Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Intelligent Sound, fortsatta diskussioner

225 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

#101

Postad 05 mars 2021 - 13:12

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 988 inlägg
  • 1

AGEVE, du svarar inte på min fråga.. Men det är förståeligt.. din sanning är bekväm för dig antar jag och du vill inte ens åka och lyssna på grejorna och möta och prata med den person som du offentligt drar i smutsen år efter år...


Vad för fråga menar du? Jag har svarat, och ställt flera motfrågor som du däremot inte har svarat på. Gör gärna det.

Vad menar du med ”min sanning”?

Och för att vara väldigt tydlig. Det här handlar givetvis inte om någon person. Det handlar om företaget IS och deras produkter, inget annat.

#102

Postad 05 mars 2021 - 13:30

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 5

AGEVE, du svarar inte på min fråga.. Men det är förståeligt.. din sanning är bekväm för dig antar jag och du vill inte ens åka och lyssna på grejorna och möta och prata med den person som du offentligt drar i smutsen år efter år... Mitt syfte med att ansluta till denna tråd är och var inte att hissa eller försvara intelligent sound utan enbart för att visa på Er ovilja att lyfta blicken och vara nyfikna och öppna. Ni verkar inte skilja sig er så värst mycket från vilken sekt eller aktivistgrupp som helst.. nämligen att de som inte håller med er och som vill öppna nya infallsvinklar och perspektiv är grundlurade lakejer eller så har de ekonomiskt intresse i det de säger...

Jag säger väl för andra, eller om det nu är tredje gången tack för mig och påminner er ännu en gång om att försöka hitta lite mod att besöka den människa irl som ni så onyanserat drar i smutsen. Kanske komner det något gott ur det..

 

Nu är det ju så att kritiken mot IS inte enkom handlat om deras högtalares ljudkvalitet. De har hävdat så mycket märkligheter att det funnits gott om alternativa saker att ifrågasätta:

 

- Speciella USB-kablar för ökad ljudkvalitet

- Baselement som inte behöver röra på sig för att skapa bas

- Rummet har ingen negativ inverkan på ljudet

- Filter utgör 80% av ljudkvaliteten i en högtalare

- Samma filter motverkar rummets negativa inverkan på ljudet (den negativa inverkan som inte fanns?)

- De bästa högtalarkablarna du kan ha är underdimensionerade enkelledare. Dessa oisolerade sladdar fungerar dessutom utmärkt till lågnivå.

 

Detta är bara vad jag kom på i stunden, det finns mer.

 

Alla dessa konstigheter går mot känd och beprövad vetenskap i ämnet. Då är det inte lustigt om de avkrävs lite bevis för påståendena. Sådana har aldrig presenterats.

 

Exempelvis borde det ju vara lätt att dela med sig av mätningar på de fantastiska filtren som visar att man lyckats med det fantastiska man påstår sig gjort. Detta kan förstås göras utan att avslöja något om konstruktionen. Ändå har det inte gjorts. Konstigt? Ja om de fungerar, men inte så konstigt om de skulle visa att det är fullt normala filter, baserad på känd teknik, som beter sig på det sätt man förväntar sig att ett normalt filter ska bete sig.

 

Istället för att svara med fakta så återkommer argumentet att man ska vara tyst om man inte kan infinna sig i IS butik för att själv lyssna (vi har hört det förut som sagt). Jag personligen tänker inte åka mer än 40 mil till Stockholm för att lyssna på högtalare jag inte finner intressanta att köpa. Trots det kommer jag fortsätta att ifrågasätta tvivelaktiga (eller rent av omöjliga) påståenden.



#103

Postad 05 mars 2021 - 13:40

Morot
  • Morot
  • Forumräv

  • 692 inlägg
  • 2

Hur många år har den här diskussionen pågått? Mina popcorn är slut sen länge :D

Det känns som om ni försöker övertala folk som sysslar med lurendrejeri att dom sysslar med, just, lurendrejeri. Tro mig, det går inte. 



#104

Postad 05 mars 2021 - 13:43

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 4

Hur många år har den här diskussionen pågått? Mina popcorn är slut sen länge :D

Det känns som om ni försöker övertala folk som sysslar med lurendrejeri att dom sysslar med, just, lurendrejeri. Tro mig, det går inte.


Nej men kanske någon dom försöker sälja sina "magiska" grejer till hittar denna eller den gamla tråden om Intelligent Sound och väljer ett bättre alternativ.

#105

Postad 05 mars 2021 - 13:56

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 2

Hur många år har den här diskussionen pågått? Mina popcorn är slut sen länge :D

Det känns som om ni försöker övertala folk som sysslar med lurendrejeri att dom sysslar med, just, lurendrejeri. Tro mig, det går inte. 

 

Jag håller med id_t83 här.

 

Det är inte bara i denna diskussion argumentet "ni kommer aldrig övertyga dem" dyker upp, och då svarar jag oftast att jag är fullt medveten om det, men att det finns ytterligare en part, den passive läsaren, som kanske är mer mottaglig för argumenten.



#106

Postad 05 mars 2021 - 13:59

K1M
  • K1M
  • Lärjunge

  • 298 inlägg
  • 0

Nej men kanske någon dom försöker sälja sina "magiska" grejer till hittar denna eller den gamla tråden om Intelligent Sound och väljer ett bättre alternativ.

 

Bättre för vem? Dig? Det är väl ingen som köper högtalare i den prisklassen utan att lyssnat på dom. 

Är personen nöjd med ljudet, so what om de kommer från Kina.



#107

Postad 05 mars 2021 - 14:02

Unregistered4a816e6c
  • Unregistered4a816e6c
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Hej

 

Jag måste dessvärre lägga mig i denna tråd!

 

Jag har Intelligent sounds högtalare och jag kan bara meddela er skeptiker där ute att ni har ingen aning om vad ni pratar om när ni säger att dessa produkter är skit. Högtalarna bjuder på ett ljud som många stora högtalartillverkare skulle drömma om att kunna producera.

 

Om ni inte har provat/lyssnat på några av deras högtalare så tycker jag att ni ska ta er en tur till Kungsängen och göra det, då kommer ni inse att de håller mycket hög kvalité beträffande ljud och det är ju just det man vill ha från en högtalare BRA LJUD!!

 

Jag har haft massor med högtalare genom åren och kan bara meddela att jag är grymt nöjd med mina nuvarande och jag har svårt att tro att jag kommer hitta några som kommer slå dessa ljudmässigt framöver.



#108

Postad 05 mars 2021 - 14:08

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 2

Hej

Jag måste dessvärre lägga mig i denna tråd!

Jag har Intelligent sounds högtalare och jag kan bara meddela er skeptiker där ute att ni har ingen aning om vad ni pratar om när ni säger att dessa produkter är skit. Högtalarna bjuder på ett ljud som många stora högtalartillverkare skulle drömma om att kunna producera.

Om ni inte har provat/lyssnat på några av deras högtalare så tycker jag att ni ska ta er en tur till Kungsängen och göra det, då kommer ni inse att de håller mycket hög kvalité beträffande ljud och det är ju just det man vill ha från en högtalare BRA LJUD!!

Jag har haft massor med högtalare genom åren och kan bara meddela att jag är grymt nöjd med mina nuvarande och jag har svårt att tro att jag kommer hitta några som kommer slå dessa ljudmässigt framöver.

Kul att en till skapar nytt konto idag och är nöjd. :)
Vilken modell har du? Och vad är det som gör att dessa har ”ett ljud ljud som många stora högtalartillverkare skulle drömma om att kunna producera”?

Är du en av alla dessa som kunnat slänga ut alla akustikåtgärder, iom dessa är totalt onödiga i ett normalt inrett rum?

Redigerat av Unregistereda299ec85, 05 mars 2021 - 14:09.


#109

Postad 05 mars 2021 - 14:10

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 4

Bättre för vem? Dig? Det är väl ingen som köper högtalare i den prisklassen utan att lyssnat på dom.
Är personen nöjd med ljudet, so what om de kommer från Kina.


Pratar inte om ljudet, jag tycker inte man ska handla av ett företag som häver ur sig saker som är helt omöjliga, det finns bättre företag att handla av som inte behöver hitta på saker för att sälja.

#110

Postad 05 mars 2021 - 14:10

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 3

Snälla nån mod, kolla IP... Tillfälligheterna har sina begränsningar när helt nya konton skapas och slängs in i diskussioner med väldigt tydlig agenda.

 

Har själv inget emot att bli motbevisad naturligtvis, och det är ju trevligt att IS-anhängare (eller vad man nu ska kalla dem) är nöjda. :)



#111

Postad 05 mars 2021 - 14:19

Unregistered4a816e6c
  • Unregistered4a816e6c
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Jag har haft IS612 Cinema, IS612 och har nu Monitor 15 och jag är grymt nöjd med ljudet!

 

Den sistnämnda är i mitt tycke en av de bäst ljudande högtalare jag hört inom rimlig summa, även om den absolut inte är billig på något sätt men otroligt bra ljud med ett djup i ljudbilden som är mycket svårt att få till i en högtalare.

 

Men som jag skrev tidigare, jag tycker att ni skeptiker kan åka och lyssna istället för att snacka massa skit som ni inte har en aning om.



#112

Postad 05 mars 2021 - 14:32

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 2

Jag har haft IS612 Cinema, IS612 och har nu Monitor 15 och jag är grymt nöjd med ljudet!
 
Den sistnämnda är i mitt tycke en av de bäst ljudande högtalare jag hört inom rimlig summa, även om den absolut inte är billig på något sätt men otroligt bra ljud med ett djup i ljudbilden som är mycket svårt att få till i en högtalare.
 
Men som jag skrev tidigare, jag tycker att ni skeptiker kan åka och lyssna istället för att snacka massa skit som ni inte har en aning om.

Och vad har du jämfört med? Vi pratar ju ändå högtalare inom ”rimlig summa” (225.000kr - 295.000kr).

Vad menar du med att ”djup i ljudbilden är mycket svårt att få till i en högtalare”?

#113

Postad 05 mars 2021 - 14:32

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 988 inlägg
  • 3

Hej

Jag måste dessvärre lägga mig i denna tråd!

Bifogad fil  08D84566-AB13-478B-AE00-826CA20CB3F0.jpeg   21,04K   0 Antal nerladdningar

#114

Postad 05 mars 2021 - 14:36

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0
Haha titta precis pris på IS612, dom tar alltså på allvar 89500:- styck för 12" basarna 😅 Om man räknar generöst så kostar dom ju max 15k (troligtvis mkt mindre) att bygga och sen säljer Intelligent Sound dom för 6ggr pengarna, det är sjukt.

#115

Postad 05 mars 2021 - 14:46

Unregistered4a816e6c
  • Unregistered4a816e6c
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Varför lägger vissa 2349000 på ett par Focal grande utopia EM evo tex? förmodligen för att de tycker ljudet är grymt bra och de skiter pengar.

 

Jag bryr mig faktiskt inte om vad ni lägger pengarna på men ni behöver inte klanka ner på en högtalartillverkare som gör högtalare med riktigt bra ljud. Ni får tycka vad ni vill om utseendet på högtalarlådorna etc etc, men jag är ute efter ljudet som kommer ur en högtalare och där kan jag lova er att ljudet är riktigt bra.

 

Jag har även ett biorum med en uppsättning med Pioneer/TAD S-1EX och 3st S-7EX och dem ligger så sjukt långt efter ljudmässigt även fast de dem också är bra.

 

Har haft Elac flaggskepp tidigare både 609 X-PI samt BS602, har haft B&W802D etc etc så jag vet vad jag snackar om.

 

Finns många bra högtalare där ute och Intelligent sounds är några av dem PUNKT!

 

#116

Postad 05 mars 2021 - 15:04

Unregistered849786e8
  • Unregistered849786e8
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Snälla nån mod, kolla IP... Tillfälligheterna har sina begränsningar när helt nya konton skapas och slängs in i diskussioner med väldigt tydlig agenda.

Har själv inget emot att bli motbevisad naturligtvis, och det är ju trevligt att IS-anhängare (eller vad man nu ska kalla dem) är nöjda. :)



#117

Postad 05 mars 2021 - 15:24

Unregistered849786e8
  • Unregistered849786e8
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Haha.. lite kul detta.. tydligen fler nöjda is kunder som tröttnat på smutskastning från folk som inte lyssnat..

Kan förstå dig loco spk att du inte orkar åka 40 mil för att lyssna på npgot du inte känner tilltro till... lite svårare att förstå att du orkar lägga så mycket tid under så många år att upprepa samma tvivel om och om igen... vad gäller företagets kunder såsom studios och musiker föreslår jag att du slår Petter en signal.. han är trevlig och bygger trots allt välspelande högtalare...

#118

Postad 05 mars 2021 - 15:46

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0

Haha.. lite kul detta.. tydligen fler nöjda is kunder som tröttnat på smutskastning från folk som inte lyssnat..

Kan förstå dig loco spk att du inte orkar åka 40 mil för att lyssna på npgot du inte känner tilltro till... lite svårare att förstå att du orkar lägga så mycket tid under så många år att upprepa samma tvivel om och om igen... vad gäller företagets kunder såsom studios och musiker föreslår jag att du slår Petter en signal.. han är trevlig och bygger trots allt välspelande högtalare...


Inte alls konstigt med tanke på vilka konstiga påståenden Intelligent Sound häver ur sig, saker dom inte kan bevisa därför ifrågasätts dom.

#119

Postad 05 mars 2021 - 15:53

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 3

Haha.. lite kul detta.. tydligen fler nöjda is kunder som tröttnat på smutskastning från folk som inte lyssnat..

Nåja, nu har jag inte lyssnat på några högtalare från IS och har inte uttalat mig något alls om vad de är kapabla till, men om vi ska prata lite mer generellt om vilka produkter som erbjuds så finns det rätt mycket som väcker frågor.

 

Denna kom upp direkt när jag kikade i deras webshop.

https://intelligents...-dac-diskret-2/

 

Det är alltså en DAC med balanserad utgång för... 35.000:- inkl moms, efter en rabatt på 15.000:-. Även mer intressant är att DAC:en enligt utsago är "utan filter i den digitala domänen". Med den logiken är inte ens signalen lågpassfiltrerad före omvandling till analogt. Hur kan en producent ge ut en produkt med så hög prislapp som saknar en så pass basal funktion?!



#120

Postad 05 mars 2021 - 15:55

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 3

Jag har byggt en bil som kan flyga til månen av bark och gaffatejp som jag placerat på ett hemligt ställe på en Volvo Amazon, vill du komma och testa den gratis, jag bor i Nya Zeland?

Troligtvis inte nej. Varför, jo för att det finns inte en möjlighet att åstadkomma det jag hävdar och det är inte värt besväret för dig att lägga ned tid/pengar på att bevisa det när det redan är bevisat av fysikens lagar.


Citerar detta inlägg av Demon Slayer då det visar ganska klart varför Intelligent Sound får skit.

#121

Postad 05 mars 2021 - 15:56

magi
  • magi
  • Forumräv

  • 681 inlägg
  • 1
Kan de vara fler is högtalare på väg ut på blocket

#122

Postad 05 mars 2021 - 16:02

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 988 inlägg
  • 2

Haha.. lite kul detta.. tydligen fler nöjda is kunder som tröttnat på smutskastning från folk som inte lyssnat..

 

Ja, för det är ju inte alls troligt att det handlar om några få som återkommer med nya användarnamn.

 

Jag väntar förresten fortfarande på svar från dig. Ställde ett antal frågor förut t ex:

 

Som sagt, vilka är dina lägstakrav på en IS-högtalare?

 

Låda av plast är tydligen ok, men papp, duger det med?

Proson-element är ok enligt IS. Vad säger du om Andersson eller Biltema, funkar det med?

Är det ok med omlackade Proson-lådor? Ska de vara målade av lackfirma eller räcker det med pensel, roller och maskeringstejp runt elementen?

 

Angående sista frågan, så är den tyvärr närmare verkligheten än man kan tro.

 

Bifogad fil  IMG_2178.jpg   70,68K   5 Antal nerladdningar

 

Bifogad fil  Skärmavbild 2021-03-03 kl. 22.48.49.png   108,15K   6 Antal nerladdningar

 

Originalet:

Bifogad fil  226052.jpg   9,12K   2 Antal nerladdningar


Redigerat av Ageve, 05 mars 2021 - 16:07.


#123

Postad 05 mars 2021 - 16:15

Unregistered849786e8
  • Unregistered849786e8
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
AGEVE, jag vet inte riktigt vilken vilka frågor du anser att jag inte besvarat.. om det är den gällande vilka krav jag har på högtalare så är ju kravet primärt att de ska låta bra.. om jag har råd och kan kombinera önskemålen får de också gärna vara snygga men utseendet kommer ändå på andra plats... sen får de gärna vara lite handbyggt.. är inte rent förtjust i massproduktion och dussinprylar..

TAKEO, du tyckte mitt exempel om att öka produktionskostnad och försäljningspris med 50000 var skrattretande... ja förstår inte det faktiskt... De tre största beståndsdelarna i en högtalare är ju kabinett, filter och element.. Is anser ju att deras filterkonstruktion är bäst och har från sitt eget perspektiv då ingen anledning att lägga mer pengar där.. Men om de lägger 50000 extra på kabinett o h element så hade högtalaren inte varit mindre "exklusiv" än högtalare som kostar lååångt mycket mer... Ni hade ju då inte heller kunnat gnälla på komponentval ch påstått att det är skräp och de som har gott om pengar skulle inte haft problem att betala 50000 extra för en högtalare som har imponerande specifikation och dessutom ser väldigt dyr ut med alla sina exotiska material.. Det vore ju en riktig win win. Företaget gör ändå inte detta vilket vore det naturliga valet om ägarens drivkraft vore att tjäna så mycket pengar som är möjligt.. Jag tänkte kanske då att ni var intresserade av att fundera kring varför företaget bygger högtalarna som de gör och ville dela med er av era tankar.. men inser att fritt tänkande och alternativa perspektiv inte är paradgrenen i denna grupp.. Det är det iofs aldrig i sektliknande konstellationer.

#124

Postad 05 mars 2021 - 16:25

Unregistered849786e8
  • Unregistered849786e8
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
AGEVE.. kul att du hittat bilder på gamla proson/is kloner. Också lite kul att de trots allt är så bra att de är värda att måla om och renovera upp... Många högtalare som är 15-20 år gamla slängs ju...

Vilken finish en högtalare bör ha är ju avhängigt på vart den ska stå.. kanske snyggt med vita högblanka saker eller kabinett i ädelträ... i vardagsrummet.. i garaget kan den gärna vara rollad om jag får bra ljud och samtidigt sparar en slant.. eller vad tycker du??

#125

Postad 05 mars 2021 - 16:27

erikjonathan
  • erikjonathan
  • Lärjunge

  • 338 inlägg
  • 1

sen får de gärna vara lite handbyggt.. är inte rent förtjust i massproduktion och dussinprylar..

Om man målar en Prosonhögtalare för hand, är det inte längre en massproducerad dussinpryl då?



#126

Postad 05 mars 2021 - 16:42

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 2

Är det ok med omlackade Proson-lådor? Ska de vara målade av lackfirma eller räcker det med pensel, roller och maskeringstejp runt elementen?

 

Angående sista frågan, så är den tyvärr närmare verkligheten än man kan tro.

 

attachicon.gifIMG_2178.jpg

 

attachicon.gifSkärmavbild 2021-03-03 kl. 22.48.49.png

 

Originalet:

attachicon.gif226052.jpg

 

Herregud är det på riktigt?

 

Om man nu har en världsledande högtalare så blir det ju tjänstefel att måla den med kunnskap til en normal tonåring. Om man inte ens har yrkesstolthet til att ta ut elementen, och måla ordentligt (f.eks undertill också) utan bara tejpar rakt på elementen, sandpapprar i samma rum som man målar osv så undrar man ju vilka andra snarvägar som tas. Trots att jag själv bara är lekman när det kommer till att skapa något så finns det ju en respekt för det korrekta sättet att utföra ett jobb på. Denna respekten ska så bli till en trovärdighet av märket/produkten för en kund, dvs att allting är satt ihop på korrekt vis, men det inngår tydligen inte i priset när man köper en IS-högtalare. Om detta nu var en gåva så blir det nästan ännu värre. Om det var produsentens egna högtalare så talar det också för var ribban ligger så att säga, så jag kan faktiskt inte komma på ett enda fall där denna typen fuskarbete skulle vara ok.

 

Om prislappen hade legat ungefär på nivå med hemmasnickrade högtalare på blocket så hade inte folk reagerat, men med premiumpris sammtidigt som kallödningar, sämsta möjliga komponenter, brist på förståelse för ellära, akustik, orsak och verkan osv och därtill befängda påståenden så är det klart man reagerar. Det hade kommit exakt samma reaktioner om dessa saker upptäckts från etablerade märken som Tannoy, JMlabs, Dali, Audiovector osv.



#127

Postad 05 mars 2021 - 16:46

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 337 inlägg
  • 0

AGEVE.. kul att du hittat bilder på gamla proson/is kloner. Också lite kul att de trots allt är så bra att de är värda att måla om och renovera upp... Många högtalare som är 15-20 år gamla slängs ju...

Vilken finish en högtalare bör ha är ju avhängigt på vart den ska stå.. kanske snyggt med vita högblanka saker eller kabinett i ädelträ... i vardagsrummet.. i garaget kan den gärna vara rollad om jag får bra ljud och samtidigt sparar en slant.. eller vad tycker du??

"sparar en slant"?? IS sålde ju dessa med mirakelfilter för 99.000.- paret....



#128

Postad 05 mars 2021 - 16:54

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Kan de vara fler is högtalare på väg ut på blocket

På Hifitorget lades det ut ett par härom dan.

 

Motsvarande högtalare hos Intelligent Sound idag 

kostar över 40000:- bara diskanten och filtret som 
skiljer.”

 

Årets fynd ;)


Redigerat av masse70, 05 mars 2021 - 17:47.


#129

Postad 05 mars 2021 - 17:46

Unregistered849786e8
  • Unregistered849786e8
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Brinke, när jag var uppe och hämtade ett par högtalare hos Petter i samband med senaste hifimässan så hade han några dubbel6 liggande som det var tjockt med matt vit färg på.. handmålade.. Jag frågade då hur någon kunde misshandla högtalare på det viset så var svaret inte så konstigt.. dessa hade suttit massa år i en kyrka och högtalarna skulle smälta in mot de gamla vita kyrkväggarna så bra det gick.. därav den tjocka, matta och fula målningen... vet inte bakgrunden till prosonklonerna och handmålningen där... men man behöver ju inte utgå ifrån att någon fuskar av illvilja .. Det kan ju finnas goda skäl att saker är som de är... att gissa utifrån bilder etc blir sällan en korrekt slutsats...

#130

Postad 05 mars 2021 - 18:15

Unregistered849786e8
  • Unregistered849786e8
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Erik Jonatan. Jag antar att det kan vara så att de fått in gamla proson vid ett byte... Hur de såg ut när de kom in och var och i vilken miljö de ska stå i när de målat om dem på enklast möjliga vis vet vare sig du eller jag... vad priset på dessa ommålade gamla högtalare blev vet vi inte heller... och jag fattar verkligen inte på vilket sätt det skulle säga något om is och deras kvalitet.. De sätter ju högtalare på många olika ställen till många olika kundgrupper... någon kund ville kanske ha rollade högtalare.. att bara sitta på bakom tangentbordet och orka ha en åsikt kring detta som behöver läggas ut offentligt är bara tragikomiskt och helt i linje med det mesta som skrivits hör under 5 år...

#131

Postad 05 mars 2021 - 18:35

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 966 inlägg
  • 1

Här har det hänt grejjer ser jag haha.

Denna tråden kommer ju bli ännu roligare än den gamla :P

Vilket skämt detta är!  Hoppas att alla som av någon för mig främmande anledning funderar på att lägga pengar på IS hittar hit innan.



#132

Postad 05 mars 2021 - 19:24

Unregistered4a816e6c
  • Unregistered4a816e6c
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Att ni orkar hålla på!!

 

Det är ju bara er förlust att ni inte är villiga att lyssna på högtalarna innan ni kommer med dumma och idiotiska bortförklaringar för allt!

 

Jag vidhåller att de högtalare jag har hemma är ett par av de bästa högtalare jag hört och det är oavsett prisklass och då har jag lyssnat på många gånger dyrare högtalare från alla möjliga högtalartillverkare.

 

Som sagt ER FÖRLUST inte min =)



#133

Postad 05 mars 2021 - 19:25

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 3

Bifogad fil  32C9B3F1-9CF2-4369-94E2-4BDD0376731A.jpeg   115,28K   0 Antal nerladdningar



#134

Postad 05 mars 2021 - 19:29

erikjonathan
  • erikjonathan
  • Lärjunge

  • 338 inlägg
  • 1

Att ni orkar hålla på!!

Det är ju bara er förlust att ni inte är villiga att lyssna på högtalarna innan ni kommer med dumma och idiotiska bortförklaringar för allt!

Jag vidhåller att de högtalare jag har hemma är ett par av de bästa högtalare jag hört och det är oavsett prisklass och då har jag lyssnat på många gånger dyrare högtalare från alla möjliga högtalartillverkare.

Som sagt ER FÖRLUST inte min =)

Placebo?

#135

Postad 05 mars 2021 - 19:33

Unregistered4a816e6c
  • Unregistered4a816e6c
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Hahahahaha ni är för roliga...... 

 

Det finns ett ordspråk jag brukar följa stenhårt!

 

"Dont argue with a fool they drag you down to their level and beat yóu with experience"



#136

Postad 05 mars 2021 - 19:34

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 1

Som sagt ER FÖRLUST inte min =)

Ja oj vad jag förlorar på att inte köpa denna

https://intelligents...verter-rca-xlr/

 

Passiv konvertering från RCA till XLR för 1300 kr per kanal? Ja det känns ju extremt motiverat...

 

EDIT: Denna begriper jag inte heller. 275 kr/m för en sladd som av bilden att döma ser ut att komma från närmsta elcontainer? Fyra sladdar per kabel? De flesta högtalare har ju i regel bara två kontakter (positiv respektive negativ pol)...

https://intelligents...meter-10-meter/


Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 05 mars 2021 - 19:38.


#137

Postad 05 mars 2021 - 19:35

stompe
  • stompe
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 1
Har följt tråden med viss behållning en tid, slänger därför in ett inlägg som förmodligen inte tillför ett dugg. :ph34r:
Vi har såvitt jag vet fri prissättning på varor i Sverige, det står var och en fritt att ta precis hur oförskämt mycket betalt som helst för sina grejer.
Oavsett hur kasst det än må vara. Hade en närstående som tjänade extra på att kränga uppspacklade, sneda gamla bilar till folk på åttiotalet.
Hans devis var; "Det föds en ny idiot varje dag, det gäller bara att träffa på dem"
Tyvärr är väl hifibranschen inget undantag där heller, det marknadsförs mer eller mindre exotiska produkter som tillskrivs fantastiska egenskaper.
Men- Det är ju ett så otroligt subjektivt ämne vi talar om. Alla har ju sin uppfattning om välljud.
Ofta står det ju i direkt proportion till antalet kronor man investerat i sina prylar.
Oavsett hur bra det mäter i labb så har vi ju att ta hänsyn till miljön prylarna ska stå i. Troligen har de flesta verkligheten i form av övriga familjemedlemmars önskan om hur rummet ska nyttjas osv. att ta hänsyn till.
Kort sagt; att tjafsa om vad som är bra hifi är som att argumentera om vilken färg som är snyggast. Alla har sin preferens.
 
Men det man slås av när det gäller de som argumenterar till försvar av dessa högtalare med löjligt satta priser, så kan man ju inte låta bli märka att man drar ut i strid med sån frenesi som är rent märklig.
Det kommer nyreggade personer som man inte behöver ha foliehatt för att ana att det är samma människor som bara bytt användarnamn. Annars skulle man väl inte försvara företagets produkter och dess ägare så förbannat ivrigt?
Det gör ju att det känns lite oärligt att låtsas vara allt från glada amatörer med tjock plånbok till skåningar verksamma i helt andra branscher. 
Vore väl hederligare att stå för att man har ekonomiska intressen i IS?
Själv skulle jag aldrig komma på att köpa några av deras produkter, helt enkelt för att de ryms inte i min ekonomiska verklighet. Skulle å andra sidan inte köpa B&W:s finare högtalare av samma skäl.
Däremot skulle jag gärna äga de sistnämndas bara för att de är snygga och troligen ett resultat av betydligt mer R&D än IS uppsminkade diton.
Jag är fullt nöjd med mina 30 år gamla Mirage M5is och Dynaudio focus 140. De låter tillräckligt bra i mina gamla gubböron som troligen inte längre funkar över 14KHz. Hör dock syrsor än.
Finns säkert massor med förståsigpåare som skulle döma ut mina stereoprylar som skit. Skillnaden är att jag och de flesta andra skulle inte bry sig att försvara sina val, eller försäljaren intill döden. Jag skulle dra en brakskit och sätta på en ny skiva istället..
Vore därför lite intressant om Mod kunde kolla upp IP adress på de nykomna försvararna av IS högtalare, för det stinker verkligen jäv och egenintresse.
Mina två cent.
 


#138

Postad 05 mars 2021 - 19:36

Unregistered849786e8
  • Unregistered849786e8
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Självklart Erikjonathan måste det vara placebo... Jag menar ni har ju redan bestämt att de inte låter bra fast de flesta av er inte lyssnat 😂

#139

Postad 05 mars 2021 - 19:43

Unregistered849786e8
  • Unregistered849786e8
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Hej Stompe, de är mycket välkomna att kolla vem jag är.. och jag uppmuntrar dem verkligen att göra detta och berätta om jag skrivit i denna tråd innan..

Det vore också kul att veta vem som döljer sig bakom alla dessa namn som orkat kommentera så kategoriskt i 5 år.. Jag bor som sagt i Skåne, kan bjuda på hifika om någon bor i närheten.. bara hojta till

#140

Postad 05 mars 2021 - 20:07

stompe
  • stompe
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 2

Hej Svenson1234.

Vad kul att du är en utomstående person  som bara går till försvar till IS enbart av egna anledningar! :)

Själv skulle jag aldrig orka vara advokat till varken återförsäljare eller tillverkare av de prylar jag köper om nån ifrågasätter mina val.

Jag skulle på sin höjd möjligtvis motivera mina egna val. Troligen inte det heller. 

Skillnaden är att om jag skulle "tipsa" om en produkt- Låt säga att jag vill tipsa om exempelvis lakrits( som min släkting tillverkar), med helt otrolig smak helt överlägsen alla andra tillverkares, med fantastiska egenskaper. Bara lite dyrare.

Sen visar andra att denna lakrits görs med hjälp av importerade balter som trampar till den med fotvårtiga fötter, och andra påpekar det, så skulle jag aldrig fortsätta argumenten med "Men ni har ju inte smakat, hur kan ni uttala er?"

Däri ligger min åsikt. Jag tror, och fler med mig att en hel del av de som argumenterar för IS produkter helt enkelt är en del av den verksamheten. Du är väl ett undantag? 



#141

Postad 05 mars 2021 - 20:23

magi
  • magi
  • Forumräv

  • 681 inlägg
  • 7

Erik Jonatan. Jag antar att det kan vara så att de fått in gamla proson vid ett byte... Hur de såg ut när de kom in och var och i vilken miljö de ska stå i när de målat om dem på enklast möjliga vis vet vare sig du eller jag... vad priset på dessa ommålade gamla högtalare blev vet vi inte heller... och jag fattar verkligen inte på vilket sätt det skulle säga något om is och deras kvalitet.. De sätter ju högtalare på många olika ställen till många olika kundgrupper... någon kund ville kanske ha rollade högtalare.. att bara sitta på bakom tangentbordet och orka ha en åsikt kring detta som behöver läggas ut offentligt är bara tragikomiskt och helt i linje med det mesta som skrivits hör under 5 år...


En högtalartillverkare bygger högtalare, man köper då inte in ett restlager som man handrollar.
Någon form av yrkesstolthet kan man väll ändå kräva.

Redigerat av magi, 05 mars 2021 - 20:24.


#142

Postad 05 mars 2021 - 20:49

Unregistered849786e8
  • Unregistered849786e8
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Hej Stompe, jag förstår din poäng med lakrits men skillnaden här är ju att ingen skulle bli sjuk av att med öppet sinne faktiskt provlyssna och att uttala sig lite nyanserat även om man inte gillar något... att på teoretiska grunder från tangentbordet, gömnd bakom påhittat namn försöka slå undan benen för någon som verkat i branschen i över 20 år är bara fegt anser jag och faktiskt något vi alla borde ta ansvar för. Petter har för mig visat sig vara en otroligt hjälpsam person som verkligen vill väl... visst kommer det en del superlativer från honom när det handlar om det han brinner för men det är väl så entusiastiska och hängivna personer ofta funkar.. och för min del bryr jag mig inte ett dugg om han skulle bygga högtalare i guld eller av återvunnet material.. så länge det låter bra, ser hyffsat snyggt ut och jag har råd och tycker priset är rimligt så är jag nöjd... Is fyndhörna har bidragit några gånger till välljud inom ramen för min budget.
Och min inbjudan kvarstår för en hifika om någon bor i trakten av Skåne och som har lust att lämna tangentbordet och snacka irl.. 👍🙂

#143

Postad 05 mars 2021 - 21:03

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 3

Hej Stompe, jag förstår din poäng med lakrits men skillnaden här är ju att ingen skulle bli sjuk av att med öppet sinne faktiskt provlyssna och att uttala sig lite nyanserat även om man inte gillar något... att på teoretiska grunder från tangentbordet, gömnd bakom påhittat namn försöka slå undan benen för någon som verkat i branschen i över 20 år är bara fegt anser jag och faktiskt något vi alla borde ta ansvar för. Petter har för mig visat sig vara en otroligt hjälpsam person som verkligen vill väl... visst kommer det en del superlativer från honom när det handlar om det han brinner för men det är väl så entusiastiska och hängivna personer ofta funkar.. och för min del bryr jag mig inte ett dugg om han skulle bygga högtalare i guld eller av återvunnet material.. så länge det låter bra, ser hyffsat snyggt ut och jag har råd och tycker priset är rimligt så är jag nöjd... Is fyndhörna har bidragit några gånger till välljud inom ramen för min budget.
Och min inbjudan kvarstår för en hifika om någon bor i trakten av Skåne och som har lust att lämna tangentbordet och snacka irl.. 👍🙂


Han bygger ju sitt företag på bluff å båg, klart som fan det ska belysas.

#144

Postad 05 mars 2021 - 21:11

stompe
  • stompe
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 3
Hej igen! Som jag skrev förut; Ingen annan än innehavaren av sina egna öron och ekonomi sitter på svaret om vad som låter tillräckligt bra för den enskilde. Jag har aldrig lyssnat på IS högtalare, och skulle jag göra det och gilla det jag hörde så har jag inga problem med att erkänna det. Skulle dock aldrig ha råd med dem. Mitt intryck av de Dynaudio jag köpte när jag hörde dem i affärerens lyssningsrum skiljde sig en del mot när jag ställde upp dem i min gubbgrotta exempelvis. Inte till det bättre. Men- IS verkar ju påstå att deras högtalare inte följer såna naturlagar. Det är väl det som en del ifrågasätter. Speciellt när de kostar som en mindre sommarstuga.
Huvudsaken är väl att var och en är nöjd med det man köpt. Men har man rent ekonomiska intressen i att fler köper samma produkter så bör man vara öppen med att man företräder det. Bara vad jag ville påpeka.

#145

Postad 05 mars 2021 - 21:34

mongo
  • mongo
  • Forumräv

  • 859 inlägg
  • 0

Hej Stompe, de är mycket välkomna att kolla vem jag är.. och jag uppmuntrar dem verkligen att göra detta och berätta om jag skrivit i denna tråd innan..

Det vore också kul att veta vem som döljer sig bakom alla dessa namn som orkat kommentera så kategoriskt i 5 år.. Jag bor som sagt i Skåne, kan bjuda på hifika om någon bor i närheten.. bara hojta till

Orkar inte hålla mig utanför längre...., har byggt högtalare i många år, har även fått möjligheten att pilla på Proson....., riktigt dåliga högtalare....., oavsett filterkonstruktion frambringar man inget välljud oavsett. Det krävs lite bättre förutsättningar än så. Dom som påstår annat i tråden är tyvärr lyckligt ovetande. Svenson1234 bor i Skåne...., det gör jag också..., vill hemskt gärna lyssna på dina högtalare...


Redigerat av mongo, 05 mars 2021 - 21:47.


#146

Postad 05 mars 2021 - 22:04

Unregistered849786e8
  • Unregistered849786e8
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Mongo, kul.. har ett par is8,pro mk2 till hands och du är välkommen.. Hur får vi kontakt med varandra i denna anonyma värld??

#147

Postad 05 mars 2021 - 22:36

Unregistered849786e8
  • Unregistered849786e8
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
MONGO Har du en mailadress hur gör vi?

#148

Postad 05 mars 2021 - 22:40

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

  • 5 021 inlägg
  • 0

MONGO Har du en mailadress hur gör vi?


Vill ni kontakta varandra privat så använd PM-funktionen :)

 

https://www.minhembi...hp?showuser=678

Bifogad fil(er)



#149

Postad 05 mars 2021 - 23:35

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Hoppla vad det händer grejer när man umgås med familjen en fredagkväll :)
Nu orkar jag inte citera saker, men:

vad gäller företagets kunder såsom studios och musiker föreslår jag att du slår Petter en signal.. han är trevlig och bygger trots allt välspelande högtalare...

Det var som jag skrev tidigare Du Svenson1234 som kom med påståendet att proffsmusiker och studios använder deras högtalare, så varför ska JAG ringa och bekräfta det? Så kan du vara vänlig och tala om vilka proffsmusiker och stora studios (”källarstudio” är inte intressant) du menar på?

Sedan är det väldigt intressant hur nyanlände privatpersoner, utan eget intresse för bolaget, har så mycket svar om deras produktutveckling, materialkostnader och specialbyggen för unika miljöer.

Men ni kan inte ta till er kritik för rent suspekta och tvivelaktiga påståenden och produkter från hemsidan.

Inte heller kan ni förstå eller bemöta kritik till konstruktion och elementplacering på ett rationellt sätt.
Nej då blir man ifrågasatt varför man inte lyssnat på dem och kommer med rent löjliga argument om högre utvecklingskostnader och tramsigt exklusiva material- och elementval.

Petter har ju skrivit på hemsidan att de exklusivare högtalarna byggs av dem själva (eller tja, Stavenäs Design) och elementen är OEM ”byggda med deras specifikation”.

Resterande högtalare har... än mer suspekt kvalitet...

Och som Petter också skriver på hemsidan, mätningar är ju bara ett sätt för andra företag att sälja mer och onödig akustikfix, för det behövs inte med deras högtalare pga det magiska filtret (oavsett miljö eller rum)... Utan det räcker med deras unika ”TEM”-mätning...

#150

Postad 06 mars 2021 - 02:44

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 1

Haha.. lite kul detta.. tydligen fler nöjda is kunder som tröttnat på smutskastning från folk som inte lyssnat..

Kan förstå dig loco spk att du inte orkar åka 40 mil för att lyssna på npgot du inte känner tilltro till... lite svårare att förstå att du orkar lägga så mycket tid under så många år att upprepa samma tvivel om och om igen... vad gäller företagets kunder såsom studios och musiker föreslår jag att du slår Petter en signal.. han är trevlig och bygger trots allt välspelande högtalare...

 

Det är väl så enkelt att tvivelaktiga(lögnaktiga) påståenden har gjorts i "så många år", så varför skulle jag inte bemöta dem i "så många år"? Jag "hänger" trots allt på det här forumet så att bemöta det som skrivs här känns inte så betungande. Inte så betungande som att skapa nytt konto i.a.f. ;)

 

Jag tycker det är märkligare att du (och ytterligare en helt ny användare) har registrerat dig(er), precis efter att den ganska negativa tråden om intelligent sound stängdes, och TS drog en rejxit, enbart för att lovsjunga dem. Du(ni?) verkar faktiskt  vara betydligt mer engagerad(e) än mig i frågan.

 

I din(er) iver i att försvara Petter/IS så har du(ni) nog blandat ihop mig med någon annan. Jag har aldrig frågat om några referenser till några "studios". Men du(ni) får gärna ge dem till den som frågade.


Redigerat av Loco.spk, 06 mars 2021 - 03:03.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.