jag kör med två AE Aegis Evo 3 som frontar, ännu ingen center i samma serie, trots att jag hört att det är att rekommendera. Jag står nu utan förstärkeri och klurar nu som en liten blå över vilka receivers som kan vara lämpliga.

De jag primärt tittar på (just nu) är Marantz SR5600 och Denon 2106. Jag har lyssnat på Marantzen med ett par AudioVector-högtalare och den tycker jag lät fantastisk i stereo, jag testade inte multikanal. Dock hör jag många som talar sig varma för Denons 2106a, samtidigt som jag hör goda ord om Pioneers VSX-1015. Jag tror jag blir tokig. :)

Nu läste jag att någon här skrev att AE drar lite åt det mörkare hållet, skall man då ge sig på en "ljusare" förstärkare som Pioneeren istället för den lite varmare Marantzen? (Jag kommer primärt att använda receivern till film, inte stereomusik)

Eller skall jag bara skita i vad alla säger och köpa en av de ovanstående utan att egentligen bry mig? ;-)

Tacksam för bra tips!

#143

Postad 23 mars 2006 - 12:29

Unregistered35685
  • Unregistered35685
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Härligt att du blev nöjd!! (visste jag ju misstänkte:) )

Hålet längst ned på baksidan är till för sandfyllning tror jag... har för mig att en säljare på hifi-punkten nämnde något om det.

Kul att din flickvän blev impad av högtalarna, hon är nog en av få..:P
min kvinna bara skakade på huvudet och tyckte att det var ett onödigt inköp... *suck*

Blir det någon skillnad att köra med skumgummit i basrefelxerna? jag testade aldrig det, utan plockade bara ut dom...
hur påverkas ljudet av dem?

<{POST_SNAPBACK}>


Skulle gärna ansluta mig till AE klubben. Har hela 5.1 av EVO serien och är riktigt nöjd. Låter riktigt bra.

Men här är de faktiskt tvärtom, min pojkvän bara skakade på huvudet och tyckte de var ett onödigt köp.. Finns även tjejer som uppskattar bra ljud :D

#144

Postad 23 mars 2006 - 13:49

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

  • 2 349 inlägg
  • 0
absolut det var faktiskt min fru som valde ut mina AElite....

grattis får man väl säga

#145

Postad 10 augusti 2006 - 21:56

Peo73
  • Peo73
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Det här är definitivt en klubb jag vill vara med i. Jag har AE EVO 3 paketet och är toppennöjd med högtalarna, jag köpte dem 2004 när jag bodde i London och jag kan väl ärligt säga att jag inte kollade måtten så noga när jag köpte dem. Lite överraskad av paketskörden i lgh (25kvm) insåg jag att jag skaffat mig ett skönt logistikproblem för hemfärden. Löste det medelst besökande vänner och en kollega som valde att semestra i Sverige den sommaren. Frontarna fyllde bagaget på hans Saab :)

Kablar; QED Silver anniversary bi-wire till frontar och center, Monster XP till rear och monster monsterbass 300 till basen.

Sedan har jag en Onkyo 595 och en CA 540D. ÄR riktigt nöjd med Cambridgen men har funderingar på att byta ut onkyon då den saknar lite kräm ibland.

För tillfället har jag problem med lite brum i subben och har postat en tråd i subwooferkategorin om detta, kolla gärna in den, jag mottar tacksamt feedback.


Ha det gott i sommarvärmen!
Peo73

#146

Postad 19 augusti 2006 - 01:00

Marcus B.
  • Marcus B.
  • Forumräv

  • 829 inlägg
  • 0
Kakan!

Bra jobbat!

#147

Postad 19 augusti 2006 - 01:03

Marcus B.
  • Marcus B.
  • Forumräv

  • 829 inlägg
  • 0
Sweede!
Det var fasen vad du inte fick svar..
Har du köpt nytt än?
Se till att du skaffar dig en stärkare med mycket kraft-
När jag bytte upp mig insåg jag hur mydket bättre högtalarna levererade!

#148

Postad 31 oktober 2006 - 13:42

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

  • 2 349 inlägg
  • 0
någon som har mätningar över känslighet ohmdippar osv?

nyfiken då det sår 90/8 men känns som grymt trögdrivna tänkte mest se om det finns mätningar över detta?

#149

Postad 22 november 2006 - 16:51

Unregisteredde433493
  • Unregisteredde433493
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0
har nyligen köpt:

Aelite 3, 2, och center.
2 st REL quake
HK 7300

vart inte så nöjd med min HK som försökte spela skiten ur högtalarna då volymen rusade av sig själv...

Redigerat av Unregisteredde433493, 28 november 2006 - 08:46.


#150

Postad 23 november 2006 - 09:51

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

  • 2 349 inlägg
  • 0
du kommer inte bli besviken, har samma utrustning hemma (aelite 3, 2, center plus HK)

det är en enormt bra setup.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.