Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Emotiva

16 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 06 augusti 2019 - 10:00

Dakota 57
  • Dakota 57
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0
Har funderingar på att skaffa ett till slutsteg till mina surrar , antingen ett Emotiva Bas xA-5175 eller A 700 då dom ligger bra till i pris.

Har kollat på blocket och där finn Emotiva steg till salu , dock ej några som passar mig.
Dessa steg verkar vara rätt så nya så man kan ju undra varför dom är ute till försäljning.

Är det någon som använder dessa steg och kan berätta vad dom tycker om dom.

Jag har inte ett direkt behov av att skaffa fler steg , men eftersom allt annat I min rigg drivs med slutsteg så kunde ju mina 4 sista surrar också få separat drivning.

Detta för att komma så när en separat processor som möjligt utan att löpa hela linan ut.

Skulle gå bra med ett A-500 också.

Redigerat av Dakota 57, 06 augusti 2019 - 10:07.


#2

Postad 06 augusti 2019 - 11:46

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 677 inlägg
  • 0
Jag har tyvärr inte de steg du nämner men däremot ett xpa-5 som jag är mycket nöjd med. Jag går i samma tankar som du, dvs köpa ett till steg för atmos och att utöka med surround back, så jag är också spekulant på ett A-700. Ser att det finns ett A-500 på blocket men det kanske är för långt bort?

#3

Postad 06 augusti 2019 - 21:35

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

  • 703 inlägg
  • 0

Jag har en A700 som jag driver 6st SVS Prime Elevation, där 4 är atmoskanaler. Det funkar, men nivån i förstärkaren på dom kanalerna ligger på +9,5 jämfört med +1.0 och någon +2.0 för fronten och sidohögtalarna. Jag har ingen aning om det betyder att förstärkaren anser att slutsteget egentligen behöver mer ström. 

 

Har en kompis som har en A500 för atmoskanaler, det är lite samma där. Dom kanalerna står högt i förstärkaren. Detta jämfört mot en kompis som har en A5175, men han driver inte atmoskanalerna med den, så det blir en lite skev jämförelse. Men jag upplever nog att hade jag fått gör om valet, så hade jag valt en A5175, bara för att. 

 

Men, det beror ju lite på vad det är för högtalare man ska driva oxå. 



#4

Postad 06 augusti 2019 - 23:48

Dakota 57
  • Dakota 57
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0

Jag har en A700 som jag driver 6st SVS Prime Elevation, där 4 är atmoskanaler. Det funkar, men nivån i förstärkaren på dom kanalerna ligger på +9,5 jämfört med +1.0 och någon +2.0 för fronten och sidohögtalarna. Jag har ingen aning om det betyder att förstärkaren anser att slutsteget egentligen behöver mer ström. 
 
Har en kompis som har en A500 för atmoskanaler, det är lite samma där. Dom kanalerna står högt i förstärkaren. Detta jämfört mot en kompis som har en A5175, men han driver inte atmoskanalerna med den, så det blir en lite skev jämförelse. Men jag upplever nog att hade jag fått gör om valet, så hade jag valt en A5175, bara för att. 
 
Men, det beror ju lite på vad det är för högtalare man ska driva oxå.

Mina är Dali Zensor 1 och dom ligger på en känslighet på 86DB , men den höga volymen på +9,5 kan bero på många saker , takhöjd , avstånd , och känslighet för att bara nämna några.



#5

Postad 10 augusti 2019 - 20:10

Dakota 57
  • Dakota 57
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0
Så , då har man blivit Emotiva ägare , blev en 60 mila tur till Jönköping , fick tag på ett 6 månader gammalt BasX500 för halva nypriset, säljaren skickade med en Supra strömkabel också , bara en sådan kostar strax över 600 spänn.

Nu slutade det inte där utan fick komplettera med ännu ett strömfilter , detta också från Supra plus ett par signalkablar för att kunna koppla ihop allt.

Fick även tillverka ännu en hylla att ställa det på så slutnotan totalt blev nästan vad ett nytt steg kostar.

Var innan lite orolig för att ställa in ännu en värmekälla i rummet men steget blir konstigt nog knappt ljummet efter ett par timmars hårdmangling , mina båda NAD steg utvecklar betydligt mer värme.

Läste också att några ägare av detta steg fick ett högt värde på volymen , plus 9 ungefär , detta höga tal fick inte jag utan det låg ungefär som innan när surrstärkaren drev högtalarna.

Nu när stärkaren enbart processar ljudet så tycker jag att den verkar göra ett bättre jobb än innan , ungefär som att den skruvar till ljudbilden ett par hack till.

#6

Postad 15 augusti 2019 - 07:38

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0
Det är ju att förstärkaren tycker att signalen ska vara högre vilket inte är konstigt är ju inte så att förstärkaren tycker den ska skicka ut mer watt utan a500 behöver mer insingnal för att återge ljudet som förstärkaren vill.
Är nog mycket från förstärkare till förstärkare hur mycket signal den har ut på preout utgångarna.

#7

Postad 20 augusti 2019 - 18:53

mange87a
  • mange87a
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Någon som har lyssnat på Emotivas slutsteg XPA-DR2?

#8

Postad 22 augusti 2019 - 18:24

M johansson
  • M johansson
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0

Någon som har lyssnat på Emotivas slutsteg XPA-DR2?

Har en, Vad är det du undrar ?



#9

Postad 24 augusti 2019 - 08:47

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 677 inlägg
  • 0
Jag är också nyfiken på hur DR låter! Jag har vanliga xpa idag och undrar om det är någon större vits att gå upp till dr?

#10

Postad 24 augusti 2019 - 10:19

M johansson
  • M johansson
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0

Jag är också nyfiken på hur DR låter! Jag har vanliga xpa idag och undrar om det är någon större vits att gå upp till dr?

 

Ljudmässigt så är det ingen större skillnad men upplerver den lite mera dynamisk.

Den största fördelen är ju att den är helt balanserad om man känner att man har behov av det.

Men j*vlar vilket driv den har.



#11

Postad 25 augusti 2019 - 08:23

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 677 inlägg
  • 0
Nästa gång jag byter försteg så kan balanserat bli aktuellt. Gillar dynamik och driv, så får se om köpen sammanfaller. Dock något år bort. Har haft mitt xpa gen3 i mindre än ett år och är fortfarande nyförälskad i det. Men bara vetskapen att det finns mer att hämta gör dr intressant och min front förtjänar bra slutsteg.

#12

Postad 20 oktober 2019 - 06:16

Frodo Bagger
  • Frodo Bagger
  • Lärjunge

  • 270 inlägg
  • 0
Hej
Funderar på detta slutsteg, kommer att köra 5.1.2
Klipsch, xtz 10.17 edge, samt pioneer lx 58,
Alstrar den mycke värme, kan ha den på nedersta hyllan av två med 5 cm upp till översta , går det?
Skulle det bli ett lyft?
Tacksam för svar,
Emotiva 700 gäller det eller 500

#13

Postad 20 oktober 2019 - 07:22

M johansson
  • M johansson
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0

Hej
Funderar på detta slutsteg, kommer att köra 5.1.2
Klipsch, xtz 10.17 edge, samt pioneer lx 58,
Alstrar den mycke värme, kan ha den på nedersta hyllan av två med 5 cm upp till översta , går det?
Skulle det bli ett lyft?
Tacksam för svar,
Emotiva 700 gäller det eller 500

Inga Emotiva alstrar mycket värme så det är bara att köra.



#14

Postad 20 oktober 2019 - 14:25

Frodo Bagger
  • Frodo Bagger
  • Lärjunge

  • 270 inlägg
  • 0
Hej
Tack, vilket slutsteg ska man välja xtz edge A 300 eller
Emotiava 500, Emotiva har ju 5 kanaler medans xtz har men kraftigare , ?

#15

Postad 20 oktober 2019 - 15:09

Frodo Bagger
  • Frodo Bagger
  • Lärjunge

  • 270 inlägg
  • 0
Finns ju ett kraftigare Emotiva 5175, men då springer priset iväg till 11400kr, beslutsångest

Redigerat av Frodo Bagger, 20 oktober 2019 - 17:23.


#16

Postad 23 oktober 2019 - 18:19

drue
  • drue
  • Lärjunge

  • 451 inlägg
  • 0
Har fått tag i ett emotiva basx a500 som idag får driva LCR + surr back. Funderar på om man skulle köra fyra atmos på det istället, och om man då kunde köra två buttshakers (sinus basspump) på den återstående kanalen. Skulle det funka tror ni? Måste bara hitta något bra sätt att begränsa vilka frekvenser den kanalen ska spela i så fall.

#17

Postad 24 oktober 2019 - 08:48

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0

Har fått tag i ett emotiva basx a500 som idag får driva LCR + surr back. Funderar på om man skulle köra fyra atmos på det istället, och om man då kunde köra två buttshakers (sinus basspump) på den återstående kanalen. Skulle det funka tror ni? Måste bara hitta något bra sätt att begränsa vilka frekvenser den kanalen ska spela i så fall.


Beror på vad du ska ha till lcr istället men ja a500 blir bra till atmos till buttkickers hade jag kört ett subslutsteg.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.