Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dags att testa Harman Kardons slutsatser om placering

132 svar till detta ämne Harman Subwoofer REW Minidsp mutiple subs
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 15 juni 2020 - 12:31

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0

Jag har idag inga subbar och saknar dynamiken och känslan som de levererar när man tittar på film och serier. Innan hade jag 2 väldigt kompetenta profundus P2 som såldes tillsammans med mina piP.

 

jag går och funderar lite på om jag skulle prova en setup med 4 st XTZ 8.17. Vad tror ni om det?

 

Det känns som ett prisvärt alternativ att börja med



#102

Postad 15 juni 2020 - 13:48

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

Jag har idag inga subbar och saknar dynamiken och känslan som de levererar när man tittar på film och serier. Innan hade jag 2 väldigt kompetenta profundus P2 som såldes tillsammans med mina piP.

 

jag går och funderar lite på om jag skulle prova en setup med 4 st XTZ 8.17. Vad tror ni om det?

 

Det känns som ett prisvärt alternativ att börja med

 

så länge du har tillgång till mätmick, program och EQ så tror jag du kommer bli riktigt nöjd.



#103

Postad 15 juni 2020 - 17:14

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Räcker de till neråt i frekvens?

#104

Postad 15 juni 2020 - 17:46

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
29 hz -3db men vet inte hur relevant det blir om man har 4 st

#105

Postad 15 juni 2020 - 18:41

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0
29hz -3 med 1stk ger teoretiskt 29hz +9db med fyra.

#106

Postad 15 juni 2020 - 20:36

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0

29hz -3 med 1stk ger teoretiskt 29hz +9db med fyra.

Är inte särskilt insatt för att förstå detta men det låter som att det är bättre. Kan du fördjupa dig lite så jag förstår?



#107

Postad 15 juni 2020 - 21:29

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Men den går ju inte djupare än vad den är avstämd för.

 

Vad har du för högtalare till subbarna kribban?



#108

Postad 16 juni 2020 - 04:34

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0

Läs igen. Jag har inga subbar men de högtalare jag har idag är qacoustics 3050 med tillhörande center och 4 st 3020 som bakkanaler



#109

Postad 16 juni 2020 - 08:31

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Är inte särskilt insatt för att förstå detta men det låter som att det är bättre. Kan du fördjupa dig lite så jag förstår?

I teorien så vil 2 subbar ge en ökning på +6db gentemot 1stk subb dvs hörbar skillnad. 4 subbar vil teoretiskt ge en ökning på totalt +12db gentemot 1stk subb.

 

I realiteten så beror det mycket på rummet, den kan hända att det bara blir +2db eller t.o.m 0db skillnad på vissa frekvenser och kanske +10db på andra.

Hemma hos mig fick jag ganska exakt 6db extra volym över nästan hela registret med 2 subbar gentemot 1. Därför säger jag att i teorien med 4stk likadana så borde din -3db på 29hz kunna öka maximalt +12db (och ge totalt +9db mera kräm vid 29hz).

29hz är djupbas, och man behöver lite mer tryck där gentemot f.eks 100hz, det är inte ovanligt med runt +6db på 30hz för att det ska låta som samma volym här nede. Detta betyder då att din -3db på 29 troligtvis inte ger så mycket kick alls på just denna frekvensen (och troligtvis ingenting användbart under denna frekvensen heller) då den ligger lite lågt. Lägg på en subb och det börjar bli användbart där nede - lägg på flera och det blir ganska bra tryck på den frekvensen. I teorien.

 

Best case scenario så lyfter du även ännu lägre frekvenser och kan höra djupare bas än du gjort förut, worst case så får du bara mer på dom frekvenser där den redan är ganska bra, det beror helt på rummet, men du kommer oavsett att få jämnare bas med flera subbor så det är aldrig en nackdel och tror aldrig jag har hört någon som ångrat att han köpt flera. Jag menar jag fick stor skillnad med en extra subb. Mitt rum är lite dåligt för lågbas så jag jobbar inte stenhårt för att addera en till, men det skulle absolut kunna hända.


Redigerat av Demon Slayer, 16 juni 2020 - 08:38.


#110

Postad 16 juni 2020 - 11:32

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0

Tackar  ^_^



#111

Postad 28 januari 2021 - 15:21

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

 

Nu har jag testat ut att följa exakt det han visar i dessa avsnitt.

 

Förut har jag fokuserat på timingen och impulse för att tuna subbarna i tid (så att dom spelar sammtidigt och "åt samma håll i första vågen"). Men jag har alltid vart lite osäker på om timingen verkligen stämmer i REW då jag har upplevt att få olika värden.

 

Nu råkade jag skruva på volymen på ena subben och kom inte ihåg var den stod så det var ypperligt tillfälle att bara tuna om allting från början:
* gainmatchning

* flytta i tid för att få bäst summering

* testa invert på alla avstånd

* lägga på en "global" eq på sin "virtuella sub" och just denna blev lite knas först för jag fattade inte att man MÅSTE länka subborna, han visar att han gjort det men säger inget direkt om det, men mina resultat blev skit när dom inte var länkade, men blev bra efter jag länkat dom

 

Kurvan är ju som den är i mitt rum, men den är nog den närmaste raka kurva jag haft.

 

2 problem:

 

1. Jag hade lite tid över och skulle testa mäta igenn, och jag fikk ett helt annat resultat än det jag lämnade sist??? Jag har inte rört volymen på subbarna, har samma volym på stärkaren, samma level på umik, samma placering på umik, och jag får samma mätningar på subbarna när jag bypassar EQ men riktigt annorlunda resultat med EQ på mot hur jag lämnade det, så det är nånting med EQ här som ändrar sig.... Jag ställde om allting från scratch och fikk då en bra kurva, nu ska jag mäta igenn om ett tag och se om den ändrat sig. Detta är lite demotiverande då det inte direkt känns som det jag gör fastnar...allting låter dock bra och jag har aldrig igentligen märkt denna skillnad varken i musik eller film, men det är ju konstigt..

 

2. Det tar mig typ 1 timma att komma igång med REW varje gång, det är alltid nått problem (med asio), ofta att den inte hittar Umicen eller att det inte kommer ljud vid svepning och att den varnar om detta och jag vet igentligen inte vad jag gör för att få den igång igenn.....alla appar som använder mic är av, och inne på innställningar för asio så kan man slå av och på mic/hdmi inn/ut osv, och om man fipplar lite där så helt plötsligt låser sig hela REW och det hjälper inte att fimpa REW i task-manager, det hjälper inte heller att logga ut, det enda som hjälper är att reboota, så då sitter jag och fipplar och rebootar sånn 5-10ggr tills det helt plötsligt fungerar, och då funkar allting klockrent, men jag drar mig för att starta REW nuförtiden....nån som känner igenn sig?
 



#112

Postad 28 januari 2021 - 20:53

Cruentuz
  • Cruentuz
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0
Jag fick inte ens igång asio-skiten. Fick göra som gurun istället. Kan det vara asio som spökar och gör nåt med enheternas level? Orkar du köra utan asio och kolla om det ändrar sig över tid?

När jag ställde in delningsfrekvens i recievern när allt var klart, och mätte alltihop, så fick jag en dipp runt delningen vid ny mätning. Efter att ha ökat delningen från 80 till 120 så var kurvan perfekt igen.
Så ett tips till alla kan vara att köra en mätning med hela anläggningen efter avklarad basEQ, och kolla så inga filter spökar.

#113

Postad 28 januari 2021 - 22:57

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Jag fick inte ens igång asio-skiten. Fick göra som gurun istället. Kan det vara asio som spökar och gör nåt med enheternas level? Orkar du köra utan asio och kolla om det ändrar sig över tid?

När jag ställde in delningsfrekvens i recievern när allt var klart, och mätte alltihop, så fick jag en dipp runt delningen vid ny mätning. Efter att ha ökat delningen från 80 till 120 så var kurvan perfekt igen.
Så ett tips till alla kan vara att köra en mätning med hela anläggningen efter avklarad basEQ, och kolla så inga filter spökar.

Låter som typiskt fasfel, har du kollat av timingen via REW?



#114

Postad 28 januari 2021 - 23:47

Cruentuz
  • Cruentuz
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0

Låter som typiskt fasfel, har du kollat av timingen via REW?

Nu är ju detta inget problem för mig, eftersom lfe-kanalen ändå innehåller info upp t o m 120 hz och jag nu har kalibrerad bas hela vägen, men utveckla gärna hur du tänker/menar.

Edit: ska jag leka med delayen/avståndet till subbarna i recievern och kringå dess mätning?

Redigerat av Cruentuz, 29 januari 2021 - 00:36.


#115

Postad 29 januari 2021 - 00:37

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Nu är ju detta inget problem för mig, eftersom lfe-kanalen ändå innehåller info upp t o m 120 hz och jag nu har kalibrerad bas hela vägen, men utveckla gärna hur du tänker/menar.

Om sub/front inte spelar likadant i tid så får du fasfel och en dip i frekvensgången, oftast runt där delningen är.

Väljer man phase taben i REW så ser man ganska tydligt om där är ett hack.

Group delay (kör frekvensgången utan smoothing) visar det också.

Se sista mätbilderna i mitt galleri "baffelvägg gamla setupen"

 

Minidsp har en bra guide hur man gör för att kolla timing.


Redigerat av johan b-lund, 29 januari 2021 - 00:39.


#116

Postad 29 januari 2021 - 10:56

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Jag fick inte ens igång asio-skiten. Fick göra som gurun istället. Kan det vara asio som spökar och gör nåt med enheternas level? Orkar du köra utan asio och kolla om det ändrar sig över tid?

 

Ja det är garanterat Asio. Java har inga problem (men vill kunna köra LFE separat samt surrounder och center). Men jag tror problemet ligger i windows, eftersom allting fungerade perfekt tills det kom en uppdatering av drivarna till ljudet något år tillbaka, men om man installerade direkt från realtek så fungerade allting. Efter en stund blir man tvingad på de nya ändå, men så funkade allting helt ok igenn efter en stund, för att nu balla ur igenn. Jag har samma windowsinstallation sedan flera år tillbaka så jag har inte ändrat något, detta är dessutom office-pcn så det händer inte så mycket med den. Hypotesen är då windows och något strul med hdmi-bild/ljud som låser något och inte släpper det till Asio. (inte bara micken, utan ren digital inn/ut)



#117

Postad 29 januari 2021 - 18:15

Cruentuz
  • Cruentuz
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0

Om sub/front inte spelar likadant i tid så får du fasfel och en dip i frekvensgången, oftast runt där delningen är.
Väljer man phase taben i REW så ser man ganska tydligt om där är ett hack.
Group delay (kör frekvensgången utan smoothing) visar det också.
Se sista mätbilderna i mitt galleri "baffelvägg gamla setupen"
 
Minidsp har en bra guide hur man gör för att kolla timing.


Tack för svar. Hittade detta idag (använder hans settings till min Sony 75xh9096 så filmen dök upp i mitt flöde):

https://youtu.be/RNzcRTTZt5M

Han har lite annorlunda tänk mot gurun (gain match, house curve m.m), men han kör phase align mot slutet. Vet inte om man behöver köra via asio för att göra som honom. Isåfall blir det värre för mig...
Nu blir det en första ypao-körning med "nya" recievern (rx-a2080). Fan vad kul!

#118

Postad 29 januari 2021 - 20:05

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Tack för svar. Hittade detta idag (använder hans settings till min Sony 75xh9096 så filmen dök upp i mitt flöde):

https://youtu.be/RNzcRTTZt5M

Han har lite annorlunda tänk mot gurun (gain match, house curve m.m), men han kör phase align mot slutet. Vet inte om man behöver köra via asio för att göra som honom. Isåfall blir det värre för mig...
Nu blir det en första ypao-körning med "nya" recievern (rx-a2080). Fan vad kul!

 

 

Viktigt, sätt alla avstånd/tid i receivern på Noll innan du börjar!!

 

Om vi pratar vanlig hembio - kör högtalarna som small, stäng då av suben o mät tid på tex L

Sen kopplar du ut alla frontar utan en, L tex - slå på suben och mät tid på R.

 

Nu vet du vart suben ligger i tid (LFE likaså), och för att kolla LCR stäng av suben igen o gör steg 1 på alla högtalare

 

Knappra in värdena i receviern och du kommer att se att suben tidsmässigt nu står ganska mycket längre bort än resten.

 

 

Klart :)



#119

Postad 30 januari 2021 - 10:05

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0

Tack för svar. Hittade detta idag (använder hans settings till min Sony 75xh9096 så filmen dök upp i mitt flöde):https://youtu.be/RNzcRTTZt5M
Han har lite annorlunda tänk mot gurun (gain match, house curve m.m), men han kör phase align mot slutet. Vet inte om man behöver köra via asio för att göra som honom. Isåfall blir det värre för mig...
Nu blir det en första ypao-körning med "nya" recievern (rx-a2080). Fan vad kul!

Tror jag såg det klippet för några månader sedan. Är det han som lägger något sorts shelf filter på slutet för att få till sin house curve?

Spännande med din RX-2080! Återkom med intryck vetja! Kör själv en äldre RX-3060. Instämmer med övriga, ofta klydd med ASIO. Man tänker sig några snabba mätningar och blir sittande en timme utan ljud innan det plötsligt hoppar igång.

#120

Postad 30 januari 2021 - 14:53

Cruentuz
  • Cruentuz
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 1

Tror jag såg det klippet för några månader sedan. Är det han som lägger något sorts shelf filter på slutet för att få till sin house curve?
Spännande med din RX-2080! Återkom med intryck vetja! Kör själv en äldre RX-3060. Instämmer med övriga, ofta klydd med ASIO. Man tänker sig några snabba mätningar och blir sittande en timme utan ljud innan det plötsligt hoppar igång.


Japp, det är han. Lägger ett shelf direkt i Minidsp'n. Ingen aning om det blir lika bra. Så länge man inte försöker boosta i en rumsnode så funkar det kanske lika bra. Jag kör nog vidare med house curve. If it ain't broke...

Första intrycket med 2080 är två tummar upp. Härlig fjärr med. Behöver inte sikta på recievern fast den är bakom mig. Spotify lät grymt, och surround Ai gjorde John Wick ännu köttigare. Var faktiskt najs till spotify med. Omslutande upplevelse.

#121

Postad 30 januari 2021 - 18:00

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0

Japp, det är han. Lägger ett shelf direkt i Minidsp'n. Ingen aning om det blir lika bra. Så länge man inte försöker boosta i en rumsnode så funkar det kanske lika bra. Jag kör nog vidare med house curve. If it ain't broke...
Första intrycket med 2080 är två tummar upp. Härlig fjärr med. Behöver inte sikta på recievern fast den är bakom mig. Spotify lät grymt, och surround Ai gjorde John Wick ännu köttigare. Var faktiskt najs till spotify med. Omslutande upplevelse.

Låter riktigt najs! Yamaha gör stabila produkter helt klart. Själv sitter jag och spanar på Anthems nya modeller och slutsteg. Inte billigt men folk verkar nöjda med de tidigare modellerna, så kanske kanske!

#122

Postad 30 januari 2021 - 19:05

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Att använda shelf direkt i minidsp för att få en huskurva menar jag står som en guide direkt på minidsp-hemsida. Jag har försökt och det fungerar inget vidare hos meg. Om man har lättare rum och basar som tar EQ bra så kan det nog fungera.


Redigerat av Demon Slayer, 30 januari 2021 - 19:06.


#123

Postad 21 mars 2021 - 08:18

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0
Efter några mindre ändringar i biorummet tog jag fram REW/MiniDSP och gjorde om hela proceduren. Denna gång även med hjälp av REW’s ”alignment tool”. Blev väldigt nöjd! Det jag missat i förra rundan var att nivåmatcha subbarna vilket visade sig behövas. Baksubben spelade nämligen 5 dB högre än framsubben. Subbarna spelar verkligen otroligt fint ihop och ger nu även lite mer fysisk känsla i bröstet.

YPAO är dock inte min favorit. Den lyckas inte tämja högtalarpucklarna runt 70-90 dB, vilket borde vara enkelt. Crossover är här 80 Hz på frontarna och hela 120 Hz på centern, vilket gav bäst kurva. Tycker även diskanten med YPAO blir aningen för betonad i läge Flat, medan den blir för dämpad i läge Natural. Ska testa att dra ned den något i PEQ Manual.

Nåja, detta problem kan med lite tur vara ett minne blott då nya prylar är på ingång. Fast i dessa chipbristtider lär det dröja till midsommar innan DHL ringer på dörrklockan.

Bifogad fil  YPAO MiniDSP 210320.jpg   100,46K   0 Antal nerladdningar

Körde även några SPL-tester på subbarna som visade sig spela friskt utan synbar dist vid 110 dB, 20 Hz, men då klagade REW på detekterad clipping och obefintligt headroom, så jag skruvade inte upp volymen ytterligare. Vet inte om det var någon inställning eller annat som hade behövt ändras, för någon komprimering syntes inte på kurvorna. Dock en rolig övning! Jag som var sugen på nya subbar (Arendal) kan inte helt motivera detta när mina BK Monolith DF+ spelar så här bra.... eller? Har spanat lite på 1723/1961 1V.

#124

Postad 21 mars 2021 - 09:44

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 1

Efter några mindre ändringar i biorummet tog jag fram REW/MiniDSP och gjorde om hela proceduren. Denna gång även med hjälp av REW’s ”alignment tool”. Blev väldigt nöjd! Det jag missat i förra rundan var att nivåmatcha subbarna vilket visade sig behövas. Baksubben spelade nämligen 5 dB högre än framsubben. Subbarna spelar verkligen otroligt fint ihop och ger nu även lite mer fysisk känsla i bröstet.

YPAO är dock inte min favorit. Den lyckas inte tämja högtalarpucklarna runt 70-90 dB, vilket borde vara enkelt. Crossover är här 80 Hz på frontarna och hela 120 Hz på centern, vilket gav bäst kurva. Tycker även diskanten med YPAO blir aningen för betonad i läge Flat, medan den blir för dämpad i läge Natural. Ska testa att dra ned den något i PEQ Manual.

Nåja, detta problem kan med lite tur vara ett minne blott då nya prylar är på ingång. Fast i dessa chipbristtider lär det dröja till midsommar innan DHL ringer på dörrklockan.

attachicon.gifYPAO MiniDSP 210320.jpg

Körde även några SPL-tester på subbarna som visade sig spela friskt utan synbar dist vid 110 dB, 20 Hz, men då klagade REW på detekterad clipping och obefintligt headroom, så jag skruvade inte upp volymen ytterligare. Vet inte om det var någon inställning eller annat som hade behövt ändras, för någon komprimering syntes inte på kurvorna. Dock en rolig övning! Jag som var sugen på nya subbar (Arendal) kan inte helt motivera detta när mina BK Monolith DF+ spelar så här bra.... eller? Har spanat lite på 1723/1961 1V.

Om du kör med Umik så var det den som klagade skulle jag tro.

Om man lossar bakstycket så kan man justera maxnivån via dip switcharna.

På andra sidan ifrån dip switcharna har du ett schema för olika värden.

18dB gain är standard så ändra den till 6 eller 0



#125

Postad 21 mars 2021 - 11:26

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0

Om du kör med Umik så var det den som klagade skulle jag tro.
Om man lossar bakstycket så kan man justera maxnivån via dip switcharna.
På andra sidan ifrån dip switcharna har du ett schema för olika värden.
18dB gain är standard så ändra den till 6 eller 0

Tackar!

#126

Postad 21 mars 2021 - 11:30

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Tackar!

Obs på att innanmätet kan sitta hårt, försök att rotera det efter du har släppt på skruven.



#127

Postad 23 mars 2021 - 15:39

Cruentuz
  • Cruentuz
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 1
Kom med "inspirerande kritik", mot AVrant's ständiga rekommendation att köra subcrawl och lite annat :)
Hänvisade till Gurun #7 och Youthmans "minidsp is a gamechanger" för en snabb sammanfattning.

Tydligen är det helt OK att rekommendera att köpa flera dyra SVSsubbar till folk, samt köpa dyra basstraps och slänga in på måfå utan mätning, men en Minidsp + mick är en orimlig kostnad. Och REW var för tidskrävande även med guide tydligen. Bättre då att krypa runt ställa in lite på känn...suck.

På Spotify - AVrant podcast #745. timestamp: 59:30-79:30min. "Peter from Sweden"

Sammanfattningsvis kan man säga att de är mycket mer nöjda med sitt svar än jag. Men Gurun fick lite kärlek iaf vilket var avsikten.

#128

Postad 23 mars 2021 - 18:55

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Kom med "inspirerande kritik", mot AVrant's ständiga rekommendation att köra subcrawl och lite annat :)
Hänvisade till Gurun #7 och Youthmans "minidsp is a gamechanger" för en snabb sammanfattning.

Tydligen är det helt OK att rekommendera att köpa flera dyra SVSsubbar till folk, samt köpa dyra basstraps och slänga in på måfå utan mätning, men en Minidsp + mick är en orimlig kostnad. Och REW var för tidskrävande även med guide tydligen. Bättre då att krypa runt ställa in lite på känn...suck.

På Spotify - AVrant podcast #745. timestamp: 59:30-79:30min. "Peter from Sweden"

Sammanfattningsvis kan man säga att de är mycket mer nöjda med sitt svar än jag. Men Gurun fick lite kärlek iaf vilket var avsikten.

Vad ska man säga.......

Sorgligt är vad det är.



#129

Postad 23 mars 2021 - 21:01

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0
Har inte subcrawl avfärdats som ett tämligen trubbigt verktyg? Vet folk vad de ska lyssna efter? Tror nog simulatorn i REW är en bättre start. Ska lyssna på podden.

Edit: okej, du fick verkligen fart på grabbarna med ditt påstående! De blev defensiva. Värst blev det på slutet när den ene säger ”det du inte vet att du missar har du inte ont av”. Underförstått - det är först när du ser det i REW som du hör att något är fel.

Redigerat av Saturnus, 24 mars 2021 - 07:29.


#130

Postad 02 september 2021 - 16:18

Cruentuz
  • Cruentuz
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 2
Snubblade över en rekommendation till alternativ om ASIO4all strular (som det gjorde för mig).
"FlexASIO". https://github.com/dechamps/FlexASIO

Verkar funka klockrent.
Jag får mycket högre utsignal med wasapi.
Har stöd för både Wasapi och Directsound m.m.
Dags för en ny runda med REW mouhahaha :)

#131

Postad 05 september 2021 - 21:10

Cruentuz
  • Cruentuz
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0
Det blev konstiga mätresultat med nya laptopen och Flexasio. Typ som att den låtsades amvända umik-1 och körde med inbyggda micken i laptopen. Katastrofmätningar hursomhelst.

Så, tillbaka till htpc'n och java. Men nu spökar java, Yamaha 2080 eller jag :)
Frontarna spelar med i basmätningarna! Har satt crossover till max (200Hz) i Yamahan. Frontarna som small som alltid.

Men ändå kör frontarna hela tiden. Svep, spl med pink noise...
Lyckas inte isolera subbarna helt enkelt.
Om jag väljer L, R eller L+R som kanal spelar ingen roll. En eller bägge frontarna spelar med i bassvepen. Default spl check för sub är 30-80hz pink noise. Jag mäter mina svep mellan 15-120 hz. Allt detta borde ligga långt under delningsfiltrets avrullning väl?

Börjar undra om yamahan jäklas med mig. Typ som att den är satt på lfe+main :(

Någon annan som haft detta problem? Märkte aldrig av detta med Marantzen.

#132

Postad 06 september 2021 - 10:30

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Se till att du har stängt av "exktra bass" i Yamahaen, den ger bas både från subb och frontar. Den runda options-knappen har också en del inställningar som man kan glömma, t.ex nightmode. YPAO-volume kan vara på men det mesta annat ska vara av där.

 

 

Men guiden til REW säger att man ska stänga av eller koppla ur fronten när man ska isolera subben om man kör Java. Troligen för att avrullningen nog är längre än man vill ha med när man ska isolera subben. Jag läste en som sa att han stängde först av allting, kopplade ut ena fronten just vid hörtalarterminalen, och satte på eltejp på varje kabelända för att vara säker på att inte något går galt.


Redigerat av Demon Slayer, 06 september 2021 - 10:32.


#133

Postad 06 september 2021 - 15:16

Cruentuz
  • Cruentuz
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0
Ja, jag får väl ta och köra med L som input och koppla ur vänster front helt enkelt.
Man blir lite nyfiken bara på hur delningsfiltret kan släppa igenom material så långt nedanför. Hade varit kul med en enkel graf i manualen. För alla recievers/processorer.

Och jag trippelkollade allt lull-lull i förstärkaren så det (som alltid) var avstängt.
Tack för svar.




Även taggad med Harman, Subwoofer, REW, Minidsp, mutiple subs

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.