Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Logitech Z-906 som hemmabio?

65 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 16 oktober 2011 - 17:10

blizzy
  • blizzy
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0
Hej,

Jag tänkte skaffa nytt hemmabiosystem och funderar kring vilket ljudsystem jag ska köpa.
Då jag inte hade tänkt lägga mer än 3000-3500 på ljudet så hade jag först siktat in mig på något i stil med LG HB806TH. Det är ju ett helt paket vilket ju är positivt, men sen kom jag på att jag nog aldrig lär utnyttja Bluray-spelaren (kollar mest på TV-sändningar eller streamat material från mitt nätverk).
Så föll tankarna över mot ett system utan Bluray/DVD, men i samma prisklass: Logitech Z-906.

Jag har läst en del tester om det paketet och det ska tydligen vara helt okej. Frågan är väl mest om man kan ha det som "hemmabio"?
Det är ju i grunden tänkt som ett datorhögtalarsystem och det stödjer inte några flashiga ljudinställningar som Dolby TrueHD osv (vet dock knappt vad det är så det är nog ingen förlust kanske)..
Är det några praktiska funktioner man tappar genom att välja denna typ av system istället för "riktiga hemmabiosystem" (med Bluray osv)?

Nej, jag är ingen ljudfantast, jag vill bara ha ett helt okej hemmabiosystem för vanligt TV-tittande och en del musiklyssnande. Och ja, jag vet att 3000 är ganska lågt för ett ljudsystem men jag prioriterar hellre annat istället för att lägga 15000 för att få "klockrent" ljud...

Tips och idéer uppskattas :)

#2

Postad 16 oktober 2011 - 17:17

Unregistered286e127e
  • Unregistered286e127e
  • Mästare

  • 3 926 inlägg
  • 0
Köp ett stereosystem för den budgeten,man får inget bra hemmabiosystem för 3000kr.
Passar bättre till musik också.
Man behöver inte lägga 15000kr för att få bra ljud,man kan få bra ljud för runt 3000kr om man så vill,däremot hemmabio så får du nog lägga ut 15.000kr.

#3

Postad 16 oktober 2011 - 17:29

blizzy
  • blizzy
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0
Läste precis en recension om Onkyo HT-s3305, finns för 3000 på Dustinhome. Det verkar ju vara ett "riktigt" hemmabiosystem fast utan Bluray/DVD. Kanske det kan funka som en hybrid mellan de Z-906 och ett vanligt hemmabiosystem?

@Metalmackan: Jag är inte ute efter något värstingsystem, jag vill mest ha "mycket ljud". Det jag tittar på är oftast ändå inte anpassat för 5.1 (typ vanlig TV, musik, streamat från nätverket osv). Men du menar då att alla 5.1-system för 3000kr är skit, oavsett vad man ska använda det till?....

#4

Postad 16 oktober 2011 - 17:52

Unregistered286e127e
  • Unregistered286e127e
  • Mästare

  • 3 926 inlägg
  • 0

Läste precis en recension om Onkyo HT-s3305, finns för 3000 på Dustinhome. Det verkar ju vara ett "riktigt" hemmabiosystem fast utan Bluray/DVD. Kanske det kan funka som en hybrid mellan de Z-906 och ett vanligt hemmabiosystem?

@Metalmackan: Jag är inte ute efter något värstingsystem, jag vill mest ha "mycket ljud". Det jag tittar på är oftast ändå inte anpassat för 5.1 (typ vanlig TV, musik, streamat från nätverket osv). Men du menar då att alla 5.1-system för 3000kr är skit, oavsett vad man ska använda det till?....


Men du menar då att alla 5.1-system för 3000kr är skit, oavsett vad man ska använda det till?....

Kan man säga,köp nån stereoförstärkare och golvhögtalare på blocket så får du bra grejer,kanske inga värstingprylar utan helt enkelt bra.

Sen förstår jag inte att man lyssnar på musik med 5st små pluttiga högtalare + nån sunkig bas istället för 2st stora och bra högtalare,syftar på Onkyo systemet.

Vill du ha surroundeffekter så köp vad som helst,är du ute efter bra återgivning i film och musik så kostar det.

#5

Postad 16 oktober 2011 - 19:04

blizzy
  • blizzy
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0

Sen förstår jag inte att man lyssnar på musik med 5st små pluttiga högtalare + nån sunkig bas istället för 2st stora och bra högtalare,syftar på Onkyo systemet.


Fördelen med att ha 5 små är ju både att de tar mindre plats än två stora samt att de ju ger en bättre spridning.. Men det behöver vi inte diskutera. Är ju bara trist att hålla på o behöva hävda sig om ett system för 3000 är skit eller inte, alla prioriterar inte att lägga 10-tusentals kronor på ljudsystem...

Frågan är mest om man kommer förlora någon praktisk funktion med Z-906, då det ju inte har stöd för HDMI, Dolby TrueHD etc?

Jag hade gärna haft ett system som Z-906 framför Onkyo's pga dess smidiga formfaktor också.. jag har ganska begränsat med plats i vardagsrummet och vill inte ha en stor ful tv-bänk när tv'n ändå hänger på väggen, så vill gärna slippa att ha en stor reciever...

#6

Postad 16 oktober 2011 - 19:48

Unregistered286e127e
  • Unregistered286e127e
  • Mästare

  • 3 926 inlägg
  • 0


Fördelen med att ha 5 små är ju både att de tar mindre plats än två stora samt att de ju ger en bättre spridning.. Men det behöver vi inte diskutera. Är ju bara trist att hålla på o behöva hävda sig om ett system för 3000 är skit eller inte, alla prioriterar inte att lägga 10-tusentals kronor på ljudsystem...

Frågan är mest om man kommer förlora någon praktisk funktion med Z-906, då det ju inte har stöd för HDMI, Dolby TrueHD etc?

Jag hade gärna haft ett system som Z-906 framför Onkyo's pga dess smidiga formfaktor också.. jag har ganska begränsat med plats i vardagsrummet och vill inte ha en stor ful tv-bänk när tv'n ändå hänger på väggen, så vill gärna slippa att ha en stor reciever...


Nackdelen med att ha små högtalare + sub är att man får en sk tomrum mellan högtalare och sub,blir aldrig bra,jag lovar.

Det finns små 2ch mikrosystem för 3000-4000kr som låter ok,kolla på ett sådant istället.

Sen en sak till,man kan få bra ljud långt under 10.000kr också.

#7

Postad 16 oktober 2011 - 22:08

blizzy
  • blizzy
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0
Jo jag förstår att du tycker det metalmackan.
Det svarar dock fortfarande inte på min fråga angående Z-906...
Men om någon annan har några synpunkter på Z-906 så vore det toppen!

#8

Postad 16 oktober 2011 - 22:45

Unregistered286e127e
  • Unregistered286e127e
  • Mästare

  • 3 926 inlägg
  • 0

Jo jag förstår att du tycker det metalmackan.
Det svarar dock fortfarande inte på min fråga angående Z-906...
Men om någon annan har några synpunkter på Z-906 så vore det toppen!

Ja du kan ha z906 som hemmabio,dock saknar det hdmi och hd-ljud men det lär inte göra nån större skillnad ändå.
Ska du lira mycket musik så finns det bättre saker att lägga pengar på.

#9

Postad 01 november 2011 - 19:45

chrgoi
  • chrgoi
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Jag kör med ett Z906 som hembiosystem, och då är jag ändå en gammal hi-fi nörd som har en Arcam/Carlsson anläggning för över 20k:- stående i sovrummet som 2-kanalsanläggning.

Jag är helt klart nöjd med mitt Z906, det är mycket bättre än mitt förra Z5500 som jag inte alls var så nöjd med.

Jag har lyssnat på hembioanläggningar som kostar 10ggr så mycket som Z906, och självklar är det en häftigare upplevelse, men sett till priset och smidigheten så är Z906 sjukt bra, speciellt nu när man kan hitta det för runt 2500:-!!

Avslutningsvis vill jag säga att jag har lagt mer pengar på mina in-ear lurar än på mitt Z906 och är ändå sjukt nöjd med systemet ^^

Som TV/enklare hembiosystem är Z906 svårslaget för de pengarna :)

// CG

Ps. Som Metalmackan nämner här ovan så är systemet inte optimalt om man lyssnar mycket på musik och har krav över medel, men med tanke på priset så ska man inte klaga tycker jag. Ds.

#10

Postad 28 februari 2012 - 21:06

RickyManfred
  • RickyManfred
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Handlade ett z906 paket på MediaMarkt i Fredags, dom hade nåt erbjudande på det för strax över 2000:- Kan bara säga att jag är supernöjd. Använder det som hemmabiosystem tillsammans med en LG 60" plasma i ett normalstort vardagsrum, hittade smidiga små väggfästen på dustin som kom hem idag också, Multibrackets M speaker wallmount Black 5-pack. Alla skruvar som behövdes följde med också, både till vägg och högtalare.

Angående ljudet har jag inget att klaga på hittils, har testat dom flesta filmkategorier och för dom här pengarna får man nog inget bättre just nu. dessutom är 2000:- långt under WAF (Wife annoyance factor) :lol: .

Det enda negativa jag kan komma på just nu är avsaknad av HDMI. Avsaknaden av massa knappar och specialfunktioner är bara positivt här hemma med en 5 åring kille som älskar o trycka på knappar och ändra inställningar. Ett "riktigt" hemmabiosystem hade jag fått ändra tillbaka mina inställningar på dagligen.

#11

Postad 26 mars 2012 - 10:13

blizzy
  • blizzy
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0

Handlade ett z906 paket på MediaMarkt i Fredags, dom hade nåt erbjudande på det för strax över 2000:- Kan bara säga att jag är supernöjd. Använder det som hemmabiosystem tillsammans med en LG 60" plasma i ett normalstort vardagsrum, hittade smidiga små väggfästen på dustin som kom hem idag också, Multibrackets M speaker wallmount Black 5-pack. Alla skruvar som behövdes följde med också, både till vägg och högtalare.

Angående ljudet har jag inget att klaga på hittils, har testat dom flesta filmkategorier och för dom här pengarna får man nog inget bättre just nu. dessutom är 2000:- långt under WAF (Wife annoyance factor) :lol: .

Det enda negativa jag kan komma på just nu är avsaknad av HDMI. Avsaknaden av massa knappar och specialfunktioner är bara positivt här hemma med en 5 åring kille som älskar o trycka på knappar och ändra inställningar. Ett "riktigt" hemmabiosystem hade jag fått ändra tillbaka mina inställningar på dagligen.


Jag kör på exakt samma setup. Z-906 med fästen från dustinhome (5-pack). Superenkla att montera upp på väggen.
Ljudet i Z-906 är riktigt bra, både för sin storlek och prisklass! Det är verkligen ett plug-and-play system där man kopplar in snabbt och enkelt o sen är det bara o njuta =)
Det finns en del reglage för att justera volymen i center/surround/bas. Dock saknar jag lite mer avancerade inställningsmöjligheter för att öka olika ljudtyper, t.ex. talet i centern eller bakgrundsljudet i surround. Nu får man nöja sig med att endast justera hela volymen för högtalaren, inte för en viss frekvens eller typ i sig. Det är helt okej dock, viktigast är ju att man kan justera ner basen (som är väldigt kraftfull om man bor i lägenhet!).

Har haft högtalarna nu i ett par månader och jag är mycket nöjd!
De är superenkelt att navigera mellan olika källor och det levererar alltid kraftfullt och klart ljud!

ps. Jag håller helt med om WAF-nivån, det var inga svårigheter att få igenom ett paket på 2000 kr. Kan tänka mig att om man ska satsa på ett "riktigt" system för 10x priset så krävs det nog ganska mycket övertalning innan man får igenom det förslaget :D

Redigerat av blizzy, 26 mars 2012 - 10:15.


#12

Postad 01 april 2012 - 18:46

kerre91
  • kerre91
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Jag använder ett Logitech Z-906 som hemmabio tillsammans med min BD spelare och min Samsung 46" LED, och enbart för filmljud då :)
Musik används bara på HIFI systemet.

Köpte systemet i julas, och har hunnit lira det mesta av referensfilmerna, och jag skall erkänna att Z-906 är det bästa hemmabiosystemet jag ägt. Tidigare har jag ägt system av H/K, Yamaha, Bose osv.

Det är verkligen glädjande hur ett sådant sammanhållet & kraftigt filmljud kan komma ur ett system som enbart kostar 2000 kr.
Solklara ljudreferenser för systemet är Inception, Dark Knight, Sin City, Quantum of Solace.
Sen att systemet saknar HD ljud stör inte mig. HD ljud ger endast en marginel hörbar skillnad (bättre upplösning, aningen djupare bas), och då krävs det bra grejer, dyra också :P

Redigerat av kerre91, 01 april 2012 - 18:47.


#13

Postad 23 september 2012 - 05:40

awestby
  • awestby
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Förlåt att jag väcker denna tråd till liv igen. Men anledningen till att jag skapade ett konto här var precis för den här frågan. Jag är ute efter ett hembio system för runt 2000 kr. Jag har inget behov av blur-ray/dvd spelare m.m jag kör allt från NAS. enda jag bryr mig om är ljudet. Jag har hamnat på 3 alternativ alla vanliga budgetpaket är ointressanta för dom har lite ingångnar, dvd/blue-ray som jag inte behöver, samt ingen aktiv sub och inga THX cert högtalare.

Så frågan är hur är ljudet i logitech Z906 jämfört med "vanliga allt i ett paket" i samma prisklass? finns det paket med bättre ljud i denna prisklass?

De andra två systemen jag har tittat på är: Yamaha YHT 196, detta system saknar aktiv BAS och det är generell bristfällig information om detta system, fördelen är att den kan uppgraderas, ser fantastiskt bra ut. Men har ingen aning om hur bra ljud den ger, bättre än Z906an?

sista systemet jag har tittat på men vet inget om är Onkyo HT-3505B, någon som vet hur detta system står sig mot de andra två?

eller har det kommit något annat system som är bättre i samma prisklass?

#14

Postad 23 september 2012 - 07:52

Unregistered286e127e
  • Unregistered286e127e
  • Mästare

  • 3 926 inlägg
  • 0

Förlåt att jag väcker denna tråd till liv igen. Men anledningen till att jag skapade ett konto här var precis för den här frågan. Jag är ute efter ett hembio system för runt 2000 kr. Jag har inget behov av blur-ray/dvd spelare m.m jag kör allt från NAS. enda jag bryr mig om är ljudet. Jag har hamnat på 3 alternativ alla vanliga budgetpaket är ointressanta för dom har lite ingångnar, dvd/blue-ray som jag inte behöver, samt ingen aktiv sub och inga THX cert högtalare.

Så frågan är hur är ljudet i logitech Z906 jämfört med "vanliga allt i ett paket" i samma prisklass? finns det paket med bättre ljud i denna prisklass?

De andra två systemen jag har tittat på är: Yamaha YHT 196, detta system saknar aktiv BAS och det är generell bristfällig information om detta system, fördelen är att den kan uppgraderas, ser fantastiskt bra ut. Men har ingen aning om hur bra ljud den ger, bättre än Z906an?

sista systemet jag har tittat på men vet inget om är Onkyo HT-3505B, någon som vet hur detta system står sig mot de andra två?

eller har det kommit något annat system som är bättre i samma prisklass?

Varför just THX certade högtalare,finns bra hifihögtalare för flera hundraratusen som låter megabra och inte är THX-certade.
THX har inget med ljudkvalite att göra.
Ett system men riktigt hemmabioreceiver skulle jag satsa på,alltiett-paketen på elgiganten är noll prisvärda och är mer för dem som gillar minimalism och design och inte bryr sig om ljudet.
Sen tycker jag du kan ut och provlyssna lite eftersom folk krav på ljud är väldigt olika,man får inte så mycket bio för 2000kr utan att ha extrema kompromisser.

#15

Postad 23 september 2012 - 13:42

awestby
  • awestby
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Varför just THX certade högtalare,finns bra hifihögtalare för flera hundraratusen som låter megabra och inte är THX-certade.
THX har inget med ljudkvalite att göra.
Ett system men riktigt hemmabioreceiver skulle jag satsa på,alltiett-paketen på elgiganten är noll prisvärda och är mer för dem som gillar minimalism och design och inte bryr sig om ljudet.
Sen tycker jag du kan ut och provlyssna lite eftersom folk krav på ljud är väldigt olika,man får inte så mycket bio för 2000kr utan att ha extrema kompromisser.

Problemet att diskutera ljud med dig är att, vi och du antagligen har helt olika utgångspunkter och helt olika prioriteringar och intressen.
Bra ljud för mig är antagligen något helt annat än bra ljud för dig. varför skall jag slänga ut flera tusen om jag antagligen kommer bli övernöjd med något för 2000? skulle jag senare få en annan uppfattning och vill ha nåt bättre så tar jag det då,. vi snackar ju inte hus här.

Jag kan lova dig att ett system för 2000 kr är ett väldigt stort steg upp för mig, som nu bara har TV ljudet och ett simpelt logitech Z4 2.1 som jag lyssnar musik från.

DHX cert säger till mig att det finns en viss standard bakom iaf. Varför Z906 är intressant för oss amatörer är enkel, Du får mycket ljud för pengarna, en aktiv Bas, bra med utgångar bra ljud för denna prisklass. Du för tänka på att de flesta ov oss har enbart TV ljud som referens och Iphones vita hörlurar. :)

Så här har jag tänkt, OBS med min väldigt bristfälliga kunskap och referenser.
Jag har har valt bort alla "allt i ett paket" för jag har inget behov för en halvkass dvd/blue-ray,, de har knappt några ingångar eftersom dom är gjorda att bara användas med den dvd som kommer med. alla dessa paket har passiva baser. visst det låter nice med alla inbyggda system som skall göra ljud och bas bättre men, men jag ser det så här, vill man sälja något med bra ljud så producerar man det bra från början istället för att installera massa speciella system som skall få ljudet tip top.

Vad Logitech ger mig är: ett enkelt robust nybörjarsystem (har aldrig haft hemmabio innan) högtalare som är har fått bra kritik och har gått igenom en utomstående kvalitetskontroll. en aktiv Bas, fler in/utgångar än andra system i samma prisklass. plus jag har bra erfarenhet från tidigare logitech högtalare. Sure vissa allt-i-et paket skryter om total effekt på1000W men nämner aldrig deras RMS effekt


Jag har också tittat på Yamaha yht 196, som jag tycker är det vackraste systemet känns kvalitet på utsidan. Men hur bra är egentligen denna produkt? spec och reviews visar att den inte är bättre än logitech, fördelen med detta system är att dess uppgraderings möjligheter.

Ger, yamaha mig mer/bättre ljud än logitech i nuvarande konfiguration? så mycket bättre att det är värt den 25 procent högre priset?

Redigerat av awestby, 23 september 2012 - 14:11.


#16

Postad 23 september 2012 - 15:00

Unregistered286e127e
  • Unregistered286e127e
  • Mästare

  • 3 926 inlägg
  • 0
Ett hemmabio med riktig receiver är mer värt att köpa, strunt samma om det inte är lika mycket kalleankawatt som Logitechs system.
Men vill du köpa z906 får du göra det men gör det inte för att det är THX --certad eller att det har 500WATT för det är så mycket bluff.

#17

Postad 23 september 2012 - 15:15

awestby
  • awestby
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Ett hemmabio med riktig receiver är mer värt att köpa, strunt samma om det inte är lika mycket kalleankawatt som Logitechs system.
Men vill du köpa z906 får du göra det men gör det inte för att det är THX --certad eller att det har 500WATT för det är så mycket bluff.

Nej jag gör det inte pga dessa punkter, speciellt inte W, för jag är medveten om att det inte betyder ett smack. Problemet är att jag inte hört något positivt om Yamaha systemet, många är väldigt besvikna.

Du får gärna förklara noggrant varför Yamaha yht 196 paketet är ett bättre val, vilka saker den är bättre.. och viseversa med Z906.
jag vill gärna tro dig men du verkar hata logitech så mycket att du näst intill rekommenderar TV-ljudet för Z906.

vilket system hade du valt mellan: och varför?
http://www.komplett....aspx?sku=750768
http://www.komplett....aspx?sku=750544

#18

Postad 23 september 2012 - 15:22

tomasgbg
  • tomasgbg
  • Beroende

  • 1 309 inlägg
  • 0
För dom pengarna finns inget som ger dig bättre film/spel ljud än 906.
Sen att de inte är Hifi spela nog ingen roll för dessa ändamål.

Otroligt prisvärt.

Redigerat av tomasgbg, 23 september 2012 - 15:23.


#19

Postad 23 september 2012 - 15:28

awestby
  • awestby
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

För dom pengarna finns inget som ger dig bättre film/spel ljud än 906.
Sen att de inte är Hifi spela nog ingen roll för dessa ändamål.

Otroligt prisvärt.


Tack så hemskt mycket. ett sådant enkelt svar på den faktiska frågan har jag försökt få i flera dagar. Tack så hemskt mycket för att du klarade av något inga andra har klarat av på flera försök.

#20

Postad 23 september 2012 - 15:37

Unregistered286e127e
  • Unregistered286e127e
  • Mästare

  • 3 926 inlägg
  • 0

Nej jag gör det inte pga dessa punkter, speciellt inte W, för jag är medveten om att det inte betyder ett smack. Problemet är att jag inte hört något positivt om Yamaha systemet, många är väldigt besvikna.

Du får gärna förklara noggrant varför Yamaha yht 196 paketet är ett bättre val, vilka saker den är bättre.. och viseversa med Z906.
jag vill gärna tro dig men du verkar hata logitech så mycket att du näst intill rekommenderar TV-ljudet för Z906.

vilket system hade du valt mellan: och varför?
http://www.komplett....aspx?sku=750768
http://www.komplett....aspx?sku=750544

Jag hade valt vilket som, man får en riktigt förstärkare på köpet, sen är det ju 50% rea.
Om folk är besvikna så vill jag gärna veta orsaken.

#21

Postad 27 september 2012 - 03:15

awestby
  • awestby
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Jag hade valt vilket som, man får en riktigt förstärkare på köpet, sen är det ju 50% rea.
Om folk är besvikna så vill jag gärna veta orsaken.

Har vart och lyssnat på Yamahn, Z906an och en mängd andra "allt i ett paket"

Du hade rätt om alla dessa allt-i-ett paket med dvd förstärkare. Fy fan vilken skit, jag blev chockad hur dåligt det var. Det var först när man kom upp i 7-.8 tusen som det började bli ok kvalitet

Yamahan, hade bra ljud men allt för klen bas det kändes kraftlöst på något sätt, men när det var musik så var det de bästa systemet jag lyssnade på.

Z906an hands down, krossade alla, "allt i ett paket" i sin prisklass och upp till över det dubbla. Det lät klart och bra med tung bas och ljudet var riktigt bra på höga volymer. kändes kraft fullt. jämfört mot konkurrenterna i prisklassen 1000-6000 krossade z906an allt vad jag lyssnade på.

så min slutsats blir, eftersom jag skall använda systemet till film och jag har ingen lust att lägga över 7000 kr blir det z906 för mig. som mitt första surround system,

Hade musik vart det primära så hade jag köpt Yamahan.
Så ja du hade rätt om alla allt i ett system, men jag tycker du var lite för hård mot Z906an (du får mycket ljud för pengarna)

Redigerat av awestby, 27 september 2012 - 03:17.


#22

Postad 27 september 2012 - 07:39

Unregistered286e127e
  • Unregistered286e127e
  • Mästare

  • 3 926 inlägg
  • 0
Sist jag var på en EL-marknad så fick man höra Z-906, basen imponerade inte bara massa booomande och då stod systemet mitt i en stor lokal.

#23

Postad 27 september 2012 - 07:45

blizzy
  • blizzy
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0
Jag valde Z-906 och (som jag även skrev i PM till dig) jag är supernöjd!
Ljudet är riktigt kraftfullt, basen är tung. Visst, jag förstår också att man får mycket bättre för mycket mer pengar. Men i denna prisklassen är det överlägset.
Brukar ha filmkväll hemma o folk som kommer över är alltid imponerade av ljudet.. och alltid lika förvånade om man avslöjar att det bara kostar 2000kr!

#24

Postad 09 oktober 2012 - 22:22

mmp
  • mmp
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Ikväll hade vi premiär för vårat Z-906.
Vi köpte det på elgiganten för 1690kr.Vi är mycket nöjda med detta system.
Ljudet upplevdes som väldigt "stort" fast det var så små högtalare.
Vi använder systemet till tv och film.
Basen är djup och fyllig.
Satelliterna gör sitt jobb med lite avsaknad av diskant.

#25

Postad 27 maj 2013 - 16:29

ronnieutter
  • ronnieutter
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Köpte dessa igår.
Hade Marantz SR6003 och monitor audio tidigare. Sålde dem p.g.a. studie ekonomi.
Jag är sjukt nöjd. Det är riktigt bra och klart ljud. Faktist nästan bättre än monitor audio centern. Ibland är högtalare med för äkta ljud till en nackdel.

Tror faktiskt att dyra högtlare gör sig bäst i ett rum med perfekt akustik. Sedan kör jag mycket spotify kvalitet som ändå är komprimerat ljud..

De enda gånger jag utnyttjade mitt gamla "Dyra" system fullt ut var när frugan inte var hemma. Och ni kan gissa hur ofta det händer när man har 2 barn.

Jag är riktigt nöjd. Saknar inte HDMI och massa settings. Kör hdmi till tv och optisk ljudkabel från tv:n till z906. På så sätt får jag surround. Det enda tråkiga att tidigare hade jag 1 hdmi till min tv nu har jag 4
men kan leva med det.
Gillar led indikatorn som visar vilka högalare som är aktiva. Snyggt.

nä fan... Logitech brukar sällan vara dåligt

#26

Postad 11 juni 2013 - 19:11

PaceEpson
  • PaceEpson
  • Användare

  • 212 inlägg
  • 0
.

Redigerat av PaceEpson, 07 november 2013 - 02:37.


#27

Postad 11 juni 2013 - 19:26

Unregistered286e127e
  • Unregistered286e127e
  • Mästare

  • 3 926 inlägg
  • 0

Hejsan!

Hur stryper man basen till minimum om man vill köra surround på natten?
Går den att stänga helt eller ha på en nivå som knappt märks?

Kan du inte göra det på kontrollpanelen då,annars läs manualen.
Gissar i alla fall att du ska trycka på levelknappen.

#28

Postad 11 juni 2013 - 19:40

PaceEpson
  • PaceEpson
  • Användare

  • 212 inlägg
  • 0

Kan du inte göra det på kontrollpanelen då,annars läs manualen.
Gissar i alla fall att du ska trycka på levelknappen.


Redigerat av PaceEpson, 07 november 2013 - 02:37.


#29

Postad 11 juni 2013 - 20:12

Unregistered286e127e
  • Unregistered286e127e
  • Mästare

  • 3 926 inlägg
  • 0

Jag undrade mest om det går alls att göra det?
Jag vet att den går att justera upp och ner men inte hur pass lågt man kan få basen att låta eller om man kan strypa den helt på natten om man ser på tv eller film och inte vill störa grannarna.
Man väljer level-knappen för suben ja och sen ökar man eller minskar med reglaget men som sagt så undrar jag hur pass lite bas man kan få.

Du får väl testa så hör du väl om basen känns lagom eller ej,inget vi kan svara på direkt,sen så har du en volymkontroll du kan använda,behöver ju inte dra på så högt när du ser på film.

#30

Postad 11 juni 2013 - 20:23

PaceEpson
  • PaceEpson
  • Användare

  • 212 inlägg
  • 0

Du får väl testa så hör du väl om basen känns lagom eller ej,inget vi kan svara på direkt,sen så har du en volymkontroll du kan använda,behöver ju inte dra på så högt när du ser på film.


Redigerat av PaceEpson, 07 november 2013 - 02:36.


#31

Postad 11 juni 2013 - 20:30

Unregistered286e127e
  • Unregistered286e127e
  • Mästare

  • 3 926 inlägg
  • 0

Stort tack för svaren!

Nu till detta med surround-ljud och toslink. Får man ut surroundljud med toslink om man kopplar en LG PK 550n till Logitech Z906?
Jag har läst att folk som har denna kör ut det ljud som finns i tv:n med toslink till denna Logitech. Att man även kan köra med HDMI från en laptop till en tv och få ljudet med toslink från tv:n till Z906.
Är det någon som gör detta och får surround-ljud?

Inte säkert att tvn kan skicka nån 5.1 dts/dolby signal via optiskt ut så det får du kolla upp,annars är det bättre om du kopplar ljudkällan direkt till ljudsystemet istället så slipper du omvägen via tvn.

#32

Postad 11 juni 2013 - 20:42

PaceEpson
  • PaceEpson
  • Användare

  • 212 inlägg
  • 0

Inte säkert att tvn kan skicka nån 5.1 dts/dolby signal via optiskt ut så det får du kolla upp,annars är det bättre om du kopplar ljudkällan direkt till ljudsystemet istället så slipper du omvägen via tvn.


Redigerat av PaceEpson, 07 november 2013 - 02:36.


#33

Postad 11 juni 2013 - 21:00

PaceEpson
  • PaceEpson
  • Användare

  • 212 inlägg
  • 0
.

Redigerat av PaceEpson, 07 november 2013 - 02:36.


#34

Postad 11 juni 2013 - 22:35

PaceEpson
  • PaceEpson
  • Användare

  • 212 inlägg
  • 0

Inte säkert att tvn kan skicka nån 5.1 dts/dolby signal via optiskt ut så det får du kolla upp,annars är det bättre om du kopplar ljudkällan direkt till ljudsystemet istället så slipper du omvägen via tvn.

.

Redigerat av PaceEpson, 07 november 2013 - 02:35.


#35

Postad 11 juni 2013 - 22:57

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Tv:n har digital ljudutgång men är osäker om toslink kan skicka vidare ljudet då den begränas till två kanaler. RCA blir analogt ljud. Jag blir förvirrad då en del utan problem får ut ljud från tv medan andra hävdar att denna anläggning endast är för datorer. Såg en video på Youtube där en person hade samma tv som mig och hade kopplat dator till sin tv och körde surround.
Påstås att det räcker med att koppla en toslink från tv till Z906 så bestäms sen ljudet av vad man matar den med och man slipper då koppla toslink till alla apparater man har. Tillverkarna av tv-apparater specificerar inte vad för ljud tv:n klarar och på min tv finns det två val vad gäller den digitala ljudutgången och det är "auto" eller "pcm".

Läs manualen, det står klart och tydligt vad de olika inställningarna gör för skillnad och hur det påverkas beroende på om TV´ns högtalare är aktiverade eller ej.

#36

Postad 11 juni 2013 - 23:11

PaceEpson
  • PaceEpson
  • Användare

  • 212 inlägg
  • 0

Läs manualen, det står klart och tydligt vad de olika inställningarna gör för skillnad och hur det påverkas beroende på om TV´ns högtalare är aktiverade eller ej.


.

Redigerat av PaceEpson, 07 november 2013 - 02:35.


#37

Postad 11 juni 2013 - 23:23

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Jo jag gjorde det för ett par timmar sen men eftersom variationen apparater är nästinitill oändlig och teori och praktik inte alls funkar för vanligt folk så kvarstår frågorna. Självklart ska väl tv:ns högtalare vara av om denna anläggning ska användas.
Nu förstår jag att optiska kommer skicka ut surround-ljud om tv-sändningen har det ljudformatet men även kring det debatteras det vilt ser jag på nätet.
Åter igen vänder jag mig till de som har denna anläggning och inte de som tycker saker om den eller tror sig veta. Därför välkomnar jag de som eventuellt har samma tv som mig och har Z906 och kan fysiskt testa saker om de inte redan vet allt om hur det fungerar vilket man nog gör om man äger apparaterna ifråga.

Det är ju skit samma om man har ett Logitech-system eller hembio-system, det kommer samma signal från TV´n oavsett...

Har du ens testat?

#38

Postad 12 juni 2013 - 00:31

PaceEpson
  • PaceEpson
  • Användare

  • 212 inlägg
  • 0

Det är ju skit samma om man har ett Logitech-system eller hembio-system, det kommer samma signal från TV´n oavsett...

Har du ens testat?

.

Redigerat av PaceEpson, 07 november 2013 - 02:35.


#39

Postad 12 juni 2013 - 08:52

Unregistered286e127e
  • Unregistered286e127e
  • Mästare

  • 3 926 inlägg
  • 0

Nej det är därför jag frågar.
Har Z906 minitos där bak eller är det "vanlig" toslink?
Sett två olika bilder där den ena visade optiska ingångar som såg ut som minitos medan den andra bilden visade de mer vanliga.

Det är en helt vanlig toslink.

#40

Postad 19 juni 2013 - 01:35

PaceEpson
  • PaceEpson
  • Användare

  • 212 inlägg
  • 0
.

Redigerat av PaceEpson, 07 november 2013 - 02:34.


#41

Postad 19 juni 2013 - 09:09

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Så där ja, då kan jag meddela att svaren på alla mina frågor var ja. Oavsett vad man matar den med skickar den ut surround-ljud via en enda toslink från tv:n. Inga problem med lipsync heller som det annars kan vara om man tar ljud från dekoder eller annat. Det blir det ljud man matar tv:n med men vill man ha fejkad surround går det bra.
Mycket imponerad då jag fick denna demonstrerad för mig och en beställning är nu gjord.

Nästa gång kanske du skulle inleda dina frågeställningar med att du ännu inte äger prylarna. Misstänker att jag inte är ensam om att tyda dina frågeställningar på annat sätt än att du redan har sakerna men är för slö för att läsa manualerna.

#42

Postad 24 juni 2013 - 14:06

andersgd
  • andersgd
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Z906 verkar onekligen vara ett bra val i sin prisklass. Systemet har några år på nacken, när tror ni att efterföljaren kommer?

Redigerat av andersgd, 24 juni 2013 - 14:06.


#43

Postad 24 juni 2013 - 21:08

Unregistered286e127e
  • Unregistered286e127e
  • Mästare

  • 3 926 inlägg
  • 0

Z906 verkar onekligen vara ett bra val i sin prisklass. Systemet har några år på nacken, när tror ni att efterföljaren kommer?

Förhoppningsvis aldrig,Logitech har aldrig varit experter på att konstruera högtalare som låter bra,obefintligt mellanregister och massa brölig bas är deras "sound"
Och sen gillar de sätta massa meningslösa märken som THX på sina grejer mest för att locka.
På uppföljaren om det kommer någon förväntar jag mig att det ska finnas hdmi in/ut med arc.

Redigerat av Unregistered286e127e, 24 juni 2013 - 21:26.


#44

Postad 25 juni 2013 - 09:19

lakej
  • lakej
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0

Läste precis en recension om Onkyo HT-s3305, finns för 3000 på Dustinhome. Det verkar ju vara ett "riktigt" hemmabiosystem fast utan Bluray/DVD. Kanske det kan funka som en hybrid mellan de Z-906 och ett vanligt hemmabiosystem?

@Metalmackan: Jag är inte ute efter något värstingsystem, jag vill mest ha "mycket ljud". Det jag tittar på är oftast ändå inte anpassat för 5.1 (typ vanlig TV, musik, streamat från nätverket osv). Men du menar då att alla 5.1-system för 3000kr är skit, oavsett vad man ska använda det till?....


Eventuellt köp en vettig multikanalsstärkare och ett par begagnade golvare (eller ett par dynavoice eller liknande instegsprylar) - om du vill uppgradera så finns alltid möjlighete.

Edit: För att inte tala om deras slav-basar gjorda för att lura kids att det sitter störr saker än vad det gör i lådorna. (logitech)

Redigerat av lakej, 25 juni 2013 - 09:21.


#45

Postad 25 juni 2013 - 16:10

Unregisteredddf77809
  • Unregisteredddf77809
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Testade z906 igår. Köpte det idag. Grymt nöjd. Kör det med toslink från datorns Asus xonar d2x/xdt kort in i subban. Snacka om ljud för pengarna :)

#46

Postad 29 september 2013 - 19:55

Unregistereddaefb373
  • Unregistereddaefb373
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Sökte info om z906, hamnade här. Fy fan va vissa är bittra här

#47

Postad 05 november 2013 - 18:58

PaceEpson
  • PaceEpson
  • Användare

  • 212 inlägg
  • 0

Läs manualen, det står klart och tydligt vad de olika inställningarna gör för skillnad och hur det påverkas beroende på om TV´ns högtalare är aktiverade eller ej.


Redigerat av PaceEpson, 07 november 2013 - 02:33.


#48

Postad 05 november 2013 - 19:03

PaceEpson
  • PaceEpson
  • Användare

  • 212 inlägg
  • 0

Nästa gång kanske du skulle inleda dina frågeställningar med att du ännu inte äger prylarna. Misstänker att jag inte är ensam om att tyda dina frågeställningar på annat sätt än att du redan har sakerna men är för slö för att läsa manualerna.


Redigerat av PaceEpson, 07 november 2013 - 02:33.


#49

Postad 06 november 2013 - 21:55

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Har du en Logitech Z906?
Jag undrar bara eftersom dina svar inte tyder på det. Vore bra om folk som har en här kunde svara istället för kverulanter.


Åter igen vänder jag mig till de som har denna anläggning och inte de som tycker saker om den eller tror sig veta. Därför välkomnar jag de som eventuellt har samma tv som mig och har Z906 och kan fysiskt testa saker om de inte redan vet allt om hur det fungerar vilket man nog gör om man äger apparaterna ifråga.


Nej så var inte fallet men folk här är för lata eller kan inte sina prylar för att ge svar på frågor vilket detta forum är till för. Jag blev alltså tvungen att chansa och köpa skiten för att testa och är extremt nöjd.
Manualer finns oftast att ladda ner på nätet men brukar inte besvara de frågor som folk har tyvärr och då är det bra med ett forum som detta.
Om du tror att en manual besvarar allt då äger du inte många prylar. Sen om det är jobbigt med folk som frågar saker kan du antingen avstå från att lägga dig i eller så kan du använda papper och penna istället för dator och internet. Jag har hört att det är mycket mer lugnande för personer som inte kan hantera stress eller som lider av attitydproblem.

Du ställde följande fråga
"Får man ut surroundljud med toslink om man kopplar en LG PK 550n till Logitech Z906?"
Jag laddade ned manualen till TV´n och konstaterade väldigt kort att det stod exakt hur det fungerade och jag hänvisade därmed till manualen för att jag ansåg du borde engagera dig lite själv (bland annat pga dina egna ordval om kverulanter etc).
Jag har för övrigt en hel del prylar i min bostad, dock är jag allmänt tekniskt begåvad och behöver inte fråga om de mest fundamentala sakerna.
Den enda stress jag lider av är att sitta fast i trafiken, men då brukar jag inte koppla upp datorn.
Och det finns personer med värre attitydproblem än mig, dock skulle jag vilja säga att slöfockar som vill ha allt serverat på ett silverfat är bra mycket jobbigare.

Slutligen vill jag bara gratulera dig för att vara extremt nöjd med skiten du chansartat beställde :)

#50

Postad 07 november 2013 - 02:15

PaceEpson
  • PaceEpson
  • Användare

  • 212 inlägg
  • 0

Du ställde följande fråga
"Får man ut surroundljud med toslink om man kopplar en LG PK 550n till Logitech Z906?"
Jag laddade ned manualen till TV´n och konstaterade väldigt kort att det stod exakt hur det fungerade och jag hänvisade därmed till manualen för att jag ansåg du borde engagera dig lite själv (bland annat pga dina egna ordval om kverulanter etc).
Jag har för övrigt en hel del prylar i min bostad, dock är jag allmänt tekniskt begåvad och behöver inte fråga om de mest fundamentala sakerna.
Den enda stress jag lider av är att sitta fast i trafiken, men då brukar jag inte koppla upp datorn.
Och det finns personer med värre attitydproblem än mig, dock skulle jag vilja säga att slöfockar som vill ha allt serverat på ett silverfat är bra mycket jobbigare.

Slutligen vill jag bara gratulera dig för att vara extremt nöjd med skiten du chansartat beställde :)


Redigerat av PaceEpson, 07 november 2013 - 02:32.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.