Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Olympus E-520: information, råd, diskussion

185 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Olympus E-520 (Systemkameror) 1 7 (1) Inga priser
Olympus E-520 + 14-42/3,5-5,6 (Systemkameror) 1 (0) Inga priser
Olympus E-520 + 14-42/3,5-5,6 + 40-150/4,0-5,6 (Systemkameror) 1 7,33 (2) Inga priser
Olympus E-520 + 14-42/3,5-5,6 + 70-300/4,0-5,6 (Systemkameror) 1 (0) Inga priser
Olympus E-520 + 25/2,8 (Systemkameror) 0 (0) Inga priser

#51

Postad 13 augusti 2008 - 01:14

Riccardo86
  • Riccardo86
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Å andra sidan kan det ju vara trevligt att ha samma som kompisen om det innebär att man kan låna objektiv och andra tillbehör av varandra.

Precis vår tanke också!

Min första spontana känsla är att gå på E-520:n, men så tänker jag lite till o vips så e man lika snurrig igen!

Finns det någon som har någon erfarenhet av båda märkena?
Nu menar jag kvalité, service, prisvärdhet på kameran samt tillbehör etc.

Har själv aldrig ägt en systemkamera utan bara kört kompakt, för närvarande en


#52

Postad 13 augusti 2008 - 06:14

Anywien
  • Anywien
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0

Å andra sidan kan det ju vara trevligt att ha samma som kompisen om det innebär att man kan låna objektiv och andra tillbehör av varandra.


Jo, så har mina tankegångar också gått eftersom min sambos syster har en 450D men jag har inte riktigt fastnat för den. :|

#53

Postad 14 augusti 2008 - 00:07

Riccardo86
  • Riccardo86
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Nu blev de en EOS 450D iaf!

Hoppas den kommer innan helgen!! ;)

#54

Postad 15 augusti 2008 - 14:30

Don Micke
  • Don Micke
  • Amatör

  • 83 inlägg
  • 0

Ja, det kan man ju ha i åtanke. Trist att det ska vara så...


Nu har det ju gått över en månad. Jag är nyfiken, är du nöjd? Rekommenderar du E-520 till folk som mig som går och funderar och är allmänt förvirrad över det stora utbudet på kameror? :)


Jag har just varit på semester.
Jag måste säga att jag är otroligt nöjd med min kamera, men jag vet ju inte hur Canon 450 är.
Bilderna blev mycket bra, bra färger, lätt att ta bra bilder, bra på allt.
Jag valde Olympusen på grund av storleken på dom olika objektiven, priset, att den känns bra i handen och att den ser proffsigare ut än Canon 450.

#55

Postad 17 augusti 2008 - 23:29

Golden Ax
  • Golden Ax
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

Jag var inne på Japan Photo idag och klämde på en 520. Den var fin. :( Och kändes bra i mina händer. Dock, när jag stod där och väntade hörde jag med ett halvt öra på ett medelålders par som ville titta på kompaktkameror. De hade tidigare erfarenhet av Olympus och enligt vad jag kunde höra var det inga bra erfarenheter då det rörde sig om Olympus garanti. Exakt vad det rörde sig om vet jag inte, då det inte framgick, men nu undrar jag ifall någon här har eferenhet av Olympus när det gäller garanti och erfarenhet av deras service rent generellt?

Jag gillar Olympus prylar men har ingen erfarenhet av deras digitalkameror men det känns ändå som att en Olympus-kamera är ett bra köp men ska jag behöva oroa mig för servicen?


Vill bara passa på att prisa olympus-supporten, de har skött sig helt klanderfritt de gånger jag varit i kontakt med dem. De bytade skärm på min kompaktkamera utan tjafs när jag hade ett par döda pixlar på skärmen vilket egentligen inte spelade någon större roll men what the heck.
Jag fick(ja ni läste rätt) ett minneskort av dem när jag hade problem att hitta ett av den gamla typen xd-kort(ej M).
Nu senast köpte jag en E-510 +dubbelzoomkit i Österrike(€550 *nice*), kollade med dem ang. garanti och det är full garanti inom europa. Sen mailade de mig den svenska manualen eftersom det endast följde med en tysk.

Så mina erfarenheter av Olympus support i sverige ger dem fem plus/getingar(vilket ni föredrar). ;)

#56

Postad 18 augusti 2008 - 11:04

Anywien
  • Anywien
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0

Vill bara passa på att prisa olympus-supporten, de har skött sig helt klanderfritt de gånger jag varit i kontakt med dem. De bytade skärm på min kompaktkamera utan tjafs när jag hade ett par döda pixlar på skärmen vilket egentligen inte spelade någon större roll men what the heck.
Jag fick(ja ni läste rätt) ett minneskort av dem när jag hade problem att hitta ett av den gamla typen xd-kort(ej M).
Nu senast köpte jag en E-510 +dubbelzoomkit i Österrike(€550 *nice*), kollade med dem ang. garanti och det är full garanti inom europa. Sen mailade de mig den svenska manualen eftersom det endast följde med en tysk.

Så mina erfarenheter av Olympus support i sverige ger dem fem plus/getingar(vilket ni föredrar). ;)


Tack, det låter ju tryggt. Men det är ju så med allt egentligen, även om de flesta har fått bra bemötande och inget strul så finns det alltid undantag. Jag brukar exempelvis handla datorutrustning på Komplett som jag personligen tycker är suveräna men så vet jag dom som haft jättedåliga erfarenheter av dom...osv osv.

Men tusen tack för uttalandet iaf. :(

#57

Postad 25 augusti 2008 - 15:51

theboomthebip
  • theboomthebip
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
Någon som kan säga något om hur snabbjobbad den är när det gäller att bläddra i menyer, hur lång tid det tar från att starta den till att man kan ta första bilden och hur snabbt den hittar fokus och så? Är känslig för den biten och är sugen på ett köp. :blink:

#58

Postad 27 augusti 2008 - 18:57

Anywien
  • Anywien
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Är det någon som vet om det kommer att komma något batterigrepp till E-520:an överhuvudtaget eller om Olympus helt enkelt inte tänker släppa något sådant? Dom borde kanske släppt ett vid det här laget ifall det var tanken...

Redigerat av Anywien, 27 augusti 2008 - 18:57.


#59

Postad 30 augusti 2008 - 21:30

Sveos
  • Sveos
  • Forumräv

  • 658 inlägg
  • 0
Den här kameran har seglat upp som ett alternativ för mig som går i DSLR-tankar. Jag har förstått att användarna av E-510 är MYCKET nöjda, men hur är det med användarna av denna?

Jag har strukit Nikon (D60) från min alternativlista, men väljer mellan den här, EOS450/EOS1000 och Sony A300/350.

#60

Postad 31 augusti 2008 - 01:12

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

  • 1 697 inlägg
  • 0
Har kun hørt godt om E-520 hos folk i 4/3 og Olympus grupperne på flickr, dog er deres Shadow enhancement ikke meget værd og bør slåes fra, E-520 er stort set en E-510 med mulighed for remote af blitz og efter sigende samme sensor som sidder i E-3 (har selv et E-510)

#61

Postad 31 augusti 2008 - 07:24

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Jag har förstått att användarna av E-510 är MYCKET nöjda, men hur är det med användarna av denna?

Jag är då en mycket nöjd E-510-ägare, och kan bara konstatera att inget av det nya på E-520 är sämre än på E-510 :)

#62

Postad 31 augusti 2008 - 08:00

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Mjaha, då har man läst Kamera och Bild's test av E-520 och jag är lite besviken. Jag trodde den skulle få mer än 7,6, ja, jag trodde faktiskt att den skulle få bättre omdömme än EOS 450D, men icke.

Dock så tycker jag att Magnus Fröderberg säger emot sig själv lite om man jämför de två testerna. I testet av 520 säger han att bildkvaliteten är imponerande för den rådande prisklassen men i testet av 450D säger han att bildkvaliteten är medelmåttig. Ändå fick Canon:en mer.

Med hur stor nypa salt ska man ta dom här testerna egentligen OCH vad gäller just bildkvalitet, hur mycket ligger egentligen hos fotografen?

Tidningen verkar ju tycka att kameran har en hel del bra kvaliteter också, trots allt :blush:

"Proffsig och kompakt.

Fokuseringen är brutal och blixtsnabb
[med ZD 50-200mm SWD]

Greppet är rejält och skönt med sin mjuka gummibeklädnad. Trots att kameran gjorts så rejäl och har många knappar känns den inte stor och klumpig.

Bildkvaliteten är liksom hos E-420 imponerande, inte för att den skulle vara bäst. Nej, Nikon D60 slår Olympus och alla andra på fingrarna i den här klassen. Däremot imponerar E-520 med att hålla samma bildkvalitet som de flesta andra kameror i klassen trots samma upplösning med en mindre sensor.

För avancerad? ...//... Jag skulle gärna se att Olympus utvecklade ett mer grafiskt och pedagogiskt menysystem för de mer ovana användarna.
För den drivne hobbyfotografen är däremot E-520 en intressant kamera som erbjuder många avancerade funktioner, smidig hantering och ett bra och i vissa stycken unikt objektivprogram.

Slutsatsen är att Olympus E-520 är en högintressant kamera för hobbyfotografer som söker en kompakt och kompetent kamera och som vill ha tillgång till förstklassig optik.



Styrkor:
Smidigt format och bra grepp. Avancerade funktioner.

Svagheter:
Kan verka komplicerad för nybörjare. Liten sökare. Inget batterigrepp. Borde kosta lite mindre."


Ur Kamera & Bild 08/2008


En personlig reflektion: om nu kameran uppfattas som för avancerad, vilket i mitt tycke bara är bra för då har man en kamera att växa med, så är det ju bara att koppla in den förträffliga automatiken och låta kameran sköta alla inställningar åt dig. Den är lika enkel att använda som en kompaktkamera, om man skulle vilja det :)

#63

Postad 31 augusti 2008 - 10:42

Anywien
  • Anywien
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Ja, det var väl inget dåligt omdömme precis men jag tycker fortfarande att dom inte verkar vara särskilt konsekventa i sina omdömmen. Men men... just nu känns E-520 som hetast, iallafall för mig. Jag var lite sugen på Nikon D90 också men sen när priserna publicerades så kändes det som att den blev lite väl dyr. I mitt fall kommer det nog inte bli tal om någon kamera innan årsskiftet iallafall och innan dess kanske läget förändras, vi får se. Lär ju fortsätta dreggla under tiden. :)

#64

Postad 01 september 2008 - 10:57

Sveos
  • Sveos
  • Forumräv

  • 658 inlägg
  • 0
Ni som valde E-510/520, vad var det som fällde avgörandet?

#65

Postad 01 september 2008 - 13:15

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

  • 1 697 inlägg
  • 0

Ni som valde E-510/520, vad var det som fällde avgörandet?


At den passede bedst i min hånd :P

#66

Postad 01 september 2008 - 14:43

Grillen
  • Grillen
  • Forumräv

  • 806 inlägg
  • 0
Avgörandet för mig var att kitoptiken är så bra att man inte känner sig tvingad att köpa "bättre" optik direkt som man man tydligen behöver med Sonys kameror bl.a. där optiken inte fyller kraven. Tror det var tidningen FOTO som testade a350 och rekommenderade att man bytte optiken.

Olympus optik rockar.

#67

Postad 01 september 2008 - 16:33

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Ni som valde E-510/520, vad var det som fällde avgörandet?

Det var flera anledningar, inte minst att Olympus gör så högklassig optik; som redan nämnts så är redan paketobjektiven mycket bra (kolla gärna på bildexempel i mitt Galleri)

E-510 är kompakt och smidig men har ändå mycket god ergonomi, den är lika enkel att använda som en kompaktkamera samtidigt som den har flera funktioner som liknande kameror saknar som t.ex. spegeluppfällning med valfri fördröjning, skärpedjupskontroll, punktmätning av exponeringen med möjlighet att välja punktmätning för högdager resp. lågdagerexponering om man vill; samt massor av mer avancerade funktioner/finesser.

Så är den också så snygg och ser ut som en riktig kamera, inte som en container :)

Redigerat av FEA, 01 september 2008 - 16:34.


#68

Postad 01 september 2008 - 22:51

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Jag flyttade diskussionen om Sonys kitobjektiv till en lämpligare tråd så att vi kan fortsätta och diskutera ämnet i lugn och ro utan att förstöra den här tråden :) Inläggen hittas här: Länk

#69

Postad 02 september 2008 - 20:30

Sveos
  • Sveos
  • Forumräv

  • 658 inlägg
  • 0
OM jag nu äntligen lyckas bestämma mig, och OM jag nu bestämmer mig för en E-520, ska jag då välja paket med båda objektiven, tycker ni?

Senast jag hade en systemkamera, en Minolta 505si (?), hade jag ett teleobjektiv som jag praktiskt taget aldrig använde. Visserligen fanns ingen stabilisator eller så, men ändå? Paketet verkar onekligen prisvärt.

#70

Postad 02 september 2008 - 21:07

Jido
  • Jido
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

OM jag nu äntligen lyckas bestämma mig, och OM jag nu bestämmer mig för en E-520, ska jag då välja paket med båda objektiven, tycker ni?

Senast jag hade en systemkamera, en Minolta 505si (?), hade jag ett teleobjektiv som jag praktiskt taget aldrig använde. Visserligen fanns ingen stabilisator eller så, men ändå? Paketet verkar onekligen prisvärt.


Vad jag har sett så är kittet med 14-42 och 42-150 mest prisvärt, då kittet med 70-300 inte är så reduserat i pris.
Så den kan du köpa senare om du vill till nästan samma pris som i kittet.

#71

Postad 02 september 2008 - 22:06

Drey123
  • Drey123
  • Veteran

  • 1 960 inlägg
  • 0
Olympusen verkar vara en riktigt fin kamera för den pengen.
Tänkte först köpa en 40D men när jag testade Olympusen så blev jag tagen över hur bra den kändes och för det priset.
Man får ju ett kamerahus och två tre bra objektiv för priset av 40Dhuset(det var ju en månad sen).
Stod och höll i den och var nära att köpa en men fick ett bra erbjudande på en Pentax k20d med 16-45 objektiv så det blev den istället.
Jag var sugen på en D80 också men de var inte prisvärde och kändes gamla men de har bra ergonomi.
Ägnade inte ens en tanke åt varken Sony eller Canon 450D när jag skulle köpa.
Testade alla Sonys kameror men fastnade inte för någon och 450D känns verkligen inte bra.

#72

Postad 03 september 2008 - 15:45

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

OM jag nu äntligen lyckas bestämma mig, och OM jag nu bestämmer mig för en E-520, ska jag då välja paket med båda objektiven, tycker ni?

Senast jag hade en systemkamera, en Minolta 505si (?), hade jag ett teleobjektiv som jag praktiskt taget aldrig använde. Visserligen fanns ingen stabilisator eller så, men ändå? Paketet verkar onekligen prisvärt.

Jag skulle absolut rekommendera paketet med de båda paketobjektiven 14-42mm och 40-150mm! De två objektiven passar perfekt ihop och kompletterar varandra fint.

Om du inte behöver en extrem vidvinkel och ett ordentligt teleobjektiv, så kommer du att ha nytta av paketobejtkiven lång tid framöver.

Båda håller mycket hög kvalitet för prisklassen och mer ändå.

(Ja, jag har en Olympus kamera och båda paketobjektiven ;) )

Redigerat av FEA, 03 september 2008 - 15:45.


#73

Postad 04 september 2008 - 22:58

Jido
  • Jido
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Jag skulle absolut rekommendera paketet med de båda paketobjektiven 14-42mm och 40-150mm! De två objektiven passar perfekt ihop och kompletterar varandra fint.

Om du inte behöver en extrem vidvinkel och ett ordentligt teleobjektiv, så kommer du att ha nytta av paketobejtkiven lång tid framöver.

Båda håller mycket hög kvalitet för prisklassen och mer ändå.

(Ja, jag har en Olympus kamera och båda paketobjektiven :) )


Jag har nu bestämt mig för E-520, funderade även på canon 1000D. Men min fråga är ska man gå på kittet med 70-300 direkt eller ska man börja med 40-150 kittet.

Såg även på olympus hemsida att det finns andra kitt med, tex ResePro Kit: E-520 ZUIKO DIGITAL 11-22 mm 1:2.8-3.5; ZUIKO DIGITAL ED 18-180mm.

Har dock inte hittat någon som säljer de kitten, eller pris för den delen heller.

#74

Postad 05 september 2008 - 00:18

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0
"Full review" utav Olympus Zuiko Digital 12-60mm på http:/www.cameralabs.com

"Good points
Flexible 5x general purpose range.
Quick and quiet SWD focusing.
Excellent build quality. Dust and splash-proof.
Very sharp results across frame and focal range.


Bad points
Shadow from popup flash on smaller bodies.
Feels front-heavy on E-4xx series.
No anti-shake on non-stabilised bodies.
Imager AF not supported in Live View.
:)

Redigerat av Velodynamic, 05 september 2008 - 00:20.


#75

Postad 05 september 2008 - 06:21

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
Jag gillar särskilt slutomdömet av objektivet som Cameralabs testat, där de bland annat skriver:

"The Olympus Zuiko Digital 12-60mm is quite simply one of the best quality zoom lenses we’ve tested to date. Its optical performance is superb, delivering very sharp results across the frame at all focal lengths.

In fact it’s quite hard to think of any downsides to this lens. Indeed it delivered lower distortion and vignetting than most premium general-purpose lenses we’ve tested including the Sony Carl Zeiss DT 16-80mm and the Canon EF 24-105mm "


#76

Postad 05 september 2008 - 07:23

Sveos
  • Sveos
  • Forumräv

  • 658 inlägg
  • 0
Synd bara att det kostar mer än kameran jag tänkt köpa. Får bli "sen"...

#77

Postad 05 september 2008 - 08:44

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

  • 1 697 inlägg
  • 0

Jag har nu bestämt mig för E-520, funderade även på canon 1000D. Men min fråga är ska man gå på kittet med 70-300 direkt eller ska man börja med 40-150 kittet.


Havde et Kit med E-510 og 14-42+70-300 været på markedet da jeg købte min 510, så havde jeg taget det over 14-42+40-150, jeg behøver ikke de mellemliggende 28mm, og 70-300 er en del bedre end 40-150 :)

#78

Postad 05 september 2008 - 17:40

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
Ja, 70-300mm är av bättre kvalitet än paketteleobjektivet, mest mekaniskt; det är en annan, mer gedigen känsla, i det, men så kostar det också mer.

Jag skulle skaffa båda paketobjektiven, eftersom det är så prisvärt, det paketet, och sedan fundera på om jag har behov av ett teleobjektiv med längre räckvidd än 150 mm.

#79

Postad 05 september 2008 - 20:41

Jido
  • Jido
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Ja, 70-300mm är av bättre kvalitet än paketteleobjektivet, mest mekaniskt; det är en annan, mer gedigen känsla, i det, men så kostar det också mer.

Jag skulle skaffa båda paketobjektiven, eftersom det är så prisvärt, det paketet, och sedan fundera på om jag har behov av ett teleobjektiv med längre räckvidd än 150 mm.


Blir nog som du säger 150 kittet har ett bra pris dessutom. Samtidigt så hörde jag att det ska presenteras nya systemkameror den 23 september, så jag väntar nog lite till.

#80

Postad 08 september 2008 - 12:12

Sveos
  • Sveos
  • Forumräv

  • 658 inlägg
  • 0
Jag var i kontakt med Cyberphoto om kameran och de satte ihop ett litet paket. Visserligen är de dyrare från början (500:- mer än Kameraexperten), men de känns pålitliga och jag undrar om ni tycker att värdepaketet känns prisvärt:

http://www.cyberphot...rticle=E-520DZ1

#81

Postad 08 september 2008 - 12:47

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

  • 1 697 inlägg
  • 0
Jeg ville sige nej, men bruger heller ikke UV filtre som beskyttelse da jeg ikke går og slår objektiverne ind i ting :D
Memorykort er billige og 2GB er for lidt imo, microfiberkluden (køber hos synoptik, de koster typ 20-30,-) og "väskan" er ikke en jeg personligt ville købe (er mere til backpacks).

Dog kommer det jo meget an på om det er noget du kunne tænke dig at bruge, pakken kan jo sagtens være pengene værd for dig :P

#82

Postad 08 september 2008 - 21:37

Jido
  • Jido
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Jag har ändrat uppfattning och kommer istället att köpa canon 450D, tycker att den ger bättre skärpa i bilderna och det där lilla extra i bilderna. Samt ett större utbud på objektiv i 2-3000:- klassen.

Känns bra att velandet är över, :) hoppas bara på att de ska komma med en cashback kampanj igen.

//Peter.

#83

Postad 09 september 2008 - 10:57

Sveos
  • Sveos
  • Forumräv

  • 658 inlägg
  • 0
Hamsteren: Menar du ung. en sån här. De ser ju onekligen mer praktiska ut att bära, i synnerhet om jag också ska bära på en bebis. :)

http://www.cyberphot...ticle=MITREK100

Jido: Men 450D känns ju inte lika bra i handen. ;)

Redigerat av Sveos, 09 september 2008 - 11:18.


#84

Postad 09 september 2008 - 11:06

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

  • 1 697 inlägg
  • 0
Jeg har sådan en her som jeg er glad for :)
Linket du har postet går til E-520 kittet ;)

#85

Postad 09 september 2008 - 11:19

Sveos
  • Sveos
  • Forumräv

  • 658 inlägg
  • 0

Jeg har sådan en her som jeg er glad for :)
Linket du har postet går til E-520 kittet :lol:


Oj... editerat. ;)

#86

Postad 09 september 2008 - 11:37

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

  • 1 697 inlägg
  • 0
Ser nice ud, sikkert bedre at gå længere ture med, min Slingshot er nice når man går rundt i byen, men ikke til lange gåture fx i naturen.

#87

Postad 09 september 2008 - 16:40

Jido
  • Jido
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Jido: Men 450D känns ju inte lika bra i handen. :)

Har du nog rätt i, men bildkvaliten och skärpan får nog gå före ändå. Var på onoff igår och fingrade lite på den , kunde varit lite större i greppet men det är säkert lite av en vanesak också.

Jeg har sådan en her som jeg er glad for :(
Linket du har postet går til E-520 kittet B)


Jag ska också köra på ryggsäck, ser mindre nördigt ;) ut än att komma dragandes med kameraväska.
Den såg klart intresant ut!

#88

Postad 15 september 2008 - 21:00

Tobbson
  • Tobbson
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
har haft min e.520 i ngn vecka nu och är riktigt nöjd med den även fast mina fotokunskaper inte är alldeles proffsiga. har en liten fråga angående oregelbundna vibrationer när kameran stängs av. Är det dammskyddet som jobbar ibland eller varför gör kamera så?

#89

Postad 15 september 2008 - 21:11

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

har haft min e.520 i ngn vecka nu och är riktigt nöjd med den även fast mina fotokunskaper inte är alldeles proffsiga. har en liten fråga angående oregelbundna vibrationer när kameran stängs av. Är det dammskyddet som jobbar ibland eller varför gör kamera så?

Det är bildstabiliseringsenheten som återställer sig. Det är helt normalt.

Om du har bildstabiliseringen (IS) avstängd, så låter inte enheten när du stänger av kameran.

#90

Postad 17 september 2008 - 09:02

Sveos
  • Sveos
  • Forumräv

  • 658 inlägg
  • 0
Följer det med motljusskydd till objektiven? (E-510/520)

Och, apropå bildstabiliseringen, (jag har säkert läst detta någonstans, men...) syns det i sökaren/Live View, att den jobbar?

Edit: Ännu en sak; Stänger E-520 av LCD:n när man sätter ögat mot sökaren?

Redigerat av Sveos, 17 september 2008 - 09:06.


#91

Postad 17 september 2008 - 10:25

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

  • 1 697 inlägg
  • 0
Ja det følger motljusskyd med til objektiverne. Nej du kan ikke se det i liveview.

#92

Postad 17 september 2008 - 11:40

Sveos
  • Sveos
  • Forumräv

  • 658 inlägg
  • 0
Sådärja. Efter en evighets funderande är en E-520 med dubbla kitobjektiv beställd. Nu får vi se om jag blir lika nöjd som alla E-510-användare. (Och om jag hinner lära mig den i tid till bebis... golv ska läggas, kök ska byggas klart, osv, osv. ;) ) Det var lika bra att beställa nu medan jag fortfarande hade pengar kvar. :blink:

#93

Postad 17 september 2008 - 16:37

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Stänger E-520 av LCD:n när man sätter ögat mot sökaren?

Nej.

Dock släcks skärmen när avtryckaren trycks ned halvvägs.

Det är alltså likadant som på E-510.

#94

Postad 24 september 2008 - 20:31

Sveos
  • Sveos
  • Forumräv

  • 658 inlägg
  • 0
Jag köpte med ett 2 GB Compact Flash kort, men jag undrar om de där xD-korten är nåt att ha om jag vill utöka utan att kassera det jag har?

#95

Postad 24 september 2008 - 20:40

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

  • 1 697 inlägg
  • 0
xD kort er extremt langsomme, ville aldrig købe et xD kort.

#96

Postad 24 september 2008 - 20:49

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Skippa xD om du kan, det är inget att ha (jag vet, jag använder två olika kort till min Fujifilm F31FD).

#97

Postad 24 september 2008 - 20:56

Sveos
  • Sveos
  • Forumräv

  • 658 inlägg
  • 0
Okej, tackar. Inget var på g, bara en undran.

Nästa undran. Vid vilka tillfällen vill man ha IS avstängd? Är det för att spara batteri, eller finns det någon annan anledning?

Till sist: Hittade denna, om någon är intresserad:

http://www.wrotniak..../e510-sett.html

#98

Postad 25 september 2008 - 06:53

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Jag köpte med ett 2 GB Compact Flash kort, men jag undrar om de där xD-korten är nåt att ha om jag vill utöka utan att kassera det jag har?

Som redan nämnts, så är CF-kort den rätta vägen, men eftersom E-520 har dubbla kortplatser så kan man ha ett xD-kort i kameran samtidigt, som en reserv.

Nästa undran. Vid vilka tillfällen vill man ha IS avstängd? Är det för att spara batteri, eller finns det någon annan anledning?

Vid användning av kameran på stativ, rekommenderas i bruksanvisningen att man stänger av IS.

Redigerat av FEA, 25 september 2008 - 06:55.


#99

Postad 30 september 2008 - 19:13

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
Olympus har idag släppt en uppgradering till den fasta programvaran för E-520.

Improved brightness level of optical viewfinder AF target points.

Som vanligt sker uppgraderingen via programmet Olympus Master, som följde med din kamera.

Redigerat av FEA, 30 september 2008 - 19:17.


#100

Postad 01 december 2008 - 18:18

andreiarlovski
  • andreiarlovski
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0
Förhoppningsvis kommer min E-520 med kitobjektiven nu i veckan... priset lär väl inte gå ner mer, så jag tyckte det var dags att slå till!



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.