Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Stativhögtalare 3000 - 7000:-

87 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
B&W DM602 S3 (Surroundhögtalare) 1 9,13 (99) Inga priser
B&W Nautilus 805 (Surroundhögtalare) 1 9,44 (15) Inga priser
Monitor Audio Bronze B2 (Surroundhögtalare) 1 8,77 (21) Inga priser
Focal Chorus 707 S (Surroundhögtalare) 1 7,5 (3) Inga priser
Focal Chorus 706 S (Surroundhögtalare) 1 8,79 (23) Inga priser
Dynaudio Audience 42 (Surroundhögtalare) 1 8,77 (51) Inga priser
Aurum Cantus Leisure 2SE (Surroundhögtalare) 1 8,64 (13) Inga priser
Elac BS 203.2 (Surroundhögtalare) 1 9,37 (15) Inga priser
Scandyna Podspeakers MiniPod (Surroundhögtalare) 8 8,6 (29) Inga priser
Quad Performance 12L Active (Surroundhögtalare) 1 9 (12) Inga priser
Quad Performance 11L Active (Surroundhögtalare) 1 9 (7) Inga priser
Swans Diva 2.1 (Surroundhögtalare) 1 6,5 (1) Inga priser
Klipsch Reference RB25 (Surroundhögtalare) 1 7 (2) Inga priser
Monitor Audio Silver RS1 (Surroundhögtalare) 1 8,89 (36) Inga priser
KEF iQ3 (Surroundhögtalare) 1 8,59 (16) Inga priser
DALI Ikon 2 (Surroundhögtalare) 1 7,88 (23) Inga priser
XTZ 99.25 LCR (Surroundhögtalare) 7 9,25 (15) Inga priser
67 relaterade trådar
KLIPSCH-klubben (2388 inlägg) 10 mån sedan
* Officiell Tråd - XTZ 99.25/26/36 * (1922 inlägg) 1 år sedan
B&W-klubben (535 inlägg) 3 år sedan
* Officiell Tråd - Monitor Audio Silver RS* (1309 inlägg) 4 år sedan
Byta diskant Focal Chorus 706S (2 inlägg) 4 år sedan
* Officiell Tråd - KEF iQ-serien * (446 inlägg) 5 år sedan
Monitor Audio Klubben (150 inlägg) 6 år sedan
* Officiell Tråd - SwanSpeakers * (978 inlägg) 7 år sedan
Högtalare till litet rum (33 inlägg) 8 år sedan
Dynaudio Audience 42 (201 inlägg) 8 år sedan
Värt att laga diskant i Dynaudio Audience 42? (6 inlägg) 9 år sedan
Vågar man köpa 10 år gamla B&W 602 s3? (41 inlägg) 9 år sedan
Vad är ett par Scandyna MiniPod samt Bass station värda? (7 inlägg) 10 år sedan
DAli Zensor 7 vs B&W 602s3 (0 inlägg) 10 år sedan
Gå från Dynaudio Audience 42 till Excite x16..? (83 inlägg) 11 år sedan
*B&W* gamla 600-serien vs. nya 600-serien (8 inlägg) 12 år sedan
Minipod + Minibass - Hjälp uppskattas för att få ihop ett system. (7 inlägg) 12 år sedan
QUAD-klubben (40 inlägg) 12 år sedan
* Officiell tråd - Dali Ikon Serien * (315 inlägg) 13 år sedan
Stereoköp, hjälp med... lite allt möjligt! (37 inlägg) 13 år sedan
* Officiell Tråd - B&W Nautilus * (221 inlägg) 13 år sedan
XTZ 99.25 - oinspirerande? (43 inlägg) 13 år sedan
Vilken center passar till Monitor Audio RS1 (8 inlägg) 13 år sedan
stativare till rotel-ra06 (14 inlägg) 14 år sedan
Dynaudio Audience 42 eller Monitor Audio RS1 (33 inlägg) 14 år sedan
Hjälp med val av Högtalare. (33 inlägg) 14 år sedan
Airport Express - Aktiva högtalare (9 inlägg) 14 år sedan
Snygga stativare för 3000-5000kr (21 inlägg) 14 år sedan
Den mest musikaliska receivern under 10.000 (5 inlägg) 14 år sedan
Högtalartest - Stativare - upp till 5000:- (33 inlägg) 14 år sedan
Andrahandsvärde B&W dm602 s3 inkl stativ & kabel? (12 inlägg) 15 år sedan
Förslag till Stativhögtalare runt 5000 spänn!? (43 inlägg) 15 år sedan
Vilken väljer ni? (1 inlägg) 15 år sedan
Problem med Dyanaudio Audience 42 (6 inlägg) 15 år sedan
Monitor audio diskant-övertydlig? (20 inlägg) 15 år sedan
Subwoofer till Minipod (8 inlägg) 15 år sedan
Kommer H/K:n klara att driva? (3 inlägg) 15 år sedan
Vita Högtalare (37 inlägg) 16 år sedan
XTZ 99.25 eller B&W CM1 (4 inlägg) 16 år sedan
B&W 602 S3, ASW600 eller 603 S3 (6 inlägg) 16 år sedan
Prisvärda stativare (16 inlägg) 16 år sedan
Elac 203.2, ett riktigt kap? (80 inlägg) 16 år sedan
Högtalare till stereon/hemmabio (19 inlägg) 16 år sedan
PM: Fjärde generationen från Bowers & Wilkins på väg! (451 inlägg) 16 år sedan
Monitor Audio Bronze B2 (24 inlägg) 16 år sedan
Tips på små golvare som SKA stå nära vägg! (27 inlägg) 16 år sedan
Stativhögtalare till XTZ Class A100 DII (14 inlägg) 16 år sedan
bästa förstärkare och högtalare för ca 20K ? (59 inlägg) 16 år sedan
Lyssningsrunda i Stockholm (26 inlägg) 16 år sedan
MiniPod funderingar och alternativa bekymmer (5 inlägg) 16 år sedan
Stativare för 4000 eller 14000? (26 inlägg) 16 år sedan
Åsikter på blivande anläggning (380 inlägg) 17 år sedan
Aurum Cantus Leisure 2 SE (5 inlägg) 17 år sedan
Högtalare för metal (75 inlägg) 17 år sedan
Rookie behöver råd! (56 inlägg) 17 år sedan
Passande stativare till HK675 (29 inlägg) 17 år sedan
Passande högtalare och slutsteg till ONKYO (22 inlägg) 17 år sedan
Låt fantasin flöda för 20.000! (59 inlägg) 17 år sedan
JMLab Chorus 706S VS Monitor Audio RS1 (0 inlägg) 18 år sedan
Hjälp med val av hemmabiosystem (9 inlägg) 18 år sedan
Köptips 2-kanalspaket under 10000:- (32 inlägg) 18 år sedan
Bi/dipoler eller Direktstrålande högtalare? (4 inlägg) 18 år sedan
Gästbok för znurf (10 inlägg) 18 år sedan
Hjälp med val av satteliter/center... (7 inlägg) 18 år sedan
Vilken? Jamo D430 vs B&W DM602 S3 (1 inlägg) 18 år sedan
Besviken på mina B&W DM602S3 (28 inlägg) 19 år sedan
MA Bronze 2 eller Bronze 4, skillnad i ljud? (2 inlägg) 20 år sedan

#51

Postad 26 juni 2006 - 13:17

matte76
  • matte76
  • Forumräv

  • 929 inlägg
  • 0
kribban: Jodå det finns kanske. Men man kan ju inte blunda hela tiden, tex när man ska byta skiva ;) Dessutom vill man ju lyssna på dem i sin anläggning om ett köp ska vara aktuellt. Men visst, jag ska nog försöka lyssna på dem om rätt tillfälle dyker upp.

Redigerat av matte76, 26 juni 2006 - 13:20.


#52

Postad 26 juni 2006 - 15:26

smedjebacken
  • smedjebacken
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0
Nog om InoAudio den är som den eviga kabeldiskussionen

Graziano det bästa är nog om du bestämmer dig för 3-4 par högtalare du skulle villa har och lånar hem dem ett tag och lyssnar själv på dem och avgör vilken som låter bäst för i slut ändan är det ju du som ska lyssna på dem och inte vi

Mvh

#53

Postad 26 juni 2006 - 16:18

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

  • 1 191 inlägg
  • 0
>>>micke5721

Medryckande karaktär, allså när de svänger om ljudet, basen är pigg och har en bra kontur samt att hela ljudbilden har ett klipp som gör att det är kul att lyssna. Kanske hade varit bäst att skriva såhär direkt från början ;)

>>>smedjebacken

Hehe jo tack, visst är de bäst att låna hem, men jag är bara ute efter tips från er alla så jag sedan kanske kan titta närmare på endel utav dem som jag inte redan hört:)

#54

Postad 26 juni 2006 - 16:21

Unregisteredff90150f
  • Unregisteredff90150f
  • Forumräv

  • 935 inlägg
  • 0
Har inte Peter och Martin nånting schysst inne i butiken för tillfället?

De brukar ju rätt ofta ha en hel del schyssta stativare hemma.

#55

Postad 01 juli 2006 - 19:27

Unregisteredff90150f
  • Unregisteredff90150f
  • Forumräv

  • 935 inlägg
  • 0
Hopp.

I torsdags var Graziano med vänner över hos mig och lyssnade på piP.
Det blev en rätt lång kväll (minns jag rätt åkte de hemmåt strax efter 24.00), dock en väldigt
trevlig kväll.

piP drevs för kvällen av mitt NAD 302 (som brändes upp), en Thule IA100 (Grazianos) och min
Denon 2105.
Signalkällor var ett billig Samsung DVD (tillsammans med 302) samt en Pioneer 668.
Signalkablage, Ino Audio il75s
Högtalarkablage EKK 4x1,5 mm2 parkopplad.

Jag vet ju redan hur jag tycker piP låter, men det skulle väl va trevligt om Graziano ville dela med sig
av sina intryck. :rolleyes:

#56

Postad 01 juli 2006 - 20:50

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Har inte lyssnat på mer än några av de högtalare du nämner men Ino Audio piP låter bättre än en del högtalare i dyrare serier av de märken du nämner, exempelvis så smiskar piP upp B&W Nautilus 805 och Dynaudio S1.4. B&W 600-serien har jag lyssnat på vid ett flertal tillfällen och jämfört med piP så är de rent ut sagt usla.

<{POST_SNAPBACK}>


Du gick uppenbarligen i fällan.

Utgår ifrån att "smedjebacken" skrev det han skrev för att provocera alla ino-anhängare, och det
var kanske onödigt, men vad var då ditt svar? Har du verkligen hört B&W 805 i ett någorlunda bra
rum drivna med bra elektronik? Skulle inte tro det, med tanke på ditt uttalande. Tror för övrigt att
du inte har lyssnat på några andra högtalare i "optimal" miljö (som en viss persons källare) men
det är ju bara en gissning.

Och ja, jag har lyssnat på dina halleluja-högtalare Pip, men i vanligt vardagsrum. De stod
mot en vägg med dämpmaterial bakom, och lät helt okej, ungefär som B&W 600-serie 2 stativare
klangmässigt fast med något snällare diskant och en aning djupare men långsammare bas-
återgivning. Mellanregistret var en aning mer transparent i Pip med, men det handlar verkligen
inte om några stora skillnader. Skriver det bara för att du drog in de i diskussionen som "värdelösa"
motståndare.

Det finns förövrigt en stativare som slaktar Pip ljudmässigt, speciellt när det kommer till akustisk
och klassisk musik. De heter (löjligt nog) Jamo, men är seas-konstruktioner med deras excel
element.

Postad bild

Pris: 17000kr.

De ger även B&W 805 en tuff match, men B&W vinner på att de är något mer detaljerade i toppen.

#57

Postad 02 juli 2006 - 07:19

Unregisteredff90150f
  • Unregisteredff90150f
  • Forumräv

  • 935 inlägg
  • 0
Halloj, jag var hemma hos Öhman igår och hämtade högtalare (i28 + profundus X-4) och passade då
på att lyssna lite på piP och pi60s igen :rolleyes:

Måste säga att i det rummet spelar verkligen piP grotekst bra (jämför med mitt vardagsrum som
vi lyssnade på i torsdags).
På låga volymer (så att piP inte är nära gränsen för vad de pallar med) så låter de verkligen väldigt
likt pi60s, förutom då i ljudbilden där pi60s hade ett betydligt större djup.

Det är lite farligt att vara hos IÖ för nu känner man verkligen att man måste få ordning på sitt eget
lyssningsrum. :lol:

#58

Postad 02 juli 2006 - 07:55

Unregisteredbb60144a
  • Unregisteredbb60144a
  • Lärjunge

  • 276 inlägg
  • 0
Jag var och lyssnade på piPs när jag hämtade några par pi60(06) i söndags (en vecka sedan).
De spelade verkligen bra. Mycket mer som pi60 än piP tyckte jag.

Jag trodde t.o.m. att det var pi60s som spelade (jag spelar rimligt starkt).
Vid lite högre tryck anande jag att det var piPs!




Mvh Magnus Eriksson

#59

Postad 02 juli 2006 - 14:22

clevername
  • clevername
  • Beroende

  • 1 088 inlägg
  • 0
Så piP spelade mer som pi60 än sig själva? Eller nej, det var ett signatur-s där, inte ett anglofilt pluralis-s?

Redigerat av clevername, 02 juli 2006 - 15:56.


#60

Postad 02 juli 2006 - 17:29

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Så piP spelade mer som pi60 än sig själva? Eller nej, det var ett signatur-s där, inte ett anglofilt pluralis-s?

<{POST_SNAPBACK}>


piPsmsed

piP special millennium signature edition deluxe :rolleyes:


Jag trodde t.o.m. att det var pi60s som spelade (jag spelar rimligt starkt).
Vid lite högre tryck anande jag att det var piPs!


Har läst mer än en gång på forumet att piP klarar höga ljudtryck utan problem, men nu säger du
att signatur-versionen inte gör det? Vad menar du med högt? Har nämligen endast lyssnat på piP
på ganska låg voylm, och då lät de som sagt ganska bra, men inget "hoppa ur stolen efter att ha
sett ljuset" upplevelse direkt.

#61

Postad 02 juli 2006 - 18:33

Unregisteredff90150f
  • Unregisteredff90150f
  • Forumräv

  • 935 inlägg
  • 0

Så piP spelade mer som pi60 än sig själva? Eller nej, det var ett signatur-s där, inte ett anglofilt pluralis-s?

<{POST_SNAPBACK}>


piPsmsed

piP special millennium signature edition deluxe :o


Jag trodde t.o.m. att det var pi60s som spelade (jag spelar rimligt starkt).
Vid lite högre tryck anande jag att det var piPs!


Har läst mer än en gång på forumet att piP klarar höga ljudtryck utan problem, men nu säger du
att signatur-versionen inte gör det? Vad menar du med högt? Har nämligen endast lyssnat på piP
på ganska låg voylm, och då lät de som sagt ganska bra, men inget "hoppa ur stolen efter att ha
sett ljuset" upplevelse direkt.

<{POST_SNAPBACK}>


Tror att Manga-X menar ungefär att man hör rätt tydligt att piP eller piPs börjar komprimera långt
tidigare än pi60 eller pi60s. De hänger inte alls med i basen vid jämförelse mot de större bröderna.
Men visst kan piP spela högt (piPs kan spela något högre), dock så tycker jag att de når sin gräns
ungefär när det börjar bli som roligast (104 dB från botten klarar ju piP att spela, 108 dB över 140 Hz).
104 dB som maxvolym (väldigt nära gränsen för att basarna slår i taket) är lite för lite om man
gillar att lyssna på musik vid koncertnivåer :rolleyes:

(det är ju gött när det skakar lite i soffan när man drar på, tycker jag)

pi60s däremot (hemma hos IÖ igår alltså) klarar gott och väl att spela så högt jag önskar utan att
ens låta ansträngda, det provade jag igår med lite schysst Israelisk (om jag minns rätt) musik
som IÖ hade i spelaren. Rätt schysst basfundament i de låtarna jag lyssnade på asså, skaka
både i soffa och i byxben REJÄLT utan att den däringa 8.5-tummarn ens jobbade på halvfart,
trevligt :lol:
Ännu trevligare är det ju när man vet att det system som ska upp i ens egen källare är betydligt
mer kompetent vad gäller att spela högt utan att låta ansträngt... I basområdet har mitt system
(profundus X-4) 8 dB mer att ge än pi60 signatur. :huh:

#62

Postad 02 juli 2006 - 19:14

clevername
  • clevername
  • Beroende

  • 1 088 inlägg
  • 0
Så om man roas av att ge grannarna tinnitus så skall man välja pi60 över piP(s)?

#63

Postad 02 juli 2006 - 20:08

Loud
  • Loud
  • Beroende

  • 1 459 inlägg
  • 0
Tittat på B&W, jag är väldigt nöjd med mina högtalare. Dock inte stativ.

#64

Postad 02 juli 2006 - 23:34

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

  • 1 191 inlägg
  • 0
>>>Niklas H

Mkt kul att få komma att lyssna på Pip Niklas.Blev imponerad utav den djupa basen och det öppna ljudet med en stor dos närvaro. Dock var basen inte fullt så rapp som jag velat ha den men efter att fått reda på att Piparna var trögdrivna så kan de ha sin förklaring.

Måste säga att jag blev mkt imponerad utav ditt bygge i källaren, hoppas få komma på ett återbesök när allt står färdigt. Tack män en gång för besöket.

/Grazi

#65

Postad 03 juli 2006 - 05:27

zlay3r
  • zlay3r
  • Forumräv

  • 953 inlägg
  • 0
Har jag misstagit mej eller? men jag tycks minnas att det har nämnts att piP är lättdrivna? har i bakhuvudet att nån har sagt att dom drivs av en denon reciver i Iös källare? eller har jag gått och fått snurr eller?

Graziano: Nå få höra några intryck då? var dom så trovärdiga/naturliga som alla säger? Att man totalt glömmer bort högtalarna och tror att sångaren/instrumenten fanns i rummet? Skriv gärna mera utförliga intryck.

#66

Postad 03 juli 2006 - 05:52

Unregisteredff90150f
  • Unregisteredff90150f
  • Forumräv

  • 935 inlägg
  • 0

>>>Niklas H

Mkt kul att få komma att lyssna på Pip Niklas.Blev imponerad utav den djupa basen och det öppna ljudet med en stor dos närvaro. Dock var basen inte fullt så rapp som jag velat ha den men efter att fått reda på att Piparna var trögdrivna så kan de ha sin förklaring.

Måste säga att jag blev mkt imponerad utav ditt bygge i källaren, hoppas få komma på ett återbesök när allt står färdigt. Tack män en gång för besöket.

/Grazi

<{POST_SNAPBACK}>


Trögdrivna? Nää det tycker jag inte att de är.
87 dB/W (2,83 V) vid 1 meters avstånd är de specade till så speciellt trögdrivna är de inte, sen så
har de en snäll impedanskurva så de belastar ju inte slutstegsdelen med något elakt.
Att min gamla NAD 302:a brann upp beror på värmen (står i ett skåp med väldigt dålig ventilation)
då vi spelade HÖGT på den rätt länge (volymvredet stod nästan på klockan 3) :D

När jag hade en IA100 så spelade jag då på ett par Mumma Audio Mosen stativare... Där kan vi börja
prata låg känslighet, dock snäll impedanskurva.
Hade då oftast volymen på steg 65-70 utan att det spelade i närheten av de volymerna vi spelade
i torsdags. :rolleyes:

(hade du spelat lika högt i en lägenhet som vi gjorde i torsdags kväll hade nog grannarna knackat
på dörrn för länge sen... Vi låg någonstans kring 100-103 dB nästan hela tiden. Det var säkert en
7-8 ggr som baselementet gick i ändläge, då det floppade lite, vilket händer vid 104 dB, i fritt fält) :lol:

Det roliga är ju att Inos högtalare inte börjar låta direkt illa innan de slår i taket, det uppkommer
väldigt väldigt sällan lavinartad distorsion (går ju förstås att få fram med lite elakare testsignaler).
Lite ansträngt låter de ju dock när man närmar sig vad de är kapabla till :(

Angående rapphet i basregister mellan olika högtalare, läs följande där IÖ ger en rätt bra förklaring
till varför vissa högtalare ofta uppfattas som rappare i basen än andra (minns jag rätt är det IÖ:s
andra inlägg) :huh:

http://www.faktiskt....=1410&start=240

Kul att du gillade piP Graziano, visst sjutton är det lite imponerande att de klarar att gå så djupt i
basen de där små rackarna, det håller jag med om. Lite därför jag är så förvånad över Smedjebackens
tidigare inlägg... :o

#67

Postad 03 juli 2006 - 08:25

clevername
  • clevername
  • Beroende

  • 1 088 inlägg
  • 0
Är det bilder från Öhmans källare som ligger före hans inlägg?

#68

Postad 03 juli 2006 - 08:49

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0

har i bakhuvudet att nån har sagt att dom drivs av en denon reciver i Iös källare? eller har jag gått och fått snurr eller?

<{POST_SNAPBACK}>


Stämmer. Billig Denon-receiver som står för strömmen.

Är det bilder från Öhmans källare som ligger före hans inlägg?

<{POST_SNAPBACK}>


Nixpix, det verkar vara från en miniträff hemma hos signaturen "Merkurius" där man tydligen körde pi60 mot Respons.

#69

Postad 03 juli 2006 - 10:51

clevername
  • clevername
  • Beroende

  • 1 088 inlägg
  • 0
Jag har alltid haft lite svårt att greppa "rapp" som beskrivning av basen. Men så har jag inte lyssnat på hur många system som helst heller. Om det är som Öhman skriver, ett symptom på en begränsning av den nedre delen av registret, kan man uppnå "rapphet" genom att använda en equalizer för att dra ner basinformationen som går ut till "orappa"* högtalare?



* (eftersom jag inte riktigt förstår begreppet än så kommer jag inte på något motsatsbegrepp)


Edit: Längre ner skriver han om att experimentera med högpassfilter för att maximera "rapphet" i basen, så jag antar att det beror på om man har en equalizer som kan dämpa -3dB vid 60Hz. Eller tolkade jag honom fel?

Redigerat av clevername, 03 juli 2006 - 10:59.


#70

Postad 03 juli 2006 - 14:05

Unregisteredff90150f
  • Unregisteredff90150f
  • Forumräv

  • 935 inlägg
  • 0

Jag har alltid haft lite svårt att greppa "rapp" som beskrivning av basen. Men så har jag inte lyssnat på hur många system som helst heller. Om det är som Öhman skriver, ett symptom på en begränsning av den nedre delen av registret, kan man uppnå "rapphet" genom att använda en equalizer för att dra ner basinformationen som går ut till "orappa"* högtalare?



* (eftersom jag inte riktigt förstår begreppet än så kommer jag inte på något motsatsbegrepp)


Edit: Längre ner skriver han om att experimentera med högpassfilter för att maximera "rapphet" i basen, så jag antar att det beror på om man har en equalizer som kan dämpa -3dB vid 60Hz. Eller tolkade jag honom fel?

<{POST_SNAPBACK}>


Njaeee ingen EQ utan ett högpass filter (skär alltså bort information under 60 Hz).
Dock vet jag inte hur just funktionskurvan ser ut på det filter som IÖ pratar om, då jag inte har haft
någon anledning till att simulera det, men förmodar att den sänker signalnivån ganska rejält under
60 Hz i och med att det blir ett 4:e ordningens filter, dock är Q-värde inte angett så hur brannt det
skär är svårt att svara på utan att ha tittat på det (simulerat typ). :)

Det han beskriver annars att sänka Q-värde på basen (baslådan) ger ju att man får en flackare
avskärning nedåt. Det kan hända att det ger en upplevt rappare bas, men jag kan inte kommentera
det eftersom jag faktiskt inte har en susning. Beror förstås på vilket Q-värde han talar om.

Just att många upplever högtalare som går väldigt djupt i basregistret som orappa, eller långsamma
i basen beror ju på att de spelar de frekvenser som "normala" högtalare inte klarar med bibehållen
nivå. De normala högtalarna skickar alltså aldrig ut den informationen till lyssnaren.
Låga frekvenser i sig själva har ju längre svängningstid än höga så de bör ju rimligtvis låta "långsammare"
också :unsure:

(BTW nu finns några byggbilder på i28 under mitt galleri, de är dock inte helt färdiga då jag saknar
filterkomponenter som kommer imorrn eller övermorrn samt så är inte fotplattan monterad)

#71

Postad 03 juli 2006 - 14:15

clevername
  • clevername
  • Beroende

  • 1 088 inlägg
  • 0
Så en equalizer är inte en serie filter? Jag har aldrig haft någon, så jag har inte haft något behov av att fundera över vad det egentligen är :) Men man kan alltså inte simulera dämpningen som ett sånt filter ger genom att dra ner alla frekvensband i eq:n upp till 60Hz ... dvs att simulera simuleringen :unsure:


Q-värdet han talar om där är filtrens... dvs hur brant de dämpar efter brytfrekvensen

Redigerat av clevername, 03 juli 2006 - 14:21.


#72

Postad 03 juli 2006 - 17:34

Unregisteredff90150f
  • Unregisteredff90150f
  • Forumräv

  • 935 inlägg
  • 0

Så en equalizer är inte en serie filter? Jag har aldrig haft någon, så jag har inte haft något behov av att fundera över vad det egentligen är :) Men man kan alltså inte simulera dämpningen som ett sånt filter ger genom att dra ner alla frekvensband i eq:n upp till 60Hz ... dvs att simulera simuleringen  ;)


Q-värdet han talar om där är filtrens... dvs hur brant de dämpar efter brytfrekvensen

<{POST_SNAPBACK}>


Jo visst är det en serie med filter, dock inte högpass-filter utan bandpass-filter :unsure:

Menade inte Q-värdena på filtren utan att han menade att man kunde sänka Q-värdet på lådan
för att få en "rappare" basåtergivning. :lol:

#73

Postad 04 juli 2006 - 19:00

Christopher
  • Christopher
  • Beroende

  • 1 039 inlägg
  • 0

Halloj, jag var hemma hos Öhman igår och hämtade högtalare (i28 + profundus X-4) och passade då
på att lyssna lite på piP och pi60s igen  :)

Måste säga att i det rummet spelar verkligen piP grotekst bra (jämför med mitt vardagsrum som
vi lyssnade på i torsdags).
På låga volymer (så att piP inte är nära gränsen för vad de pallar med) så låter de verkligen väldigt
likt pi60s, förutom då i ljudbilden där pi60s hade ett betydligt större djup.

Det är lite farligt att vara hos IÖ för nu känner man verkligen att man måste få ordning på sitt eget
lyssningsrum.  :unsure:

<{POST_SNAPBACK}>


Vad har det med denna tråd att göra?
Nu tycker jag det är slutsnackat om Ino, om det inte kommer några konkreta tips!

Graziano, du har pm iaf

Redigerat av Christopher, 04 juli 2006 - 19:01.


#74

Postad 07 juli 2006 - 23:12

Unregisteredff90150f
  • Unregisteredff90150f
  • Forumräv

  • 935 inlägg
  • 0

Vad har det med denna tråd att göra?
Nu tycker jag det är slutsnackat om Ino, om det inte kommer några konkreta tips!

Graziano, du har pm iaf

<{POST_SNAPBACK}>


Inte mycket alls faktiskt.
Det var mer ämnat som skitsnack till trådskaparen som ju faktiskt var hos mig en torsdag och
lyssnade på piP.

Så du tycker det är slutsnackat om Ino?
Spelar mig ingen roll om du tycker det eller ej.

Trådskaparen har ännu ej sagt något i stil med, ge f-n i att snacka om Ino högtalare hela tiden eller
dylikt, och så länge trådskaparen tycker det är OK så tycker jag de som skriver i tråden får rätta sig
efter det.
Skulle nu trådskaparen tycka att det är blir tjatigt eller är nog så skulle jag självklart rätta mig efter
det. :angry:

#75

Postad 08 juli 2006 - 07:10

smedjebacken
  • smedjebacken
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0
Det verkar som trådskaparen är mer intresserad av Canton S8-Dc än av ino Pip så han kanske har lämnat träden men jag kan ha fel

Och ska du skitsnack med honom så kan du ju skicka Pm Istället så slipper folk reta sig på Ino Audio snacket

Sen måste jag erkänna att jag har sett ett par InoAudio Högtalare som ser helt intressanta ut jag tror dom hete ino i56 men de kostar säker mycket pengar

En fundering som jag har om man vänder på det hela kan man inte mäta rummet och bygga ett par inoAudio högtalare uti från de värdarna man fick vid mätningen

#76

Postad 08 juli 2006 - 08:18

Unregisteredff90150f
  • Unregisteredff90150f
  • Forumräv

  • 935 inlägg
  • 0

Det verkar som trådskaparen är mer intresserad av Canton S8-Dc än av ino Pip så han kanske har lämnat träden men jag kan ha fel

Och ska du skitsnack med honom så kan du ju skicka Pm Istället så slipper folk reta sig på Ino Audio snacket

Sen måste jag erkänna att jag har sett ett par InoAudio Högtalare som ser helt intressanta ut  jag tror dom hete ino i56 men de kostar säker mycket pengar

En fundering som jag har om man vänder på det hela kan man inte mäta rummet och bygga ett par inoAudio högtalare uti från de värdarna man fick vid  mätningen

<{POST_SNAPBACK}>


Aha, så kan det vara, det var ju i och för sig ett tag sedan han skrev i denna tråden.

i56 är inte helt billiga, det stämmer. Minns jag rätt kostar de från ca. 80000 kr färdiga (mer beroende
på ytfinnish). Då bör man ju även tänka på att de inte är fullregister högtalare utan kräver basmoduler.
Minsta basmodulerna som fungerar bra ihop med i56 lär vara Y-2 som kostar från 21500 kr (eller mer
beroende på ytfinnish) i färdigt skick. Fast då är basmodulerna en flaskhals i systemet, har för mig
att Ingvar rekomenderar minst Y-4 till i56.
Inte direkt gratis.

Alltså att bygga en högtalare efter det rum man har kommer garanterat kosta mer än att göra
rummet bra akustiskt. Dessutom går det inte att korrigera för efterklang i ett rum på annat sätt
än att just dämpa för det i rummet.

#77

Postad 08 juli 2006 - 09:09

JesperB
  • JesperB
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0
Canton Karat stativare, lättdrivna och transperant ljud. Dock så kan de vara väldigt känsliga vart man placerar dem när det gäller HIFI lyssning.

#78

Postad 08 juli 2006 - 11:48

clevername
  • clevername
  • Beroende

  • 1 088 inlägg
  • 0
Jag tycker att vi skall ha en tävling där vi alla säger vad vi tror att trådskaparen har för avsikter och sen vinner den som kommer närmast. Skärp er.

#79

Postad 08 juli 2006 - 12:11

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

  • 1 191 inlägg
  • 0
Det gör inget om ni skriver om pip, läser ändå bara om det jag själv tycker är intressant :) Jag fick ju komma å lyssna ppå Pip hos Niklas H så inte kan jag skälla på honom inte;)
Skämt å sido, men ide vore ju isf att kanske flytta Pip snacket till annan tråd om det finns mer att diskutera i ämnet, så går det lättare att hitta det som skrivs om Pip här.

Tack för de tips jag får iaf, vet inte riktigt vad som ska köpas, karat stativarna är säkert fina som JesperB säger, dock aldrig hört dem. Hur är Dynaudio 52 (?), ser en som har ett par ute på marknaden här nämligen. Men svårt när man inte kan lyssna, får ta mig en runda till sthlm framöver, där har de väl nästan allt iaf :blink:

#80

Postad 08 juli 2006 - 13:59

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

  • 3 254 inlägg
  • 0

Jag tycker att vi skall ha en tävling där vi alla säger vad vi tror att trådskaparen har för avsikter och sen vinner den som kommer närmast. Skärp er!

Ett bra tips för deltagare i denna tävling är att starta med att läsa trådens rubrik och första inlägg. Lycka till! :blink:

Graz: Dynaudio är absolut värda en lyssning även om de kanske inte tangerar din ljudsmak helt som jag uppfattat den iaf. Har lyssnat på 52SE och Focus 140. 52an drevs av en billig Marantz PM4320 och basen var lite "boomy" tyckte jag. De skall ju må bra av rejäl kraft så jag misstänker att det rättas till med en kraftigare stärkare?

OT: Du som haft SA. Kolla om du kan få en lyssning på SA Explorer i Stockholm. En golvare och i helt fel prisklass men jag tyckte den lät ruggigt bra (med Primare). Kunde vara kul att få ett intryck från dig. Då kan du skriva det i denna tråd. Ganska dött där nämligen. :)

#81

Postad 19 augusti 2006 - 10:42

Unregistered9bf3363c
  • Unregistered9bf3363c
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
Trådskaparen uppmanas härmed att leta upp ett par beggade B&W 805 Matrix (kolla mitt galleri). Jag fick mina med stativ för under 5000. Prisvärt? Är påven katolik?

Spelar all musik med samma obesvärade precision, detaljrikedom, öppna mellanregister och sju****sbas. Mer? <_<

#82

Postad 19 augusti 2006 - 12:06

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

  • 1 191 inlägg
  • 0
>>>pefre


Okej, jag skulle egentligen ha tagit mig en tur till GBG och lyssnat igenom allt som finns, men de har inte blivit av <_< Men kan tänka mig att dem är riktigt bra efter vad jag hört om 42- och 52 orna. Men om de spelar glatt och livligt med rapp och konturskarp bas vette tusan de!

>>>knoggg


hehe, ska du komma här å få en att må dåligt ;) Bara å säga grattis, men när du ska sälja dem så står jag först på listan då och får dem ännu billigare än vad du köpte dem för;)?

#83

Postad 19 augusti 2006 - 17:06

Unregistered9bf3363c
  • Unregistered9bf3363c
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
Jo, jag säljer dem nog samtidigt som min gamla Marshalltopp (1986:a basmodell från 1974, låter svinbra). :blink: ;) :)

#84

Postad 22 november 2006 - 15:30

Krasse55
  • Krasse55
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Hej!

Är det någon som vet vart man kan köpa Swans Diva 2.1 någonstans?

MVH//Krasse

#85

Postad 22 november 2006 - 15:38

global
  • global
  • Lärjunge

  • 424 inlägg
  • 0
Definitivt Elac 203 eller Monitor audio rs1 två ruggigt bra högtalare men med totalt olika ljud så det är bara att kolla vilket som passar bäst.

#86

Postad 23 november 2006 - 21:43

hellyarp
  • hellyarp
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0
B&W CM1 spelar som fan...

#87

Postad 27 december 2007 - 16:55

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

  • 1 191 inlägg
  • 0
Om någon nu är på jakt eter stativare och läser i denna gamla tråden kan jag rekommendera Elacs stativare !

#88

Postad 13 september 2008 - 16:17

Unregistered67309924
  • Unregistered67309924
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
dali Ikon 2, med nad elektronik om du vill ha ett korrekt rappt o tajt men ändå kraftfullt ljud

B&W CM1 är en riktig guldklimp!!! dock får du vara beredd på att dom är trögdrivna och kräver ett riktigt förstärkeri +150w el. så(typ denon, cambridge mfl.) men då spelar dom också skjortan av dom få konkurrenter som finns kvar..neutralt omfamnande ljud med bra gung



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.