Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Loudness war

452 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 23 februari 2007 - 02:04

dagas
  • dagas
  • Forumräv

  • 502 inlägg
  • 0
Hi-Fi & Musik recenserar ju ljudkvalitén genom att ge skivorna en "bättre ljud än normalt" eller "sämre ljud än normalt" stämpel. Är det något att gå efter när man letar bra dynamik?

Har precis kommit in i Hi-Fi världen och vill såklart ha så bra musik som möjligt när man lagt ner massvis med tusenlappar på ljudet.

Fler tips på hur man får tag på bra kvalité tack =) Kollade stockfisch men fattar inte så mycket av tyska :/

Jag tycker vi startar en tråd där man kan lista skivor som har bra kvalité och var man får tag på dem!

Redigerat av dagas, 23 februari 2007 - 02:04.


#52

Postad 23 februari 2007 - 03:21

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Bästa är att försöka få tag på dom bästa släppen av den musiken man gillar, inte att försöka leta efter bra inspelningar på musik man kanske inte gillar. Min åsikt.

#53

Postad 23 februari 2007 - 03:58

dagas
  • dagas
  • Forumräv

  • 502 inlägg
  • 0

Bästa är att försöka få tag på dom bästa släppen av den musiken man gillar, inte att försöka leta efter bra inspelningar på musik man kanske inte gillar. Min åsikt.

<{POST_SNAPBACK}>


jag gillar all möjlig typ av musik. Men visst finns det sånt man skulle vilja ha bra. Men hur ska man hitta dess släpp? Jag är inte speciellt insatt i skivindustrin, trodde att det bara släpptes en version av en skiva.

EDIT:

Det är sorgligt! Testade lite olika slags skivor för att se hur våglängden såg ut.
The Cardigans - Gran Turismo
Cajsa Stina Åkerström - Kärleken finns överallt
Nightwish - Century Child
Jill Johnson - Discography
best of Absolute Music 91-95

De var alla helt katostrofala. Började med absolut och trodde inte det kunde bli värre men Jull Johnson var ju ännu värre! var nästan ingen variation alls, allt var maxxat.

De enda skivor som jag testade som hade bra var Halo OST och Guild Wars Nightfall OST. verkar som spel-soundtrack är så pass niche att de inte behöver komprimera sönder musiken, men man vet inte om man ska skratta eller gråta åt att så många skivor i ens samling bara är skräp rent ljudmässigt.

Här ser ni hur fint Opening Suite i Halo är =)

Bifogad fil  halo_wave.PNG   55,71K   51 Antal nerladdningar

Och här ser ni närbild där man tydligt ser clipping på Jill Johnsons Kärleken är =(

Bifogad fil  jill_wave.PNG   43,98K   66 Antal nerladdningar

EDIT2: Måste säga att Nightwish faktiskt var lite bättre än de andra skivorna ändå. Långt ifrån Halo men var iaf fri från clipping men den balanserade precis på gränsen...

Redigerat av dagas, 23 februari 2007 - 04:46.


#54

Postad 23 februari 2007 - 10:16

Unregistered40880
  • Unregistered40880
  • Forumräv

  • 865 inlägg
  • 0

Hi-Fi & Musik recenserar ju ljudkvalitén genom att ge skivorna en "bättre ljud än normalt" eller "sämre ljud än normalt" stämpel. Är det något att gå efter när man letar bra dynamik?

Har precis kommit in i Hi-Fi världen och vill såklart ha så bra musik som möjligt när man lagt ner massvis med tusenlappar på ljudet.

Fler tips på hur man får tag på bra kvalité tack =) Kollade stockfisch men fattar inte så mycket av tyska :/

Jag tycker vi startar en tråd där man kan lista skivor som har bra kvalité och var man får tag på dem!

<{POST_SNAPBACK}>


Jag vet faktiskt inte vilka kriterier HI-FI&Musik går efter. Jag tycker dock inte att de skivor med S.k. "bättre ljud än normalt" når upp till mina krav på det nämnda "bättre ljudet". Kom inte ihåg vilken skiva det var. Men det var en CD i min ägo som figurerade i HI-FI&Musik och hade fått eppiteten "bättre ljud än normalt", när jag slotta in den och lyssnade var det ett praktexempel på en "hot" skiva! Riktigt dålig!

Stockfish är ju riktigt kul faktiskt. Positivt är ju naturligtvis att jag även personligen gillar musiken, och ente bara kvalién på ljudet från detta bolag. Men får många kanske inte så är fallet? Och även jag vill ju gärna lyssna på annat! För även om jag gillar Singer/songwriter/country-rock som Stockfish erbjuder så är det inte det enda jag lyssnar på. Långt ifrån!

Något jag saknar är välproducerad hrdrock. Jag älskar hårdrock! och måste tyvärr säga att det enda bandet som har vettiga pressar på CD är TOOL, som visar att man verkligen KAN göra välproducerad oförstörd rock.

Det man har svårt att förstå är ju att bolagen lägger sig på samma kvalitetsnivå på skivan som för den musik man kan ladda ner. Om de nu vill hindra fildelning och dylikt så kunde ju en väg vara att hävda kvaliten på den fysiska produkten (skivan). Förut har det ju varit ett argument. Men nu! Jag vet inte..... Jag blir bara rädd när jag ser (och hör!) sånnt här. Det skrämmande är när människor i min omgivning endast rycker på axlarna och inte bryr sig. Deras "musikanläggning" består då oftast av en Ipod med 25Kr hörlurar och kanske några små datorhögtalare. De verkar inte ens ha lust att uppleva musiken i någon högre kvalitativ form!? Jag anser att det borde vara i alla musikintresserades intresse att kunna lyssna på det man gillar i högrsta möjliga kvalitet! Varför fungerar världen inte så!?

Redigerat av Unregistered40880, 23 februari 2007 - 14:57.


#55

Postad 23 februari 2007 - 11:29

TCM
  • TCM
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0
Wikipedia-artikel: Loudness war

#56

Postad 23 februari 2007 - 14:13

dagas
  • dagas
  • Forumräv

  • 502 inlägg
  • 0

Det man har svårt att förstå är ju att bolagen lägger sig på samma kvalitetsnivå på skivan som för den musik man kan ladda ner. Om de nu vill hindra fildelning och dylikt så kunde ju en väg vara att hävda kvaliten på den fysiska produkten (skivan). Förut har det ju varit ett argument. Men nu! Jag vet inte..... Jag blir bara rädd när jag ser (och hör!) sånnt här. Det skrämmande är när människor i min omgivning endast rycker på axlarna och inte bryr sig. Deras "musikanläggning" består då oftast av en Ipod med 25Kr hörlurar och kanske några små datorhögtalare. De verkar inte ens ha lust att uppleva musiken i någon högre kvalitativ form!? Jag anser att det borde vara i alla musikintresserades intresse att kunna lyssna på det man gillar i högrsta möjliga kvalitet! Varför fungerar världen inte så!?

<{POST_SNAPBACK}>


Det är inte så konstigt egentligen. De flesta lyssnar inte på musik med 100 % koncentration utan lyssnar i sin iPod medan man sitter på bussen eller liknande. De flesta som ens lyssnar på CD-skivor lyssnar ju på 1000kr microstereo eller en CD/kasset/radio från Rusta för 399kr. Jag var själv länge en av de som inte visste bättre. Mycket beror på att man inte hade råd att köpa något som lät bra men samtidigt hänger det mycket på att man inte är insatt. hade en argumentation med en kompis för bara några månader sedan där jag sa att iPod Nano duger visst till musik och man behöver inte alls ha något bättre än en iPod och MP3 låtar i 192kbit. Nu så kan jag knappt lyssna på min iPod för den låter så förskräckligt att jag får ont i huvet. Kanske är det ändå bäst att leva utan att veta vad man går misste om och inbilla sig om att ens plasthögtalare till datorn för nån hundralapp duger bra...nu när man har en dyr ljudanläggning så blir det bara att man blir deppig för 95 % av ens skivor är komprimerade tills bristningsgränsen eller ännu värre.

#57

Postad 23 februari 2007 - 15:12

Unregistered40880
  • Unregistered40880
  • Forumräv

  • 865 inlägg
  • 0

Wikipedia-artikel: Loudness war

<{POST_SNAPBACK}>


Riktigt kul läsning för oss som är aktiva i tråden! :)

Det man har svårt att förstå är ju att bolagen lägger sig på samma kvalitetsnivå på skivan som för den musik man kan ladda ner. Om de nu vill hindra fildelning och dylikt så kunde ju en väg vara att hävda kvaliten på den fysiska produkten (skivan). Förut har det ju varit ett argument. Men nu! Jag vet inte..... Jag blir bara rädd när jag ser (och hör!) sånnt här. Det skrämmande är när människor i min omgivning endast rycker på axlarna och inte bryr sig. Deras "musikanläggning" består då oftast av en Ipod med 25Kr hörlurar och kanske några små datorhögtalare. De verkar inte ens ha lust att uppleva musiken i någon högre kvalitativ form!? Jag anser att det borde vara i alla musikintresserades intresse att kunna lyssna på det man gillar i högrsta möjliga kvalitet! Varför fungerar världen inte så!?

<{POST_SNAPBACK}>


Det är inte så konstigt egentligen. De flesta lyssnar inte på musik med 100 % koncentration utan lyssnar i sin iPod medan man sitter på bussen eller liknande. De flesta som ens lyssnar på CD-skivor lyssnar ju på 1000kr microstereo eller en CD/kasset/radio från Rusta för 399kr. Jag var själv länge en av de som inte visste bättre. Mycket beror på att man inte hade råd att köpa något som lät bra men samtidigt hänger det mycket på att man inte är insatt. hade en argumentation med en kompis för bara några månader sedan där jag sa att iPod Nano duger visst till musik och man behöver inte alls ha något bättre än en iPod och MP3 låtar i 192kbit. Nu så kan jag knappt lyssna på min iPod för den låter så förskräckligt att jag får ont i huvet. Kanske är det ändå bäst att leva utan att veta vad man går misste om och inbilla sig om att ens plasthögtalare till datorn för nån hundralapp duger bra...nu när man har en dyr ljudanläggning så blir det bara att man blir deppig för 95 % av ens skivor är komprimerade tills bristningsgränsen eller ännu värre.

<{POST_SNAPBACK}>


Men det borde i alla fall MINST vara av artistens intresse att dess alster framhävs på bästa möjliga vis tycker man.

Det finns väl egentligen bara en bra lösning på problemet. Dubbla skivsläpp. En riktig version och
en med pressad dynamik. Då får alla som de vill.

<{POST_SNAPBACK}>


Om detta skulle funka som det är tänkt vore det ju en fin "kompromiss".

"HDCD (High Definition Compatible Digital) is a technology that uses dynamic range compression when mastering a CD. When played back on a normal CD player the sound will be compressed and "loud". When played back on a CD player equipped with HDCD decoding, a dynamic range expander is brought into play, reversing the compression applied at mastering. Were it to be more widely adopted, HDCD would allow CDs to be made louder for the average consumer while maintaining dynamic range when played on an HDCD player. Unfortunately, however, relatively few CD players have HDCD decoding. There are also several licensing restrictions when using the technology; for example, the decoded signal may not be made available via a digital output. "

Källa: http://en.wikipedia....ki/Loudness_war

Iom att de HDCD skivor jag har endast avnjuts på min cd som har HDCD vet jag ju inte om det funkar "fullt ut". Vore excelent om så vore fallet ;)

Redigerat av Unregistered40880, 23 februari 2007 - 15:15.


#58

Postad 23 februari 2007 - 15:57

dagas
  • dagas
  • Forumräv

  • 502 inlägg
  • 0
Yamaha S1700 klarar inte HDCD verkar det som så för mig så skulle inte det hjälpa =(

Det är ofta artisterna som vill att deras musik ska göras hög för att konkurera med andra. Majoriteten vill ju tjäna ca$h.

Tycker att man borde få se hur pass komprimerad musiken är innan man köper den, men det går väl inte. Få ställen tillåter väl en att öppna förpackningen och sedan lämna tillbaka den om man inte gillar den. Man brukar ju få provlyssna på en MP3 snutt från onlineaffärer men de är ju oftast i 128kbit så de är ju redan komprimerade som attan så det säger ju inget om ljudkvalitén.

#59

Postad 23 februari 2007 - 19:22

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0
Tror nog primärt kravet på komprimeringen ligger hos skivbolagen och INTE artisterna....

//Loofy

#60

Postad 23 februari 2007 - 19:24

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Det jag undrar över, finns det något i Cool edit pro lr Audacity där jag kan få båda ljudklippen ha samma "average louadness level"? Dvs, att få båda ha samma genomsnittliga ljudnivå? För i Audacity går det att normalisera så båda har samma peakvärden, men problemet är då att den mkt mer maximerade låter högre hela tiden och den mer dynamiska låter lägre och det blir svårt att jämföra.
Så hur ska jag få dom till samma genomsnittliga nivå?

#61

Postad 23 februari 2007 - 19:38

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Wikipedia-artikel: Loudness war

<{POST_SNAPBACK}>


Efter att ha sett ABBA-graferna så gjorde jag en egen jämförelse. Gimmie Gimmie från ABBA Gold
vs det nya albumet "Complete Studio Recordings".

Från ABBA Gold (1992):
Bifogad fil  abba_gimmie_gold.jpg   75,13K   0 Antal nerladdningar


Remastern från 2005:
Bifogad fil  abba_gimmie_2005.jpg   48,97K   0 Antal nerladdningar



Klipper man ut början av låten, och sänker ljudnivån på den komprimerade filen så blir resultatet:

1992:
Bifogad fil  abba_gimmie_gold_zoomad.jpg   67,25K   0 Antal nerladdningar


2005:
Bifogad fil  abba_gimmie_2005_zoomad.jpg   59,6K   0 Antal nerladdningar


Och till sist, två ljudklipp (320kbit mp3):

1992:
Bifogad fil  abba_gimmie_gold.mp3   1,38MB   201 Antal nerladdningar

2005:
Bifogad fil  abba_gimmie_2005_normaliserad.mp3   1,38MB   167 Antal nerladdningar

Spela båda klippen högt. Vilket låter bäst? :)


Det jag undrar över, finns det något i Cool edit pro lr Audacity där jag kan få båda ljudklippen ha
samma "average louadness level"? Dvs, att få båda ha samma genomsnittliga ljudnivå? För i
Audacity går det att normalisera så båda har samma peakvärden, men problemet är då att den
mkt mer maximerade låter högre hela tiden och den mer dynamiska låter lägre och det blir svårt
att jämföra. Så hur ska jag få dom till samma genomsnittliga nivå?


Vet inte. Det enklaste är annars att zooma in lite och sänka ljudnivån på den komprimerade så att
medelnivån (förutom transienterna) är den samma i båda klippen. I mitt exempel ovan blev det
hela -10dB.

Redigerat av Ageve, 23 februari 2007 - 19:43.


#62

Postad 23 februari 2007 - 20:00

dagas
  • dagas
  • Forumräv

  • 502 inlägg
  • 0

Tror nog primärt kravet på komprimeringen ligger hos skivbolagen och INTE artisterna....

//Loofy

<{POST_SNAPBACK}>


Läste iaf på en sida med massor med bakgrundhistorik till kriget och där sa de masters som de hade pratat med att det var artisterna som började efterfråga högre ljud genom att komma in och säga "jag vill att min skiva ska låta lika högt som denna".

Men det är bara vad jag läst...

#63

Postad 23 februari 2007 - 20:54

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Ageve, Jag gjorde såhär:
I Cool edit pro så finns det ett alternativ som heter: "group waveform normalize". Jag använder det för att få båda ljudfilerna att ha samma "average loudness level". Såhär ser det ut:

Postad bild

Postad bild

Jag valde och testa på ett spår från Mastodon senaste skiva, LPn och en Flac version. Tog och normalisera till -15db (no limiting) och det verka som dom får samma average loudness level:

http://img180.images...rystallpqj5.jpg

http://img86.imagesh...rystalcddr7.jpg

Redigerat av Tomas_D700, 24 april 2007 - 20:13.


#64

Postad 23 februari 2007 - 22:16

Eddy_louix
  • Eddy_louix
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0
Tycker detta låter som en skrämmande utveckling och såg då i ett reklamblad följande bild som passar bra tyvärr:

Bifogad fil  hifi_bad23.JPG   21,26K   0 Antal nerladdningar
Självkart e den från en viss klubb, dock lite Paintad :)

hoppas skivbranschen löser detta på nått vettigt sätt, tex som nån skrev med två olika versioner.
//Eddy

Redigerat av Eddy_louix, 23 februari 2007 - 22:33.


#65

Postad 23 februari 2007 - 23:10

dagas
  • dagas
  • Forumräv

  • 502 inlägg
  • 0
Tror inte skivbranchen kommer lösa några "problem" då det enligt dem inte är något problem. Det är ju bara en liten bråkdel av konsumenterna som klagar. Det har ju bara blivit värre de senaste 20 åren så varför skulle det helt plötsligt bli bättre?

#66

Postad 23 februari 2007 - 23:19

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0
nin: Nackdelen med den metoden är att båda filerna ändras. Det är enklare att jämföra
om man bara ändrar volymen på den ena. Jämför ABBA-klippen ovan. Ljudnivån är den samma,
och den komprimerade låter platt som pannkaka.


Eddy_louix
Bra bild :) deras radioreklam är ganska korkad med tanke på hur dålig ljudkvalitet
musiken oftast har nuförtiden, speciellt när det handlar om "hits". Men det kanske är en pik till
skivbolagen? Vem vet...

"We producers spend our time making hits, and you ruin everything by playing our music on
lousy crap stereos"


#67

Postad 24 februari 2007 - 16:50

Unregistered40880
  • Unregistered40880
  • Forumräv

  • 865 inlägg
  • 0

nin: Nackdelen med den metoden är att båda filerna ändras. Det är enklare att jämföra
om man bara ändrar volymen på den ena. Jämför ABBA-klippen ovan. Ljudnivån är den samma,
och den komprimerade låter platt som pannkaka.


Eddy_louix
Bra bild  ;) deras radioreklam är ganska korkad med tanke på hur dålig ljudkvalitet
musiken oftast har nuförtiden, speciellt när det handlar om "hits". Men det kanske är en pik till
skivbolagen? Vem vet...

"We producers spend our time making hits, and you ruin everything by playing our music on
lousy crap stereos"

<{POST_SNAPBACK}>


Borde snarare vara.

"We consumers spend our money byeing good hi-fi equipment, and you ruin everything with lousy crap productions"

;)

Redigerat av Unregistered40880, 24 februari 2007 - 16:52.


#68

Postad 25 februari 2007 - 04:00

HQSoundman
  • HQSoundman
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
Mkt bra debatt.
Mer dynamik åt folket! ;)

Jag tycker de är mkt sjukt att skivorna idag får en "master" som är anpassad för de som bryr sig minst om hur de låter, man lägger alltså ner mest arbete på de som bryr sig minst eller rent av skiter i hur de låter, bara de kommer ljud å inte blir tyst. *suck*
ex 1. folk som slår på radion hemma i köket medans de lagar mat med spis-fläkten på för fullt.
ex. 2. folk som slår på radion medan de spikar/sågar i garaget, de vill ha musik på för att som de kallar de "de blir så tyst å tråkigt annars", de är alltså ute efter nån slags bakrundsbrus som sällskap, de kunde alltså lika gärna ha en skiva med "restaurang sorl" lr ljud från "torgmarknad".

Jag instämmer helt med tidigare förslag med 2 olika utgåvor av album. Konceptet finns ju redan i film-marknaden på DVD, med Superbit.
Så här skulle jag vilja dela upp de.

1. Audiophile/High End Edition.
2. Radio Edition.

Med "1:an skivor" får man alltså bättre ljud destå bättre ljud-anläggning man spelar på.
Samt optimerat ljud för "aktiv" lyssning.

Med "2:an skivor" får man bra ljud i radio, mp3 och övriga dyl. mer enkla stereo-apparater.
Samt lämpligt ljud för "passiv" lyssning i bakrunden.

Mvh

#69

Postad 25 februari 2007 - 08:40

Addex
  • Addex
  • Veteran

  • 1 902 inlägg
  • 0

Tycker detta låter som en skrämmande utveckling och såg då i ett reklamblad följande bild som passar bra tyvärr:

Bifogad fil  hifi_bad23.JPG   21,26K   0 Antal nerladdningar
Självkart e den från en viss klubb, dock lite Paintad ;)

hoppas skivbranschen löser detta på nått vettigt sätt, tex som nån skrev med två olika versioner.
//Eddy

<{POST_SNAPBACK}>

Detta är en fantastisk tråd och bilden du postade inspirerades mig till min nya avantar.

#70

Postad 25 februari 2007 - 21:17

Calle
  • Calle
  • Lärjunge

  • 477 inlägg
  • 0
Två pressningar låter väl inget vidare. Tänk alla dom som ännu inte har förstått, som fortsätter att köpa den dåliga pressningen. När dom väl kommer på bättre tankar har dom ju en hel skivsamling som är kass...

Bättre vore väl att uppspelningsmaskinerna kunde göra kompressionen själva, hur svårt kan det vara. Det finns ju equalizers och massa annat bjäfs på leksakerna, varför inte en "dynamic compressor" för att ytterligare förbättra ljudet. Då kan vi ha EN riktigt bra pressad skiva med bra dynamik som går att spela även i riktiga anläggningar, utan att köks/garage/bil-stereo blir lidande (och man kan dessutom själv ta med skivan till bil/kök/garage utan att köpa en till).

Nej, fram för opinionsbildning! Aftonbladet, Expressen, Plus, osv. Jag tror fortfarande stenhårt på att det är det allra bästa - skivbolagen anpassar sig direkt efter vad folk vill ha, det är ju ingen prisskillnad på komprimeringsgraden.

Den enda ekonomiska aspekt man ska lägga på detta är att det skivbolag som komprimerar sina skivor kommer att förlora pengar. Alla jämförelser med nedladdningar och dubbelpressningar osv är lite äpplen och päron.

#71

Postad 25 februari 2007 - 22:33

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

  • 3 928 inlägg
  • 0

Tycker detta låter som en skrämmande utveckling och såg då i ett reklamblad följande bild som passar bra tyvärr:

Bifogad fil  hifi_bad23.JPG   21,26K   0 Antal nerladdningar
Självkart e den från en viss klubb, dock lite Paintad :rolleyes:

hoppas skivbranschen löser detta på nått vettigt sätt, tex som nån skrev med två olika versioner.
//Eddy

<{POST_SNAPBACK}>



Borde det inte snarare heta "Bad sound kills good music"?

#72

Postad 25 februari 2007 - 22:46

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

  • 1 503 inlägg
  • 0
De orkar väl inte bry sig då skivbranschen är döende mer eller mindre. Folk skulle inte köpa mer skivor bara för det kom bättre ljud på dem. För de som är seriöst intresserade som oss köper skivor ändå. Men de allra flesta nöjer sig med mp3

*edit* Anledning att det finns superbit på dvd filmer ä'r ju för det är lättare för en "svensson" att se en förbättring än höra en förbättring på skivor, tror jag ialf. Sen är ju dvd marknaden mycket större än cds

Redigerat av Unregisterede74beff4, 25 februari 2007 - 22:48.


#73

Postad 25 februari 2007 - 23:03

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0

Två pressningar låter väl inget vidare. Tänk alla dom som ännu inte har förstått, som fortsätter att köpa den dåliga pressningen. När dom väl kommer på bättre tankar har dom ju en hel skivsamling som är kass...

<{POST_SNAPBACK}>

Ser detta som det minsta problemet faktiskt. Men min mening med dubbelpressarna var främst att båda skall levereras vid varje fodral. Om dubbelpress eller inte... Men att leverera i separata utgåvor kommer inte att fungera med tanke på säljbutikers lagerhållning som måste bli dubbelt så stor för samma antal titlar - ohållbart - iallafall för de välsorterade butikerna.

Bättre vore väl att uppspelningsmaskinerna kunde göra kompressionen själva, hur svårt kan det vara. Det finns ju equalizers och massa annat bjäfs på leksakerna, varför inte en "dynamic compressor" för att ytterligare förbättra ljudet. Då kan vi ha EN riktigt bra pressad skiva med bra dynamik som går att spela även i riktiga anläggningar, utan att köks/garage/bil-stereo blir lidande (och man kan dessutom själv ta med skivan till bil/kök/garage utan att köpa en till).

<{POST_SNAPBACK}>

Som vi redan läst i tråden om HDCD - så fungerar ju detta fast i motsatt riktning. Dvs - Skivan är komprimerad "för en vanlig dödlig" enligt ett visst matematiskt mönster - När informationen passerar HDCD chipet så blir utdatan inte en dynamikkomprimerad sörja.

Nej, fram för opinionsbildning! Aftonbladet, Expressen, Plus, osv. Jag tror fortfarande stenhårt på att det är det allra bästa - skivbolagen anpassar sig direkt efter vad folk vill ha, det är ju ingen prisskillnad på komprimeringsgraden.

<{POST_SNAPBACK}>

Som många av oss redan varit inne på...

- Vi här äger inte någon sorts "allmänuppfattning". Vi som köper musik är en minoritet. Och vi som "kräver" kvalité på ljudet är en minoritet av minoriteten.
Många av mina kompisar tittar konstigt på mig när jag köper musik. Det finns inte många i dag som vill köpa musik.

Innan loudnesskriget tog fart på allvar så kostade skivorna dessutom alldeles för mycket - läs om 15åringens verklighet och skivpriser i de citerade mailet jag har i ett inlägg ovan. Detta har ju gjort att även den som varit mest okunnig och ointresserad (av datorer etc) inte kunnat undgå att "lära sig" hur man får tag på "Gratis" musik. Många tycker dessutom att det är enkelt och smidigt. Detta tror jag att även om man gör ett ryck och sänker priserna till 100:-/skiva så kommer fortfarande gemene-man tycka att det är för dyrt! (å andra sidan så kommer ju vi som köper skivor att köpa mer skivor i samband med en eventuell prisnedgång...

Men helt klart man måste börja någonstans...

...jag tycker vi skall på alla tar på sig ett ansvar att på något sätt få allmänheten att "förstå" vad vi menar... så! hehe nu måste ALLA! Bjud hem alla ni känner fyra och fyra på en god middag och fimpa hembion och sätt er istället och lyssna på musik hela kvällen! Återfinn känslan i bra musik....
Därefter - kan ni som mittennummer slänga på en låt från "Red Hot chili pepper - Calefornication" Och sedan har ni vunnit ett sällskap - om vi alla gör det så kommer djungeltrumman slå snabbare. :rolleyes:

Den enda ekonomiska aspekt man ska lägga på detta är att det skivbolag som komprimerar sina skivor kommer att förlora pengar. Alla jämförelser med nedladdningar och dubbelpressningar osv är lite äpplen och päron.

<{POST_SNAPBACK}>

Som sagt, ett alternativ stod även i att leverera båda pressarna med varje utgåva enligt ovan.

//Loofy

#74

Postad 26 februari 2007 - 03:13

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Det bästa vore ju att låta CD och LP skivorna vara dynamiska och så får man med MP3 version (kod och kan ladda ner den) när man köper dessa, som är mer pressande, för att funka bättre i MP3 spelare och dyl. Så har man båda världar där.

#75

Postad 26 februari 2007 - 11:54

Unregistered8282627d
  • Unregistered8282627d
  • Lärjunge

  • 266 inlägg
  • 0
nin jag håller med dig, låt LP och CD vara!
För mig handlar det oxå om att "äga" hela albumet, med omslag, konvolut etc. Vilket kanske inte är så viktigt för alla.

Sen kan juh de som vill köpa musiken online, tex cdon, varför inte sälja det så i butik. En automat med usb, minneskortläsare, cd brännare som du sen köper din egna blandning på valt media, betalar efter storlek på det man "tankar". Om det då finns i olika kompresionsgrader så får man det man betalar för... då det mesta som släpps idag är one hit wonders, så slipper man betala för en hel skiva.

#76

Postad 26 februari 2007 - 12:20

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0

nin jag håller med dig, låt LP och CD vara!
För mig handlar det oxå om att "äga" hela albumet, med omslag, konvolut etc. Vilket kanske inte är så viktigt för alla.

<{POST_SNAPBACK}>

Härligt! Precis så känner jag med... Jag vill sitta och läsa lite ibland samtidigt som man lyssnar på musiken....
» Klicka här för att visa spoiler - Klicka en gång till för att dölja den... «


Glömde: nin! Där har du ett kanonförslag!

Funderar på om någon känner sig manad att skriva brev till typ SVT eller liknande...
Kan det vara intresse för Musikbyrån eller liknande program att ta upp det här problemet?

//Loofy

Redigerat av Unregistered42611, 26 februari 2007 - 12:22.


#77

Postad 26 februari 2007 - 18:02

guldfisk
  • guldfisk
  • Lärjunge

  • 406 inlägg
  • 0
Jag föredrar klart lösningen med kompressor i uppspelningsapparaten.

Hembioförstärkare använder redan DRC (Dynamic Range Control) som aktiveras via nattläget och utnyttjar metadata i AC-3:
http://etvcookbook.org/audio/drc.html

Enklare apparater klarar sig med en vanlig kompressor, som antingen slås på och av med en knapptryckning (säg bilanläggningar) eller sköts ett enkelt vridreglage. En ratt för "kontrast" vars ändlägen är "bästa kvalitet" och "mesta tydlighet".

Att börja pilla med multipla utgåvor (eller format, som SACD) kanske tilltalar audiofiler som vill skilja sig från massan, men jag ser nästan bara nackdelar med tillvägagångssättet. Det är förvirrande, dyrt och minskar sannolikt utbudet*. Dessutom riskerar man att de unga och de ovetande aldrig får lyssna på välinspelad musik med följden att nyrekryteringen av audiofiler minskar.

*Mängden XRCD, SACD, audiofilutgåvor m fl kännetecknas knappast av mångfald i jämförelse med det totala utbudet. Dessutom är det inte bristen på magiska inspelningar - utan på anständiga inspelningar - som är de flestas problem.

#78

Postad 27 februari 2007 - 01:10

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0

Bättre vore väl att uppspelningsmaskinerna kunde göra kompressionen själva

<{POST_SNAPBACK}>

Precis vad jag också har funderat över, en dynamikkompressor hade säkert inte varit helt fel att ha till bilen, MP3-spelaren eller köksradion etc.

Borde det inte snarare heta "Bad sound kills good music"?

<{POST_SNAPBACK}>


Eller "Bad masters kills good music" :blink:

Redigerat av Isaac, 27 februari 2007 - 01:11.


#79

Postad 27 februari 2007 - 02:03

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0
Här är 25 sekunder inzoomat, från Van Halen - Jump.

1984:
Bifogad fil  jump_original.jpg   67,56K   0 Antal nerladdningar


Remaster från 2000 (sänkt till samma upplevda ljudnivå):
Bifogad fil  jump_remastered.jpg   60,75K   0 Antal nerladdningar


Zoomar man ännu mer ser man att originalet fortfarande går lägre ner i volym mellan vissa
transienter, dvs det är värre än det ser ut på bilden.

Redigerat av Ageve, 27 februari 2007 - 02:11.


#80

Postad 27 februari 2007 - 10:38

Unregistered40880
  • Unregistered40880
  • Forumräv

  • 865 inlägg
  • 0
Ageve:

har faktiskt den skivan, och det är en HDCD. "tyvärr" så har jag bara en CD som har HDCD. men det vore intressant att testa t.ex. genom att koppla CD:n över digitalutgången till receivern och växla mellan för att testa i alla fall den "upplevda" dymamikförändringen.

Man blir ju ta mig tusan mörkrädd när man ser sånnt här! Gemene man borde ju tycka att om han köper en "remaster" år 2000 så ska han få en bättre produkt än pressen från 1984! :blink:

#81

Postad 27 februari 2007 - 12:42

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

  • 3 928 inlägg
  • 0
Och här är ett par exempel på nyproducerad metal som hade varit så trevlig att lyssna på om dom varit schysst mastrade men som låter riktigt illa (och Dickinson och Gamma Ray som är 2 av favoriterna, förb****de #&% skit). Det är samma sak som i de föregående exemplen, bara det att här är det gjort redan från början.

Bruce Dickinson: Abduction, från senaste plattan Tyranny of Souls
Bifogad fil  Bruce_Dickinson._Abduction.jpg   68,77K   52 Antal nerladdningar
Gamma Ray: Majesty, från senaste plattan Majestic
Bifogad fil  Gamma_Ray._Majesty.jpg   53,05K   65 Antal nerladdningar
The Storyteller: Changeling, från senaste plattan Underworld
Bifogad fil  The_Storyteller._Changeling.jpg   76,54K   38 Antal nerladdningar

Redigerat av Unregisterede10e9503, 27 februari 2007 - 12:54.


#82

Postad 27 februari 2007 - 22:45

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

  • 1 503 inlägg
  • 0
haha gamm ray lär ju inte låta speciellt bra :)

#83

Postad 28 februari 2007 - 03:42

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Detta var en av de absolut mest intressanta trådarna på detta forum :)

Good Work NiN Bifogad fil  punkguitar.gif   4,79K   0 Antal nerladdningar

Hittade den, när jag sökte den faktiska definitionen på "Target Cd"
då jag letar original cd för just av den anledningen som det talas
om i denna tråden

Någon här som kan ge mig en def.. ?

MaVeRiC :)

#84

Postad 28 februari 2007 - 08:50

Unregistered40880
  • Unregistered40880
  • Forumräv

  • 865 inlägg
  • 0
Det är inte lätt för oss Hård Rock älskare med "audiophila" intentioner :) just den typen av musik utsätts enl. mina erfarenheter för den sämsta sortens mastring.

Än engång, gud vad tråkigt att nyupplagorna är sämmre mastrade än de gammla skivorna! Hur lätt är det att gå in i en skivbutik och leta fram pressen från 1984 exempelvis!? Lär ju itne ens gå att få tag på efter förfrågan :)

#85

Postad 28 februari 2007 - 16:28

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Det är inte bara CD skivor som blir pressade. Det finns faktiskt en del vinyl som kommer från redan pressade CD mastrar, lr t o m graveras direkt från CDn. Vilket som stämmer in på Paradise Lost skivan One Second, vet jag inte. Har inte jämför mot CDn
Såhär ser den ut iaf efter normalisera till -3db

http://img241.images...ustwordsws2.jpg

Redigerat av Tomas_D700, 24 april 2007 - 20:14.


#86

Postad 28 februari 2007 - 16:50

dagas
  • dagas
  • Forumräv

  • 502 inlägg
  • 0
Det blir väl till att bara lyssna på klassisk musik i SACD format då ^^

fast kraftverk finns på SACD och jag tror jag läste nånstans att de skulle ha bra ljud. Aldrig hört dem men de är väl typ metal? Annars verkar det mest vara Bach, mozart och lite Elton John och Pink Floyd på SACD.

#87

Postad 28 februari 2007 - 20:08

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Jag har gjort några grafer i cool edit ( är inte hemma i den miljön )
Har testat 3 st låtar av ACDC Från 2 olika album original från Australien
mot samma låtar från den nya remasterserien från 2003, som enligt
vissa skall vara helt ok

Ni som kan läsa ut .. vad säger ni om skillnaderna emellan dem ?

( gjorde dem så att ni kan klicka upp dem för att se detaljerna )

MaVeRiC :)


Så här ser de ut ..

Dirty Deeds Done Dirt Cheap ORG
Bifogad fil  Dirty_Deeds_Done_Dirt_Cheap.ORG.jpg   90,2K   36 Antal nerladdningar
Dirty Deeds Done Dirt Cheap REM
Bifogad fil  Dirty_Deeds_Done_Dirt_Cheap.REM.jpg   77,26K   33 Antal nerladdningar
High Voltage ORG
Bifogad fil  High_Voltage.ORG.jpg   84,42K   18 Antal nerladdningar
High Voltage REM
Bifogad fil  High_Voltage.REM.jpg   72,59K   21 Antal nerladdningar
T.N.T. ORG
Bifogad fil  T.N.T.ORG.jpg   93,41K   27 Antal nerladdningar
T.N.T. REM
Bifogad fil  T.N.T.REM.jpg   89,65K   38 Antal nerladdningar

EDIT: Någon ? som har kunskapen, som kan utveckla skillnaderna utifrån bilderna ?

Redigerat av Unregistered1103, 01 mars 2007 - 11:02.


#88

Postad 01 mars 2007 - 10:20

Unregistered8de98e76
  • Unregistered8de98e76
  • Lärjunge

  • 463 inlägg
  • 0
Mastring är ju inte bara att lyfta upp volymen, själva maximizer-enheter ligger ofta sist i kedjan och
det är där dom blivit som galna nu och pressar sönder mixarna.

Gamla vinyler är också mastrade (ett slags sista finlir av en objektivt lyssnande ljudtekniker) Man annvänder sig av dyra exiter's
för att få mer brillians, Stereobreddare, tar bort oönskad sub-bas, nodgefilter som tar bort otrevliga frekvenser som kan uppstått från tex cymbaler som "sjunger" mm.

hehe här har ni några som pysslar med sånt, vet ej om dom är "proffs" dock:
http://www.mastrings...e/mastring.html Dom har även ljudexempel (innan, efter)

Redigerat av Unregistered8de98e76, 01 mars 2007 - 10:50.


#89

Postad 01 mars 2007 - 10:48

Unregistered40880
  • Unregistered40880
  • Forumräv

  • 865 inlägg
  • 0

Det är inte bara CD skivor som blir pressade. Det finns faktiskt en del vinyl som kommer från redan pressade CD mastrar, lr t o m graveras direkt från CDn. Vilket som stämmer in på Paradise Lost skivan One Second, vet jag inte. Har inte jämför mot CDn
Såhär ser den ut iaf efter normalisera till -3db

http://img241.images...ustwordsws2.jpg

<{POST_SNAPBACK}>


Ja det är nog ganska självklart (och synd). (de flesta) Lär ju inte bemöda sig med två mastrar, en för cd och en för vinyl i nypress :)

Redigerat av Unregistered40880, 24 april 2007 - 20:15.


#90

Postad 01 mars 2007 - 11:42

Unregistered52a88696
  • Unregistered52a88696
  • Veteran

  • 2 049 inlägg
  • 0

fast kraftverk finns på SACD och jag tror jag läste nånstans att de skulle ha bra ljud. Aldrig hört dem men de är väl typ metal?

<{POST_SNAPBACK}>


Kraftwerk, metal? :rolleyes:

Ursäkta mig, men jag kunde inte låta bli :) Kraftwerk är så långt ifrån metal du kan komma. Besök dessa hjältars website Kraftwerk.com för lite smakprov. Enjoy!

#91

Postad 01 mars 2007 - 12:19

dagas
  • dagas
  • Forumräv

  • 502 inlägg
  • 0

fast kraftverk finns på SACD och jag tror jag läste nånstans att de skulle ha bra ljud. Aldrig hört dem men de är väl typ metal?

<{POST_SNAPBACK}>


Kraftwerk, metal? :D

Ursäkta mig, men jag kunde inte låta bli :rolleyes: Kraftwerk är så långt ifrån metal du kan komma. Besök dessa hjältars website Kraftwerk.com för lite smakprov. Enjoy!

<{POST_SNAPBACK}>



haha :D :D Det var ju inte metal nej :P Tyckte att namnet lät som det skulle kunna vara riktigt fet metal. När jag hör namnet kraftwerk så tänker jag på death metal eller liknande med mycket kraft.

Soundtrack musik verkar vara mycket bra i alla fall, inte stött på en skiva i min soundtrack samling hittils som inte har riktigt fina ljudvågor. :)

Tänk er Dolph Lundgren komma in med riktigt fet el-gitarr på en scen och skrika "Kraft! Kraftwerk!!" och börja ösa på med högtalare stora som hus ^^ Det var ungefär den bilden jag fick av det namnet. Ett namn betyder mycket ^^

Redigerat av dagas, 01 mars 2007 - 12:21.


#92

Postad 01 mars 2007 - 12:29

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0
Aldrig hört talas om Kraftwerk? Synt och elektronikans stilbildare no 1? Ojdå...

#93

Postad 01 mars 2007 - 16:24

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
*ironläge på* Frågan är om dessa grafer kan förklara något! Eftersom man inte kan mäta ljud alls, utan måste lyssna sig till. Så en graf som är helt platt kan alltså ha fullt med dynamik när man lyssnar. För mätningarna kan inte "se" allt i ljudet som örat kan *ironiläge av*

:) :rolleyes: :P :D

#94

Postad 01 mars 2007 - 16:41

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Så... vi ger det en chans till .. tala om vad graferna säger .. jag har redan lyssnat
och jag hör skillnad, men kanske inte bara till det sämre.

Därför kan graferna vara intressanta att få förklarade ..

Jag skulle aldrig utgå från en graf för att faställa "kvalite" men jag är intresserad
av dess innebörd.

MaVeRiC :)

Redigerat av Unregistered1103, 01 mars 2007 - 23:21.


#95

Postad 01 mars 2007 - 17:09

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

jag har redan lyssnat
och jag hör skillnad, men kanske inte bara till det sämre.

Därför kan graferna vara intressanta att få förklarade ..

Jag skulle aldrig utgå från en graf för att faställa "kvalite" men jag är intresserad
av dess innebörd.

<{POST_SNAPBACK}>


Dina grafer var enkla att tyda. Ljudnivån på remastern är mycket högre. Om dynamiken inte
hade komprimerats så hade "ljudet" bestått av en hel massa klippta samples. Vad dynamik-
komprimeringen gör är att runda av/dämpa kraftiga transienter så att den genomsnittliga
ljudnivån kan höjas.

Den enda anledningen till att sådan mastring kan upplevas som bättre är den högre ljudnivån.
Sänker man ljudnivån (motsvarande volymkontrollen på förstärkaren) så att remastern låter
lika högt som originalet, så är det inte svårt att höra hur destruktiv komprimeringen är.

Jämför mina ABBA-klipp längre upp i tråden.

#96

Postad 01 mars 2007 - 23:20

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Tack Ageve ..

Jag kan uppleva att vissa delar faktiskt låter lite bättre även vid lägre volym
motsvarande den som finns i originalet.. hur skulle det kunna förklaras ?

MaVeRiC :)

#97

Postad 01 mars 2007 - 23:51

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0

Tack Ageve ..

Jag kan uppleva att vissa delar faktiskt låter lite bättre även vid lägre volym
motsvarande den som finns i originalet.. hur skulle det kunna förklaras ?

MaVeRiC :)

<{POST_SNAPBACK}>




Det är väl så det funkar. Att man pressar upp nivån på längre ljud så dom hörs bättre + att mna kanske använt EQ också

#98

Postad 01 mars 2007 - 23:52

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Tack Ageve ..

Jag kan uppleva att vissa delar faktiskt låter lite bättre även vid lägre volym
motsvarande den som finns i originalet.. hur skulle det kunna förklaras ?

MaVeRiC :)

<{POST_SNAPBACK}>


Det beror på att ljud med låg volym blir tydligare med komprimerad dynamik, och det kan därför
upplevas som att mer detaljer kommer fram i lugna passager. Samma effekt hade man dock
kunnat uppnå enkelt, med volymkontrollen.

Testade på skoj att komprimera en live-inspelning (Eric Clapton - Unplugged) extremt mycket.
Efter komprimeringen hörde man ett tydligt brum och röster från publiken osv i inledningen.
Brummet kom förmodligen från en gitarrförstärkare, men är så lågt på originalet att det inte
märks. Problemet var bara att när musiken väl kom igång lät det som en läspande eric med
en plastgitarr från Toys´r us :)

#99

Postad 02 mars 2007 - 00:43

dagas
  • dagas
  • Forumräv

  • 502 inlägg
  • 0

Tack Ageve ..

Jag kan uppleva att vissa delar faktiskt låter lite bättre även vid lägre volym
motsvarande den som finns i originalet.. hur skulle det kunna förklaras ?

MaVeRiC :)

<{POST_SNAPBACK}>


Det kan uppfattas som bättre då man tydligare hör de olika instrumenten. Nackdelen är ju att vissa saker ska låta väldigt tysta och andra väldigt höga. Om allt låter högt blir det inte lika bra. Det beror ju även på vad öfr musik det är, men t.ex. klassisk musik med mycket upp och ner skulle inte låta så bra om dirigenten inte vifftade med pinnen så mycket (alltså blir komprimerad).

För att dra nytta av okomprimerad musik måste du dels ha tyst runt om kring (inte sitte på buss t.ex.) dels ha bra anläggning och dels lyssna på hög ljudnivå för att höra detaljerna.

Det märks tydligt att det behövs loudness-komprimerad musik när man är i bil. Om man lyssnar på t.ex. Mozart eller Star Wars OST så hör man inte detaljerna utan att dra upp ljudet massor och då blir det för högt när det drar igång på allvar. Så det är inte bara dåligt med att jämna ut volymen, i många sammanhang är det bra. men när man vill njuta av en bra hi-fi anläggning så ska det helst vara okomprimerat =)

Hoppas det svarade på din fråga.

#100

Postad 04 mars 2007 - 01:31

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Det var mycket bra svar från er alla tre .. Tackar :)

Inte lätt när man är enbart "lyssnare" att förstå allt det teoretiska bakom
det man hör eller inte hör ..

Då har jag en liten fråga till er tre och alla andra
som känner för att ge ett svar på detta...

Här har jag två grafer från samma låt men i olika tappningar
Om man nu genom att mäta musiken som ni gör och på så sätt kan
se vilken som "bör" låta bäst .. Vilken av dessa två borde låta bäst ?

MaVeRiC :D

Test DoD

Bifogad fil  Test_DOD.jpg   37,93K   0 Antal nerladdningar

Test DuD

Bifogad fil  Test_DuD.jpg   38,27K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Unregistered1103, 04 mars 2007 - 01:35.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.