Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HIFI-Kabelutmaning, 5.000 - 30.000 kr gäller alla hifi-kablar!

1995 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1601

Postad 25 juli 2019 - 11:23

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 1

Skulle just säga det att det finns redan "Hi-Fi" switchar och routers. Jag tycker du borde hitta en bra fabrik i kina och tillverka den där exakt som den ser ut, hitta på lite tuffa ordbajsar-slingor och sälj för 70 000,- st. innstegspris.

Kanjse bara lägga ut den bilden som en kickstarter?


Redigerat av Demon Slayer, 25 juli 2019 - 11:23.


#1602

Postad 16 augusti 2019 - 15:09

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Vet inte om detta gäller här men bytade ut min signal på sonos connect som gick via förstärkaren märkte förbättringar i ljudet

#1603

Postad 16 augusti 2019 - 16:07

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Vet inte om detta gäller här men bytade ut min signal på sonos connect som gick via förstärkaren märkte förbättringar i ljudet

 

Det har vi nog alla upplevt. Problemet är att man lätt lurar sig själv att tro att man hör skillnad när man vet att det är en annan och förmodligen dyrare kabel.



#1604

Postad 16 augusti 2019 - 17:20

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0
Eller så har man inte gjort blindtest och hört skillnad på signalkablar.

#1605

Postad 16 augusti 2019 - 17:44

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Det har vi nog alla upplevt. Problemet är att man lätt lurar sig själv att tro att man hör skillnad när man vet att det är en annan och förmodligen dyrare kabel.


Gjorde flera olika tester på det. Med både den gamle medföljande signalkabeln och den jag köpte. Kanske var den medföljande kabeln dålig. Eller så är den nya jag köpte så mkt bättre. Den är mycket grövre i yta. Och i mina öron upplever jag bättre kontroll. Bättre i de lägre registerna. Tjockare kablar har för mina b&w 683 s2 fått fram basen bättre. Om ni undrar vad jag gav för signalkabeln så var det 418 kr. Så det kanske its passar in på trådämnet. 5000 kr skulle jag aldrig betala för en kabel

Redigerat av Andreas3200, 16 augusti 2019 - 18:05.


#1606

Postad 16 augusti 2019 - 22:14

Lyfali
  • Lyfali
  • Lärjunge

  • 344 inlägg
  • 0

Gjorde flera olika tester på det. Med både den gamle medföljande signalkabeln och den jag köpte. Kanske var den medföljande kabeln dålig. Eller så är den nya jag köpte så mkt bättre. Den är mycket grövre i yta. Och i mina öron upplever jag bättre kontroll. Bättre i de lägre registerna. Tjockare kablar har för mina b&w 683 s2 fått fram basen bättre. Om ni undrar vad jag gav för signalkabeln så var det 418 kr. Så det kanske its passar in på trådämnet. 5000 kr skulle jag aldrig betala för en kabel

Du verkar inte heller ha läst trådstarten. Detta är en challange. Där man kan vinna pengar ifall man vågar anta den och bevisa att man hör skillnad på kablar.



#1607

Postad 17 augusti 2019 - 10:04

Peterrrrr
  • Peterrrrr
  • Beroende

  • 1 240 inlägg
  • 0

Gjorde flera olika tester på det. Med både den gamle medföljande signalkabeln och den jag köpte. Kanske var den medföljande kabeln dålig. Eller så är den nya jag köpte så mkt bättre. Den är mycket grövre i yta. Och i mina öron upplever jag bättre kontroll. Bättre i de lägre registerna. Tjockare kablar har för mina b&w 683 s2 fått fram basen bättre. Om ni undrar vad jag gav för signalkabeln så var det 418 kr. Så det kanske its passar in på trådämnet. 5000 kr skulle jag aldrig betala för en kabel


Gjorde du ett vetenskapligt dubbelkontrollerat blindtest tillsammans med en person som kontrollant?

1) Välj ut två olika kablar

2) Välj ut en 30 sekunders sekvens från en låt med bra ljud

En vän till dig kan nu hjälpa till med följande:

3) Lyssna med de olika kablarna hur många gånger du vill och anteckna det du hör.

4) Nu får du lyssna 24 gånger på de olika kablarna utan att veta vilken det är som det spelas med.
Vissa gånger kanske inte det byts någon kabel.
Anteckna allt.

5) Gå igenom resultaten och posta dem i denna tråd.

#1608

Postad 17 augusti 2019 - 11:56

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 988 inlägg
  • 1

Gjorde flera olika tester på det.

 

 

Det är bara att anta utmaningen då, om den fortfarande gäller. Hittills har ingen vågat eftersom de innerst inne vet att de inte skulle kunna urskilja de i blindtest.



#1609

Postad 17 augusti 2019 - 16:48

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

Gjorde flera olika tester på det.

 

Låt mig gissa. Dessa tester bestod i att du bytte mellan två eller flera kablar och hela tiden visste vilken som var inkopplad? Detta har gåtts igenom så många ggr i denna tråd att det är provocerande att behöva upprepa det. Du UPPLEVER ljudet annorlunda för att du förväntar dig det. Det råkar inte dessutom finnas en sambo som hörde skillnaden från köket ;)

 

Verkligheten är att  INGEN hittills har antagit utmaningen här. Och i hela världen är det fortfarande ingen som lyckats i ett blindtest, trots att det ett tag stod hela en miljon dollar på spel.



#1610

Postad 18 augusti 2019 - 18:11

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0
Bara för skojs skull så kan jag meddela att jag bytte L, C, R från Audioquest Bedrock som jag haft i...20? år, til Blue Jean Cable.

Skillnaderna bestod av:
* Från Biwire til single wire
* Från olika långa kablar til lika långa
* Även bytte av signalkablar i samma släng från Tara labs och Audioquest diamond til Blue Jean Cable på L, C, R frå pre out til tripple slutsteg


Jag mätte med REW före och efter, och det är en tydlig skillnad på spl.

Jag hör ingen skillnad.

#1611

Postad 18 augusti 2019 - 18:16

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0
Högtalarna flyttades inte en mikrometer under bytet. Mikrofonen flyttades inte någonting under bytet. Förstärkaren flyttades en god bit, den dammades även av.

Jag har gjort många frekvens svep dom sista årena och om man gör 2 efter varandra så ser dom 99 gånger av 100 helt identiska ut. Den gång det kan se annorlunda ut så är det aldrig spritt över hela frekvensspektret utan en "lokal" sak oftast i basområdet.

Redigerat av Demon Slayer, 18 augusti 2019 - 18:16.


#1612

Postad 19 augusti 2019 - 08:12

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

Jag mätte med REW före och efter, och det är en tydlig skillnad på spl.

 

Kul att du mäter, det skulle fler behöva göra :)

 

Den kabel som gav lägst nivå har helt enkelt för hög resistans för ditt system. Vilken standardkabel som helst i rätt dimension hade löst det problemet.

 

För nyfikenhets skull, hur stor var skillnaden i dina mätningar?



#1613

Postad 19 augusti 2019 - 08:41

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Det är bara att anta utmaningen då, om den fortfarande gäller. Hittills har ingen vågat eftersom de innerst inne vet att de inte skulle kunna urskilja de i blindtest.

Utmaningen slutade gälla 29 januari 2018



#1614

Postad 19 augusti 2019 - 10:15

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Kul att du mäter, det skulle fler behöva göra :)

Den kabel som gav lägst nivå har helt enkelt för hög resistans för ditt system. Vilken standardkabel som helst i rätt dimension hade löst det problemet.

För nyfikenhets skull, hur stor var skillnaden i dina mätningar?

Det skumma är att skillnaden är mycket mer osystematisk med högre och lägre nivå huller om buller på olika ställen. Det är också en anledning til att det är svårt att detektera skillnad, kabeltillverkarna skriver saker som "bättre bas" vilken då skulle visa ett resultat med mer skillnader i just basen.

Jag tror det var max 2db skillnad men ska se om jag hittar mätningarna.

Min hypotes är att skillnaderna kommer av 2 saker: singlewire gentemot biwire kan kanske få systemet att uppföra sig annorlunda och den andra saken är gamla kontakter med lite belägg på gentemot nya kontakter. Det kan gott vara att man får lite skillnad på 2 mätningar genom att bara dra ut och sätta in samma kabel då man "rensar" kontaktytan, speciellt om man har bananer. Just det, det var bananer på audioquest och nu spadar på blue jean cable.

Redigerat av Demon Slayer, 19 augusti 2019 - 10:16.


#1615

Postad 19 augusti 2019 - 11:35

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Låt mig gissa. Dessa tester bestod i att du bytte mellan två eller flera kablar och hela tiden visste vilken som var inkopplad? Detta har gåtts igenom så många ggr i denna tråd att det är provocerande att behöva upprepa det. Du UPPLEVER ljudet annorlunda för att du förväntar dig det. Det råkar inte dessutom finnas en sambo som hörde skillnaden från köket ;)

Verkligheten är att INGEN hittills har antagit utmaningen här. Och i hela världen är det fortfarande ingen som lyckats i ett blindtest, trots att det ett tag stod hela en miljon dollar på spel.

Märkte ingen skillnad på ljudet när jag bytade högtalarekabel.
Signalkabeln är den jag har kopplat via en sonos connect 2 RCA röd och vit. Som går både till förstärkare och min sonos connect det var just denna kabel jag bytade ut. För tyckte den gamle sprakade och hade sig. Tyckte medföljande RCA kabel var rent ut sagt skit. Väldigt klen kabel. Räckte man nästan stötte till kabeln så blev där störningar. Det problemet har jag inte sen bytet. märkte mer skillnad än mot ett högtalarekabel byte

Redigerat av Andreas3200, 19 augusti 2019 - 11:37.


#1616

Postad 19 augusti 2019 - 11:58

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Sprakade det och blev störningar när du kom åt den så var den trasig, har inget med tjockleken att göra.



#1617

Postad 19 augusti 2019 - 11:59

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Märkte ingen skillnad på ljudet när jag bytade högtalarekabel.
Signalkabeln är den jag har kopplat via en sonos connect 2 RCA röd och vit. Som går både till förstärkare och min sonos connect det var just denna kabel jag bytade ut. För tyckte den gamle sprakade och hade sig. Tyckte medföljande RCA kabel var rent ut sagt skit. Väldigt klen kabel. Räckte man nästan stötte till kabeln så blev där störningar. Det problemet har jag inte sen bytet. märkte mer skillnad än mot ett högtalarekabel byte


Det låter mer som en trasig kabel än en dålig (om den hade varit hel) :)

#1618

Postad 19 augusti 2019 - 13:16

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Sprakade det och blev störningar när du kom åt den så var den trasig, har inget med tjockleken att göra.


Givetvis vet jag det men kvaliten på kabeln var inget att hänga upp i julgranen

#1619

Postad 19 augusti 2019 - 15:35

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 988 inlägg
  • 0

Signalkabeln är den jag har kopplat via en sonos connect 2 RCA röd och vit. 

 

Har gjort lite mätningar på RCA-kablar, och Sonos Connect är inte tillräckligt högupplöst för att avslöja skillnader på den nivå som fungerande RCA-kablar har (mätmässigt).

 

Bortse från stereoseparationen. Mätningen är i mono (bara vänster kanal användes). Frekvensgången visar ljudkortets naturliga avrullning vid 48kHz sampling.

Bifogad fil  ladda ned (1).jpg   70,43K   0 Antal nerladdningar

 

Även med billigaste "lakritskabeln" låg distortionen under -114dB dvs omöjligt att höra.

 

Oxiderade och/eller glappande kontakter däremot, kan förstöra signalen totalt.


Redigerat av Ageve, 19 augusti 2019 - 15:42.


#1620

Postad 22 augusti 2019 - 23:45

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0
Snackar om att mäta sej till lycka...
:)

#1621

Postad 23 augusti 2019 - 05:46

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

Vad menar du?



#1622

Postad 26 augusti 2019 - 15:28

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 988 inlägg
  • 2

Snackar om att mäta sej till lycka...
:)

 

Översättning:

 

Du har ingen aning om vad siffrorna betyder  :P


Redigerat av Ageve, 26 augusti 2019 - 15:34.


#1623

Postad 30 augusti 2019 - 08:30

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 1

Tyvärr så är utmaningen nedlagd, ca tre år efter att den startades. Jag har flyttat till nordliga Kiruna och har tyvärr inte samma förutsättningar som jag hade nere i Umeå vad gäller personal och lokal. Någon annan hade gärna fått ta upp facklan, men jag kommer inte göra det igen. 

 

Att alla hörde skillnad men ingen antog utmaningen på tre år känner jag talar sitt mycket tydliga språk. Det har varit mycket snack och ingen som helst verkstad. Väntat, men lite synd för min plånbok :P



#1624

Postad 30 augusti 2019 - 09:14

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0
Zartok, ditt tålamod är beundransvärd. Men bara för att någon inte tog sig till Umeå för eventuellt visa på skillnad. Kan du inte använda deras frånvaro som vetenskap att det inte går att höra skillnad. :g)

#1625

Postad 30 augusti 2019 - 09:23

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

@PML73

 

Fast så här fungerar god vetenskap. Siffrorna säger att man inte bör höra någon skillnad. Det är alltså de som hävdar att de gör det som har bevisbördan. Till dess att de gjort det så gäller nuvarande uppfattning.

 

Det har funnits många chanser, inte bara denna utmaning, och trots det så har ingen hittills lyckats påvisa hörbara skillnader.

 

Att vi som inte tror på hörbara skillnader skulle bevisa detta strider mot den vetenskapliga metoden.



#1626

Postad 30 augusti 2019 - 09:35

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Zartok, ditt tålamod är beundransvärd. Men bara för att någon inte tog sig till Umeå för eventuellt visa på skillnad. Kan du inte använda deras frånvaro som vetenskap att det inte går att höra skillnad. :g)

Det är ingen vetenskap att nån påstår sig höra skillnad men aldrig bevisat det



#1627

Postad 30 augusti 2019 - 10:49

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 988 inlägg
  • 0

Ja, det är naturligtvis den som säger sig höra skillnad som har bevisbördan, inte de som hänvisar till fysikens lagar.

 

Lite överdrivet kanske, men om någon säger "Jag kan flyga!", så är det naturligt att vara skeptisk, eftersom ingen människa hittills har lyckats med det, utan hjälpmedel då. ;)



#1628

Postad 30 augusti 2019 - 11:19

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0
Ageve,

Där har du rätt. Skratt. Men att många tror att någon kunde gå på vatten. Helt utan vetenskapliga bevis lägger det ju ytterligare dynamik i denna hififråga. Hifin har inte trimmas rätt på länge hos mig. Men jag bjuder in intresserade då jag ämnar köra blindtest.

Men det klart att det är svårt att kanske höra skillnad med dynavoice...

#1629

Postad 30 augusti 2019 - 11:52

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

Men nu pratar du om dina lågnivåkablar till skivspelaren igen va?

 

Dessa har vi ju diskuterat och i.a.f. jag är öppen för att signalen faktiskt kan påverkas hörbart av olika kabeldesigner vid de låga nivåer som det handlar om där.

 

Jag har för mig att du och jag är överens angående högtalarkablar och signalkablar med linjenivå.



#1630

Postad 30 augusti 2019 - 11:52

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Tråden sprattlar till ibland



#1631

Postad 30 augusti 2019 - 19:59

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0
Ingen som klarar skillnad på hundmat och luksusmat i tester också.

Linkar ofta till denne vitenskapeliga testen men den har fått mej utslengt från båda hifisentralen och Avsforum.

Håppast detta går bra.. att man inte blir utslengt... :S

Litt ironi tåler vel mätnings-maffian?

https://youtu.be/AfMg5P0_vJk

Redigerat av Danke, 30 augusti 2019 - 20:02.


#1632

Postad 30 augusti 2019 - 20:02

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 2

Ingen som klarar skillnad på hundmat och luksusmat i tester också.

Linkar ofta till denne vitenskapeliga testen men den har fått mej utslengt från båda hifisentralen och Avsforum.

Håppast detta går bra.. att man inte blir utslengt... :S

Bifogad fil  nevermind_nathan_fillion.gif   1,6MB   0 Antal nerladdningar



#1633

Postad 30 augusti 2019 - 23:02

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 2

Linkar ofta till denne vitenskapeliga testen men den har fått mej utslengt från båda hifisentralen och Avsforum.

 

Var är det vetenskapliga testet?



#1634

Postad 30 augusti 2019 - 23:04

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0
Jeg har en ganske budgett vennlig anlegg 45000 med mange kilder, og multiple kabler analoge og digitale.

Jeg kan enkelt switche mellom ulike dager,analog kabler og digital.

Jeg lover deg, det er forskjeller på ulike kabler, Dac og utstyr.

Det behøver ikke bety at du gjetter rett på en blindtest.

At det er stor forskjell på kabler betyr ikke at dyrest er best, ofte er billigere kabler best. Beror på utstyr og produsent.

Redigerat av Danke, 30 augusti 2019 - 23:06.


#1635

Postad 30 augusti 2019 - 23:07

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Nu ska nog Danke inte dricka mer

#1636

Postad 30 augusti 2019 - 23:12

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Var är det vetenskapliga testet?

Var är det vetenskapliga testet?

Publisert test vitenskapelig på både hundmat och skit vin.

Vinen är populär. Sök Color of odors.

Utbildade Vinkonnosörer klarade inte ens gissa rätt på dyraste bourdaux och hvit skitvin.

Men nu blir vel mätnings-maffian så ärja att jag också blir utkastad härifrån.

Nu ska nog Danke inte dricka mer


Någon sa att det var skillnad, det måsta vara ölen som talar, Sleng ut, Sleng ut.

Redigerat av Danke, 30 augusti 2019 - 23:10.


#1637

Postad 30 augusti 2019 - 23:13

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Som sagt, ska nog inte drickas mer

:D

#1638

Postad 30 augusti 2019 - 23:48

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Som sagt, ska nog inte drickas mer

:D


Hvem är det som inte tar en öl på Fredag?

Mormoner, Livets Ord och Objectizter?

Skål!

#1639

Postad 30 augusti 2019 - 23:48

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

Danke. Du menar att p.g.a. att test säger att personer inte kan känna skillnad på hundmat och fine dining, eller två viner så är det hörbar skillnad på kablar? Logiken haltar lite här va?

 

Edit, en sökning på ditt förslag "color of odors" ger ju för tusan stöd för precis du argumenterat emot. Bra jobbat.


Redigerat av Loco.spk, 30 augusti 2019 - 23:52.


#1640

Postad 30 augusti 2019 - 23:54

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0
Fra joke till revolver.

Og on-topic.

Gjør som jeg, kjøp to like kilder. Med analoge og digitale utganger. To like Cd spillere feks.

Koble opp med forskjellige kabler billige og dyrere. Switch Dacs med remote.

Da finner du ut at det er skillnad.

Og som Jeg sa den dyreste er ikke alltid den beste.
Men en Blindtest tar nok ikke dette, akkurat som hundemat og billigvin.

Men de er forskjellige/skillnad.

Å finne beste er usaklig, det er smak og behag, tycke som dere sier.

Beste digital jeg har fikk jeg gratis. Tror den heter Forest/Optisk.

Kan like gjerne være noe fra Clas Ohlson som er bra...

Redigerat av Danke, 30 augusti 2019 - 23:56.


#1641

Postad 31 augusti 2019 - 00:08

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

Jaja, återkom när du lyckats bevisa detta. Lycka till.

 

PS: Jag är ganska säker på att jag skulle känna skillnad på hundmat och billigt vin i ett blindtest ;)



#1642

Postad 31 augusti 2019 - 00:13

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Danke. Du menar att p.g.a. att test säger att personer inte kan känna skillnad på hundmat och fine dining, eller två viner så är det hörbar skillnad på kablar? Logiken haltar lite här va?
 
Edit, en sökning på ditt förslag "color of odors" ger ju för tusan stöd för precis du argumenterat emot. Bra jobbat.


On the contrary dersom du leser avhandlingen Color of odors og dogfood better than duck pate.

Så understøtter det poenget med blindtesten.

Og som jeg sa er ikke blindtest viktige....

Ja det er skillnader, men det betyr ikke att man ikke kan foretrekke hundmat, billig vin eller Forest eller en Clas.

Hva vi tycker är absolut individuelt typ presis som jeg elsker en system vin som Koster 69 kr


Det kan faktisk være at vi foretrekker Clas, billig vin eller tilogmed smak av hundemat.

Og det er helt ok og lovlig.

Men det er skillnad.

#1643

Postad 31 augusti 2019 - 00:19

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Jaja, återkom när du lyckats bevisa detta. Lycka till.

PS: Jag är ganska säker på att jag skulle känna skillnad på hundmat och billigt vin i ett blindtest ;)

Jeg er ikke sikker på at jeg skiller en billig kabel fra en dyr, Kjell& co og Clas har jo faktisk mye bra.

Det har ikke noe med priset å gjøre, men det er skillnad.


Typ som alle "vitenskapelige" audiotester gjøres av audio skeptikere, så var morrot testen av en vinkritiker/skeptiker, og hundemat testen av en matkritiker/skeptiker som föredrar gatekjøkken mat...

Og de har et poeng. Gatekjøkken mat kan være veldig god.

Det samme kan billig vin være.

Og en billig kabel... Om den er bra.

Redigerat av Danke, 31 augusti 2019 - 00:20.


#1644

Postad 31 augusti 2019 - 08:17

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0
Kabel skeptikere har alltid vært, men ting går framover.....

Kanskje vi skal takke Monster for det? Fordi de fleste kabelprodusenter både etterligner samme kvalitet. Ofc, tykkelse bedre kontakter etc?

Ser vi på blindtester før så var det skolisser og lampett kabler mot Monster.

Idag er det typ Blue jeans, Biltema eller Clas/Exibel mot Nordost.

Det finnes dog noen spesielle som bruker Aluminiums kabler da men disse er sjelden i blindtest.

Redigerat av Danke, 31 augusti 2019 - 08:25.


#1645

Postad 31 augusti 2019 - 09:27

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0
Kul med folk som engagerar sig. Det är skillnad på signalkablar. Hart om svårt gällande att höra skillnad på spec line-nivå(spänning) men direkt hörbart kring vinylens pu.

#1646

Postad 31 augusti 2019 - 10:17

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0
Under analog-TV-tiden gav billiga antennkablar sämre bild

#1647

Postad 31 augusti 2019 - 10:39

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0
Danke,

Nordost är ju definitivt en leverantör som sticker ut hakan. Och jag gillar deras signalkablar.

#1648

Postad 31 augusti 2019 - 10:56

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Danke,
Nordost är ju definitivt en leverantör som sticker ut hakan. Och jag gillar deras signalkablar.

Låter det bättre med Nordost jämfört med Nikabe från Kjell?

#1649

Postad 31 augusti 2019 - 22:53

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 988 inlägg
  • 0

Jeg lover deg, det er forskjeller på ulike kabler, Dac og utstyr.

 
Jadå, det är många som lovar det, men hittills ingen som har kunnat bevisa hörbar skillnad mellan kablar, som sagt.
 
Vad många har extremt svårt för att erkänna, är att vi människor är ganska lättlurade. Det visar ju testerna du nämner, och de är argument mot det du säger, inte för...
 
Det är bara att titta på denna:
http://youtu.be/-IWk5NkxQF8
 
För en del är det en tankeställare. För andra en anledning till att lägga 100 000 kr på sladdar eller 10 000 kr på en flaska vin. ;)
 
Om hundmat smakar likadant som mat på en dyr restaurang, så beror det väl på att den i just det fallet innehöll ungefär samma ingredienser? Att sen hundmaten ser motbjudande ut gör att ingen väljer den i ett öppet test.
 
Fast det finns ju paté och annan "riktig" mat som också ser rätt äcklig ut iofs. Tillverkad ungefär som hundmat dvs nermalda rester. ;)
 
Det är precis som när någon sitter och "lyssnar" på en guldig blänkande dyr fin kabel, och sen byter till en ful lakritskabel. Den ser mycket sämre ut, och därför upplevs den också låta sämre.
 
Våra sinnen är inte isolerade från varandra...
 

Kul med folk som engagerar sig. Det är skillnad på signalkablar. Hart om svårt gällande att höra skillnad på spec line-nivå(spänning) men direkt hörbart kring vinylens pu.

 

Under analog-TV-tiden gav billiga antennkablar sämre bild


Båda dessa är exempel på där kablar kan göra skillnad, dvs dåliga kablar degraderar signalen. Ju längre desto värre blir det.

Det första handlar om en signal på extremt låg nivå från en pickup. Siffrorna i min mätning ovan visar signal/brusförhållande osv vid vanlig lågnivå. Med vinyl kan man flytta upp det brusgolvet med minst 40dB (troligtvis mer, orkade inte räkna på det) eftersom signalen är så svag före RIAA-förstärkning. Plötsligt ligger alltså skillnaderna inom vad som kan vara hörbart.

Den andra är analog TV-signal, med en bandbredd på ett antal megahertz. De som är ignoranta ser det som bevis för skillnad på ljudkablar. De som är intresserade av fakta noterar att det handlar om en okomprimerad videosignal, dvs mycket information som ska överföras vid hög frekvens i en stackars koax-kabel.


Redigerat av Ageve, 31 augusti 2019 - 23:42.


#1650

Postad 31 augusti 2019 - 23:43

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Jadå, det är många som lovar det, men hittills ingen som har kunnat bevisa hörbar skillnad mellan kablar, som sagt. Vad många har extremt svårt för att erkänna, är att vi människor är ganska lättlurade. Det visar ju testerna du nämner, och de är argument mot det du säger, inte för... Det är bara att titta på denna:https://www.youtube....h?v=llLVk2fqylA För en del är det en tankeställare. För andra en anledning till att lägga 100 000 kr på sladdar eller 10 000 kr på en flaska vin. ;) Om hundmat smakar likadant som mat på en dyr restaurang, så beror det väl på att den i just det fallet innehöll ungefär samma ingredienser? Att sen hundmaten ser motbjudande ut gör att ingen väljer den i ett öppet test. Fast det finns ju paté och annan "riktig" mat som också ser rätt äcklig ut iofs. Tillverkad ungefär som hundmat dvs nermalda rester. ;) Det är precis samma som när någon sitter och "lyssnar" på en guldig blänkande dyr fin kabel, och sen byter till en ful lakritskabel. Den ser mycket sämre ut, och därför upplevs den också låta sämre. Våra sinnen är inte isolerade från varandra...  Båda dessa är exempel på där kablar kan göra skillnad, dvs dåliga kablar degraderar signalen. Ju längre desto värre blir det.Det första handlar om en signal på extremt låg nivå från en pickup. Siffrorna i min mätning ovan visar signal/brusförhållande osv vid vanlig lågnivå. Med vinyl kan man flytta upp det brusgolvet med minst 40dB (troligtvis mer, orkade inte räkna på det) eftersom signalen är så svag före RIAA-förstärkning. Plötsligt ligger alltså skillnaderna inom vad som kan vara hörbart.Den andra är analog TV-signal, med en bandbredd på ett antal megahertz. De som är ignoranta ser det som bevis för skillnad på ljudkablar. De som är intresserade av fakta noterar att det handlar om en okomprimerad videosignal, dvs mycket information som ska överföras vid hög frekvens i en stackars koax-kabel.



Poenget er vel at bedre kabler er bedre bygget, og maten er bedre plukket og tilberedt, og dyr champagne er bedre enn Sangria..

Du har helt rett i at vi er lette att lure, og synet er en viktig sans, som jobber med de andre sansene.

Placebo er en viktig faktor, men samtidig vet dere naive som tror alter likt, og at folk lever et liv med placebo...

Og selvom noen liker hundemat? (Jeg har aldri smakt det, så mulig det er tasty...?)

Poenget var at dette var blindtester, istedenfor å løpe ut å preppekjøpe hundemat til krigen, så er det svakheter i blindtest.

Så vi kan slå fast at vanlig mat er bedre...



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.