Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Pentax K20D *

146 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Ricoh-Pentax K20D + 18-55/3,5-5,6 II + 50-200/4,0-5,6 (Systemkameror) 1 (0) Inga priser
Ricoh-Pentax K20D + 18-55/3,5-5,6 II (Systemkameror) 1 (0) Inga priser
Ricoh-Pentax K20D + 18-250/3,5-6,3 (Systemkameror) 1 (0) Inga priser
Ricoh-Pentax K20D + 16-45/4,0 (Systemkameror) 1 7 (1) Inga priser
Ricoh-Pentax K20D (Systemkameror) 1 8,4 (4) Inga priser
Samsung GX-20 (Systemkameror) 1 7,5 (1) Inga priser
Samsung GX-20 + 18-55/3,5-5,6 (Systemkameror) 1 7 (2) Inga priser
Samsung GX-20 + 18-55/3,5-5,6 + 50-200/3,5-5,6 (Systemkameror) 1 (0) Inga priser
3 relaterade trådar

#51

Postad 12 mars 2008 - 10:33

Unregistered89914010
  • Unregistered89914010
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
Bild tagen med en pentax K20D (jag vet att jag är en nybörjare)

Postad bild

#52

Postad 13 mars 2008 - 09:07

Ducati1000ss
  • Ducati1000ss
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Läste en ny recension av K20D där man testade denna med Pentax nya (SMC-DA* 16-50 f/2.8 ED AL (IF) SDM) objektiv, med den nya super sonic motorn, det man kom fram till var att, K20D med dessa nya objektiv är snabbare än både Nikon och Canon när det gäller fokusering!!! Canon som länge har varit kung på detta?. De flesta test som gjorts med K20D, har gjorts med standrd 18-50 II objektiv. Vet ej om ni läst testet men annars kan det vara ett tips här är länken.

http://www.anandtech...doc.aspx?i=3259

Får nog bli en K20D och gärna då med (SMC-DA* 16-50 f/2.8 ED AL (IF) SDM) objektivet.

#53

Postad 30 mars 2008 - 16:26

Unregistered33598
  • Unregistered33598
  • Lärjunge

  • 261 inlägg
  • 0
Jag vet at kameran e väderskyddad men kolla in länken , http://store.made-pr...era-armor-black

Gör den hyfsat stötsäker oxå verkar va en bra grej camera armor.

Redigerat av Unregistered33598, 30 mars 2008 - 16:28.


#54

Postad 01 april 2008 - 21:48

Eddy_louix
  • Eddy_louix
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0
Hittade en brus/detalj-jämförelse mellan K20D och den lovordade Nikon D300.

http://www.neocamera...300_crops2.html

Själv tycker jag mig se mer detaljer och skärpa i K20D bilderna, lite mer brus men som sagt betydligt mer detaljer.
D300 bilderna ser utsmetade ut från ISO 400

Visst har Pentaxen en fördel rent skärpemässigt, DA* 50-135 mot Nikkor 18-135 ;) iofs har dom bländat ner till 5,6 men men...
men samtidigt har den ingen brusreduktion på i detta fall medans D300 har Low läget på.

Det finns en till jämförelse vid långa slutartider, om ni klickar på "Outdoor Night Crops"

Finns även ett test på nya K20D, den jämför även skillnaderna mot K10D, http://www.neocamera..._k20d_more.html

Det blir till att leva snålt ett tag, lr är det nån som vill ge ett bidrag :D

#55

Postad 03 april 2008 - 20:13

stegen2
  • stegen2
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Funderar på att slå till på en k20 ändå... absolut ingen mästerfotograf (endast kompaktkamera sedan tidigare) men känslan av att något är bättre (än om jag skulle köpa k10:an) är nog värt lite också :rolleyes:
Om fotandet inte visar sig så kul som jag trodde så får jag försöka sälja grejorna till en som jag hoppas rimligt liten förlust (är väldigt rädd om de prylar som jag köper).

Är ett extra batteri värt något? brukar stå i reklamen att de klarar typ 500 bilder innan laddning... borde räcka långt... men de urladdas kanske av sig själv... eller att man helt enkelt glömmer nä'r man sisst laddade batteriet...
Finns det någon varning för batteriet? Har en Sony videokamera där det hela tiden står hur mkt i speltid som finns kvar... svårare med en fotograferande kamera kanske :) men finns det någon sådan funktion på k20?
Vad jag förstod det så hade k10 en väldigt kort period mellan ok batteri och inget batterivarning...

Batterigrepp till en K20?
Om rimligt billigt vad är det bra för???? :D
Jag tyckte att K10 var skön att hålla i... skönare än ex D300... men jag ska försöka testa en K20 med batterigrepp... är förmoidligen inte lönt att fråga vad andra tyckt om att hålla i en sådan kamera med batterigrepp då det säkert är mycket tycke och smak?
En annan sak: hur fungerar det... är bägge batterierna inkopplade samtidigt? måste batterigreppet isär från kameran vid laddning eller byte?
Skakar man mindre i och med att kameran blir tyngre/mer att hålla i eller både och?

Om man vill få en skaplig kvalitet på en plasmaTV vad är bästa sättet för detta då? Brukar föra över på DVD för att visa på TV:n Har en Primare (tror att själva spelaren är Pioneer) utan HDMI utgång men tycker att stillbilderna har varit skapliga att se på Plasman... förmodligen så är upplösningen på denna och spelaren mkt dåliga i jämförelse med en systemkamera men men man kan alltid fråga iallafall vad som skulle kunna vara bästa överföringen?

Hoppas på snabba svar!

#56

Postad 03 april 2008 - 22:51

Eddy_louix
  • Eddy_louix
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0

Funderar på att slå till på en k20 ändå... absolut ingen mästerfotograf (endast kompaktkamera sedan tidigare) men känslan av att något är bättre (än om jag skulle köpa k10:an) är nog värt lite också :rolleyes:
Om fotandet inte visar sig så kul som jag trodde så får jag försöka sälja grejorna till en som jag hoppas rimligt liten förlust (är väldigt rädd om de prylar som jag köper).

Är ett extra batteri värt något? brukar stå i reklamen att de klarar typ 500 bilder innan laddning... borde räcka långt... men de urladdas kanske av sig själv... eller att man helt enkelt glömmer nä'r man sisst laddade batteriet...
Finns det någon varning för batteriet? Har en Sony videokamera där det hela tiden står hur mkt i speltid som finns kvar... svårare med en fotograferande kamera kanske :) men finns det någon sådan funktion på k20?
Vad jag förstod det så hade k10 en väldigt kort period mellan ok batteri och inget batterivarning...

Batterigrepp till en K20?
Om rimligt billigt vad är det bra för???? :D
Jag tyckte att K10 var skön att hålla i... skönare än ex D300... men jag ska försöka testa en K20 med batterigrepp... är förmoidligen inte lönt att fråga vad andra tyckt om att hålla i en sådan kamera med batterigrepp då det säkert är mycket tycke och smak?
En annan sak: hur fungerar det... är bägge batterierna inkopplade samtidigt? måste batterigreppet isär från kameran vid laddning eller byte?
Skakar man mindre i och med att kameran blir tyngre/mer att hålla i eller både och?

Om man vill få en skaplig kvalitet på en plasmaTV vad är bästa sättet för detta då? Brukar föra över på DVD för att visa på TV:n Har en Primare (tror att själva spelaren är Pioneer) utan HDMI utgång men tycker att stillbilderna har varit skapliga att se på Plasman... förmodligen så är upplösningen på denna och spelaren mkt dåliga i jämförelse med en systemkamera men men man kan alltid fråga iallafall vad som skulle kunna vara bästa överföringen?

Hoppas på snabba svar!



Mitt tips är att börja utan BG, kameran blir ju bara bökigare å tyngre då. Visst ger det längre batteritid men 500 kort är rätt många. Hur mycket man skakar är nog inviduellt, beror nog även på hur stark man e och hur länge man hållt kameran =)
Du kan ju alltid kompletera senare med BG.

Visst finns det batteriindikator, på K10 verkar vissa vara lite tvära i kasten. hoppas det är löst bättre på K20D. Det är dock inte som på videokameran du beskrev.

Ang TVvisning ????

#57

Postad 19 april 2008 - 14:05

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

  • 1 345 inlägg
  • 0
Trusted Review har testat K20D.
http://www.trustedre...-digital-SLR/p1

This is the most powerful semi-pro DSLR in the world, and will blow your head clean off.

Those huge file sizes translate directly into image quality, and here is where the K20D really shows its worth. Quite simply it produces the sharpest, most finely detailed pictures of any current semi-pro DLSR. Dynamic range performance is outstanding even without the Enhanced Dynamic Range feature, and colour reproduction is as good as ever.



#58

Postad 27 april 2008 - 17:49

Ducati1000ss
  • Ducati1000ss
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Nu har man då äntligen slagit till och det blev en Pentax K20D, klart skönast att hålla i enligt mig, det blev med
18-55 II objektivet och ett 4GB sandisk sdhc minne, skall hämta den på tisdag sedan har man ju lång helg framför sig då man kan sitta och pilla på skönheten ;) . Ska köpa pentax kommande 50-300 också som kommer nu i slutet på maj.
Sedan så har man ju en mycket bra start.

#59

Postad 27 april 2008 - 18:16

Unregistered33598
  • Unregistered33598
  • Lärjunge

  • 261 inlägg
  • 0
Då får man gratulera till en utmärkt kamera, själv så tvekar jag imellan den ok 40d´n, du får berätta sedan hur den är och visa nån bild.

#60

Postad 27 april 2008 - 19:57

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Kul! Grym timing med kommande långhelg som sagt ;)

#61

Postad 28 april 2008 - 06:36

Ducati1000ss
  • Ducati1000ss
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Ska se om jag kan ta någon bild och skriva en liten sammanfattning om kameran när jag fått den är, längtar :D

#62

Postad 02 maj 2008 - 20:47

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
Our Verdict:

This is a solid camera with much to recommend it, not least its sensor and lovely handling. It stands its ground well against its rivals, even having an edge in terms of resolution. Despite some concerns about the exposure system, I managed to produce some great images and, more importantly, had fun doing it. This is really where the camera stands out; it’s great to use and feels comfortable and intuitive.



What We Like:
Great build and handling, good colour, good noise control, features

What We Don't Like:
Underexposure, sluggish AF, flat-packed live view, limited burst shooting

What Digital Camera

Redigerat av FEA, 02 maj 2008 - 20:47.


#63

Postad 03 maj 2008 - 21:33

Ducati1000ss
  • Ducati1000ss
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Då har man hatt och fotat med sin K20D ett par dagar och kan bara säga att jag är grymt nöjd, detta är min första system kamera, anledningen till att det blev pentax och inte någon av dom stora jättarna är pga perfomence for the money :) , helt oslagbar enligt mig. jag satsade på 18-55 II objektivet. Meny system uppbyggnaden är mycket bra och lätt använd, Fn knappen tex är mycket bra ett klick sedan har man alla dom väsentliga inställningarna till hands. har fotat en del i mörka förhållande pga att jag ville testa focusen, den har ju fått mycket klagomål. Med mina mått mätt så är den mycket exekt och korrekt, har ju inte så stor erfarenhet av systemkameror men auto focusen har inte missat en enda gång som jag provat :lol: . Ska se och handla det nya 55-300 som verkar vara helt grymt, ialla fall om man tittar på test bilderna på dpreview.com, minst lika bra som 16-45 som fått mycket fin kritik.
Kan verkligen rekomendera denna kamera. Mer välbyggd kamera och finessrik finns inte i denna prisklass, klarar man sig med en serie bild hastighet på 3bilder/sek så är denna kamera mycket bra. Funktionen med 21bilder/sek funkar mycket bra och räcker gott och väl till en mindre utskrift eller en web bild.

Mina första tankar om min K20D, ni får ursäkta om det inte är så profesionellt skrivet men men är ju ingen journalist ;)

#64

Postad 06 maj 2008 - 10:10

Ducati1000ss
  • Ducati1000ss
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Det var ju hemskt vad här var dött då ;)

Skämt osido, är det någon som har testat att sätta en systemkamera med adapter till en tubkikare, måste ju bli en grymm brännvid :lol:

Ni här på forumet som använder Pentax, Vad har ni för objektiv och varför har ni dom??

Kommer nog att investera i ett DA 55-300 till sommaren, måste ju vara optimalt om man vil plåta djur på Zoo t ex, varför ställer dom sig alltid längst bak i hängnen :P .

Villket Pentax objektiv är bra för Macro fotografering, och till porträtt fotografering.

Farsan har ett 50mm 1.7 till sin Pentax från 70-talet, kan det vara något att använda på en K20D ;)

#65

Postad 06 maj 2008 - 10:51

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
Tidningen FOTO testar K20D & GX20

PLUS
■ Mycket hög upplösning
■ Fin färgåtergivning
■ God högdagerteckning
med ”D-Range 200%”
(hos Pentax)
■ Mängder med inställningsmöjligheter
och smarta
finesser, särskilt hos Pentax
■ Inbyggd bildstabilisering
fungerar med alla objektiv
■ Fukt- och dammskyddade
kåpor
■ Elva fokuspunkter,
varav nio korsformiga
■ Bra sökare
■ Kraftigt batteri räcker länge
■ Anti-dammfunktion
med sensorskak

MINUS
■ Kan vara svårt att hitta
optik som ger full rättvisa
åt den höga upplösningen
■ Monitorn ger överdrivet
skärpt och kontrastrik bild
■ Live View-funktionen har
begränsad användning
■ En del reglage och anslutningar
(som PC-uttaget)
kunde gjorts bättre
■ Något brusigare än de
bästa konkurrenterna
(Canon 40D, Nikon D300)
vid höga ISO-tal
■ Märkbar brusreducering
som minskar skärpan även
i läge ”Av” (hos Samsung)
■ Serietagning med endast
2,7 bilder/s
■ Dålig visning av fokuspunkterna
i sökaren.

Källa: Tidningen FOTO 6/2008

Hela den långa recensionen får ni läsa genom att köpa tidningen/ bli prenumerant :P

Redigerat av FEA, 06 maj 2008 - 17:52.


#66

Postad 06 maj 2008 - 11:24

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Ducati>> Har förvisso K100 men kör med de två kitzoomarna (18-55/50-200). Planen är att zoomarna ska bytas ut mot motsvarande i DA*-serien när tillfälle och behov finns. Planen var att köpa billigt hus och köpa på mig bra gluggar.
Sedan har jag Pentax 100/2.8 macro vilket jag är nöjd med. Lite glapp i fokusringen men inget jag hakar upp mig på. På ingång är ett Pentax-M 50/1.4 från ebay. Ska bli kul att prova kort skärpedjup och manuell fokus :P

Din farsas objektiv fungerar nog bra. Är det i K eller M serien? Förutsatt att det inte är i A-serien måste du köra manuellt och ljusmäta med gröna knappen vad jag läst. AE-L-knappen gör det tydligen på K100.

Pentaxforums.com har en recensionssida för gamla och nya gluggar ;)

Redigerat av Supernaut77, 06 maj 2008 - 11:27.


#67

Postad 06 maj 2008 - 17:50

Eddy_louix
  • Eddy_louix
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0

Villket Pentax objektiv är bra för Macro fotografering, och till porträtt fotografering.

Farsan har ett 50mm 1.7 till sin Pentax från 70-talet, kan det vara något att använda på en K20D :P


Har som jag nämnt i andra trådar ett tamron 90mm som jag mer än väl rekommenderar för macro och porträtt, superskarpt


Visst funkar ett gammalt 50mm objektiv på Pentax, glöm dock inte att fixa lite i Specialmenyn. Se till att tillåta användning av bländarring.
Sen kör du på M-läget och väljer bländare på objektivet, därefter kan du trycka på den gröna "exponeringsknappen" för att få ett ungefärligt värde på slutartiden.

Tack FEA för "mini review"en, kan tillägga att FOTO även noterade att K20D fokuserade snabbare än Nikons D300...

Redigerat av Eddy_louix, 06 maj 2008 - 17:51.


#68

Postad 13 maj 2008 - 10:18

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
AV Hub - ProPhoto testar K20D länk

... we’d venture to say that this is the best image quality we’ve seen out of an ‘APS-C’ format D-SLR to date – superbly-resolved fine details, beautifully-rendered colours across the gamut with exceptionally smooth tonal gradations and a dynamic range – even without any expansion processing – which balances the highlight and shadow detailing pretty competently



#69

Postad 14 maj 2008 - 14:28

Unregisteredbae06969
  • Unregisteredbae06969
  • Veteran

  • 1 862 inlägg
  • 0
grymt sugen på att sälja min Sony och köpa mig en K20D :) men som sagt Bruset vid högre ISO är ju sämre än på Sony,Nikon,Canon men det är ju det man har Blixt till :)

#70

Postad 14 maj 2008 - 17:15

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Bruset vid högre ISO är ju sämre än på Sony,Nikon,Canon

Länka gärna. Bruset är ju en av K20:s starka kort :D
Kanske är en miss att som Pentax ha brusreduceringen avslagen default men jag tror detaljeringen vid högre iso står sig väl så bra.

#71

Postad 14 maj 2008 - 18:50

Unregisteredbae06969
  • Unregisteredbae06969
  • Veteran

  • 1 862 inlägg
  • 0
Detta är något som jag läst på nätet bara. Om det sen stämmer vet jag ju inte. Men blir det en K20D så blir det från u.s.a bra billigare där ju :D

#72

Postad 19 maj 2008 - 08:24

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
Good points

Highly detailed images across ISO range.
Built-in Shake Reduction.
Dust and weatherproof body.
Broad degree of customisation.

Bad points

Basic Live View system.
Anti-shake not as effective as rivals.
Semi-pro pricing, but not as quick or tough.
Tendency to underexpose.


Cameralabs testar Pentax K20D.

#73

Postad 19 maj 2008 - 21:06

Thomparompa
  • Thomparompa
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0
Synd att det inte finns en enda på detta forumet som har skaffat kameran.
Om någon som är här inne och kikar/skriver/frågar/SNACKAR som skaffat kameran så antar jag att man berättar om sin kamera och beskriver den känslan och recenserar bilderna kameran förmedlar.
Framför allt så lägger man upp lite bilder man tagit PÅ kameran samt MED kameran.

Eller vad tycker/tror ni andra?

Redigerat av Thomparompa, 19 maj 2008 - 21:07.


#74

Postad 20 maj 2008 - 07:12

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
Bottom line - The K20D is a great camera for the photo-enthusiast - and maybe for the pro too.

The new 14.6-megapixel CMOS image sensor, combined with a lot of modern technology create a wonderful camera for only $1,129.95. The Live View function, in-body Shake Reduction capability and improved Dust Reduction system show that PENTAX is serious about evolution of the K body line.

The ability to use any PENTAX glass means I can even use my 20 year old PENTAX lenses on the K20D. Do you need 14-megapixels you say?

Steves Digicams testar Pentax K20D

#75

Postad 20 maj 2008 - 07:54

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Synd att det inte finns en enda på detta forumet som har skaffat kameran.
Om någon som är här inne och kikar/skriver/frågar/SNACKAR som skaffat kameran så antar jag att man berättar om sin kamera och beskriver den känslan och recenserar bilderna kameran förmedlar.
Framför allt så lägger man upp lite bilder man tagit PÅ kameran samt MED kameran.

Eller vad tycker/tror ni andra?

Om du läst tråden så är det åtminstone 2 som har den :) Se inlägg 51 och 58

#76

Postad 20 maj 2008 - 16:48

Arvan
  • Arvan
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0
Kul att folk köpt K20D!

Jag ägde tidigare en K10D och har således samlat på mig massa gamla pentaxgluggar.

ashai pentax 50 mm f/2.8 ( brutalt skarpt )

ashai pentax 35 mm f/2.8 ( brutalt skarpt )

phenix 28-70 f/3.5 macro ( brutalt skarpt )

Tokina 80-200 f/4 (brutalt skarpt) (skjutzoom)

Skicka ett mail ni är sugna, för det ligger bara å skräpar.

[email protected]

#77

Postad 21 maj 2008 - 09:14

Thomparompa
  • Thomparompa
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0

Om du läst tråden så är det åtminstone 2 som har den :P Se inlägg 51 och 58

Ja just det. Var är bilderna på deras fina nya kamera och var är bilderna de tagit med kamerorna. Kattbilden kam jag ta med samma kvalite med min mobilkamera... *ler* skämt o sido. Vill gärna se bilder på själva kameran.
Har svårt att tro att folk som snackat här i forumet i så lång tid om denna kamera och sedan väl får hem den att de inte lägger upp bilder på den i sitt galleri men men, det kanske bara är jag som tror det..

Skall Pm. personerna och fråga lite om kameran, då kanske det går lättare.

#78

Postad 21 maj 2008 - 10:58

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Priserna internationellt är tydligen på väg ner för K20/K200. :P

K20D/K200D price plummet in France
Pentax officially announced that K20D/K200D price go down by 100 euros.

New official Price witout kit lens/ with kit lens:

K20D: 999/1099
K200D: 550/600

Happy buying !

Länk till pentaxforums.com

#79

Postad 27 maj 2008 - 09:18

Ticko
  • Ticko
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0
Nån som testat den inbyggda hdr funktionen? Går det att välja om den ska ta 3, 5 eller fler bilder automatiskt. Eller är det låst till 3st. Blir det bra resultat? Blir det bättre med Photomatix?
Jag har själv en Samsung GX10 som jag är rätt nöjd med.

#80

Postad 27 maj 2008 - 21:38

skovve
  • skovve
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Har lite frågor angående Samsung gx-20.
Varför finns det knappt någon recension på kameran på varken konsumentguiden eller prisjakt?
Säljs inte kameran i Svierige? Det finns ju betydligt fler recensioner om Pentax k20d som ska vara nästintill likadan..

För övrigt, hur står den sig i jämförelse med de lite billigar kamerorna nikon d40x och canon eos400?[

#81

Postad 28 maj 2008 - 06:32

Ducati1000ss
  • Ducati1000ss
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Att gemföra Samsung GX20 (Pentax K20D) med Nikon D40x eller Canon 400D är som att gemföra Päron och flygplan :), Nikon D40x eller Canon 400D är instegs kameror, dessa skall i såfall gemföras med Pentax K200D, skall du gemföra Pentax K20D t ex med nikon och canon så blir det isåfall mot 40D och D300, eftersom Pentax K20D lirar i denna klassen så borde inte Samsung GX 20 vara så långt borta härifrån heller, men den spelar definitivt i en högre division än D40x eller 400D

#82

Postad 28 maj 2008 - 14:44

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Har lite frågor angående Samsung gx-20.
Varför finns det knappt någon recension på kameran på varken konsumentguiden eller prisjakt?
Säljs inte kameran i Svierige? Det finns ju betydligt fler recensioner om Pentax k20d som ska vara nästintill likadan..

För övrigt, hur står den sig i jämförelse med de lite billigar kamerorna nikon d40x och canon eos400?[


I senaste FOTO testas både K20 och GX20. Den matchen vann K20 om jag inte minns fel. Minns inte vad som avgjorde men ta en titt i den tidningen får du se :)

Som Ducati skriver är det en klasskillnad bokstavligt talat. Har inte klämt mkt på D40 men 400D skulle jag säga vara som en K100 i leksakshölje :D Men de tar nog alla bra nog bilder för de flesta av oss. Däremot är det ju trevligt med inbyggd antiskak och byggkvalitet ;)

#83

Postad 28 maj 2008 - 15:32

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Har lite frågor angående Samsung gx-20.
Varför finns det knappt någon recension på kameran på varken konsumentguiden eller prisjakt?
Säljs inte kameran i Svierige? Det finns ju betydligt fler recensioner om Pentax k20d som ska vara nästintill likadan..


Se inlägg #65 i denna tråd.

En anledning är väl just att kamerorna är samma kamera med olika märke (i stort sett), så många testar enbart Pentax' variant.

#84

Postad 28 maj 2008 - 16:23

skovve
  • skovve
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Tack för bra svar allihop! :)
Intressant att läsa för den som inte vet så jättemycket ännu..

Någon som vet om någonting om utbudet av objektiv? Om sigma objektiv passar etc..

Min syster bor på Kanarieöarna och där är priset 798 euro (ca 7500) för Samsung GX-20, inklusive 2 stycken objektiv 18-55 och 50-200.
Vilket jag tycker är ett rätt så bra pris..

#85

Postad 28 maj 2008 - 19:02

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
The good:

Impressive performance, 14 megapixels at a relatively low price; weather sealed; nice control layout; wireless flash control.



The bad:

Slightly inaccurate colors; shake reduction could be more effective.

The bottom line: Pentax's 14MP K20D is a great choice for a midlevel SLR and offers a lot of bang for the buck.

CNet Reviews

#86

Postad 28 maj 2008 - 19:41

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Tack för bra svar allihop! :(
Intressant att läsa för den som inte vet så jättemycket ännu..

Någon som vet om någonting om utbudet av objektiv? Om sigma objektiv passar etc..

Min syster bor på Kanarieöarna och där är priset 798 euro (ca 7500) för Samsung GX-20, inklusive 2 stycken objektiv 18-55 och 50-200.
Vilket jag tycker är ett rätt så bra pris..

"rätt" bra pris ja :D Objektiven kanske inte motsvarar kameran men duger nog första veckorna :lol: Är det så billigt där så kan du ju kolla på lite finare gluggar när du ändå håller på!

#87

Postad 29 maj 2008 - 12:23

Ticko
  • Ticko
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0
Ett tips till er som väljer mellan GX 20 och K20 är att känna och kolla på dem i affär.
Jag gjorde samma val för ett år sen och valde Samsung GX 10 då för att jag tyckte den hade bättre grepp, trevligare menyer och fyrkantiga knappar istället för runda till vänster om displayen. Plus att den va lite billigare.
Det avgjorde för mig, främst greppet som jag fastnade för.

#88

Postad 17 juni 2008 - 08:57

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
We clicked with:

Intuitive layout, design and shooting modes


Shots in the dark:

SMC Pentax-DA 3.5-5.6 18-55mm AL II lens has ghosting issues
Overall, not hugely different to K10D

Think Camera testar Pentax K20D

#89

Postad 20 juni 2008 - 09:02

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Dpreview har tydligen börjat med en recension på K20. De har hittills kommit med en preview: länk :)

#90

Postad 25 juni 2008 - 21:24

Eddy_louix
  • Eddy_louix
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0
Så tillslut har Dpreview recenserat K20D.

http://www.dpreview....ews/pentaxk20d/

Fast d verkar inte heller vilja jämföra bildresultatet mot 40D lr D300 (som d skrev var några av konkurenterna i deras review),

Betyget då?


Build Quality 9.0

Ergonomics &
Handling 8.5

Features 9.5

Image Quality 8.5

Preformance(speed) 8.0

Value 9.0

Highly Recommended



#91

Postad 25 juni 2008 - 22:02

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Att det blev 450D är nog för att den har en utveckling av 40Ds sensor. Annars ställs den ju mot a700 och E3. :)

Är det bara jag som är imponerad av hur brutalt bra den tar fram detaljer jämfört med konkurrenterna (speciellt vid högre iso) på frimärket på sidan 18?! Notera att det ser ut såhär: länk vilket avslöjar att de andra kamerorna reducerar bort det man (och kamerorna) kan tro är brus framför ansiktet redan vid låga iso. ;)
Jag börjar förstå vad vår Dåkor pepper menar med sonys "vattenfärgsstänk" nu...

Hoppas vi slipper folk som säger att K20 inte står sig i konkurrensen när det gäller brus på högt iso efter detta B)

#92

Postad 06 juli 2008 - 00:38

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 0
Har Nu beställt min K20d med 4 GB scandisk extreme III och en Pentax SMC-DA 35/2,8 Macro Ltd







Förhoppningsvis så kommer paketet fram innan semestern :)

#93

Postad 07 augusti 2008 - 10:33

Drey123
  • Drey123
  • Veteran

  • 1 960 inlägg
  • 0
Köpte igår en Pentax k20D med 16-45 objektiv.
Jag hoppas verkligen att Samsung inte lägger ner Pentax utan att vi får se fortsatta uppgraderingar som firmware mm till tex k20D.

#94

Postad 07 augusti 2008 - 10:51

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 0
Pentax har annonserat att de skall släppa en ny DSLR och en fullformats digital systemkamera så samsung kommer inte att lägga ner pentax :P

#95

Postad 07 augusti 2008 - 18:47

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Har varit borta ett par dagar men när jag åkte ägde inte Samsung Pentax. Nåt jag missat?

#96

Postad 07 augusti 2008 - 19:32

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

  • 1 697 inlägg
  • 0
Gør de heller ikke, samsung laver "kun" sensoren. Hoya ejer Pentax.

#97

Postad 07 augusti 2008 - 22:44

Drey123
  • Drey123
  • Veteran

  • 1 960 inlägg
  • 0
Rykten om någon nu entry-level kamera och en full formats. Låter intressant.
Jag läste några rykten bara om att Samsung och Hoya nu var närmre än ett avtal ang Pentax än innan.
Men det var nog säkert bara rykten.

Ivarjefall någon mer som har k20D och 16-45 objektivet här?

#98

Postad 10 augusti 2008 - 14:24

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 0
Har kört min k20d med 35/2,8 macro limited nu i två veckor (min första dslr) och är fruktansvärt nöjd, användbara bilder direkt från kameran (ever raw convertering). 3FPS duger gott och väll för mig i alla situationer och kameran är lättanvänd trots de många reglagen.

Mycket nöjd

#99

Postad 10 augusti 2008 - 15:01

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Roligt (och grymt!) val av kamera/objektivval du gjort som första dslr Henrik! En old-school kombo som måste andas kvalitet antar jag B)
Passar på att tipsa dig och andra om tråden Pentax objektiv så den inte faller i glömska.

#100

Postad 10 augusti 2008 - 16:40

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 0
På inköps listan står nu: Voiglander Noktor 58 1,4 eller Pentax 50 1,4 (skall man orka vänta på DA*55 1,4, i så fall blir det en sån instället)
Sitter också och väntar på pentax DA*60-250 som ett zoom objektiv, när det då kommer, verkar dröja förevigt.
Sen är den kniviga frågan vilket vidvinkel objektiv man skall välja, sigma eller pentax, 10-20 eller 12-24, eller gå på fisheye 10-17.

(nyskilld och vääääldigt mycket pengar över nu när man inte har en fru att försörja :(

Och jag kan verkligen rekomendera 35/2,8 macro ltd. Man kan verkligen gå nära inpå, har många gånger stött till det jag skall fotografera B) Nackdelen då är att DoF blir obefintligt. DoF calculator visar 0.1 mm DoF med F/11 och 4 cm focus

Redigerat av Unregistered0b884712, 10 augusti 2008 - 17:40.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.