Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canton GLE 490.2 vs Dynavoice Challenger M-65 EX

17 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
XTZ Class A-100 D3 (Stereoförstärkare) 4 9,25 (35) Inga priser
Canton GLE 490.2 (Golvhögtalare) 9 9,19 (20) Inga priser
XTZ 99.36 MKII (st) (Golvhögtalare) Rapporterad 3 8,33 (2) Inga priser
22 relaterade trådar
* Officiell Tråd - XTZ Class A100 * (1225 inlägg) 4 år sedan
XTZ AP100 VS A100 D3 (46 inlägg) 9 år sedan
bästa högtalaren under 5000:- (125 inlägg) 9 år sedan
Prisvärdaste StereoFörstärkaren med DAC (31 inlägg) 10 år sedan
Yamaha NS-F700 vs Canton GLE 490.2 (8 inlägg) 10 år sedan
Vilka högtalare? (6 inlägg) 10 år sedan
Driva Vienna acoustics med... (59 inlägg) 11 år sedan
Rotel eller XTZ. (8 inlägg) 11 år sedan
Uppgradering från Dynavoice M-65 (19 inlägg) 11 år sedan
Var bör jag lägga krutet? (108 inlägg) 11 år sedan
XTZ Class A100 D3 VS HK 980 stereo förstärkare?????? (2 inlägg) 11 år sedan
Cd-spelar funderingar (6 inlägg) 11 år sedan
Täcker proj.duken för mycket av högtalarna??? (23 inlägg) 12 år sedan
canton gle 490.2 vs xtz 99.36 (20 inlägg) 12 år sedan
XTZ A100 D3 Vs Naim nait 5i (7 inlägg) 12 år sedan
Val av fronthögtalare till Onkyo 609 (20 inlägg) 12 år sedan
Förstärkare och CD till Dali Ikon 6 (20 inlägg) 12 år sedan
Förstärkare till Amphion Argon2 Anniversary (11 inlägg) 12 år sedan
Nya högtalare, max 7000 (20 inlägg) 13 år sedan
Stereo/Surroundförstärkare 2-5k (3 inlägg) 13 år sedan
Hjälp med nyinköp av högtalare! (12 inlägg) 13 år sedan
Suround+Stereo förstärkare ihop? (11 inlägg) 14 år sedan

#1

Postad 28 september 2012 - 10:39

reevilo
  • reevilo
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0
Hej allihopa!

Sitter idag på ett par Dynavoice Magic F-6 och är mycket nöjd, men känner att det är dags att uppdatera till ett bättre ljud.

Då jag tycker Dynavoice levererar mycket ljud för lite pengar har jag tittat lite på deras Challenger M-65 EX, hur mycket bättre låter dem jämfört med F-6?

Sedan har jag sett att Canton GLE 490.2 verkar poulära, 4990 känns som ett bra pris på just dem dessutom.

Men hur mycket bättre är Canton GLE 490.2 jämfört med Challenger M-65 EX och är dem bättre?

Det jag känner att jag saknar idag är lite tryck i basen då jag ser mycket film. Men fördelningen mellan musik och film är väl 60/40 ungefär, så det ska fungera bra till både och så att säga!

Högtalarna kommer att drivas av en XTZ Class-A 100 DIII.

#2

Postad 28 september 2012 - 11:01

faffel89
  • faffel89
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
Canton GLE är mycket populära och passar bra till det mesta... bra allround.
Vad menar du med tryck i basen? Få golvare klarar av att ge den där djupa basen... därför skaffar man en sub!

Vad det gäller Dynavoice har jag inga erfarenheter...

#3

Postad 28 september 2012 - 12:48

falkn
  • falkn
  • Beroende

  • 1 032 inlägg
  • 0
Rent basmässigt tror jag M-65 har en fördel mot 490.2, men som högtalare allround är 490 nog något bättre. Dock borde du ju kanske oavsett skaffa dig en sub om du vill ha den där riktigt djupa basen. Priset på 490.2 är onekligen bra nu, tänk bara på att anledningen är för att serien utgår så det blir ju svårt att utöka till 5.0 i framtiden om du har planer på det.

#4

Postad 29 september 2012 - 10:14

reevilo
  • reevilo
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0

Canton GLE är mycket populära och passar bra till det mesta... bra allround.
Vad menar du med tryck i basen? Få golvare klarar av att ge den där djupa basen... därför skaffar man en sub!

Vad det gäller Dynavoice har jag inga erfarenheter...


Grejen är att jag sålt mina nuvarande, så det måste ersättas av ett par nya. Med tryck i basen, bara lite mer bas än vad mina F-6 ger mig.

Rent basmässigt tror jag M-65 har en fördel mot 490.2, men som högtalare allround är 490 nog något bättre. Dock borde du ju kanske oavsett skaffa dig en sub om du vill ha den där riktigt djupa basen. Priset på 490.2 är onekligen bra nu, tänk bara på att anledningen är för att serien utgår så det blir ju svårt att utöka till 5.0 i framtiden om du har planer på det.


Tack för svaret, så svårt att bestämma sig... 5.0/5.1 har jag inga planer på så det är lugnt!

#5

Postad 29 september 2012 - 10:57

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

  • 4 905 inlägg
  • 0
Jag hade kört på Canton alla dagar i veckan. :)

#6

Postad 29 september 2012 - 11:22

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0
absolut canton.

#7

Postad 30 september 2012 - 22:18

d00m
  • d00m
  • Veteran

  • 1 678 inlägg
  • 0
+1 för Canton. Canton brukar spela med bra pondus (d.v.s. bra tryck i basen), nu är det mååånga år sen jag hörde dåvarande GLE-serien, men de var då prisvärda på den tiden i alla fall.

Edit: för att förtydliga "mååånga år sen" så var det väl snart tio år sen.

Redigerat av d00m, 30 september 2012 - 22:19.


#8

Postad 01 oktober 2012 - 22:30

reevilo
  • reevilo
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0

Jag hade kört på Canton alla dagar i veckan. :)

absolut canton.

+1 för Canton. Canton brukar spela med bra pondus (d.v.s. bra tryck i basen), nu är det mååånga år sen jag hörde dåvarande GLE-serien, men de var då prisvärda på den tiden i alla fall.

Edit: för att förtydliga "mååånga år sen" så var det väl snart tio år sen.


Tack för alla svar, det verkar minst sagt vara fördel Canton här. Ytterligare en fråga, om man jämför Canton GLE 490.2 med XTZ 99.36 MKII vilken skulle ni föredra då om ni väger in prisskillnaden där också.

Redigerat av reevilo, 01 oktober 2012 - 23:11.


#9

Postad 01 oktober 2012 - 23:07

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

  • 1 237 inlägg
  • 0

Tack för alla svar, det verkar minst sagt vara fördel Canton här. Ytterligare en fråga, om man jämför Canton GLE 920.2 med XTZ 99.36 MKII vilken skulle ni föredra då om ni väger in prisskillnaden där också.

Jag antar att du menar GLE 490.2. Jag skulle ta XTZ utan tvekan, men GLE'n vinner troligen när det gäller bastryck. Annars hade Dustin bra pris på Canton Chrono 580 (som jag inte hört själv). Swans RM301F är en mycket kompetent golvare för bra pris (inget basmonster dock).

#10

Postad 01 oktober 2012 - 23:15

reevilo
  • reevilo
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0

Jag antar att du menar GLE 490.2. Jag skulle ta XTZ utan tvekan, men GLE'n vinner troligen när det gäller bastryck. Annars hade Dustin bra pris på Canton Chrono 580 (som jag inte hört själv). Swans RM301F är en mycket kompetent golvare för bra pris (inget basmonster dock).


Ja precis 490.2 ska det vara, lite för trött här! Swans verkar intressant där, har dock inte hört talas om dem tidigare. Du tycker dem låter bra?

#11

Postad 01 oktober 2012 - 23:32

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

  • 1 237 inlägg
  • 0

Ja precis 490.2 ska det vara, lite för trött här! Swans verkar intressant där, har dock inte hört talas om dem tidigare. Du tycker dem låter bra?

Ja, har lyssnat en hel del på dom. Diskanten är troligtvis den bästa du kan hitta i prisklassen (den kräver dock ganska lång inspelning), och ljudet är homogent och välbalanserat över hela registret.

#12

Postad 02 oktober 2012 - 07:08

d00m
  • d00m
  • Veteran

  • 1 678 inlägg
  • 0
Swans ska du definitivt överväga, jag är kanske lite opartisk eftersom jag själv äger Swans, men du får snuskigt mycket för pengarna. I synnerhet i de billiga serierna får du extremt bra element i väldigt prisvärda högtalare. Personligen hade jag valt Swans över Canton (ja, jag har ägt Canton, dock en tidigare Ergoserie, och har även ett par Ergo 900 DC stativhögtalare i min lilla anläggning), då jag inte alltid är 100% överrens med deras diskantideal. MEN, och det är ett stort MEN, det är min personliga åsikt och många håller inte alls med mig. GLE kommer att ge dig mer basbotten än RM301F gissningsvis, men du kan ju alltid köra en sub till. Swansljudet är väldigt lätt att gilla, med mycket detaljrikedom och behaglig diskant, och de hanterar röster fenomenalt, i alla fall de modeller jag lyssnat på.

Edit: Menade förstås att jag är lite partisk. ;)

Redigerat av d00m, 02 oktober 2012 - 11:34.


#13

Postad 02 oktober 2012 - 08:35

reevilo
  • reevilo
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0

Ja, har lyssnat en hel del på dom. Diskanten är troligtvis den bästa du kan hitta i prisklassen (den kräver dock ganska lång inspelning), och ljudet är homogent och välbalanserat över hela registret.

Swans ska du definitivt överväga, jag är kanske lite opartisk eftersom jag själv äger Swans, men du får snuskigt mycket för pengarna. I synnerhet i de billiga serierna får du extremt bra element i väldigt prisvärda högtalare. Personligen hade jag valt Swans över Canton (ja, jag har ägt Canton, dock en tidigare Ergoserie, och har även ett par Ergo 900 DC stativhögtalare i min lilla anläggning), då jag inte alltid är 100% överrens med deras diskantideal. MEN, och det är ett stort MEN, det är min personliga åsikt och många håller inte alls med mig. GLE kommer att ge dig mer basbotten än RM301F gissningsvis, men du kan ju alltid köra en sub till. Swansljudet är väldigt lätt att gilla, med mycket detaljrikedom och behaglig diskant, och de hanterar röster fenomenalt, i alla fall de modeller jag lyssnat på.


Mycket intressant, har faktiskt aldrig hört talas om just Swans tidigare. Men om ni jämför dessa Swans RM301F med XTZ 99.36 MKII hur ser det ut mellan dessa tycker ni?

#14

Postad 02 oktober 2012 - 09:48

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

  • 1 237 inlägg
  • 0

Mycket intressant, har faktiskt aldrig hört talas om just Swans tidigare. Men om ni jämför dessa Swans RM301F med XTZ 99.36 MKII hur ser det ut mellan dessa tycker ni?

Svårt val, båda är riktigt bra högtalare med bra element. Har hört för lite av XTZ för att säga, det är ju rätt stor prisskillnad oxå. Ett alternativ är att ta hem båda och provlyssna. Swans får du låna hem utan kostnad, XTZ får du nog köra Buy&Try. Det är ju en del jobb, men då kan du garanterat göra ett bra val.

#15

Postad 02 oktober 2012 - 11:35

d00m
  • d00m
  • Veteran

  • 1 678 inlägg
  • 0

Mycket intressant, har faktiskt aldrig hört talas om just Swans tidigare. Men om ni jämför dessa Swans RM301F med XTZ 99.36 MKII hur ser det ut mellan dessa tycker ni?


Har tyvärr inte hört 99.36 så jag kan inte uttala mig i det fallet.

#16

Postad 02 oktober 2012 - 12:10

reevilo
  • reevilo
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0

Svårt val, båda är riktigt bra högtalare med bra element. Har hört för lite av XTZ för att säga, det är ju rätt stor prisskillnad oxå. Ett alternativ är att ta hem båda och provlyssna. Swans får du låna hem utan kostnad, XTZ får du nog köra Buy&Try. Det är ju en del jobb, men då kan du garanterat göra ett bra val.

Har tyvärr inte hört 99.36 så jag kan inte uttala mig i det fallet.


Kan vara smart att göra så. Hur står dig RM301F mot Canton Chrono SL 580? Då Dustin har väldigt bra pris på dem just nu. Tack så mycket för all hjälp!

#17

Postad 02 oktober 2012 - 12:14

d00m
  • d00m
  • Veteran

  • 1 678 inlägg
  • 0

Kan vara smart att göra så. Hur står dig RM301F mot Canton Chrono SL 580? Då Dustin har väldigt bra pris på dem just nu. Tack så mycket för all hjälp!


Jag har bara hört Chrono som hastigast och inte direkt i optimal miljö så även där törs jag inte säga något. Jag föreslår att du försöker besöka några butiker och lyssna på Canton, de finns ju hos ganska många ÅF, så du kan bilda dig en uppfattning om ljudet. Idealet går igen i de olika serierna oftast, d.v.s. har du t.ex. lyssnat på en högtalare i GLE-serien så kan du tänka dig ungefär hur de andra modellerna i GLE-serien låter. Swans kan du som sagt låna av MYC Hifi, eller lyssna på plats om du kan ta dig dit.

#18

Postad 16 oktober 2012 - 00:17

MYC AUDIO
  • MYC AUDIO
  • Användare

  • 114 inlägg
  • 0

Kan vara smart att göra så. Hur står dig RM301F mot Canton Chrono SL 580? Då Dustin har väldigt bra pris på dem just nu. Tack så mycket för all hjälp!


Kan tyvärr inte hjälpa dig med detta då jag inte lyssnat till dessa Canton men i denna jämförelse borde man nog mer se till RM600.

Som Megagurka skrev ovan så är RM301F en homogen och välbalanserad högtalare och med tanke på bestyckningen förstår man nog att de inte är några basmonster. MEN det finns bas och den är fullt tillräcklig för de flesta, det beror helt på vad man vill uppnå. Önskar man ett mer kraftfullt ljud så är RM600 det naturliga valet, de har en klar fördel vid filmtittning. Vi har för övrigt demo-ex av RM600 just nu. Men fortfarande så blir RM301 ganska oslagbara till priset de erbjuds till :)

Säg att du går över till surround och låter en subwoofer göra basjobbet så blir skillnaden inte lika påtaglig mellan RM301/RM600.

Förstår att det är ett svårt val :wacko: men för att göra det lite lättare så är du välkommen att låna hem det som önskas, så får du lyssna själv och bilda dig en uppfattning ;)

//Rickard



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.